Správné seřízení ráfkových brzd dokáže někdy pěkně potrápit. Výsledkem může být nepříjemné pískání, vibrace a dokonce i prodřený plášť. Jak správně seřídit brzdové špalky, lanko a čelisti?
I když jsou ráfkové brzdy v posledních letech již na ústupu, stále je najdeme na celé řadě kol. Mnozí cyklisté je upřednostňují pro jejich jednoduchou údržbu a servis. Je však třeba mít na paměti jejich zásadní nevýhodu, kterou je opotřebení ráfku – nosné části kola.
Používají se čtyři typy ráfkových brzd – silniční, cantilevery, V-brzdy a hydraulické brzdy. Silniční najdeme jen na silničních kolech, dříve velmi populární cantilevery se používají na cyklokrosových kolech, hydraulické ráfkové brzdy používají hlavně trialisté. Náš článek je zaměřen na V-brzdy. U ostatních typů brzd jsou postupy oprav a nastavení obdobné.
Aby bylo možné vytáhnout kolo anebo jakkoliv manipulovat s brzdami je potřeba je rozpojit – rukou stlačit ramínka k sobě a vyháknout kovové kolínko z třmínku. Pozor! Než opět na kole vyjedeme, třmínek je potřeba zase zaháknout zpátky!
Po stlačení ramínek můžeme vyháknout kovové kolínko z třmínku.
U ráfkových brzd musíme průběžně kontrolovat opotřebení brzdových špalíků i ráfků. Rozdíl mezi novými a zcela opotřebenými špalky může znamenat jeden alpský sjezd v dešti. Obecně platí, že špalky jsou zralé na výměnu v okamžiku, kdy z jejich brzdicího profilu zmizí drážky určené k odvodu vody a nečistot. Rozhodně nepoužívejte špalky déle, i když se vám zdá, že brzdové gumy zbývá ještě dost. Nehluboko se totiž skrývá kovová výztuha, která velmi spolehlivě dokáže osoustružit ráfek.
Pokud se špalky nerovnoměrně sjedou, ale ještě nejsou zralé na výměnu, pilníkem je zbrousíme do správného tvaru.
Opotřebení ráfků si detailně probereme v některém z příštích článků věnovaných kolům a jejich centrování.
Podle konkrétního typu špalků měníme buď celý špalek anebo jen opotřebované gumičky. Před jejich výměnnou je potřeba vyndat pojistnou závlačku, gumičku vytáhnout, dát novou a tu opět zajistit závlačkou. V praxi výměna jen málokdy proběhne takto hladce. Pokud se nám závlačku nepovede vytáhnout jen prsty, ideálním nářadím jsou úzké kleště. Abychom nepoškodili lak vidlice, lépe se manipuluje s vyndaným kolem. Bicykl je lepší neotáčet na řídítka. I na vysunutí gumičky jsou někdy kleště nutné. Před nasazením nové gumičky kovovou botku vyčistíme hadříkem. Pokud se nám nedaří zcela zasunout závlačku, je nutné zahýbat gumičkou vpřed-vzad. Pozor – o nedostatečně zasunutou závlačku se snadno může prodřít bok pláště.
Pro vytažení závlačky na brzdovém špalku se dobře hodí úzké
kleště.
Povytaženou závlačku uchopíme kleštěmi a vytáhneme.
Nakonec vysuneme opotřebovanou gumičku.
Rozebraný brzdový špalek
Při výměně celých brzdových špalků pozor na správné pořadí kompletu podložek. Od špalku jde vždy sestava – podložka, vyhloubená podložka, půlkulatá podložka, ramínko brzdy, půlkulatá podložka, vyhloubená podložka, podložka a matice. Vyhloubené podložky jsou vždy dvě s různou výškou. Jejich vzájemnou záměnou je možné regulovat rozevření brzd, aby špalek dosedal na ráfek rovnoběžně a byl kolmo k ramínku brzdy. Při výměně tedy stačí povolit matici, sundat špalek i s podložkami, sestavit nový komplet, nasadit a dotáhnout matici.
Pořadí podložek na brzdovém špalku
V základním nastavení brzdový špalek dosedá na ráfek celou svou plochou. V některých kombinacích špalek/ráfek může dojít k nežádoucím vibracím, v jejichž důsledku dochází ke špatnému dávkování brzdné síly a nepříjemným zvukovým efektům.
Může pomoci nastavení špalků do velmi mírného šípu (cca 2,5°) ve směru rotace. Pomůžeme si např. vizitkou, kterou podložíme špalek na příslušném konci.
Samotné seřízení špalků zahájíme mírným povolením matice, díky čemuž lze špalkem pohybovat. Zatlačíme rukou na ramínko brzdy, čímž se špalek opře o ráfek. Dbáme, aby dosedl celou plochu doprostřed ráfku. Prsty jej zajistíme v této poloze, aby se neotočil, a opatrně dotáhneme matici.
Povolíme matici a rukou zatlačíme ramínkou na ráfek.
Nastavíme správnou polohu špalku a dotáhneme matici.
Oba špalky musí dosedat na ráfek ve stejný okamžik. Toho docílíme vycentrování brzdy pomocí malých šroubků u čepu brzdy – povolujeme jeden a dotahujeme druhý. Pokud se výsledku nedaří dosáhnout touto jemnou technikou, je možné vyháknout pružinu předepínající ramínko brzdy a ručně ji napnout.
Klidovou vzdálenost špalků od ráfku nastavujeme lankem brzdy.
Postupně se s ojetými špalky prodlužuje krok páky, což kompenzujeme stavěcím šroubem na brzdové páce. Čas od času nezapomeňte zkontrolovat pozici brzdových špalků. Ojetím se mohou dostat mimo střed ráfku a tím se nerovnoměrně opotřebovávat.
Povolíme šroub na ramínku brzdové páčky
Vytáhneme lanko z bowdenu.
Lanko protáhneme skrze podélný otvor.
Vyhákneme koncovku z brzdové páky.
Tento seriál vznikl ve spolupráci s Alpským klubem Brno, který
organizuje pro veřejnost projekt Bikové školy, otevřené
všem zájemcům o zlepšení jejich jezdecké techniky a dovedností.
Biková
škola, to jsou nejen lekce jízdy v terénu, ale také workshopy
zaměřené na ukázky, respektive instruktáž základních servisních úkonů
pro bezproblémový provoz jízdního kola a jeho případné nouzové opravy
v terénu. Své místo zde mají také rady pro výběr nového kola, jeho
přizpůsobení proporcím postavy (nastavení posedu), stejně tak i správné
nastavení klíčových komponentů, jako jsou kotoučové brzdy anebo
odpružení. Pořádá Alpský klub Brno, partnerem školy je Cyklo World, síť prodejen
nabízejících cyklistické zboží a jízdní kola.
(1.) – Oprava
duše a pláště
(2.) – Opravy
pohonného systému
(3.) – Opravy
a seřízení brzd – ráfkové brzdy
(4.) – Opravy
a seřízení brzd – kotoučové brzdy
(5.) – Poškození
ráfku a výpletu kola
(6.) – Seřízení
přehazovačky a přesmykače