Jsem rekreační cykloturista, proto se dost zajímám o pohodlí na kole. Tak jsem přemýšlel, proč má špice sedla tvar takového pahýlu, který máme mezi nohama, k čemu je to dobré, když stejně na tom nikdo nemůže sedět, usoudil jsem tedy, že se nic nestane, když to zkrátím. Vzal jsem sedlo, šikmo ho zkrátil, nahoře o 9 cm, dole o 5. Dráty, které tam byly, jsem svařil, řez jsem zakryl kouskem gumového potahu, který na špici byl. Zkusil jsem na tom sedět, vůbec to nechybí, co jsem odřezal, spíše naopak, nepřekáží to. Zbývá tedy otázka, k čemu tedy ten pahýl na většině sedel je? Obávám se, že jsem na to přišel: v roce 1934 schválila UCI pravidla pro závodní kola, kde je m.j. toto: vzdálenost špice sedla od svislé osy procházející středem šlapáí musí být menší než 5 cm. Aby se tedy zachoval posed co nejvíce vzadu, což je zřejmě výhodné,musí špička sedla procházet mezi nohama dopředu. Chápu, že když se chce někdo účastnit závodů, musí dodržovat stanovená pravidla. Ale nechápu, proč z nás výrobci cestovních a crossových kol dělají úplné blbce.
Ty ses asi nechal inspirovat zkracováním z filmu "Postřižiny", ne? Pokud ne, pak bych nejspíš zažaloval výrobce sedel, že z tebe dělají úplnýho blbce. Se Sokolem nebo Lžičařem bys moh vysoudit pěkný prachy. ;-)
Foto se mi nechce, mám s tím vždy problémy. Ale je to jednoduché. délka je prostě místo 27 cm jen 21 a špice je taky zaoblená.
Ono nie len sedlo, akurat som vcera uvazoval nad idealnymi riditkami, ono vsetko je to nanajvys tak na stvrt ceste k uplnej funkcnosti... Na vine je konzervativizmus , ale nielen vyrobcov. Ked aj pride nieco nove, ludia to skor odmietnu, takze vyrobca ma z toho iba stratu. Z tym skratenim, do prudkych kopcov ap. treba aj tu prednu cast, ale az taka dlha je asi zbytocne (a pritom sa ludia zenu za kazdym gramom) a skor by mala byt trocha sklopena dole. Na turistiku je uplne zbytocna. Ale to foto by nebolo zle...
zadna cast sedla je dobra pri tazkych stupaniach. zadok ide kusok dozadu. a predna cast sa vyuziva zase pri poriadnom roztoceni pedalov na rovine. venujem sa cyklistike uz dlho. je to asi kvoli tomu. a co sa tyka typu a tvaru sedadla, je potrebne najst si pre seba podla vlastnej anatomie. ja napr nemozem mat najrozsirenejsie rovne sedadlo, ale klenute. konkretne selle san marco - concor. na inom totiz sedim iba na jednom bode (dotycnici) a to dost boli.
Ještě že jsi rekreační cykloturista .-) při představě závodního cykloturisty by to mohl být problém .-) i když si vzpomínám na ty slova "mladí a neklidní vpřed" :-)))
Zase bych se tak moc nesmál. Když mohou existovat turistické závody: http://www.turisticky-zavod.cz/
proč by nemohly existovat cykloturistické závody.
mám dojem, že podobné sedlo, které podpírá v podstatě jen sedací kosti / a má podobu jakési miniaturní barové stoličky/ se dá ve světě běžně koupit. někde v diskuzi o tom byla zmínka. klidně bych ho vyzkoušel, ale to by muselo být někde na krámě k nezávaznému posouzení, což je cesta, kterou se vydává třeba značka WTB
Tohle je přece téma do pranice :-)))
Teda, fanate - já tam tu špičku taky zrovna nepotřebuju, ale mně nijak nepřekáží, takže se Tvou cestou nebudu ubírat :-)
Ale líbí se mi, žes o problému přemýšlel a řešils ho! Ovšem musíš počítat s tím, že vy - vynálezci - to máte holt těžký a zřejmě bude dost obtížný tohle prosadit :-)))
Jestli to sedlo nebude mít takový tvar, protože takový tvar většina cyklistů potřebuje.
Na silničkách je to zcela jednoznačné, tam používá celou délku sedla asi téměř každý pro posun na sedle pro různý terén (kopce, rovinky, sjezdy) a pro různý styl šlapání (vyšší frekvence nebo naopak silovější šlapání s nižší frekvencí), takže určitě to není kvůli pravidlům z roku 1934.
U cykloturistů to už není asi tak jednoznačné, ale i tam spousta lidí potřebuje sedlo celé jak je.
Já tedy rozhodně ano a to z více důvodů. Jednak se na sedle také občas posouvám i na špičku sedla (a to nejen v technických prudkých výjezdech kvůli těžišti, ale také občas i na rychlých úsecích, abych změnil polohu vůči klikám a byl více vepředu).
A také se o sedlo opírám někdy ve sjezdech, když stojím v pedálech a tam by se mi opět zkrácené sedlo vůbec nelíbilo.
řekl bych, že tato část sedla je skoro jediná výhoda klasických kol oproti ležákům (mimochodem: kvůli nim zavedla UCI ta nesmyslná pravidla), díky ní je klasické kolo stabilnější při smyku, jezdec má i ve stoje kolo plně pod kontrolou. Takže na silničních kolech se lépe jezdí do kopců vestoje a terénní se lépe ovládají při sjezdech a ve složitém terénu.
Nejsem si jistý, ale mám dojem, že těch pět centimetrů od středu zavedla UCI naopak proto, aby si cyklisti nemohli při časovkách a na dráze dávat sedlo hodně dopředu a neleželi skoro celou vahou na předním kole, jako to dělal například "Létající Skot" Obree.
Ta formulace mám ten dojem zní opačně - vzdálenost NESMÍ být menší, než 5cm.
Šlo o to, aby zůstal zachován klasický posed, aby se závodní cyklistika "neodrodila" od té obyčejné a nestala se z ní "kaskadérština". Každopádně ta špička je tam dobrá právě k tomu, aby se člověk mohl posunout dopředu a tím tohle nařízení aspoň částečně obešel. Taky hodně přispívá k lepšímu ovládání kola, třeba ve sjezdech, v krizových situacích a v terénu. Já si ji tam nechám :-)
Myslím, že se mýliš, pokud by vzdálenost mohla být větší než 5 cm, mohl bys klidně závodit s obyčejnými koly na leháči, což pořád ještě nelze.
On ale pravdu má.
Citace z pravidel:
"c) Špice sedla musí být situována minimálně 5 cm za svislicí procházející osou šlapání – viz poznámka 1). Tato vzdálenost se neaplikuje na kolo závodníka, který startuje v závodě ve sprintu, keirinuu, 500 m a 1000 m. Nicméně ani v těchto případech nesmí špice sedla přesáhnout svislici procházející osou šlapání."
Na leháči nesmíš jet, protože je tam dalších xx pravidel, které lehokola bezpečně vyloučí, např.:
"d) Opěra sedla musí být situována ve vodorovné rovině. Délka sedla je minimálně 24 cm a maximálně 30 cm.
e) Vzdálenost mezi osou šlapání a zemí musí být min. 24 cm a max. 30 cm.
f) Vzdálenost mezi svislicemi procházejícími osou šlapání a osou předního kola musí být min. 54 cm a max. 65 cm – viz poznámka 1).
g) Vzdálenost mezi svislicemi procházejícími osou šlapání a osou zadního kola musí být min. 35 cm a max. 50 cm.
h) Vnitřní rozteč přední vidlice nesmí přesáhnout 10,5 cm a zadní vidlice 13,5 cm.
i) Průměr kol musí být min. 550 mm a max. 700 mm ( měřeno včetně galusky nebo pláště ). Pro cyklokrosová kola šířka plášťů nesmí překročit 35 mm a tyto nesmí být osazeny hroty ani hřeby."
To s lehokolem opravdu nesplníš a to jsem vytáhnul jen pár bodů, našly by se asi i další ještě.
Vycházel jsem jen z téhle diskuze, pravidla neznám a jsou mi ukradená, nejsem a nikdy jsem nebyl závodník. Jednoznačně máš pravdu a děkuji za vysvětlení. Já si raději lehnu, než bych se držel nějakých nesmyslných pravidel. ,,Ať žije a vzkvétá rozvoj lehokol"
Dík za ty pravidla, nějak jsem se k nim nemohl dostat.
"Taky hodně přispívá k lepšímu ovládání kola, třeba ve sjezdech, v krizových situacích a v terénu. Já si ji tam nechám :-)"
Takže ty si ji tam necháváš jen kvůli krizovým situacím ? Alespoň díky tvým příspěvkům u Čemby mi to tak vychází :o))))
Po přečtení titulku jsem si byl jistý, že jde o diskusi k tomuto sedlu http://www.regiontrade.com/shop.php?kat=71&... — vidím, že i když se mé očekávání nesplnilo, Tvá úprava vede stejným směrem.
Když uvážíme způsob posedu na kole a odtlačování se od řídítek rukama, pak si klidně dovedu představit třeba příčně upevněnou desku, která by stejně tak splnila účel.
No to je vynikající, díky za ten odkaz. Okamžitě to objednávám. To by mohlo fungovat: stehno se otáčí na kloubu, který je nad sedlem, a toto sedlo má patrně kloub, který je pod ním, takže ta půlka sedla by se mohla po hýždi odvalovat jako např. ozubená kola.
Ani neviem, či sa o tom bavíte normálne, alebo ironicky. Už som to vo viacerých témach spomenul. Mám to sedlo asi 2 roky. Pár skúseností som napísal v téme: Jaké sedlo
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=26...
Je to asi v polovičke diskusie.
Prípadne ak si dáš vyhľadať:
pekaacerey
tak Ti to ukáže priamo moje názory a skúsenosti. :-)
Tohle už se tady loni nebo předloni objevilo, vyvolalo ale spíš úsměšky. Možná se dá použít na kvalitní povrch, ale na nějaký cestě plný hrbolů a výmolů si to neumím moc dobře představit. Přece jen kladsickej tvar sedla ti dává lepší možnosti korekcí krizových situací. Aspoň si to myslím.
Třeba by to bylo super. Dal bych si to sedlo na fulla a k tomu ještě odpruženou sedlovku a měl trojitý pohyb najednou :-)
To by pak bylo třeba na tom hrbolu úžasný :-)
Mám to tiež na odpruženej sedlovke.
Neodpružený cross.
Smajlíka nepridávam. Lebo je to realita. Príjemná.
Jéžiš, chlapi, vy na to jdete strašně věděcky! To delší sedlo je přece na to, abych se mohla posunout dozadu, když už mě to všechno vepředu tlačí, a dopředu, když už mám otlačený zadek :-)
já myslím že si to sedlo debatu zaslouží, když jedu na kole téměř 10 hodin v kuse tak už mám ony partie zvalchované i z mého kvalitního měkkého gelového sedátka a mám snahu jezdit občas ve stoje, ale divím se chlapům jak můžou sedět na těch dlouhých tvrdých sedadlech, přesně takovouhle pánskou příšernost jsem měla na kole když jsem si ho kupovala a to bylo to první co jsem hned na tom kole vyměnila
Chlapi na tom mohou sedět proto, že máme jsou mezi námi jisté anatomické rozdíly ;-) Tam kde chlap může sedět v pohodě, tam může mít ženská problémy, a naopak. Jde hlavně o sedací kosti...
Trochu reklamy snad neuškodí, ono se to tu už stejně několikrát důkladně řešilo...
"PŘIZPŮSOBOVÁNÍ VAŠEHO SEDLA NA MÍRU
BG sedla jsou k dispozici v několika šířkách, takže najdete jedno, které Vám bude skvěle vyhovovat. Průzkumy ukázaly, že existuje jen málo lidí, včetně těch s identickou velikostí pasu a hmotností, jejichž sedací kosti jsou od sebe vzdáleny stejně. Užší sedla nemusí vyhovovat nižším lidem a širší sedla zase vysokým lidem.
Ještě více to komplikuje skutečnost, že relativní pozice, kterou cyklista na kole zaujme, ovlivní vzdálenost mezi jeho sedacími kostmi; čím agresivnější pozice, tím jsou k sobě sedací kosti blíže. Abychom cyklistům pomohli s přizpůsobením sedla, vytvořili jsme systém Body Geometry Saddle Fit System, který změří vlastní šířku sedací kosti. A pak už je výběr správného laboratorně testovaného BG sedla ze tří dostupných šířek jednoduché.
VÁŠ PRODEJCE SPECIALIZED používá náš systém Saddle Fit System ke změření Vašich sedacích kostí. Poté z největšího výběru sedel vybere to, které vyhovuje šířce Vaší sedací kosti.
RŮZNÍ CYKLISTÉ mají různě široké sedací kosti. Jen Specialized vyrábí sedla v několika šířkách pro optimalizaci výkonu a pohodlí."
ty jo tolik vědecký teorie.... a přitom stačí si pořídit pořádný pohodlný sedlo, že jo? :o))))
Samozřejmě ;-)
Ale čte se to pěkně, ne ? :-)))) Taková obyčejná věc jako je sedlo a kolik se toho o něm dá napsat :-)
Ale jo, já si to přečet se zájmem ne že ne. Mě tělo, jeho fungování, anatomické zvláštnosti a rozdíly zajímají a vždycky si o tom rád něco přečtu to ne že ne.
Tak můžeš klidně pokračovat ;-)
http://www.specialized.com/bc/techlab_bg.jsp?a...
http://www.specialized.cz/new/bodygeometry.php...
Samozřejmě, že na to jdeme vědecky. Správné sedlo totiž nemá být takové, že když mě něco bolí, přesednu jinak nebo jinam.
Správné sedlo má být takové, abych automaticky sedl do optimální polohy a nemusel ji hledat a seděl na stejném místě, dokud z kola neslezu nebo nespadnu únavou. Po celou dobu mně nesmí nic vadit, tlačit, natož bolet.
V tomto ohledu všecky požadavky splňovaly stáré „sicy” na zemědělských strojích odpružené plochým perem. Ocelový výlisek měl univerzální anatomický tvar snad pro všechny zadnice (no, zrovna pro „kredenciózní” dámy ne, ale u těch by člověk sotva čekal takovou práci) a nepamatuji, že by si kdy kdo stěžoval, že ho i po několikahodinovém sezení bolel zadek. Díky anatomickému tvaru zadek přesně zapadl do prohlubní a sednout jinak či jinam se ani nedalo, ale především ani nemuselo.