Chris Sidwells (žurnalista a spisovatel zaměřený na cyklistiku a fitness), ve „Velké knize o cyklistice“ doporučuje pro efektivní šlapání:
1.Úhel svíraný chodidlem a holeni se mění. Krátce po kulminaci jde pata pod pedál – úhel je menší než 90°, a to až asi do poloviny cesty k dolní úvrati. Pak se tento úhel postupně rozevírá nad 90°, a je největší před horní úvratí.
2.Noha tahá pedál nahoru, a to při pomalém šlapání, nebo vestoje. Při rychlém šlapání nikoliv, noha je jen uvolněná.
MUDr. Ondra Vojtěchovský (chirurg, nyní zaměřen na cyklistiku a vytrvalostní sporty, výkonný cyklista) má názor:
1.Úhel v kotníku je o maličko větší než 90°, a to po celou dobu. Pohybuje se tedy pouze kyčel a koleno, kotník ne. Přišlapávání (stavění se na špičky) nebo prošlapávání paty znamená ztrátu energie.
2.Velmi často se vyskytující chyba je tahání nártem za svršek boty při pohybu pedálu nahoru. To je úplně špatně. Pedál se se musí po celý okruh postrkovat podrážkou a kufrem.
To jsou tedy dva možné způsoby „kulatého šlapání“. Mně osobně vyhovuje ten druhý.
Jak jste na tom vy?
Já bych tedy souhlasil spíše s panem Dr., aktivním cyklistou ;-) Šlapu totiž úplně stejně...
U pana spisovatele (jel vůbec na kole někdy někam dál než, dejme tomu, 50km ?) nějak nechápu jak by se tohle dalo provozovat celý den... To je o pěkně namožené kotníky... Možná by to ale s častějším trénováním nemuselo být tak zlé, takže těžko říct...
Pri slapani s normalni frekvenci se za pedal smerem nahoru tahat ani neda. Tohle se dela, ale treba v extremnim useku v terenu nebo pri potrebe silne zrychlit s tezsim prevodem, o kruhovem slapani v tomhle pripade mluvit ale nejde.
Stejne tak resit nejake uhly- vzdyt to pri te kadenci menit nejde taky. Uhel nohy v kotniku je +- porad stejny a pri spravne a efektivni vysce sedla svira chodidlo s holenni kosti po celou dobu uhel o neco vetsi nez zminenych 90 stupnu.
Tos mně ujasnil, že při silovém "rvaní" nejde o "kulaté šlapání", takže v bodu 2 pánové v rozporu nejsou.
Zbývá pořád rozpor v bodu 1 .
Žádné větší změny úhlu být nemají, ono to ani při větší kadenci nejde. A stejně tak, jak už psal vasek, tak o žádném větším tahání za pedál směrem nahoru při větších kadencích nemůže být řeč. Takže tahání za pedál nahoru zůstává pouze pro některé méně časté specifické situace.
A nevím, proč píše o nějakém pomalém šlapání, hodně nízké kadence jsou špatně vždy a k ničemu nevedou. Takže tahání nahoru zůstává pro situace kdy je třeba krátkodobě zabrat hodně (třeba v terénu, když je třeba krátce zabrat pro hodně prudký krátký výjezd na těžší převod).
V praxi kruhové šlapání jde krásně ověřit ve dvou situacích (a s patou pod pedálem to opravdu nejde ani náznakem):
- válce, ty hodně naučí a kruhově šlapat v podstatě nutí, při extrémně špatném nekruhovém šlapání se na válcích ani neudržíš
- odpružení, nejlépe velmi citlivý full, který se při šlapání nezamyká, ten ukáže jak šlapeš do kruhu zcela okamžitě, čím horší technika šlapání do kruhu, tím více se bude houpat; právě takou kontrolu trvale mám a stačí třeba někdy, když dojíždím hodně unavený delší vyjížďku a začínám šlapat technicky hůře a okamžitě je to znát
Způsob kruhového šlapání je tedy pouze jediný a na obou těch ověření v praxi je to hned znát, když se pokusíš šlapat jakkoliv jinak.
Válce člověka naučí šlapat tak, aby z nich nespadl. Po zimě strávené na válcích takový borec šlape, jako by měl naděláno v gatích.
Celé léto potom umí jezdit výborně - ROVNĚ.
Ale když přijde na špurt, nebo pořádnej kopec, neumí to pořádně zmáčknout ze sedla.
Válcový borec jezdí velmi distinguovaně, ctnostně, šlechetně a spořádaně, ale jinak je v háji, protože je z válců celej tuhej a neumí šlapat agresivně. Neumí využívat váhu celého těla, protože kdyby to udělal na válcích, spadne. Ale umí točit, což je totiž v cyklistice to nejvíc nejdůležitější.
To mluvíš o sobě? Pokud ne, tak opravdu nechápu kde jsi k tomu přišel. Ono snad ježdění přes zimu na válcích zabraňuje ježdění mimo válce ze sedla? A ono snad nelze na válcích jezdit ze sedla? A když někdo bude dobře kruhově šlapat v sedle, tak kvůli tomu nemůže trénovat a rozvíjet jízdu ze sedla? Opravdu prapodivná úvaha.
A 99% nákoláku určitě dnes a denně někde spurtuje, teď si to opravdu trefil :-)
A dokážeš si vůbec aspoň představit, že v některých případech bude agresivní jízda ze sedla naprosto k h...u a kruhové šlapání úplný základ?
Napovím, oni také někteří jezdí na fullech a to i s vyšším zdvihem. A není nic lepšího než na takovém kole jet agresivně ze sedla, tak budeš na kopci určitě nejdřív (a to ještě nejlépe v technickém výjezdu) :-)
A nejspíš si to zařadil úplně na špatné fórum, to bude nejpravděpodobnější.
Ježdění přes zimu na válcích nezabraňuje ježdění mimo válce ze sedla. Jízda na válcích ze sedla možná je. Ale je dobrá tak leda jako klaunský výstup nebo ke vzbuzení obdivu u lidí neznalých.
Je dobře že jsme společně doplnili dostatek informací, aby mělo 99% nakoláků více info. Válce jsou vhodné jako doplněk pro zpestření a také k částečnému "vyčistění" stylu.
Nejsou však vhodné jako základ pro získání nejúčinnějšího a nejpřirozenějšího způsobu pohánění bicyklu. Ten spočívá v účinném a hlavně přirozeném šlapání - to je důležitá informace pro nakoláky, protože 99% nakoláků to zvládne i bez vyhazování peněz za válce.
Správné a přirozené šlapání na válcích je také správné a přirozené, ale - hlavně pro jízdu na válcích. Pro jízdu v reálu je přirozený a správný jiný styl, než na válcích.
Přece podstata kruhového šlapání nespočívá v nějaké eleganci, ale v co nejefektivnějším využití lidské energie v dopředném pohybu na kole. Já mám těch úseků na vyjížďkách, kde se to dá uplatnit, docela hodně, a myslím, že i většina nakoláků.
Šlapu si ani nevím jak, vždyť (ne)mám prsa, nemám znak ... 8-)))
Přesně tak... A to i přesto, že šlapu do kruhu :-)) Já na to mám jednoduchou pomůcku: při správném kruhovém šlapání musí bolet zadek a zadní stehna a břišáky...
Sem ještě neviděl nikoho šlapat do čtverce (nebo třeba trojúhelníku) - to by musel mít kliky s proměnnou délkou :o)))
"Slapani do ctverce" se rika prave tomu typickemu slapani zeli, kdy jezdec dupe jenom smerem dolu, takze nevyuzije nejlepsi cast zaberu a misto toho si potom ve spodni uvrati pekne tim dupnutim kliku pri kazdem slapnuti pribrzdi.
Se vydávala za úču, a teď se přiznala...šlape.
Copak úči nemohou ŠLAPAT na kole? Další význam tohoto slova v mém věku snad nepřichází v úvahu. 8-)))
Šlape na kole! o))) Radši toho nech nebo ještě vznikne otázka jestli je burísek pastevec.
Při troše dobré vůle lze určitě i mimo kolo :-))
šlapu a nevím jak stejně jako burajda. Ale je fakt že úhel nohy v kotníku většinou téměř neměním. Ale někdy ano jen proto, abych chvíli namáhal jiné svaly a odpočinul si při jízdě.
Jinak za pedály určitě tahám. Tak nějak automaticky, co mám SPD. Ale poznal jsem to vlastněaž když jsem jel na kole bez nášlapů a měl jse tendenci si kolenama vyrazit zuby:o)
Šlapu tak jak mi to vyhovuje, při jízdě koukám na cestu, abych neskončil na nějakém stromě a po technickém výjezdu mám radost, že jsem ho dal a vůbec mi nezáleží, jestli jsem měl, nebo neměl kotník ve špatném úhlu.
Nastesti se shodli alespon v tom, ze na kole se slape nohama. Dodal bych, ze nekdy jeste hlavou. Jinak si myslim, ze Mudr. je pravde mnohem mnohem bliz a ten druhy autor se dle meho velmi plete, alespon co se kulateho slapani tyce.
Kotnik ma svirat uhel porad v podstate stejny, lytkovy sval zadnou praci ve prospech otaceni klikama nevykonava, plni pouze funkci pruzneho prenasece sily.
Nedokážu si představit, že nahoru netahám pohybem nohy nahoru, ale postrkuju podrážkou a kufrem. To jako budu rotovat společně s klikou kolem osy středu, abych měl pedál furt pod podrážkou? :-)))
Samozřejmě, že se kotník při šlapání trochu pohybuje, a samozřejmě, že s ohledem na pohyblivost a sílu svalů žádnou velkou aktivní práci nevykonává.
Ta poslední věta MUDr. Vojtěchovského o postrkování je součástí citátu. Já v tom vidím ten smysl, že noha v aktivní fází netlačí jenom na pedál, ale v okolí horní a dolní kulminace postrkuje pedál dopředu, respektive dozadu. Pohyb nohy nahoru jasně vysvětlil jako uvolněný.
Někde jsem četl, že se to dá přirovnat k pohybu kopyta klusajícího koně... Nevím, kůň nejsem. Někdy sice vůl, ale toho jsem klusat ještě neviděl... :-)
To píše MUDr. Vojtěchovský v bodu 4 :
http://www.kpo.cz/fyziologie/fyziologie.htm .
Chris Sidwells tuto fází v dolní úvrati zase popisuje takto:
Musíte pedál opět vytáhnout nahoru. Představte si, že něco seškrabáváte z podrážky.
Můj názor: Pravdu má Vojtěchovský. Nevidím důvod proč by se měl kotník na šlapání podílet, jako klikový mechanismus stačí stehno a holeň. Navíc kdesi na internetu jsem četl úvahu (byl to dokonce test), že umístění kufru pod bříško chodidla není z hlediska mechaniky ideální a daleko příznivějších sil se dosáhne, bude li osa pedálu ve středu chodidla. Ulehčí se achilovce a přenos síly bude příznivější. S tím souhlasím. Přesto si myslím, že se to nerozšíří, kvůli nižší stabilitě při jízdě ze sedla. Mohlo by to být výhodné na leho-kolech a leho-tříkolkách.
... nebo v autě, tam taky šlapu pedál středem chodidla a nejdu ze sedadla :-)
Takhle šlapou medvědi v cirkuse. :-) Zkus to, určitě se ti pojede "líp" :-)
Myslete hlavou a smějte se Vojtěchovskému. Tvrzení, že umístění osy pedálu blíže k patě vede k větší efektivitě šlapání je přímý důsledek teze, že kotník se na kinematice šlapání nepodílí pohybem.
To, že nebudu vrglat kotníkem ještě ale neznamená, že stejně efektivně, nebo i pohodlně budu šlapat středem chodidla, nebo dokonce patou. To jsou dvě rozdílný věci a umístění pedálu vpředu (bez pohybu v kotníku) má vliv i na optimální zapojení svalů.
Však si vem obyčejný kecky a zkus chvíli šlapat tak jak s kuframa a chvíli středem chodidla. Poznáš, že ve druhým případě to je jak když šlapeš zelí...
Právě že znamená. Pokud bude kotník tuhý a pedál otočný ... s tím se nedá nic dělat.
Nějak nerozumím. Otočný pedál by měl být vždycky... :-) Nebo myslíš nějak do strany ?
Jak šlapou lidé s amputovanými nohami pod kolenem?
Ehmmm, neblázni člověče. Od těchto prostých nakoláckých cyklistů nečekej samostatné uvažování.... Oni počkají až si ty pedály šoupne pod kotníky nějaký profík a vyhraje s tím Tour de France.
Pak náhle pochopí - bingo!!!
(Že to Ježek natírá i zdravým cyklistům s protézou přidělanou přímo na pedál (a nemá tam žádné "chodidlo"), to přece není směrodatné, důležité je udělat blbce z každého, kde se nějak odlišuje)
Ty troubo, zrovna Ježek to kdesi v nějakém rozhovoru komentoval a mluvil o tom jako o nevýhodě - škoda, že to tu nemám po ruce. Namísto urážení lidí, kteří už na kole něco najeli, by ses mohl naučit jezdit na kole a sám si oba způsoby vyzkoušet.
Dlouhé vlasy, krátký rozum.
U tebe, ty troubo, platí jiné pravidlo: čím víc kilometrů, tím chytřejší.
Vidíš, zato tys nenajel ani jeden, soudě dle rozumu, že?
Vzhledem k tomu kolik moc a moc km máš najeto ti to tak určitě připadá.
:-))) A vycházíš z nějakých výpočtů, nebo jsi to sám už taky někdy zkusil ? (alespoň jedním ze způsobů)
Věř tomu, že kdyby se s tou protézou dalo rozumně šlapat klasicky "na špičku", tak by tak šlapal a byl by třeba ještě lepší. Protéze jaksi chybí svaly a šlachy, takže musí vycházet z toho co má k dispozici a tomu to přizpůsobit.
No ale když myslíš, buď průkopníkem ! Někdo holt ty slepý uličky musí prošlapávat... :-))
Kdyby mohl na postižené noze využívat horní úvrať jako zdravý člověk, tak by lepší byl.
S absencí chodidla to ale nemá nic společného. Tam je to naopak, přenos síly přímo na pedál je účinnější než přes chodidlo. Kolo je jednoduchý stroj a složitá konstrukce chodidla je při jeho používání zbytečná a kontraproduktivní.
Nic mu nebrání použít jednoduchou protézu, která funkci chodidla supluje (dá se s ní i běhat) a přesto to neudělal.
Když je to tak účinné, tak proč tou zdravou levou nohou šlape "špičkou" ?
Protože mu přece ještě tykev neporadila... :-)
Tak to abysme rychle napravili, tím Ježkovi určitě uděláme velkou radost. Pořád se svým trenérem hledá způsob jak se ještě zlepšit a tady naše tykve ví jak na ro ona by si to snad nechala pro sebe
Protože není letadlo. A protože tu levou má zdravou.
aha, takže je to účinný jen pro nezdravou nohu. Tak to potom jo :o)
:o)))) s 99% nakoláků je fakt ohromná zábava...
no tak pro mě je největší s tebou. Neber to nijak špatně, já se usmívám a bavím rád a jsem vděčný za každýho, kdo mě rozesměje... :o)
Vy ste to vůbec nepochopili. To je stejná debata, jako proč se nejezdí všude na lehokolech, když mají menší odpor vzduchu. To, že je něco akademická pravda, ještě neznamená, že ji lze přímo v praxi aplikovat a to, že ji nelze přímo použít ještě neznamená, že je to blbost. Argument, že kotníkem se nemá hýbat kvůli ztrátám se mi zdá správný a to, že čím bude osa blíže kotníku tím lépe, z něho logicky vyplývá. Fungující, ale nepřirozené. Michael Johnson běhal v záklonu, což je mechanicky vzato kravina, ale jemu se tak běhalo dobře. Existují i pedály, které snižují svislou vzdálenost osy od chodidla. http://www.vistadeal.com/En/EtudeBio.php Masově se taky nepoužívají, přesto to funguje. Koneckonců Tour de France se dneska nevyhrává tím, že zvýšíte svoji účinnost šlapání o 1,5%, ale taktikou a sypáním.
pověsils to pode mě, tak ti jen chci říct, že mě nepřišlo směšný, to co tvrdíš ale to, že si v příspěvcích odporuje ta osoba co nemá tolik sebedůvěry v sebe sama, aby se dokázala podepsat.
Jestli, to co říkáš ty, je lepší nebo ne, nechci soudit. Pro mě není, ale vědecky se o to nezajímám a netvrdím, že nemáš pravdu ani že ji máš. Nevím to. Vím, jen, jaký mám pocit jáí a to je málo pro fundovanou debatu, nicméně mě to pro ježdění stačí...
Nedokážeš pořádně pročíst mé příspěvky a řádně se nad nimi zamyslet. Díky tomu nechápeš, že v mých odpovědích žádný rozpor není. Směješ se vlastní hlouposti a navíc máš tolik sebedůvěry, že se pod to dokážeš podepsat.
Hele, tykev, v příspěvku z 15.7. v 19:28 si odporuješ, až to hezký není, ale jak jsi sám psal, musel bys asi ujet pár kilometrů, abys ten rozpor vůbec našel. A na ten Jurimír naráží.
Stipe, není náhodou celej problém v tom, že pohyb v kotníkách umožňuje lépe překonávat mrtvé body? Což je možná tak velká výhoda, že zastíní i teoretickou výhodnost šlapání středem chodidal... Z jednoho z materiálů, co jsi sem umístil, mi to vyplynulo, ale možná jsem ho nepochopil správně...
líbí se mi že se nedáš:o))
Ale na jednu stranu tvrdíš, že je to lepší pod kotníkem a argumentuješ Ježkem:
"(Že to Ježek natírá i zdravým cyklistům s protézou přidělanou přímo na pedál (a nemá tam žádné "chodidlo")"
ale na logický dotaz:
"Když je to tak účinné, tak proč tou zdravou levou nohou šlape "špičkou""
reaguješ slovy:
"protože tu levou má zdravou. "
z čehož tedy vyplývá, že je to lepší zas jen pro tu protézu. Tedy si protiřečíš. Žes to myslel jinak vím, ale prostě mě to přimělo k úsměvu.
A jinak ano. nestydím se za své názory ba ani za omyly atd. a mám v sobě dost morálky, takže jsem schopen se pod ně podepsat.
O anonymech si myslím své a asi se to nezmění. Byť narozdíl od většiny zdejších podle skladby vět a argumentace rozhodně nejsi blb. Naopak. Ale tohle není o inteligenci. Já si zkrátka myslím, že k psaní anonymů je potřeba duševní "schopnosti", které považuji za postižení. Myslím, že se v člověku musí něco zlomit, aby to dokázal. Stejně jako se v něm musí něco zlomit, aby se odhodlal v nouzi k žebrotě, násilí atd. atd. AL eje to můj názor a diskutovat tady o tom nechci. Jen vysvětluju tu poznámku.
Měj se fajn. Nashle.
V inkriminovaném příspěvku jsou dvě věty. V jedné se praví, že (Ježek) není letadlo. Z této věty vyplývá, že (Ježek) je zastáncem většinového názoru, že mít pedál pod špičkou je výhoda. A protože levou nohu má zdravou, dává si pedál pod její špičku.
To ale nic nemění na mém názoru, že výhodnější je mít pedál pod kotníkem. V mých odpovědích se tudíž žádný rozpor nenachází.
Předpokládám, "Jurimíre", že tuto diskuzi navštěvuješ dobrovolně. Měl bys možná respektovat pravidla, které její provozovatel zavedl. Možná bys pak neměl potřebu rozebírat morální kvality těch, kteří tato pravidla (na rozdíl od tebe) respektují.
Jestliže jsi vyhraněný zastánce názoru, že přispívat anonymně do internetové diskuze je nemorální, nenormální, slabošské apod., měl bys možná přejít do diskuze, která toto chování neumožňuje.
:o))) Ty mě fakt bavíš :o)))
to že je umožněno sem něco napsat anonymně ještě přece neznamená, že na to nemůžu mít svůj názor odpovídající mému vychování, morálním zásadám atd. Podle mne je zkrátka psaní anonymů hnus a o "kvalitách" těch, co je píšou si myslím své.... A v drtivé většině na ně ani nereaguju. Ale ty přinášíš do mého života radost a úsměvy, za což jsem ti vděčný a proto jsem činil vyjímku. Howgh.
Jo, ehm a taky je umožněno třeba vraždit. Nic mi nebrání v tom, se sebrat a zabít souseda. Ale neudělám to. A nemusím se kvlůli tomu odstěhovat někam, kde jsou všichni zavření po jednom ve vypolstrované místnosti, aby to bylo znemožněný.....
Jo a myslím, že jsme od původního tématu drobet jinde a je na čase skončit, byť mě to mrzí. ALe doufám, že odpovíš zase někdy někam jinam a prosvětlíš mi momentálně neveslou náladu. Děkuji předem! Zatím nashle...
IQ - už jsem se tě tuším patal (a možná nejen já) - ty jezdíš s osami pedálů pod patami ? A kolik toho takhle nalítáš za rok ? A hlavně, kudy takhle jezdíš ? (abych byl ve střehu, fakt bych to chtěl vidět)
Psaní anonymů je hnus v případě, že pisatel své anonymity zneužívá. To se v mém případě nestalo. Spíš je to naopak, neboť jsem zdejším účastníkům nabídl své vědomosti a názory (byť třeba netradiční a na první pohled mylné).
"Jurimír" se opakovaně hrdě hlásí ke své ne-anonymitě, ale ke svým chybám se (zdá se) hrdě nehlásí. Jeho obvinění (že si protiřečím) bylo chybné. Vyšlo tedy najevo, že se i nadále směje pouze své vlastní hlouposti.
Jízdu s pedály pod kotníkem (ne pod patou) neprovozuji, protože na trhu (bohužel) není vhodná obuv a odpovídající pedály. Šlapání na obyčejných pedálech v teniskách s pedálem pod kotníkem sice mnohé naznačuje ve prospěch mého názoru, ale nelze jej provozovat dlouhodobě, neboť je díky absenci pevné podrážky velmi bolestivé a tudíž i nezdravé.
Treter s pevnou podrážkou je na trhu víc než dostatek. A domluvit se s šikovným ševcem ať už v opravně obuvi, nebo někde ve výrobě zakázkových bot na úpravě podrážky pod kotníkem určitě není problém. A nemám ponětí, jaké bys chtěl na tenhle způsob šlapání pedály. Patrně pro začátek by měly stačit běžné s kovovou ohrádkou, aby bota neklouzala. Na trhu jsou i běžně pedály s plastovou plochou.
Takže stačí jen chtít. Jinak je to jen bezcenné žvanění...
Jo a mimochodem, je to jak chodit po patách. Sice si jednorázově pořádně dupneš, ale kulový ujdeš.
A hlavně !!! Představ si takový přejetí rygolu se zvednutím ze sedla. Koupíš takovou puňu do kolen, kostí a kyčlí, že se večer ani neposadíš na hajzl...
k.vl - tvůj způsob argumentace je poněkud neobvyklá. Netuším, jak na tvé nekonkrétní příspěvky konkrétně reagovat.
Přeji vám všem hodně kilometrů bez nehody.
Tento způsob používám vždy, když je evidentně zbytečné namáhat se s dlouhými výklady, protože oponent je rozhodnut neuznat vlastní pochybení ani tehdy, když je mu jasně dokázáno. Velmi explicitně a logicky to udělal Jurimír a tys nezklamal - skutečně jsi neuznal, že si odporuješ, ačkoli každému jinému to dá rozum. Což mi jen potvrzuje, že je v tvém zbytečné se namáhat s logikou, ironie je daleko jednodušší a pro mě zábavnější.
Ostatně byls z nás dvou první, kdo podobný způsob použil ve svém velice vtipném a konkrétním příspěvku o dlouhých vlasech a najetých kilometrech, já tvou jistě podnětnou myšlenku jen dále rozvíjím.
Reagovat nemusíš vůbec, je mi to úplně jedno, jen se tak (zatím) bavím... :-)))
Na druhou stranu, ne každý si myslí, že se kotník nemá hýbat:
http://books.google.cz/books?id=Cx22TcXodrwC...
Já bych to viděl tak na půl... Pohyb kotníku se při šlapání asi moc nevyužije, s tím souhlasím. Ale to s pedálem uprostřed chodidla je kravina... Kdo takhle někdy zkusil nějakou dobu jet, tak hodně rychle poznal, že to nebude to pravé ořechové...
Jo souhlas já po zkušenostech šlapu lehce špičkou dolů a nemá to chybu alespoň pro mě asi si každý musí vyzkoušet jak mu to vyhovuje.
Vyvrátím si svojí teorii sám následující úvahou: Příčina proč se má šlapat s osou pedálu pod bříškem chodidla tkví v jeho tuhosti. Chodidlo má klenbu a je stavěno právě tak, aby síla působila v její podpoře pod bříškem. Teorie, že skrácením ramene ulevíme silám v kotníku a zmenšíme ztráty platí jenom pokud by bylo chodidlo všude stejně tuhé a to není. Pokud umístíme osu do klenby může se paradoxně stát, že ačkoliv zkrácením ramene síly poklesnou, nevhodným zatížením uprostřed klenby, ztráty budou růst.
Navíc je tu nebezpečí, že i kdyby se podařilo ztráty snížit přiblížením osy ke kotníku, mohlo by nefyziologické zatížení klenby chodidla vést k jeho bolestem a degenerativním změnám. Chodidlo se vývojem přizpůsobilo chůzi. Mechanika šlapání je odlišná a tvar chodidla pro něj nevhodný, přesto by se mělo působiště sil zachovat tam kde působí při chůzi. Proto lidé s protézou šlapou zdravou nohou normálně a na protéze kotník vynechají a připojí ji přímo na osu pedálu.
Pata je taky tuhá, dokonce se na ni běžně došlapuje, a páka vůči kotníku je minimální. Nebylo by pak optimální šlapat patou?
:-)))
Pata ale není pod kotníkem, ale za ním. Moment v kotníku by byl obrácený a to bys šlachami na přední straně nártu dlouhodobě neudržel. Při šlapání je třeba zatěžovat achillovku, jedině ta to snese. Ostatní šlachy jsou proti ní poloviční.
Klenba se klene z jednoho bodu do druhého. Nejvyšší nosnost i tuhost má na svém vrcholu, který je v případě chodidla pod kotníkem. Pokud dáš pedál pod kotník a použiješ obuv s pevnou, neohebnou podrážkou, klenba nebude namáhána nevhodně.
Naopak - svaly ovládající chodidlo budou namáhány výrazně méně, než při umístění pedálu pod špičkou. Protože síla se nebude přenášet jen pomocí šlach a svalů, ale také pevnou, nepružnou stavbou klenby - kůstkami. Při šlapání s pedálem pod kotníkem, stejně jako s pedálem pod špičkou, je možné (a mnohem snadnější i při narůstající únavě) měnit sklon chodidla a tím i způsob jeho zatěžování.
Jízda na bruslích. Bruslaři nejezdí po špičkách, ani po patách, sílu přenášejí pomocí celého chodidla a jezdí přibližně stejně rychle jako cyklisté. Zatím jsem nikdy neslyšel, že by o bruslařích (o bruslařích na lyžích také) někdo tvrdil, že celý svět se zbláznil, zatímco bruslaři jsou letadla. Nebo sjezdové disciplíny na lyžích - také zde působí chodidlo jako celek a obrovské síly způsobené odstředivými silami a nerovným terénem se tlumí převážně díky pružné poloze pokrčených kolen. Problém není v chodidle, ani v konstrukci kola. Problém je, že většině lidí s přibývajícícmi kilometry hypertrofuje sebevědomí a atrofuje samostatné uvažování.
Omlouvám se, vrchol klenby je NAD kotníkem.
Ještě jednou se omlouvám, vrchol klenby je POD kotníkem.
V podstatě se dá říci, že kotník se nalézá na vrcholu klenby.
Tak když je ti to tak jasné s tím sebevědomím a uvažováním - tak jak to bude s praxí ??? Už sháníš vhodné tretry na předělání ? Nebo tady budeš jenom šířit moudra, kydat na ostatní hnůj, jak jsou konzervativní - a sám se budeš vymlouvat na nějaké "objektivní překážky"... Přijedu se na tebe podívat, jak dupeš. A myslím, že nepřijedu sám :-)
Byl bych raději, kdyby tu zazněly konkrétní argumenty, které by má tvrzení vyvrátily, nebo které by mne nějakým způsobem obohatily.
Vaše reakce mne bohužel utvrdily v názoru, který jsem vyjádřil hned při vstupu do debaty.
A vyjádřím ho znovu - místo samostatného uvažování se snažíte dělat blbce z člověka, jehož argumentům nejste schopni jasně a věcně oponovat.
Rozdíl je samostatné uvažování a objevovat již objevené. Z profesionální cyklistiky se stal i objekt výzkumů a nevím tudíž, proč bych měl zpochybňovat závěry všech těch, kteří se kolem této problematiky pohybují. Jenom mne překvapuje, že(když se na př. dívám na TdF) nevidím žádného cyklistu šlapat dle Tvého "návodu".
Není to nic překvapivého. Pokud se zamyslíš nad reakcemi zdejších cyklistů (a také nad svou vlastní) nemělo by to překvapit ani tebe. Je velmi pravděpodobné, že na tuto myšlenku podobným způsobem reagují i profesionální cyklisté a jejich realizační týmy.
Halóóóóó !!!!! proč nereaguješ na moji naprosto věcnou výzvu ? Nehodí se to do tvého ryze "akademického" krámu ? :-)
Výzva je sice věcná, ale tato debata je opravdu ryze akademická a podobné výzvy ji v historicky dohledné době stěží dovedou k nějakému jednoznačnému závěru. Jestliže mým logickým a jednoduchými fyzickými zákony podpořeným argumentům nevěříš a navíc je nejsi schopen vyvrátit v této akademické debatě, prověř je tedy v praxi. Rád se seznámím s výsledky a případně uznám, že jsem se mýlil.
:-)))) Takže ty vymyslíš bejkárnu a po ostatních chceš, aby ji vyvraceli ? :-) To sis to hochu poplet. Natluč podkovy pod kotník a praxí dokaž že je to to ono. Do tý doby je to jen prostý žvanění...
Nevím přesně, co si mám představit pod pojmem "bejkárna" a pod pojmem "žvanení".
(Zřejmě je to jen další ze způsobů, jak dělat z druhého člověka blbce místo vedení věcné diskuze za pomocí jasných a konkrétních argumentů?)
Není co vyvracet, šlapání středem podélné klenby je samozřejmě nejefektivnější.
Proto si nechám patentovat nejen tretry s kuframa přímo pod kotníkem, ale také boty s podpatkem uprostřed klenby, běžkažské boty s geometrií tak, aby se člověk odrážel z prostředku chodidla, atletické tretry s hřebama pod středem klenby a taky kopačky, kterýma se bude kopat prostředkem klenby, protože chodidlo přece přenáší sílu nejlíp prostředkem klenby kde je nejtužší.
A ukrutně na tom zbohatnu.
Zaráží mě, proč patentovat nesmysly, o kterých se tato debata nevede. (kromě treter s kuframa pod kotníkem)
Je znám případ postiženého atleta, který poráží zdravé soupeře přesto, že běhá s protézami, na nichž je místo chodidla plochá pružina. Tuším, že se dokonce objevil i návrh klasifikovat jeho protézy za nepovolenou výhodu. Za určitých podmínek je chodidlo zbytečné, pouze zvyšuje nároky na energii potřebnou k jeho funkci. Tak je tomu právě v cyklistice - např. lýtkové svaly jsou poměrně mohutné a mají nezanedbatelnou spotřebu kyslíku i energie. V podstatě slouží jen k tomu, aby přenášely energii, která by se dala převést jednodušeji přímo na pedál, bez jejich činnosti.
Tvrdíš, že klenba je nejtužší ve svém vrcholu a argumentuješ nesmysly, o kterých se debata nevede, jako třeba sjezdaři.
Ignoruješ přitom bohorovně
- rozdíl mezi podélnou a příčnou klenbou
- rozdíl mezi aktivní a pasivní zátěží
- rozdíl mezi pružením a tlumením soustavy kostí, šlach, svalů, to celé provázané svazky cév a nervů tvořící kotník a chodidlo a listové pružiny, která v podstatě tvoří protézu běžců
Díky poslednímu rozdílu je samozřejmě světový rekord běžce s dvěma protézami na 100m už asi 40 let rychlejší, než světový rekord zdravého běžce, pročež běžec s listovou pružinou místo kotníku nemá mezi zdravými běžci co dělat. Ostatně tyto systémy jsou v atletice dávno zakázány pravidly, jinak by tretry vypadaly jak pružiny Maxipsa Fíka. Celá tato bublina vznikla jen jako projev omezenosti novinářů. Pak by si mohli taky zdraví běžci v zájmu lepších výsledků nechat měnit kotníky a chodidla za listové pružiny. To jen tak na okraj.
Přenos síly je samozřejmě nejvýhodnější v nejširším místě chodidla. Při všech sportech, kdy noha koná aktivní práci, je síla přenášena přes toto místo. To je ten běh, běh na lyžích, bruslení, chůze, skok, ale také kopání do míče a šlapání na kole. Je to minimálně desetitisíci roky miliardami lidí denně ověřeno a až na patologické změny tyto činnosti žádný člověk nikdy nedělá jinak. Já to vím empiricky, protože to tak taky dělám a všímám si toho.
Ale skutečně nedokážu vyvrátit, že zrovna Ty jsi ten génius, který přišel na takovou zásadní chybu lidstva. Doporučuji na toto téma zpracovat diplomovou práci na katedře biomechaniky na UPOL nebo UK, možná za to dostaneš Nobelovu cenu:-)))
Přínos příčné klenby pro přenosy sil je zanedbatelný, tudíž jej lze bez problémů ignorovat. Ze stejného důvodu lze ignorovat i rozdíl mezi pasivní a aktivní zátěží chodidla, pokud se bavíme o pevnosti klenby jako celku a její schopnosti zvládnout maximální zátěž s minimálním výdejem energie.
Přenos síly pomocí nejširší částí chodidla je nejvýhodnější jen v některých případech, mezi něž cyklistika nepatří. Nepatří mezi ně ani bruslení, které pro změnu ze zcela nepochopitelných důvodů ignoruješ ty. Při klasické chůzi a běhu se (ve většině případů) také používá klenba jako celek a dokonce je to tak, že klenba nese největší část zátěže a špička pracuje samostatně až v konečné fázi pohybu, ve fázi odrazu.
Co se týče rozdílu mezi soustavou kostí (šlach, svalů, provázaných cévami a nervy) a listovou pružinou, ten ignorují zdejší nakoláci. Od samého začátku upozorňuji na skutečnost, že v určitých případech je mechanická náhražka chodidla účinnější, než zdravé chodidlo.
Domnívám se, že minimálně desetitisíci roky ani miliardami lidí není ověřeno nic. Není mi známo nic co by nasvědčovalo, že vynález bicyklu byl učiněn v tak vzdálené minulosti - doporučuji malou exkurzi do historie vzniku bicyklu.
OK, přijímám Tvé argumenty. NIkdy neříkám, že to nejde, přijde nějaký blbec a udělá to;-)
Například Janda-Suk udělal podobnou revoluci v atletice, Kurtyka ve vysokohorském lezení, Boklev ve skoku na lyžích, Koch a zejména Svan v běhu na lyžích (Siitonen sám bruslením medaili nezískal:-P), Tomba ve slalomu, v cyklistice se z jednoduchých a logických věcí relativně nedávno prosadila časovková řidítka a údajně podobným logickým a nepochopitelně přehlíženým vynálezem je vlastně i lehokolo.
Takže stačí opravdu maličkost: Najdi jediného výkonnostního či vrcholového cyklistu, který takto jezdí a dosahuje ve své výkonnostní kategorii úspěchy a já uznám, že máš pravdu.
Dík za férovou diskuzi. S praktickým využitím mé teorie se pokusím něco udělat. Ale celkem logicky předpokládám, že jiného blbce než sebe nenajdu.
Ok, chceš konkrétní argument? Dobrá, toto tvoje tvrzení je dle mého pitomost:
"Nejvyšší nosnost i tuhost má (klenba) na svém vrcholu, který je v případě chodidla pod kotníkem."
a) Domnívám se, že jde o nosnost, určitě ne o tuhost, ta je o něčem jiném.
b) Ale to je stejně jedno, protože to každopádně platí pro síly působící PROTI klenbě, tedy právě z opačné strany, než by ti na chodidlo působil pedál kola, kdybys tak šlapal. V tomto směru je naopak každá klenba ve svém vrcholu naprosto nejzranitelnější (pokud jsi někdy byl u toho, když se bourá klenutý strop, tak víš, že se začíná od tzv. klenáku, což je kámen právě ve vrcholu klenby).
Tvůj příspěvek je ale snad užitečný tím, že jsi možná právě objevil důvod, proč nikdo tebou popisovaným způsobem nešlape: po čase by ho to ukrutně bolelo, neboť stavba nohy nejspíš počítá s utumením pomocí klenby a napasovat si cokoli silou přímo na kotník odspoda bude časem skutečně bolet. A opět lze doložit z praxe: půjč si někde štafle, vylez na první špricli a umísti si ji právě do vrcholů kleneb chodidel, tedy pod kotník. Stůj tak stejnou dobu, jakou bys chtěl, aby trvala tvá vyjížďka na kole. Bolí, co? ;-)
Kdybys (místo zaslepeného hledání způsobů, jak ze mě udělat blbce) pozorně četl má slova, zjistil bys, že od samého začátku podmiňuji umístění pedálu pod kotník použitím pevné, neohebné podrážky. Působením pedálu na pevnou, neohebnou podrážku se síly rovnoměrně přenášejí na celé chodidlo - na patu i na přední část chodidla.
Kdyby ses držel vlastní do omrzení opakovaných pouček o věcné diskusi (namísto nafoukané snahy soustavně dělat blbce ze všech okolo), pak bys především musel uznat, že tvůj argument o klenbě je chybný bez ohledu na to, jak pevná bude podrážka. Platil by pouze tehdy, kdyby pedál byl konstruován tak, aby na něj nedoléhal vrchol klenby, ale naopak současně špička a pata. Pak by tvá teorie klenby platila a hrála roli. Byl by to ovšem přesný opak toho, co navrhuješ.
Prosím, pokud chceš ještě dále reagovat, argumentuj si klidně i k osobě, od tebe to klidně snesu. Ale zároveň ať je ta reakce k věci, a to i tehdy, kdy bys musel uznat vlastní omyl. Bylo by to fér.
Problém je možná v tom, že jsem vše nevysvětlil detailně. (domnívaje se, že zbytek si dostatečně inteligentní člověk domyslí sám) A tím mezi námi dvěma došlo k politováníhodnému nedorozumění.
Byl to tedy (jak sám oprávněně píšeš) opravdu můj omyl, který tímto uznávám a za něj se omlouvám.
Pokusím se o detailnější vysvětlení.
Píšu-li o pedálu pod kotníkem, míním tím jeho polohu ve smyslu předo-zadním. Píšu-li o vrcholu klenby současně jako o (vnitřním) kotníku, míním tím místo, pod kterým by měl být umístěn pedál. Ale - byl by samozřejmě umístěn ve středu chodidla i ve smyslu pravo-levém. (ne na jeho vnitřním okraji přímo pod kotníkem, to by bylo, samozřejmě, bolestivé)
A míním tím také to, (a zřejmě jsem to měl vše blíže specifikovat) že mezi pedálem a celým chodidlem (tedy i vrcholem klenby) je pevná (nebo částečně pružná) podrážka, která brání tomu, co mi vyčítáš - aby pedál doléhal zespodu přímo na vrchol klenby.
Právě prostřednictvím oné pevné podrážky dochází k tomu, že na pedál doléhá současně pata i špička. Je to možná trochu složité, ale je to způsobené tím, že síly, které vyvíjí stehenní svaly, se kolenem přenáší na chodidlo. Přes patu a špičku se dále přenáší na pevnou podrážku, na které se v podstatě sčítají a přenáší na pedál.
Možná bych měl ještě dodat jednu základní věc, abych předešel dalšímu možnému nedorozumění.
Na vrchol nožní klenby působí zhora síly, které vyvíjí jezdec. Z opačné strany působí na její základnu (patu a špičku) prostřednictvím pedálu (a pevné podrážky) skoro stejně velké síly. (jsou vyvolány setrvačností, mechanickým a aerodynamickým odporem kola a jezdce a také zemskou přitažlivostí hlavně v případě, že se jedná o jízdu do kopce)
Jestliže tedy hovoříme o základních silách působících na nožní klenbu při šlapání s pedálem pod kotníkem, jedná se o síly, které na ni (velmi zjednodušeně) působí z obou stran - zhora i zezdola. Pokud by totiž některá z těchto dvou základních sil přestala působit, klenba i její funkce by nejen pro cyklistiku prakticky ztratily smysl.
Smysl by ztratila i diskuze, kterou na dané téma vedeme.
Tvé argumenty směřují spíš k závěru, že na klenbu působí síla jen z jedné strany, což ti možná brání v pochopení celé problematiky.
Nechme teď stranou přenos síly (ať je to tak, nebo ne) a zkus se zamyslet ještě nad zde již dvakrát zmiňovanými rázy do kloubů a kostí při přejezdech nerovností. Pružné chodidlo tyhle rázy neskutečně dobře ochytává a tlumí. Jak bys chtěl tohle řešit ? Nahoře jsi na to ani jednou nereagoval.
Tenhle problém není zapotřebí řešit. Klenba jako celek pruží také celkem dostatečně. Pokrčená kolena také - při správném šlapání na kole by v podstatě neměla nastat situace, kdy budou propnutá kolena. Například bruslaři i lyžaři bruslaři (také sjezdaři) pruží jen koleny. Když k tomu přičteme, že něco pochytají pláště a v terénu odpružené přední, nebo i zadní kolo, nevidím v tom problém. Navíc část váhy těla počívá na řidítkách. Srovnej to třeba s nárazy, které musí člověk snést při obyčejném běhu. Navíc si každý může vybrat. Bude-li pro někoho důležitější pružení než úspornější přenos síly, nikdo mu nemůže bránit jezdit klasiku.
Zajímavé, takže chceš říct, že se už 20 let odrážím při bruslení na lyžích špatně a že ostatní běžkaři se odrážejí z celého chodidla? Že jsem si toho ještě nevšim?
A proč mají tedy vůbec skateová vázání (stejně jako rychlobrusle) volnou patu?
:o)))
Odráží se převážně z celého chodidla a odraz o něco málo prodlouží tím, že v jeho samém závěru propnou špičku. Nejsem si ale jistý, jestli to vůbec dělají. Mně ty lyžařské-bruslařské boty připadají býti dosti podobné botám, které se používají na bruslích a inline bruslích - tam bota v podstatě neumožňuje výrazně menit úhel v kotníku. A volná pata je jasná při napnuté noze se pata potřebuje vzdálit od lyže (přestože na ní nespočívá skoro žádná váha těla) Že mají rychrobrusle volnou patu, to jsem ani nevěděl, ale bude to podobné, jako na těch lyžích.
Nejde jen o nějaký pohupování na pláštích a pérech. Jde mi o náhlé rygoly a jiné překážky. Tam jde každý ze sedla a chytá to právě přes chodidla do nohou. A právě chodidla to utlumují nejvíc. Dostat tuhle šupu do klenby, tan nevím nevím... Ty by ses asi pro svoji "vědu" obětoval, ale ostatní asi nebudou toužit skončit na vozejku...
A opět - než začneš něco takhle prosazovat, zkus si to alespoň zčásti nanečisto. Mě fakt připadá, že jsi snad ani nikdy na kole neseděl. Jak jseš na tom, kolik tak ročně najíždíš? A kudy, terén, silnice ?
Zopakuji to tedy ještě jednou - nikoho do ničeho nenutím.
Nejsi schopen pochopit naprosto jednoduché vysvětlení ani přejet na kole hrbol s pokrčenými koleny. Tak to jsem opravdu v koncích. Tobě nemá cenu cokoli dál vysvětlovat.
:-)))) Kličky, háčky, výmluvy, dělání blbce z druhých - hlavně odvést řeč jinam a mlžit... S touhle taktikou ale na mě nechoď. :-)) Ještě ani na jednu námitku jsi pořádně neodpověděl, všechno, co se ti nehodí do krámu, bagatelizuješ. A na moji přímou otázku ohledně tvých aktivit na kole se asi stydíš odpovědět :-) Takže, kolik toho najezdíš ? A kdy začneš svoje teorie zkoušet v praxi ?
A to, co ti píšu čti pozorně. Psal jsem, že část nárazu absorbují stehna, ale váha jezdce je stále na pedálech i při nadzvednutí. Takže rána jde do kotníku, kolena a kostí. Není tam chodidlo, které by zapružilo a ztlumilo náraz. - Tak to zkus znova... :-)
Díky za námahu, kterou tě musela stát obě obšírná vysvětlení. Bohužel z nich vyplývá, že ti od začátku rozumím správně, a musím trvat na svých předchozích závěrech.
Předesílám, že netvrdím, že tvůj nápad nemůže z hlediska fyzikální teorie fungovat. To jsme uzavřeli nahoře s tím, že to zkusíš převést do praxe a uvidíme. Tvrdím, že tvůj argument o klenbě nemá pro danou věc žádný smysl. Zaprvé - žádná síla nepůsobí "jen z jedné strany", jak říkáš, protože proti ní nutně působí síla v přesně opačném směru. Takže o tom se dál rozepisovat nemá cenu.
Pokud ovšem podepřeš nohu cyklisty tvrdou podrážkou po celé délce klenby (tedy i pod jejím vrcholem, jak píšeš), pak tato klenba ztrácí smysl (asi jako když vyzdíš klenuté okno - klenba tam je, ale nemusela by), a já se domnívám, že to povede k potížím, protože noha na to není stavěná (viz příklad se štaflemi). Anebo podpřeš nohu jen pod špičkou a patou, pak klenba smysl má, ale zase to není to, co chceš udělat, a pružná klenba by navíc asi dost ubrala na kráse tvému nápadu o přímém přenosu síly (ztráty).
Takže shrnuto: klidně navrhuj šlapání středem chodidla a my budem rádi, když nám předvedeš, že to funguje i v praxi (doposud jsi mi třeba nevyvrátil výhody pohybu kotníku pro překonávání mrtvých bodů), ale argument o klenbě nohy pro mě v lepším případě nemá žádnou relevanci, v horším mluví proti tobě.
Od samého začátku mi nerozumíš - mám na mysli klasickou pevnou podrážku, jaká je teba právě v klasické cyklistické botě. Tam klenba také vyzděná není. Prostě klasická cyklistická bota s pevnou podrážkou, ale kufr je místo pod špičkou pod kotníkem.
Pružná klenba má samozřejmě také nějaké ztráty, ale mnohem menší, než jaké jsou při šlapání přes špičku. Dnes bylo možné v přímém přenosu z Tour vidět v závěrečném stoupání, co únava lýtkových svalů způsobuje některým závodníkům - kroutí se na kole, jako spastici, protože už v podstatě nemají čím šlapat. Protéza by některým v závěrečném stoupání opravdu bodla. Bohužel byl mezi nimi i Kreuziger.
Při přenosu síly za pomocí špičky a paty, tedy prostřednictvím klenby, jsou lýtkové svaly minimálně namáhané, čímž se ušetří nezanedbatelné množství kyslíku a energie a umožňuje to zachovat čistý štyl šlapání delší dobu. Už jsem to tady ale psal. Připadá mi zbytečné vysvětlovat to každému zvlášť.
Při překonávání mrtvých bodů je pohyb v kotníku k ničemu. Mrtvé body se překonávají pomocí velkého čtyřhlavého stehenního svalu.
Od samého začátku ti rozumím - a ty měníš teorii, když ta původní selhala. (Důkazy proto si ve svých příspěvcích najdi sám, pro mě už to tím pádem není zajímavé.) To samozřejmě můžeš, proč ne?
Měj se a ozvi se, až budeš mít za sebou první praktické výsledky, to by mě zajímalo.
Navštívil jsem už pár diskuzí, ale účast v této mi připadá opravdu specifická. Na některých diskuzích si lidé sprostě nadávají, vyhrozují si a kdo ví, co ještě. Je mi to vždy velmi nepříjemné, ale díky tobě musím ocenit, že na druhou stranu je to upřímné a otevřené. Když diskutuji s tebou, z monitoru mi neustále teče jakýsi sliz, na pohled vypadá jako hloupá marmeláda. Ale ve skutečnosti je jedovatý a agresivní.
Ok, já to bral už jako konec, ale ty zjevně neumíš diskusi důstojně ukončit, jako jsi ji ani neuměl důstojně začít.
Koukni, svůj úplně první příspěvek do debaty (nebo první pod tímhle nickem, u anonymů těžko říct, že) jsi zahájil urážením všech ostatních přítomných (u stipa jsi učinil čestnou výjimku). Můžeš mi vysvětlit, na co si tedy stěžuješ? Na to, jak hulvátsky ses tu projevil, s tebou všichni ještě jednají v rukavičkách.
Absolutně nechápu, co se ti na mém předchozím příspěvku nelíbilo. Vyjádřil jsem nesouhlas (to jsem si dovolil hodně, s tebou se smí jen souhlasit, to už jsem si všiml dřív) a uvedl, proč ti svůj nesouhlas nebudu už zdůvodňovat a tu práci ti přenechám. Dobrá, není to asi zrovna pohlazení pro tvé ego, ale je to přímé a čestné.
Pokud ti tedy teče z monitoru sliz, doporučuju navštívit třeba alza.cz, bude asi čas koupit nový monitor... ;-)
A já pořád co mi to tady teď prosakuje na monitoru a on to je hloupý, jedovatý a agresivní sliz
poslyš stipe. Dneska jsem to prostě zkusil. Koneckonců jezdím na kole, který je dost nezvyklý a drtivá většina cy\klistů si myslí, že divný a pomalý (dokud je nepředjedu :o) )
Jasně určitě to bude zkreslený tím, že jsem už moc zvyklej na kufry a tady na tom místě je nemám a taky po pár kilometrech brzo soudit, když je člověk zvyklej to dělat jinak, ale přece jen. Proč to nezkusit, že jo? Aspoň jsem si ozvláštnil cestu z práce v páteční špičce, kde pro mě už nic zajímavýho normálně není.
Nějakou chvíli je to nezvyklý, což po tom pomine. Co zůstává je, že je nepříjemná jakákoli nerovnost a to i na asfaltu. Vždycky to kopne do kolene a není to fakt nic moc. Skoro jako rozdíl mezi pevnou vidlí a odpruženou.... A potom mě začaly docela slušně bolet stehna. Měl jsem pocit, že to táhnu všechno stehnama a lejtka víc zahálejí. Když jsem jel do kopce, byla to o dost větší dřina, než jsem zvyklej. Když jsem dal nohy zpátky zrychli jsem dost výrazně a nebolely mě tolik nohy.
Může to být jen nezvykem svalů, nepopírám. Když jsem začal jezdit na lehokole, taky mě začaly bolet svaly, který předtím ne a dokud se trošku nepotrénovaly, tak to nebylo to pravý ořechový. Jelikož jsem zvědavej, tak prostě zase někdy zkusím, ale pocitově to podle mě fakt není přínos.....
http://www.perfectcondition.ltd.uk/Articles...
Ale tak jiste, ze snad kazdy slape s trosku jinym uhlem chodidla k asfaltu pri volnem slapani po rovine, v silovem stoupani nebo ze sedla pri sprintu. Mam pocit, ze to tu moc zerete. Dopodrobna studovat biomechaniku a tim ziskavat watty navic ma vyznam tak u profiku, a kdyz potkam nekoho, co dupe do pedalu jak kdyz slape zeli, se tak maximalne pousmeju a necham ho pri tom.