Dobrý den.
Na svém kole mě připadlo, že původní brzdičky osazeny výrobcem kola málo brzdí. Po delším brždění z kopců se unavily a už moc nebrzdily. Po cca 700 Km jsem se rozhodl na výměnu. Na doporučení i prdejce i více lidí, jsem zakoupil destičky Goldfren 813 Shimano Deore.
Vše jsem odmastil zakoupeným odmaš'tovačem na brzdy, vyměnil destičky. Ale zdá se mi, že nebrzdí skoro vůbec. Zatím jsem ujel jen na zkoušku pár km po rovině. Myslíte, že z kopce se zajedou? Podotýkám kopce v Krkonoších máme všude kolem, takže A't jedu kamkoliv, je to stále do kopce, nebo z kopce a jsou opravdu dlouhé. Třeba 2 km.
Díky všem za rady
Počítej s tím, že nové desky si někdy musí sednout. Některé berou hned, jiné chvíli sotva brzdí. Zvlášť jestli máš už krapet projetej kotouč (gramodeska), tak nová destička nebrzdí celou plochou, ale vlastně jen minimem plochy, jen na těch výstupkách na kotouči. Teprve probrzděním nových destiček "do tvaru plochy kotouče" sednou celou plochou a začnou brzdit pořádně. Tak opatrně a chvilku trpělivosti.
to jsou fakt kotoučové brzdy takové shity? že si samy určujou kdy začnou brzdit a zda vůbec?
A myslíš si, že ráfkové, nebo bubnové jsou na tom líp ?? Všechny jsou na třecím principu a ideální stav je nové na nové, s krátkým záběhem.
Každá starší projetá třecí plocha se bude s novou destičkou, paknou, nebo gumkou chvilku hledat.
Taky záleží, co od toho očekáváš. Z rychlosti 15 na rovině tě na pohodu zašlajfuje hned i nová deska na mizerným kotouči. V pořádným padáku už rozdíl nezajeté snadno poznáš.
Ale je to všechno fyzika, mechanika, to neojebeš. Neni to o shitovosti, takhle to prostě funguje.
Ráfkové mi přijdou že brzdí už od nasazení. Jak jsou pružnější a je tam vakl, tak si nějak sednou hned a nemusí se čekat. (tím samozřejmě nezpochybňuji jiné nevýhody, které ráfkové brzdy mají)
Zabíhání bude jiné, bude vykazovat jiný průběh, ale to nedosedání ploch a snížená účinnost jsou prostě zákonité.
U těch (slušnějších, "měkčích") špalků je možná průběh rychlejší, snáze se chytnou, zbrousí, dostanou se na svoje maximum - které je ovšem podstatně nižší oproti kotoučům. Desky k němu jdou možná o chvilku dýl, ale k vyšší účinnosti.
To je ale jen dohad, je to rozdílné, kus od kusu. Záleží na kvalitě a stavu kotouče, výkonu brzd, materiálu a kvalitě desek, terénu, prostředí...
no já mám taky pocit, že ty ráfkové brzdí od novoty hned dobře. Ale je to osobní pocit. Spíše mám pocit, že když vyměním špalky, tak musím brzdit víc s citem.
Mě zarazilo to, že u kotoučovek, se kterýma nemám žádné zkušenosti, dojde k jevu, že ti brzda po výměně destiček brzdí málo. Vždycky jsem měl pocit, že kotoučovky jsou naopak účinnější než ráfkové brzdy. Podle toho co píšeš, tak hlavní výhoda kotoučovek je v tom, že se kotouč očistí od nečistot v terénu rychleji než zasrané ráfky. A taky, že se při opotřebování kotouče, vymění jen kotouč, kdežto u ráfku se musí kolo přeplést.
řekl bych, že bude kotoučovka a kotoučovka. takové ty levné hydrahuliky brzdí hůř než moje mechanické.
slušnější véčka brzdí taky hodně dobře. teda na čistých ráfcích, ne na něch namrzlých :-D
ale když odmastím kotouč izopropylem, tak prvních pár brždění je taky pěkný adrenalin. já brzdím i očima a kolo jede vesele dál. ale většinou stačí jen párkrát zabrzdit a je to OK. teď už odmašťuju jen jeden kotouč najednou :-D
Je tam vícero vlivů. Gumky si taky musí sednout k ráfku, drážka do drážky (a drážky v gumě si vytvořit) - výhodou tam asi bude právě pružnost gumy, která snadněji okopíruje ty drobounké nerovnosti na ráfku, snáz se zařízne, jako nová má i velkou adhezi.
Kdežto destičky jsou tvrdé. V první fázi se potkají jen s výstupkami na kotouči. Čím je kotouč projetější a pomrvenější, tím menší styk má s novou destičkou a hůř brzdí. V krátké době se ale destička probrousí na tvar drážek na kotouči a sedí zase celou plochou a brzdí zas jak čert.
To je taky důvod, proč se u auta doporučuje měnit vždy desky na obou kolech nápravy zároveň. Aby se nestalo, že jedno kolo bude v záběhu a druhé zaběhnuté. Hodilo by to do příkopa, nebo do protisměru.
Jinak, slušné kotoučovky mají o dost větší účinnost a slušné hydry šlajfuješ i z pořádného prďáku jedním prstíčkem. S Véčkama nesrovnatelné. A to mám na treku dost slušný Véčka, paralelo XT, brácha XTR. Brzdí fakt dobře, ale s hydrama na horácovi se to srovnávat fakt nedá.
Nejlepší odmašťovač na brzdy jsou Beskydy... ;-)
Souhlasím :-) Ale pustit se bezhlavě z kpopce se mi právě moc nechce. Obzvláště, když jsem na tom cca 10 let neseděl a letos mě to zase chytlo a to fest. Za cca 4 měsíce jsem nalítal nějakých 3500 km. Akorát že kdysi jsem měl klasický špalkový brzdy a tohle je pro mě trochu novinka. Tak se raadši ptám... jestli jsem náhodou neudělal něco špatně.
A teď koukám, že ti dobré duše poradily sintrované desky. Mám obavu, že si desky spíš přizpůsobí kotouč, než kotouč desky.
Až si sednou, tak opatrně zvykat, jestli si tam měl organiky, tak asi budou zřetelně ostřejší.
Mám pocit, že nové destičky mi vždycky ze začátku brzdily mizerně. Většinou pomohlo sjet nějaký kopec za mírného konstantního brzdění (tak, aby se brzdy znatelně zahřály). Teorii k tomu nemám, jen experimentální postřeh. :)
V jednom servisním manuálu mají na zajetí nových destiček a kotouče dokonce zpracovaný přesný postup, volně přeloženo:
1. Rozjeďte kolo na střední rychlost, pak prudce zabrzděte na rychlost chůze. Opakujte asi 20x.
2. Rozjeďte kolo na vyšší rychlost, pak velmi prudce zabrzděte na rychlost chůze. Opakujte asi 10x.
Důležité: Při brždění zůstávejte v sedle a nenechte zablokovat kola.
3. Před další jízdou nechte brzdy vychladnout.
Ještě tam píšou, že po zahřátí destiček a kotouče se na něm vytvoří rovnoměrná "přenosová" vrstva brzdného materiálu, která teprve optimalizuje brzdný účinek.