Chci se zeptat jestli je opravdu poznat rozdíl mezi kevlarovým pláštěm a pláštěm s drátěnou patkou. Projeví se to jen při akceleraci nebo má i iné výhody ? Jezdím teď na kevlarových,dřív jsem měl drátěné a nějaký velký rozdíl nepozoruju. Závodník nejsem. Díky za poznatky.
Kdyby byly obě verze plášťů jinak zcela totožné, tak bude zásadní rozdíl jen v hmotnosti a to ještě většinou menší než 100g, takže zase nic extrémního.
Problém je jinde a to v tom, že u většiny výrobců spolu nemají drátová a kevlarová verze naprosto nic společného, kromě toho, že stejně vypadají. Bývá použita jiná směs, u kevlarových měkčí. Bohužel přesné rozdíly se často blbě zjišťují, když výrobci je někdy ani neuvádí.
A pak je tu ještě další problém, že spousta lepších plášťů se s drátovou patkou nedělá vůbec.
někdy mohou mít drátové verze i řídší kord / hodnotu TPI/, tím pádem budou náchylnější k deformaci, poškození... na druhé straně jsou pláště /např. některé verze Marathonů - Schwalbe/, které se jako skládačky nedělají a přesto jsou kvalitní, nicméně na MTB volím skládačky
Hodnota tpi může být jiná, souhlas, to jsem zapomněl zmínit, ale nutně to nemusí znamenat, že jsou náchylnější na poškození. Ono většinou když mají méně tpi, tak současně mají i více materiálu a jsou klidně pak i odolnější (v takovém případě ale není rozdíl drát verze pod 100g ale mnohem větší, ten rozdíl pod 100g je pouze za tu patku).
Dalsi ze zasadnich rozdilu, co uz urcite poznas, je pri montazi/pri oprave defektu moznost nasadit plast s kevlarovou patkou holyma rukama bez pouziti montpak.
To ale není pravidlo. Spíše to u kevlarové patky rukou jde jak píšeš, ale taky nemusí.
Už jsem měl v ruce kombinaci kevlarová patka + konkrétní ráfek, co jsem nemohl nandat ani s monpákama.
A teď u UST to mám zase, tam jsem chvilku bojoval i s montpákou (ale tam je to pochopitelné, zase díky tomu jdou nafoukat i malou pumpičkou).
Hehe a jak vždycky bojuju s Contíky GP 4000 a Aksíky :-)
Podle mě je výhodou kevlaru to, že se spíše přizpůsobí a plášť je po nasazení rovnější. Drát byl vždycky trochu křivý a pochopitelně těžší, ale zkušenosti mám jen se silničními plášti.
Tazajici "Mikop" ma v profilu charakteristiku "biker" :o) tak jsem psal o MTB. Na silnicni kola jdou spatne nasadit plaste snad vzdycky.
Pokud ti jdou spatne nasadit novy kevlarovy plaste, udelej s nima to, co se delavalo s galuskama- dej si plast pod nohu a rukama je poradne vytahni. Jak jsou poskladany, jsou trochu "polamany" a spatne pasuji na rafek. Urcite to znas, ze delsi dobu vozeny plast jde uz nasadit mnohem lip.
abych to doplnil, já zase některé drátové sundám i nasadím jen rukama:-)
Jen tak pro zajímavost - kolik vás jezdí na kevlarech a kolik na drátech ?
Vsude kevlar, drat jen kdyz zkousim.
To s tím zkoušením mi není moc jasné. Co tím pak vyzkoušíš? Když drátová verze téměř nikdy nemá s kevlarovou téměř nic společného, pouze že stejně vypadá vzorek.
no zkouší si sundat a nasadit drát a pak kevlar a poté si kevlaru o to více váží :-))
Tim, ze vyzkousim vzorek, tak vlastne nic nezkousim? :D
Ne, protože když má jinou směs, což je ten zásadní rozdíl, tak se chová výrazně jinak. A většinou má i jiné tpi, takže prostě kevlarová a drátová verze spolu nemá téměř žádnou souvislost.
Není to úplně vždy (pár vyjímek by se našlo, kde je kevlarová a drátová verze totožná, ale teď mi ani žádná nenapadá), ale skoro vždy.
Ano, na TPI hrozne moc zalezi :D Prosimte probud se, zalezi na vzorku, nahusteni, urceni pneu a vubec vsem jinem. TPI je proti prurazu a jizdu zasadne neovlivnuje. A i kdyby, tak to zmenim zmenou tlaku. Co ty resis je prilnavost na tvych alpskych vyjizdkach. Z 90% jsou ale kevlarove a dratove pneu stejne. Kdyz zjistim, ze mi nevyhovuje vzorek, tak urcite nebudu zkouset jestli mi to jeste nahodou o trosku vic neklouze v zatacce.
Tpi tedy ovlivní plášť dost, protože menší tpi je kompenzováno zase větší vrstvou materiálu a klidně to udělá zcela zásadní rozdíl jak rychle plášť jede.
Nejdůležitější vlastností vůbec je ale směs, ta je důležitější než vzorek (samozřejmě jen do jisté míry, neberu extrémy drapák x slick).
Tlak bych vůbec neřešil, ten chování samozřejmě ovlivňuje hodně, ale ten předpokládám pro porovnání plášťů stejný pro stejné chování.
A z 90% rozhodně stejné nejsou, já třeba o žádných stejných moc nevím.
O něco menší vzorek s hodně měkkou směsí podrží mnohem lépe vysoký vzorek s hodně tvrdou směsí.
Tím že zkusíš stejný vzorek s tvrdou směsí nezjistíš vůbec nic a klidně by se kevlarová verze s měkkou směsí chovala parádně i když drátová verze bude úplně naprd. Většinou tak drastické rozdíly nebývají, ale rozhodně nejsou zanedbatelné.
A z 90% nejsou stejné ani náhodou. Ono velmi často mají rozdílnou směs i stejné kevlarové pláště jenom v jiné šířce.
A jinak můžeš uvést tedy spoustu příkladů, kde je v drátu a kevlaru plášť stejný, mě nenapadá žádný, všude kde to vim se liší.
A ještě k tpi, rozdíly jak plášť s různým tpi jede byly opravdu velké (a to je z měření valivého odporu, tedy nejen z někoho subjektivních dojmů). Stejný vzorek pláště, různé tpi a rozdíl ve valivém odporu plášťů byl větší než mezi dost odlišnými vzorky.
A ještě jeden pěkný příklad z praxe, který jsem testoval.
Teď už se kevlarové Alberty dělají jen v jedné verzi. Dříve se vyráběly verze dvě (a to pro jedno kevlarové provedení), jedna speciálně určená na přední kolo. Obě verze totožný vzorek, jediný rozdíl byla tvrdost směsi.
Při přímém testu těchto dvou verzí to bylo jako mít na kole zcela odlišné pláště. Ten s tou měkkou směsí speciálně určený na přední kolo držel o několik tříd lépe, klidně bych to přirovnal k podobnému rozdílu jako si dát na přední NN nebo RR.
Jak rikam, tebe zajima jestli te to podrzi na kamenech nebo ne. Me zajima jak to vali, jak se to cisti od bahna, jakou jistotu na tom mam v zatacce, jak se sjizdi atd atd. Pokud mi neco bude vyhovovat v dratu, koupim si to v kevlaru. Ale urcite to nebudu delat obracene. Pokud mi plast v necem zasadne nevyhovuje, tak je mi jasne, ze v jine verzi se to tak zasadne nezmeni, abych za to utratila jeste vic penez.
Urcite se lisi plaste v ruznych sirkach i provedenich, ale nikdy to neni tak moc zasadni. Viz treba IRC geoclaw 2,1" kevlar == naprosto skvele drzaky, vyborny vzorek do mesta. Verze 1,9" drat nejisty plast zvlaste na mokru. Ale to treba muze byt moji vahou, nafouknutim (mensi plast ma jinou maximalku) atd. Ale zasadni pro oba je vzorek. Diky vysoke gume se tam nedostane jen tak strep (diky tomu to po praze vozila spousta mesiku) a dobre (diky vzorku) brzdi/zabiraji.
Kde zjistím tvrdost té směsi?Zatím jsem ji na žádném plášti ani v tom co se uvádí v e-shopech neviděl.a taky nevím v čem se uvádí.Poraď prosím.
To je často problematické. Většinou to neuvádí ani výrobce na stránkách.
Takže nejvíce informací mám z testů, kde to často bývá, někdy si to prostě snažím najít.
Ale i když se to najde, tak ještě není vyhráno. Ne že by se našlo standardní označení tvrdosti, ale většinou jen nějaké označení, kde je pak aspoň jasné, že u daného výrobce je to jiná směs. Ale nejde je už porovnat mezi sebou mezi různými výrobci.
No a pak v praxi se to pozná celkem snadno, když se jedná o stejný vzorek, chovají se výrazně jinak ty pláště a zvlášť pokud je trošku mokro, pak se pozná směs ještě snadněji.
Jeden příklad, kde je směs v testu u pláště uvedená a drátová verze také jakou má směs:
http://data.mlok.net/fotky/plaste.jpg
třeba katalog Schwalbíků uvádí u každé gumy nejen TPI, ale i druh použité směsky a způsob ochrany proti propíchnutí i to je jeden z důvodů, proč tuto firmu preferuji
Schwalbe jsou OK , ted mam Marathon plus na mym Touring bike a nemuzu si stezovat , nektery Michelin a Continentals jsou taky dobry ......, Mel jsem na commuter bicycle namontovany Panaracer Pasela , ale uz sem vymenil zase za Schwalbe , za moc nestali - zacali se rozpadat po 4 tisicich km a nemel jsem je ani rok .....
Kevlar na HT, FS i silnici
Kevlar. Rozdíl v montáži a demontáži. Jinej nepoznám.
Rozdil je ve vaze plaste ale se jedna jen o par gramu . Jezdim na Schwalbe marathon , vyhoda plaste s kevlarovou patkou je , ze se necha krasne slozit a ja ho nekdy vozim na long distance touring jako nahradni plast , on totiz jeden nikdy nevi kdy ho muze potrebovat ......
Boze, to zni krasne... Long distance touring... Vozis sebou i nahradni seat post? :o)
Nahradni plast , dusi , spokes , par niplu , lanka , rezervni brzdovy spalky , sroubky , maticky , par kulicek do naboju , v takovym Mexiku nebo v Jizni americe tech servisu jaky znas v CZ nenajdes a v nekterych asijskych statech taky ne ! Have a good day a napis kolik ty si uz na kole prejel kontinentu , ja jen 3 .