bývá žena v nejlepších letech, ale mě by na tomto foru zajímalo / možná se to tu už někdy objevilo/, zda někdo s diskutujících na 29-tkách taky jezdí /MTB/. Jaký má kolo, jak je spokojenej, jak se mu shání pláště - ZA COKOLIV DĚKUJI. Prostě mě ta myšlenka chytla a nedovedu se ji zbavit. Čtu zprávy z výstav a zdá se, že tento trend Garyho Fishera nabral nový vítr. Tak si říkám jestli není v padesáti čas to vyzkoušet, jít do toho. Klasických MTB jsem už měl několik, tak uvažuji- buď celopéro nebo jízda s devětadvacítkou. Tož neco napište. Laďa z Hané
Jestli umis nemecky, muzu ti po vikendu ofotit nejaky testy z BIKE Magazinu (nebo Mountain-Bike Magazinu?). Srovnavali tam pro objektivitu stejny kolo (Stumpy od Speslu- full, jeden s 26" kolama, druhy 29"). Kazdy bike mel svoje pro a proti, nejde rict, ze je jedna varianta vseobecne vyhodnejsi.
Pokud nemeris aspon tak 185 cm, tak muzes 29" kola na MTB nechat plavat uplne, at jsou ted moderni, nebo ne.
To je blbost, ženská je nejlepší po čtyřicítce.
Jedno lidové přísloví říká, "na staré 3,14či se nejlíp cvičí, na mladé se péro ničí"
Ono dost záleží na tom co od toho očekáváš. 29 je vlastně takový cross použitejnější i do drsnějšího terénu, po rovině rychlejší než 26, ale v terénu trochu méně obratnější, ale zase lépe překonává nerovnosti. Předpokládám, že v 5Oti člověk už jezdí trochu uvážlivěji, takže by 29 mohla být dobrá volba (zvlášť na Hané) Já mám Superiora XC 839 model 2006, je to sice ta levnější varianta (v akci za 16k), ale jsem hodně spokojený. Pokud jde o náhradní díly, tak gumy se dají sehnat na internetu bez problémů, v nejhorším se dají vždy použít ty na cross, ostatní jsou totožné s 26.
Já používám 29" jako zimáka a na drsnější cykloturistiku. Výhody se projeví nejvíc právě v hlubokém sněhu, v blátě a písku. Díky menšímu nájezdovému úhlu nemá takovou tendenci se zahrabávat. Je sice opravdu méně obratný než 26" ale pokud nejezdíš denně slalom mezi stromy a nebalancuješ na hřebenech hor, tak to vůbec nevadí. Ideální je na dlouhé přejezdy v terénu. Ta koncepce nemůže být špatná když na 29" vyhrál Kopka Idarod! Já nyní stavím druhého 29" zimáka a můj příští chrtí MTB bude na 100% 29".
pls. Petrun,jaký použiješ rám?
Použiju 19" crossový Galaxy : http://www.cyklosvec.cz/index.php?akcia=detaily...
Už jsem vyzkoušel že se pneu 29x2,1 do něho vejdou. Původní rám byl 21" a byl vhodný spíš na cykloturistiku na těžko :
http://www.bike-forum.cz/img/upload/fotogalerie...
Nový rám bude kratší a obratnější. Později až budu inovovat skutečné MTB no.1, tak mám v podstatě jen jednoho favorita : Garry Fischer. A to z toho důvodu že jako 29" speciály mají extrémně krátkou hlavovou trubku protože už počítají s pořádnou odpruženou vidlí.
Tady toho najdeš víc : http://www.bike-forum.cz/forum/16331/0/forum...
Když napíšeš do vyhledávání 29" máš na celý den co číst. Někteří mají své 29" biky v sekci naše biky : http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/moje_fotky...
dík!Petrun- móóc zajimavý odkazy
Na letošním veletrhu Eurobike mělo 29" více výrobců a zdá se, že i v Evropě tento rozměr získává na oblibě. V USA už je to naprosto běžný rozměr. Od počátku roku změnila UCI pravidla a 29" jsou oficiálně povoleny pro účast v závodech cross country. V německém SAZ bike ve zvláštním srpnovém speciálu jsou o 29" dvě stránky, podrobně rozebírající veškerá pro a proti. V žádném případě ale nejde o upravené crossy, "pravé" 29" mají rámy s geometrií speciálně uzpůsobenou. Například se používá extrémně krátká zadní stavba, aby bylo kolo "mrštné" a dobře ovladatelné, přední vidlice se zdvihem 100 mm. V kolekcích pro rok 2008 má 29" kolo většina výrobců, třeba Specialized, který dlouho váhal, nabízí jeden hardtail a jeden fully. Trek přišel se specialitou - přední kolo 29". zadní 26"! Velké přední kolo usnadňuje překonávání překážek, malé zadní umožňuje použít dosavadní převody beze změny.
Na letošním veletrhu Eurobike mělo 29" více výrobců a zdá se, že i v Evropě tento rozměr získává na oblibě. V USA už je to naprosto běžný rozměr. Od počátku roku změnila UCI pravidla a 29" jsou oficiálně povoleny pro účast v závodech cross country. V německém SAZ bike ve zvláštním srpnovém speciálu jsou o 29" dvě stránky, podrobně rozebírající veškerá pro a proti. V žádném případě ale nejde o upravené crossy, "pravé" 29" mají rámy s geometrií speciálně uzpůsobenou. Například se používá extrémně krátká zadní stavba, aby bylo kolo "mrštné" a dobře ovladatelné, přední vidlice se zdvihem 100 mm. V kolekcích pro rok 2008 má 29" kolo většina výrobců, třeba Specialized, který dlouho váhal, nabízí jeden hardtail a jeden fully. Trek přišel se specialitou - přední kolo 29". zadní 26"! Velké přední kolo usnadňuje překonávání překážek, malé zadní umožňuje použít dosavadní převody beze změny.
To je zajímavá informace. Nepředpokládám že budou někteří závodníci jezdit pouze 29",spíš si myslím že budou nyní používat obojí podle charakteru tratě. 29" je vhodná spíš na velmi rychlé tratě a maratony. 26" na techničtější závody.
S krátkou stavbou jsou docela problémy. Už u bývalého kola jsem řešil jak tam nacpat přesmykač. Jediný který se vešel bylo staré LX 04 se spodním tahem. Na nový rám se už vejde Deore dual pull s tím že budu muset uříznout raménko na převod na spodní tah abych tam mohl dát blatník do něhož musím ještě z boku vyříznout cca. 2 cm otvor na zbytek raménka (zimák je bez blatníku na 2 věci). U bika už tohle řešit nebudu protože rám bude "pravý", a blatníky na něm také nebudou.
Tedy suma sumárum: vývoj u biků je analogický jako u terénních motocyklů (osa kývání, velikost zdvihu vepředu a vzadu, tvrdost-resp. progresivita pružin, velikost kol ...) Podivné ale je, že se konstruktéři vydávají do stejných slepých uliček, do kterých se dostávali konstruktéři u motorek.
Nepoučili se. Bohužel.
;-E
Drzoune, žena je odjakživa nejlepší po čtyřicítce...
Ale je fakt, že 40tkách bych teda jezdit nechtěla :o)))