Jen by me zajimal vas nazor na budoucnost velomobilu. Prosadi se a bude se bezne pouzivat, nebo je to jen hracka cyklonadsencu?
Podle mne se může stát obojí. Řekl bych, že bude dost záležet na ceně. Pokud se najde někdo, kdo to bude sekat levněji a nacpe to do nějakého řetězce, bude jich jezdit hodně. Při současných cenách a dodacích termínech je to opravdu jen pro nadšence. COž sice jsem, ale moje finanční možnosti jsou jinde :o(
Pokud se přihodí nějaká nepříjemnost typu druhá světová válka, kdy si (koncem války a krátce po válce) většina lidí nemohla dovolit pořídit auto nebo zkrátka dřevo bylo potřeba k pohonu válečných vozů... či jak to bylo, zkrátka tehdy jezdilo především ve Finsku a Švédsku hned několik stovek velomobilů. Samotné stavění velomobilů se stalo folklórem, lidé si kupovali konstrukční plány (jenom modelu Fantom jich bylo prodáno na 100000 k!!!).
Pak věřím, že se k velomobilům dostane více lidí. Jinak jsem spíše skeptik.
Ovšem v jednom takovém stroji zrovna nedávno (8.dubna) jeden američan (Sam Whittingham) zajel za hodinu 87,4km!!! což je nejčerstvější světový rekord. Kam se hrabou sosenky (i když i to je chlapec šikovný).
My dva se té "nepříjemnosti" dost možná dožijem - ropa tu nebude věčně. Používat desítky kilowattů na to co jde se stovkami wattů si dřív nebo později prostě lidstvo nebude moct dovolit, radikální změna koncepce osobní přepravy je nevyhnutelná. Jde jen o to, jestli nám zabere deset nebo sto let.
Asi se nezbavíme vícemístných osobních aut, občas jsou i užitečná a lidi si na ně moc zvykli. Osobně bych čekal spíš kombinaci vzniku drahých osobních aut několikanásobně efektivnějších než jsou současná, přičemž drahý bude hlavně provoz, takže dřív nebo pozdeji se někomu vyplatí založit fabriku na masovou výrobu bezmotorových nebo hybridních velomobilů a lidem se vyplatí to třeba za 70 tisích pořídit a pro přepravu jen sebe a třeba nákupu nechat auto doma.
Ja si myslim, ze budoucnost je prave v automobilech na hybridni pohon (vodik, ele,...). Kazda automobilka uz na to ma sve "tajne" plany. V podstate kazda automobilka vyviji tyto auta, protoze az dojdou fosilie, bude na vyvoj uz pozde. To, co ted vyleza na povrch, to je jen postuchovani verejnosti:-)
Ale mozna nekoho v Cine napadne vyrabet velomobily. Dle meho by se museli vyrabet velke serie, protoze takove auto musi byt lehke, aby to k necemu bylo. A aby bylo lehke, museji se pouzit odpovidajici materialy...a ty jsou drahe.
Dokazu si takove auto predstavit z carbonu s kombinaci s duralem a plastu (nenosne soucasti). Kdyz to budu delat doma, tak me to bude stat mailant, ale proc ne...vyrobit se to na "koleni" da...jen ty penize:-)
K těm autům na elektro, vodíko či hybridní pohon... jeden hloupý článek je zde:
http://aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=396688
Jeden velmi zajímavý film je zde:
http://www.youtube.com/watch?v=Q6GDCuJalx8&...
Bohužel je to jen upoutávka na film, ke kterému je však dobré se dostat. Ve filmu jde hlavně o to, že auta na el. pohon zde byla již před 10 lety, dokonce sériově vyráběná. Jenže v té době byly jiné zájmy, typu, kdo spáli zbytek fosilních paliv či z čeho budeme mít stát přijmy, když né z fosilních paliv.... a tak, zkrátka film k tématu ;-)
Ja myslim, ze prave o to jde....az se spalej fosilie, budeme MUSET neco podobneho pouzivat. Proto ani automobilky nevylezaji s podobnejma vecma, protoze by se to ted nechytlo. Navic se to zatim nevyplati vyrabet ve velkoserii (lide ani nevi co to je, natoz aby si to koupili), takze je to i drahe...Ikdyz, jsou uz i zname automobilky, co hybridni pohon maji i ve svych seriovych autech...a jezdi to i v CR. Ta doba se blizi, ale hold ropa jeste je...a USA ma dolar postavenej na rope....a ne na zlate:-) Takze jen USAci to budou drzet na uzde a cekat a cekat.
Ten film by stal za zkouknuti...:-)
jo, to mi připomíná .... před nějakou dobou jsem viděl v kině ukázky na nějaký film o globálním oteplování a celkově o tom, kam naší planetu ženeme a z ukázek to vypadalo fakt hodně zajímavě .... bohužel už jsi nepamatuji, jak se to jmenovalo, ani jsem o tom už od té doby nic nezaslechl ... nevíte náhodou někdo, jak se ten film jmenoval, a jestli už je třeba v půjčovnách ?
pls, poraďtě někdo, fakt bych ten film chtěl vidět, ale nevím jak se jmenuje :o(
"budeme MUSET" je tam ta klíčová fráze. Fyziku neoblbnem, jedno i kdyby jen osmisetkilové auto s víceméně hranatou kastlí vezoucí jednoho člověka a tři prázdná sedadla prostě plýtvá. Nicméně jednou za uherský rok vezeme čtyři lidi, tak si ho koupíme. Z principu není možné, aby se účinnost těch elektro- vodíko- buhvíco- aut výrazně lišila od účinnosti současných, co se týče spálenýc joulů energie na kilometr jízdy. Jejich jediný přínos je v tom, že žerou jiné zdroje (a třeba ta elektrická navíc takové zdroje, jaké jsou právě k dispozici). Nicméně pokud veškerou energetickou spotřebu aut žeroucích momentálně ropu přehodíme na elektřinu, jednoduše jí nebude dost ani kdybychom postavili další blok Temelína. Z toho plyne rostoucí cena energie, z toho rostoucí cena za kilometr autem a z toho rostoucí výhodnost používání velomobilu ke každodennímu transportu sebe sama do práce. Sice si ho pořídím navíc k autu, ale jeho provozní náklady budou někde mezi dvacetinou a setinou, takže se mi to vrátí budu-li ho používat. V současnosti je návratnost takové investice dost dlouhodobá, ale v budoucnu by se mohla radikálně zrychlit.
Urcite nastane obdobi, kdy auto bude opravdu drahe. Hlavne jeho provoz. Ale pak to zase pujde dolu. Teda pokavad to nekdo nebude drzet umele nahore, coz se muze stat:-)
Nebal bych se, ze nebude dost elektriny (pripadne jineho zdroje energie). Obnovitelne zdroje energie jsou vsude kolem nas....a zadarmo. Jen je zatim neumime dobre cerpat.
Vem si tepelne cerpadlo do baraku. Dnes drahe jak blazen, ikdyz technologicky je to velice jednoducha vec, postavena na jednoduche fyzice. Bohuzel to neni rozsirene a tak se to nevyrabi ve velkem, jako treba klasicka kamna na drevo. Az si lide uvedomi, ze je to dobra vec a pomalu to zacnou pouzivat, pujde cena dolu...uz jen diky konkurenci. Nastesti uz obcas nekdo chape vyhodu obnovitelnych zdroju a pro nove domky je mozne ziskat dotaci. Az cena tehle veci klesne na unosnou cenu, kdy navratnost bude par mesicu...tak budes topit skoro zadarmo. A to same si myslim, ze to tak dopadne s energii na vse ostatni....ikdyz dle meho to emericani zas budou kocirovat, takze nic moc...
Myslím,že technologie jako taková není nejdražší.U toho čerpadla jsou nejdražší ty vrty nebo zemní práce.Vyhrabat dostatečně dlouhou drážku chce pozemek.
No je to nejdrazsi....ale dle meho je to porad drahe diky tomu, ze to neni rozsirene. Ale to je jedno, spis jsem to daval jako priklad, ze energie je kolem nas spousta, jen ji nedokazeme dobre cerpat. Zatim pouzivame to nejjednodussi....hrabem uhli a sajem ropu:-) A kdyz to porovnam s tim cerpadlem...prijde mi takove cucani ropy daleko drazsi.
No, cerpadlem snizis spotrebu na tretinu (kdyz to mas postaveny dobre) ale porad je to spotreba !
Ale porad je to lepsi, nez neco spalovat (uhli, plyn...), kde plati to, ze kolik chces tepla, tolik musis spalit. Provoz cerpadla neni drahe...celou tu vec honi male cerpadelko na par watu. Ale jak uz tu nekdo psal, pocatecni investice je v dnesni dobe hrozna. Ale treba kamarad s tim topi na chate (ma cerpadlo voda/voda...v rece) a moc si to chvali. Tenkrat koupil nejakou stavebnici a vse ostatni udelal sam. Ma teda stesti, ze ma u chaty reku (nemusel nic vrtat). Ted stavel barak a o cerpadle hodne uvazoval. Ale kdyz jsme zjistovali cenu vrtu...ou ou. Koupil krbova kamna a jako zaloznej zdroj tepla udelal elektriku:-) Proste ekologicke (a vlastne i ekonomicke) reseni je hold drahe:-) Skoda. Tak doufam, ze az budu stavet ja, ze uz bude cena unosna:-)
Takže pro Michala: zrovna tepelné čerpadlo je velmi špatný příklad jak snižovat spotřebu energie. Proč? Protože žere elektřinu a tu zatím neumíme vyrobit s lepším poměrem než cca 30procent z nějakého paliva(ropa, plyn uhlí), takže čerpadlo stojí 100-150tisíc, kWhodina od elektráren stojí 1,8Kč/kWh, ale nikdo ti nezaručí že třeba za dva roky nebude kWh elektřiny stát 4Kč nebo 6. Topit elektřinou je prostě luxus. Navíc topit se nemusí když má barák dostatečně tlustý kabát(20-30cm ekvivalent polystyrénu+ trošku lepší okna).
...jasne. Ale co treba alternativni zdroj energie? Uz jsem videl par projektu, jenz nepotrebovali privod elektriny...a fungovali. Spousta lidi se toho boji.
To, ze elektrina pujde cenove nahoru...urcite pujde. Ale stale protopim o cca 2/3 mene nez v baraku, ktery topi plne na elektrinu...a tech je jeste v dnesni dobe spousta. Navic se tento faktor da mnohem snizit...treba tim, ze zbytkove teplo protahnes sklenikem, nebo bazenem...dostanes z toho maximum...i to se uz dneska dela.
Si myslím že budoucnost velomobily mají. Ale určitě budou muset jít cestou : levný pomalejší a spolehlivý vozítko(prostě obyčejný nějaký kapotovaný kolo s deštníkem). Je úplně k smíchu jak se chubí parametrem ekoauta na baterky že ujede plných 60km(to dneska zvládne kdokoliv na kole za dva tisíce). Ono až bude ropa drahá, tak třeba lidi nebudou tolik cestovat(bude se za prací dojíždět na kole 10-15km denně a šmitec, kdo bude dojíždět dál se prostě bude muset přestěhovat nebo bydlet přes týden u práce a na víkend nějakej autobus nebo na kole domů dojede). Když nemůže práce za Mohamedem musí Mohamed za prací (nebo mít práci na domů a jezdit se nemusí nikam). Proč si lidi nehccou připustit že se hold budou muset někdy uskromnit a jezdit méně pomaleji a případně vůbec nebo chodit zase pěšky :)
Obávám se, že toto se nestane. Alternativní principy pohonu již existují a pouze stávající ropné kapacity brání jejich rozšíření. Ano, možná budou o něco málo dražší, takže se současné množství uskutečňované motorové přepravy sníží, ale rozhodně ne o tolik, aby se to stalo globálním trendem. V Japonsku již například běžně jezdí auta na elektromotor, která dosahují rychlosti přes 250kmh a dojezd mají přes 100km a na 100kmh akcelerují pod 6 vteřin. Jsou dražší, a přesto si je již lidé kupují místo těch na fosilní paliva.
Takže jediný důvod, který by vedl k masivnímu rozšíření velomobilů by muselo být zákonné opatření nebo masové rozšíření chudoby. Ani jednoho se v ČR nedočkáme (doufám). Zbývá poslední možnost ... osvěta, která k tomu lidi dovede. Na to bych sázel spíš, i když moc nadějí bych nedával ani tam.
* Oprava, ten dojezd je přes 1000 km.
Tech 60km je jen dnes...takove radoby pokusy. Ale automobilky maji uz ted naprojektovana auta, ktera budou klasickym autum na fosilni paliva pekne konkurovat. Ale stale tomu brani relativni dostatek ropy. Vzdyt uz ted se vyrabeji seriove hybridni automobily, jenz bezne jezdi mezi nama...
Na zájmu o ekologická řešení vydělávají bohužel zase jen obchodníci. Zneužívají ochoty lidí volit ekologická řešení (například úsporné žárovky) a šroubují jejich cenu až nadoraz, aby se to spotřebiteli ještě jakž takž vyplatilo. U ekologických výrobků pak mají vyšší marži, čímž parazitují na ekologickém cítění spotřebitelů a brání širšímu využití ekologických výrobků.
Toto chování totiž pak vede k tomu, že pro spotřebitele jsou ekologická řešení "díky" nepřiměřeným maržím obchodníků méně a méně výhodná a vrací se tedy k původním (méně ekologickým) návykům. Dokud nebudou u ekologických výrobků regulovány marže obchodníků, cena na únosnou hranici nikdy neklesne. Neviditelná ruka trhu se řídí jediným pravidlem: trhnout maximální zisk. Ekologické ohledy jsou jí cizí. Hlavně když je business.
Bohuzel mas pravdu...
No, ale zrovna s těma úsporkama si myslim, že seš mimo. To mohlo? platit před lety, ale dneska koupíš kompaktní zářivku za 60K, marže šly už hodně dolu. Pokud bys jí chtěl vyrábět u nás, za těch 60 budeš mít sotva osazený plošný spoj :(
Navíc zrovna úsporku považovat za ekologické řešení se mi zdá dost divné. Sice má odběr tak 4x menší, ale kdyby se spočetlo všechno, energie a suroviny, potřebné na její výrobu (elektronické součástky, plasty) a likvidaci, tak myslim vyhraje obyč žárovka - to je jen kov a sklo, jako odpad inertní.
Ovšem mi i unie musíme šetřit, ať to stojí, co to stojí :)))
Ale neboj, pár jich doma taky mám !
S tím souhlasím. Těch rozdílů v surovinové a energetické náročnosti při výrobě jsem si vědom. Proto byla a určitě dosud je otázka nepřiměřených obchodních marží dost citlivá. Stačí málo a výhoda se ztrácí.
Kromě toho ekologické dopady jsou dnes těžko porovnatelné. Jak porovnat dopad výroby nějaké té terawathodiny navíc se zvýšenou produkcí nebezpečného odpadu? Není žádná jednotka, kterou by se to dalo vyjádřit, vyčíslit a následně porovnat. Jsme tedy v té ekologii (aspoň my laici) odkázáni na dojmy.
Ty nevyhody co jsi jmenoval by usporna zarivka mela kompenzovat mnohonasobne vyssi zivotnosti nez normalni. Pravda je, ze to neni uplne spolehlivy u vsech ... ale nektery uz mam v lustru i pres dva roky, to uz se snad vyplati i pri zapocitani tech nevyhod... ? Jasne, nektery taky odesly za par mesicu.. ale to uz je spis otazka vyberu znacky atd.
V mnoha zemich (jako priklad treba Rakousko) si lide a ruzne spolecnosti porizuji alternativni zdroje vyroby energie treba jenom kvuli dotacim. Vetrne mini-elektrarny, male vodni turbiny apod., podle propoctu pri jejich umisteni, vykonu, zivotnosti, porizovaci cene a cene za jejich likvidaci by byly nerentabilni, nebyt statnich dotaci. A to je paradoxne ten hlavni duvod, proc si to porizuji. Tenhle svet zacina byt padlej na hlavu...
No alespon maji motivaci k tomu, aby se chovali lepe k zivotnimu prostredi. Cech (firma, normalni clovek) takovou motivaci nema.
Taky v Rakousku je nekolikanasobne vyssi pocet kotlu na biomasu, peletky. Cerpadla jsou tam velice popularni. Solarni panely ma na strese kdejaky hotel.
Ja osobne videl ty papiry, kdyz si chces v CR zazadat o dotaci na cerpadlo...kaslal bych na to, koupil kamna a jeste tema papirama zapalil prvni kour:-)
Ještě k těm úsporným zářovkám, já je tedy až na dílnu nikde nemám, měl jsem, ale nějak se moje oči s nimi nesnesly. Chtěl jsem se zeptat, někoho kdo do toho vidí, prý kdyby se používaly ve velkém, bude s tím mít přenosová soustava problém neboť to vyrábí jalový proud?
Co vyrabi jalovy proud? Myslis, jakoze elektrarny bezi furt dal, ale vsichni sviti tak usporne, ze neni odber? Toho bych se nebal - je problem odstavit Temelin a Dukovany, ale tepelne elektrarny se (v radu dni, samozrejme ne na noc) odstavit daji. Takze kdyby dlouhodobe byl maly odber, da se to vyresit celkem proste...
Jalový proud je proud, který vzniká v soustavě, kde je zapojená cívka. A jalový proud zvyšuje ztráty při přenosu výkonu a také způsobuje kolísání napětí, proto ho velcí odběratelé musí udržovat v nějaké míře. To je asi tak všechno co o jalovém proudu vím. Proto mě napadlo, jestli tady někdo nezareaguje na tu legendu, kterou jsem kdysi zaslechl, že masivní nasazení úsporných žárovek by bylo problematické z hlediska zatížení přenosové soustavy.
Tuhle "legendu" o úsporných svítidlech jsem slyšel taky. Velmi rádi ji vykládali výrobci klasických žárovek...
S moderními úspornými spotřebiči bývá opačný problém, jsou v nich kondenzátory. Ty taky posouvají fázi a zvyšují podíl jalového výkonu, jenže opačným směrem než indučnosti cívek elektromotorů v průmyslu. Když se takové velkoměsto zadrátuje správně, je problém jalového výkonu menší než býval (aspoň to nám jeden silnoproudař tvrdil ve škole před pár lety). Kondenzátory dělají jinou věc - způsobují výskyt vyšších harmonických kmitočtů. Elektroměry starších typů kalibrované na 50Hz pak měřily menší odběr celkové energie než byl skutečný. Poprvé se na to prý přišlo u studentských kolejí, kde je víc jak jedno PC na osobu a každé PC má právě takový spínaný zdroj s kondenzátory na začátku. Dnes montované procesorové elektroměry už ten problém nemají.
K ceně zářivek: Jakmile něco vyrábí hodně různých firem masově a tak, že patří k alespoň dvěma různým konsorciím (obvykle víc), jsou ceny tak nízké jak to jen jde. Každý se snaží podlézt cenu konkurence. Platí to nejen pro úsporné zářivky, ale pro naprostou většinu toho, o čem lidé rádi spekulují, že je to předražené. Nefunguje to jen u věcí jako je kabelová televize v místě, kde ji nabízí jediný poskytovatel, nebo u něčeho, čeho je nedostatek ale lidi to potřebují. A pak to nefunguje u elektřiny z těch oslavovaných obnovitelných zdrojů. Elektřina z větrníku stojí minimálně dvojnásobek a z fotovoltaiky čtyřnásobek toho co elektřina z jaderky, takže pod tlakem ekologů to stát dotuje z našich daní. Elektřina je to mizerná, slibovaná procenta podílu (8, 10?)jsou v současnosti technicky nedosažitelná (i kdyby se nezhroutila síť tak životnost všech domácích spotřebičů klesne na třetinu), ale stát garantuje provozovatelům zisk (kde jinde by se bralo tolik peněz na prosazování těch věcí?). Je to jako bych vyráběl hnusný tvrdý rohlíky co nikomu nechutnají, stát uzákonil, že je ode mě musí samoobsluhy kupovat za 3Kč za kus a míchat jich určité procento do normálních rohlíků. Rozvoj technologií je třeba stimulovat, ale je taky potřeba mít na paměti, že k tomu používáme přesně tento mechanismus a jako daňoví poplatníci si musíme politiky hlídat, komu ty peníze do kapes dávají, jestli je to opravdu na stimulaci rozvoje k lepší produkci i spotřebě energie nebo jestli to jen zajišťuje spokojený žiovt někomu, kdo to použil jako záminku.
Dejme tomu že dnešní tvrdý rohlíky(větrný vodní atd obnovitelný elektrárny) mají prostě dosažitelný výrobní náklady tolik kolik je jim vypláceno (žádnej velkej byznis, sou rádi že se to vůbec zaplatí někdy a že to trošku sype, tyhle elektrárničky provozují ve velké míře nadšenci proto že se jim to líbí přestože je to hodně běhání atd). Ale v případě že se rozsype rozvodná soustava, někdo nám shodí pár bombiček na temelín a těch x několik dalších velkých elektráren tak bude každý rád že má za humny malej "dotovanej" vodní kafemlejnek kde si nabije baterku nebo umele mouku na chleba. Tahle obnovitelná rozptýlená energetika je hold zničitelná jedině pokud by nepřítel udělal z ČR měsíční krajinu. A kde je daný že se lidi nebudou umět přizpůsobit situaci kdy se spotřebuje jen tolik elektřiny kolik se jí povede vyrobit (elektřina nejde brát na dluh). Navíc vyšší cena umožní využívat i tu energii která je za dnešní ceny nevyužitelná nerentabilní.
Především záleží na ceně a na legislativě. Pokud by se to dalo koupit relativně levně a smělo to jezdit po silnicích, pak nevidím důvod, proč by se to nechytlo.
Mně to láká, ale jednak je to kapku drahé a taky to momentálně nemám kde parkovat doma.
Po silnicích to jezdit může, z hlediska zákona je to jízdní kolo.
Cena asi bohužel v nejbližší době zásadně neklesne. I kdyby to někdo vyráběl "ve velkém", pochybuju, že by se dostal s cenou pod 50.000. A to už by pravděpodobně bylo trochu na úkor kvality. Nízká hmotnost = kvalitní materiály = vysoká cena.
Myslím že se v budoucnu prosadí ... až ropa dojde a kvasný líh nebo řepkový olej budou tak drahé (protože nedostatkové) že si auto bude moci dovolit jenom horních deset tisíc... Ale myslím si že i v takovém případě dá většina lidí přednost lehčímu klasickému kolu.
A co je to vůbec velomobil?
Napadají mě 2 možnosti:
1. Kříženec kola s automobilem.
2. Speciální mobil určený pouze k používání na kole. Zřejmě bude mít i handsfree.
1. je správně. Je to vozidlo, které spojuje výhody (a samozřejmě i nevýhody) jízdního kola a krytého automobilu. V podstatě šlapací autíčko, díky aerodynamice většinou rychlejší, než klasické kolo. Viz např. http://velomobiling.net/
Pěkné stránky, někdo jim je koukám hacknul ("HAcKED By DaMaSCuSHAcKED "). Že by nějaký ropný šejk...?
Neumím si představit moc, která by donutila masy se pohybovat vlastní silou a dokonce se u toho zpotit. Naopak vídám individua, kterým by jakýkoli pohyb jenom prospěl na eletrických koloběžkách, nebo co to vlastně je, nebo s pomocným motorkem na kole.
Já si to umím představit, byl jsem v Holandsku. Možná tam na kole nejezdí nadpoloviční většina lidí (i když příležitostně asi jo) celkové množství dopravního výkonu realizováno pomocí kol taky rozhodně nebude nadpoloviční, ale i tak je podstatné. Takže nějak to asi jde:-)
A jak? Musí se z toho stát móda. Např.: Teď je moderní být v koncici a cvičit, stačí k tomu přidat špetku ohleduplnosti k okolí a rázem máme módní vlnu "všichni jezdí na kolech". Může to být podobné, jako s obezitou: dříve byla tloušťka znakem bohatství (ne každý si mohl dovolit být tlustý). Teď, kdy každý má jídla dost, už to není v kursu a je znakam "pokrokových lidí" se trochu omezit (a potrápit při cvičení) a být spíš hubený. Stejně tak dnes je moderní jezdit autem a je to jakýsi znak úspěchu (ale dovolit si to už může v podstatě taky skoro každý). Může se stát, že za nějakou dobu bude naopak moderní se trochu omezit a autem nejezdit - znakem úspěchu bude, že "si můžu dovolit autem nejet a jet třeba velomobilem". A na lidi, kteří budou jezdit autem se ostatní budou dívat trochu s despektem: "to je ten nezdravě žijící páprda, který nemá dostatečně silnou vůli, aby začal jezdit bez motoru" - třeba.
Neříkám, že to tak bude, jen že si to umím představit. Jediné, co tomu chybí, jsou peníze na nějakou kampaň. Lidi se rádi nechají oblbnout i kdejakou kravinou a přesvědčit je nějakou skrytou soustředěnou masáží o něčem takovém by neměl být problém. V podstatě by stačila několik let trvající série článků a pořadů ve všech novinách a televizích vyznívajících tak, že jezdit na kole místo autem je zdravé jak pro jezdce, tak pro jeho okolí, a taky že kdo se přepravuje na kole (velomobilem) tak zpravidla nečiní proto, že nemá peníze na auto, ale z úplně jiných důvodů (dnes je prestiž přepravních cyklistů nevalná a je to jeden z hlavních důvodů, proč někteří na kole nejezdí).
Velmi trefné, tohle bych si taky uměl představit.