Druhé pokračování Bike školy se týká mechanismu, který celé kolo dává do pohybu – tedy starosti o řetěz. Pokud nevíte, co znamená nýtovačka, jak se pere řetěz či co si počít se zamrzlým řetězem, právě pro vás je určený tento článek.
I řetězy se liší. Rozdíl je v jejich šířce, která se odvíjí od počtu pastorků na kazetě. Máme tedy řetězy pro 8, 9 a 10 pastorků. Čím vyšší počet pastorků, tím je řetěz užší. V nouzi můžeme nahradit širší řetěz užším, ale řazení nemusí fungovat na 100%.
To platí nejen v životě člověka ale i řetězu. Po každé vyjížďce bychom měli řetěz otřít suchým hadrem od prachu a nečistot a namazat. K mazání řetězu používejte vždy olej určený na řetězy jízdních kol. Mažeme kapátkem, protože olej ve spreji skončí na všem, jen ne na řetězu. Na jeden článek kápneme jednu malou kapku oleje. V praxi to není tak zdlouhavé, jak by se mohlo zdát. Olej totiž musí být uvnitř článků řetězu, nikoliv na jeho povrchu, kde pouze nabaluje nečistoty. Po namazání nechte řetěz chvíli oschnout a přebytečné mazivo setřete hadrem.
Řetěz otřeme ideálně po každé vyjížďce.
Malým kapátkem se mazání dostane přesně tam, kam má.
Důkladnou očistu řetězu zajistí nejlépe pračka na řetěz a čisticí prostředek na řetězy, a to nejlépe biologicky odbouratelný. Po nasazení pračky s čistidlem na řetěz stačí několikrát protočit pedály směrem dozadu a řetěz je jako nový. Pak už jen opláchnout trochou čisté vody, nechat oschnout a namazat.
Pračka na řetěz
Stačí několikrát protočit pedály směrem dozadu.
Na znečištěné pastorky, převodníky a kladky přehazovačky používáme stejné čistidlo jako na řetěz, ideálně s rozprašovadlem. Po nastříkání necháme chvíli působit a následně vyčistíme kartáčkem na pastorky.
Pastorky vyčistíme nejlépe speciálním kartáčkem.
Každý řetěz má svoji životnost. Prodloužíme ji pravidelnou očistou a mazáním. Opotřebení vzniká vydíráním vnitřní části článků řetězu. Zvětšují se tak vůle a celý řetěz se prodlužuje. Vytahaný řetěz následně opotřebovává zuby pastorků a převodníků. Nedivte se proto, když vám po nasazení nového řetězu do opotřebeného systému řetěz přeskočí při každém šlápnutí do pedálů.
Pro měření délky řetězu slouží kalibrované měrky. Čas na výměnu řetězu nastane, když „potopíme“ celou ozubenou část měrky (nebo tu část s označením 1.0). Nemáme-li měrku, lze použít posuvné měřidlo – „šupleru“. Měříme délku 11 článků řetězu. Na novém řetězu naměříme 132,2 mm, dosáhneme-li 132,9 mm, je na čase řetěz vyměnit.
Měrka na řetěz může vypadat takto…
..nebo takto.
Řetěz se nejčastěji poškodí při současném řazení a šlápnutí do pedálů. Je-li navíc vytahaný, je jen otázkou času kdy praskne úplně. Opravu zahájíme tím, že prasklý řetěz zkrátíme o jeden (poškozený) článek a teprve následně řetěz znovu snýtujeme. Pozor – s kratším řetězem není dobré řadit takzvaného španěla – velký převodník / velký pastorek.
Pokud praskne řetěz, zkrátíme ho o jeden článek.
Nemáte-li s nýtovačem praxi, doma si nýtování vyzkoušejte na starém řetězu. Ochotně vám ho dají v každém servisu. Nýtování není složité, ale vyžaduje cit. Jak rychle a pohodlně se vám bude nýtovat, ovlivňuje i volba nýtovače. Na trhu existuje mnoho výrobků od velmi malých až po robustní dílenské provedení. U miniverzí se můžete potýkat s krátkou pákou k otáčení čepu, kterou musíte nahradit velkou silou v prstech. Proto doporučujeme provedení spíše větší. Stejně jako u jiného nářadí, dejte na radu zkušenějších. Elegantní design a nízká hmotnost ještě nezaručují, že unavený jezdec se zmrzlými prsty na nýtovačce řetěz úspěšně spraví.
Různé druhy nýtovaček
Chceme-li vytlačit – vynýtovat vnitřní váleček řetězu:
1. vložíme řetěz do nýtovačky
Vložení řetězu do nýtovačky.
2. pokud je vybavena vymezovací maticí naproti jehle nýtovače, tak ji dotáhneme
3. otáčíme páčkou nýtovače a vytlačujeme vnitřní váleček
Postupným otáčením vytlačujeme vnitřní váleček.
Máme-li tímto válečkem (nýtem) řetěz zase spojit, váleček nesmíme vytlačit z vnější části článku!
Váleček musí zůstat částečně uchycený ve vnějším článku
řetězu.
Při práci „naostro“ je důležité řetěz před nýtování povolit, což znamená odřadit na malý pastorek a na malý převodník. Pokud by byl v řetězu stále patrný tah vodítka přehazovačky, sundáme řetěz z převodníků úplně.
Pokud řetěz zůstane na kole, musí být povolený, aby nebyl cítit tah
přehazovačky.
Nýtování probíhá opačným postupem. Celý spojovaný článek poskládáme v nýtovačce dohromady, tak, aby čep byl jehlou nýtovače vtlačen dovnitř článku řetězu.
Spojování článků dohromady
Pomocí nýtovačky vtlačíme spojovací článek dovnitř
Namísto nýtování je mnohem jednodušší a rychlejší použití rychlospojky. Při správném spojení nehrozí ani jejich rozpojení. Před spojkováním si řetěz připravíme tak, aby na obou koncích řetězu zůstala vnitřní část článku. Do každé vložíme jednu polovinu spojky a ty spojíme. Do provozní pozice ji roztáhneme šlápnutím do pedálu. Rozpojení spojky někdy nejde hladce. Doma v dílně se mohou hodit speciální kleště. V terénu někdy nezbývá, než se obrnit trpělivostí a silou.
Doma pomohou speciální kleště.
Rychlospojka řetězu.
Při správném spojení by řetěz měla udržet.
Do provozní polohy ji roztáhneme šlápnutím do pedálu.
Může se stát, že snýtovaný článek řetězu takzvaně zamrzne = přestane se volně ohýbat. Zamrzlý článek rozhýbeme citlivým zkroucením. Stačí síla rukou. Nepřežeňte to, ať nemusíte nýtovat znovu.
Zamrzlý řetěz
Většinou postačí síla rukou, hlavní je citlivost.
Řetěz opatrně rozhýbeme.
Někdy se řetěz jen podélně zkroutí a nepraskne. Špatně potom nabíhá na zuby a přeskakuje. Srovnání provedeme pomocí dvou inbusových klíčů, kterými jej vrátíme do požadovaného tvaru. Pozor, takto zprovozněný řetěz může při troše smůly prasknout. Proto ho co nejdříve vyměňte.
Zkroucený řetěz opatrně narovnáme pomocí inbusových klíčů.
Patka rámu, někdy nazývaná jako hák přehazovačky, slouží jako mezikus mezi rámem a přehazovačkou. Jedná se o jediný komponent na kole určený k destrukci. To proto, abychom případně nemuseli měnit mnohem dražší přehazovačku anebo dokonce opravovat rám.
Lepší je vyměnit patku, než celý rám.
Patku vozíme náhradní, abychom ji mohli okamžitě vyměnit. Pozor – patky nejsou normované a nikdo vám nezaručí, že tu správnou jen tak lehce seženete. Zvláště na starší rám nebo na dovolené v tramtárii. Ideální je nákup provést rovnou s novým kolem.
Co kolo, to jiný tvar patky. Proto je lepší pořídit si náhradní
současně s koupí nového kola.
Jak poznáte ohnutou patku? Podívejte se zezadu na vodítko přehazovačky. Není-li svisle k zemi, příčinou je obvykle ohnutá patka. V servisech se používá velká rovnačka, v divočině si budete muset poradit sami. Stačí do šroubu držícího přehazovačku vložit odpovídající inbusový klíč, zatlačit na něj a spolu s tím i na přehazovačku. Rovná patka je základem správné funkce řazení.
Rovnání patky
Rovnání patky
Nezadaří-li se srovnání patky rámu anebo přehazovačky, pro cestu domů musíme vyrobit kolo o jedné rychlosti. Stačí si vybrat vhodný převodník, nejčastěji prostřední, zařadit na něj přesmykač a řetěz natáhnout na zvolený pastorek tak, aby byl co nejnapnutější. Zároveň by mělo být minimální i křížení řetězu, aby řetěz nepadal. Přehazovačka není vůbec potřeba.
Tento seriál vznikl ve spolupráci s Alpským klubem Brno, který
organizuje pro veřejnost projekt Bikové
školy, otevřené všem zájemcům o zlepšení jejich
jezdecké techniky a dovedností.
Biková
škola, to jsou nejen lekce jízdy v terénu, ale také workshopy
zaměřené na ukázky, respektive instruktáž základních servisních úkonů
pro bezproblémový provoz jízdního kola a jeho případné nouzové opravy
v terénu. Své místo zde mají také rady pro výběr nového kola, jeho
přizpůsobení proporcím postavy (nastavení posedu), stejně tak i správné
nastavení klíčových komponentů, jako jsou kotoučové brzdy anebo
odpružení. Pořádá Alpský klub Brno, partnerem školy je Cyklo World, síť prodejen
nabízejících cyklistické zboží a jízdní kola.
(1.) – Oprava
duše a pláště
(2.) – Opravy
pohonného systému
(3.) – Opravy
a seřízení brzd – ráfkové brzdy
(4.) – Opravy
a seřízení brzd – kotoučové brzdy
(5.) – Poškození
ráfku a výpletu kola
(6.) – Seřízení
přehazovačky a přesmykače