Promiň, ale otázka typu "Uvezu to, pane pane Lorenc ?"
To snad musíš vědět ty, co utáhneš a co už ne. A jestli ne, tak jedině pořídit "o číslo" těžší placky a experimentovat. Tohle ti nikdo takhle od stolu nenaordinuje. Prolez e-shopy, placek různých velikostí je hodně, dá se kombinovat.
Ještě se zeptám, jakou rychlost požaduješ ?
Jen tak narychlo sčítnutý mi vychází, že na 26" kole (znám obvod) při nejtěžším převodu s líným páčením 60 ot/min. bys jel čtyřicítkou, když rozumně kmitneš na 80 ot., tak 54 km/hod. a z kopečka určitě rozkulíš víc jak 100 ot., takže zabíráš i přes 70 km/hod.
Předpokládám ale, že más kolo 29", takže ty rychlosti budou úměrně většímu obvodu vyšší.
Na hobbíka slušný.
Dík za odpovědi. Asi jsem se špatně vyjádřil. Chtěl jsem znát nějaké kombinace převodů závodníků mtb maraton. Vím, že i výškový profil tratě hraje roli. Jen jsem chtěl orientačně, co mají. S mými převody jsem rád, když se dostanu z kopce na rychlost 50 km/h a to je kadence už fakt "o hubu". Asi jsem divnej, nebo něco dělám špatně. Kolo mám 29". V terénu převody, které mám jsou v pohodě, ale při jízdě po silnici hodně ztrácím. KPŽ závody jsou i dost po silnicích a právě z toho vycházím, kdy mě dost lidí lehce díky mojí menší rychlosti předjede a já to pak dotahuju v terénu, ale tam se dost špatně kolikrát předjíždí. Hledám jen nějakou "cestu" jak to vylepšit.
Hele, zvlast na silnici nemuze byt problem s prevody. Jak uz jsem psal, pri vcelku pohodovych 80 otackach jedes sedesatkou. Problem s nizsi rychlosti bych hledal predevsim v "motoru", vykon, vydrz, tocky. Na zavodech snadno potkas (potkavam) hodne takovych, co okolo tebe projizdeji se stejnymi prevody o mnoho rychleji ;-)
Tak nevím, kde bereš ty tvoje výpočty o rychlosti? Při tom, co říkáš, že pojedu pohodovou 80 (kadence), tak podle skutečného výpočtu dle mého nejtěžšího převodu 36-11 pojedu 35.9 km/h, což mi zhruba sedí i v realitě. Tudíž nevím, kde bereš těch 60 km/h. Nemystifikuj mě prosím. A "motor" si myslím, že mám dost v pořádku a docela dobrý (na hobíka)
Pak nasad nějaké cyklokrosove kliky a nemáš co řešit, když máš tak dobrý motor
Kliky mám tyto...Cannondale Si, BB30. Nevysmívej se mi prosím ohledně mé výkonnosti (motoru). Jsem obyčejný hobík a rád bych zrychlil a nevím jak. Výkonnostně nejsem na můj věk (46) na tom nejhůře, jen hledám možnosti využití mé energie pro výkon při závodě ;-)
Pokud nemáš problém utáhnout 1:1 na 29" kole, s tím, že neztrácíš drahocenou setrvačnost v kopci přesmykáním, doporučil bych jeden talíř 42z, nebo menší.
Předopkládám, že máš 29" na 2" podle tvého výpočtu rychlosti při kadenci 80/min.
Pokud bys použil 42z jednotác, znamenalo by to zvýšení maximálky na 41,5km/h při kadenci 80/min, já počítám raději 90/min - pak je maximálka 46,7km/h.
Ale samozřejmě z kopce, po rovině budeš dost výkonu ztrácet v 11z pastorku - klidně i 10%, a když k tomu připočteš aerodynamiku biku - budeš na rovince používat spíše 42/17 při 90/min při větší efektivitě, a rychlosti cca. 30km/h dlouhodobě (doporučuji co nejvíce aerodynamickou pozici).
Takže moje rada zní: sundat přesmyk a levé řazení, jezdit jednotác s plnými zuby od Gebhardta, který se dá otočit pro dvojitou životnost, a trochu víc si zamakat ve stoupácích, s tím že máš o půl kila lehčí kolo a neztrácíš drahocenou setrvačnost řazením na přesmycích.
Pokud by ses měl ve svém věku dostávat do příliš anaerobních stavů, které ti nevyhovují, můžeš vždy najít kompromis řekněme v 39z, nebo dvojtácu např. 30-39.
Doufám jsem neudělal ve výpočtu chybu, a předpokládám, že ti to s jedním talířem udělá plný rozsah na kazetě ;)
Moc dík za rozbor a doporučení. Kolo mám Cannondale Scalpel-SI 29 5 2017. Zvažoval jsem kolo s jednotácem, ale dvojtác má širší použití a pro mne jako hobíka více využitelný. Proto spíš zvažuju více zubů na předním větším talíři 38 nebo 40, ale nevím, jestli to bude vhodné a jestli to půjde nasadit v moji kombinaci přehazovačky a přesmykače. Jasně, všechno jde, když se chce a hlavně když jsou prachy. Momentálně hledám nejlevnější alternativu a sháním rady a doporučení bikerů, kteří mají zkušenosti. Předem všem dík za jakékoliv tvůrčí info.
Jak na to tak koukám, s největší pravděpodobností máš čep kyvky v pozici pro 36z, takže při větším tácu tam nějaké malé pogo asi vytvoříš, ale může být zanedbatelné, nebo vyřešitelné tlumičem.
Víc nepovím...
Pokud ovšem máš celopéro a osa otáčení (ať už virtuální) je někde pro malý talíř, může naopak jeden velký talíř vytvořit pogo efekt na zadní kyvce, který určitě nebudeš chtít, a v takovém případě neznám jiné řešení než malé kliky a automaticky větší kadenci šlapání - což mnohdy bývá problematické k uvěření i uskutečnění.
Ještě může dát kazetu s nejmenčím pastorkem 10 nebo dokonce jen 9 zubů (na tu potřeba už spešl náboj). Tí
Ale nejspíš by musel jit do jedenácti, příp. dvanáctikolečka a stálo by to ranec.
To by pak pomohlo docela dost.
Např. tohle
http://www.123kolo.cz/z15797-kazeta-e-13-trs...
Chapu,
moje zkusenosti cim jsem starsi rikaji, ze 12ka je takovy +- limit, kdy jeste stoji za to davat do toho vykon po rovine.
Na singlespeedu jsem jezdil 14ku na 8kovem retezu a dnes vozim 16ku na 1/8 retezu, a tam jsou ty ztraty nepostrehnutelne, ale porad tam jsou.
11ka vznikla nekdy jeste za Suntoura v 90. letech jako Microdrive, jestli se nemylim.
A hlavni duvod byl zmensovani hmotnosti celeho systemu (24/32/42 -> 11-24 oproti 28/36/46 -> 12-28), s tim ze rozsah se zvetsuje.
Tim padem z toho hrave dostali 42/11, coz uz je na bika slusne tezky prevod, ktery byl ale dulezity pouze z kopce, kdy se kroutak zmensuje cca. na polovinu.
Z toho vysly vsechny derivaty Sramu a Shimana, ktere vice ci mene pocitaji s omezenosti vydrze takoveho systemu, a jeho pouziti porad jen z kopce.
Pokud je hlavni duvod udrzovat stalou rychlost po rovine, myslim ze 11ka a mensi jsou vysoce ztratove pastorky, jednak co se tyce vykonu, ale taky co se tyce penez - zbytecne to natahuje retez a nici kazetu, z toho pak odchazi talire.
Nikomu svuj nazor nevnucuju, a omlouvam se za absenci diakritiky ;)
Tak jsem to několikrát přepočítal.
(přev. poměr) 36/11 x (otáčky) 80 x (čas v minutách) 100 x (obvod 26"kola v metrech) 2.065 = 54065 metrů za hodinu čili 54 km/h
Ovšem, použije-li se standartní hodina ( 60 minut), je to pouhých 32,44 km/h
Jestli to správně chápu, tak správný výpočet s dosazením času 60 minut a ne 100 minut do hodiny dává správný výsledek rychlosti 32.44km/h.
Nestandardní hodinu, která má 100 minut opravdu neznám :)
Ronda výše psal:
...když rozumně kmitneš na 80 ot., tak 54 km/hod...
a pro výpočet uvádí, že použil své kolo 26", u kterého zná obvod.
Tak jsem změřil 26" kolo, x přev.poměr x ot./min. x počet min. za hod. = rychlost, no jelikož to nevychází, je třeba zkusit pozměnit nekteré hodnoty. Velikost, převod, otáčky jsou pevné. Zbývá rozměr hodiny.
Brahmo, ty tohojeste neznas :-))
No jo, tak tady jsem evdentne ulitnul. Kde se me to tam jenom namotalo... Jeste ze se nam tohle stava nejvyse jednou za deset let :-)
A do riti, to jsem ale kvalitne ulitnul, beru zpet, omlouvam se. A marne premejslim, kde se mi tam co vloudilo. Vzdyt uz jsem to pro ruzne prevody pocital snad tisickrat... :-/
Tak to ta dvouplacka opravdu nic moc. Na kazete uz nic moc nevymyslis, tak leda vetsi placku. Koukam, ze oproti trojprevodniku jsou prevody oriznuty nahore i dole, i pres ten extevelky nejlehci pastorek. Tak vepredu si polepsitplackou 42, nebo 44. Pokud to pres tech 16 az 18 zubu bude spolehlive radit. A taky mozna potreba pohlidat napinani retezu. Uz takhle musi prehazka pobirat velky rozsah kazety, tak aby si poradila s prevodnikem.
Marne premyslim o smyslu toho dvouplackoveho trendu. Vahu to setri jen minimalne a prevody ubira. Osobne bzch to vyresil "zpatecnickym" namontovanim trojprevodniku 22/32/44. Polepsil bych si do rychla a poridil si tim i poradny vyprostovak do bahna nebo drsnyho stoupani.