Zdravím, jelikož asi zmíněné pláště vzhledem k současnému charakteru zimy přece jen pořídím, rád bych získal nějaké informace od Vás, kteří s nimi máte zkušenosti. Nikdy jsem pláště s hřeby neměl a tak jsem si našel nějaké informace o jejich používání:
-nové by se měly zajet cca 40km po asfaltu, aby hřeby lépe držely v plášti
-na zledovatělém povrchu je lépe dávat co
nejnižší doporučený tlak
-na asfaltu pláště drží, na dlažbě už nikoliv
-opatrně akcelerovat a brzdit...
To jsou ovšem základní informace, ale nemám třeba vůbec ponětí, jak s nimi jezdit, pokud je třeba souvislá vrstva ledu. Je potřeba jezdit i s hřeby velmi opatrně, nebo není potřeba mít plný gatě? Samozřejmě to asi nejlíp ukáže praxe, ale musím přiznat, že asi zpočátku budu mít obavy, jakmile najedu na ledovku,nebo zmrzlý uježděný sníh....
Tak bych rád touto cestou získal nějaké informace, jak správně za takových podmínek jezdit, na co si dávat majzla apod.
Předem dík za vaše poznatky a vlastní zkušenosti.
Jezdím se schwalbe marathon winter (Švédsko, často mnohem víc sněhu a ledu než asfaltu), zajetí vzniklo tak nějak automaticky, když je člověk poprvé obuje na začátku zimy, tak je ještě asfaltu dost. Po asi 3 sezónách poztrácené jednotky hřebů, víc ne.
Na asfaltu to při rovné jízdě jen velmi jemně ťuká hřeby, ale myslím, že kontakt gumy je dostatečný, aby to neklouzalo ani na dlažbě (tady moc praktických zkušeností nemám). Při prudkých zatáčkách styl kruhový objezd už jede plášť víc po hřebech, ale nikdy mi na asfaltu (ani občasné dlažbě) neuklouzl.
Tlak moc neřeším, mám spíš k maximu, horší valivý odpor je dost znát i tak (ale alespoň po přezují na jaře má člověk radost, jak to jede :), a na "dopravním" kole nechci každou chvíli dohušťovat nebo vyfukovat.
Klouže led a uježděný sníh, pláště to zlepšují (a to hodně podstatně), ale na úroveň suchého asfaltu se nedostaneš. Je fajn umět na kole vyrovnat jemný smyk, ale myslím, že se není třeba příliš bát. Jezdím na sněhu a ledu skoro "normálně", 30 km/h není problém ani ve městě. Brzdím podle potřeby, ale jo, dolů z kopce to ve městě tak jako v létě rozjet nenechávám.
Praštíš sebou nejspíš ve chvíli, kdy sestoupíš z kola (pokud nemáš hřeby i na botách) :), a jde vyjet i "skleněný" ledový kopec, co nevyjdeš (i na mém lehokole, které nemá hnané kolo až tak moc zatížené, na klasice to asi bude ještě lepší). Občas se povede, že hřeby sice vydřou do ledu drážky, ale stejně jde kolo do pořádného smyku (a ty na zem), ale to je spíš výjimka. Rozdíl oproti běžným plášťům směrem k lepšímu je obrovský.
V Česku bych považoval za největší nevýhodu (pro kolo k dopravním účelům) to, že míst, kde hřeby využiješ bude poměrně málo (na rozsolenou břečku jsou k ničemu) a naopak tě bude štvát znatelně větší valivý odpor.
Díky, pěkný a detailní popis.
Nechci je používat na jízdu po silnicích a prosolených břečkách, do práce apod., ale na zimní ježdění po lesích. Stačí mně jet cca 2-3 kiláky a jsem mimo silnici a můžu "lítat" po lesních cestách. S normálními plášti se to v současných podmínkách nedá a i na jaře se tam zmrzlý sníh drží dost dlouho.
Taky ale váhám nad šířkou pláště - 30, 35 nebo 42? Teoreticky je asi úzký plášt' lepší, když na ledu ještě leží vrstva sněhu a plášt' se líp prohrabe na pevný podklad, že jo.
Široký plášt' má zas větší styčnou plochu, lze jej míň natlakovat - tedy by měl mít lepší adhezi na ledu, nebo uježděném sněhu.
Tak babo rad'...nebo zvolit zlatou střední cestu a obout š. 35?
S ježděním zimním terénem nemám moc zkušenosti. Můj typický podklad je led a tuhý (pluh + dohladka ušlapaný nebo ujetý) sníh. Tj. hlavně město (ale severské, žádná sůl :). Tam mají hřeby podle mě hodně dobrý smysl.
Ježdění po "přírodní" vrstvě sněhu (včetně prošlapané botami, ale ne do rovna) bude asi jiná situace a spíš na fatbike. O tom tu po fóru někde psali jiní, já zkušenost nemám (SWB lehokolo se zadním náhonem je asi ta nejblbější koncepce do hlubšího sněhu).
S adhezí je to podle mě víc komplikované, primární smysl fatbike je nezabořit se, dál bude nízkotlaký plášt příjemný na udupaném nerovném sněhu (nebude to skákat), na ledu šířka pláště podle mě nic moc neovlivní, jen u hřebového se asi s tlakem změní to, jak moc se opírá o vnitřní řady hřebů. Pokud máš alespoň trochu měkkou vrstvu sněhu, bude mít podle mě větší roli hrubost gumového vzorku (v tom jsou schwalbe winter nic moc), hřeby ve sněhu nic neudělají.
Na prohrabání se na led bych moc nesázel, to maximálně zafoukaný popraškem, hřeby koukají tak milimetr nad gumu, takže na čemkoliv víc zasněženém pojedeš podle mě pořád po sněhu.
Taky jezdím v zimě na hřebech a pokud to jde tak mimo pevné cesty a provoz aut. Pro tyhle účely to chce co nejširší pláště a co nejvíce hřebů a foukat co nejmíň. Chce to vyzkoušet co ti bude vyhovovat.
Na plochou dráhu to není, jsou to jen malé hřeby, ne dlouhé ostré hroty.
Chce to pláště s co nejtvrdšími hřeby aby něco vydržely. Mám Kendy, bohužel když jsem je kupovat, tak jiné ani nebyly k sehnání. Pláště jsem "nezajížděl", nemyslím, že to je potřeba. Zatím mám všechny hřeby. Bohužel asi nejsou tak kvalitní, tak se přece jen obrušují, takže dva prostřední řádky hřebů jsou už poloviční proti těm víc do strany.
Jízda ve sněhu, na ledu a hřebech je mnohem namáhavější, těžší pláště a větší odpor, ale za ten nádherný pocit při bezpečné jízdě krajinou stojí za to.
Bezpečně přejedeš vystouplé zmrazky, dá se jet po mírně šikmé cestě, drží líp než na kluzkém blátě, bezpečně přejedeš omrzlé a naklouzané kořeny a větvě.
Podle údajů výrobce mají všechny pláště Schwalbe wolfram-karbidové hroty, takže by měly něco vydržet. Chci vzít Schwalbe Winter, mají nějakých 120 hřebů. Víc peněz (Marathony)za to dávat nechci, ale doufám, že na to moje ježdění by mělo stačit i těch 120 hřebů. Nehodlám lítat nějakou divočinu, jen chci pohodově projet zmrzlé lesní cesty bez držkopádů, páč na "normálních" pláštích je to absolutně nesjízdný.
Se značně větším valivým odporem a tudíž i větší námahou samozřejmě počítám, ale důležitý je, že můžu jet pěkně na čerstvým vzduchu, bez aut a hlavně těch slanejch břeček, který by mně likvidovaly kolo. Nakonec se člověk aspoň víc zahřeje, když víc maká a jede pomaleji, že jo a taková jízda zasněženým lesem má svoje kouzlo...
Rozdíl mezi marathon winter a winter je hlavně v druhé řadě hřebů na boku. Ta potenciálně může chybět na podélných nerovnostech, kdy bys chtěl zabránit sklouznutí kola do strany. Ale neumím posoudit, jak moc je to podstatné, měl jsem na kole jen marathon winter verzi.
A promysli si, jestli ti přijde ať už jeden nebo druhý plášť vhodný pro jízdu v terénu. Mají "trekový" vzorek, ne moc hluboký, a na sněhu nebo bahně nijak moc dobře nezabírají. Možná by stálo za úvahu něco s hrubším vzorkem. Ale tady už nemůžu sloužit zkušenostmi.
Boční hřeby mají velký význam, zvlášť pro toho kdo nejezdí jen po silnici a chce se s tím vyblbnout na lesních a polních cestách a pěšinách.
Když je zmrzlý podklad a na tom ujetý a zmrzlý sníh, tak hrubý vzorek zase není tak potřeba, nějaký být musí, ale podstatný je dostatečný počet hřebů.
No jízdu v terénu ve sněhu nějak neplánuju, jde mi spíš o bezpečné projetí zledovatělých rovných asfaltových, nebo zpevněných cest. Takových cest je tu v okolí mraky. Tyto cesty bývají pokryty namrzlým, zledovatělým sněhem, nebo je sníh uježděný od lesáků. Takže na tohle jsou hroty asi ideál, na normálních gumách je to nemyslitelný.
Jezdím první zimu se Schwalbe Winter. Zkušenosti jsou pozitivní, ale upřímně, ve sněhu na podélných nerovnostech se moc jistě necítím, tam se ta druhá řada hrotů opravdu hodí. Pláště jsem nicméně kupoval kvůli námraze a ledovce ve městě a na tenhle účel mi přijdou optimální - stály v době nákupu asi polovinu toho co Marathony...
Tady si můžeš přečíst docela zajímavou recenzi "ohřebovaných" plášťů. :-)
http://www.bikebase.cz/article.php?ARTICLE&...
Tak už i já jezdím na hřebech, jak jsem psal jinde. A tady je pár poznámek.
Finanční rozdíl 120 hřebů a 240 hřebů je podle mne malý, proto jsem šel do 240 a nelituji.
Výhody:
- led,
- led ukrytý pod sněhem různé konzistence,
- skvěle fungují i přes břečku na oslizlém asfaltu.
- dobrý dezén dobře funguje i v relativně hlubokém prašanu,
- výborná samočistící schopnost.
Nevýhody:
- hluk,
- zvýšený odpor, cítím hlavně do kopce,
- ve vysokém a různě ujetém nebo sešlapaném sněhu pomáhají méně. Mám skvělou trakci vzadu, ale předek poskakuje. Jedu na 4 bary, upustím na 2. V každém případě na hluboký sníh s různými ujetinami a ušlapaninami je efekt skromný, byť rozhodně lepší než nic,
- sporná funkčnost na škraloupech sněhu na tvrdém podkladu. Hroty se zachytí, ale škraloup se utrhne a popojede. Zase to není horší než bez hrotů, ale zázrak to není.
Já mám 42/622 a mám to hlavně na ježdění do práce. Cestu tam jezdím lesem, kde je to kopcovaté, ušlapané a často zledovatělé. Letos dokonce tlustý čistý led. Je jedno, zda je to zrovna holé nebo pod popraškem. Na tohle jsou hroty jediným řešením.
Dováděčky ve sněhu jsem dosud absolvoval na obyč turistických pláštích. Mimo Prahu je to spíše prašan a tam se snese ledacos. Naproti tomu přelidněný les u pražského sídliště je bez hřebů problém.
Na silnici mi dělají problémy vyhýbačky s auty, pokud musím uhnout do závěje. Kdyby to byla i vysoká závěj, není problém. Problém je závěj vyšperkovaná různými otlaky a kolejemi a nejlépe pod tím ještě nějaké zmrzlé hroudy. Tady hroty pomáhají omezeně.
Naopak slizké kopce jsou neskutečná pohoda. Dneska jsem pustil auto a když jsem pak jel za ním a viděl jsem, jak po tom bruslí, měl jsem mít sebevědomí a měl jsem jet. Jeli jsme nakonec oba stejně rychle, akorát že mně to na rozdíl od něj drželo.
Jen na crossovém ráfku je pakárna přezouvat. Na horáku přehazuju holýma rukama, ale na 28" se s tím morduju, aby to sedlo do žlábku a stejně je problém to sundat a nandat. Koupím kvůli tomu druhou sadu kol a budu to přehazovat celé.
A ja si rikal, ze je to u me rukama :))
Protoze dostat je na rafek a srovnat, aby nehazely do boku nebo nahoru, je prace tak na hodinu
A zkoušel asi namydlit patky?
Mydlim vetsinou az tech poslednich 30 cm, s kterymi tak bojuju. Myslis namydlit cely plast? Sedne to pak lip? :)
Mydlím obě strany pláště celé dokola.
Na sucho by si patky nesedly. Ale používám Schwalbe Racing Ralph s TLR patkami.
Nasadím, nafoukám na 6 atm, nebo víc (krásně to střílí, jak si sedají), pak upustím do "žvejkačky", pomačkáním z boku srovnám a znova dofouknu na potřebný tlak. A seděj jak ulitý, pár minut práce.
A u kterých plášt'ů máš tento problém, jen u zimních? Mně tedy vždycky sedl každej plášt' jak pr.el na hrnec, zvlášt' Schwalbe pláště. Ta patka tam prostě naběhne a šmytec. Ještě dělám to, že po nasazení nafouknu na cca 40Psů, vyfouknu a nafukuju "do plna," přičemž ještě plášt' pomačkávám po obvodu. Jednak se plášt' snadněji a líp usadí a taky při případném přiskřípnutí duše se má šanci duše uvolnit.
Jenom ty zimni kendy. Ostatni jsou OK
Ještě k těm extrémům. Blbnout jsem nezkoušel. Jednak je ještě nemám dostatečně zajeté a pak jezdím do práce, takže hlavně bezpečně dojet.
Nicméně vjetí na ledovou plochu ve svahu a s křížením cest, takže najednou dvojitý sklon a ještě k tomu nerovný povrch, to na cestě do práce mám.
Na hladkém ledu to drží dobře. Na nerovnostech to drcne, ale zase se to pak chytí. Takže z mé skromné zkušenosti hlavně předvídat, nejet jako magor a nezazmatkovat, tj. žádné prudké reakce a pneumatiky pomůžou. Kdybych v tomhle začal kvrdlat řídítky, bylo by to horší.
Je třeba mít na paměti, že ne každý terén i s hroty stejně drží, takže se to za jízdy mění. Když to povolí a pak se to zase zakousne, je to změna a když v takové situaci někdo blbne (jede moc rychle, má špatnou rovnováhu, špatně manipuluje s řízením), může i spadnout.
Svou roli určitě hraje i celková geometrie jízdního kola. Oproti horáku mám na crossu víc těžiště vzadu. Málo zatížený předek se pak nechce proříznout vrstvou sněhu. To je handicap při křížení ujetých kolejí, kdy mi přední kolo uskakuje. Zkusím ubrat tlak v pneumatice.
Kdybych měl na crossu geometrii, co má můj horák, měly by hroty ještě větší efekt.
Zimní Schwalbe asi dobrá volba, teda pokud to nemaj podmáznutý...;-)
http://www.imexpo.cz/index.php?page=6&id=179
No a pro letošek můžete téma uzavřít ;-)
Počkejte si na únorové výprodeje.
No, přichází sice obleva, ale po lesích se ta ledovka dokáže udržet pěkně dlouho, klidně i do jara. Taky kdoví, jak bude příští týden, nebo za dva - to asi ani sami meteorologové netuší, jen hádají z křišt'álové koule...
Už od rána bylo dost teplo, že vrchní vrstva je hodně mokrá a spodní dost změkla, takže by to docela šlo jet i bez hřebů.
Taky dneska bylo tady po lesích hodně cyklistů, skoro tolik jako běžkařů a s hřebama minimum.
To je blázinec, podle předpovědi má jít teplota v tejdnu ještě vejš....Mno, asi se na ty hřeby pro letošek přece jen nakonec vykvajznu....
Jen je kup. Aspoň bude teplo. :-)
Já je dneska užil plně. Spodek byl někde měkký, ale v lese na tom nerovném asfaltu byla ledová krusta. No a na tom stála voda. K tomu nerovné, samý dolík a hrbol.
Nejdříve jsem myslel, že kolo svedu po straně cesty, ale bylo to až do roští a nešlo to sejít. Jediná šance bylo opatrně sjet a hlavně dbát, aby byla hmotnost i vepředu, aby mi to na těch hrbolech neulítlo.
Pod zatížením hřeby držely, takže jediná slabá stránka byla moje psychika a nevhodný tlak 4 bary, ale šlo to sjet i s tím.
Mám to do práce lesem s kopce, takže jsem musel i brzdit. Kdybych nebrzdil, měl bych dole 40 km/h a to bych se na těch hrbolech neudržel.
Vůbec nelituju, ono to ještě přijde ke slovu a budu jezdit i v dalších letech, takže jednoznačně smysluplná koupě.
Tak pokud jezdíš i v zimě do hokny na kole a ještě přes les, tak jsi asi neměl moc co řešit. Já jsem se na ty hřeby nakonec (pro letošek) vyprdnul, možná až na další zimu.
...tohle téma mne zaujalo, jelikož s hřeby jezdím už 4 sezóny a zrovna dnes jsem přehazoval zimní hřebáky za letní kola a tak jsem si řekl že i já přispěji se svými dlouhodobými poznatky.
Na kole (později elektrokole) jezdím v zimě asi 10let. Má to svoje kouzlo, ale i své nevýhody a i rizika.
U elektrokola v zimě je hlavní výhoda to, že ani do kopce se nemusí zpotit triko, což je v mrazu hodně dobrý základ. Zase hrozí prochladnutí z méně pohybu, ale to se dá přiměřeným pohybem a správným oblečením dobře řešit. Nejvíc se musí za každou cenu ochránit ruce, chodidla, obličej. Můj rekordní výjezd je sice při -26C, ale jen cca do 10km.
Jinak se běžně dá jet kolem 25km při -5 až -15C aniž by došlo k nějakým problémům z nachlazení.
Impuls pro přechod na hřeby přišel poté co jsem si opravdu po mnoha proježděných zimách poprvé na skrytém ledu docela natloukl kokos.
Takže když už, tak už, bylo poté moje krédo a tak jsem zakoupil asi ty nejlepší pláště co v té době byly na trhu a sice Schwalbe Ice Pro 2.4", každý s asi 360 chromvanadiovými hroty, navíc jsou opravdu široké a hrubé a nahodil je na samostatné "zimní" ráfky, abych je nemusel na jaře pracně přezouvat.
Tyto hroty se narozdíl od těch ocelových u levnějších plášťů snad vůbec neojíždějí, vypadne mi třeba 1 nebo žádný za zimu. Nechají se snadno vyměnit i bez spec. nářadí, stačí trubička s dírkou. Je třeba to však udělat ihned po návratu domů.
Drží to na ledě, tvrdém sněhu jako přilepený, ale stejně i na klouzavém asfaltu a to až do výše mejdla, které ještě bezpečně tento plášť svým super hrubým vzorem prorazí. Osvědčené pravidlo, pokud slyším cvakat hroty, mohu jet i do zatáček jako v létě.
Na ledě to jede vždy bezpečně, je to skoro neuvěřitelné, nechá se vyjet nebo zastavit ve stoupáních, které jsou na hranici opravdu dobrých kotoučovek.
Pravda dal jsem za ně kolem 5kKč ( asi i moje auto jen smutně koukalo), ale ještě dnes jsem přesvědčen, že to byla ta nejlepší investice do mého kola...
Se vším souhlas (taky mám Schwalbíky Ice), jen mě zaujalo, že až dneska jsi přezouval. Kde to rajtuješ ? I auto už mám čtrnáct dnů na letních. O kolu letos nemluvě.
...auto smutně koukalo jen na tu částku, že na něj se nedostalo. Jinak v zimě jezdím jenom Jizerky. Dokonce se mi podařilo projet větší část magistrály i na polské straně z Jakusyc.
Fakt je, že již delší dobu najíždím v zimě víc km na kole, než na běžkách a sněžkách dohromady.
Letos jsem přezouval až nyní proto, že jsem stále doufal, že tady snad ještě něco napadne a naposledy vyrazím na led nebo alespoň sníh. Ale to se již nestalo. Ostatně skoro celou zimu jsem letos odjezdil na druhém, letním ekole, zimní dostalo šanci asi 3x!!! no hrůza, co dodat.....jo to bejvávaly zimy.
5 tisíc bych za plášť, který v Praze využiju cca 5 dnů v roce, určitě nedal.
V zimě jsem si zatím vždy vystačil s klasickými hrubšími plášti (např. Rubena Gripper), loni jsem si ale na zkoušku koupil Schwalbe Winter (cena cca 600 Kč) a Schwalbe Marathon Winter (cena cca 1000 Kč). Rozdíl je hlavně váha (Matahon je těžší) a rozmístění hrotů, které má obyčejný Winter jen po obvodě, Marathon má dvě řady i na bocích.
Moje zkušenost je taková, že Schwalbe Winter zcela dostačuje a stačí ho dát jen na přední kolo, u kterého má smyk mnohem horší následky.
Hodně záleží, kde se jezdí, přičemž to není o horách nebo nížině, ale o konkrétních podmínkách na trase. Já jezdím do práce přes lesopark, kde Lesy hl.m. Prahy zásadně neprovádí jakoukoliv údržbu cest, a to i přesto, že po nich sami bruslí auty a ohrožují tak všechny ostatní. No a protože se to uťape davy lidí a ještě k tomu je většina cesty ve svahu a často s dvojím sklonem (tj. dolů po směru a zároveň do strany do srázu), tak si bez hřebů na obou kolech neškrtnu. Ještě k tomu je ten asfalt samá boule a kořen, takže když se to směrem dolů musí odstát na brzdách a ještě kolo poskakuje, není na výběr. Samozřejmě i já je nazouvám jen, když je to vhodné. Rozhodně to není jen na 5 dní v roce, ale celá zima to ani zdaleka není.
...tak těch necelých 5kKč stálý ty pláště oba dohromady a navíc mi už několik sezón. Samozřejmě těžko posoudit jak se to může vyplatit neboť u každého jsou ve hře ty nejrůznější faktory. Já jsem např. celé roky jezdil bez hřebů, byť to byly 2.5" super hrubé downhily.
Ale pak jedou došlo na to, co mi všichni pořád připomínali, na dost drsný pád. A to mě teprve donutilo udělat razantní opatření, pokud chci i nadále jezdit v zimě, což jsem chtěl, byť už je to moooc dávno co mi bylo dvacet.
Ohrotované pláště nemají alternativu pro ty co jezdí v zimě, rozuměj na ledu a sněhu a to jak z hlediska bezpečnosti, tak jedinečného zážitku zimních cyklo vyjížděk jen tak pro zábavu. Pak opravdu není žádná cena dost vysoká....