Dobrý den,
chtěl bych se zeptat. Mám nové kolo sotva ujetých 100km a při hodinové jízdě, tak se mě při rozjezdu namotal řětez do zadního kola a zdeformoval přehazovačku. Kolo je SPECIALIZED ROCKHOPPER SPORT 29. Poslední jízdu jsem s ním stravil na silniční cestě. Po koupi se měnil řetez, protože měl zatuhlé články v řetězu a přehazovačka špatně řadila. Chci se zeptat jestli mám právo na reklamaci, protože nemám šanci dokázat, že nešlo o mojí chybu. Děkuji za odpověď borci :)
Rozhodně bych to reklamoval, jestli ti to uznají, je věc jiná. Mně po čtvrtroce ježdění vyměnili na Authorovi přesmykač, kterýmu jedno přeřazení nahoru ohnulo ramínko. Ale je to už 16 let.
Namotal do zadního kola? To šel řetěz až za kazetu k drátům?
Pokud ti nevlít kamínek nebo kousek dřeva mezi řetěz a kazetu, tak zřejmě špatně seřízený doraz přehazky.
Kolo ti při prodeji předali jako seřízené?
Pokud ano tak určitě reklamovat špatné seřízení.
Jestli se ti to stalo při nějaké větší rychlosti, tak si ještě pořádně prohlédni jednotlivé dráty. Při tomhle se často stává, že řetěz poškodí jeden i víc drátů. Poškození je celkem nepatrné, na povrchu je to jen mělký vryp, co ani není pořádně vidět, ale je cítít když se po drátu přejede prstem. Takový drát chvíli vydrží, ale dost často praskne. Nepraskne v místě vrypu, ale v ohnutí u náboje, kde je namáhaný.
Díky za tvou odpověď. Ne byla to prašná cesta a žádnej kamínek mě tam nevlitl a jestli jo, tak byl maximálně tak 1cm velkej. Teprve jsem se rozjížděl měl jsem zařazenou stejnou rychlost a nepřehazoval jsem. Zamotal se mezi dráty spolu se smykačem. V cyklo servisu mě bylo řečeno, že je to moje vina, že jsem špatně řadil, nebo jsem to mechanicky poškodil, ale mechanické poškození vylučuji.
Nemůžeš špatně řadit.
Buď neseštelovaný doraz, ale docela bych se přikláněl k názoru, že jsi nějakou nešťastnou náhodou přehazovačku přihnul dovnitř a pak se to potkalo s kolem.
Stačí kolo blbě položit nebo opřít, a ohneš oayku přehazky, a je to tam.
Ne, na todle si dávám pozor. Pro mě je stav kola důležitej, takže bych ho neopřel o stranu, kde je řazení.
Velmi správně.
Už jsem párkrát viděl, jak "bajker" se zpravidla po silnici vysápal na mírný vrchol, sesedl, předvedl nám těžce vyčerpaného závodníka a praštil kolem na silnici, samozřejmě na pravou stranu.
Jeden z z těch když si všim našich pohledů, tak mu došlo co předvedl, asi se i zastyděl, protože už plně odpočatý kolo opatrně zvedl a položil stranou už správně :-)
I malý kamínek umí zlikvidovat přehazku. Při jízdě po prašné cestě jsem si vzorkem pláště hodil malinký kamínek na řetěz do kazety a tu paseku co to udělalo bych nikomu nepřál. Přetržená patka, přehazka s řetězem snad asi dvakrát namotaná za kazetou.
Naštěstí jsem to měl domů jen asi 3 km a většinou z kopce :-)
Vše celkem vydrželo a spravila to jen výměna patky.
Pokud nejsi zvyklý poslouchat a slyšet podobné zvuky, tak si to ani nemusel zaregistrovat, je to nepatrné cinknutí.
Ale spíš bych si vsadil na špatné seřízení.
To kolo jsi kupoval v obchodě a předali ti ho seřízené?
Pokud je kolo a přehazka dobře seřízená, tak by se nemělo stát při běžné jízdě aby řetěz skočil za kazetu.
Co to je je podle nich špatné řazení?
Je snad jediná možnost jak by se to mohlo stát špatným řazením, když se shazuje z větší placky na nejmenší a současně se na kazetě řadí na největší pastorek a přitom kolo poskočilo na nějaké nerovnosti. Pak by se mohlo stát, že řetěz přeskočí až za kazetu. Je to vzácné, ale stát se může.
Ono jde o "rozsah škody". Asi bude stačit vyměnit patku a možná nějaký drát. Kdyby prodejce měl rozum, řekl by, že to na reklamaci není, ale že to v rámci dobrých vztahů se zákazníkem opraví zdarma.
Pokud by se zákazník chtěl hojit nad rámec slušnosti, poslal by jej přímo tam.
Ono se prostě nestává, abys jel, neřadil a najednou měl řetěz v drátech...
Jo, ale to bohužel nevysvětlíš. Teoreticky se vše dá zahrát do kouto stylem to jste musel posrat vy ... aji kdyby ti praskl rám :D ... tak ti řeknou, že si na to pustil někoho tlustého. Je to těžké. Sám prodejce po čase tvrdil, že se mu to stalo 3x ... ale vždy jeho vinou, ale já mám pocit, že to muselo být novým řetěžem. Řetěz se dával po týdnu snad jine, pač starej prokluzoval, protože byl zatuhlý.
Co to je za podivnost? Jak by mohl nový řetěz prokluzovat a jak může být nový řetěz zatuhlý?
Prokluzovat může pouze starý "vytahaný" řetěz, ale ne nový. A zatuhlý může být snad jedině rezem nebo mechanických poškozením.
Nový řetěz při správném seřízení přehazky nemůže zavinit seskočení za kazetu.
To absolutně netuším! Jak je to možné aby nový řetěz byl zatuhlý. Nevím jestli se to v cyklistice nějak označuje, ale jeden kloub prostě neplnil absolutně funkci.
Zatuhlej byl jen v jednom místě, nebo tak nějak celkově ? A ta zatuhlost byla poznat při prohýbání rukou ?
Ten příběh je nějaký divný. A není to v poslední době jediný.
Jinak přihnout patku můžeš i nevědomky. Nebo ti k tomu přihnutí někdo pomůže, ani si nevšimneš. Ale to by se pak stalo při přeřazení na nejlehčí. A ty píšeš, že jsei neřadil. Na jaký jsi jel převod ?
Každopádně tohle se určitě blbě reklamuje. Špatně se prokazuje nějaká vada kola, nebo chybný úkon servisu. Je to takový typický malér (jako defekt, taky nezreklamuješ), klacejk, listí, nebo cokoliv, co pošoupne nebo zblokne přehazku a ta skočí do drátů. Takhle už jsem odrovnal patek. A několikrát rovnal přehazku. Přitom všechno bylo dobře seřízené.
Teď koukám na popis toho kola - neřeš to, kup nový díly, v téhle cenové kategorii to bude levnější, než tramvaj do servisu a zpátky. Zabejvat se Specializedem má smysl až u kvalitních (a dost drahých) kol, tahle laciná kola bývají u "top" značek naopak ještě ošizenější, než u těch lidových, za stejnou cenu.
Nj, ale ja se budu řídit občanským zákoníkem. Já dokazovat svojí nevinu nemusím oni musí dokázat mojí vinu. Nemám náladu na to, abych byl narčen z nečeho, co není pravda a děkuji všem za reakce dost mě to pomohlo.
Ono je to poněkud jinak.
To co píšeš tak platí v trestním právu, ale nikoliv v občanském. Právě, že v občanském právu musíš ty dokázat své tvrzení. Pokud tvrdíš, že závada byla jejich vinou a oni to v reklamaci popřou, tak to ty musíš doložit (unést důkazní břemeno), pokud to neprokážeš, tak máš prostě smolíka a nic s tím neuděláš.
Projdi si znovu zákony § 616 občanského zákoníku: Pokud se vada objeví v prvních 6 měsících ode dne nákupu, má se za to, že existovala již v době převzetí věci, a to za předpokladu, že to neodporuje povaze věci nebo se neprokáže opak, tak má kupujcí nárok na opravu, nebo navrácení peněz.Z tvého tvrzení by to znamenalo, že každá reklamace může být automaticky zavrhnuta.
To platí u závady výrobku - výrobní vady nebo vady materiálu.
A seš si jistý, že tohle platí i v případě namotání přehazovačky? To není závada z vadného kusu, ale závada z používání. Musel bys prokázat, že prodejce když ti předával kolo tak ho špatně seřídil a tak došlo k závadě.
Jak tohle dokázat když on to popře fakt netuším.
Můžeš takhle reklamovat prasklou patku, prasklý řetěz, rám, lanka apod., pokud na nich nebudou známky mechanického poškození z venku.
Zkusit reklamaci na chybné seřízení, ale když to zamítnou, tak bys kvůli přehazce za pár stovek podával žalobu, nechával dělat znalecký posudek, platil si advokáta a kdoví co všechno, když je výsledek víc než nejistý a spíš loterie?
Jen upřesnění aby nedošlo k nějakému pomýlení.
Určitě to není § 616, to bylo v předcházejícím a už neplatném zákoně.
Současný občanský zákoník č. 89/2012 už nezná něco podobného co píšeš.
Myslím si, že bych tě jako prodejce, poslal doprdele.
Pokud se začneš vehementně domáhat, dostaneš vždycky méně, než když se přátelsky dohodneš, a to i v případech nesporných, natož tady.
Řekni ještě jednou"občanský zákonník" a zaplatíš si to sám, a věř, že tě šetřit nebudou.
Oni ti prodejci taky platí složenky, a na vysoké noze si moc nežijí.
Takovou estrádu kvůli nějaký vachrlatýmu Altusu. Si to užij :-)))
Hele, ruku na srdce a poctivě - ne kvůli nám, my ti tu reklamaci ani nepotvrdíme, ani nezamítneme, ale kvůli tobě, aby se ti to znovu nestalo - jezdil jsi s tím a řadil, nic do drátů nešlo. Až teď najednou... Divný, ne ? Kdyby to bylo nějak od nich blbě nastavený, tak jsi to namotal při první příležitosti.
Neřadil jsi při tom rozjezdu čistě náááhodou tzv. španěla ? Čili zapomenutou velkou placku vepředu a pro snazší rozjezd nejlehčí, velké kolečko vzadu ?? Při kratším řetězu už může dojít k pořádnému našponování a při záběru i tím tahem uhnutí přehazky, klidně do drátů. A neštěstí je pak hned...
Tady jde prostě o princip. Rozhodoval jsem se mezi kolem z lepšího obchodu a koupí přes bazos. Rozhodl jsem se, že bude lepší koupit kolo ze specializovaného obchodu, abych měl jistotu, že vše pofrčí jak má. Není to moje první kolo. Už mám za sebou najetých dost cest, ale toto kolo ještě ani nemělo pořádnou možnost se projet a když už jsem ho bral ven, tak na lepší cesty a nižší frekvenci. Jel jsem na tepovku a snížení TK. Víte může se tomu kolu stát cokoliv a odpověď vždy může být stejná. Je to vaše chyba, tak na todle jsem si kolo ze specializovaného obchodu nekupoval, aby se mě rozsypalo dříve než ujede 200Km. Nemluvím o tom, že kolo ve středu krupe při každém šlápnutí ...
Zkus to reklamovat, ale pokud ti reklamaci zamítnou, tak se na to vyflákni. Ušetříš další výdaje, čas a zlobení. V tomhle má ronda pravdu. Tohle kolo fakt není nic zvlášť kvalitního a prodejci to ví a ví, že jsou častěji poruchová a hůře seřiditelná.
Nevim jak bys dokazoval, že to bylo vinou špatného seřízení, když ti prodejce zamítne reklamaci. Jedině, že zkusíš loterii. Podat žalobu a doufat, že se bude prodejce chtít vyhnout nějakým sporům, tak ti nakonec sám vyhoví, ale pokud ne. tak jsou to vyhozené velké peníze, mnohem víc než co bys dal za novou přehazovačku i s novým řetězem.
Nevim, jestli prodejce je značkový v zastoupení, ale podle toho co píšeš, tak značkový nejspíš nebude, jen to je běžný prodejce a pokud mu na jménu tolik nesejde, tak s tím fakt toho moc nezmůžeš, ale zkusit to můžeš.
Specialized má to docela velkou reklamu ... a podporuje to známé sportovce.
Hele no nic chlape :)) už tě nebudu zdržovat a díky. Jen mě jde o to, že se tady oháněj reklamací na 2 roky, ale upřímně ti nevezmou ani po 2 měsících, pač se to vždy dá zahrát na to, že je to tvoje vina :) měl jsem koupit kolo z bazaru.
Rozlišuj vadu materiálu od poškození používáním a špatným seřízením. V tom se hodně moc liší možnost reklamace.
A taky má na slušný právníky...
Hele, uvědomuješ si vůbec, že máš sice kolo s nálepkou Specialized, ale jen jakýsi prodejní souběh. Jak kdyby BMW nakupovali Trabanty a lepili na ně svá loga, aby měli co nabídnout i těm, co chtějí BMW za málo peněz ;-)
A kolik máš teda najeto? Teď píšeš 200 km, v úvodním příspěvků stovku...nemáš v tom lehce chaos? :-)
Na bike-foru jsi psal, že už víš, čím to je. Tak se můžeš podělit, ať to ví i min znali ;-)
RÁM: Specialized A1 Premium Aluminum, 29er geometry ORE downtube, butted tubesets, externally relieved headtube, forged dropouts, reinforced disc mount, replaceable alloy derailleur hanger
:-DDDD
Tak(y) jsem si to "kolo" konečně vygůglil... No je to prostě totální předražená mrdka, bo SPECIALIZED. Zadarmo drahá...
Vyměň servis a příště ber jiného prodejce, to bude asi jediná možná obrana.
Je to SPECIALIZED.
Je to doporučovaná firma a bral jsem jí tak.
Tak más tu ještě Scotta nebo Cannondale :-)
Právě proto. :-))
Měl sis koupit pořádné kolo.
Smykač je totálně zničený.
Toho cinknutí bych si asi všimnul, ale pokuď to nebylo dostatečně patrné, tak bohužel, ale přeci jen kolo nemůže vyřadit něco, tak malého. Mám ještě staré kolo a to jsem bral i do extrémů. Ano tam to cinkalo, ale vždy to končilo maximálně spadlým řetězem a né zamotaným v zadním kole ...
Ale může a snadno, pokud kamnínek po kazetě zajede do vodítka a tam se zasekne, tak se ramínko přehazky snadno otočí na druhou stranu.
Ale jak jsem psal, spíš bych si vsadil na špatné seřízení, že dorazy a pružiny šly dál za kazetu.
No a jak píšeš, že to bylo při rozjezdu, tak s velkou pravděpodobností si při rozjezdu a záběru naklonil kolo víc vlevo a odstředivá síla víc vyhnula ramínko vlevo a řetěz šel za kazetu, řetěz se tam seknul a než si zastavil byla přehazka namotaná.
Jinak to ani není možné aby se stalo.
Nejspíš můžeš reklamovat pouze špatné seřízení, pokud ti ho dělali.
Za tou kazetou má být takový plastový kolečko, aby se řetěz nedostal k drátům, ne?
Měla, neměla ... není tam a nebyla tam, ptal jsem se na možnou ochranu, ale není.
Ten plat tam jde dát dodatečně, dá se samostatně dokoupit.
Plast chrání jen dráty před poškozením, nic jiného.
Slušná sportovní kola ho nemají, nepředpokládá se, že by někdo kdo na takovém kole jezdí jezdil s neseštelovanou přehazkou.
Není problém si tam ten plast dát dodatečně, ale je to zbytečné, ten plast jen zabrání poškození drátů, ne přeskočení řetězu za kazetu.
Právě ...
Zrovna nedávno jsem si ten plastový talířek na jedno kolo instaloval. Vyšel tak blízko za největší pastorek, že po něm řetěz vždycky sklouzne zpátky na zuby a nemá šanci se kamkoli namotat. Takže doporučuji.
Z fotky vidím (tedy jestli vidím dobře), že přehazka je úplně překroucená. Tipoval bych, že se musela okolo té kazety úplně omotat, takže asi kamínek zaražený mezi kladkami. To už je spíš na pojištění než na reklamaci.
A ten nepohyblivý článek v novém řetězu vypadá na odfláknutou montáž - snýtovali, ale zapomněli rozhýbat (práce na pár vteřin). Z toho vyplývá, že se vůbec nenamáhali zatočit šlapkami a cokoli seřizovat, protože by si té nepohyblivosti museli všimnout.
Sorry, překlep, toměl bejt palec vzhuru
Každej, kdo má na svý náklady řešit reklamaci, bude mít snahu hodit vinu na uživatele.
Můžeš to zkusit dát právníkovi, on by měl být schopen říct, jaká je naděje na úspěch. Někdy stačí od právníka bububu dopis a protistrana se umravní. Ale může dojít na soud, znalecké posudky, to znamená desetitisíce korun výdajů a výsledek za dlouho a nejistý (soud předepíše výdaje k úhradě neúspěšné straně sporu).
Relativně low-cost řešení je napsat dopis, nazvat jej něco jako poslední předsoudní pokus o smír, udělat bububu, že je to přijde draho, pže jimi "odborně" seřízené kolo se samo při jízdě zničilo, ty jsi při tom přelít přes řidítka a byl dva týdny v pracovní neschopnosti, přiložit do krabice přehazku a čekat, jestli přijde zpátky nová.
Pak si koupíš novou přehazku, kvalitní řetěz a naučíš se servisovat kolo sám.
mě by stejně zajímalo, kdeže to kolo koupil. a ideálně názor druhé strany, protože je to nějaké divné :-))
hlavně to, že není schopný kloudně říct, co měl zařazeného, a kolik toho teda najel, jestli sto nebo dvě sta. na bike-foru mi připadá, že píše něco trochu jiného než tady. ale vpodstatě všichni mu řekli, že má smolíka, protože je gramlavý.
taky mi párkrát vlítla přehazka k drátům, dráty za kazetou jsem měl pěkně osekané od řetězu, ale naštěstí jsem vždycky stihl přestat šlapat a rychle zabrzdil, takže jsem ji nenamotal komplet :)
Také tomu servisu můžeš vyhrožovat, že jejich přístup k záruce rozhlásíš po všech cyklistických webech a že jim ta ostuda za ušetřený peníz nestojí.
To nefunguje.
Zkouším sabotovat Kosteleckou uzeninu už pár let :-)
Však jim zvrací pan i na jejich reklamě a nikoho to neodrazuje. Aspon můžou říct, že varují už obrázkem :d
Tak z toho co tady čtu se mi dělá mírně nevolno.
1. Řetěz na novém kole není ztuhlý, ale je špatně snýtovaný.
2. Takovýto řetěz se nevyměňuje, ale opraví se ten špatně snýtovaný článek.
3. Přehazovačka na novém kole nemůže špatně řadit, protože byla před prodejem seřízena a odzkoušena ( a říká se tomu předprodejní servis a prodejce to dělá ve vlastní režiji).
4. Jestli se řetěz namotal, tak na 99% proto, že byla špatně seřízena přehazovačka.
5. Pokud jsi se v kole nehrabal Ty sám (anebo ochotný kamarád "odborník"), znamená to, že jsi kolo koupil u někoho, kdo se v tom vůbec nevyzná (řečeno velmi diplomaticky).
6. Jestli bude prodejce stejně odborně řešit i reklamaci, skutečně nevím, co Ti poradit.
Dovolím so přidat svoje postřehy.
Bod 1 - může být špatně snýtovaný, ovšem znehybnit článek lze velmi rychle, stačí řadit v záběru, špona ze zubu převodníku se krásně zasekne mezi vnitřní/vnější článek. Oprava je stejná jako bod 2.
Bod 3 platí, pak ovšem pak nastane provoz - "přece se to nikde nespadlo atp. plky - ale na přehazce rejhy (asi od průvanu? :)) "- tudíž ohlá patka, jasně že to blbě řadí, popř. se ochotně zamotá do výpletu.
Bod 4 - může nastat výjimečná situace - puklý venkovní článek u čepu, záběrem se pootevře no a pak záleží co potká první (vodítko přesmyku, ramínko přehazky), popř. se řetěz jen "roztrhne" ; může to nastat i díky vadnému snýtování.
Jinak k posouzení vzniku téhle závady by bylo třeba detailně prohlédnout celé místo činu, z jedné a ještě nicmoc fotky toho moc poznat nejde a jsou to víceméně dohady.
Nechce se mi kvůli tomu zakládat nové téma a tohle už je evidentně u konce, takže -
Mám na horácovi nové náby i dráty (Novatec, Sapim), ale nechal jsem staré ráfy, protože se mi líbí (S.O.S.) :-)
A v nich je nejspíš zakopanej čokl. Už dvakrát se mi v krátké době povolil vejplet. Naposled v Beskydech přímo brutálně, že v zadním kole už škrtal na nejlehčí převod o přehazku (skoro polovina drátů na obou stranách). Provizorně jsem ho dotáh a scentroval plus mínus na plášť.
Po vycentrování v servisu jsem se rozhodl dát ráfkům poslední šanci, než budu shánět a vybírat jiné. Po poradě s bikeforem a katalogama jsem pořídil lepidlo závitů, které umí zavzlínat do už utažených matic (úplná vodička). Prý rozebíratelné. Loctite 290 za směšných 370 Kč, nicotných 10 ml. Když se s tím ale dělá opatrně, vydrží na mnoho a mnoho závitů. Ale žádný problém ho při troše nešikovnosti "vypotřebovat" třeba jen na dva :-))
Kápnul jsem si taky na jeden pokusnej drát s niplem. No, nevím nevím, jak se na to bude jednou tvářit servisák, hnout s niplem opravdu nejde. Asi mi fakt nezbyde, než se naučit centrovat (sikovkama) :-))
A ještě perlička z K24 - jediná závada za ty kilometry, trošku kuriozní - bráchovi se povolil jeden drát v předním kole a děsně drnčel (nekřížený). Ten s magnetem tacháku. Takže taky lepit.
Add povolující dráty výpletu. Na těch povolených drátech se povolí niple, nebo se ty dráty protáhnou? Nebo je to naopak, že se nejprve drát natáhne, tím se uvolí tlak na nipl a ten se pootočí? Prostě mi ta tvoje úvaha o zalepení závitů na niplech přijde jako příliš jednoduché řešení.
Niple se povolí, vyklepou. Ráfek je už pokroucenej (má toho za sebou nemálo), tak je vejplet nestejnoměrně utaženej. No a ty volnější dráty se začnou povolovat, vezmou pak sebou i protilehlé atd...
Kdyby se měl drát natáhnout, to by musel bejt z pořádnýho bláta. To u Sapimů nehrozí. Snad za pár let o nějakou setinku, ale ne o milimetry.
Pak by hrozilo ještě teoreticky stržení závitu v niplu, ale to by nešel pak docentrovat, byl by na výměnu. S tím jsem se ještě nesetkal.
Takže zalepením závitu se to povolování zatrhne ovšem navždy. Už to docentrovat nepůjde. Oprava je definitivní do první větší rány. Je to tak?
Lepidlo deklarují jako rozebiratelný spoj. Takže krapet větší silou nebo s nahřátím horkovzduškou by to mělo jít. Buďto si budu muset pořádně předcházet servisáka, nebo se začít sám učit centrovat :-)
Ráfky už stejně melou z posledního. Štve mě, že už stejné nedělají. Ne že by to byly nějaké top, náhrada určitě bude existovat, nejspíš i lepší - jenže to zas bude tejden študování recenzí a zkušeností, porovnávání parametrů... nebaví.
Rozebíratelný to určitě bude. Růženka přišla vepředu s výpletem centrovaným "sikovkama", niple byly s drátama srostlý, ale dalo se to rozebrat pilkou na železo :))