Každý rok jsem pro lehokolo kupoval řetězy i osmikolečko Shimano HG50 a celkem uspokojivě to fungovalo, měnil jsem po 8-11 tisících, tak jsem nic jiného nezkoušel.
Teď jsem s hrůzou zjistil, že Kupkolo už má řetězy HG50 i HG40 nedostupné (vědět to, tak jsem minule koupil do zásoby) a tam, kde je ještě mají, jsou poměrně drahé (naposled jsem HG50 kupoval za 160 Kč/ks).
Takže otázka zní, jaký řetěz je teď pro osmirychlostní řazení nejrozumnější?
Kupovat HG71 už mi připadá drahé (skoro tisícovka za řetězy každý rok), v nabídce SRAM se nevyznám a značku YBN vůbec neznám...
Na Koloshopu mají momentálně HG-40 za 149,- a mívají občas akce mínus 10 až 12% na zboží skladem, takže se dá sehnat ještě o něco levněji.
1000,- ročně za řetězy (pokud trochu jezdíš) není zase taková pálka. To dávám běžně.
Jsem si dala na kola tohle:
http://www.global-sport.cz/editor/image/eshop...
Prvni, kterej jsem měla, vydržel 13000 (na obyč kole, takže na lehu by mohl klidně vydržet dva a půlkrát tolik, tak dlouho ti pastorky nevydržej), po umytí vypadal jak novej. Nerezaví to, běhá na šestikolečku i na osmikolečku Shimano, řazení Shimano.
...tak zrovna tenhle mi vydržel do vytahání necelých 2500km v horském terénu- 13000(pokud jsi nepřidala nulu omylem) by vydržel jen po městě...:-((
Klidně, proč ne.
Momentálně mám najeto 6500km na HG-53. Ale je pravda, že měrka propadla už po 800km. :-)
Už mám nachystanou novou kazetu a převodníky, až se dostanu k tomu všechno vyměnit. Zatím ale ještě jezdí.
...pak jsem asi natvrdlý- životnost řetězu beru tak, že vydrží do propadnutí měrky (příp. do 132,9mm) a ne dokdy se na něm dá jezdit....:-((
To je jen takovej zvyk. Asi jako že se na dámskej rám nedávaj berany :))
Když to jede a ničemu to nevadí, tak není důvod se tím zabývat, měrka neměrka, to je jen otázkou kalkulace, jestli se oplatí měnit řetěz a ušetřit zuby (a jestli vůbec), a na kolik to dlouhodobě přijde při nutné obměně, když už to opotřebení začne někde vadit.
V cenových relacích rekreačního materiálu, kterej mi stačí, jsem dospěla k závěru, že nějakou měrku na nic nepotřebuju. Než to ohobluju, aby něco začalo vadit, tak už stejně budu potřebovat jiný převody nebo motorek, se opotřebovávám rychleji a lepší to asi nebude.
Tenhle princip celkem chápu. Mně vychází, že když za řetěz (téměř kterýkoliv) dám díky potřebné lehodélce víc než za HG50 kazetu, tak nemá cenu se s výměnou řeťězu příliš vášnit, radši prodloužím dobu, po kterou na kole můžu jezdit než se s řeťězem patlat 2x častěji...
Pro mě je signálem k výměně okamžik, kdy už to začíná špatně řadit...
Ono nejspíš hraje roli, jak a kolik se za to tahá a jak se k tomu člověk chová. Já moc sílu nemám, moc nevážím, řadím šetrně, v bordelu nejezdím a občas to meju a mažu, tak to nijak netrpí. Po městě nejezdím, tady do kopca musím chcačky nechcačky ať jedu kam jedu. Ale jedu to na nejlehčí převod piánko. Motorek nemám, tak jen co zvládnu ušlapat, což moc není.
A ještě, když jsem zvážila, že ta kazeta stojí asi jak ten řeťaz a převodníky jak dva řeťazy, tak nemá cenu to vyměňovat, se to vymění všechno najednou a je po ptákách. Ten první řeťaz by vydržel určitě ještě jednou tolik, stejně tak kazeta, převodníky jezděj dodnes na jiným kole, ale chtěla jsem jiný počty zubů jak na převodníkách tak na kazetě, tak jsem to vyměnila všechno. Žádnej rozdíl jsem po kompletní výměně v chodu řetězu ani v řazení nezaznamenala, kdyby tam nějakej rozdíl být měl (vlivem toho opotřebení), tak bych si snad musela všimnout, ne?
....mnnooo- já se o kolo starám průměrně a řetěz vydrží tak 2500 km ve smíšeném terénu(1800-2100 dovolenka v kopcích+ zbytek po "lehčím" terénu doma), při znečištění a po dešti před mazáním vyperu, očistím kazetu + převodníky. Váhu mám průměrnou(80kg) a frekvenci do 65/min. Řetězpoužívám lety osvědčený Sram 830(170Kč), kazetu 8st Shimano HG51(420,-)a kliky s trojtácem Shimano (kolem600-700,-). Vydrží mi v pohodě 6-8let, poslední rok neměním řetěz- takže náklady se moc lišit nebudou, ale kvalita a přesnost řazení je úplně jinde. Poznám to i na nevymytém a nenamazaném řetězu- nabíhá neochotně a těžko hlavně ve chvílích, kdy je potřeba rychle "přešaltovat". Bude to asi i o
"pohodlnosti" a zvyku....Prostě by mi vlasy vstávaly a srdce úpělo, kdybych měl na jeden řetěz "odpravit" kazetu i převodníky...:-((
Vidis,ja dal nový retez (nějaké kmc) před 400 km zároveň s převodníky a kazetou. A teď už jsem na třetím zoubku merky. Nějak si asi retez asi nesedl s převodníky, první 200km strašně chroupal. A asi se opotreboval a už nechroupe. Tak přemýšlím, jestli tam místo té nové kazety nehodit tu starou, ať si ji zbytečně nenicim...
....KMC byl jeden z vyřazených typů při hledání optima za stejných podmínek- poměr cena/životnost, vydržel 1200km do propadnutí měrky. Nejlíp se osvědčil SRAM PC830(na 8mi kolo)
To používáš včetně rychlospojek, co k tomu dávají nebo jak ho spojuješ?
A pokud bych tedy pořizoval řetěz SRAM, má nějaký přínos dát i kazetu SRAM nebo je to úplně jedno?
...na leho snýtovat- funguje spolehlivě na Shimano kazetě!
Proč ne spojky ? Fungují spolehlivě.
...myslíš jako spojkama spojit víc řetězú na délku pro leháč? Já bych spojkou spojil jen celkovou délku(pokud se nepoužívá metráž).
A proč nepospojovat ty tři kusy spojkama ? Vždyť se to chová jako běžný článek.
A tuším že Radek tady zmiňoval, že to tak používá (snad jsem se nespletl a nepomluvil ho :-))
Já nevím, ale není ta spojka pořád prostě nejslabším článkem toho řetězu?
Praktické zkušenosti nemám, chtělo by to nějakou statistiku, jak často se stává, aby se řetěz rozpojil/přetrhl zrovna ve spojce...
Ještě ani jednou, bráchovi taky ne a ani jsem o žádném případu nečetl, neslyšel. No a taky by bylo úplně jedno, jestli bys měl řetěz spojený jednou spojkou, nebo třeba deseti. Kdyby to byl "slabý článek", tak ta "slabost" by se nenasčítávala, ani nenásobila.
Jen k té slabosti... ;-)
Kdyby pro normální článek platila pravděpodobnost poruchy za rok třeba 0.01% a pro spojku třeba 5%, tak z hlediska pravděpodobnosti, že budeš muset řetěz spravovat, by byl dost citelný rozdíl, zda je tam spojka jedna, tři, deset nebo žádná.
Takže ano, nebylo by to přímo sčítání ani násobení (navíc ty pravděpodobnosti neznám), ale pokud by spojka měla nižší spolehlivost než bežný článek, tak samozřejmě bude platit, že čím víc psojek, tím horší...
Kde bereš ty procenta ? Zatím vždycky jsem viděl přervaný řetěz jen nýtovaný (předpokládám, že ve špatně snýtovaném spoji)
Spojku jsem si jednou rozháknul, když jsem namotal přehazku do drátů. Ale nepoškodil ji.
Však píšu "třeba", myšleno například = procenta jsou vycucaná z prstu, šlo jen o to demonstrovat, že kdyby spojka byla nejslabším článkem (ve smyslu výrazně méně spelehlivým), pak bude řeťěz se třema (nebo dokonce deseti) spojkama méně spolehlivý než s jednou.
Je to reakce jen na to tvé sčítání a násobení, jaká je reálná spolehlivost spojky netuším. Teoreticky to může být dokonce i naopak (spojka spolehlivější a pevnější než normální článek), pak by se ale nabízela otázka, proč nevyrobit řetěz pouze ze spojek bez normálních článků... :-)
Jo takhle, vyšší pravděpodobnost selhání. Ale to si neumím dost dobře představit, že by spojku dělali nějak tak, že by většinou byla v pohodě a vydržela to co řetěz - a jen občas byla z perníku a prdnula :-)
Celý řetěz ze spojek by se asi trošku prodražil :-) A navíc, spojka je jen vnější článek, spojuje vždycky dva vnitřní.
A co za výhodu vlastně přináší spojky?
Zatím jsem pokaždé pospojoval nový řetěz, nainstaloval na kolo, na kole jezdil, občas otřel hadrou a párkrát za rok (když jsem chtěl udělat kolu před závodem radost), jsem řetěz vyčistil v pračce (to jde bez rozpojení) a namazal. No a +/- na začátku další sezóny jsem řetěz rozpojil, zahodil, nainstaloval další a tak pořád dokola.
Ač jsem se nýtování z počátku bál, nikdy se mi řetěz nepřetrhnul (ani jinak nerozpojil). A nějak mě momentálně nenapadá důvod, proč bych chtěl řetěz rozpojovat víc než jednou za jeho životnost.
Představa, že bych řetěz sundával a čistil nebo dokonce střídal několik řetězů, u mě prostě narazí na nekonečnou lenost, ono to protahování řetězu trubkama je docela otravná práce... kdyby existoval řeťěz, co vydrží bez zvláštní údržby 2x víc kilometrů a stál trojnásobek, hned bych ho bral. :-)
Proč se s tím nýtovat a roznýtovávat, mrmlat se s nejtovačkou, když můžu jednoduše klapnout...
Kdykoliv řetěz jednoduše sundám na vyprání, nebo na důkladnější opláchnutí kola vodou, případně při nějaké údržbě, kde by překážel.
..jen ještě k té spojce..
Na treka jsem v nouzi použil ke stříbrnému řetězu "zlatou" spojku, protože jsem doma zrovna jinou neměl. S tím, že ji vyměním až koupím stříbrnou. A už tam zůstane, protože ji velmi lehce najdu, zvlášť když je řetěz upatlanej od sajrajtu.
https://www.patro.cz/produkt/1074875293-retez...
Tady maji jeste nejaky sram
S tou "nedostupností" na Kupkole zachovej klid! Já tam nakupuji často a někdy to je "nedostupné", ale za krátkou dobu už to zase mají. Takže - jestli ty řetězy nepotřebuješ ihned, vyčkej pár dnů. Kdyžtak si tam zítra zavolej :-)
Jojo, nespěchá to, měnit hodlám na jaře, jen jsem přemýšlel, co budu v dohlednu potřebovat, abych to případně vzal za jedno poštovné... :-)
Takže jestli je šance, že HG50 znovu naskladní, klidně počkám, respektive uvidím, jaké rady se objeví tady...
Mrkni i sem- cena se moc neliší... http://www.bike-eshop.cz/retezy#filtrace&...
Tam ale HG50 nevidím, jenom HG40, což jsem bral, že přecijen už je horší kvalita?
Teda třeba je to jen dojem, ale jednou jsem měl HG40 kazetu (zlákala mě 11-34) a ke konci obvyklé životnosti některé pastorky občas přeskakovaly, tak jsem potom vždycky bral oboje HG50.
Kazetu HG40 11-34 mám už druhou, na té první najeto nějak přes 40 tisíc km. Dával jsem tam časem už jenom dobře zajeté řetězy, hlavně HG40. Měnil jsem ji letos vlastně jenom proto, že už další vhodný řetěz nebyl. Asi dobře, protože požadovaná "rozteč" byla taková, že by to už ničilo zuby převodníku. Stejně jako nechávat tam ten poslední řetěz o něco dýl, to se nezdálo bezpečné.
Ten PC-850 vydrží přece jenom víc než HG-40.
....to není- ale Sram PC830 je za stejnou cenu a HG 50 se jistě vyrovná. Já jezdím Sram 830 porád (ale na treku)aa jen jednou jsem "musel" dát HG53 a po 1200km měrka propadla- to mi Sram udělá až po skoro 2500km v kopcích......PC850 je kvalitativně stejný, jen má povrchovou úpravu a vyšší cenu.
Jenže HG53 je pro 9ti kolečko, zatímco HG50 pro 8mi, takže mi nepřipadá úplně fér na základě zkušeností s HG53 dělat závěry o HG50.
Když to rozpočítám, tak (dle údajů kupkolo) HG50 vychází 2.991g/článek, zatímco HG53 má 2.667g/článek, takže bych určitě nečekal stejnou výdrž, když je tam o 11% méně materiálu...
Každopádně znamenám si další hlas pro SRAM. :-)
....jasně- tento bych na osmikolo nedostal, byla to padesátka...:-(
HG-53 na osmikolečku chodí v pohodě.
Jednu dobu jsem dojížděl řetězy z bajku (9sp) na krosu (8sp.).
Tak konkrétně PC830 u mě propadl, nejhorší co jsem jezdil. Horší než ten HG40.
Asi se může věřit, že to dělají každou chvíli z něčeho jiného.
Podobně jako přestali dělat Shimano HG70 a zůstal HG71, co měl mít "jenom" lepší povrchovou úpravu. Životnost ani ne poloviční.
...je to možný-záleží asi i na osobních zkušenostech. Výborný byl před léty řetěz(nepamatuji si značku, snad Sedis- pak přešel pod Sram)- měl rovné silné články s úkosem pro náběh a dvojnásobnou výdrž při stejné ceně (ve stejném terénu). Při mém spůsobu jízdy a používání jako kompromis cena/životnost Sram 830 vede(což neznamená že vydrží nejdýl)....
Muzes zkusit treba i www.bike-centrum.cz
Maji retezy od KMC
Máte prosím někdo zkušenost s řetězem HG-71? Respektive dá se od něj očekávat alespoň životnost co měla HG50?
Kupkolo ho teď nabízí za 199 Kč, takže je dokonce (nepatrně) levnější než doporučovaný Sram 850.
Když jsem měl ještě krose, tak jsem ho občas použival. Vydržel o trochu víc než IG-51, která už se tenkrát nedělala.
Za ty peníze bych ho zkusil, co pamatuju, prodával se okolo 270Kč.