Zdravím a prosím o radu. Reelight svítí, ale už je hlučný (klape). Napadlo mne zahodit dynamo a magnety a nahradit je nábojovým dynamem Shimano XT. Máte s tím někdo zkušenosti?
1. Mám kupovat přepěťovou ochranu? V SRN standard, v ČR problém.
2. Světla Reelight jsou zapojena přímo na dynamo, nikoliv zadní do předního a teprve to do dynama. Nebude s tím problém?
3. Potřebuji kromě dynama a přepěťové ochrany ještě nějaké další díly? Myslím nějaké konektory, spojky a další přídavné součástky, které bych mohl zapomenout koupit rovnou s dynamem a pak by se těžko dokupovaly?
4. Napadá vás nějaké vhodnější dynamo než Shimano XT? SON je hezký, ale 6 tisíc za to dát nechci.
5. Láká mne nákup v eshopu v SRN. Oproti ČR je to tam normální zboží. Dělám špatně?
Mám to na crossu, který jezdí všechno včetně zahraničních dovolených natěžko. Nápady s akumulátorovými světly, prosím, vynechte. Pro zbylá kola je využívám a výjimečně i na crossu, ale tady se základu v podobě dynama už nechci vzdát.
Předem moc děkuji.
1) http://www.lispol-bike.cz/ochrana-proti-prepeti...
4) http://www.sp-dynamo.com/index.html
Jo tak o tomhle dynamu jsem četl chválu a cena je akceptovatelná.
Má smysl ta přepěťová ochrana? Nabíjet na tom nic nebudu, je to jen na svícení. Někde píšou, že už to vinutí by mělo omezovat.
Koukám sem:
https://www.bike-components.de/de/Shutter...
Nikde nepíšou, že to tu ochranu má, byť by v SRN mělo.
1) 219 Kč?! Není vevnitř náhodou http://www.gme.cz/zenerova-dioda-1n5342b-p222-284 ?
Omlouvám se za nepřesné informace (fuj! omlouvám se za co nemůžu ... tak to v současnosti funguje).
V příštím životě (nemám-li už "odžito") se určitě přichýlím k elektrice (křeslo?) popř. k elektronice.
8-D
Viděl jsem Reelight, ale to má dost nepatrnou spotřebu (výkon) v porovnáním s tím, co může dávat dynamo.
A zjednodušeně, když se k dynamu jednou připojí zátěž, výkon se musí nějak využít. Nebo protopit v přepěťové ochraně. Bude se v ní ztrácet aspoň 75 % vyrobeného výkonu.
Mám rád technicky čistší řešení, ale uznávám, že je to jenom můj problém, muset věci komplikovat.
Jenom jestli by nebylo lepší ten Reelight opravit, když jediným problémem je klapání.
Zadní světlo je dobré, přední asi časem vyměním za něco lepšího.
Oprava je otázka. Plastové víčko nedrží, mám ho přilepené páskou. Praskl zaklapávací jazýček. Zřejmě se to vevnitř uvolnilo, tak to tam při průchodu magnetu lítá / poskakuje. Vibrace z toho jdou až do řídítek a zvukový projev je srovnatelný s klapáním semaforu pro nevidomé.
Nechce se mi do toho moc vrážet, protože za zvýšené peníze zůstane stejná kvalita a ten předek má dobrý kužel, ale je to mlha. Použitelné je to "být viděn" a pak hlavně za sucha a dobře odrážejícího prostředí (nedej Bože mokrý asfalt, to je vidět kulový).
Kromě toho to kolo nalítá docela dost. Magnety uvolňují výplet a má to docela odpor (dynamika jízdy a do kopce). Když jsem si vloni v kempu zatočil předním kolem vedle kempujícího Němce a porovnal jsem to s odporem mého Reelightu, připadal jsem si jako blbec.
Je mi jasné, že bude v téhle sestavě dynamo svou kvalitou čnít nad zbytkem, ale doufám, že by to mohlo být udržitelné řešení, tedy na delší čas stabilní. To si od výměny dynama Reelightu neslibuji, navíc nevím, že by ho prodávali sólo a za kolik.
Jinak přeměření výkonu dynama Reelight plánuju, ale sám na to nejsem vybaven. Zajímá mne, kolik jde do předního světla, abych měl představu, jaký je potenciál pro zlepšení. Do vyřešení věci jsem ale kolo odstavil z provozu. Pokud by muselo do služby (porucha náhrady), tak bych asi demontoval magnety, protože to klapání už je na mne opravdu moc.
> A zjednodušeně, když se k dynamu jednou připojí zátěž, výkon se musí nějak využít. Nebo protopit v přepěťové ochraně. Bude se v ní ztrácet aspoň 75 % vyrobeného výkonu.
Nezačne dynamo klást menší odpor (a dodávat menší výkon), když mu necháš na svorkách vystoupat napětí? Mohlo by tak stačit dát tam spínaný step-down, při nízké rychlosti by bral hodně, při vysoké by nechal dynamo volně otáčet.
Ano, tak by měl fungovat třeba ten E-werk.
Napětí naprázdno je velké. Při zatížení zas klesá hodně rychle. Jak jednou měnič bude brát 0,5 A při nízké rychlosti, tak při zvýšení rychlosti se nic nestane - napětí už nestoupne zpět. Když se zaručí, aby ten step-down na vstupu bral vždycky míň než 0,5 A, tak by to mohlo fungovat v nějakém optimálním režimu. Čím menší proud, tím výš může napětí vystoupat. Při vyšší rychlosti se ale dynamo bude snažit přesto dodat 0,5 A, takže napětí bude stoupat, co to dá. Měnič s tím musí počítat, musí mít navíc nějakou "inteligenci". To jsou ty komplikace.
Pro malé odběry docela funguje spínaný AC/DC měnič s trafem, vstupní usměrňovač lépe upravit na zdvojovač. Měnič ale naskočí až při nějaké rychlosti, takže tam musí být záloha akumulátorem. On naskakuje brzo, ale když je odběr, tak stále vypíná, jak napětí zas poklesne.
Pozor, všude se označuje jaka dynamo ale je to alternátor. Střídavý proud. Pro žárovku nevadí jen je třeba "něčím" omezit napětí. Na starém Shimanu 21 jsem ve svěráku vytočil naprázdno 20V. Jako první pokus u žárovkového světla jsem dal 5W zenerku a odpor. Nejprve se odpájela zenerka a v dalším kole zhořel odpor. Nakonec jsem koupil orginál od Shimana. Teď mám SON a Trelock diodové určené pro nabendynamo.
V první řadě by to chtělo vědět, kolik ta světla žerou. Buď pomocí usměrňovače a dvou multimetrů změříš voltampérové charakteristiky toho reelightového dynama (pracné), nebo světla napojíš na nějaký regulovatelný zdroj a vyzkoušíš, jaký příkon potřebují na plné rozsvícení. Tím zjistíš, jak výkonné dynamo potřebuješ.
Jestli ten příkon bude hodně pod 3 watty (nebo 2,4 - taková dynama se taky běžně dělají), vyplatí se koupit nebo poskládat úplně jiná světla, která ho využijí celý (a dají tolik světla, že ani ten mokrý asfalt nebude problém). Přepěťová ochrana by byla buď moc složitá, nebo velice neefektivní, jak už psal Radek.
4. http://www.velogical-engineering.com/rim-dynamo-en
Zkusenost nemam, je to pomerne novinka, ale z Nemecka, takze snad je to promyslene a funkcni. Musis pohledat na netu. Vyhody jsou, ze nemusis zapletat novy naboj, a nizka vaha.
Tak tohle je mi novinka, díky za odkaz. Snažím se z nich vytáhnout ještě jiné údaje, než co mají naměřeno v těch tabulkách.
Zatím z toho plyne, že to je první dynamo(samozřejmě alternátor), co staví dosavadní principy úplně na hlavu.
Dosud všechna dynama na kolo byla zdrojem konstantního proudu. Napětí závisí na rychlosti jen do dosažení tohoto proudu, pak už se moc nezvyšuje.
Tohle je zdroj víceméně tvrdého napětí závislého na rychlosti, bez omezení proudu.
Když se k němu připojí světlo určené pro klasické dynamo, co s tímhle vůbec nepočítá, spolehlivě se odpálí.
Proto zapojují vždy do série žárovku 12V 20W pro omezení proudu a protopení přebytečného výkonu. I tak při vyšších rychlostech nechají jet světlo klidně na pětinásobek výkonu (který musí z větší části propálit vnitřní přepěťová ochrana nebo samotná LED).
Kdo si chce postavit nebo koupit opravdu výkonný nabíječ na kolo, pro toho je to ideální a s ničím nesrovnatelné.
Na samotné osvětlení škoda, světla to navíc zlikviduje.
Problém je ten třecí přenos síly, při vyšším odebíraném výkonu to musí prokluzovat. Prý to je vyřešeno velkou přítlačnou silou, ale pak už by to chtělo dvě - z obou stran ráfku.
Nebyl by problém zbastlit dynamo podobných vlastností, asi ne tak výkonné, z motorku nějaké CD mechaniky a tak. Jenom ten třecí převod z ráfku mě fakt nenapadl.
Ja to zatim nezkoumal, a ani nerozumim moc nemecky, tu jsem mel naposledy na skole. Uvazoval jsem to ale na silnicni kolo kvuli dobijeni, o svetlo mi ani tolik nejde. A jestli by to bylo kompatibilni s E werkem. Vyhoda je urcite, ze to muzes prehazovat mezi kolama pokud jich mas vic.
No ale co jsem videl na jejich fotkach, muzes mit vlastne 4 dynama na jednom kole, 2 na zadnim, a 2 na prednim, to uz je pro opravdovy fajnsmekry. K tomu maji myslim 3 verze dynam, pro ruzny prumery.
Mne by ale nejdriv zajimalo, zdali to neprokluzuje za mokra, a jak dlouho vydrzi gumicka a jestli je vymenitelna?
http://www.velogical-engineering.com/rim-dynamo...
Je to i anglicky.
Psali mi, že za mokra to může prokluzovat. Ale ne při normálním použití pro světlo.
Pro e-werk by to mohlo být ideální.
Kroužek by měl vydržet 5 - 7 tisíc km.
Pro trvalé použití bych to teda nechtěl.
Ale kdyby tak někdo vyráběl nábojové dynamo s podobnými elektrickými vlastnostmi.
Vždyť to musí být jednodušší než to záměrné omezování proudu na 0,5 A, prostě malý nábojový motorek. A ještě by s tím šlo brzdit.
a nestačilo by z normáního nábojovýho dynama "něco" vykuchat ?
jestli je tam nějaká "elektronika" ?
Ne, je to dané konstrukcí magnetického obvodu s volnější vazbou. Proud je nakonec doladěný sycením magnetu. Silnější magnet by dovolil větší proud. Ale aby to nedávalo pořád tak velké napětí naprázdno, to by se muselo víc přiblížit tomu motorku.
Tohle dynamo vypadá fakt dobře. Myslíš, Radku, že by se z něj nějak jednoduše daly dobíjet Li-pol články (1S nebo 2S) na kterých by byl pověšený pulzní LED driver?
1S se dobíjí stepdownem nastaveným na 4.1V z čehokoli. 2S se dá na prasáka dobíjet na 8.2, ale bylo by hezčí to něčím balancovat.
Ono to vlastně je takhle jednoduché :-) Pak už půjde jen o to tam dát dostatečně velkou baterku, aby jí nevadil ani maximální možný výkon dynama a nebo obvod, co bude kromě napětí hlídat i proud.
Mám na Kickstarteru zaplacený ten Kraftwerk. Tohle dynamo se zdá být celkem pěkné záložní řešení, kdyby ten Kraftwerk nefungoval.
Když už se ptáš, myslím, že jo. A jak píše JendaH.
Chtěl jsem z nich vyptat hlavně důležité napětí naprázdno, ale už neodpověděli.
Podle uváděných měření při různých proudech je napětí docela stabilní, takže naprázdno nebude o tolik větší. To by mohl být ideální zdroj pro step-down.
A nebude nejjednodušší to prostě napevno připojit na světlo a vypínat to oddálením od ráfku? Pak nemusíš řešit napětí na prázdno.
To jo, ale čekal bych od toho něco víc než je přítlačné dynamo, kde se chod naprázdno nepředpokládá. Tady by to vadit nemělo.
Kdyby byly vlastnosti podobné tomuhle, tak bych se napětí nebál.
Je to z nějaké rádio-baterky, tam to nabíjelo dvě NiCd v sérii. Ve skutečnosti dá i 12 V 6 W a při odlehčení je napětí naprázdno při rozumných otáčkách kolem 20 V. Výstup je třífázový, takže po usměrnění je napětí rovnou vyhlazené.
Místo kliky s převodem do rychla ho opatřit zajištěným o-kroužkem, vymyslet uchycení a je z toho super nabíječka na kolo.
Děkuji všem za odpovědi. Po pečlivém zvážení vašich názorů a připomínek, odpovědi uživatele AV do mé schránky, prolustrování zkušeností na webu a cen všeho potřebného v Německu jsem dospěl k závěru, že upgrade bude celkový. Tedy že nezůstanou ani světla a koupím všechno znovu.
Tím se vyjasnila i přepěťová ochrana, protože nebudu riskovat, že odejde drahé světlo, navíc když jeho 80 Luxů mi musí stačit. Našel jsem i videa s noční jízdou konkrétních světel.
Z hlediska výkonu by byla určitě výhodná světla vlastní výroby, protože můj průměr je někde kolem 20 km/h, takže alternátor bude dávat zbytečně velké napětí. Pro samo domo světla ale nejsem vybaven, neumím to a velkou roli hraje i distribuce vyrobeného světla a vhodnou parabolu těžko někde seženu.
Demontovaný Reeligt projde rozborkou a testováním včetně měření. Pokud bude opravitelný (víčko zase přilepím páskou, ale ta vyklepanost střev), zvážím jeho přesun na skládačku 20" a případně i výměnu ledky ve stávajícím předním světle za výkonnější. Sice to kolo ztěžkne, což je při přenášení sakra znát, ale zase by to dobře plnilo funkci být viděn, což je při provozu ve městě výhodné. Kromě toho je výplet 20" kola pevnější než výplet 28", tak by s tím nemusely být takové problémy jako na crossu, který má navíc násobně vyšší roční kilometrový náběh, takže jakákoliv nedokonalost víc vadí.
Ještě jednou všem moc děkuji.
Ještě jedna doplňující informace k přepěťové ochraně. Na můj přímý dotaz jsem dostal z eshopu odpověď, že ji nepotřebuji kupovat, protože moderní LED světla ji už mají. Konkrétně jsem se ptal na světla Busch & Müller.
Přepěťová ochrana u LED světla?
Správně navržené LED světlo ji nepotřebuje, protože LED jsou samy o sobě přepěťovou ochranou, mají podobnou charakteristiku.
Ale když dají schválně slabou LED nebo špatné chlazení, pak část proudu propalují v přepěťovce, asi tak.
Správné přední světlo funguje i jako dostatečná přepěťová ochrana pro zadní světlo. Samotné zadní světlo připojené k dynamu dlouho nevydrží, ať má ochranu, jakou chce.