Zdravím,
podřilo se někomu úspěšně brzdit na kole elektromagneticky? Asi nejblíže tomu jsem byl na kole s bionxem, ale musel jsem volit účinek na displeji. Přestavoval bych si dávkování brždění brzdovou pákou. Poslední páky co jsem zkoušel sice umí dát impuls řídící jednoce motoru aby brzdil, brzdný učinek ale nejde nijak více regulovat v reálném čase. Nejde mi ani tak o motor, pokud lze nějak pěkně zregulovat nábojový alternátor, tak bych si s tím zatím vystačil.
Pár odkazů k tématu:
Open-BLDC
http://open-bldc.org/wiki/Open-BLDC
http://vedder.se/2015/01/vesc-open-source-esc/
https://github.com/triakcz/PowerExtractor
Šikila z e-pohonu to vyřešil už před 5 léty, motorová brzda páčkou na plyn.
Získáš sice prd, zato to bude drahé a když budeš rekuperovat do nabité baterie, vyhořís nebo si alespoň něco zlikviduješ.
Stačí pohnout páčkou brzdy a nebrzdit :-)
Ano, tak to dělám (v případě elektrokola), ale musím tomu dost přizpůsobovat způsob jízdy a při potřebě intenzivnějšího brždění, musím sáhnout po kotoučích. Jistě by to šlo lépe, pokud by b.páka uměla více poloh (nejen spínač ale třeba potenciometr) a akceptovala by to řídící jednotka.
Kluci od drátů ti to možná vysvětlí, ale to co získáš rekuperačním bržděním je zlomek toho, jake technické problémy to s sebou nese.
Šikula experimentoval s tím opravdu plynule brzdit zvyšováním rekuperace, jestli drátkům rozumíš, zkus se s ním spojit.
Pro mě, jako laika, by to bylo moc fajn, místo brzd použít elektromotor "na zpětný chod" a brzdit motorem třeba až do zastavení, ale mám strach, že to na něčem krachne a krachlo, a to jsme měli solidní těžké hub bezkartáče MagicPie, snad 2, tenkrát.
Nejen že bych tím něco málo získal, ale hlavně bych ušetřil brzdy, které s sebou nesou zásadní technické a hlavně zbytečné problémy. Zjednodušeně: Mařením energie v konvenčních brzdách si ničím dopravní prostředek nebo minimálně jeho komponenty a ještě u toho dělám bordel ;)
Automobilky už se s tím taky víceméně popraly. Osobáky (spalovací) již zapojují do brždění více převodovky a alternátory, náklaďáky používají minimálně retardéry, vlaky a tramvaje již většinou elektriku také vrací do sítě.
A naftavá auta obráceně :-) odpojují převodovku
Není to trochu přehnané ? Je rozdíl, jestli brzdíš tunu (nebo několik tun) z osmdesátky a nebo jestli brzdíš ani ne metrák z mnohem menších rychlostí.
To by chtělo vymyslet taky něco pro chůzi ze schodů. Ono se to nezdá, ale toho bordelu z ošoupaných podrážek... :-)
Není to přehnané. Na jednom z kol mám v zadním kole ještě V-brake a nesmím se ráfku dotknout, abych neměl černý pařát. Zánovní plášť s reflexním pruhem je na vyhození, protože už není skoro vidět a nejde to umejt. Na předku je krásně čistý i když na něj brzdím více přes roller-brake. Kotoučovky jsou to samé v bledě modrym, akorát dále od pláště ;)
Tak nebrzdi :-)
Vynásob si účinnost elektromotoru zapojeného jako alternátor účinností baterie a účinností elektromotoru v záběru. Takový zlomek KINETICKÉ energie dostaneš na konci cyklu zpátky z motoru. Pro přesnost bys musel odečíst ještě jízdní odpory.
Smysl by to mělo u nákladního kola v kopcovitém terénu. Takže elektrokolo s velmi silným motorem, baterií a nějakou sofistikovanou rekuperací. Za podobné prachy Ti poslouží lépe stará babetta či simson.
Tak já myslím, že časem tam možná dospějeme. Ve Formuli 1 je už teď rekuperace kinetické energie jednou ze součástí pohonné jednotky (říkají tomu MGU-K) a docela jim to funguje. Samozřejmě je třeba ukládat energii do něčeho flexibilnějšího než do Li-ion baterie.
Anebo to neukládat do baterie vůbec - tak 5 let zpátky měl Williams rekuperační systém KERS čistě setrvačníkový - bržděním se urychloval setrvačník umístěný poblíž náboje, a pak se zase ta kinetická energie brala zpátky. Dokonce to i prodávali v nějakém silničním autě (tuším Porsche).
Ostatně o naší setrvačníkové UPSce jsem tady už psal, ne?
No jo, setrvačník ale musí mít nezanedbatelnou hmotu, tu si auto může dovolit vézt. Ale na kole ? A do čeho méně hmotného kromě baterií dál energii ukládat ?
Když si představím kinetickou energii svého pupku v rotujícím setrvačníku, tak to bude slušněj gyroskop. Zarekuperuješ před zatáčkou ... a nezatočíš :-)
Neni to tak zlé, pokud té hmoty nezrotuješ tolik, tenhle borec to zkoušel:
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/1238622...
Kulervoucí, doslova :-)
Hezký placebo. Dejme tomu, že někde na křižovatce pod kopcem tím pár waťíků při rozjezdu ušpóruje. Ale při každém "studeném" rozjezdu a do každého kopce tahá o nějakých plus mínus pět kilo víc. Ta úspora se nějak vytrácí...
Někdy takový systém třeba bude. Já píšu o tom, co si můžeš dát na kolo dnes za rozumné peníze.
Tomu, že někdy nějaké mechanické zařízení vytlačí elektroniku se mi ale moc nechce věřit:-) Před časem se mluvilo o superkondenzátorech, to by mohla být cesta, jak na krátkou dobu akumulovat určitou energii. Tam, kde se často brzdí a akceleruje by to mohlo pomáhat.
Ale ne, bezkartáčové motory přímé tu rekuperaci umí, umí to i ta nejjednoduší řídící jednotka od MagicPie a je to v ceně.
Jen to má pár mušek.
Tedy rekuperuje jakmile brzdíš a to chce spínač na brzdových pákách. A brzdové páky se spínačem jsou takovej šunt, že bys to nechtěl ani na tříkolce.
Zasadnější věc, která mě poslala přes řídítka, je to, že nelze rekuperovat do nabité baterie. Ok, ale jak to zařídit. Vyjíždíš z domova na kopci, s nabitou. Brzdíš s kopce, rekuperuješ, odpojit to nejde. No a pak si stroj řekne, tady něco nehraje, a zastaví na fleku ten motor.
Pokud je v předním kole, které se pái svižné jízdě z kopce zastaví na fleku, je to zážitková turistika.
Tak rekuperaci nezapojovar, a nechat si slušné páky.
Kolega myslí ale něco jiného, tu motorovou brzdu. To Šikula zprovoznil. Prostě brzdíš s proměnnou intenzitou zvláštní páčkou motorem. Pak máš šanci to nepoužít na plně nabitou baterii. Měl by si tím mít šanci neopotřebovávat brzdy tak moc, což u těžkých elektrokol by mohla být výhoda.
Rekuperace je jen malá třešnička, uvádělo se, že rekuperací na motoru MP2 lze ušetřit AŽ 5% energie. Souvisí to s tím co je popsáno výše, malá hmotnost, mizivá účinnost, ztráty.
A to u přímého motoru. Převodované motory nerekuperují vůbec, mají volnoběžku.
Nezajímal jsem se dál, jak Šikula pokročil, ale theoreticky by motorová brzda mohla být fajn.
To zní dobře, zkusím se Šikuly zeptat, jakou použil řídící jednotku. Já znám z e-pohonu jen takovou, co se intenzita rekuperace nastavuje přeprogramováním pomocí USB. Ochranu proti přebití a problémem co s proudem po nabití si uvědomuju.
Mě to ukazoval, pouzíval normalní plynový throtle pácku.
ŘJ měl nějakou tu lepší Kelly, a MP motor
Brzdění nábojovým generátorem nefunguje, odpor je v celém rozsahu proudů od nuly do zkratu zanedbatelně malý (mám vyzkoušeno). Jsou přímo konstruované na to, aby tomu tak bylo.
Motory a baterie znám jenom z doslechu, s těmi neporadím.
Jenom dodám, že největšího brzdicího efektu se dosáhne připojením zátěže s co největším ohmickým odporem - pokud je rychlost dost velká na to, aby tím odporem tekl dostatečný proud, až půl ampéru.
Tak se dá protopit možná i 20 W, těžko něco víc. V porovnání s ostatními odpory při dané rychlosti pořád zanedbatelné.
Přítlačné dynamo je účinnější brzda :-)
I těch 20W by pomohlo na lehké přibrždění, na lehčích kolech by to bylo znát. Taková první vlaštovka ;)
U přítlačného dynama AN LUN naměřil kolega vnitřní odpor vinutí ~80 Ohm, což je proti necelým 4 Ohm ze Shimanonáboje pravda brzda i bez odporu pláštěm...