Zdravím, poohlížím se po levnější přestavbové sadě pro rekreační využití a i přes hledání v diskuzi mám stále pár nejasností, proto prosím o radu.
Pořídil jsem starší Meridu (TFS XC 500-V) a chci ji doplnit o motor do předního (nebo zadního? případně proč) kola. Využití především rekreační projížďky v horách, kam se mi kolikrát už nechce šlapat. Převážně po asfaltu, délky do 50km (25 nahoru, 25 dolů :-D,), mám 80kg, další zátěž nevozím. Díval jsem se po motorech 350 nebo 500W, který myslíte že je vhodnější, případně 36, nebo 48V? Došlápnout něco nohama nemám problém. Když v diskuzích vidím počítání RPM, které u sad na aliexpressu ani nejsou udávané, nerad bych šlápl vedle. Dále může někdo posoudit kvalitu těchto sad? Zaujala mě např. tato, s dodáním z ČR: https://www.aliexpress.com/item/4001031396257...
Dále co baterie? Nepotřebuju žádnou rámovou designovku, nějaký case si případně udělám, objednat taky z ali, nebo existuje jiná cenově dostupná alternativa? Co říkáte třeba na tuto:
https://www.aliexpress.com/item/4000858554285...
Předem díky.
Ahoj,
Jestli ti pomůžou moje zkušenosti-tady jsou. Není to tedy nabojovy motor, ale třeba tě to bude taky zajímat.
Mám rok bafang středový, 350w a baterii koupenou v Čechách (15,5ah ev bike v brašně na rámu)
Motor táhne až k 500-600w. Při správném nastavení přes USB kabel jede max. Rychlostí za ideálních podmínek až 44km/h (převod 46-11). Běžně ale v normálních podmínkách cca 30-32km/h.
Motor na převod 46-34 vyjede téměř vše, s lehkým přišlapem. Středový pohon má výhodu, že převodem lze získat optimální otáčky a motoru do kopce ulevit = menší spotřeba, menší zahřívání.
Motor jede stále jak nový, bez oprav.
Baterie trošku povadla, ale nabijim každý den za ten rok mám najeto skoro 5000km,baterii nemám jak otestovat, ale odhaduji že z 550w klesla na cca 450w.
Dojezd na max. připomoc kolem 35km,na střední cca 55km,na minimální kolem 70-80km. Mám 100kg.
Názor na baterie z aliexpress mě také zajímají, moc jim nevěřím,ale zkušenosti nemám. Hlavně by mě zajímala výdrž.
Cena :motor pswpower.com cena 9000kc dodání do cca týdne (z Německa,tedy žádné clo a poplatky)
Baterie kolem 7000kc.
Plusy: lehce opravitelne, levné dostupné díly, dostatek síly i do kopce. Jednoduchá montáž.
Mínusy: pro někoho nemá torzni snímač. Řetěz má větší nápor a vydrží cca 1000km (ale používám obyč kolem 300kc,takze ok)
Díky, máš 36, nebo 48V? Říkáš řetěz co 1000 km, co kazeta a talíř na motoru, jde vůbec vyměnit?
Ahoj, pozdě ale přece :-D
Kazeta vydrží cca 2500km, talíř na motoru mám celých 5000km a v pohodě. Náhradní sezenes, ať už dražší, nebo za pár stovek co máma já- pořád drží. Mám jen 36v, ale pokuď ti nejde vyloženě o rychlost, měl by ti úplně v pohodě stačit. Pokuď bys chtěl větší sílu na úkor rychlosti, doporučím určitě menší talíř(38, nebo 42 zubů).Nebude to tak rychlý, ale bude to mít znatelně větší sílu do kopce.
Kazeta 2500 km? To používáš takové bláto nebo to dostává tak zabrat, že takhle brzo odejde?
Takové bláto.cena 300kc. Nevěřím že za 600 vydrží 2x déle, nebo za 1200 4x déle atd. Ale klidně si nechám poradit. Moje zkušenosti jsou zatím takový, že dražší nevydrží o tolik více, aby se vyplatilo do toho investovat. Určitě nechci dopadnout tak, jak někteří co zde píší, že mají provozní náklady 5kc/km. Držím se max.na 1kc/km a nehodlám to měnit.
Kazeta s najväčšou pravdepodobnosťou vydrží ďaleko viac ak sa včas mení reťaz a nejazdí sa len na jednom-dvoch pastorkoch väčšinu času.
Jen ta elektrika svádí k jízdě na nejtěžším převodu, kde dorovnává sílu jezdce.
(píšu nesrozumitelně- narážím na častý jev- elektrokolař jedoucí na hodně těžký převod)
Nevím čemu říkáš těžký převod.
Já to tak nevidím - jezdim na e-kolech 11-tý rok, na obou systémech řízení a vždy bylo méně namáhavé jezdit na lehčí převody:
- u PAS proto, že čím rychlejí točíš klikami, tím více ti motor pomáhá, až dokonce mnohdy stačí jen volně šmrdlat nohama a kolo ti "jede samo",
- u torzního snímače je to podobné jako u klasického kola - čím lehčí převod, tím šlapu menší silou, případně přepnu na vyšší stupeň asistence.
Nebo vidíš samé masochisty! :-)
Ano, souhlasím s rozdělením i charakteristikou. Ale na současných elektrokolech už málokdy platí, že má kolo buď jen frekvenční nebo jen torzní snímač, většinou tří až čtyřparametrové snímání dat a potom může docházet k zdánlivému paradoxu, že na těžší převod pomáhá motor méně nežli na převod lehčí (vzadu menší pastorek), záleží hodně na nastavení a třeba upřednostnění kadence oproti tlaku na pedál.
I ten nejtriviálnější systém s torzním snímačem musí mít také snímač otáčení, protože by nevěděl v jakém rytmu měnit polaritu v BLDC motoru. Protože má limit 25km/h, tak má také snímač rychlosti (a možná i další - nevím, už to nesleduji).
Jen pro jistotu, podle mě je
těžký převod - talíř 52 / pastorek 11 z
lehký - talíř 22 / pastorek 34 z
Taky často vidím, že jezdci na e-biku nemají optimální kadenci šlapání a to alespoň 60 ot./min. Manželku dost často napomínám, ať si tam dá lehčí převod, ale je to marný, marný, marný. :-)
https://ondrej-vojtechovsky.cz/trenink-podle...
Rychlá kadence šlapání >60rpm je potřeba když potřebuješ od motoru velký výkon, tj. do kopce je třeba držet motor v otáčkách, aby pracoval efektivně. Ale 20km/h pohodově po rovince, tj. bez potřeby velkého výkonu, není důvod podřazovat a šlapat takto rychle.
Totéž provozuji i na "běžném" kole když se poflakuji na cyklostezce. To musím vždy závodit?
Nízká kadence ještě neznamená silové šlapání - mám přiměřeně lehký převod a pomalým šlapáním jen udržuji "kochací" rychlost. :-)
Na treku mi kazeta vydrží minimálně 18, ale zpravidla 20 až 24 tisíc km. Kazetu mám tak na 3 až 4 řetězy.
Jak je vidět, tak za 600 vydrží 10 x dýl :-)
Baterie v odkazu je levná, ale kapacita 12Ah je zcela nereálná pro články 13S3P (18650). I kdyby šlo o články s 3500 mAh, pak max. kapacita bude 3x3,5 =10,5 Ah, ale spíše to bude méně (8-9Ah).
Nábojové motory se do kopců moc nehodí, přehřívají se. Doporučuji také investovat více a to do středového motoru. Pro jízdu po silnici úplně stačí PAS, torzní senzor má využití v terénu. Já mám dobrou zkušenost s BBS02-najeto zatím za 4 roky asi 20 000 km a myslím , že ještě několik let vydrží.Stačilo 1x ročně vyčistit a promazat středovou osu a důkladně promazat velký převod u kliky, aby nevnikal prach a vlhkost do převodů. Baterka 48V/13,4 Ah Kinte mi vydržela 4 roky. Tongsheng má sice i torzní senzor, ale nebude tak odolný jako BBS02. Výhodou dostavbových středových motorů Bafang je možnost přeprogramování (kabel cca 300 Kč), nebo jednoduší nechat za 500 Kč nastavit dle požadavků (EV-bike). Motor BBS02 za 365 USD včetně dopravy a poplatků(proclení) na PSWPower.com.
Díky, těm 12ah taky nevěřím, ostatně u obdobné baterie v komentech někdo píše, že naměřil cca 6ah, no taková baterie se dá sehnat i pod 50 USD, coč by umožnilo koupit rovnou 2, ale zase už to bude cenově podobné jako opravdová 12 ah.
Jinak jak vážné je přehřívání u nábojových motorů? Vzhledem k tomu, že s el. teprve začínám a budu jezdit tak 1x týdně se mi nechce investovat balík do nějakého profi řešení. Ale zase kdyby to při výjezdech mělo býrazně trpět, tak to samozřejmě nechci.
v podstatě když nemáš na elektrokole nic najeto,tak se Ti jakýkoli systém elektropohonu bude zdát skvělý. Na nějaké to rekreační ježdění by nábojový motor s PAS senzorem stačil. To by se ta debata zase mohla zvrhnout do toho,který systém je lepší. Já čínské baterky používám od loňska,zatím o nich nemohu napsat nic špatného. Moje požadavky splňují. Letos jsem zatím najel ke 3 tisícům km a zatím všechno funguje,jak má.
Díky, můžes prosím poslat nějaké odkazy na baterie, se kterýma máš dobrou zkušenost? Případně ověřoval jsi kapacitu, nebo alespoň dle doby nabíjení orientačně sedí?
Baterie používám dvě paralelně propojené 36V Dolidada 4p10s a VariCore 2p10s. Ještě se mi nestalo,že by mi někde při nějaké zátěži za jízdy ŘJ vypnula. Dobití větší baterie trvá dvojnásobnou dobu proti té menší. Jen ty údaje o kapacitě na těch baterkách musí brát člověk s rezervou. Číňané jsou schopni tam napsat až 90Ah. Jinak pokud se týká zahřívání mého zadního 250W nábojového motoru,tak nepozoruji nic. Pokud jsem na něj po vyjetí nějakého kopce sahal,tak nijak horký nebyl. Asi záleží,nakolik mu cyklista pomáhá.
Motor i baterii mám kupovany z pswpower (sklad v Německu, tedy bez cla a dph, doručeno během týdne). Baterie 48V/17,5Ah, motor středový Tongsheng TSDZ2. Za necelý rok mám ujeto přes 2400km. Problémy prozatím nejsou, nezaznamenal jsem ani úbytek kapacity baterie. Úroveň nabití udržuju v rozmezi 80-20%. Nabíjím až před jízdou.
Ja som tiež si vyskladal z Číny.
Motor 350W - 120€
Elektronika displej - 30 €
Batéria cca. 500Wh -110€.
Dosť roboty, ale výsledok OK.
Díky, můžeš prosím trochu rozepsat jízdní vlastnosti? Především mě zajímá výkon v kopcích (případně s jakou zátěží) a dojezd v kopcích. Dál to sis vyplétal sám, nebo jsi objednal už vypletené, co špice, nepraskají?
Chcel som el. bicykel do hory na cesty.
Preto som prerábal crossový bicykel.
Motor do zadného kolesa je najlepšie riešenie, čo sa týka ceny a jazdných vlastností pre bežného smrteľníka.
Na rovinne dosahuje cca. 40km/hod. Dojazd cca. 80 km s približne 50 % asistenciou. Do kopcov ťahá dobre aj po šotoline.
Koleso som prvý krát vypletal, lebo som nikoho nenašiel, kto by mi to za solidnu cenu spravil.
Najväčší problém je, je objednať si spávnu dlźku špicov. Už 3-4 mm rozdiel je problém. Vypletať nie je problém, bo na NETe hromada návodov. Mne sa osvedčil ručičkový odchiylkomer. Nastaviš hádzavosť na 0,1mm v pohode. Nepotrebuješ ani prípravok. Robil som to priamo na bicykli.
Asi bych koupil rovnou vypletené kolo, to už takový rozdíl není. Andy5 výše straší s přehříváním motoru v kopcích, pozoruješ něco takového? Tam kde chci jezdit je kopců docela dost a nerad bych motor takto odrovnal. Kolik máš najeto a objevil se nějaký problém nebo pokles výkonu motoru? Kolik vážíš a jak motor s tvou vahou zvládá prudší kopce? Díky
Obecně platí, že do kopců je třeba mít motor řádně zpřevodovaný, aby se docílil co největší točivý moment. A ten motor do náboje kola nenabídne.
On je sprevodovaný. Má planétovú prevodovku. 1-4.
Záleží čo očakávaš od el. bicykla. Ak, teénnu motorku, tak samozrejme toho sa nedočkáš s týmto motorom. Ale, keby si mal v bicykli dajme tomu 4kW motor. Aký dojazd by si mal, keby si ten motor naplno štavil. Dajme tomu batéria 400Wh. No v kopcoch tak 10 km a fajront.
Není ani tak důležitý výkon, jako točivý moment, ten je rozhodující jakou má motor sílu pro jízdu do kopce. Parametry mojeho motoru: https://www.electricbike.com/tsdz2-750w-mid...
Výkon a moment krútiaci sú spojité nádoby.
Samozrejme, môžeš mať sprevodvaním mega točivý výkon, len následne tá rýchlosť, tá rýchlosť ...
Rychlost se u středového pohonu dosáhne změnou převodu. To je zásadní výhoda středového pohonu - využití přehazovačky, aby motor mohl pracovat stále v optimálních otáčkách, ať v kopci nebo po rovině. Ono stačí se podívat na prodávaná kola, která mají prakticky vždy středový pohon.
ono to tak matematicky jednoduché není, není vubec žádný duvod, aby výkonnější pohon měl v přípomoci na rovině větší spotřebu než méně výkonný motor--klasicky 250/350W který ale těžší a lenivější elektrocyklisti pak v delších kopcích díky nižšímu výkonu odpálí--když ne motor, tak málo výkonný regulátor, samozřejmě výkonnější motor znamená a to znatelně vyšší váhu toho motoru a i podstatně vyšší nárok na cyklobaterii která už musí umět dodat podstatně vyšší proud a taková baterie už musí být poskládaná z opravdu tvrdých článku.
nevýhodou těch v kole zapletených výkonnějších pohonu je rozhodně absence volnoběžky, takže problamatičtější jizda bez, nebo s vybitou baterií. nedá se říct, co je dobře a co špatně, každý od toho očekává a potřebuje něco jiného.
Z prvou časťou súhlas.
Z druhov máš info medzery. Sú dva druhy motorov do zadného kolesa. Priame o tých Ty píšeš a s planétovou prevodvkou tá MÁ VOLNOBEŽKU !
Samozrejme, že do el. bicykla dávaš volnobežku. Dôvod je najme v tom, že keď dôjde el. energia tak bicykel ostáva bicyklom. Môžeš šlapať. Kdežto priamy motor bez šťavy kladie odpor.
Kúpil som tento motor:na :
https://fr.aliexpress.com/item/32880085269.html...
V kopcoch sa NEPREHRIEVA. V max. záťaži tak 40 stupňov. Aj ja jazdím v kopcovom teréne.
myslím že tento typ si koupil kámoš jako komplet sadu už zapletený v ráfku přez aliexpres--tuším něco okolo 5500kč, omezení rychlosti jednoduše přeprogramovatelné přez display-odblokovaná maximálka při 36V cyklobaterii tuším 35kmh. možnost aktivace tempomatu--i když trochu otravným nutným přidržením tlačítka na minimálně jednu sekundu.
Keď zvolíš správne špice ( vyrábajú rôzne dľžky aj v Čechách ) nemajú prečo praskať.
Akurát po cca. 2000km som musel znovu centrovať, neviem či sa povolili, alebo si iba sadli. Použil som jedno kríženie a možno to je chyba.
Pozor.
Prerábať sa oplatí iba vtedy, keď si manuálne zručný a baví ťa to.
Ináč, tam nie je až tak výrazná úspora peňazí.
Lepšie je si vystriehnúť nejaký dopredaj / akciu.
Ja mám stredový Bafang ale brat má nábojový motor a ja by som ho nechcel. Takmer na každom výjazde mu praskne špica a niekedy aj dve. Tie dlžky je problém zohnať. Dosť velký problém je aj defekt. treba voziť velký klúč a vôbec je to babračka.
Ono, vypletá sa s hrubšími špicami. Tuším 2,5.
Tie špice sa dajú v pohode zohnať, ale ako píšeš trafiť dĺžku je kovbojka. Až na tretí krát mi to vyšlo, aj keď som použil net kalkulátor.
Plášť som použil s vložkou a cca. 3000 km v ťažkom teréne bez defektu, bez praskania špíc.
Samozrejme , stredový motor super, len ceny sú niekde inde.
Ono záleží aj na váhe brácho je tazkotonaznik.
Díky, jaký máš výkon ty a jaký bratr? A on má přední nebo zadní náhon? Můžeš mi prosím srovnat jízdní vlastnosti, když jedete spolu?
taky jsem s tím měl na jednom u nás v cykloservisu zapleteném motoru problém, prvotně to udělali blbě--málo našponovaný výplet, takže výplet vždy držel v podstatě celou váhu jen jedním spodním drátem , tím se načal komplet celý výplet a už nepomohlo ani následné dotažení komplet výpletu a dráty už pruběžně praskali.. nechal jsem to tedy přeplést v jiném servisu na stejné dráty jako puvodně od stejného výrobce ale už to prvotně napnuli správně a je po problémech.
první zapletený motor jsem kupoval zde v čechách, najeto cca 10k kilometru a sáhnout na ten výplet doposud nebyla potřeba.jediný co jsem musel měnit byli ložiska---občas jsem brodil nějaký potok, řeku, kdy byl komplet motor už pod vodou.
pokud čína právě třeba aliexpres určitě bude lepší cenově akční výběr v bateriích 36/42 voltu.
co se týče volby--přední/zadní náhon, no když pojedeš přez pískoviště se zadním náhonem, bude zabírat jak na nohy tak i na motor pouze zadní kolo. muj osobní názor, pokud budeš mít cca 250/350 waty hnané přední kolo a zadní kolo hnané šlapkami, v problémovějším terénu je to výhodnější ---cosi jako u auta 4 kolka.
neteoretizuji, mám elektrokoloběžky a jedna z nich má hnané jak přední, tak i zadní kolo, ani boha aby adhezí na jedné pneumatice co vyjedu já vyjel někdo na ekole pouze na hnané zadní kolo--středový pohon i když s vyšším výkonem.
co se týče cyklobaterii z aliexpres 36/42 voltu ted mi přišla baterie Laudation 12Ah a ta kapacita je reálná--měřil jsem a vcelku to odpovídá, po kapacitách nad 12AH v zapojení min 4P bych ele nekoukal, to je i za ty čínské ceny opravdu nesmysl.
Díky, můžeš prosím poslat odkaz na baterii, kterou jsi objednával?
měla by to být tato
https://www.aliexpress.com/item/33019446614...
pozor, součástí této konkrétní baterie v této ceně není nabiječ, oni ale stejně i když je v sadě posílají nabiječ samostatně a dny, kdy dorazí baterie, nebo nabiječ jsou klidně v rozdílu měsíce, i když objednáno jako sada.
https://www.aliexpress.com/item/32854708456...
prvotně jsem objednal 12Ah baterii Litokala, ale ta měla reálnou kapacitu pouhých 6Ah---zřejmě vadná serie baterií, jinak 10AH baterie litokala byli kapacitně v pořádku.
Pokud by zásadně nevadila váha, rozhodně bych doporučil koupit a provozovat ty 4P složené baterie provozovat 2 jako 8P zapojení.
Pouze jedna baterie poskládaná pouze 4P bude ke konci už příliš měkká--znatelně nedodá takový výkon, jako plně nabitá a navíc bude i více zatěžovaná, takže se jí sníží životnost----delší dojezd je zdvojením automaticky samozřejmostí.
Mají tam už od Laudation i 15Ah ale odzkoušeno nemám .
---------------------------------------------
Středový motor je u elektrokola technicky určitě lepší řešení, ale má dvě nevýhody. Je dražší a pokud to není motor integrovaný v rámu, který je k tomu navržen, tak to není ani trochu estetické. Ta bambule, která visí ze středu, vypadá opravdu dost nehezky. Za sebe proto doporučuju zadní nábojový. Pro manželku, sestru, tchána a kamarády jsem zatím použil 5 kitů z Yosepower (https://yosepower.com/collections/electric-bike... zatím ke všeobecné spokojenosti. Zásilka je tu po objednávce do týdne, clo a DPH nehrozí, mají sklad v Německu. Motory 350W se v kopci nijak výrazně nehřejí, je však potřeba udržovat rychlost min. 8km/h. Při nižších rychlostech to v kopcích jejich převodovka už tak dobře nezvládá a mohou se prý přehřát. Baterky kupuju na Alíkovi. Problém byl jen jednou, když si kamarád nedal říct a myslel si, že za 50 USD koupí baterku s kapacitou 12,8Ah/36V. Nekoupil, má s bídou 8Ah. Ty ostatní stály kolem 110 USD a mají, změřeno wattmetrem, cca 10-11 Ah/36V. A to i méně zdatnému cyklistovi, moje žena, :-) bez problémů vystačí na 100 km.
Max. torque 35Nm. Středové motory mívají minimálně dvojnásobek. Myslím, že už toto je vypovídající pro jaké podmínky je zadní motor vhodný. Do kopců to zřejmě ideální nebude.
Zaujímavé.
Ešte dobre, že až teraz to píšeš, bo včera by som sa určite na svojom el. bicykli nebol vybral na Veľký Inovec.
Probúh, to sú riadne kecy.
Ten tvoj Moment krútiaci Vieš vôbec, čo to je ?
Soráč, vieš vôbec čo je krútiaci moment ?
Veď to sú také sprostosti čo píšeš.
možná nejde o kroutící moment, ale určitě jde o to, že přez středový motor díky zadní přehazovačce mužeš lépe využít optimální provozní otáčky ektromotoru než v případě motoru zapleteného v kole a tím pádem pevně danému převodovému poměru.
Druhé a né nepodstatné plus pro středový pohon je případná oprava píchlé duše, zalepit se sice dá aniž by bylo vubec potřeba demontovat kolo, ale pokud potřebuješ vyměnit duši, plášt, už to trochu problém je a nic moc na pohodu to řešit v terénu.
doba a technika trochu pokročila, si myslím, že pokud je trochu finančně reálné a vize taková, že to kolo nebude sloužit jen babičce na jízdu do sámošky pro nákup, na kolo co by sportovní náčiní je jednoznačně lepší středový pohon, něco jiného už jsou ty přímé, výkonnější pohony nad 800W kdy už to kolo chceš opravdu spíš používat jako motorku--skutr, tam to zase samozřejmě 1500W pohon v poho natře v kopci 750W středovému motoru i když s možností využít přehazovačku.
kdyby to bylo jedno, tak se přece nebudou snažit prodejci a výrobci přecházet komplet s produkci na středové motory.
Už se ta debata zvrhává do výhod a nevýhod jednotlivých druhů pohonu. Zadavatel dotazu chtěl vědět,jestli se na sadě z Aliexpressu sveze. Těžko ocení výhody,když na ekole nejezdil a nemá je s čím porovnat. Od něčeho musí začít a pak sám zjistit,který parametr mu vyhovuje a který by potřeboval zlepšit. Zpočátku bude samozřejmě nadšený z jakéhokoli druhu epohonu. I kdyby si rovnou pořídil,co mu doporučuješ,tak nějaký ten špatný parametr časem objeví. V dotazu jde o to,jestli to hledání může začít s přestavbovou sadou z Ali.
Čo je lepšie ?
Dácia a či Porsche ?
A, predstav si, že ľudia jazdia aj na Dácii.
Bicykel je bicykel. Keď budem chcieť niečo viac nad 1kW, tak si kúpim motorku.
Tých 350W úplne stačí, keď si chceš zašportovať a aj sa dostať do vzdialenejšieho okolia, keď nie si Sagan.
Bavili sme sa z hore písajúcim o Krútiacom momente.
Písal som, že Krútiaci moment a W sú spojité nádoby. Čím väčšie W , tak väčšie Nm. Preto sa ani nikde nespomína , koľko Nm, má Sagan v nohách, ale koľko má W v určitých etapách záberu a času.
Když na kroutícím momentu nezáleží, tak proč se do systému pohonu vřazují převodovky. Proč máš na kole přehazku?
Veľkosť krútiaceho momentu vychádza z Výkonu a Prevodu. Je PODRUŽNÁ / ODVODENÁ z týchto dvoch parametrov. Samozrejme sa tam v menšej miere pletie účinnosť / straty.
Ako som písal už vyššie, keď to preženiem. Aj z 1W dokážete získať MEGA krútiaci moment (Nm). LEN TÁ RÝCHLOSŤ, TÁ RÝCHLOSŤ ! Ono, výkon, práca jednotky - ktoré sú vzájomne prepojené, len v práci je zahrnutý ešte čas. Teda, ak si to dobre pamätám.
Přestaň mlžit a odpověz na jasnou otázku: "Proč máš na kole přehazku?
P.S. Velikost kroutícího momentu, jako jedné z charakteristických vlastností motoru, nezávisí na převodu, ale na otáčkách!
Mk = P /( 2 x Pí x n )
Mk - kroutící moment
P - výkon
Pí - Ludolfovo číslo
n - otáčky
Krútiaci moment alebo (najmä v elektrotechnike) točivý moment vyjadruje pôsobenie sily na bod vzdialený od osi otáčania (hriadeľa).
Samotný údaj : Moment krútiaci Ti nič nepovie o výkone tvojho bicykla !
Hlavný je výkon.
Ak, si si nevšimol, tak v tvojom vzorci máš otáčky a tie hovoria aj o čase.
Prevodom sa mení moment krútiaci. Kde som ho popieral ? Však všade o ňom hovorím. Ćítaj s porozumením.
Vysvětli mi prosím, jak se liší charakteristické hodnoty - konkrétně točivý moment - elektromotoru od spalovacího motoru? Čím? Co to znamená?
Ano, Mk mi nic nepoví o charakteristice motoru, pokud neuvedu otáčky a druhý parametr - výkon. Otáčky jsi nezmínil Ty, proto jsem je "vypíchl"! :-))
Nekličkuj, diskutuj a odpověz na dotaz: proč máš na kole přehazku? Říká ti něco pohyb po nakloněné rovině vzhůru?
Prečítaj si všetko a nevyťahuj tu fragmenty z diskusie !
Nerob zo mňa blba.
Keď , už tak to skôr môžeš prirovnať k páke a nie naklonenej rovine.
Prevodovka dá sa povedať, že prevádza Mk. Samozrejme, ale menia sa otáčky.
Tak , ako na páke sa mení dráha.
Ale, o tom nebola diskusia okolo Mk. Hlavný je výkon a následne Mk, ktoré je dané prevodom a stratami v prevode.
Tak tu už prestaň mudrovať, lebo aj ja tu už musím zbytočne drístať a je to úplne mimo misu ( hlavnú tému diskusie ).
Dobře, "pomiňme fragmenty z diskuzie" - Proč máš na kole přehazku?
?
si deláš srandu , nebo co ?
Odpověz, a nedumej jestli si dělám srandu.
Ty jsi tvrdil, že točivý moment není zajímavý a pominul zcela otáčky ve vztahu P a Mk- proč máš tedy na kole přehazku?
IvoPivo, ty budeš, súdiac podľa vyjadrovania, tak ôsmak na základnej škole. Keď pôjdeš na strednú (ak ťa vôbec zoberú), dozvieš sa, čo je momentová veta, dozvieš sa, že výkon je práca za čas a možno sa dozvieš, ako má vyzerať slušný diskusný príspevok.
Dovtedy si môžeš krátiť čas premýšľaním, prečo sa na bicykle dáva prehadzovačka. Ale bez základných vedomostí na to neprídeš, tak radšej počkaj.
Soráč, takže ja sa tu celú dobu mýlim, keď píšem, že PREVODOVKA slúži na zmenu otáčok a Momentu Krútiaceho.
Presvedčil si ma , že prehadzovačka na bicykli ( prevodovka ) mení iba otáčky. V žiadnom, ale v žiadnom prípade Mk.
při vší uctě k tvojim zkušenostem a schopnostem matematicko fyzikálníchch zákonu, jako vyučený pánský krejčí jsem už před lety naprosto bez problemu pochopil výhody přehazovačky na kole---po několika letech i smysluplnost řadící páky v autě, ale to ted neřešíme, takže zpět k té přehazovačce..
v nohách mám nějakou sílu, velice rychle--jsem tak nějak stylem pokus omyl pochopil, že když se budu rozjíždět v zadním kole na co největší kolečko, pujde mi ten rozjed lépe, než na to v zadu nejmenší kolečko, když se ale už rozjedu, přišlo mi fajn přehodit vzadu na menší kolečko-pořád šlapu stejnou silou nemusím zrychlovat sekvenci šlapání ale přehozením vzadu na menší kolečko jednoznačně zvýším rychlost i když já osobně šlapu pro mě v nejoptimálnějším režimu pohybu nohou--to mi netvrd, že na toto jsem přišel jenom já a že to není základ fyziky. a když už tady teda řešíš v cyklo foru Dacii versus Porsche, no jasně že Dacie pojede dopředu a po přeřazení rychlosti možná i do zadu, ale zjištění jak vypadá uložný prostor po složení zadních sedaček kdy konstrukce toho skládání té zadní sedačky vystupuje a to docela fest zásadně do zadního uložného prostoru mě velice rychle probrala že i když nová DAcie levný pracovní auto, ale to fakt raději koupím starší Porsche bo když to budu chtít použít pro zadní nákladový prostor tak to skládání těch zadních sedaček je vyřešené tak, že tam opravdu něco dáš a né jako u dacie, že tam na dýlku tak max dáš mezi tu sklápěcí konstrukci zadních sedaček po složení vybíhajících do uložného prostoru dáš tak max na max délku rybářský pruty mezi ty konstrukční klouby těch sedaček--netvrdím že Dacie je špatná volba, to v žádném případě, jsou tam ale kompromisy, který mají dražší auta vychytaný lépe.
to samé ale platí i v případě těch cyklopohonu, je naprosto logické, že ani středový pohon z nějakého aliexpres třeba bafang nikdy nebude umět to samé a tak komfortně, jako pohon v origo kole třeba od bosch.
Ja ti len:
do mojej Dácie Logan, keď sklopím sedačky, tak v pohode naložím dva trekové el.bicykle.
Do kopca sa zásadne rozbieham na malé kolečko. Bo doteraz neviem, načo prehadzovačka slúži. Aj, keď si ma poučil, tak ... starého psa novým kúskom nenaučíš. Aneb ...Zvyk je železná košeľa.
Čau.
do mojej Dácie Logan, keď sklopím sedačky, tak v pohode naložím dva trekové el.bicykle.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
v poho, já do svého auta na víkendy taky nějaký to kolo, kolobrndu naložím a ještě kousek místa zbyde na jiné drobnosti. jsem opravdu rád, že jsem tenkrát nekoupil Dacii bo za cca 7 litru nafty na sto se dá fakt jezdit i s trochu prostorově přívětivějším autem. ale fakt nic proti Dacii nemám,
Ja mám menšie auto. D Logan. Spotreba do 5 L nafta.
Keď sme pri bicykloch v aute, tak ma zaujal výrobok z Činy. Viď. foto. Objednávať ho nebudem, lebo je ho ľahko vyrobiť, keď máš sústruh a zváračku. A kto by čakal. Pred dvoma mesiacmi som si objednal asi 5 tipov (vzoriek) Lioniek na testy a stále nič.
Tuším to kdosi prodává i v CZ.
Jinak, pokud si pamatuješ za socíku jak vozili kola závodníci- chycená za přední vidlici na střeše právě v tomto držáčku...
Keby medzi danými pohonmi bol malý cenový rozdiel, tak to čo píšeš je OK.
Jenže do kolesa motor už od 50 €. Do rámu od 200 €.
Pritom, ten pohon nie je 4 x lepší. Áno, je efektívnejší, možno tak o 10 - 20 %. Ale, to vieš dobehnúť väčšou kapacitou batérie. Tá ťa bude stáť pár desiatkou € navyše, nie pár stovák € navyše, ako stredový motor.
Ťažisko. Zadok stred, je lauter jedno, keď motor má 3 kg a bicyklista, 80 kg.
Ešte raz. Keď , ceny stredových motorov sa zrovnajú s kolesovými - nie je čo riešiť. Alebo, keď Ti nie je ľúto dať za nový bicykel toľko penez, čo stojí dobré auto z bazáru.
Za uplynulých 10 let jsem realizoval řadu přestaveb, jak s nábojovými převodovými motory, tak se středovými.
Nejde totiž jen o jízdu - kdy výslednou polohu těžiště ovlivňuje většinou váha jezdce, ale hlavně o manipulaci s koly "na místě". Speciálně 60-ti kilová manželka měla před léty velké problémy s přesuny kola jak doma, tak ve vlaku, nebo metru. Je zcela něco jiného - poloha těžiště - máte-li motor v zadním kole a baterii na nosiči, nebo středový motor a baterii v rámu - viz foto. Nemluvě o tom, že je něco zcela jiného, je-li asistence řízena torzním snímačem, než snímačem otáček
Také rozdíl cen není tak dramatický - jestliže jsem sadu nábojový motor s převodovkou a volnoběžkou, plus baterie 10Ah - pořídil v roce 2010 za 11.500 Kč, tak sada středový motor plus baterie 15,6 Ah mě stála v roce 2019 25.500Kč. To s ohledem na inflaci nepovažuji za tragedii.
Ta přestavba na nábojový motor s převodovkou, kterou jsem popsal, vyjde materiálově včetně baterie na cca 10.000 Kč, což mi přijde jako ještě docela vyhovující. 25,5k bych za přestavbu nedal, to bych si asi raději připlatil a raději koupil nějaký mírně jetý e-bike, nebo rovnou nový. Ale je to věc názoru a individuálního rozhodnutí.
Také si právě myslím, že v dnešní době je vcelku zaplatitelný už i středový pohon
https://fr.aliexpress.com/item/32976690865.html...
teda pokud zase někdo nebude operovat s tím, že na celnici zaplatí pak ještě pětkrát tolik.
Doprava z německa a polska je bez těch kapsářů
hlavně bacha na objednávky přez dovozce DHL, automaticky celnice a když se DHL splete a clo a dopravné počítá podle tarifu pro firmu tak to je opravdu dvojnásobná cena zakoupeného zboží.
reklamoval jsem dopravné telefonicky----prý to takto podle operátora stačí a omluvil se mi že mi omylem počítali tarif pro firmu---výsledek, zboží dorazilo stejně s firemním tarifem, už jsem neměl ale sílu to řešit dál bo maximálně bych uhádal dolu tak max 1000kč, nic méně pouze nábojový motor, v ceně 3500kč mi ve výsledku vyšel na něco přez 7k---kupoval jsem ho na doporučení ze zdejšího fora---převod do síly, no nějak se tento zázrak v reálu nekonal, jediný hmatatelný efekt, že točil na 36V málo, na 48V s regulátorem nad 15A by ale určitě fungoval dobře a lépe než klasický převod motoru 250/350W pohonu pro 36V.
Pro 36V pohon a klasický regulátor 12/15A ale totál nesmysl.no ale zase už alespon vim a už se netrápím tím, že někde by šlo koupit nějaký zázrak, nešlo fakt nešlo..
To je docela slušná cena za kompletní sadu. Mě by na tom ale docela dost vadilo těch 36V. To už je na dnešní dobu tak trochu "historie"
no tak koupíš 48V variantu
https://fr.aliexpress.com/item/4001333477722...
Hm, tak tuhle sadu jsem měl koupit a byl klid...Já objednal verzi 1000W bez baterky a teď laboruju jestli 48V nebo 52V (cena vs výkon)
čistě muj pohled---smysl 52V baterie bych viděl tak max v tom, že po odblokování omezení rychlosti to pojede na rovince trochu rychleji než na 48V baterii.
v kopci a při zátěží na tom budeš podle mého podstatně lépe když budeš mít místo jedné 52 voltové baterie zapojené třeba 4P dvě 48V baterie ve výsledku zapojené jako 8P, navíc on na aliexpresu není ani takový výběr oproti 36V bateriím v řadě 48 voltovým, natož 52 voltovým, i když také tam jsou.
podle mého když chci láci, pořád je výhodnější to řešit když z číny---osvědčený bezproblémový aliexpres přez napětí 36 voltu.Těch 36 voltu dá v pohodě po odblokování přípomoci v reálu po rovince nějakých plus mínus 30km což už stačí stíhat díky elektrice i bezmotorovýmu cyklistovi. navíc si myslím, čím víc budeme tunit výkony, tím dřív nás vyženou i ze cyklostezek a ve finále to dospěje tak daleko, že součástí vyjíždky na elektrokole bude mimo občasnského prukazu nutné i vozit kartičku že toto kolo bylo zakoupené od renomovaného výrobce a číslo karty bude souhlasit s číslem rámu----to přijde, né že nepřijde, jen je otázkou za jak dlouho---mám pocit že minimálně v německu už to tak je, neexistuje tam jezdit na kole z nějaké přestavbové sady, jedině originál zhomologovaný výrobek.
Hele, já jsem nechtěl řešit légál/nelegál já nakonec ty papíry na mašinu bez omezení mám už od roku 1986 a jestli chce někdo nějakou registraci, můžu si jí zaplatit, ale co kde jak tedy teď nevím... Co mají v Německu za omezení mě je buřt, protože jádro taky nechtějí a nakonec budou elektriku asi "pěstovat na poli" neboco...
Větší výkon jsem chtěl, protože mám 100 kilo tak spíš aby tam v tom výkonu byla rezerva do kopců v Krkonoších a když mi dojdou síly tak abych dojel a užil si bez stresů. Nechci jezdit šedesátkou 30min a šlus. Zatím nevím jak se to elektrokolo bude chovat, ale mašina mě taky jezdila 270 a jezdil jsem tak 120-140.
Co čtu na zahraničních forech případně youtube, tak doporučují 52V protože vyšší napětí, nižší proud což ocení třeba regulátor, delší kabely můžou být když stavba není ideální..
. Co jsem se dočetl, tak 36V je pouze na motor 250W až 350W. Jak je možnost vyššího výkonu, mělo by se jít výš i s napětím. Objednal jsem Bafang bbshd a ten zvládně 52V ale já jsem nakonec zvolil rámovou baterii 48V 24Ah 13S5P/21700 (podobná cena jako 52V 19Ah) s dodáním z Polska. Nebyla to žádná Dolidada a jo, byla za ranec, ale objednal jsem si k tomu měřák, kterým se dá "čitelně" změřit kapacita (je to ve vlákně o měření kapacity) a pokud tam po 10 cyklech nenaměřím alespoň 20Ah tak to budu reklamovat. Na Aliku jsem už reklamoval kde co a buďto mě vrátili prachy na účet, nebo poslali nové zboží, nebo dali slevu. Stačí video a pár fotek. Vždy jsem došel minimálně k nějakému solidnímu kompromisu. Jestli mě pak dají adekvátní slevu, nemám problém...
Asi jediné čeho se bojím je, že se baterie v rámu na dvou šroubech neudrží a budu muset řešit alternativní uchycení. Přece jenom má 5,2kg
A uvědomuješ si, že to není jen o papírech, ale hlavně o různých atestacích typu dekra apod? Vsad se, že kdyby to začali řešit tak sto pro to bude tak, že bude potřebný doklad o homologaci a ten logicky přestavbová sada mít nebude. Nebo si myslíš, že dostaneš značku na každej samodomo bastl? E-kolo s výkonem nad 250W je prostě nezpůsobilé k provozu na veřejných komunikacích, jen to nikdo zatím neřeší.
Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže
a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola,
b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/h,
f ) montáž pohonného systému (motor, nádrž paliva nebo akumulátor) na jízdní kolo si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.
Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo.
Zásah do nosných částí je míněn tak, že kdykoliv můžeš motor demontovat a vrátit vozidlo původnímu účelu. Tedy ne, že bys nemohl vyvrtat nějakou díru na držák a pod.
Na obr 1 máš klasický rám
na obr 2 rám, na kterém byly provedeny nevratné změny pro montáž motoru a baterie
Ten 1kW platí na spalovací motory, na ebike je to 250W. Vyšlo to v nějaké úpravě či dodatku asi kvůli EU.
Pro spalovací motor ke kolu platí omezení 50cm3
Pro elektrický motor výkon do 1kW
Max. rychlost 25km/h společný pro oba.
Kde je psáno, že by platilo něco jiného?
Psáno je pro výrobce
Psáno je to pro výrobce, kteří dodávají na trh motorky. Chtějí-li aby jejich výrobky byly považovány za jízdní kola, pak nesmí výkon montovaného elektromotoru překročit 250W + další omezení.
Pro přestavby platí i nadále limit 1 kW.
Podrobnosti např. zde:
https://www.4komfort.cz/clanky-2/metodicky...
Píchla duša - je ťažšie, ale dá sa. Kľúč na koleso a ok. Ja som si dal plášť s vystielkov a zatiaľ žiaden defekt.
K tým W . Bicykel je bicykel a nie motorka. To sa už vôbec nemusíme baviť , že zákon obmedzené na 250 W. Ak to ľudia začnú preháňať a vo veľkom bicykle nad 500 W... Už vidím , ako policajti budú robiť razie a rozdávať pokuty a možno aj brať takéto bickle. Potom to schytajú aj ty najtriezvejší el.ciklisti , ktorý jazdia na 350W.
Jak jsem už psal, středový pohon je určitě pokročilejší technické řešení. Ale na přestavbu už jetého kola s klasickým rámem, se mi nábojový motor jeví jako vhodnější. Je to lacinější a výkonově je to pouze o něco málo horší, než střeďák. Navíc to vypadá mnohem lépe, než ta babule, co trčí z rámu, viz foto. :-) Píchnutí řeším ochranou páskou https://www.aliexpress.com/item/32954997289... zatím úspěšně.