Ahoj,
Mám technický dotaz. Můžu vzít ořech z naby m525 a dát jej na nabu m475? :)
Konusy a serepeticky mám použít z které z nich? Nebo je to stejné?
Na moji 475 se mi pokazil ořech, preskakuje a "boucha" do pedálu. Ale dostal jsem nabu 525, která má sice prý zadrene konusy, ale ořech by měl být v poradku...
Můžu to prohodit nebo si mám sehnat novou 475 a přehodit to na náboj z ní komplet vsechno?
Díky a mějte se
Brůča
Ořech by měl jít přehodit bez problémů- ostatní nevím jistě, ale snad nebudou jiné konusy a oska na podobné řadě.....
osa asi stejná bude, ale ty konusy budou pravděpodobně jiné, aspoň dle toho obrázku a kompatibility to na mě tak působí
takže další úlovek, konusy jsou opravdu jiné
https://www.yumpu.com/en/document/view/39831712...
Typ konusů može byt jiný- Deore má lepší utěsnění, ale záleží spíš na průměru lož.kuliček, pokud mají stejnou velikost, není co řešit.
takže ořech u m475 a m525 má stejnou "hvězdičku" na nábě, takže jdou bez problémů přehodit.
teda pokud si člověk nepomíchá staré osy, konusy, podložky, kuličky a všechno ostatní do jedné krabičky. a pak nepotřebuje přemlouvátko (gumová palička), aby dovnitř ořechu namlátil krytku, co patří na kuličky pod konus. a pak nepotřebuje šroubovák, aby ji zas kousek povytáhl, protože ji namlátil moc a místo 9 kuliček tam pak vešlo jen osm a půl.
ale jinak to šlo fakt v pohodě :-)))
(samozřejmě než jsem se tedy dozvěděl důvod vyřazení náboje s mým "novým" ořechem - pravděpodobně popraskaný ořech uvnitř :-)))
ale zatím funguje líp než ten starý, tak snad to chvíli vydrží než koupím nový náboj s novým ořechem
jen doufám, že neodejde při beskydování... asi si vezmu ten starý ořech do rezervy s nářadím :-)
Jo, vem ho sebou. Měnit šimaňáckej ořech a ladit konusy někde na zápraží je mimořádně vydařená kratochvíle.
Co takhle vyměnit nábu rovnou ? Do Beskydování času dost.
jednak bych tu novou musel koupit (a mám pořád dilema konusy vs průmysly), druhak bych musel koupit i nové dráty, protože ty staré jsou na straně u kazety trochu posekané od spadlého řetazu. ale drží :-D
a třeťak bych to musel nechat někoho zaplést, protože to já zas neumím. byť návod bych asi na netu našel, tuším, že ho dával nightrider.
nebo koupit nové zapletené kolo, to by bylo dražší jen o ráfek. ale vzhledem k tomu, kolik mě teď vyšly díly na repase "pohonu" (kliky, osa, kazeta, řetaz, kladky, nové pedály,...), tak už prostě tolik prašulí není :(
na druhou stranu mám to přehazování ořechu už docela natrénované ;-)
Jestli tě to stejně čeká... Akorát riskuješ, že se ti to odporoučí někde daleko od civilizace.
Koupit nábu a slušný dráty je brnkačka, vypletení otázkou čtvrthodinky a vycentrovat to necháš. Nebo to necháš rovnou zaplést i s vycentrováním.
ono, jako, když seženu jinou nábu 475 nebo 525 tak mi přece stačí přehodit jen ořech, a na přeplétání se zvysoka..., ne? :-)
A jakpak ložiska, konusy - točí se hladce, nebo už občas škobrtají ? Jestli zaškobrtnou nebo přidrhávají jen tak nezatížené v prstíkách - tak si představ ten odpor při otáčení a plné váze.
točí se v pohodě, misky i konusy jsou jen trochu vyleštěné, ale jinak v cajku.
ale podařilo se mi najít zadní kolo s nábojem 475 a ráfkem mach 250 za necelé 400,-, tak vážně přemýšlím, jestli ho nevzít, protože to vyjde levnějc jak samotný náboj :-)
Nějakou dobu určiě poslouží, ale zázrak to asi nebude.
To bude asi odprodej z nového kola, když si je někdo nechal vyměnit za jiné. Nebo po reklamaci, opravené.
píšou, že je to nové kolo, tak snad bude včetně ořechu. pořád by mě to i tak vyšlo líp než koupit jen nový náboj.
anebo můžu takřka za stejné peníze koupit nový náboj 535 na patro.cz, a přehodit z něj všechno včetně osy a konusů na nábu v současném kole. a teď babo raď :-D
...pokáď byl problém jen s ořechem a ložiska jsou v cajku- není co řešit a bát se "rozsypání" nevím čeho mimo civilizaci(ořech je v OK). To je jako bát se, že se mi pokazí nový díl, protože není "zajetý"...:-((
No, přehazovat z nové náby ložiska na staré vyrajtované dráhy... nevím nevím. To radši dojezdi a pak přepleť.
...podle pův. dotazu bylo třeba nahradit jen pokazený ořech, ne?
Ale píše, že chce z fungl nové náby udělat dárce orgánů a osičku, kulky a konusy inplantovat do staré náby s vyrajtovanýma dráhama.
Jeste bych mohl objednat tuto viceucelovou nabu. Aspon hodnoceni ma moc dobre :-))
http://www.patro.cz/produkt/1075184254-naba...
Ale ted uz vazne. asi objednam tu 525 a bud to prepletu nebo to implantuju, uvidime podle nalady :)
Co to je za hokynářství, že neuvádějí ani označení modelu ??? Tam nakupuješ věci na kolo ?
Bezne je tam nenakupuju. Ale koukni na to hodnoceni naboje :-))
Tu m525 tam maji bezkonkurencne nejlevnejsi, zvlast kdyz si to muzu vyzvednout osobne pri ceste z prace
Tak jo. Přídavný kartáč mě přesvědčil. Víc vědět nepotřebuju.
Jinak Novatec je dobrá volba. Akorát zvolit správný model. Respektive nepoplejst to a mezi tou haldou různých pro různé použití trefit tu jedinou správnou a vyhovující se správnými parametry (materiál Al-Fe, počet ložisek, kotouč, upínák, počet špic)
...tak nevím- v dotazu píše o pokazeným ořechu a jeho náhradě z náby se zadřenýma ložiskama(takže asi nová nebude- na původní nejsou dráhy vyrajtované, ale jen provozem zaleštěné) a není mi jasné, proč chce přehazovat vše ze staré 475-ky na použitou 525-ku jen kvůli vadnému ořechu...:-((
Uf, tak ještě jednou, vznikl tu trochu chaos
Původní momentálně zapletená naba je 475. Na té mi začal zlobit ořech.
Dostal jsem starou vyrazenou nabu, na které měl být prý ořech v pořádku, jen měla zadrene konusy. Konusy jsou na jedné straně opravdu KO, a ořech prý nakonec v pořádku taky není, je prý vevnitř nějak napraskly.
Takže aktuální stav je ten, že mám zapletenou nabu 475 (starou) a na ní ořech z té 525ky. Misky v nabe jsou v pořádku.
A to jsem ještě v pátek zjistil, že se mi po jízdě do práce udělala v konusech vůle a pohnu kolem do strany o centimetr. Tak to budu muset znovu rozebrat a seřídit.
Co teď řeším je to, jestli koupit novou nabu 525 za cca ctyristapade, a přehodit z ní ořech, osu a konusy na tu starou 475ku. Bylo by to bez zapletani a asi nejjednodušší.
Nebo jestli tu (v budoucnu) nové koupenou zaplest celou. Nebo jestli vzít něco s prům ložisky, což by ale znamenalo i nové špice a zapleteni nebo aspoň docentrovani v servisu.
....komplet vysvětlení celého problému i pro "natvrdlé"- teď už "jsem v obraze" i já...;-)
Já bych to teď seřídil(pokud to půjde) a šel do nové- investice se vyplatí.
Dilema kónusy vs průmysly?
Jsou nějaké kónusy, co by vydržely aspoň polovinu co normální ložiska bez jediného zásahu?
na ten zadní náboj (m475) jsem od pořízení kola nemusel sáhnout, za ty tři roky najeto cca 20 tisíc km :)
od průmyslů mě s mojí váhou právě zrazovali, že u nich vznikne vůle, která nejde seřídit jinak než výměnou ložiska. ale že konusy si můžeš seřídit vždycky...
na kolobkách doma průmysly mám a je to teda paráda. ale s tím kolem pořád váhám...
nějaký slušnější zadní náboj od novateku stojí tak tisícovku. plus k tomu 36 drátů a zapletení, a budu málem na dvou tisících
Přidej kaček:-)
právěže teď nemám. dělala se technická na auto, k tomu bude ta itálie, beskydování,.... a tiskárničku doma nemám :-D
Chceš půjčit? Teda tu tiskárničku:-)
a nechceš to natisknout a poslat mi to radši rovnou na účet? :-D
natisknout a poslat na účet ? :-)
není jednodušší rovnou/jenom poslat po hacknutí nějakého účtu ?
při vytištění je asi větší šance, že ho s těma falešnejma papírkama někdo někde odchytí :-))
Vůle v průmyslech ?? To leda tak v nějakých no-name blátech. Slušný ložiska musí vydržet mnohem víc, než nějakej metrák. Na strojích běhají v mnohem náročnějších podmínkách.
A konusy nejsou od toho, aby se "dotahovaly", když se ložisko nějak vychodí a propadne. Konusy jsou jen o tom, že je ložisko rozebíratelné. Po sestavení má jednu jedinou správnou polohu. Může se tak maximálně samo povolit a následně se musí seřídit opět do té jediné správné pozice.
Pokud y se nepovolilo, ale vznikl v ložisku vakl, není to o tom, že se krapet přitáhne a jede se dál. To ložisko to má na 99,99% za sebou. Otlučené kuličky, vymleté ložiskové dráhy. Jinde se žádná vůle nabrat nemůže.
A že se to po přitažení zase v ruce hladce a snadno točí ? Bez zatížení se ty nerovnosti na drahách a kuličkách nějak překonají bez zaškobrtávání (akvaplanink po vazelíně :-)) - při plném zatížení se ale ta vazelína vytlačí bokem a kulička se vší silou rve do každé nerovnosti. Nepatrné odpory, ale nasčítají se. Kilowaty navíc v hnátách nemáme.
K tomu poslednímu odstavci - mám opačné zkušenosti. Na "pracovních" kolech, když po údržbě seřídím kónusy tak, aby právě zmizela vůle, obvykle jde už točit s oskou ručně fakt blbě, jako kdyby tam bylo něco hranatého. I když jsem měnil kónusy a kuličky, ty misky už nejsou zrovna jak zrcadlo.
Po nasazení a roztočení to ale jede jakoby nic. A při jízdě není poznat už vůbec nic divného.
Když jen roztočíš kolo, tak je ložisko v podstatě nezatížené a velikou roli pak hraje setrvačnost překonávající odpory. No a při jízdě ty odpory překonáváš silou šlapání. Při jednotlivém šlápnutí ten odpor nepoznáš, takový cit v nohách nikdo nemá. Ale určitě by to bylo přístroji měřitelné a při padesátikilometrovém vejšlapu už by to mohlo být zajímavé číslo.
Prostě, není-li něco ideálně kulatého nebo hladkého, musí se to projevit. Zda to člověk vnímá, nebo si chce připustit je naprosto vedlejší.
Jak je to s mazacím filmem mezi kuličkami a stěnou ložiska při zatížení v závislosti na viskozitě toho mazadla. Když mám dobré ložisko, tak bych mohl mazat méně viskózní vazelínou, nebo dokonce jen olejem. Když to ložisko už nebude tak skvělé, tak by se viskóznější vazelína mohla mezi kuličkou a stěnou spíš udržet a snižovat tření na těch hrbech. Dá se taková úvaha použít, nebo je to zcestné?
Olej nebo vazelína udělá na ploše v místě dotyku sakramentsky tenoučký film, který se pod zatížením může škubnout a pak jde kov na kov. Čím kvalitnější mazivo, tím víc odolává extrémům a neškubne se. Viskozita je jen o vyplnění prostoru, stékání, odolnosti vůči teplotě atd...
V podstatě jedno jestli olej nebo vazelína. Olej je v podstatě lepší (na dráze mažou olejem kvůli minimálnímu odporu), ale stéká, dlouho tam nevydrží. Tak se dává vazelína, kompromis.
Nechci se nijak přít, ale snad se shodnem, že zrovna odpory ložisek na kole, vzhledem k jejich rychlosti otáčení, patří k těm nejmenším, ne-li zanedbatelným.
Když už pomineme veškerý odpor vzduchu a uvažujeme jen hladkou cestu, tak třeba dofouknutí plášťů o 0,1 baru ušetří spolehlivě větší výkon, než výměna no-name náboje za nějaký high-end.
A rozdíl mezi různými plášti udělá víc, než
pocit při zapnutí/vypnutí přítlačného dynama, které se naší prací slušně zahřívá.
Zahřát na kole ložisko, to leda úplně zadřené nebo přetažené.
Co teda trochu zahřát jde, je nezajetý Rohlík, ale i tuto ztrátu kvalitní pláště vynahradí.
na favoritu jsem kdysi jezdil s přidřenými ložisky asi týden. a pořád jsem si říkal, proč mi to nejede :-)
teď jsem povolený konus utáhl taky nějak víc, ale kašlu na to, příští týden to přepletu na tu 525ku, ať je to na Beskydování v cajku
Čím slabší "motor", tím výrazněji se projeví každá maličká ztráta. A hlavně se několik opravdu nepodstatných hravě nasčítá do ztráty už podstatné. Pochopitelně deset kiláků se dá odjet i na úplně zadřeným kole - ale na stovečce, dvou se ty setinky a desetinky zbytečně vydaných Wattů posčítají a přinesou zbytečnou únavu.
Pomalutočkový ložisko se snad ani nemá šanci ohřát. Tolik energie mu snad ani nedodáváme (nemá kde jinde brát) a navíc to snadno uchladí.
Technicky dotaz k přední nabe XT :)
Mám na ni kotouč pridelany takovým tím tisicihranem - prostě ne šesti torxi. Dá se ten kotouč přitáhnout bez toho, abych musel vydělat na straně kotouče konus? Nemůžu přes něj totiž nasadit ten ořech na povoleni/utazeni...
Zkusit někde v servisu jiný ořech? :)
Máš asi nějak divně baňatej klíč. Na kámošovo kolo jsem klíč nasazoval úplně v pohodě. Sice nemá XT, ale nevěřím, že by to bylo jiné.
A XT nába má centerlock ?? Jsem myslel, že je to záležitost spíš levnějších kol a tahle třída má obecně šestišroub.
Je to možný, že je ten ořech vevnitř malý - je to ten obyčejný kaleny o kovysu
Míval jsem vpředu sestisroub ještě na starém náboji, ale loni jsem nechával zaplest nové přední kolo a skončilo to nabou XT s tím centrlockem.
Takže říkáš na konus nesahat a zajít do servisu s prosbou o dotazeni?
Je to nějaký divný.
Zkus s tím předním kolem spíš zajít do obchodu a vybrat klíč, který na to bude pasovat. Potřebovat ho budeš nejednou a stojí tolik, co jedno dotažení v servisu.
Zkusím se zítra stavit v svém oblíbeném servisu, tam by mi to mohl dotáhnout zadara :D
Problém je ve stahováku, Kovys má vnitřní průměr 19,5 +- setinka a matka na náboji taky 19,5 +- setinka, jde to nasunout velmi ztuha, popř. vůbec.
Co mám ostatní stahováky tak ty maj vnitřní průmer 20 mm (SuperB, Powerfix).
Origo Shim. nástroj TR-RL15 asi nemá cenu pořizovat, cena silně připomíná drahotu.