V poslední době se tu hodně řeší vliv šířky pláště na rychlost a tak mi to prostě nedalo, obrátit toto téma na samotného jezdce.
Takže příklad cyklista jedoucí z kopce: čím je tlustší, objemnější, tím klade větší aerodynamický odpor, ale na druhou stranu má zase vyšší hmotnost, takže by měl jet tím rychleji. Jaké jsou tedy ideální proporce cyklistovy, aby dolů mazal jak namydlenej blesk?
Aby dolů mazal jak namydlený blesk?
Zabalit se, nebo na rovince dát ruce k představci...
Tak jak to dělají profíci na tour je pro nás skoro nepoužitelné, skoro nebezpečné.
Žádné ideální proporce neexistují.
Je pravda, že takový Froome, nemá skoro žádné ruce. To mu sice na aerodynamice přidá, ale nebyl to záměr, prostě to spálil a má už jen šlachy...
Malí cyklisti mají výhodu, že jsou malí oproti kolu, takže jim kolo stačí v komfortu. Jsou menší a potřebují také méně výkonu na uvedení kola ve stejnou rychlost. Velký člověk pracuje na vyšším energetickém levelu.
Jak to že neexistují ideální proporce?
Nejlepší je tvar kapky.
Jediný problém je jak toho tvaru dosáhnout :-)
Idealni vaha je tak kolem 200 kg a 30 cm v pase, aby to nekladlo odpor. A nos jak Pinokio na rozrazeni vzduchu. Proste takovy maly Concorde :)
At' chceme, nebo ne, nesmíme zapomenout na fakt, že cyklista musí přeci jenom taky do kopce. A tady nastává u těžkotonážních cyklistů (tek) zádrhel. Ideální je tedy, když je cyklista lehkej hubeňour, kterej do kopce vyletí jak nic. Na kopci (na zádech má velkoobjemový batoh-prázdný) batoh naloží kamením, či jinými těžkými předměty a z kopce letí jak d'as. Pod kopcem kamení vysype, atd atd....
Ja myslim, ze nebude moc lidi, kteri by takovy problem potrebovali resit. Precijen abys mohl jet dolu s kopce, musis nejdriv na ten kopec vyjet a to trva mnohokrat dele. Z hlediska prumerne rychlosti taky obvykle plati, ze co ztratis jizdou do kopce, uz s kopce nedozenes.
Ono tomu tvemu idealu se blizi vetsina lehokol. Dolu s kopce jsi diky aerodynamice schopny jet rychleji nez vetsina klasickych kol, ale do kopce to nejen diky vetsi hmotnosti prilis nejede. Hlavni potiz je ale v tom, ze i na silnici casto nebyva limitem rychlosti s kopce aerodynamika, ale zatacky a povrch silnice. Prudkych kopcu, kde by se dalo jet bezpecne opravdu rychle, je pomerne malo.
Muj zaver - neumim si predstavit smysluplnou situaci, kde by vyssi hmotnost byla vyhodou. Rozdil v rychlosti s kopce bude minimalni a vsude jinde je to jasna nevyhoda.