světlo MOON meteor 200/250
prosím o zkušenosti a názory
potřebuji kvalitní silnější světlo pro plnohodnotnou sportovní jízdu za šera i za úplné tmy po silnici a lesních polních cestách- pro rychlosti okolo 30-40 km/h (nepotřebuji extra světlomet pro noční DH ale kvalitní světlo, aby se překážky a výmoly neobjevovali 2-3 metry před kolem) a toto mi bylo doporučeno
200 čínských lumenů je na 30-40km/h málo. s tím se smiř dopředu. na asfalt by to mohlo jakš takš stačit, do lesa ne, pokud se teda máš rád.
koukni třeba na solarstorm nebo fenix bc21r
něčemu, co má pevně zabudovaný dobíjecí článek bez možnosti výměny, bych se opravdu vyhl. zvlášť když má slabých 1200 mAh jako ten moon meteor
Konkrétní zkušenost s tímto světlem nemám. Nemohu nikde dohledat, jaká je výdrž na těch 250lm, obvykle je vykazovaná hodnota na nejnižší stupeň! 250lm ale není moc, rychlost 30-40 km/h je vysoká! Na otevřené cestě (světlá silnice nebo světlá neděravá cesta) je 250lm OK, ale bude-li to užší profil a méně odrážející světlo zpět na cestu, přijde mi to na hraně. Nedej Bože prudší zatáčky nebo vlny. Hodně záleží na tvaru kuželu, pomoci může umístění světla na helmě.
Z vlastní zkušenosti ale musím říci, že světlo by se nemělo vybírat dle maximálního výkonu (protože pak vydrží krátce) a na rychlost 30-40 km/h v terénu je 250lm málo.
Já najezdím po tmě docela dost km, většinu tras ale dobře znám. Se snižující se viditelností se navíc vyhýbám komplikovanému terénu. Díky tomu mohu jet crossu na nábojové dynamo, které svítí asi jako aku světla s výkonem 150lm. Jak už jsem ale psal jinde, Bush & Müller velmi pečlivě pracuje s optikou, takže na silnici je to skvělé, ale v terénu (úzké profily, prudké zatáčky) je to omezující, v terénu výjimečně až velmi hodně. Prostě světlo svítí, kam výrobce chce a nikam zbytečně jinam (což je ale mnohdy v terénu potřeba).
Na MTB vozím Fénix BC30. Obvykle jezdím na dva nejnižší stupně, takže zase 100-200lm. Oproti B&M se Fénix na práci s optikou vykašlal a drtí to silou LED a akumulátoru. Kužel je širší do všech stran (i do nebe), takže to více oslňuje a plýtvá. V terénu je to ale výhoda, protože cesta nedrží žádné normy a vede si, kam chce.
Pokud je terén horší nebo ho neznám, je 100lm na Fénixu málo, musím použít 200lm, ale i to je skromné a vyžaduje to jet s rozumem, tedy nikoli 30-40 km/h. Na tyto rychlosti Fénix stačí, ale rozhodně na vyšších stupních.
Schválně to píšu takhle podrobně, abys viděl, že nižší výkony znám, ale pro zamýšlené použití se nehodí.
Plně souhlasím, že je vhodné volit světla se snadno vyměnitelnými akumulátory, tedy ideálně ne vestavěnými. Výměna je zbytečně drahá a když světlo dosvítí, nemáš náhradní.
BC30 od fénixu mám taky. předtím jsem měl BT20, manželka vozí BT10.
nejlepší kužel mi připadá, že má BT10 - míří dostatečně dopředu, ne až tak do boku
BT20 ho měla míň ohraničený, svítila víc do boku
BC30 svítí krásně do šířky, ale do dálky je to bída. alespoň proti tomu, co jsem byl zvyklý předtím s BT20
když včera žena na BT10 zapnula na 350 lumenů, tak jsem musel mít aspoň na těch 500 lumenů, abych svítil stejně, ale do dálky jsem ji nepřestřelil ani s 1800 lumeny.
čistě teoreticky, nesouvisí to s velikostí optiky? protože BT10 i BT20 mají ty reflektory docela velké, kdežto BC30 má malé...
u ostatních světel od fenixu jsem to tak měl taky - malý reflektor svítí do šířky a velký do dálky
abych BC30 nehaněl - je to parádní světlo, svítí fakt dobře. jen jsem byl zvyklý na "dálková"
Je to o práci s optikou, tedy velikost reflektoru, tvar reflektoru a tedy i tvar světelného kuželu, sklíčko.
Ze srovnání BC30 a BT10 mám podobný dojem a ještě více je to vidět ve srovnání s tím BM, protože tam se nebáli kužel vykousnout a kužel do dálky a do blízka skoro až oddělit.
V běžném (normovaném) provozu (cyklostezka, silnice) pak strčí BC30 do kapsy, protože na vysoké výkony jede v takových podmínkách jen bezohledný magor a při dvou nízkých stupních svítí BM víc tam, kde je to opravdu třeba. No a chodci mají kužel BM do pasu (max. po břicho), zatímco BC30 se nezastaví ani na hlavě.
Na druhou stranu v terénu je pečlivěji směřovaný kužel nevýhodou, protože ty hupy a prudší zatáčky vyžadují širší kužel do všech stran.
Pro jízdu terénem rychlostí nad 25 km/h je třeba dělo a nejlépe jedno na řídítkách a druhé na helmě. Čím komplikovanější terén nebo vyšší rychlost, tím víc toto platí. Tedy nic na dynamo, žádné jednorázové baterie, ideálně výměnné aku a cena světla hodně nad 1000 Kč.
Tohle světlo
http://www.lidl.cz/cs/nabidka.htm?action...
oříznutý kužel má.
Na silnici ucházející - prodávalo se už vloni - z té doby ho mám.
akku mám výměnný (už vyměněný), ale nabíjím ho/je mimo světlo
ještě k těm fénixům - porovnávátko je tu:
http://fonarik.com/test/indexen.php?model=299...
vlevo vybrat výrobce a model, pak si zvolit úroveň svícení, vpravo se dá ťuknout na "Add", postupně přihodit pár různých světel a pak "Compare"
naschvál si zkus porovnat kužely BT10, BT20 a BC30, co kam a jak moc svítí...
předtím jsem měl ještě E50, to bylo super dálkové světýlko :)
ideálně, když si to člověk může porovnat s něčím, co už má a ví, jak svítí...
Další světlo, co se nehodí na provoz na silnici, neboť bude oslňovat.
víš, co s tím oslńováním nechápu? proč do toho světla ti lidi čumí? vždyť oslňují i světla auta, když do nich budeš hledět...
vím, že to tahá oči, ale prostě koukám vedle. tak jako když jedu autem v noci :)
On je obrovský rozdíl, jestli oslní rozptýlený boční paprsek nějakého oříznutého reflektoru, nebo jestli dostáváš plný zásah. Podle tvého návodu by stačilo koukat stranou, nemusely by se ani tlumit dálkové. Totéž.
A proti autům se sice nečučí do světel, ale kouká se do osvětleného prostoru co nejblíž k nim. Co kdyby tam něco bylo.
jo, rozumím. měl jsem spíš na mysli, že někdo ti vysloveně čumí do toho světla a pindá, zatímco jiný kouká rovně před sebe nebo fous doprava a problém nemá.
většinou se snažím světlo ztlumit, když mám někoho v protisměru, obzvlášť pokud je osvětlený nebo má na sobě aspoň něco reflexního. na ninje v černém bez reflexů se můžu z vysoka ...
A mezi potkávacími a dálkovými světly u auta nevidíš rozdíl?
Na jednu stranu jsem rád, že se tady některé věci nehrotí, tak jako v Německu. Na stranu druhou ta Německá norma na světla na kolo mi celkem smysl dává.
Určitě a jistě se to i u nás zpřísní. V době žárovkového předního reflektoru krmeného přítlačným alternátorem nebylo třeba na oslnění ani pomyslet. V nynější v době snadno dosažitelných ledkových reflektorů s 1000 lumeny vyzářeným výkonem už je souměrný kuželový vyzařovací úhel na předním světlometu jasnou prasárnou vůči okolí. Přitom se už i u nás seženou takto výkoné reflektory a přitom mají horní část vyzařovacího úhlu zacloněnou, rozptýlenou či odraženou směrem dolů.
ty fenixy na kola mají ten vrchní kužel právě sražený.
ono jde prasit i s tím, stačí, když to někdo naklopí víc dovrchu a hned bude všem šajnit do obličeje
stejně tak jde světlo se souměrným kuželem namířit nějakých 12 metrů před sebe, případně ho ztlumit, když je někdo naproti, a není problém.
kdo chce prasit, tak si způsob vždycky najde
Můžeš sem prosím tě dát nějakou fotku, jak to svítí třeba z pěti metrů potmě rovně na čistou zeď?
Aby byl obrazec na fotce celý.
Z těch ruských fotek jde houby poznat.
Na to "sražení" mám svůj názor, rád ho změním.
Bohužel se mýlíš. Světlo se souměrnou vyzařovací charakteristikou pokud ho nenamíříš skoro rovnou do země, tak vždy trochu oslňuje. Představ si vyzařovací úhel např 30 stupňů. Musel bys ho sklopit 30 stupňů k zemi, aby horní paprsek mířil vodorovně před tebe. Nic bys s takovým světlem neviděl. Sklopíš ho tak, abys viděl střední paprsek 10 mterů před sebe, což není zrovna moc a na reflexních dopravních značkách uvidíš, že je nasvěcuješ ve výšce 2 metry nad zemí. Jasně, že oslńuješ. Ne naplno, ale oslňuješ.
Jediná možnost je koupit třeba toho Fénixe, což je dobrá volba, který má tu horní část paraboly rozptýlenou.
Další možnost je vzít kousek plechu nebo plastu a dodělat světlu "kšilt".
Nejvíc ze světla oslnuje ten vypaleny "stred", rozptyleny zbytek už se dá většinou přežít, pokud to teda někomu nenamiris plnou silou do xichtu
Brát reflexní značky za důkaz oslňování, mi připadá mimo. Na to, abys viděl kvalitní reflexku stačí relativně málo světla (blízko osy pohledu), určitě bych ideál nehledal ve světle, které nepošle ani foton nad silnicí... jen by toho světla nemělo jít do očí protijedoucích moc.
Automobilové reflektory prostě nahoru nesvítí. To, že se nasvítí značka ve výšce 2 metry je jasný důkaz, že to tam svítí i když je světlo lehce sklopené. Je prostě třeba tu horní část kužele oříznout a ne ji nechat svítit. Třeba Fénixové mají v horní části paraboly rozptylové sklíčko.
To rozptylné sklíčko láme část paprsku dolů, který by šel jinak rovně.
Ale je jisté, že horní část paraboly svítí víc nahoru?
Třeba u sdruženého reflektoru s H4 se používá jako potkávací právě horní polovina paraboly, která tudíž svítí dolů.
Záleží na tom, jestli je zdroj světla těsně před nebo za ohniskem paraboly.
Takže bych chtěl vidět průmět toho Fénixe na zeď, jak moc to mají opravdu promyšlené.
Na horní části krycího sklíčka svítilny mají kousek rozptylujícího skla. Víc nevím.
Na stránkách Kronia:
https://www.kronium.cz/nabijeci-cyklosvitilna...
mají video a na jeho začátku je vidět jak to svítí z kola na silnici a v lese. Stromy jsou opravdu osvětleny jen dole.
Na testu Fonarik:
http://fonarik.com/test/indexen.php?model=68... (možná je třeba navolit toho Fénixe bc21r)
je vidět statická osvětlená scéna. Je trochu rozbitá, ale když to srovnáš s nějakým taktickým světlem, tak zjistíš, že se bc21r udrží pod hranou toho schodu.
Já si myslím, že jim to docela funguje a půjdu si jí koupit.
To vroubkování u BC30 bych nepřeceňoval, byť stránky produktu praví něco jiného. Při vodorovném umístění na řídítkách to pohodlně osvětluje i dopravní značky nad vozovkou, které budou někde v 4-6 metrů nad povrchem silnice. Jistě, není to hlavní proud světla, ale zrovna BC30 nemá moc rozdíl střed x okraj kužele.
Jo, značky mi moje světla nasvěcují dobře, i když je považuju za klopená a bez dálkových se neobejdu.
S dálkovým svítí značky přece jenom jinak (když nic nejede, přepínáním se ujišťuju, že to fakt funguje - kde nemám jinou zpětnou vazbu).
S autem svítí značky obvykle ještě líp - oříznutí jde na pravé straně nahoru, právě aby bylo líp vidět značky a překážky na krajnici.
Musí být pro ostatní nepříjemné, když si někdo odskočí zajezdit si vlevo s autem určeným pro jízdu vpravo.
Taky je rozdíl, jestli ten vedlejší světelný tok vychází ze světlometů auta, co mají větší plochu a ještě jsou dva, nebo z jednoho intenzívního malého bodu. Ještě pokud je k tomu studená barva.
Ze světel aut jde světla nahoru kolikrát i víc a nemusí být špatně seřízená.
Malá plocha prostě víc oslňuje. Asi jak moderní úzká brzdová LED světla, do kterých se nedá dívat, když se za nimi musí stát.
Zvláštní, že někdo to musí schvalovat, přesto každé auto svítí jinak a rozhoduje hlavně design.
Vrcholem prasečiny jsou v současnosti montované ledky, coby denní svícení - které ale zůstávají rozsvícené i s hlavními světly v noci. Nevím, jestli si to někdo takhle přebastluje z frajeřiny, nebo je to schválený už z fabriky, ale nejradši bych na ně bral velký kladivo, když je potkávám na silnici (často)
Jo a na jednom našem náklaďáku máme světla, po kterých jsem vždycky zvědavě pokukoval. Nejsou to xenony, nějaká normální žárovka, ale za vcelku malou čočkou, bez paraboly. Na tomhle verku je to nějak blbě seřízené, moc blízko před auto. Takže tak dvacet metrů před autem přezářená silnice, pak ostrý, ale opravdu hodně ostrý řez - a úplná hluboká tma. Jet v noci víc jak šedesát je jak jízda se slepeckou holí. Zlatý há-čtyrkový bludičky s rozumným rozptylem.
Stejnej problém na kole s baterkou s úským intenzivním kuželem. Oslnění z přezářeného středu a mimo kužel tma jak v ranci.
Jo, žárovková světla s čočkou a žárovkou jsou na mámině roomsteru.
Tam to ale svítí dobře - vlastně jsem si ani neuvědomil, že bych si měl všimnout nějakého rozdílu. Příště se na to zaměřím.
U seřízených světel vcelku dobrý (i když ta ostrá hranice je taky znát, ale dost daleko). Na druhým autě s tím rajtuju v pohodě.
Dobře to uvidíš, když si světla poťákem sklopíš, jako u naloženýho auta a pokud to nebude stačit, tak v nějakém dolíku, kde se proti tobě bude silnice zvedat. Tam je pak ta čára zřetelná a za ní úplná tma.
Díky všem za rady - nakonec jsem vybral a koupil, ale něco úplně jiného: PRO-T plus 400 Lumen. Značka je pro mě sice noname ale za 35O,- je to opravdu hodně muziky. Dnes otestováno - na plný výkon na mokré silnici při rychlosti do cca 40 km/h půlhodinová jízda - naprostý luxus (mám pocit, že jsem do teď jezdil poslepu) Teď jen doufat, že vydrží...
Tak gratuluji. Akorát těch 400 lumenů to nemá ani ve snu.
Baterka 1500 mAh, výdrž v maximálním režimu 2h,
Ta dioda, pokud by těch 400 lumenů měla, tak by musela žrát baj očko tak 1,5-2 A. A to nedá dvě hoďky ani omylem :))
Ale zas proč ne, ta Cree XPG R5 má dávat 400 lumenů při 1A a 3,15 V.
Baterka má napětí větší, takže proud bude menší a třeba to ze začátku ty 2h dá. Ale nejspíš ne s úplně stejným výkonem po celou dobu.