Dobrý den,
vlastním kolo Author classic 2017. S kolem jsem spokojen až na účinnost brzd (ráfkové). Tak bych se chtěl zeptat jestli by bylo možné u toho kola vyměnit za kotoučové. U modelu Meteor který má stejný rám kotoučové brzdy jsou. Je mi jasné, že by se musel u kol vyměnit střed, náboj apod. Jen bych se chtěl zeptat jestli je tuto výměnu možné provést nebo je to blbost.
Děkuji za odpovědi
Pokud máš na rámu a vidlici návarky na připevnění kotoučových brzdičů, tak výměně nic nebrání.
Rám i vidlice úchyty má. Akorát nevím jestli to má smysl bude tě to stát jak půlka toho kola. Zkusil bych kvalitní špalky a pořádně seřídit ta véčka, pak se uvidí
Počítam s tím, že pár tisíc to stát bude. No ještě uvidim. A co vše by se muselo vyměnit (středy kol apod.) ?
Taky o tom roky uvažuji, ale na realizaci to nevidím. V mém případě je na závadu měkký rám. Měnit ještě ten je podle mne blbost.
Jsou to komplet nové brzdy včetně páček. V mém případě i zásah do řazení, protože mám integrované řazení do brzdových páček. No a pak buď středy kol nebo celá zapletená kola. Je třeba zvážit, zda montáž kotoučů neovlivní uchycení blatníků, nosičů atp. Jinak je to podle mne všechno.
Vzhledem k tomu, že to kolo stojí kolem 11 tisíc, tak je pitomost do toho dalších 6 tisíc nasypat.
Prepleteni kol, respektive koupi nových, počítej kolem 1500 - 2000 za kus. Slušně brzdy 1500 - 2000 + kotouče tak 500. Levné kotoučové tektra a shimana neber, brzdí to hůř než véčka :-D
Pokud máš spojené řazení a brzdové páčky ještě na jedné objimce, počítej I s řazením.
Kup na to radši poradna véčka a páčky od tektra nebo avidy. Vejdes se cca kolem tisicovky a brzdit to bude líp. Zbytek peněz hod do pokladnicky a šetři.
O efektivnosti použitých prostředků nechci polemizovat. Ale i ty levné kotoučovky Tektra brzdí mnohem lépe a radostněji, než véčka. Hlavně brzdí jinak, ostřeji a to člověka potěší. Mám na horáku ta Tectra a celý podzim, po koupi toho kola, jsem intenzivně brzdil jen pro potěšení a těch brzd.
Pravda, mám tento kotouč a brzdí to perfektne
https://www.kupkolo.cz/brzdovy-kotouc-shimano...
https://www.kupkolo.cz/trmen-shimano-br-m375...
U veček mi přijde že je hrozná prodleva než začne brzdit
To je jasný, že tam je větší prodleva než u véček a zvlášť u těch méně kvalitních.
U véček se musí překonat pružení bovdenů, pružení a kroucení samotných brzd než špalek dosedne k ráfku. U hydraulik tohle všechno pružení a kroucení odpadá a brzdění nastupuje okamžitě při stisknutí páky.
Až na pružení těch hadiček. U levných brzd zadní brzda nemá vůbec citelný doraz. Brzdí to dobře, ale pociťově je to horší, než dobrá véčka.
Bylo to určitě špatnýma hadičkama a ne zavzdušněním?
Mám myslím si hodně obyčejné Tektro. Je to na lehokole, takže nestandardní situace a k tomu ještě na hadičce k zadní brzdě tlakový spínač, který z principu musí při zvýšení tlaku nepatrně zvětšovat svůj objem.
Přesto - není citelný ani měřitelný rozdíl v chodu a koncové poloze páčky v závislosti na síle stisku.
Na doraz až k řídítkům to prostě nejde, bál bych se, že něco ulomím - asi zbytečně, v krizi to musí vydržet všechno.
Nesrovnatelně lepší než mechanické kotoučovky, co byly pořád ještě o něco lepší než véčka.
Tam mas gumove hadicky, co se nafukuji jak balonky ? :-))
Dej slusne Alligatory, nebo Shimana a nic ti pruzit nebude. Kdybys chtel kor jistotu, tak ti dam odkaz, kde mi delali zakazkove opletane pancejraky na motorku, delaji i na kola. Lehoucke, tenke, pevne.
A vymen kapalinu, odvzdusni to.
A co jiné značky? Které jsou to ty "neslušné"?
Nebo doporučuješ zrovna tyhle, protože zrovna s nima máš zkušenost?
Totiž mám za to, že není potřeba shánět něco extra, aby člověk zjistil, že nějaké nafukování hadiček je nesmysl.
Nějaké nepoužitelné no-name hydrauliky na hypermarketových kolech s podobnýma vlastnostma, to snad neexistuje. Nebo jo?
V kategorii nepoužitelných véček toho bylo vždycky plno, i dětskou mechanickou a nenastavitelnou přední kotoučovku jsem zažil, ale hydrauliky?
Není potřeba lovit extra značky, ale proč při jen malých rozdílech cen nespolehnout na osvědčenou kvalitu a nekoupit třeba toho Alligatora, nebo Shimano. Na no-name ušetřím dvacku, pravděpodobně bude kvalita obdobná. Ale proč to testovat. Například u bowdenů nebo lanek má ta značka smysl, mají to Allíci vychytaný. A i v jakosti plastu a jeho lisování může být rozdíl.
A co se týče "nafukování" hadic třeba u motorek, tam jsou "pancejřáky" sakra poznat. Při těch minimálních dávkách posunované kapaliny je jakékoliv minimální propružení znát. Tak jako desetinky na zdánlivě pevném bowdenu. Nafukování si netřeba představovat jako nějakou jitrnici na hadici. Prostě u brzd sázím na jistotu a kvalitu.
To nafukování není žádné drama. Žádné domáčknutí páky na řídítka. Jen na ní není pořádně cítit domáčknutí na kotouč jako na jiných lepších brzdách. U dobrých brzd je síla na přiblížení destiček ke kotouči minimální a po dosednutí síla ihned dramaticky stoupne. U mých brzd to tak dramatické není. Nakonec to stoupne na stejnou hodnotu, ale pozvolněji, jak se napružují stěny hadic. Brzdí to výborně, ale ten pocit není takový, jaký bys čekal. Ale u auta je to stejné. Také necítíš doraz na kotouč.
A není to spíš vlastnost brzd, jak moc ostře to reaguje? Pro každého přece nemusí být optimum, aby během 1 mm pohybu páčky přešlo kolo do smyku?
Může to tak být, ale lepší = dražší brzdy jsou mnohem ostřejší a dobrá véčka také.
lepší a většinou dražší brzdy brzdí lépe, ale by to bylo on/off tedy aby to v jedné poloze nebrzdilo a pak se to hned kouslo taky není dobře, dobré brzdy mají mít dobrou dávkovatelnost.
Ale to dávkování brzdné síly máš snad v ruce, jak moc potřebuješ brzdit tak takovou silou stiskneš brzdu.
Do jisté míry ano, ale prostě některé brzdy jsou lépe dávkovatelné a jiné zase více kousavé.
Kousavé nevim, ještě jsem je nepotkal a ani o nich od nikoho neslyšel.
Může být, že někdo nemá cit v ruce, podobně jako mnozí řidiči nemají cit v noze a tak mají dojem, že jsou brzdy "kousavé".
Když jsem to koupil, tak jsem to reklamoval a chtěl odvzdušnit. Prostě na páce zadní brzdy nebyl citelný doraz na kotouč. Mechanik mne ubezpečil, že u těchto brzd to prostě nejde a že jsou odvzdušněné v pořádku. Měl pravdu. Když mi později začala ta zadní brzda prosakovat do třmenu, tak jsem osobně doplňoval kapalinu, odmašťoval třmen, kotouč a destičky od oleje a celé jsem to znovu odvzdušňoval. Ta pružnost se neztratila. Jsou to brzdy Tectro Draco.
Budu je měnit za lepší. Ta zadní brzda stále sákne a odmašťování a každé dva měsíce mne už nebaví.
Hadičkou to nebude. Mám jiné Tektro, ale základní hadičky jsou k tomu stejné a doraz je cítit zřetelně.
Mastné jsou taky pořád, ne že by ubývalo kapaliny, ale je rozdíl, když se pohne přibržděným kolem po jízdě, když je mastnota z destiček vypálená, nebo po odstávce před jízdou. To se chová jako mokré a vrže. Ale jinak při jízdě nevadí.
Zato nedávno v hustším dešti, to se při brždění rozeřvaly konstantním tónem o síle houkačky. Až takhle silně mi to žádné jiné ještě nedělaly.
Ve městě to bylo působivé, tak jsem brzdil schválně na každé křižovatce co nejvíc. Jak to trochu oschlo, efekt se ztratil.
Add ubývání kapaliny:
Po delší odstávce (zima) mi trochu poklesne brzdová páka a mám zamaštěný zadní kotouč. Brzdu odmastím, destičky vypeču a do vyrovnávací nádržky doleju jednu kapku oleje. Už to ani neodvzdušňuji, poněvadž se to nezavzdušní. Jen část toho oleje vyvzlíná kolem pístku.
Když s tím víc jezdím, tak se ten olej na kotouči víc vypaluje a nabaluje na špínu, takže to zamaštění není tak hrozné. Ale poklesnutí hladiny je stejné a potřeba odmaštění je po dvou měsících stejná.
Už mne to štve a budu to řešit výměnnou za lepší, ostřejší brzdy.
Potřebuješ přeplést na nové náboje nebo nová kola, jestli dobře vidím, tak rám a vidlice má návarky na uchycení IS, takže potřebuješ adaptéry na PM a pak samozřejmě samotné brzdy a kotouče.
A jak už tu někdo psal, taky sem četl, že levné kotouče nebrzdí nijak zvlášť lépe než dobrá Včka. Jediná výhoda je, že nemají problém v mokru. Takže aby to mělo smysl, chce to brzdy se Servowave pákami, tedy minimálně Deore - BR-M615 nebo BR-M6000.
Takže bych taky jak tu někdo psal očistil ráfky, seřídil brzdy a pořídil lepší špalky a teprve pokud to nepřinese zlepšení, tak začal řešit ty kotouče.
Letos jsem tuhle změnu udělal u mý Wakity (r.2005) - komplet nový kola, kazetu mám teď místo do 34 do 36z, kliky, páčky řazení (už mi na starých odpadly nějaký krytky), bowdeny a lanka samozřejmě taky. Vše v servisu a Deore (nějak jsem zpohodlněl ...).
Jezdí a brzdí to skvěle, líp než já :o)))
Stálo to tedy skoro jak před lety tohle kolo nový, ale určitě nebudu mít po roce-dvou probržděný ráfky!
Mne to ceka na podzim. Vecka mam uz za ta leta vydojeny, takze vic piskaj nez brzdi. Rafky mam zanovni Macvic, takze budu preplejtat. Pod stromeckem pristane nova vzduchovka a jete brzdy Deore z brachova horace, bude davat lepsi. Akorat tech pacek je mi lito, mam tam dvojkombinaci Deore a maka v mezich moznosti Shimana dobre.
Ted mne ale napadla hrisna myslenka... co si tak udelat radosti vic a prekopat to na Sram. Devitkovy prehazky i razeni se daji sehnat ve vyprodejich za rozumno a zanovni devitkovou prehazku z treka presunu na ziletku do hor(jak tu tusim Jarda radil).
Skatulata skatulata se budou hejbat z kola na kolo ted... :-))
Jsem na tom podobně.... řazení, pohon a brzdy maj odsloužíno, ale rámu se mi zbavovat nechce.
Do brzd půjdu asi mechanik, není nic, co by se na tom rozbilo a jednoduše to kdykoliv můžu poštelovat i kdybych musel udělat rozborku v prachu cesty. Zas takovej borec, abych ocenil hydraulický nejsem...
Vzhledem k tomu, že slušný mechaniky (třeba avid bb7) stojí stejně nebo víc než hydry...
Taky jsem tomu dřív moc nevěřil, ale ty hydrauliky jsou fakt bezúdržbový. Rozhodně víc než moje mechaniky :-)
Jako elektrikář prisaham na drát :)
Pak máš ještě variantu semihydraulik. Hydry, ale ovládané lankem, trp hy/rd ;)
Co vymyslet system, kde bys hydraulikou tahal za lanko ? Pripadne do toho jeste zapojit soustavu pak a retezu. A jako posilovac by tam mohly fungovat zavazi z kukacek.
Tak elektronické řazení se prodává už dlouho, takže brzdy jsou logicky další na řadě.
Zapomněl jsi vyměnit baterii? Smůla tak nebrzdíš, aspoň si tu budeš pamatovat... ;-)
U brzd to přece musí být opačně - bez šťávy: zabržděný! Bezpečnost především.
Při přetržení lanka se stane co? Při přeříznutí brzdové hadičky se stane co? Nebo když dojde brzdová kapalina, brzdíš? Ne! :-)
Kompatibilita musí bejt. Jediný trochu odlišný systém jsou brzdy u vlaku. Tam když se rozpojí brzdová hadice a uteče vzduch, třeba protože se vlak roztrhnul, začnou všechny vagóny i lokomotiva naplno brzdit. Jenže stejně se brzdí tlakem vzduchu, který mají vagony v nádržích, až tenhle vzduch dojde (díky různým netěsnostem), brzdy se opět odbrzdí a prý to v reálu u rozpojeného vlaku nemusí trvat dlouho... :-)
Nevím jak u vlaku, ale od určité doby u náklaďáků se bez vzduchu nerozjedeš. Funguje to obráceně. Vzduch nebrzdí, ale odbrzďuje. Uteče, zastavíš.
Jezdil jsem ještě se starým trolejbusem, kde se vzduchem brzdilo. Vracel jsem se s poškozeným komresorem, tak tak to dalo a na dvoře jsem už dobržďoval o trolejbus přede mnou. To už je ale dávná minulost.
Řekl bych, že vlaky to mají stejně. A pro posun sólo vagonů musí brzdy odblokovat. Ale třeba ne, nevím.
Jak to funguje u vlaků vím jen z doslechu, ale co jsem našel tady s tím celkem koresponduje.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Samo%C4%8Dinn%C3...
Já to chápu tak, že dostatečným tlakem v potrubí se ve vagónech naplní vzduchojemy a pokud následně tlak v trubkách poklesne, použije se tenhle vzduch k brždění. Tudíš ano, když uteče vzduch z potrubí, vlak zastaví (záchranná brzda funguje stejně, tedy minimálně fungovala).
Jenže pokud uteče vzduch i ze vzduchojemů, brzdit to přestane, proto mají vagóny i ruční brzdu. A jestli to chápu správně, tak pro posun je tam právě ten odbržďovač, který všechen vzduch vypustí.
Vždycky jsem si představoval, že mnohem jednodušší by bylo, kdyby brzdový špalek na kolo trvale tlačila pružina a tlak vzduchu by jen brzdu držel odbržděnou. Určitě by to bylo mnohem jednodušší, ale v praxi by to asi dobře nefungovalo...
Nefungovalo protože se s vagony posunuje, souprava se rozpouští ze svážného pahrbku po jednotlivých vozech, on ten tlak ve vzduchojemu drží dost dlouho a před posunem i po několika hodinách se musí ručně dovypustit pokud se jedná o celou soupravu. Čili při roztržení je ještě hafo času dát ruční brzdu, i když jsou situace kdy se utrhne poslední vogon a to je třeba jednat velice rychle, po pár minutách může být vzduchojem prázdný a vůz mizí z kopce do dáli.
Viděli jste už tohle:
Convert Mountain Bike To Disc Brakes With No Frame/Fork Mounts
Rád bych věděl, prodávají-li se vyobrazené adaptéry i v ČR a jaké jsou s nimi zkušenosti
mám starého Authora Horizona (ještě s CrMo rámem), takže bych si mohl hrát
Chybička se vloudila 8-(
https://www.youtube.com/watch?v=emW7M-ZD0Pw
Při vší úctě a pokoře - proboha co je zas tohle za nesmyslnou sockovinu ? Bastlit adaptery třmenů nějakýma objímkama na vidlice. Při ceně rámů, kterých se to může týkat úplný (i ekonomický) nesmysl. Jak kdybych vymejšlel, kterak pomocí plechových objímek nabastlit čtyřpístkové Bremba na Trabanta...