Opět problémek: teď v pátek při zpáteční cestě z práce mi prasknul hák na pravé straně zadní stavby mého starého, nicméně s láskou opečovávaného favorita. Mám na mysli ten hák vzadu (který je pochopitelně i na levé straně), ve kterém drží přehazovačka a hlavně to v sobě drží zadní kolo. Prostě ten hák se celý odlomil. Asi jsem měl kliku, chvíli před tím jsem se řítil z dlouhého kopce rychlostí přes padesát, pod kopcem jsem zastavil, abych si odskočil, a jak jsem nasedl, najednou pode mnou "zaplaval" zadek...
Samozřejmě to můžu nechat odborně svařit. ALE: neulomí se to potom hned vedle? Nebo v tom sváru? Dá se takto opravenému rámu, navíc v takovém místě, věřit?
Je tu někdo, kdo má zkušenosti se svařováním a může mi na to odpovědět?
Dík :-)
Zpátky k věci: samozřejmě, můžu
Tu patku rámu bych nesvařoval, ale vyměnit se dá. Kde dělají ocelové rámy, tak si s tím asi poradí.
Jo, čekal jsem, že Ty se ozveš, dík.
Já už sice včera byl ve sběrných surovinách v Čerčanech a za 50,- jsem tam získal krásný (samozřejmě ježděný) rám, včetně vidlice a hlavového složení, ale musel bych ho nastříkat (což sice problém není), nicméně chtěl bych zachránit ten původní rám, mám k němu určitý vztah.
(taky jsem si včera z Čerčan přinesl naprosto netknuté hliníkové favoriťácké blatníky, ty snad nebyly vůbec namontované, jsou jako nové. Hned večer jsem je namontoval na kolo, na kterém jezdím ve srač.ách, padly tam jak ulité :-) )
pokud máš rám F12 a pod tak ten je uělaný z materiálu 11 523 - což je ocel se zaručenou svařitelností.
Jak je to u F1 nevím.
nicméně - závisí od svařeče....
U solidnějších rámů bývaly ale patky kované. Vyseknutý plech býval jen na mizerných rámech.
Svařitelnost u kované patky neznám, jako provizorák asi půjde, ale tuhost a pevnost asi mít nebude. A pokud se náhradní patka najde, ta výměna bude podobně pracná, jako to sváření a začisťování.
Patky se normálně lámaly a měnily. Nejsou na favoritu letované do trubky?
Mně u mého favoriťáckého rámu u Bareše v Brandejse http://www.cyklobares.cz/
zaletovali rozlézající se konce zadní stavby u patek a přiletovali mi tam i držák na přehazovačku. Mám tedy patku přehazovačky ocelovou :) Také mi letovali závity na šrouby na košíky pro lahve a úchyty na lanka, abych nemusel mít bowdeny odpředu až dozadu. Zařídili i nalakování práškovou barvou. Rám drží, jsem spokojený.
jj, letos jsem u nich měl svoji prasklou hlínu.
A ještě to drží? Mne loni před svařováním duralového rámu důrazně varovali i ve firmě, kde to dělají, že pokud se ten svár následně tepelně nezpracuje, tak to bude vesele praskat dál. Bareš ten rám následně nacpal do pece a pak přelakoval?
Technologii přenechávám odborníkům. V bejvalý práci se vařil hliník i hořčík, někdy to pak do pece šlo, jindy ne.
Tu sedlovou trubku dole u smyku mám "vyztuženou" vevnitř kusem sedlovky a celé je to provařené. Zatím drží.
Nevím jak ostatní, ale já mám od Bareše tandem. Jo, docela to jde, drží, až na přední vidle. Dvakrát za hustý prachy u něho měněné, pořád hrůza, až jsem si nechal dělat nové u DURATECu a už to je dobré. Při odborníkově kontrole původní vidle přišel na to, že to byla chyba svářeče. Takže, jako vždy a všude, všechno jde, ale záleží na tom, kdo to dělá, a to předem nelze poznat. Lze jen na doporučení minimalizovat riziko, na nulu teoreticky to ale nelze.
Měl by to vidět rámař, který ví, co si s kterým materiálem může dovolit. Takových už je málo, já ani nevím, kde takovýho hledat ve svým okolí.
V Čechách vyráběl ocelové rámy Štěrba a Šírer, tak je zkus, zda pomůžou.
Štěrba byl ochoten opravovat rámy pouze v zimě. Ale to je informace z doby, kdy sídlil u náměstí Bratří Synků.
Pořád tam je.
Není, alespoň ne vnějškově. Prodejnu má na Spořilově https://mapy.cz/s/TcgO
Díky za vaše rady a připomínky.
Já to vemu k našemu sousedovi - to je absolutní všeuměl (kdyby ste mu řekli, aby postavil funkční helikoptéru, tak to dokáže, nekecám) - tak si s tím snad poradí :-)
Tady máš pár součástek na tvého vírníka :-)
https://www.sbazar.cz/honzafff/detail/17917560...
Nějak si s tím poradí. Já bych favoriťácký železo svářečovi nedal. Ony se ty rámy tehdy letovaly z nějakého důvodu...
Já myslím, že se to tou mosazí letuje stále. Alespoň Bareš tvrdil, že tu koncovku zaletuje. Když vidím ty koncovky od Rondy, tak je mi jasné, že mi tu mojí koncovku vyměnil za koncovku s úchytem přehazovačky.
Proč se to letuje nevím, zajímalo by mne to.
Tipnul bych si na jednodušší a čistější práci bez dodatečných úprav s dostatečnou pevností. Taky dřív nebylo žádné sváření v ochranné atmosféře a jemně laditelné svářečky, takže bastlit něco z tenkých trubek by nebylo jen tak. Naproti tomu zaletování do (navíc dekorativních) mufen byla brnkačka.