Letos poprvé ...
Známý (říkejme mu třeba Viktor) sedí u počítače a náhle vykřikne: "Mám to tam!". Chvíli na něj koukám a protože k Viktorovi již několik let chovám úctu a obdiv, ptám se opatrně: "Prosím tě – co a kde?". Dostává se mi odpovědi: "Přihlášku na letošní ročník Krále Šumavy, trať 101 km – pojeď taky!". "Jedu", vyhrkl jsem bez rozmyslu a teprve potom začal přemýšlet, co mě asi čeká.
Příprava ...
Na kole, které se "narodilo" někdy před 10-mi lety a už tenkrát bylo celkem levné, nejspíš nemá cenu jet – přesmykač je stále na prostředním tácu, přehazovačka občas přehazuje sama a nikdy ne tam, kam potřebuji, pevné vidle, brzdové páky z umělé hmoty, rám z trubiček vhodných na natahování sítí do oken proti hmyzu, značka "made in zeměkoule" ...
Začínám tedy brouzdat po Internetu, navštěvuji pár obchodů se značkovými i neznačkovými koly a nakonec na doporučení Viktora kupuji TREKa 6500, z důvodu ceny bez diskových brzd.
Na Krále Šumavy jsem se zaregistroval Internet, nakoupil další doplňky nutné a vhodné pro absolvování závodu, najezdil pár kilometrů a termín je tady!
Ještě před odjezdem jsem lanařil další své známé, o kterých jsem si myslel, že jsou stejní blázni jako já a i přesto, že nevědí do čeho jdou, pojedou. Až na jednoho (říkejme mu třeba Pavel) odmítali se slovy: "to nezvládnu", "na to nemám", "neujel bych ani půlku", "počkám, až bude závod na 5 km", "ty fakt jedeš nejtěžší závod MTB v republice?", někteří jedinci se vymlouvali stylem "musím sekat na chalupě trávu".
Na základě těchto výmluv i od lidí, o kterých si myslím, že se dají považovat za bikery a na základě článku "Jak sem jel Krále Šumavy" prezentovaném na různých stránkách Internetu začínám přehodnocovat své ambice z "umístění" na:
1) přežít
2) když se to povede, tak dojet
3) vrátit se domů
O Pavlovi jsem věděl, že na kole jezdil, ovšem až do sobotního startu jsem netušil, že jezdil doposud pouze na silničním kole a naposledy před čtyřmi lety – od té doby na kole neseděl, na horské kolo se poprvé v životě posadil hodinu před startem.
Díky Pavlovi jsem při registraci změnil volbu tratě – pojedu 73 km.
Registrace proběhla v pořádku, ubytování s teplou vodou ve sprchách, profesionálně provozované depo závodních strojů, 2 piva, dobrá večeře – lepší přípravu jsem si nemohl přát.
Den závodu ...
Ráno vstávám brzy, abych se šel podívat na start 101 km trati a povzbudit Viktora, který odmítl přehodnotit své ambice a na základě
zkušeností z předchozích ročníků si tvrdošíjně stál za názorem jet "dlouhou". Samozřejmě jsem ho ve změti barevných přileb, dresů a kol na startu neviděl. Nu což – já s Pavlem vyjíždíme za 2 hodiny a taky nás každý přehlídne.
Startovní výstřel, dav na "dlouhou" se dává do pohybu a během asi 2 minut je Klatovské náměstí prázdné.
Hodiny letí, proto pospíchám do depa vyzvednout kolo, nalít litr do flašky, další 3 litry do batohu, poslední kontrola náhradních dílů, vercajku a zásob a hurá na start "krátké" trati.
Na náměstí do prostoru startu dorážíme společně s Pavlem kolem 9-té hodiny, start je v 9:30. Lidí mraky, na startovní čáru nedohlídnu, v davu někteří jedinci dokuřují poslední cigarety před startem (zatím jsem netušil, že kouřit budou i v průběhu závodu), další jedinci se loučí se svými drahými polovičkami, slunce pere už od rána a už zaznívá startovní výstřel.
Asi za 5 minut se volným krokem dáváme do pohybu (na kole se zatím jet nedá), Pavel srší humorem, domlouváme taktiku na způsob a rychlost společné jízdy.
Stále vedu kolo (přede mnou je stále obrovský špunt), Pavel v závěsu taky pěšky, podcházíme společně startovní oblouk a po 15-ti minutách od startovního výstřelu konečně usedám na kolo. Ohlídnu se, Pavlova bílá helma je v množství barevných nepřehlédnutelná a opírám se do pedálů. Zatím zlehka, abych nepřehnal začátek. Cca po kilometru se znova ohlídnu ... bílá helma nejede. Sesedám tedy z kola a čekám na Pavla. Mezitím se kolem mne žene chvost startovního pole – říkám si: "cha cha, uvidíme po pár kilometrech, co ve vás po tak ostrém startu ještě bude". Konečně se objevuje bílá helma Pavla, ale to už jsme totálně poslední. Za námi jedou už jen pořadatelé na motorkách. Dvakrát šlápnu a když se mi z uší začíná ztrácet zvuk motorek, ohlídnu se a zase čekám na bílou helmu. Tímto stylem absolvujeme prvních 13 km, podle tachometru jsme na trati už bez 15-ti minut 2 hodiny. Tady psychicky nevydržím a domlouvám se
s Pavlem, že dojedu na první občestvovačku (17 km) a tam na něj počkám ... ať moje nohy zaregistrují alespoň náznak závodu. Na občerstvovačku dojíždím odpočatý, nezpocený, personál ovšem pomalu začíná balit zásoby. "Ještě máte za mnou závodníka – nebalte to všechno!" vyzývám obsluhu. Z dálky se nese zvuk pořadatelských motorek, tentokrát se blíží celkem rychle. "Kde je bílá helma", ptám se pořadatelů a dozvídám se, že na patnáctém kilometru to Pavel vzdal, sjel z trati na silnici a je na cestě zpět do Klatov.
V tomto okamžiku jsem tedy definitivně poslední a před sebou cca 60 km (údajně) náročné trati (začátek byl v pohodě). Nechávám si dolít asi čtvrt litru pití (víc jsem toho zatím nevypil a nevypotil), seberu poslední zbytky banánů, které ještě zůstaly v krabici na dně a vyrážím pokořit zbytek trati.
Během pár kilometrů dojíždím chvost (když nepočítám padlé a defekty), jsem zatím stále v pohodě.
První pořádný kopec vyjíždím na těžký převod, jedu přes kořeny na úplném kraji cesty abych se dokázal protáhnout kolem tlačících pěšáků, první (údajně) těžký sjezd letím jak utržený vagón po nádraží, abych nahnal lepší průměr. Hubu mám plnou hmyzu, jak stále na někoho musím řvát "levo", "pravo", přeskakuju defekt, který borec (opravuji – blbec) spravuje uprostřed cesty, v cca 50-ti kilometrové rychlosti míjím krvavou stoku vedoucí přes celou cestu (doktor už zasahuje) a dál šlapu jako blázen. Pak už to jen rutina – na další občerstvovačce nezastavuju, v plné rychlosti beru jen banány, pití mám dost. Stále čekám na nebezpečné úseky i přesto, že jich už pár bylo pořadateli avízovaných. Teplota se stále pohybuje kolem třicítky (na tachometru mám teploměr), sjezdy jezdím bez držení, abych neztrácel čas na jídlo a pití, na stoupáních získávám další trofeje v podobě tlačících mas.
S ubývajícími kilometry do cíle postupně přehodnocuji své ambice z:
1) přežít
2) když se to povede, tak dojet
3) vrátit se domů
na:
1) dojet čelo
2) předjet čelo
3) posbírat všechny ceny pro vítěze
Jedinou "slabou" chvilku mám před prvním brodem – tak hluboko mám ponořit svoje kolo? Co tomu řeknou boty – nezničím je tím, že je celé namočím? Brod jsem na kole ještě nikdy nejel. Dav přihlížejících v čele s bubnujícím vodníkem je však neúprosný a svými výkřiky mě ženou do vody. Konečně tedy vyzkouším přesmykač a přehazovačku, zašaltruju lehčí převod, "hups" do vody, "hups" z vody, zašaltruju zpátky a švihám pryč. U druhého brodu nepřemýšlím o ničem – boty nevyschly, sprška vody od kola je v tom vedru příjemná. Za brodem je ovšem krpál, navíc po kolena bahna a tak konečně sesedám z kola a tlačím. Tady bych měl pro pořadatele příštího ročníku prosbu – nešlo by to obrátit? Nejdřív bahno a pak hluboký brod, abych si ty boty a kolo rovnou umyl?
Na konci bahna opět nasedám, chvíli mi trvá, než vytřískám bahno z eSPéDéček a už ukazuju záda dalším "turistům".
Dál je to zase jenom rutina – z kopce, do kopce, občasný pohled na tachometr mi dává jistotu, že časomíru, která končí v 18 hodin stíhám v pohodě i přesto, že první kilometry (ještě s Pavlem) tomu zdaleka nenasvědčovaly. Cíl se blíží neskutečně rychle a já konečně teď dostávám chuť závodit.
Poslední kopeček na Klatovskou Hůrku makám opět na nejtěžší převod, předjíždím další ležící, tlačící, hekající a kulhající "borce", v plné rychlosti najíždím na dřevěný sjezd na stadion a už mi pípá čip při projetí "rohožkou".
Čelo jsem bohužel nezastihl na trati, už si dávají guláš, pivo, myjí kola, vítězové se už letadlem prohánějí nad tratí. Nebýt ovšem těch nešťastných úvodních kilometrů s Pavlem v bílé helmě ...
Kolo bez defektu, já taky, nohy v pohodě, jen se trochu zdráhám si kamkoliv sednout, protože na prdeli nemám z mé malé tréninkové přípravy mozol, který by tlumil bolest při kontaktu se sedlem.
Pavel už dojel taky, přináší mi svůj guláš (je vegetarián), já mu na oplátku dávám svou poukázku na pivo (ještě budu "kroutit" volantem), odcházíme na mytí kol, zkouším volat Viktora. Ten se mi zpátky ozývá mobilem až navečer – trať 101 km dojel, chuť na ceny vítězů si musel nechat zajít, ale spokojenost z jeho hlasu je zřejmá.
Na závěr čekáme s Pavlem na vyhlášení výsledků. Počet diskvalifikovaných přede mnou nebyl však tak velký, abych se na stupně vítězů dostal.
Následuje losování cen podle startovních čísel – první (zase to nejsem já) bere značkové kolo, druhý méně značkové kolo (ale taky dobré) ... najednou moderátor vyvolává startovní číslo mého kamaráda a za chvíli Pavel přichází od cen s úplně novou helmou BELL v hodnotě kolem 2000,- Kč. Takovou nemám ani já! Jemu na to stačilo ujet cca 15 km po značené trati, vrátit se do Klatov po silnici, nezhuntovat se, neriskovat rozbití huby, kola apod.
Celou cestu domů autem mě provokuje tím, že novou helmu má nasazenou na hlavě a nesundá jí ani při zastávce na čerpací stanici, kdy si musím zastavit kvůli "kofejnovému" absťáku.
Závěr ... Proč (zřejmě) nepojedu příští ročník Krále Šumavy
1) Počáteční dohoda s Pavlem, že pojedeme spolu, se mi nevyplatila v tom smyslu, že jsem ztratil možnost umístit se na stupních vítězů.
2) Hnát se raketovým tempem zbylých 60 km od místa, kdy jsme se s Pavlem rozloučili, resp. od první občerstvovačky a nemít alespoň novou helmu, mě taky nenechává klidným.
3) Kde je bolest, kterou aizuje "neznámý" autor v článku "Jak sem jel Krále Šumavy"?
4) Proč jsem utrácel tolik peněz za nové kolo, když se to klidně nechá ujet na tom 10-ti letém, které popisuji v úvodu?
5) Po dojetí mi tachometr jako maximální rychlost ukazuje číslo 99,9 km/hod – kdo z borců na stupních vítězů se může pochlubit alespoň podobným údajem? Bohužel to už nikomu nedokážu, protože před další trasou v neděli (den po závodu) jsem tachometr vymazal.
6) Příští ročník se bez ohledu na kamarády hlásím na dlouhou trať a nebo takovýto "amatérský" závod radši vypustím úplně.
Petr F (Sunny)
30-05-2005
Možná jsi opravdu dobrej. Akorát nevím, proč tu to literární dílo je. Máme Tě litovat, že jsi nic nevyhrál? Máme Tě obdivovat za 99,9 km/h na computeru? Máme odsoudit ten svěží a s chutí a s nadsázkou napsaný příběh o "Králi Šumavy", protože Ty žádnou bolest necítíš?
Myslím, že žádný příspěvek tu není ne proto, že všichni padli v němém úžasu na krovky, ale jednoduše proto, že se s Tebou, chlapče, nikdo nechce bavit.
Takže se příští ročník přihlaš kam chceš. Troufl bych si tvrdit, že Tví kamarádi neuroní slzu.
Je mi líto, ale asi jsi nepochopil, že se jedná částečně o reakci na článek "Jak jsem jel Krále Šumavy" anonymního autora, který je napsán taky s patřičnou dávkou nadsázky.
Ještě pro tvou informaci - kamarádů mám dost, mimo jiné jezdíme spolu na kole a taky si u toho užijeme SRANDU.
Přeju ti hodně kilometrů kolečkama dolů, řidítkama nahoru ...
No to jsem teda pochopil! To je totiž ten článek, o kterém se zmiňuju. Akorát mě trochu zaráží, že když píšeš "napsán taky s patřičnou dávkou nadsázky", tak ten Tvůj je teda podle tebe TAKY nadsázka. Teď je líto mně, ale to je zřejmě to, co jsem nepochopil.
Jinak díky za přání a upřímně přeju totéž i Tobě.
... priteli, nenech se nikym vyvest z rovnovahy. na prvni pohled je videt, ze mas dobre srdce. tvoje maminka ma z tebe urcite radost ...
Proč hned odsuzovat,však jako čtení před spaním to není špatný...i když s tím chlapcem bych se rád někdy na kole projel...Na marathon mě sice jen tak někdo nedostane ale stačí pohodový výlet aby se potvrdilo nebo vyvrátilo jak v článku krmí... No jéje...sjezdy bez držení...žádná únava...99km/h (zřejmě to chce mít příště správné nastavení obvodu kola)...atd
4lánek je opravdu dost dlouhý na to, aby zaujal. Přesto mám jednu připomínku, Asi máš zkreslený celý pohled na rychlost jízdy a ujeté vzdálenosti. Máš zcela jistě chybně nastavené hodnoty na cyklotachometru. Nevěřím ani za mák, že jsi jel bez sta metrů stovkou na kole. Na šumavě. Lysá hora a její poslední 4km je opravdu stoupák jako hrom, v minulých letech, kdy ještě asfalt nebyl plný děr, dalo se to v jednom místě pustit po přehledném rovném úseku. Silnička jela nějakých 89, to značí, na horáku asi těch 80 km/h. Kde tys jel stovkou? Dolů po GrossGlocknerhochalpensrtasse jsem jel na horáku 96,2 km/h, ale Šumava nejsou alpy.
On to ale myslel jako srandu,jako opak takovyho toho clanku co chodil pred casem po netu a autor tam popisuje sve straslive zazitky z KS.Tak tady zase pise jaka to byla brnkacka a kdyby nedal spici par hodin fora,tak by je vsechny roznesl na kopytech.
89 km/h ? horák 80? Ty budeš zřejmě nějaký odborník na rychlosti, že ? Těch 99,9 je vcelku pochopitelná nadsázka, ale zdá se mi, že ty to snad myslíš vážně .... Kecy...
Tak dobře - doplním ještě pár informací:
pozn. 1) Doufám, že tento příspěvěk bude čtenáři brán v těch intencích, se kterými byl stvořen - tedy s patřičnou dávkou nadsázky.
pozn. 2) Na stupně vítězů bych nedosáhl v žádném případě, leda že by počet startujících nebyl větší než 3.
pozn. 3) Bylo to super, jsem rád, že jsem se zúčastnil.
PF
Klidně napiš další,já si to přečetl rád.
Troufám si tvrdit, že tvé přání nebude vyslyšeno, jelikož nepředpokládám, že by sledoval diskuzi pod svým 3 roky starým článkem :O)
Tak s vysvětlivkama už tomu rozumím. Ale jak tu napsali přede mnou: Příště nesmíš přeceňovat trpělivost čtenáře. Ono to tvé sdělení v množství detailů zaniklo..
Ale jinak se psát nenaučíš, než že to předhodíš takhle ke kritice. Takže je vlastně dobře, žes to sem dal a případné výtky ber v dobrém tak, jak byly míněny. :')
Ahoj, lituji času, který jsem věnovala čtení článku o ničem.
Lenka
Ahoj Lenko,
nevím, jestli jsi četla článek (o kterém se zmiňuji v textu) "Jak jsem jel Krále Šumavy" - ten je v podstatě taky "o ničem". Jinak jsi zkráceně zopakovala názor Joa (reakce před tebou).
Pro příště beru připomínky na vědomí ...
Petr F.
Petře,
jenom koukám jak národ ?cyklistický? pro mne nepochopitelně regoval ( LaMi, Toman,Lenka ...)),
Dobrej článek , nadsázku zbožňuju , ...přečetní mi trvalo 1'15'' .
Takže příště ten Sázavskej Blizák!
Marty
Ahoj Matry,
termín se Sázavským Blizákem se mi kryl s volejbalem, takže jsem ani neregistroval, kdy se jede. V neděli 19.6. jsem si "střihnul" Ralsko, ale mám teď dost práce a nemám "spisovatelskou slinu".
I přesto díky za názor ...
PF
Je to legrace ale já mám na tachoši zaznamenanou nejvyšší rychlost 99,9 poměrně často.Dobře přitom vím,že jsem v životě nepřekročil 70 km/h!!! Je to jen závada na tachometru občas se projevující.
Tak podle většiny reakcí už tady chybí jen ten medvěd, jinak si psaní nenech znechutit, mě se to ukrutně líbí...
Četl jsem původní povídku (na B-F), takže jsem pochopil pointu "zrcadla". Chtělo by to dopilovat, jak celkovou koncepci, tak provedení v detailu, ale i tak jsem se pobavil. Narozdíl od většiny výše bych Ti vytkl něco úplně jiného - a to prostý fakt, že původní článek byl postaven na prostém principu "dělání si legrace sám ze sebe", kde pravý opak byť s určitým nádechem ironie se spoustě lidí prostě zajídá. Zkusil bych spíš něco originálního, co tu ještě nebylo. A že v rámci cyklo-povídek je prostoru habaďěj.
Dobrý článek, ten na který jsi reagoval jsem kdysi taky četl.
Rád jezdím na kole, nemám super výbavu a značkové vybavení, takže bych se asi taky neumístil, ale že jezdím všude možně by mohlo mé kolo vyprávět.
Na výbavě a značkách nezáleží, vše je v nohou.
jezdím v bavlně.. na nohy aplikuju plátěnky od vietnamců nebo kristusky, a umisťuju se. Konkrétně dnes na Brně- Černé Hoře (MTB závod - 75 km nastoupáno 1500m) jsem dojel 250. od konce...
...to musíš mít teda docela dobrej platfus...
Dost tlachání,... 31.5.08 se jede další ročník. Mám tuším na starosti křižovatku v Hoštičkách, tak mi tam alespoň zamávejte... :) Těším se na každého, kdo má raději skutečný pohyb na cestách i necestách než hledání chyb v nějakých článcích, které nás měli pobavit, či navnadit... :-)