Kolu zdar. Potřebuji poradit s jednoduchým elektro-schématem. Totiž - zapojení křížového i schodišťového přepínače si z 8. třídy pamatuji dobře, jsa na to hrdý. Ale na gymplu už jsem nedával pozor a tak pro mě k mojí škodě U-I-R zůstává španělskou vesnicí.
Oč jde. (Re)instaloval jsem si na kolo osvětlení s tzv. dynamem. Standardní socialistický aparátek poháněný třením o bok pláště kola. Dílem to tam mám z nostalgie, dílem jako pojistku při vybitých bateriích v ostatních bli(n)kátkosvítíčkách. Ale přes kapsy na zadním nosiči nevidím, zda zadní žárovka svítí, nehledě na nepohodlné otáčení se dozadu za jízdy. Tak bych chtěl mít kontrolku funkce zadního světla někde v zorném poli. Také by to bylo takové vyplnění dávného klukovského snu. Jak ji ale zapojit? Uspořádání by mělo být takové, že kontrolka svítí právě tehdy, když svítí zadní světlo, zatímco zadní světlo svítí i při poruše kontrolky.
Jak to zapojit? Standardní zapojení je, myslím si, podle obrázku 1. To, co chci já, by mělo být na obrázku 2. Ale - bude to tak fungovat? Naprosto netuším, kudy a jak si tam ty proudíci tečou, a zda třeba proud tu zelenou kontrolku nějak nevynechá, nebo se to tam nějak nepopere... vážně netuším.
Udávané hodnoty součástí jsou tyto:
- alternátorek 6 V, 3 - 3,5 W;
- žárovka předního světlometu 6 V, 0,4 A (2,4 W);
- žárovka zadního světlometu 6 V, 0,1 A (0,6 W).
1. Jak provést zapojení?
2. Jaký použít světelný zdroj? Ve světlech jsou prastaré žárovky. Na kontrolku už by se dnes použila asi svítivá dioda? Nevadí, že bude spotřebovávat vlastně jen polovinu sinusoidy? Ta dioda se dá připájet socialistickou trafopáječkou na ty drátěné pacičky? Nebo jsou k usazení diody nějaké patice? Kde se to v Praze (ideálně v Praze 4) koupí?
Kontrolku bych zřejmě umístil na horní stranu tělesa předního světlometu. Zelenou, jako je kontrolka na potkávačky v autě. Neměla by oslňovat.
Podobné téma se mi ve starých diskusích nepodařilo najít. Díky za názory.
Já bych ji dala do série až mezi zadní světlo a kostru, nic to nežere, takže by to na svícení zadního světla nemělo mít nějak velkej vliv, to spíš odpor v tom drátě zezadu ke kontrolce vpředu. Ale co mě se týče, tak jsem na to asi jak ty, skončila jsem někde u ohmova zákona, na světla a zásuvky doma mi to stačí, ale pod 12V už nejdu, pak už hraje roli snad i tloušťka a ztráty v drátech :))
Díky, ale při zapojení do série nebude splněna podmínka "zadní světlo svítí i při poruše kontrolky".
Když zapojíš diodu bez odporu do série se žárovkou, nebude žrát skoro nic, protože nebude mít skoro žádný odpor. Ale bude jí protékat 100mA, což běžná dioda imho moc dlouho nevydrží.
Teď mne napadlo vtipné řešení: zapojit do obvodu se zadní járovkou cca 5 diod paralelně. 5 najednou se neporouchá snad nikdy. Akorát budeš mít z kola vánoční stromek :-)
Na vypínačích mám doma doutnavky, není něco takovýho aji na malou voltáž? V autech (a i hodně starejch) přece taky jsou/byly kontrolky, jak to tam je/bylo zapojený?
‘‘Teď mne napadlo vtipné řešení: zapojit do obvodu se zadní járovkou cca 5 diod paralelně. 5 najednou se neporouchá snad nikdy. Akorát budeš mít z kola vánoční stromek :-)‘‘
*******************************************************
Takhle jsem to měl v jedné levné čínské čelovce za pár korun. Proudový zdroj, 5x LED bez odporů paralelně. Po čase začala jedna svítivka po druhé odcházet, nejspíš protože neměly úplně stejné prahové napětí a tak jimi tekly různé proudy. Jak odešla první, pak už to šlo celkem rychle. LEDky jsem vyměnil, před každou předřadil 10R a pak teprve zparalelnil. Od té doby žádný problém.
No to by šlo! Větší počet diod s malou pravděpodobností současné hromadné poruchy vlastně řeší zadání "zadní světlo svítí i při poruše kontrolky". Však ty diody nemusí být všechny vidět. Bude-li to instalované v tělese předního světlometu (kontrolka na horní straně předního světlometu), může být přiznaná jedna dioda a ostatní mohou být schované uvnitř.
A když více diod, tak by mohly být zapojené jaksi "střídavě" tak, aby propuštěly do zadního světlometu horní i spodní část sinusoidy z alternátoru? Umí někdo navrhnout hodnoty diod a spočítat, jak velkou část výkonu by to "sežralo" celé osvětlovací soustavě? Hodnoty alternátoru a žárovek jsou v úvodním příspěvku...
Pokud nebude úbytek výkonu přílišný, je to opravdu možné a vtipné řešení.
Počed diod v každém směru spočítáš dle vzorce:
PDVKS = Iž / Id kde
Iž je jmenovitý proud žárovky (u 6V zadní žárovky bývá 0,1, viděl jsem i 0,05A) a
Id jmenovitý proud diody, typicky 0,02 nebo 0,025A.
Prostě celou větví obvodu se zadním světlem prochází v každém místě stejný proud, a ten je potřeba rozdělit do jednotlivých diod.
Takové kvantum diod zase tak malé žárovce asi sebere podstatnou část energie.
Stejně, nejvíc nostalgické mi přijde ve tmě nadzvednout přední kolo, protočit dynamo a podívat se dozadu, jestli svítí.
Pozor, jak je výše psáno, i když jsou ze stejné série, budou mít trochu jiné parametry. Dal bych před každou alespoň malinký (2Ω) odpor.
> A když více diod, tak by mohly být zapojené jaksi "střídavě" tak, aby propuštěly do zadního světlometu horní i spodní část sinusoidy z alternátoru?
Na to se vykašli a zapoj do druhého směru jednu obyčejnou (nesvítivou) diodu.
Díky za názor, podle dosavadního průběhu diskuse to vypadá na jedno ze dvou možných řešení.
Umí někdo spočítat, jaký by asi byl úbytek světelného výkonu na zadním světle? Zatím jeden odhad je tu od cyklo-poustevnik...
Za předpokladu že by dynamo tlačilo ven jmenovitých 0.5A, a pakliže by odpor žárovek byl lineární – 15R přední a 60R zadní (což ale není – odpor vlákna s proudem (teplotou) roste, takže při nižším napětí bude mít žárovka odpor menší), tak jestli dobře počítám, pak mi při paralelní kombinaci přední světlo 6V/0.4A a zadní série žárovka 6V/0.1A + opačně orientované LED vedle sebe (jedno kolik stejně orientovaných bys zapojil paralelně, pořád na nich bude kolem 2V) vychází wattová ztráta na zadním světle víc než 40% (pokles napětí kolem 25%). K tomu fakt že snížení napětí na žárovce jen o nějakých 5% udělá pokles světelného toku kolem 18%, hádám že ten úbytek výkonu na svítivosti bude asi nepřehlédnutelný.
Druhá věc jsou napěťo-časové poměry na zadní větvi při rozjezdu kdy 6V/0.1A žárovka má za studena odpor jen nějakých 6Ω. Sice se tam těch 6V neobjeví natvrdo skokově takže proudový náraz (6-2)V/6Ω=0.7A nehrozí, ale i tak přední vlákno bude mít při zahřívání oproti zadnímu trochu náskok, takže když to vyleze na 2V, předek už bude trochu topit a zadek bude stále ještě studený. Jaké budou potom poměry v rychlostech růstu napětí versus rychlost nárůstu odporu zadní žárovky těžko říct, jestli a o kolik bude proud LEDkami při rozjezdu vyšší.
Tak jednoduše to zas nejde a obrázek 2 nedává smysl.
Cokoliv zapojeného v sérii se zadním světlem by snížilo jeho svítivost a dynamo víc než ty dvě žárovky ani neutáhne.
Pro spolehlivost - zadní světlo jedině s LED a nevést proud přes kostru a ložiska, ale pěkně dvojlinkou, i do předního.
Ale jinak kdysi na starém kole do města, kde jsem lpěl na žárovkách, jsem to udělal takhle:
Do předního světla jsem dal slabší 6,3V 0,3A - jezdilo se převážně pod veřejným osvětlením.
Do zadního naopak silnější - 6,3V 0,22A (SSSR).
U té jsem se nebál, že přestane svítit - silnějšímu vláknu nevadily otřesy. A ten rozdíl byl teda poznat.
Další možnost by bývala byla - vhodným odizolováním od kostry zapojit obě světla do série a do obou dát stejné žárovky 4V 0,5A, kdysi běžně sehnatelné. Ty by se taky nepřepálily - a když, tak porucha zadního světla by byla jasně poznat.
Dnes je to ale fakt spíš nostalgie, navíc žárovky jdou čím dál hůř sehnat, některé už těžko.
> zapojit obě světla do série a do obou dát stejné žárovky 4V 0,5A, kdysi běžně sehnatelné. Ty by se taky nepřepálily - a když, tak porucha zadního světla by byla jasně poznat.
Nelíbí. Při poruše světel bych musel zbytečně zkoumat, která ze dvou žárovek je vadná.
> Tak jednoduše to zas nejde a obrázek 2 nedává smysl...
Tušil jsem to. Nějaký návrh na zapojení, kdy kontrolka svítí právě tehdy, když svítí zadní světlo, zatímco zadní světlo svítí i při poruše kontrolky?
S tímhle bohužel víc neporadím - sofistikovaná detekce poruchy žárovky mi přijde jako přidávat do starého rádia elektronický obvod, co sám pozná vadnou lampu.
Mimo to - pokud nemá jít jen o žárovku, ale třeba taky o spojitost vedení, tak to se prostě musí vést tak, aby se při jízdě nikde samo přerušit nemohlo, spoje zrovna tak.
> Nevadí, že bude spotřebovávat vlastně jen polovinu sinusoidy?
Nevadí.
> Ta dioda se dá připájet socialistickou trafopáječkou na ty drátěné pacičky?
Samozřejmě, běžně to tak dělám. (ale nezapomeň na odpor)
Nenapadá mě, jak to udělat bez moderní elektroniky.
- tranzistor - budeš mít úbytek napětí asi 1 V. Za zadní žárovku dáš tranzistor a bázi budeš napájet z nějakého děliče tak, aby když žárovka svítí, tam procházelo ~1 mA. Do kolektorového obvodu LEDku.
- operační zesilovač - výhodou je minimální úbytek napětí, nevýhodou, že se musí nastudovat, jak to sakra funguje :). Sériově se žárovkou dáš malý odpor a zapojíš ho na vstup komparátoru. Když žárovkou bude procházet proud, komparátor bude mít rozdílná napětí a překlopí se.
- plastové optické vlákno!!
Jestli ti jde o to, o co šlo mě, tj. za pár peněz svítit, aby mě dobře viděli, nemít furt vybitou baterii v nějakých bli(n)kačkách a nemuset se o to moc starat, tak já jsem to vyřešila takto:
http://www.nakole.cz/diskuse/14034-vlastni...
Svítí to jak vánoční stromeček, na jednom kole už čtvrtým rokem bez poruch, baterie se ještě nikdy nevybila a dobíjím jednou za uherskej rok, když si náhodou vzpomenu. Jediný, co se mi za ty leta polámalo, byla zástrčka k baterii (nesvítilo nic a toho jsem si všimla), bo baterii přehazuju mezi koly a v zimě dávám do tepla (pokud teda nezapomenu). Cenově je to na jedno kolo za čtyři stovky - ledky (autoledky prodávaj po párech), tělesa světel, patice, dráty, vypínač a za autozástuvku na připojení baterie. Všechny spoje se vejdou do tělesa světel. Mezi světly vede trojlinka a od zadního světla dvojlinka se zástrčkou k připojení baterie, kterou strčím do brašničky pod sedlo, nebo do velké brašny na nosiči. Baterii můžu normálně používat na vrtačku, akorát jsem tam vyvrtala dvě ďurky do těch kontaktních plechů a šroubkama k tomu napojuji dráty od zástrčky a omotám to izolačkou, jednou za čas se to dá udělat a zatím jsem neměla potřebu to řešit lépe.
Tak je pravda, že při napájení z baterie není problém světla zkontrolovat, protože svítí i když kolo stojí, což se hodí i na křižovatkách a podobně.
Tvoje baterka sice nebude nic pro gramaře, ale ve srovnání s cyklo dynamem, to až tak hrozné nebude, kolo to nebrzdí a nemusíš řešit potíže s prokluzujícím dynamem v zimě a mokru.
Jestli to ale bude stačit autorovi dotazu, to netuším. :-)
Tak místo NiCd akupacku může použít lithiovku, že.
No, já prostě nechápu, proč v době, kdy se v kontejnerech volně valí články 18650 4V/2Ah, a kdy supersvítivé červené a bílé ledky stojí desetikoruny, někdo řeší dynamo. Podle mě MTBF toho dynama a žárovek bude možná i nižší než MTBR (mean time between recharge :) řešení akupack + ledky.
Odpověď je ve 4. větě 2. odstavce úvodního příspěvku. Z nostalgie. Ale chápat Tě to nenutím.
Nostalgie je sice super věc, ale zkus třeba manželce/přítelkyni nevrhnout, že odteď bude, taky z nostalgie, prát na valše ;-)
Třecí dynamo je v dnešní době zpátečnická věc... Není moc spolehlivé, zbytečně brzdí, a taky většina současných plášťů s ním ani nepočítá. Abys to moc brzy neprodřel.
Mám zato, že alternátorky na bicyklech fungovaly řadu desetiletí, sám jsem kdysi jako mladík se zapnutým "dynamem" v noci přejel Šumavu od Sušice do Budějic (5 hodin jízdy se zapnutým "dynamem"), a podruhé od Sušice do Horní Plané (7,5 hodiny jízdy se zapnutým "dynamem").
Můžeš rozvést svoje tvrzení, proč "dynamo není moc spolehlivé"?
Jestli tam máš ještě nějakou tu starou předrevoluční vykopávku, tak to moje tvrzení samozřejmě neplatí. To se ještě vyráběly skoro nesmrtelné držáky.
To jenom ty současné krámy opravdu nevydrží nic, alespoň ty za "normální" peníze. Už jsem viděl dvě fungl nová, čerstvě koupená, jak tomu po pár desítkách kilometrů jízdy uletěl ten třecí váleček, a to na obou, prostě se to ukroutilo :-/
Kdyz nostalgie, tak ale ve vsem a dusledne. Zapomen na LED kontrolky a slozitou elektroniku, jedine co potrebojes je tohle. :-)
http://www.ebay.co.uk/itm/0-300mA-Analogue-AC...
Prolétl jsem odkazovanou diskusi a prohlédl fotografie. Provedení je parádní a nápad s aku z aku je velmi zajímavý! Kamera chválí. Leč odpověď na Tvoji řečnickou otázku, zda mi jde o svícení za pár peněz, zní: ne. Chci prostě z nostalgie světlený obvod s tzv. dynamem a chci k tomu kontrolku funkce zadního světla, ale tak, aby světlo svítilo i při poruše kontrolky.
Řečeno s JC:
Od pantáty vedou hnáty
ku pedálům pod v*****y.
Hýbe se to všecko spolu,
kliky, řetěz, až ke kolu.
U kola pak drhnutí
dává proud na vinutí.
Dynamo si tiše zpívá,
do žárovek letí síla.
Zdali svítím také vzadu?
Musím poznat zavčas zradu!
Udělátor hledám fajný,
ať není stav vzadu tajný.
Co třeba vložit do série(mezi žárovku a dynamo) vhodné relátko které sepne kontakt pro rozsvícení indikační diody (vadná žárovka nesepne relátko) https://www.gme.cz/t/rele nebo použít toto https://www.gme.cz/led-modul-finder-99-80-9-024... jestli to vůbec jde.
Kdyz zapojis do serie rele a zarovku, rozdeli se napeti dynama mezi zarovku a to rele, navic pres obe soucastky potece z principu stejny proud. Netvrdim, ze nelze najit kombinaci vhodne zarovky a rele, ale urcite to nebude relatko z odkazu, ktere potrebuje minimalne 6V, protoze kolik voltu by zbylo na zarovku? ;-)
Jako rozumny kompromis mezi slozitosti a funkcnosti bych videl uz zmineny tranzistor, ktery bude sledovat proud zarovkou pomoci predradneho odporu. I tak uz ale zadni zarovka nedostane plne napeti z dynama, ale treba jen 5V.
Ještě mi napadaj dvě zrcátka :)) Zadní to odrazí do předního a v předním už to uvidí. Když to dobře nastaví, tak nemusej být ani moc velký.
Vy máte teda problémy :-) Na kole vozím normální bliknu na baterky a neřeším ty opičárny okolo... Když chci zjistit jestli blikačka funguje, tak se podívám jakoby dolů ke šlapacímu středu, možná i trochu výš na spodní část spodní rámové trubky a vždycky tam někde uvidím oblast, odkud se světlo ze zadku odráží ;-)
Jinými slovy, na kole se, podle mne, vždycky najde nějaká část, kde se to světlo odráží. Stačí se jenom pozorně dívat. Když už to člověk má zjištěné, tak tam příště už jenom občas bezděčně mrkne okem a nemusí se pak za jízdy otáčet dozadu nebo dokonce zastavovat a dělat provozní prohlídku osvětlení...
"Žárovkový" problém
I kdyby šlo o trvale svítící světlo, tak se nějaké odrážející místečko na rámu, na lesklých klikách atd., určitě najde...
Hmmm a když máš na zadním nosiči brašny, vidíš jen je ...
Tak me staci za tmy mrknout do zrcatka, jestli znacky v protismeru a jine reflexni veci cervene blikaji. Navic by mi rozpojeni kterehokoliv okruhu indikovala LEDka na riditkach...
I presto ale dokazu pochopit, ze kazdemu neridi svetla mikrokontroller a dokonce se najdou i taci, kteri pouzivaji zarovky, o ktere hluboko pod brasnami clovek moc nezjisti a diky dynamu muze byt kontrola funkce opravdu komplikovana. :-)
> Na kole vozím normální bliknu na baterky
To já taky, a už mi jednou zhebla - většina se jich totiž při chvilkovém přerušení napájení přepne do režimu off. Stačí tak velké drncnutí, kde nadskočí baterky.
Teď už si dávám pozor, mám blikačku, která tento problém nemá, a v té, co tu chybu měla, jsem baterky (nabíjecí) natvrdo připájel.
> Jinými slovy, na kole se, podle mne, vždycky najde nějaká část, kde se to světlo odráží.
Ty asi nemáš vzadu košík. Když máš světlo na košíku (protože na sedlovce by přes věci v košíku nebylo vidět), tak nenajde.
Když se podívám jakoby dolů ke šlapacímu středu, uvidím ledacos, ale zadní světlo, ani odražené, to nebude. Nehledě na to, že svítím i ve dne na silnici, a i tam chci mít za jízdy kontrolu funkce zadního světla.
A u auta nebo motorky to řešíš jak?
Taky máš nějaké kontrolky nebo stále zastavuješ a běháš dozadu se dívat jestli svítí?
Určitě nejedeš v sedle trvale dýl než nějaké 2 hodiny, tak snad není problém se jednou za 2 hodiny mrknout, že stále svítí.
"Krmí-li" koncové světlo šťávou z dynama, zjisti po zastavení čo, vojín Kefalín?
Úplně totéž jako se složitým natahováním drátů a vymýšlením kontrolek, Nic jiného než, že svítí, protože pravděpodobnost, že nebude je velmi malá :-)
Rozdíl pravděpodobně bude v tom, že na svítící kontrolku může koukat při jízdě, zatímco na zadní světlo při jízdě nevidí a po zastavení to má s kontrolou složité...
Vždycky jsem si lámal hlavu, proč se dynamo montuje na přední kolo, když na zadním by to bylo šikovnější?
Viděl jsem dynama dávané na zadní kolo, jeden čas to bylo běžné. Pro kontrolu funkčnosti v tom není větší rozdíl.
Když světlo svítí než vyjedeš, tak není potřeba ho stále kontrolovat. Pravděpodobnost, že přestane svítit během dalších 2 hodin je tak mizivá, že snad ani nemá smysl se něčím takovým zabývat.
Jinak samozřejmě nic proti kontrolkám, klidně třeba 6 a na na cokoliv a když se to umí, tak je to minimálně hezké :-)
Já to zatím v zadním nepotkal. Rozdíl by byl obrovský, když chceš (aniž bys jel) pořádně dynamem zatočit, tak u zadního kola využiješ kliku a převody, zatímco s předním kolem se rukou točí blbě a ještě hůře se při tom kouká na zadní světlo...
Ta pravděpodobnost by se dala spočítat, stačí znát MTBF (střední dobu mezi poruchami) pro žárovku.
Komplikace je ovšem v tom, že pravděpodobnost, že žárovka praskne v příštích dvou hodinách podle mě zvolna poroste se stářím té žárovky.
Já bych řekl, že pravděpodobnost, jestli ti žárovka v příštích dvou hodinách praskne nebo nepraskne, je přesně 50%
buďto praskne, nebo nepraskne :-)))
Já bych řekl, že se zásadně mýlíš.
Kdyby to tak bylo, znamenalo by to, že po 4 hodinách (2x2h) bude žárovka na 75% prasklá a po 10 hodinách by ta žárovka měla na funkčnost pouze 3% naději (pravděpodobnost, že si 5x po sobě vylosuješ nepraskla).
"Rozdíl pravděpodobně bude v tom, že na svítící kontrolku může koukat při jízdě..."
Bingo!
Na mém desetiletém Olpranu z Kauflandu (používám když je potřeba zanechat kolo na nádraží) je na zadním.
A proč Tě zajímá, jak to řeším u auta? Když jsem po vojně jezdil s Tatrou 148 a měl naloženo 12 tun třeba pytlovaného cementu, mohlo mi teoreticky být jedno, jestli do mě zezadu řachne Žigulík. A představ si, že když jedu v dnešním provozu na kole, mám řádově větší respekt před auty za mnou...
Zkrátka zadání zní: Během jízdy za dne kontrola činnosti zadního světla napájeného alternátorem. Za rady, vedoucí k řešení, díky. Názory, že vymýšlím hovadiny, že alternátor je přežitek, apod., se míjí s tématem diskuse a nechávají mne v klidu, jakkoli máš právo je prezentovat.
Nostalgie, dynamo, žárovky a kontrolka :-)
Klidně třeba 4 abys měl jistotu, že ti žárovka stále svítí už půl roku v kuse :-)
Mýlíš se! Nemohu mít čtyři dynama, když mám na vidlici jen jeden navařený držák na dynamo. Sakra, myslete, chlapi.
:-)
Dvě v předu a dvě v zadu, zprava i zleva, držáky by šly určitě taky přidělat a pro každé kontrolku jestli se točí a dává, a při troše šikovnosti by to na řiditkách mohlo vypadat docela elegantně :-)
zůstal mi tu držák dynama z Růženky, ona žádný návarek nemá a dynamo bylo přidělaný na vidlici pomocí toho držáku s objímkou. Kdybys měl zájem, pošlu ti ho a můžeš mít dynama dvě.
Budu-li počítat jako jezevec Fridolín z jedné dětské knížky (jedna, dva, moc), tak držáků dynama ve sbírce kol mám moc. Zato staršího dámského červeného Favorita ani jednoho. Výsledek: držák si nech, pošli Růženku!
> A u auta nebo motorky to řešíš jak?
Auto má vzadu dvě, takže jedno prasknutí není takový problém (samozřejmě že když praskne ta na straně do silnice, tak to může být nepříjemné, když ho někdo předjíždí, ale furt lepší než nic).
Já mám z tohoto důvodu na kole dvě zadní světla.
Ta dvě zadní světla na tvém kole NEJSOU (nejspíš) napájená z dynama.
Ne, nejsou, v době vysokokapacitních lithiových akumulátorů z kontejneru nějak nevidím důvod. Auto má ale taky baterku a její dobíjení je hlídáno (a výpadek poznáš) - jak to souvisí?
Použít něco na podobném principu - viz obr. a viz diskuse zde https://www.poradte.cz/elektronika/17524-mohlo...
To v příloze fungovat nebude, na zadní žárovce je skoro stejné napětí, ať svítí, nebo ne.
Ta detekce indukcí je zajímavější, ale fakt bych nechtěl být ten, kdo to bude ladit :)
Odpor, tranzistor, báze, kolektorový obvod, kompa- komparatata- fuj, komparátor - akú rečů stě teraz hovorili? Na oplátku jsem toho názoru, že modifikace styren-butadien-styrenem je pro naše klimatické podmínky vhodnější, než ataktický polypropylen, jde pochopitelně o bod ohybu; a polyesterová vložka spřažená v horním pásu vyhoví lépe, než skelné rouno, ať už je krycí vrstva z bitumenu, živice, či asfaltu... :-)
Díky všem za dosavadní názory, řešení zatím nenalezeno. Uspořádání by mělo být takové, že kontrolka svítí právě tehdy, když svítí zadní světlo, zatímco zadní světlo svítí i při poruše kontrolky.
Kdysi jsem měl metr něčeho podobného tomuto http://www.ebay.com/itm/0-75mm-100M-PMMA...
No a tak nestačilo by detekovat proud přívodním vodičem k zadnímu světlu pomocí proudového transformátoru (nebo Rogowského cívky nebo i jen cívky namotané okolo toho vodiče)? To by samozřejmě dávalo střídavý proud, no ale pokud by se to vhodně dimenzovalo a zapojilo do dvojie antiparalelně zapojených LEDek (asi bez přidaného odporu), mělo by to svítit, pokud by drátem procházel proud.
Je třeba použít LEDky s průrazným napětím větším než dopředným (aby antiparalelní zapojení opravdu fungovalo jako ochrana). Tuto vlastnost má většina červených LEDek, a naopak nemá většina modrých (a tedy i bílých).
A teda taky nevím, jak velké proudové trafo by bylo potřeba. Možná je to celé nesmysl kvůli tomu, jaké by v praxi vyšly rozměry.
Každopádně možností je spoustu, většinou daleko složitější než celý zbytek tvého zapojení. Takže kdyžtak upřesni, proč chceš ponechat prehistorické zapojení a zároveň chceš detekci funkce s popsanými vlastnostmi, což do systému nejspíš přinese tu modernost a složitost.
Cívka okolo vodiče: volnou asociací mne napadá cívka jako taková. Jako kluk jsem měl na vláčcích model závor, kde závora měla výchozí stav "otevřeno" a zavírala se průchodem proudu přes cívku, do které byla vtahována kotva. Co třeba do vedení k zadnímu světlu vřadit cívku, která bude při průchodu proudu ovládat nějaký mechanický ukazatel? Vždyť ta kontrolka zadního světlometu může být klidně mechanická, nějaká rafička, třeba jako byly ukazatele ampérmetru na starých motocyklech. Nebo cívka s kotvou z domovního zvonku, akorát by byla zapojena trvale a ne s přerušováním, a ta kotva by vlastně tvořila rafičku = ukazatel = "kontrolku". Na obr. 5 je představa možné (a docela složité :-) ) konstrukce...
Ale nevím, zda takový vlastně elektromagnet funguje na střídavý nebo jednosměrný prd. A uměl by někdo spočítat, jak velkou část výkonu by "sežrala" trvale zapojená cívka na větvi obvodu k zadnímu světlometu?
Jak tak o tom přemýšlím, optické vlákno mi vychází jako zdaleka nejlepší řešení. Nemusí vést až na řidítka, stačí krátký kousek někam na rám, takže se nebude vůbec hýbat a nepopraská. Jestli chceš, nějaké zbytky ho doma mám; pochází z průmyslového optického čidla a světlo vodí výborně.
Z elektronických řešení mě napadá dát k zadní žárovce do série nějaký malý rezistor: nulový proud žárovkou znamená nulové napětí mezi body před a za rezistorem. Nevím ale, jak velký by ten odpor musel být, aby stačil na sepnutí tranzistoru (a kolik výkonu by tím pádem sežral).
Děkuji za názor, podle dosavadního průběhu diskuse to vypadá jako druhé možné řešení.
Nechám si to projít hlavou (řekl a natáhl revolver) a případně se ozvu. Ď.
Sorry, ale nedá mi to sem nenapsat ;-)
http://www.garmin.cz/aktualne/nove-produkty...
Tohle je ultimátní řešení, myslím :-)))
A když si k tomu pořídíš i tyhle brýle http://www.garmin.cz/produkty/sport/cyklisticke... , tak budeš mít stav zadní blikačky (a nejenom to ;-) opravdu přímo na očích ;-)
Ano, tohle si u mě nedávno někdo objednal jako návrh prototypu. Přiznám se, že jsem nepochopil, jak mám s předávanou informací („X metrů za tebou něco je“) naložit.
O tom, že si dám radar dopředu, jsem přemýšlel, když jsem za tmy naboural do neosvětleného cyklisty. Pak jsem ale zjistil, že stealth cykloninjové mají dresy i kolo pokryté speciálním materiálem, který používá americká armáda pro výrobu letadel neviditelných na radaru, takže by to bylo k ničemu.
Dámy a pánové, děkuji za názory. Že neodpovídám hned, neznamená, že to nečtu, také mám jiné věci na práci, že ano...
Zatím se zdá, že nejblíže praktickému užití jsou dvě řešení: svítivé diody na větvi k zadnímu světlu, a pak optické vlákno. Zejména to druhé by mě tedy asi nenapadlo.
Je tu ještě třetí řešení které tu už bylo zmíněno a podle mne i šikovné, vřadit do obvodu ampermetr http://www.vo.gme.cz/cz/index.php?product=723-075 plus osvětlovací ledka.
Tak nevím, řešíš případnou poruchu signálky nebo LEDky, aby ti neovlivnila světlo, ale poruchu vřazeného přímého měření ampérmetrem ne? Mechanický ampérmetr přimontovaný na kole bude - řekl bych - kvůli otřesům o dost poruchovější než přímo vřazené dvojice LEDek.
Kdyby ti nevadilo že ta LED dioda zapojená v sérii se zadní žárovkou nebude zářit na řídítkách neustále, ale že se rozsvítí jen na vyžádání v momentech potřeby stav zadního světla zkontrolovat – což úplně stačí myslím třeba jen 1x za pár minut, potom do té monitorovací krabičky zapoj paralelně k LED nějaké takovéto tlačítko, a problém je vyřešen.
http://www.ebay.co.uk/itm/RED-WATERPROOF-PUSH...
Víc jak 99% času nebudeš takto zapojenou signalizací ztrácet ani 1mW výkonu, a jen když zmáčkneš testovací čmudlík tak ti zadní žárovka na sekundu trochu pohasne. Jednoduché, spolehlivé, levné, nostalgické řešení. :-)
Takhle nějak jsem to měl vymyšlený v době, kdy tranzistor byl horkou novinkou.
Jednoduché a funkční, jediné riziko je porucha přepínače. Když by vodorovná poloha nefungovala, zatímco šikmá ano, tak se o tom obsluha nedozví...
Já bych místo přepínače použil rozpínací tlačítko a dal ho paralelně ke kontrolce. Je to prakticky totéž. V klidu by kontrolka byla přemostěná, při stisku se rozsvítí (pokud světlo funguje) a kdyby se rozbilo to tlačítko, bude kontrolka svítit trvale.
Já se divím, že nikoho tady nenapadlo poradit Favoritovi 1970, že když mu vadí určitá i když velmi nízká pravděpodobnost, že mu nebude svítit zadní světlo a nestačí mu tuplovat zadní svítilnu na dynamo blikačkou, tak ať si upevní na brašny nebo nějaké držáky dozadu ještě jednu blikačku a bude tam mít dvě blikačky, které sníží pravděpodobnost, že mu nebude svítit vzadu žádné světlo téměř k nule.
Navíc existují blikačky řady STRONG, které blikají opravdu pořádně, nepřehlédnutelně.
K tomu ještě kvalitní reflexní vestu anebo další reflexní prvky, z auta jsou viditelně perfektně.
Stejně nelze zajistit absolutní bezpečí nijak. Ožrala má totiž ve tmě snížené vnímání červeného světla a tak stejně hrozí, že nám našeho Favorita 1970 přehlédne, ale tomu snad už normálně a efektivně nikterak zabránit ani nelze.
Třecí alternátory už opravdu patří do muzea nebo jako retro ozdoba, ale na skutečné svícení to fakt není. Svítí opravdu i proti obyčejným blikačkám slabě a hlavně nepřerušovaně. Blikající osvětlení vzadu je mnohem účinnější. Proto bych tam to retro světlo nechal jenom jako ozdobu ale osvětlení pokud bych chtěl svítit fakt dobře s tuplovanou spolehlivostí bych použil dvě blikačky typu STRONG. AAA baterie do blikaček vydrží fakt hodně dlouho a nemusí být nějaké značkové.
Hele a co tam dát měřící rezistor a MCUčkem měřit, zda tam teče proud.
To by samozrejme mohl, ale matne si vzpominam, ze tu nekde byl pozadavek na maximalni jednoduchost, jinak by nelpel na zarovkach.
Precijen bez ohledu na to, ktery MCU vyberes, budes mu muset zajistit vhodne napajeci napeti, coz znamena minimalne diodu nebo grec na usmerneni, kondenzator na vyhlazeni a stabilizator nebo zenerku s odporem pro stabilizaci napeti.
Pokud ma navic z ADC dostavat rozumne udaje (coz by pro mereni ubytku napeti na co nejmensim resistoru bylo vhodne), tak jeste par filtracnich kondenzatoru pribude... ono mereni stridaveho proudu to muze trochu zamotat, ale rekneme, ze ta zadni zarovka vyuzije stejny usmernovac...
A pak samozrejme ta indikacni LED s odporem.
Jako nic, pro co by byl nezbytny plosny spoj, ale celkem chapu, ze to v kombinaci s nutnosti programovat nemusi kazdeho nadchnout. :-)
....vskutku zajímavý problém v dnešní době- jako bych "z nostalgie" řešil, kde sehnat kolomaz na kola žebřiňáku jen proto, že se tehdy vazelína nevyráběla.....;-)