Dobrý den,
mám problém s předním kolem na mé Koně hei hei 2013. Kola to má ve velikostni 29. Problém je v tom, že když brzdím přední brzdou, hlavně při jízdě z kopce, přední kolo se začne vyosovat vlevo (směrem k brzdě).
Nevím jestli je problém někde u vidlice nebo za to mohou třeba měkčí špice. S tímhle problémem se setkávám už od koupení kola. Setkali jste se s tím už někdo ? Děkuji
Byl jsi s tím tehdy v servisu, když to bylo nové a už to dělalo ? Měl jsi někdy centrované to kolo ? Jestli od výroby ne, tak to opravdu může být tím měkkým výpletem. Nový výplet si může po krátkém čase "sednout" a je potřeba ho srovnat, dotáhnout, zkontrolovat.
V servise jsem s tím byl, nechal jsem si vše poutahovat, aji jsem se jich poté na tento problém ptal a buď řekli že neví nebo že by zkusili pevnější špice
Pevnější špice ? No to jsou teda dárečci :-))
Kdyby ty dráty praskaly, tak silnější pochopím. Ale výplet se zpevňuje našponováním. Leda že by tam byly nějaký hodně mizerný dráty, který utažení nesnesou. To leda.
Ale teď koukám, že to tvoje kolo není zrovna za 10 tisíc s dépéhá, takže pochybuju, že by tam mizerný dráty byly. Takže bych osobně asi změnil servis...
Teď mě tak napadlo, máš nějakýho kámoše s 29" kolem ? Zkusit na chvíli prohodit přední kola. Pokud se nebudou brzdy nějak zásadně vztekat, chvilkový škrtání destiček nebude vadit určitě. A mohl bys porovnat, jestli je to předním kolem, nebo vidlicí. A jestli to na tom druhém kole bude dělat taky.
Určitě zkusím vyměnit přední kolo. Teď jsem zkoušel víc utáhnou rychloupínák, ale kolo se stále naklánělo k jedné straně. Jinak moc děkuji za rady
Setkali, taky už se to tady řešilo.
Buďto ti cvičí osa ve vidlici, protože ji rychloupínák neudrží, nebo je to divně vypletené přední kolo.
Celkem klasika.
Spíše jde o problém vůle rychloupínákové osy, která jde skrz dutou osu náboje - má tam vůli cca. pár desetin, což může způsobit pohyb levé strany náboje o pár desetin v patce vidlice - směrem dolů - jako reakce na brzdný moment. Někdy to tak trochu cvičí a vrátí se - do jisté míry pomůže pořádně dotáhnout rychloupínák.
Když tomu ale dáš pořádný stoj na předním kole, můžeš to vyrvat až do pozice, kdy ti přední guma drhne o vnitřek vidlice.
Pošli detailní foto výpletu u náboje...
Ale i to "pořádný dotažení" rychloupínáku s citem. Na suplování jiných problémů není stavěný a hrozí přetržení, servání závitu. U kola za čtyřicítku by tohle mělo sedět bez rvaní upínáku. Takhle se to dá chvilku dohánět u nějaké laciné mizerné náby.
Kdo dal rondovi to mínus? Říká to správně - klasický rychloupínák se přepínat nějak moc nesmí - při jízdě může dojít k jeho přetržení. Mně osobně se to stalo.
Rondo - dávám Ti plus :-)
Vy jste hned podezřívaví, to se stává, někdo chtěl dát plus a uklepl se.
U mě se občas někdo uklepne i 7x, ale pod 2 nejdu skoro nikdy...
Třeba nějaký stavební zámečník měl výhrady, těm když se kejve konstrukce, vezmou velký klíč a pořádně a na krev to utáhnou.
Zde je ta fotka. S tím že by mi přední kolo drhlo už jsem se setkal. Pořádné dotáhnutí jsem zkoušel, ale taky to moc nepomohlo. Ale moc děkuji za rady
Klasickej výplet, jestli dobře koukám značkový dráty. To musí jít vycentrovat, stejnoměrně našponovat. Porovnej s tím půjčeným kolem a když to bude dělat i v kolegově vidlici, tak šup s tím na vycentrování do nějakého dobrého servisu, buďto s fachmanem, nebo s tenzometrem.
Prosím tě, jak poznáš značkové dráty jen pohledem na ty dráty? Není tam žádné logo ani punz, tak jak to poznáš?? Já netvrdím, že nepoznáš, jen opravdu nevím jak.
Právě že u těhle to na logo, nebo přesněji značku firmy na hlavičce vypadá. Přečíst to z tý fotky kloudně nejde, ale něco tam je. Pak pochopitelně bude záležet, co je to tam vyražený, někdo může razit logo i na šunt. Ale víc to bývá na solidnějších.
Jo na hlavičce toho drátu, také to vidím, díky. Zase jsem se něco dozvěděl :)
Jestli dobře čtu "I", tak to by měl být Sapim.
Ale taky to nemusí být pravidlem, možná podle ročníků. Teď jsem pletl kola na treka na obyčejnější Sapimy a zadní pro horáce na zeslabovaná Sapimy, oboje mají hlavičky hladké a nápis ražený na těle drátu.
Dva dny marně dumám nad tím, co se tady vlastně psalo. Jak si to mám představit ?
Má to být jako tak, že rychloupínák neudrží přední kolo a to se vlivem brzdění posune v patce vidlice o pár desetinek bokem ?
To mi moc nehraje. Vyosuje se mu vlevo. To by se mu na levé noze muselo vysunovat z patky. Ale jak, když je právě na téhle straně fest držené deskama brzd a navíc ještě proti směru vysunutí jde většina váhy kola a jezdce umocněná setrvačností ? A v pravé noze se to nemá kam nahoru posunout. A asi by i pro zřetelné vyosení nestačily desetinky na nábě, víc desetinek by už ale musel být víc než zřetelný v pořádně vyhlomejzdaných patkách vidlice.
Navíc, kdyby k tomuhle posunu došlo, už by takhle vyosené kolo asi zůstalo, těžko by se bez působení nějakých dalších sil, podobných brzdění, vrátilo zpátky na střed.
Celej tenhle konstrukt je nějakej divnej...
Rondo, ta hmotnost jezdce na to nestačí. Síla na kotouč je dána podílem velikosti kola ku velikosti kotouče krát brzdna síla mezi pláštěm a cestou. Pokud to stavíš na přední, tak na kotouči je hodně velká síla. A tím musí být v uchycení naboje vlevo odpovídající opačná sila, která to rve dolů. Od váhy jezdce tam jde jenom půlka a nestačí.
No ať se na tom podílí ty síly v jakém chtějí poměru, stejně ven z patky to v tom presu a kleštích nemá šanci jít. Na druhou stranu ještě, ale doleva ne.
Tak si to zkus povolit rychloupínák a zabrzdit přední brzdou. :)
Jo, teď jsem to byl okouknout. Při úplně volném upínáku to tak skutečně je. Ale nedovedu si to představit jen při málo dotaženém. Že by to tak tancovalo teda jo. Ale ty následky ne. Protože po takovém desátém vyosení by musela být patka vidlice vydrbaná a na odpis. I špatně utažený upínák to tam dost stahuje a ten pohyb u náby není zanedbatelný, aby byl na obvodu zřetelný (zvlášť za jízdy). No, jestli mu to opravdu dělá tohle, tak to teda potěš, na takové kolo bych se bál vlézt (a to mám nic moc nábu, totálně vychrchlaný Shitmano před výměnou)...
Nějaká deformace tam je, i když to drží v patkách jak má. Ale to je deformace relativně malá, kterou nikdo neřeší a myslím, že řada lidí si toho ani nevšímá.
Dneska dostával můj horác místama fert zabrat a za přední brzdu jsem bral co chvíli. Schválně jsem si přední kolo hlídal, jestli se aspoň malinko někam hne. Okem nezjistitelné. A jestli, tak to budou nějaký setinky. Ale určitě ne u rychloupínáku. Protože na patce by to muselo být po pár "cyklech" nutně vidět a když by to kolo brzda z patky o nějakou desetinu vyrvala, co by tam to kolo vrátilo zase zpátky ? Nějaká podobná síla, jaká ?
A podotýkám, že mám klasický rychloupínák, letitou vyhrkanou nábu Deore přezrálou těsně před výměnou, zombici, Džusy a 203mm kotouč.
Jestli to někomu v patkách vidle takhle cestuje při normálně staženým upínáku, tak má něco jiného špatně.
Okem nezjistíš, jestli se ti to hne o pár milimetrů. To bys musel nad blatníčkem mít nějakou pevnou značku nebo blatníček těsně nad.
Reakce na straně kotouče působící na náboj. Jinak řečeno, když nedotáhneš náležitě rychloupínák, tak ta poměrně velká síla ti s tím bude cvičit. Specialně u 29 palců a při menším kotouči to chce fakt patřičně utáhnout rychloupínák. Teorie o výpletu nemá logiku, protože brzdný moment je nábojem přenášen na obě strany výpletu.
Me to na Kone delalo taky. Pravdepodobne to byl mekky predni naboj, byla tam nejaka obycejna formula. Ted mam xt a nedela to :)
Vic to delalo, kdyz byly povolene konusy - zkus na ne mrknout ;-)
Vpodstatě zas další ukázkový příklad, jak firmy co vyrábí kola, staví na standardech které jsou 30 let staré.
80 procent lidí jsou tak lehcí, nebo jezdí takovým způsobem, že si toho nevšimnou, a tomu zbytku to nefunguje.
Proto nedávno vymysleli šroubovanou osu skrz, aby k těmto věcem nedocházelo.
Je to stejnej nesmysl, jako na silničku dávat kotouč a čekat od pevné přední vidlice, že bude komfortně pochytávat nerovnosti.
Neříkám, že to nejde skloubit, ale ta vidle nebude nikdy tak lehká, a komfortní, jako s klasickýma silničníma přepákovanýma brzdama.
A dělají to skoro všichni...a píšu to tady pořád dokola ;)
Jestli to chceš poladit, můžeš zkusit šroubovanej rychloupínák, ale nemusí to pomoct.
Například ty od BBB používám řadu let na všech singlspeedech vzadu, kde musí udržet síly od řetězu na nábě v horizontální patce rámu - dotahuju s citem, ale na fest, a nikdy šroub nepraskl, protože je udělaný tak, aby se spíš prohlodal skrz hliník podložek - pozor na přetažení ložisek v náboji, můžou se přestat točit!
Druhá rada je sehnat jinej přední náboj trialového typu, který nemá rychloupínák, ale je opatřen šrouby do duté osy, z každé strany.
To umožní stáhnout každou stranu v patce vidlice na fest, aniž by došlo k nežádoucímu stahování celé osy náboje a přepínání ložisek.
Třetí rada je vykašlat se na tu vidlici a koupit jinou pro šroubovanou osu skrz - tzn. jiný přední náboj.
Moc děkuji za rady. Té 3. možnosti bych se rád vyhnul, protože investice do nové náby a vydlice není úplně malá. Jinak s prvními odstavci se mohu úplně ztotožnit, jelikož nejsem žádnej drobek, mám ke 2 m výšky . A kdybych sehnal jinou nábu s jiným systémem upínáků, bude mi to sedět do vydlice ?
Tady jsou ty rychloupínáky, o kterých mluvím, najdeš je i v jiných shopech:
Pod hlavou šroubu jsou podložky, jijímiž přidáním, či odebráním se dá lehce ladit jeho délka...odkaz je první co jsem našel:
http://www.kola-online.cz/rychloupinak-bbb...
Podle mého máš konusový typ ložisek , a ocelovou osu náboje, což by mělo dobře odolávat pořádnému stáhnutí tímto rychloupínákem.
Zde jsou náby k dotažení šrouby:
(určitě je celá řada firem, které mají podobný produkt)
http://www.trialprod.com/en/front-hubs/773...
http://www.trialprod.com/en/front-hubs/909...
http://www.trialprod.com/en/front-hubs/735...
Moc děkuji, rozhodně ten rychloupínák vyzkouším, pokud by to vyřešilo můj problém, tak je ta investice skoro nulová, kdyby ne tak budu asi zkoušet jinou nábu.
Tento mi přijde nejrozumnější co se týče dosedacích ploch:
http://www.trialprod.com/en/344-front-disk-hub...
Co je to šroubovaná osa zkrz?
Tyčka od rychloupínáku má závit a šroubuje se do osy?
Do náby se zašroubuje osa se závitem na kterou jsou našroubované kónusy. Osa je dutá a upíná se standardném rychloupínákem.
Je to úplně jinak a proč?
Díky za podrobnější vysvětlení a poučení :)
Šroubovaná osa skrz je oversize hliníková osa stejného průměru, na jednom konci s pákou, na druhém s krátkým závitem.
Vidlice pro tento typ má patku na jedné straně jako díru skrz, na druhé straně jako díru se závitem.
V náboji jsou ložiska, do kterých je přesně opracovaná osa zasunuta skrz a zašroubovaná napevno do vidlice.
Výhoda je že nic z toho nemá kam uhnout.
Už se to tu jednou řešilo (vlákno "praskají špice v předním kole" nebo tak nějak), ale než bych to hledal, radši zopakuji, co jsem tam už jednou napsal.
Moment od kotouče působí na levou přírubu náboje a z ní přímo na levou stranu výpletu. K pravé přírubě se dostane jenom zlomek momentu, protože tělo náboje se kroutí jako torzní tyč. Větší napětí v levé straně výpletu znamená posun celého ráfku doleva. Toť vše.
Není to upínákem (ten musí být a nejspíš i je utažený tak, že se osa ve vidlici ani nehne, jinak by se kolo už dávno rozpadlo) a vůbec nezáleží na typu osy (plná, upínáková, dutá atd.). Záleží jedině na torzní tuhosti té otočné části náboje mezi přírubami a ta závisí především na jeho průměru.
Správné dotažení výpletu možná pomůže a cestování kola omezí, ale nezruší ho úplně beze zbytku (a netuším, jak napnutý teď ten výplet je). Pořízení dynamonáboje pomůže zcela určitě (velký průměr = velká tuhost) a kromě toho vyřeší spoustu problémů s osvětlením :-).
Zní to logicky, až by se tomu chtělo věřit. Pak by to ovšem znamenalo, že se to bude stejně tak vlevo vychylovat i pro opačný moment. Jenže pro opačný moment to jde mírně vpravo. Takže kroucení náboje asi nebude ta hlavní příčina.
To mě zajímá. Jak přesně to vychýlení vypadá? Je to posun (vyosení) celého obvodu kola doleva ve směru osy, o kterém se píše v úvodu vlákna a které tu rozebírám? Spíš mi připadá, že popisuješ pootočení okolo svislé osy způsobené předozadním prohýbáním levé nohy vidlice, na které drží brzda.
A když jsme u těch návrhů řešení, oba problémy by teoreticky beze zbytku vyřešila tandemová vidlice a náboj s kotouči symetricky na obou stranách. Ale to už je fakt overkill :-).
Jak vypadá? Maximálně lze pozorovat pohyb pláště vůči blatníčku nad kolem. Jak za jízdy zjistíš, kdy je to vychýlení po celém obvodu kola a kdy je to natočeno okolo vodorovné osy kola a kdy je to natočení okolo osy vidlice? :)
Hosi, hosi. Jdete na to uplne spatne, resite nasledky misto priciny. Kdy se mu to stava? Pri brzdeni, jinak je vse ok. Staci tedy nebrdit a problem nevznika. :-) :-)
Nebo brzdit jenom zadek - kdyby se tam něco kroutilo, tak to ani nevidí...
Ano, potvrzuji! Na víkendovém čundru mi přes noc vytekla na bajku vydla (asi kosa), takže jsem musel jet posraný jak s pevnou. Ruce mne z toho brždění bolí ještě dnes! Holt to neumím, nejsem na to zvyklý a ani si na to rozhodně zvykat nehodlám! :)
prosimte, podivej se na vuli v konusech.
Vůli jsem tam moc nezaznamenal, ale hodil jsem to teď do servisu a přesně na tohle jsem upozornil, tak uvidíme, jinak děkuji