Mám na kole kotoučové brzdy. Ted jsem vyrazila se psama na vyjíždku na víc dní a stalo se mi, že jsem něco v brzdách uvařila. MManžel říká že se přehřála ta kapalina, volala jsem mu totiž domu, že se mi po brřdění kouří černě z destiček(nebo prostě tam kde to má brzdit) První den jsem totiž prošoupala desučky na pčedním kole a začala brdzit jen tou zadní. Výsledek: V háji oba koutouče a destičky. Doporučte mi prosím jaké kotouče a destičky si mám pořídít, aby to aspon pár mesiců vydrželo.Kvuli psum brzdim drobet více, pro ,,nepsi,, lidi bych narok na brzdy prirovnala v alpským několikakilometrovým klesání. Děkuju za rady.
Aby destičky vydržely pár měsíců... To máš těžký. Strašně moc záleží na tom. v jakém prostředí se pohybuješ. Pokud se nevyhýváš vodě a prašnému prostředí, budou prostě ty desky odcházet dřív, než při akademickém poježdění po asfaltíku. A jestli občas potkáš bláto, můžeš taky klidně měnit obden. Je to prostě taková jejich hloupá vlastnost, že se v souladu s prostředím a intenzitou brždění obrušují. A kotouče trpí přiměřeně tomu.
Určitě budou desky, které vydrží o něco déle, než jiné, ale žádný zázračný rozdíl to zas nebude. A pokud koupíš ty tvrdší, sintrované, tak sice asi vydrží o trochu déle, o to víc ale půjde do kopru kotouč. Prostě do něčeho to tření a abraze vždycky půjde a vždycky do toho měkčího.
Takže pokud těma brzdama krotíš sílu mnoha koňů, musíš se smířit s jejich větším opotřebením a častěji je kontrolovat a měnit.
Teda, mohlo by ti pomoct dát místo kotoučků (předpokládám) 160 mm kotouče dopředu třeba 203 mm a dozadu 180. Tomu tření se stejně nevyhneš, ale nebudeš za ty brzdy tolik bejčit, tlak na desky taky nebude takový a teplo z brždění se snáz odvede.
Neznalí výrobci a naivní cyklisti nebo "jen" mediální masáž (nejde udělat ...)?
U motorových vozidel musí ´kotoučovky´ krotit podstatně větší váhu, rychlost, výkon a kdyby ´odcházely´ touhle rychlostí, nemontoval by je žádný výrobce.
"... krotíš sílu mnoha koňů ..." - dle zakládajícího příspěvku nekrotí, brzdy ´odcházejí´ na bicyklu
A ty na kole vozíš litinové kotouče ?? A tomu odpovídající centimetrové obložení ? A teplo odvádíš několikakilovou hmotou desek, třmenů a kotoučů ? I ty filuto ;-))
Chceš říct, že na motorce vozíš litinové kotouče a teplo odvádíš několika kilovou hmotou desek, třmenů a kotoučů?
Když to máš tak, popovídej mně o tom, ju?
8-))
A z čeho by jako ty humpolácký kotouče na mašině jako měly bejt ? Z alobalu ? Sice velmi kvalitní, ale litina, teď to z hlavy neodhadnu (až budu doma, tak změřím), ale cca pět až osm mm silná. Navíc vepředu kotouče dva. A desky plochou jak u auta, tloušťka taky tak, každý třmen určitě přes kilo.
Porovnej si tloušťky desek u auta (na motorce) a ten milimetřík na kole. Pak si ten úbytek přepočítej na kilometry a budeš možná překvapenej. A pak se ještě zeptej někoho, kdo jezdí autokros nebo motokros, jak často při dešti a bahnu mění desky a kotouče. Možná častějc než fusekle.
160-ka kotouč ze z litiny 2 - 3 mm tlustej, plovoucí třmen by měl (cyklo) výrobcem nepožadovanou trvanlivost
On ten kotouč by určo byl jen mezikruží, takže váha by nemusela být moc velká. Divím se, proč cyklokonstruktéři nekopčí víc od motorek
´Milan´(TT) sbíral zkušenosti v motokrosu, pamatuji si ho když chodil k ´nám´ do autodílny za Jaudou (Pan mistr)
Tak to se zkusím přeptat, jestli je vůbec 2-3 mm litina reálná. Při její křehkosti a poréznosti by už to taky mohla bejt pěkná skořápka, jen se rozlítnout. Proto se používá nerez plech, který i tenký jako kopírák a s ornamentama furt drží.
Navíc by bylo riziko poškození, které u aut a motorek tolik nehrozí (kryty). Leckdy na kole kotouč musíš po pádu rovnat, s litinou bys to zkusil jen jednou.
Neboj, výrobci, profíci i běžní uživatelé za až tak úplně blbí nejsou ;-)
Pozeptej se na litinový hrnec a změř si jeho stěnu.
Popř. až někdy pojedeš ze z Plzně na Prahu, sjeď na Exitu 34 z dálnice a zajeď si (přes Hořovice) do Komárova.
(Buzuluk Komárov býval monopolním výrobcem pístních kroužků)
Mají tam muzeum výrobků z litiny, budeš žasnout, co všechno se z toho materiálu dá udělat.
Jeden o voze, druhej o koze...
Řeč snad šla o litinovém kotouči pro jízdní kolo, ne o pekáči. Ten může být tenší, protože je zpevněný svým tvarem a navíc u něj není nutno dbát na pevnost. Když prdne, přijdeš nejvejš o hovězí vejvar. Kdyby prdnul kotouč, tak i klidně o život.
A když už jsi začal o té motorce, tak kotouče mají tloušťku 5 mm a šíře stopy desky je 34 mm. To celé dvakrát. A teď porovnej s tou pidiploškou na kole.
A ten ingot (třmen) na obrázku o dost víc jak kilo má na tuty. (sundavat ho nebudu :-)
jezdim motokros a věř že litinový kotouče se fakt na motorkách nepoužívají. Ani na autech to není litina ale ocelolitina protože samotná litina by byla hodně křehká.
Kotouče na motorkách je bud ocel nebo nerez ale koutouče musí být houževnatý a ne křehký,pokud by byl křehkej utrhneš ho při prudkym brždění z unašeče na náboji.Navíc ty brzdový plochy jsou podtatně větší. Tudíž souhlasím s rondou.
Boše můůůj, dobře dobře dobře, litina, ocelolitina, je mi jasný, že to není jen navolno nalitý přetavený šrot, jako na plotýnku sporáku a kolegovi AV taky - stejné zobecnění, jako u rámů na kola, když se napíše hliník, nebo dural. Taky to není ani jedno z toho. Ale jde o samotnou podstatu rozdílu mezi kotoučema na motorku (auto) a kolo.
Však se u vás v bývalém ČKD kotouče lijou...když se podívám co je vstupní surovina, tak skoro nevěřím co vyjíždí na konci linky :-)
Zajímavý čtení:
http://trinom.org/tmp/brakemyths.pdf
Díky za skvělý a poučný výklad.
Poučení pro UFO:
V uvařeném kole pravděpodobně stačí vyměnit brzdovou kapalinu a destičky.
Nové polozávodní destičky je třeba s kotoučem zajet desetinásobným stále intenzivnějším brzděním ze 100km/h na 10km/h. Také je třeba rozžhavené kotouče nechat vychladnout bez zabrzdění, poněvadž jinak se destička otiskne na kotouč a pod otiskem se vytvoří sintrová špatně teplotně vodivá vrstva, která kotouč degraduje. :D
Ufo děkuje za překlad do češtiny, kolo už je po opravě obou desticek a kotouču a já zas chudsí o 2 000,- . Asi se na nějaky čas zamměřim na pěší turistiku, vypada jako levnejsi varianta
A tyhle ti vydržely jak dlouho?!?
jedny od ledna do dubna, pak před mesicem nový no a ty ted odesly
No potěš koště, to je snad máš permanentně zabržděný, jinak to snad ani není možný.
Co na to tvoje ruce?!?
....to mi také připadá nemožné- pokud by z takové "měkotiny" byly destičky a kotouče u auta, měnily by se každý týden- to by pak klasiky na kole byly bezkonkurenční v běžném provozu a terénu- a samože i cenově- o pořiz. ceně nemluvě (ráfek se mi nepodařilo "probrzdit" ani po čtyřech letech, pakny mi už za dva dny v dešti a šotolině odešly)....
dej si tam kotouče průměru 203mm to jsou ty nejvetší, pokud ani to nezabere tak už mě napadá jen nějaká rekuperace, což je brždění motorem.
Co dvojitý kotouč? :-) Ještě do kol nepronikl?
Dělalo to Shimano, ale co se pamatuji tak od toho zase upustili. Brzdy byly příliš jedovaté.
Dá se ten rozžhavený kotouč občas zchladit vodou, nebo ho to zničí?
modrá je dobrá, dobře mu to ale neudělá. Jak si to jako představuješ? V půlce sjezdu to pokropit z bidonu?
Co třeba nádržka s vodou + čerpadýlko + teploměr brzd? A podle teploty to bude kropit kotouč :-))) Kdyby to mělo zachránit 1 lidský život,tak by to měla EU prosadit. A ABS také
nic pro gramaře, co takhle bombička s co2 a ofuk brzdy. To teplotní čidlo je jasné nejlépe s přenosem do komputeru a záznamem. to by mohla být pěkná data na nějakou užitečnou diplomku.
Nic nového, závodní tahače by bez chlazení daleko nedojeli, nebo spíš by dojeli hodně daleko mimo trať :-)
Někde jsem čet, že za závod spotřebují tak 200 litrů vody, tak cyklistovi by měly stačit necelé 2 litry a to jde, to mnozí běžně vozí :-)
Jako opravdu? S vodou problem nemám stejně musim zastavovat a dávat psům pit, muzu teda ty kotouče polít, ale myslela jsem že by to byl velký teplotí šok.
No problém je kdy je polít. Když už budou moc rozžhavené, ve tmě by asi už svítily, tak to je pozdě. Jen by naběhly, zmodraly, zkřehly. Chce to dříve. Ta auta to buď kropí při každém sešlápnutí brzdy, nebo podle teploty, kterou měří. A ještě lepší by bylo to mlžit rovnoměrně ostřikovačem. Ale to se u kola už dostáváme asi do blbostí.
Klidně si sebou vezmu rozprašovač a budu pravidělně zastavovat a mlžit. Teda v okmažiku dokud jsou jen teplé.
Už si někdy zkoušela teplotu kotouče po intenzivnějším brzdění i jen z mírného kopečka? Prstem fakt nedoporučuju.
Je to blbost, nepřemýšlej nad nějakým chlazením, to bys musela brzdy zkrápět už v okamžiku stisknutí brzdové páky.
Prostě velké kotouče, hodně kvalitní destička a smiř se s častou výměnou.
U nás po lesních pěšinách jezdí také jedna dívčina se třemi nebo pěti psi a buď na kole nebo s vozíčkem. Občas zahlédnu i nějakého chlapíka, ale jen s vozíčkem. A holka s kolem měla co dělat aby tu smečku ubrzdila mezi stromy a na nějaký se nenamotala.
No tak nějak. paní by to evidetně pomohlo, pokud by to ty kotouče neoddělalo.
Modrá je dobrá = ony by se zakalily, patrně ztvrdly, zkřehly. Když se nechá volně vychladnout, tak se mu tou teplotou nic nestane? Tam žádné změny nenastanou?
Aby to naběhlo, to by ten kotouč už měl asi svítit? Co když to zchladím dříve? No kontaktním termočlánkem to asi nikdo měřit nebude.
nevím modrý kotouč už sem měl a neřekl bych že to brzdilo huř. casem změnil barvu na hnědou, asi se to popustilo. spiš bych se bál o ty desky, zatvrdnou a tření půjde rapidně dolů.
to by možná nebylo úplně blbý dát tam motor jako brzdu a v kopci si naopak pomoct
Ale pánové!! Místo abyste pomohli nebohé osobě, tak si z toho děláte srandu.. Jinak probržděné ráfky jsou u těch co jezdí se psama naprosto známou věcí, co já už jsem jich probrzdila, na tomhle novym kole to trvalo jeden rok. Manžel mi dal to kolo do servisu, říkal že se těší až to ten chlápek tam uvidí, že tohle ještě určitě neviděl.
A co se stane, když ty psy nebudete pořád brzdit. Dosáhnou své mezní rychlosti a to bude kolik? Už to bude nezvladatelné?
Psi jsou starší, brzdím proto abych je netáhla za sebou, z kopce tedy proto abych nebyla rychlejši, po rovině občas taky, prostě svojí rychlost musím na kole přizpusobit schopnostem psu. Začínám tušit kde je problém.. Nějací psi jsou staří že pomalu klušou(9km v hod) a ti co jsou o rok mladší by šli klidně i rychleji,(15 km v hod) no a tak i po rovině já musim brzdit ty méně staré, abych neuhnala ty více staré. Napadlo mě, že je budu pouštět na volno, ty co jsou pomalejší, tady jsem ale nemohla, byla to ofiko akce s jasne danyma pravodlama.
Sem viděl v Palestině jak brzdil prodavač vozík tak, že za ním táhnul po zemi starou pneumatiku a když to nestačilo tak na ni šlápnul ;-)
Používáš kolo hodně odlišně než je předpokládané, tak se nediv, že některé díly odjedou mnohem dřív. Dát co největší (203 mm) kotouče a smířit se s tím, že budeš destičky a koutouče často měnit, je to spotřebák a ty ho neustálým brzděním spotřebuješ.
Je to běžné u všeho. Když budeš běžný skůtřík nebo motorku honit po okruhu, tak nebudeš stačit měnit díly, podobně jako když si z běžného osobáku uděláš náklaďák a budeš jezdit po lesních cestách.
Ono by uplne stačilo abych sebou měla nahradní ty destičky, i kdybych to je neuměla nasadit, tak tam bylo plno kamarádů trekařů se psama, co mi chtěli pomoct, ale holt to nešlo. Tak jsem mohla používat obě dvě brzdy a ne jen jednu, která to po sjezdu do Boskovic vzdala. Na příští akci se mnou jede i manžel, určitě bude velice rád, až si budeme ve měnit kola..
Pak je tu ještě jedna možnost jak brzdit, která byla, pokud si správně pamatuji, používána na povozech. Podrobnosti dodá bara2, tedy jestli to tu čte.
Ale nejsem si jistý, že to chceš vědět :-)
Brdzu na povozu jsem pár dní obsluhovala, řekla bych že určité typy brždění klidně vynechám.
Tož přijed s hafíkama na podzimní sraz do Budějic,at se pokocháme naživo.
......myslíš že to vydrží? (brzdy nebo psi) ;-)
jestli ten levý zakopne, tak si ukousne jazyk :-D
Nebylo by semisériové uspořádání praktičtější?
trochu je mázni olejem ať trochu kloužou.... :-)
Jaký je praktický rozdíl mezi hydraulickou kotoučovou brzdou a mechanickou při běžném provozu? Ne závodění,běžná jízda. Má to vůbec smysl při úzkých pneumatikách co jsou na kole?
asi v námaze, kterou potřebuješ na stisknutí páky. já vozím na silničce mechanické a na pláštích 700x38c zablokuju zadní kolo kdykoliv ze spodního úchopu i jedním prstem. z horního potřebuju dva. předním flokovat nezkouším, nerad bych si zase zalítal :-D
Ani v námaze. Když máš hydrauliky nížší třídy, tak musíš vynaložit o dost víc sil na brzdění než s kvalitními, podobně to je s mechanickými kotoučovkami a zrovna tak s véčkama.
Při porovnávání podobné třídy brzd se to nepozná.
Na treku mám už dost slušná véčka a na brzdění nemusím vynakládat tolik sil abych zastavil a zablokovat kola s nimi není tak těžké, jde to dost rychle.
Mimo trochu odlišného způsobu seřizování v brzdění není rozdíl. Běžný uživatel v běžném provozu to nepozná.
.....je to přeci v dnešní době IN- véčka jsou historie....;-)
Zdravím. Určitě bych vám doporučil kotoučové brzdy. Sice jsou o trošku dražší, ale stále více vydrží. Není až tak složité je udržovat. Jinak kdybyste chtěla vědět jaké další druhy brzdou jsou v možnostech tak tady si můžete přečíst článek: http://www.nicemagazine.cz/rubriky/technika...
Myslíš jako, že má rozhodování jako vláda, že se za půldruhého roku ještě nerozhodla čím brzdit? :-)
Nemyslí. Prostě si každý den založí nový nick a nacpe někam odkaz na své stránky. Na jaké téma se mu to asi povede naroubovat zítra?
Jen mi není jasné jak se někdo může takhle dostat do tak starého tématu, které by mělo být už dost dlouho nepřístupné bez odblokování.
Zkusila jsem si něco starého vyhrabat... a zdá se, že by to šlo, kdybych tedy bývala byla klikla na "odeslat".
Jestli se ta časová blokace nezrušila s tím, když se zavedlo omezení na 300 příspěvků?
Aha, tak já to nezkoumal, ale bývalo tam nějaké časové omezení v přístupu.