V sobotu mi přestal fugovat objektiv, nějak se zadrhla závěrka. U nás to "opravuje" akorát oficiální zastoupení Sony tím, že to pošlou někam do zahraničí a za vyčištění si řeknou tři tisíce.
Chtěl bych se zeptat, zda tu není někdo dostatečně šikovný, kdo by byl ochoten se v tom zkusit za peníze povrtat. Mě to totiž ukrutně nebaví a někdo by si takhle mohl pohrát a podívat se do objektivu.
Odvážné rozhodnutí. Hrábnout do mechanické závěrky foťáku (tak, aby i po zásahu spolehlivě fungovala), to už chce znalosti, zkušenosti a výbavu. Na to desítka klíč, inbusák a zvídavost nestačí.
Porajtuj po netu, bejvali u nás profi opraváři mechanických částí foťáků, třeba ještě někdo přežívá. Učilo se to v Přerově.
Proč odvážné, vždyť shání jen někoho kdo se v tom povrtá ...
Samozřejmě v kroku č.dvě bude shánět někoho ještě šikovnějšího, kdo to zas všechno dá zpět a zprovozní :o)))
To můžu klidně dát v pytliku SONY servisu a daj to dohromady za stejný peníze.
Může stačit to otevřít a profouknout stlačeným plynem. Závěrka je pootevřená asymetricky, tipuju, že se jenom dostal bordel mezi lamely a teď to drhne.
Ber to jen jako varování, že to není až taková sranda. Dřív byly poruchy závěrek a clon docela běžná záležitost a amatérské rejpání končilo obvykle fatálkou. Moc jemná a přesná záležitost (dneska zas ještě přesnější a titěrnější), nesmí se tam dostat mastnota (ani otisk prstu), i s tím ofouknutím je to vošajstlich, kam se to smí ofouknout, aby to nenadělalo škody na jiném místě.
Ale jak píšeš níž, třeba někdo o nějakém opraváři bude vědět. Bývali, ale ubyli. Dřív odcházely foťáky po dvaceti letech na mechaniku. Dneska po pěti letech na elektroniku (neopravuje se), nebo jen "zastarají".
Třeba tu někdo někoho takového zná. I proto píšu.
Ptáš se na špatném foru, tady by to byla hodně velká náhoda, projdi nějaká foto fora. A ptáš se i blbě, jen že je to Sony nestačí, to je jako bych měl dotaz - nestartuje mi Octávie, ale jaká benzín či nafta?, jaký model? atd
Zas až tak bych to nezatracoval. Někdo může mít zkušenost s opravou foťáku mimo ten jejich autorizovaný servis a kontakt na něj.
S nějakou tou foto drbárnou máš recht. Ale není drbárna jako drbárna. Některé jsou jako nakole :-)) Máš tip na konkrétní, víc zaměřené na techniku ?
Těžko radit když jsem opravu nikdy nepotřeboval, protože my nikonisti neopravujem my fotíme :-) kdysi bylo slušné forum na digineff, ale kdeže loňské sněhy jsou, jedině googlit a hledat přímo sony forum nebo zkusit návštěvu třeba v megapixelu, třeba mu dají doporučení na někoho.
V Megapixlu jsem byl včera a nic z nich nevypadlo. Sony, vypadá to, má relativně malé zastoupení na trhu, žádnou specifickou Sony drbárnu jsem nenašel.
Nikon J2 má oproti Sony NEX mrňavej čip. Crop faktor 2,7 vs 1,5. Malé a lehké objektivy se stabilizací obrazu Nikon nedělá, takže potmě s tím za horších podmínek z ruky nic nevyfotíš.
Když vezmu NEX a k tomu SEL 35f18 (po přepočtu 52,5 FF), tak to dohromady váží 400g a fotky z toho lezou neuvěřitelný. Díky stabilizovanému objektivu můžu fotit negry v tunelu.
Potřebuju opravit SEL 55-210 (82,5-315 FF), který váží 345g.
Jakákoliv zrcadlovka by vážila trojnásobek a zabírala šíleně moc místa.
V tomhle nemá Sony konkurenci. Našli díru na trhu a zaplnili ji.
Spousta lidí mi doporučila brněnské http://www.efektfoto.cz/ - Veveří 8. Prý velmi solidní přístup i ceny. Telefonovali jsme, standardní dodací lhůtu tří týdnů zvládnou zkrátit. Takže balíček je na poště.
Hodně lidí doporučilo (a někteří přidali pozitivní recenzi) http://www.efektfoto.cz/ na Veveří.
Podařilo se mi vygooglit i jiné neautorizované servisy, ozvali se, ale objektiv už byl v Brně.
V objektivu odešla nějaká elektronika, další oprava by byla drahá (výměna částí) a nebylo by jisté, že se nevysype něco jiného. S ohledem na cenu (nový po troše hledání cca 7.500Kč, oprava za půlku) jsme se dohodli, že si nechají objektiv na díly, pošlou mi krytky a nebudou mi účtovat rozebrání (což by jinak bylo asi za šest stovek).
njn, jiná doba. Není to tak, že by se dneska nechtělo opravovat, ale prostě se to ve většině případů u tuctových vehiklů díky složitosti, pracnosti a celkově klesajícím cenám prostě nevyplatí.
Zítra by mi měl přijít jiný- koupený loni na jaře, údajně příliš nevyužívaný, za 5.500Kč.
Nevím jak to s fotovýbavou probíhalo za komančů. Ale co jsem četl o shánění filmů a přemotávání metráže, tak asi nicmoc. Si tak představuju jak by tohle asi vypadalo- vysral se objektiv, jehož oprava by byla drahá? Tak si koupíš novej, neasi?
Běžné filmy byly kupodivu docela dostupné. Žádná láce, ale asi jsme byli na brutální ceny otupělí, takže na dnešních 200-250 Kč přepočtený barevný diapozitivní kinofilm byl pro nás tak nějak únosný luxus.
Běžnější černobílé filmy tady byly z Fomy 100 ASA (ISO)- 21DIN, prodávala se i 800 ASA - 30DIN, to už ale byla taková podivná šuměnka, musela se dohánět (ale zároveň příšerně zplošťovat) ultrajemnozrnnou vývojkou.
Pak se tady prodávaly sovětské černobílé filmy. Stříbra v nich bylo, že bys vylouhoval na kávovou lžičku. Díky tomu pak fotky byly jak stínohry z filmu Šíleně smutná princezna.
No a jednou za čas (trošku častěji přes známého) se daly splašit krapet lepší filky ORWO z NDR.
Ale o nějakých Ilforfech jsme si mohli tak akorát šuškat, vídali jsme je jen na Interkameře.
Z metráže se převíjelo kvůli nějaké té úspoře. Jestli si to dobře pamatuju, tak běžný ČB kinofilm 21DIN stával tuším 8.50 Kčs a namotaný z metráže vyšel na pětikorunu. V relaci k platu vynásob podle doby 8x až 10x.
Filmem to ale nekončilo. Vývojka, ustalovač, tank, zvětšovák, další vybavení temný komory, fotopapíry, pračky, leštička, fůra času...
No a pokud jsi si chtěl nechat fotky udělat, tak poštou do Teplic. Žádné minilaby. Nějaká koruna za vyvolání filmu, 1.5 až 3.5 Kčs za fotku podle velikosti. A pokud jsi chtěl barevnou fotku na papíru, tak se jedna pohlednicovka motala kolem 14 Kčs (opět násob 8 až 10 krát). No a za čtrnáct dnů od odeslání jsi měl fotky doma.
Kupovat foťák nebo objektiv nebylo vůbec běžné. Za ruské šroty, např. Zenit E (mechanika bez měření), se vyplázla tak půlka platu. Pokud už se natrefilo na Prakticu z NDR (nejvejš vnitřní měření, spřažené na kontrolku nebo ručičku v hledáčku), tak to odnesl víc jak celý plat. Foťáky samozřejmě bez blesků a podobných fičůr.
V setu vždy základní pevný objektiv 50mm. Pár pevných objektivů, např. portrétní 135mm bylo dostupných, ale žádná hitparáda, vesměs rusko. A ceny určitě ne lidové.
No a protože se to čas od času sypalo nové kusy byly drahé a byla to sice titěrná, ale přece jenom mechanika, tak servisy prosperovaly.
Slušný fotoaparát vyjde na průměrný plat i dnes. Objektiv (základní) za čtvrtinu až třetinu platu. Cenově mi to tedy přijde srovnatelné.
Rozdíl bude nejspíš v tom jak často se to sype a co se na tom sype.
*************
Rozdíl je samozřejmě obrovský- nejde ani tak o optické vlastnosti (to mi přijde srovnatelné, už dlouho to je o prackách a hlavě), ale automatika, žádný sraní s expozimetrem, přemejšlení nad citlivostí, možnost si měnit citlivost bez vytahování filmu, vyvážení bílé... S lepší výbavou může slušnou fotku dnes může udělat každej druhej blbec (třeba já).
No, srovnatelný to nebylo. Tehdy za ten plat a kousek byla jen mechanická kisna s čidlem za zrcátkem. A tám jak jsi honil clonu a čas, snažil ses natlačit ručičku expozimetru dostat do prostřední polohy.
Maličko srovnatelnější a vybavenější foťáky japonské nebo západní provenience stávaly zhruba tak dvojnásobek, pokud vůbec nějaké byly. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých pamatuju ve fotokinu akorát nějaký základní model Petri, obdoba té Praktiky. Stával rovných 5 tisíc. Čili dva běžné solidní čisté platy. Odhlédnuto od technického pokroku i na tehdejší dobu nic moc extra. V tu dobu jsme už na Interkameře obdivovali automaty, zoomové objektivy.
Ale jak už jsem psal, kromě tohodle základu se muselo počítat i s mnoha dalšími náklady. Dneska to v podstatě končí foťákem, kartou a bateriema. Tehdy tím kolotoč peněz teprv startoval. S výsledkem mnohem nejistějším než dneska.
jj, pokud si dobre vzpominam, Praktica BCA (vyrobek byvale NDR) me stala 5.000 Kcs (pri platu 2.150 Kcs hrubeho)
Sovetsky Zenit TTL tusim stal neco kolem 1.700 Kcs,japonske kinofilmove kompakty ty staly kolem 7.000 Kcs
Vse v dobach tesne pred listopadovym kotrmelcem
des bes :-D
jj, BCA, touž byla strojovna, ale za dardu, pro nás úplný zázrak pak byla BC20, na tu jsem ušmoulil.
Kolem těch 3.5 až 4.5 tisícovek bývaly na svou dobu asi přijatelné Praktiky MTL, PCL atd...
Zenit TTL byl předtím pro mě nedosažitelný sen, trápil jsem se s mechanikou E.
A vrcholem byl kombajn Pentagon Six TL. Po devadesátým, když se rušily nějaké obchody, tak se jich zbavovali za doslova symbolickou cenu. Pořídil jsem ho tehdy i s měřícím hranolem a dalšíma dvěma objektivama. Hlavně široká padesátka, to bylo dílo. Kvalita z dnešního pohledu nic moc, ale ten střední formát to zachraňoval. A celá vejbava byla na náklaďák :-)
Ta váha byla šílená. Dnes tělo, 52,5mm a tele 77,5-315mm může mít něco kolem 800g. Jo, ale chybí tomu hledáček. Možná si časem pořídím α6000 s hledáčkem. A vše na jednu kartu...
Akorát to není full frame (ohniskové vzdálenosti jsou už s crop faktorem).
Ahoj, sice s křížkem po funuse, ale já si nechávám opravovat Sony tady: http://www.videoklinik.cz/
Ale je to jak říkáš, někdy řeknou "poslat do centrály, nevratná záloha tři litry" nebo tak nějak. Ovšem zatím to vždycky skončilo tak, že za ty tři litry to fakt opravili a poslali zpět včetně náhradních dílů. Ale spoustu věcí dokáže ten jejich technik udělat sám. No ale nový SteadyShot teda na skladě neměli, to museli posílat do centrály (upadl jsem s foťákem při lyžování :-).
Na opravy objektivů ale ta nevratná záloha bývala menší (odhaduju tak patnáct set).
Objektiv samotný (Sony SEL 55-210) mě obrazovou kvalitou neuchvátil, ale ani neurazil. Občas se prodává jako druhý seťák, cena tomu odpovídá.
Líbí se mi hmotnost- s 210mm (s crop faktorem 315mm) je váha 345g velmi příznivá.
Znovu jsem se koukal na bezzrcadlovky a nabídku objektivů k nim a musím se za své loňské Sony rozhodnutí pochválit :-)