ahoj, mám takový dotaz. Právě jsem se v servisu dozvěděla, že tím, že jsem si koupila kolo vybavené sadou XT a deore,jsem si připlatila především za nižší váhu a přesnost přehazování (za ideálního počasí, v suchu...) ale na úkor menší životnosti komponentů. Myslela jsem, že koupě vyšší a dražší řady mi "ušetří" neustálé řešení rozštelované přehazovačky, která bude fungovat i v kopci v záběru a dokonce i v blátě. (to prý od těchto komponent chtít nemůžu. Má potom cenu investovat do dražších komponentů pokud nejezdím závody a neřeším každý gram? Dík za odpovědi už se v tom začínám ztrácet:-)
Není to tak docela pravda. Částečně se u vyšší řady hraje na gramy, ale to se týká hlavně té špičky (XTR), taky cena je tam zas ještě úplně jinde. Základní Deorko je zlatá střední cesta pro běžného turistu a rekreačního sportovce. XT je víc o přesnosti a citlivosti chodu, v mnoha ohledech bude díky použitým materiálům a přesnosti zpracování pro běžného smrtelníka i odolnější a stabilnější (stavěné na extrémnější zátěže a zacházení). Ale - bude mít možná pár "slabinek", které ale slabinkama nejsou, prostě se s tím v užití počítá. Jak která sada a varianta můžou mít hliníkový ořech (váha), kazeta může mít hliníkové pastorky (spotřebák, příště dáš odolnější - ale bacha u toho Al ořechu), pak snad už jen převodníky, ale ty bývají Al i na Deore a vydrží dost, podle péče a užití.
Obecně, neděs se, při normálním užití bude to XT nesmrtelný a rozhodně ti přinese víc radosti, než starostí, třeba tím přesnějším chodem.
Velmi souhlasím s tím, co napsal Ronda výše. Deore (LX, SLX) je rozumný standard. XT je lepší a XTR je podle mne pro běžného jezdce problematická investice. Souhlas i s tím ořechem.
Řady LX, SLX a XT jsou držáky se stabilním fungováním. Samozřejmě levné řady také fungují (řadí, ložiska se točí, brdy brzdí), ale chod není tak přesný a v čase stabilní. Až si budeš kolo opravovat sama a ty součástky Ti projdou rukama, uvidíš rozdíly ve zpracování, použitém materiálu a nezřídka i v míře přemýšlení tvůrců.
Řada Deore, LX nebo SLX je určitě dobrá koupě nejen pro teď, ale i do budoucna.
Řada XT už je otázka, protože cena je o dost vyšší a přitom výdrž je srovnatelná (není delší). Ty rozdíly ve zpracování, použitém materiálu, hmotnosti a jízdním odporu nemusí být pro celou řadu cyklistů dostatečným důvodem, aby opustili LX/SLX a šli do XT.
Mám na jednom kole čistou XT a na druhém LX/SLX. A rozdíl tam teda je dost velký... XT je přesnější, tvrdší, prostě sportovnější, LX/SLX mi připadá gumovější, měkčí.
Ale plně použitelné jsou obě (i když na "závoďáka" bych nic jiného mež XT/XTR nechtěl).
Možná ještě řeknu to, že záleží na míře využití. Já na kole najezdím něco přes 11 tis. km ročně. S přibývajícími roky jezdím více technicky vyspěle a méně silově. A jízdní odpory tak více cítím.
Na horáku bych už pod XT šel jen velmi nerad a pod SLX už vůbec ne. Na crossu, který jezdí celoročně i ve sněhu a v létě dálkové trasy, bych pod LX/SLX už taky nešel. Horší součástky jsem na něm měl a postupně jsem je nahradil.
Na skládačce mám základní osazení a otevřeně přiznávám, že si někdy rozmyslím, zda nemůže jet danou trasu cross, protože to lepší osazení prostě lépe jede. A jak to stárne a opotřebovává se to, tak jsou ty rozdíly více znát.
Čím více se to používá, tím více člověk vnímá i malé rozdíly.
Díky. Bohužel zatím je to tak, že po prvních měsích jsem dost zklamaná, a akorát se dohoduju s prodejnou ať to pořádně seřídí. Zlobí to co jsem začala jezdit - padá řetěz, nepřehazuje to, vyloženě při jizdě cítím jak to jde přez zuby. A asi je přestaly mí stížnosti bavit, tak se na mě vytasil s tímdle, abych přestala otravovat. A protože tomu nerozumích chci znát víc názorů kdybych to snad musela znovu řešit a abych při dalším servisu byla moudřejší.
To je u nového kola celkem normální, než si to sedne. Musí se to seřídit. Od toho ostatně je garanční servis. ;-)
Musí se to seřídit ale tak 1x nebo 2x. Pak už to začíná být o tom, že někdo pracoval nekvalitně anebo se to používalo zvlášť hrubě nebo to třeba havarovalo.
Bohužel jsem sám zažil případ, kdy nové kolo málem nedojelo ani z prodejny domů, jak se cestou rozložilo (povolilo). Pánové se vymlouvali na hliník. Nicméně po roce a půl další kolo stejné problémy nemělo, takže ho prostě smontoval jiný borec a o tom to bylo.
změnil bych servis.
ale jedna otázka trochu mimo - jak je na tom řetěz? není už vytahaný? u mě to začíná pravidelně zlobit ve chvíli, kdy mi začne propadat měrka na řetěz - hůř to řadí nahoru i dolů, často musím při řazení "přetáhnout" páčku o půl polohy, aby řetěz spadl kam chci.
zkus na to kouknout, třeba bude zakopaný pes v tomto
EDIT:
jestli padá řetěz z převodníků úplně mimo ně, tak jsou špatně seřízené dorazy, stejně tak u přehazovačky. jestli to hůř řadí a "chrči", tak je buď moc nebo málo napnuté lanko k přehazovačce - je na ní štelovací šroub (někdy je i na páčkách řazení - dá se seřídit opatrně za jizdy ;-)
Zlobí to co kolo vyjelo z prodejny, takže řetězem by to být neměl:-)Tedy za předpokladu, že už tam nebyl dán jetý řetěz.
Tohle ti řekli u nového kola téhle třídy ?? To po pár kilometrech a seřízení musí šlapat jak švýcarský hodinky. Ten jejich argument by možná obstál při ryze závodním nebo profesionálním užití, kde po pár měsících by mělo kolo to nejlepší za sebou. To ale podle způsobu dotazu nepředpokládám, takže takové kolo musí být minimálně celou první sezónu v tip-ťop stavu. Pokud by se hodně rajtovalo, nejvejš bych toleroval řetěz, destičky a podobný spotřebák.
Vlítni tam na ně, nebo to vem přes Obchodní inspekci. Smířlivější způsob je asi vyměnit servis. A pokud to ten druhý udělá dobře, tomu původnímu udělat pořádnou "reklamu".
Naprostý souhlas. Já teda zvládl bajka "dorasovat" za víkend, přesněji sobotní závody (památná, a už i skoro legendární, je a byla Sileska 2010; nechal jsem tam materiálu za skoro 4 tisíce; ostatně i loňský Drtič byl na bajka záhul, ovšem to není závod, že, ale kolo - komplet na XT - celou dobu řadilo, brzdilo, fungovalo), ale to skoro určitě není případ tazatelky.
todle opravdu není můj případ. Jsem rekreační jezdec. Ale předpokládala jsem, že pokud jezdím na biku s tímdle a osazením jen o trošku náročnější terény než jsem jezdila s trekovým kolem osazeným altusem (a nešetřila jsem ho na cyklostezkách). tak byl logicky mělo vydržet víc. Proto jsem do nového kola investovala. tak mi teď překvapilo když serisák použil tydle argumenty. I když už od začátku z něj mám dojem. že je mu jasný že tomu až tak moc nerozumím (ženská no) tak mi může namluvit co chce...
No normálně bych řekl, že ten servisák je kokot, ale nechci být sprostý, tak neříkám nic... :-)
Dělají z tebe "blbku". Vezmi si tam ssebou chlapa. ;-)
řekla bych že jsi dost slušný. Po tom co mi řekl, že jsem si sama zničila vidlici (stržením šroubu) a nemůžu z něj dostat vyjádření od výrobce, ta sama už používám silnější výrazy.
Bohužel v okolí nikoho kdo se v kolech vyzná a nemá jen naučené fráze nemám. Jinak už bych ho tam dávno poslala.
Zničila vidlici stržením šroubu ? Ne že by to nešlo, ale... Co to bylo za vidlici a jaký šroub ? Typ, fotečka, model kola, případně který servis ?
http://cz.author.eu/horska/mtb-27-5/author...
nejvtipnější na tom je že jsem to údajně zničila ale opravu zaplatit nechtěli a jen to napsali do záručáku. Zničeno uživatelem
Máš asi chybku v úvodním příspěvku ;-) Kolo není vybavené sadou XT, ale jen přehazkou XT (snad nejběžnější záležitost na světě, cpou ji úplně na všechno). Budiž ale ke czi kolu, že zbytek je docela vyrovnaný, vesměs na základním Deore.
Každopádně platí už napsané. Žádnej šunt to není a mělo by to makat bez problémů.
to je možné. správné názlosloví mi ještě krapet dělá problémy. Jsem laik a teprv se v kolech učím orientovat.
Díky za názory. Jsem ráda, že jste mi zde potvrdili můj názor: chyba není v kole ale v servisu.
asi to zničit jde. ale ne za předpokladu že na to nikdo ani nesáhl.
Mě takhle jako malýho kluka kdysi v servisu poslali domů se zadním kolem, že to pětikolečko nějak nejde sundat. A že za práci nic nechtějí.
Až doma jsem tehdy zjistil, že úplně orvali zoubky pro klíč a náboj (tehdy obtížně sehnatelný) byl na vyhození. No a nebyl doklad, nebylo dovolání...
Asi občas budou tyhle praktiky přežívat.
Nakonec, je to pár let zpátky, co se mi ze zvlášť extra vyhlášeného servisu vrátila tekoucí vidlice jako oservisovaná. Pan servisák o tom dokonce věděl, ale ani na účtence se nezmínil...
Co si holt člověk neudělá sám, to pořádně nemá. Čest několika výjimkám (např. tlumiče BikeLive)
Bohužel, já si na kole neudělám nic. jsem na to levá a akorát bych udělala víc škody než užitku.
Nezbývá mi než hledat nový servis.
V jaké lokalitě se plus mínus nacházíš ? Třeba tady někdo bude o dobrém servisu u vás vědět a nasměruje tě.
Kladno. ale pro zatím by to asi chtělo autorizovaného servizce authora, kvůli případným dalším problémům
Author má určitě autorizovaných servisů povícero. A tady nějací hrdí authoráci jsou. Tak se třeba někdo ozve.
No a v případě Authora by možná nebylo od věci se obrátit přímo na ně.
Sice na svých stránkách jsou tajemní jak hrad v Karpatech a nikde není k nalezení ve kterém žižkovském činžáku sídlí, ale je tam alespoň nenápadně frknutá mailová adresa [email protected]
Tak na ní bych je zkusil otravovat s popisem problému, dokud by nějaký konkrétní servis nedoporučili.
Jak píše Heky - nemáš ve svém okolí někoho, kdo si kola sám dobře servisuje a ví, o čem je řeč ? Ne žádného "akademika", co se umí jen vytahovat cenovkama za nóbl komponenty, ale kdo o tom fakt něco ví. Aby s nima pokecal a usměrnil je.
Tvrzení, že XT je špatná řada a nepřesně řadí, je nesmysl. Levnější řady obsahují obecně více oceli, zatímco vyšší řady hliník nebo jiné lehčí materiály. To pak má onen dopad na hmotnost a stejnou nebo v horším případě nižší životnost. Použité materiály a jejich vyšší technická vyspělost (tvarování atd.) však NEMAJÍ vliv na zhoršení jízdních vlastností, ba právě naopak.
Bohužel je pravda, že servis je slabé místo. Leckdy se mění i to, co by ještě vydrželo. Mnohdy se pracuje nekvalitně. Tak dlouho jsem měnil servisy, až jsem si začal maximum možného opravovat sám.
Pokud je to v rozsahu záručních oprav, asi bude třeba to se současným servisem přežít. V opačném případě to není o špatné řadě, ale o špatném servisákovi a toho je třeba vyměnit.
Řada XT opravdu řadí skvěle, hlavně přesně a v čase stabilně (nerozštelovává se).
Příčinou může být jak špatné seřízení komponent, tak taky špatné smontování celého kola (kolo se přepravuje rozebrané a montuje se až u prodejce). Rozhodně ale není na vině sada XT sama o sobě.
Především bych vyměnil servisáka a servis a když by to opravdu nepomohlo, tak teprv potom bych možná začal uvažovat jestli nekoupit novou sadu, protože by mohlo jít o nepovedený ojedinělý kus.
Pročet jsem všechny příspěvky, přidám svůj názor.
V kopci řadit lze, ovšem pro hladký průběh změny převodu to vyžaduje souběh několika faktorů - správné nastavení a správnou techniku provedení(jednoduše: nervat to silou a v plným záběru, to pak řetěz přeskočí a ničí se zuby i články řetězu)
Padání řetězu (asi při řazení na trojtácu), tak na 95 % je chyba v technice - úhel sedlové trubky je dle geometrie 73, přesmyk Deore je pro 66-69, tudíž patka vodítka "odstává" od převodníků (na fotce v odkazu to není přiliš dobře vidět) a proto je tam prostor pro vznik komplikací: při řazení střední/malá padá řetěz; malá/střední a střední/velká - tvarování vodítka špatně navádi náběhové hrany řetězu na nabírací výčnělky (nebo jak se to správně jmenuje) a posléze na zuby převodníku. (Možná by to šlo řešit výměnou přesmyku za jiný (11 sp, Sram??), je to chvilka práce navíc, ovšem zlepšení může nastat. Ale taky nemusí.)
Na mém XT (ale komplet XT - ne jen šaltr) z devadesátých let ještě dnes jezdí ty mladší z dcer. A to jelo i Český pohár cross country (Scott cup, Marin Cup a nějaké ty Cyklon cupy a 24 hodinovky) Ale servisuju sám. Tohle XT je jediný kolo v baráku, které je trochu špinavé a zašlé na nepřístupných místech, protože není důvod nic rozebírat a na pravidelné rozborky-sborky mám jiných kol dost. Takže XT je dobrá volba, spoustu rad zmínili ostatní, napadá mě jen, že i nové kolo může mít ohlou patku přehazovačky – pak je seřizování šroubkama a kontroly/výměny bowdenů slepá cesta. Držím palce, je to krásný kolo a bude fungovat.