Zdravím všechny. Jistě se toto téma už řešilo, ale přece jenom bych rád věděl, čím kdo mažete řetěz, protože jsem ideální mazání dosud neobjevil. Teflonové mazivo nedělá šmíru, ale po cca 30-40km už řetěz dává o sobě vědět, což mi vadí (přestože ho aplikuju na odmaštěný řetěz). Zatím se mi nejvíc osvědčila směs motorového oleje s něčím řidším (WD apod.) a po aplikaci pořádně otřu řetěz hadrou namočenou v benzínu. Takto nasmazaný řetěz běží tiše a hladce i na delší trasy, akorát přece jen nějakej ten bordýlek to pochytá. A co Vy? Předem dík za Vaše poznatky a zkušenosti.
Retez pred namazanim jen poradne projedu svedkou a pak maznu wd40citkou. Zadnou vedu z toho delat nikdy nebudu. Praktikuju to takhle uz staleti:) a retez odesel vytahanim driv, nezli stacil zjistit ze na nej se*u a odflakuju ho;) Navic se mi odvdecuje dobrou sluzbou.
Moje zkušenost s védéčkem je taková, že sice řetěz krásně běhá, ale nemá to dlouhé trvání. Vzhledem k tomu, že je hodně řídký, tak dlouho nevydrží a i malý deštíček ho hned vyplaví. Mimochodem mazání řetězu neřeším kvůli jeho životnosti, ale vadí mně, když dává řetěz (i jiné pohyblivé části) o sobě vědět, jsem na to hodně cimprlich..;-)
Já teď kápnu trošku toho olejíčku do ohně (oblíbené kontroverzní téma :-))) - taky WD není mazadlo, ale čistič, který mimochodem taky trochu maže. A že to jde najednou znatelně líp je právě proto, že se uvolní humusy a zatuhnutí.
Právě proto používám zmíněnou kombinaci WD40(atp.)+mot. olej. Díky védéčku řetěz krásně běží a olej maže a drží.
Motorák ale asi do sebe bude brát dost prachu, ne ? Taková fajná a dost účinná brusná pasta :-) I když asi nejlepší směska pro cyklotetování (převodník na lejtku)
Když řetěz pořádně utřu hadrou s benálem tak to jde i bez tetování:-) Jinak v prašným prostředí nějak moc nejezdím, takže s nějakým obrušováním problém nemám. Mimochodem řetěz i převody mně vždycky vydržely +- stejně, at' jsem mazal teflonem, nebo oleji..
Koukám, že mažeš i bez oleje a jde to taky :-))
Zkousel jsem ruzne sracky,i drazsi..a ze by ostatni vydrzely dyl nebo tak neco..ani ne. Mazu jednou za tyden a staci mi to. Nic nevrze..na to jsem taky desne haklivy, na kazdy sebemensi pazvuk.
Záleží kolik za ten týden najedeš.:-)
Pochybuji, že to vydrží 200km v mokru a "bordelu", co je teď na cestách.
za ten týden tak kolem 150 km+případně v létě víkendovka 100 km-ale za deště o víkendu nevyrážím. Z práce občas sprchne, to mi neva, řetězu už trošku pak jo-tam by asi dražší byl lepší. Ale na moje potřeby stačí wdčko, v marastu vyloženě nejezdím, mám jen treka a jezdím skoro jen silnice, takže proto to wd asi vydrží ten týden.
Jinak řetěz neperu ani nečistím žádnýma tekutinama, to se mi fakt nechce. Kdysi jsem to dělával, vypadalo to i hezčejc:) ale po chvíli bych nepoznal rozdíl i funkčnosti a nepazvuků taky ne.
A na delší cesty mám připravíno WD40 100ml:D
Nebudu se opakovat,už se to tu řešilo včetně odkazů na test mazadel, kde použili WD jako srovnávací olej a nevyšel zdaleka špatně. Naopak výsledky řady speciálních mazadel nešlo ohodnotit jinak než jako fiasko.
WD40 jsem zkoušel na skládačce, zkušenosti překvapivě dobré.On vytvoří malý film a ten drží. Proto ho používám na zadní stavbu, kde je hrozný šmír. Umyju, nechám uschnout a nastříkám WD. Příště odpadá drhnutí, protože WD drží a nepustí špínu k vidlici. Jezdím celoročně a WD stříkám do všech šroubů, abych je chránil před vodou a před solí.
WD je hodně tekutý, což nemusí být pro mazání optimální, ale extra dobře drží a nesmývá se. To konec konců ukázal i zmiňovaný test, kdy řetězy ošetřené speciálními mazivy na řetěz zrezly jako liška, zatímco WD patřil k premiantům s minimem koroze. Test mimo jiné posuzoval chytání špíny a ochranu při ponoření do solného roztoku.
souhlas- wédéčko je zlatý proti některým předraženým řetězospecialitám.
kapátko s 50ml za cca 80 kč je to co řetez potřebuje, má konzistenci lepší než wd40. kterou to někdy taky projedu.. důležitá je očista před mazáním.. :) ale to už tu bylo...http://www.cyklo-online.cz/kapatko-bike-work...
Klasický nejlevnější olejík na jízdní kola + šici stroje. Nemám s tím problém :-)
Tohle se tady opravdu už probíralo a ne jen jednou, myslím, že tak 2 x ročně :-)
V tomhle se nic až tak nově převratného často neobjevuje, tak se dá ze starších témat něco vyčíst.
Hodně záleží v jakých podmínkách se jezdí, jestli čistá silnice nebo terén, prach, bláto, voda.
Já došel k závěru, že mě nejvíc vyhovuje WET LUBE od Motorexu.
Co jsem zjistil, tak ho používá i hodně servisáků horských kol.
Zimní téma. Na Jawamanii se zas dvakrát do roka prožene vlna dotazů na mazání dvoutaktů :-))
na těch se řetěz mazat nemusí? :-)
A nelepí se na to prach a bordel?
Také jsem z počátku trochu váhal, když to je uváděné jako mokré mazadlo, ale dost mě překvapilo, že po nastříkání a dobrém otření úplně minimálně, podle mého o dost míň než jiné oleje. Navíc vydrží mnohem dýl než jiné oleje, vyplachuje se hodně pomalu. I v hodně náročném mokrém prostředí, blátě a brodech vydrží dobře mazat bez problému 150 km.
A když jsem viděl čím mažou řetěz různí servisáci a třeba i v půjčovně kol v Rychlebkách, tak nemám nejmenší důvod měnit.
Každý má svoji oblíbenou značku.
Používám vosk Lubrichain od Yarrow. Hlavně v současném počasí je fakt dobrý. Vydrží docela dlouho i v mokru.
Dneska jsem ho koupil a hned jím namazal řetěz. Překvapilo mě, jak je hustej, ale během chvilky zatekl mezi člány a pod řetězem sucho. Tak jsem zvědavej, jak se osvědčí v tomhle počasí. Obyč. olejíček je ted' fakt na prd, nehledě na tu černotu a bordel, co chytá. A co v létě v suchých podmínkách, je OK, nelepí třeba moc prach?
Někdo mí nedávno říkal, že ten vosk je docela lepivý na nečistoty a krapet hůř se vymývá.
Tak až vyzkoušíš, tak dej vědět.
Mám jednu butel vosku od Motorexu do sucha. Podle mé zkušenosti bezva na přípravu pro jeden závod a pak hned vyprat a znovu pro další akci. Alespoň takový to na mě dělá dojem. Nebo s tím neumím narábať. Druhý, třetí den se udělá divná špinavá krusta, kterou stahuju hadrem namočeným v benálu, nebo wédéčku. Nevyhovuje, nepoužívám. "Mokrej" Motorex celoročně, furt...
A nelepí se na něj v suchých podmínkách moc bordel a prach?
Ne. Perfektně zavzlíná, povrch se utře a nechytá.
Pak nechápu, proč je "WET" a ne univerzál.
Ten Yarrow taky umí perfektně zavzlínat, přitom je dost hustej. Na ty současný podmínky bude asi super (zítra vyzkouším).
Dneska jsem taky koupil PAN OIL WAX a stříknul jím pedály. Bavil jsem se chvíli s majitelem o mazadlech do sucha, a v podstatě nic ideálního asi není. Bud' to nelepí bordel, ale nevydrží, nebo nějakej kompromis. Za mě - at' to radši nějakej bordýlek pochytá, ale necht' to pořádně maže a abych to nemusel po 50-ti kilácích přemazávat, nebo poslouchat "zpěv" řetězu.
Asi ten suchej bude mít nějakou přednost, kterou jsem neodhalil, jinak by ho nepoužívali. Třeba právě na ty jednorázový akce se soustavným denním servisem - ne po turisticku, jednou namažu a měsíc jezdím...
...já po porovnání "životnosti" Wet a Dry zjistil laicky, že Dry je míň odolný na vodu- dřív se vymyje.
Nemohlo snad bejt lepší počasí na jeho vyzkoušení, než dneska;-)
Je až neuvěřitelný, co to mazání vydrželo, fakt jsem čučel. Bezmála 6 hodin na něj permanentně stříkala voda, byla furt mlha a velmi vysoká vlhkost vzduchu (v podstatě mrholilo), bláto, kaluže....a řetěz až do konce naprosto v pohodě, běžel hladce a tiše jak na začátku, přestože z něho imrvére crčela voda. Bordel vůbec nelepí, nedělá šmíru, ani převodníky a kazeta nebyly zapatlaný. Pravda po zaschnutí maziva jsem řetěz pořádně otřel hadrem navlhčeným benzínem.
Jak jde vymývat zatím nevím, až trochu oschne, tak ho fláknu přes noc do benzínu a uvidím.
Jinak max. spokojenost, je to fakt super mazivo. Věřím, že bude dobrý i do sucha, když se z řetězu po zaschnutí pořádně setře přebytečný mazivo. Olejíčky a oleje nikdy víc;-)
Jestli jde (jako že určitě jde) benzínem snadno otřít, tak nebude potřeba ho celou noc louhovat. Prokvedláš a sušíš.
Očista fakt bez problému, řetěz krásně čistej. Vypadá to, že i mezi články je pěkně "uklizeno," ale roznýtovávat řetěz kvůli důkladné kontrole tedy nebudu;-)
Tak shoď řetěz akorát vzadu na nejmenší a vepředu z placek, aby byl úplně volnej - a můžeš zkusit s ním jemně hýbat a nakrucovat. Cítil bys chrastění a drhnutí v článkách při jemném pohybu.
OK, vyzkouším.
Děláte vědu z obyčejného spotřebáku:-)
Mažu nečistím jednou za rok vyměním šmytec:-)
Jenže ten spotřebák, kromě toho že se zbytečně prodražuje, ti zahumusením taky žere waty, který ti pak chyběj.
No jo vy bahňáci na tom budete huř to je fakt.
Ja na asfaltu to tak za ten rok nezadrbu:-)
Tak jsem zkoušel, články jde lehce pohybovat bez odporu, takže je tam předpokládám čisto.
Ještě jsem zapomněl pochválit ten PAN OIL WAX :-) Zámky pedálů po celou dobu hladce fungovaly a hlavně ani jednou nevrzly, ani nepíply. Nesmyl se, ač byly pedály vytrvale "zásobeny" vodou a bordel to taky nelepí. Na nášlapy ideál.
Používám ho několik let k všeobecné spokojenosti. Dám si tu práci, vyčistím kazetu, převodníky a rolny přehazky, na suchý v benzínu vykoupaný řetěz nanesu kapátkem kapku na každý článek, projedu kousek aby olej zatekl kam má, řetěz dosucha otřu a je na delší dobu pokoj (i v dešti a blátě). Je sice dražší, ale jedno balení cca 100ml vydrží nejmíň rok/10000km a dýl-řetěz radostí jen tak ševelí......Lepší poměr cena/odolnost proti vodě, blátu/spotřeba/výdrž jsem zatím neobjevil....
Pokud se dobře pamatuju, tak předsednictvo se usneslo na Olivovém, Extra Virgin
A jeho viskozita je lepší z oliv z jižních, či jihovýchodních svahů?
Mě by akorát zajímalo, jak by se chovalo jinak dobré a drahé mazivo na řetěz ve spojení s trubkami na lehokole.
Zatím tohle stříkám jenom tím WD, tak po 200 km nebo míň, pokud to začne být slyšet a nedávno měli cosi podobného ve spreji v Lidlu, ještě levnější, tak se uvidí, k čemu to bude.
Klasický olej na kola a šicí stroje jsem našel v placaté plechovce, neznámého stáří, možná přes 50 let, nahnědlý a pořád tak typicky voní. Ten nedojde. Používám ho na jiná kola, ale zkusit ho do trubek jsem neměl odvahu, co by se tam mohlo nachytat.
Myslíte, že by se ty trubky mohly ucpat?
Ucpat, to až tak ne.
Možná by to ničemu nevadilo.
Aspoň na Azubu, kde už vlastně na trubkách nemám žádný ohyb, co jsem přidal kladku, takže žádné větší tření tam není.
Akorát že pro nějaký lepší výsledek mazání se hlavně musí řetěz pořádně čistit a to stejně nedělám, radši častěji měním levné řetězy.
Sundaný jednou vyperu, když ho chci ještě použít jinde, ale tam už zas většinou dlouho čistý nevydrží.
Na klasice se občas řetěz vypere sám v pořádném lijáku, když se jede přiměřeně dlouho. Pak stačí vysušit a promazat. To na lehokole nefunguje, když je skoro celý v trubkách, kde navíc špatně schne. Ale že navenek nešpiní, to se cení.
Co se týká problematiky krycích trubic u lehokola, tak jsem to taky řešil na tříkolce, kde je naštěstí krytá jen vratná větev řetězu. Mám dojem, že předpisově namazaný řetěz tedy s otřeným povrchem nějaký ten odpor v trubici má, ikdyž se trubice dotýká jen zvolna. Proti tomu, když má člověk řetěz namazaný i na povrchu, tak to sice klouže hezky i v trubici, ale chytá to špínu a zanáší se to a žádá si to proto častější údržbu. JEstli je tenhle problém nějak řešitelný, nevím.
No, je to na šicí stroje (a kola :), v šicím stroji je prachu z látek hodně...
A vím, jak vypadá člunek v šicím stroji a různý ty hejblátka uvnitř, co našmrdlí tisíce a tisíce pohybů tam a zpátky, tak jsem v klidu a mažu tím řetěz na kole bez uzardění.
Vydrží to určitě víc jak 150 km, mažu až je to slyšet, dřív ne. A ten řetěz při údržbě omeju jarem, sundávat ho kvůli tomu nepotřebuju. A životnost mýho řeťazu už jsme probrali.
Za mě olej na šicí stroje a jízdní kola vřele doporučuji. Poměr cena a výkon nemá chybu.
Na "oplach" a cisteni je asi setrnejsi nez benzin petrolej. Neodmastuje.
Za drevnich dob co si pamatuju tak sa retazky vyvarovali v oleji, ale dnes uz to asi nikdo moc nedela.
Já radši peru v benzínu. Z řetězu se lépe vyplaví i bordel nalepenej na oleji mezi články. Před mazáním teflonovým mazivem je petrolej vůbec špatná volba, mazivo se pak na řetězu dlouho neudrží. Do petroleje je ale dobrý řetěz ponořit na několik hodin, když je zatuhlej, nebo když schytá hodně vody, vyplaví se mazivo a začínají se objevovat známky koroze.
Také používám benzin, technický je ale zbytečně drahý, to samé, ale mnohem levnější je benzinový čistič. Jednou z hrubých nečistot a pak ještě jednou prošmrdlat v benzinu. Krásně se vyplaví veškeré nečistoty a prach, který ničí řetěz a převody.
Já to peru pořádným protřepáním v PET láhvi s benzínem a bordel se pěkně vyplaví. Dřív jsem používal pračku řetězu, ale nebyla to dobrá volba. Řetěz byl sice čistej, ale čistidlo se dostávalo do ložisek zadního kola a ořechu a ty pak samozřejmě odešly....
Nepoužívám pračku, řetěz prošmrdlávám v plastové kulaté krabičce od Perly, staří jen troška benzinu aby byl řetěz ponořený. Do petky se asi musí dát mnohem víc benzinu a rukou nemůžeš pomoct ve vypláchnutí a protočení článků řetězu.
Já to praní ve flašce dělám hlavně z důvodů, že se mně s tím právě nechce šmrdlat:-). Taky nemusím tolik vdechovat výpary z benzínu a žena mně nenadává, že zasmradím barák:-). Jinak když nemám (většinou)ten benzínový čistič, používám natural, co mám v kanystru do sekačky...
Zjistil jsem, že natural je nejlevnější benzínový prostředek, který mohu sehnat. Vše ostatní včetně petroleje je mnohem dražší. Řetězu to neškodí.
Na motorový i technický benzin je nasazena dost vysoká spotřební daň, ale na čistič ne, takže těžko může být normální benzin levnější. A čistič je v podstatě to samé, co motorový benzin jen jsou tam trochu jiné přídavné látky. Technický je víc hodně čistý a také mnohem víc odmašťuje.
Čistič má bohužel taky spotřební daň. Už bez daně je dražšší, než natural s daní. Paradox...
Natural taky slušně myje, ale to složení je nic moc. Lehkého benzínu jen trochu a pak spíš taková trochu jiná nafta. A smradu jak v cařihradu. Čistič je z lehkýho benzínu, toluenu a podobných lehčích lahůdek. Taky snáz vysychá víceméně do sucha a čista. Natural vysychá dlouho a stejně je po něm všechno mastný jak řiť...
Tak už i na čistič je daň? No co se dá dělat, tak se pro mlsání poohlédnu po něčem jiném :-)
Tak nějak. V naturalu to máchám víceméně z úsporných důvodů, protože jsem čučel jak puk, co už chtějí na krámě za tech. benzín nebo čistič. Sice natural není zrovna ideální, jak píšeš, zato je doma vždycky po ruce...
Mrkni někde po okolí, jestli neprodávají stáčený ze sudů. Já ho takhle beru a cena je únosná. V krámě po půllitrovkách je to dražší jak Hennessy
Dík za tip, zkusím pohledat. Na krámě je to fakt za nestydatou cenu a je toho troška.
Já s ním pak špóruju ještě tak, že poprvé meju už špinavým (špinavej sleju do petky, prach nechám sednout ke dnu), podruhý čistým a tím po použití furt doplňuju ten špinavej (vždycky se něco rozcvrndá, odpaří). Kelímek od Perly je akorát na řetěz, stačí ho trošku, naklonit a řetězem prokvedlat, zatočit.
A to ten řetěz na to máchání vždy roznýtujete a pak zase snýtujete? To se vám pak nemá tendenci roznýtovat a roztrhnout?
Rychlospojku neznáš?
Právě že znám ze staré esky. Vždy se to po čase samovolně rozpojilo a ztratilo. Od té doby nýtuji.
Minulé století, správně
To máš ale na mysli spíš takovou tu "motocyklovou" spojku na řetěz z asi čtyř nebo pěti dílů. To už dávno není pravda. Koukni třeba ke Kupkolákům na řetězy a Sram spojku pro osmičku i devítku tam najdeš. Funguje spolehlivě se Sram řetězama a Campou C9. Na Shitmanu může být problém. Vím, že osmičková na osmičkový Sh nejde.
Vyvařování v oleji se dělalo hlavně u řetězů na motorku, ale tohle doporučení najdeš v příručkách tak do šedesátých, možná sedmdesátých let. Tehdy byl na všechno "jeden" motorový olej, univerzálních, ale mizerných vlastností, který těžko zavzlínával. Tak se mu pomáhalo tím teplem. Dneska pořídíš i oleje s vyšší viskozitou a přilnavostí s éterem, kde éter olej naředí, fofrem donese i tam, kam bys ho ani nechtěl a vzápětí se odpaří.
Pokud ti vadí, že ti řetěz zpívá, tak ho čisti, ale neodmašťuj.
Já řetěz peru v jakémsi vodou ředitelném čističi na kola, pak proplachuju vodou dokud z toho leze bordel nebo pěna. Pak ho suším hadrem a nechám uschnout.
Mažu ledasčím.
Do mokra mažu Finish line ceramic wet lube. Takové celkem řídké mazivo, které celkem chytá bordel a vydrží hodně vody i kilometrů. Jednou jsem byl tak líný čistit i mazat, že jsem na tom najel asi 600 km. Je dobré ho pravidelně otírat, aby to zbytečně nešpinilo.
Pak jsem tam dával BikeWorks chain star. Takové spíš voskové mazivo. Tolik neteče z řetězu. Voda tomu, také moc nevadí, ale moc na tom najeto nemám.
V poslední době zkouším teflonový olej WD-40 specialist. Krom toho, že to hodně teče a při aplikaci to je všude nevidím zatím problém. Jak moc to vydrží vodu zatím moc otestováno nemám.
Namazaný řetěz čistím pouze suchým hadrem.
Jinak řetěz mám Campagnolo C9, mám to na lehokole, takže v trubkách a jezdím převážně po silnici.
Z mého pohledu je na dlouhou cestu jistota ten Finish line ceramic wet lube.
Co vím, tak třeba Jirka řetěz pouze čistí suchou hadrou a maže WD-40 a také to funguje.
Řetěz mně nezpívá, pokud ho mažu tak, jak jsem uvedl, není slyšet ani jeho běh třeba do 160km i víc. Po každé takové delší vyjíž'ce řetěz ale vyperu a znova namažu. Jediný problém (?) spočívá v tom, že řetěz špiní. S teflonovým mazivem mně taky nezpíval, ale zdálo se mi, že tak hladce neběží a brzy o sobě dával vědět. Tedy ne že by pískal, ale byl zkrátka slyšet.
Po 160 km na silnici nebo v terénu? Pro silnici mi to číslo připadá dost malé. Přijde mi, že by mi řetěz vydržel namazaný i 1000 km, kdybych byl tak líný a dlouho ho nečistil. Tedy alespoň s tím mazivem Finish line. Chod by asi na konci nebyl tak hladký jako po namazání, ale mně dělá řetěz hluk na převodnících, přehazce a kladce i když je namazaný, takže jsem si na to už zvykl. Navíc ho v rychlostech nad cca 20 km/h už moc neslyším.
Čistit řetěz po 160 km na silnici mi přijde zbytečné. :-P
Hmmm, zajímavý. Ten Finish line se mně zrovna neosvědčil, páč řetěz neběžel tak hladce, jak s olejem a taky se dlouho na řetězu, resp. mezi články, neudržel.
Ujasněme si, prosím, jedno. Na jakém to vozíš kole?
Já netvrdím, že je nejlepší, já jen nic jiného moc nezkoušel :) Už ho mám jen trošku, tak třeba přišel čas na to vyzkoušet něco jiného.
Hele ale u toho Ceramic Wet Lube píšou, že to je olej s keramickými částicemi. Koukám, že mají i Ceramix Wax lube :)
Nejlepší na mazání řetězu je turbínový olej, jen je težší ho sehnat:-)
To někdo fakt zkoušel?
Na ten bych si doma ani nevzpomněl (jako na cokoliv dalšího z práce), ale co tu a tam ukápne, to by teda stačilo na řetěz dlouho :-)
Problém je, že dost smrdí. Stačí trocha na montérkách a ten smrad se už nevypere.
V minulosti tady kdosi (já?) doporučoval škvarkový sádlo. Funguje to, pokud nejsou škvarky moc křupavý, pak se řetěz namotává na pastorky, kladky a vydává to strašnej praskot, jako když se podlaha pokape tou jododusíkovou třaskavinou.
To by mě bylo hodně líto toho sádla. Kdepak, škvarkový sádlo patří jenom na chleba. Minulý týden jsem sklenici domácího dostal od jedné paní jako protislužbu. Mňam. Dřív jsem nepohrdnul flaškou, teď radši to sádlo. :)
Kupoval jsem teď nějaké díly a tahle diskuse mě přiměla zrevidovat stav zásob maziva. Kromě osvědčeného Ceramic Wet chain lube jsem od Finish Line pořídil i 1-step Cleaner & Lubricant. Podle popisu by to mělo být ideální na takové to domácí žvýkání. Tak až se tu tahle diskuse otevře znovu, budu už asi moci podat zprávu o tomto mazivu.
k úplné spokojenosti používám několik let SynLube pro MTB, na doma i při dovolenkách. Je to nazelenalý hustý olej, který je odolný vúči vodě i blátu. Na vyčištěný, odmaštěný a suchý řetěz olejničkou po kapkách nanesu, protočím, krátce projedu(tak kilometřík), otřu dosucha a po jízdě večer znova a je na jeden-dva týdny(podle terénu a počasí) pokoj-řetěz si jen tak vrní.......
Uvařte si kafe.
Nahrubo očištěné kolo opatrně postavte do vany tak, aby se dotýkalo smaltu pouze gumovými částmi a šlo točit šlapátkama. Ideální je smaltovaná vana plechová či litinová délky 150 cm. Do vany z umělé hmoty kolo nestrkejte, zničíte si vanu, počkejte na léto a pracujte venku.
Kartáčkem na zuby nanášejte na řetěz prací pastu Montéráček, pečlivě na každý článek řetězu a nechejte asi 15 minut působit. Opláchněte horkou vodou. Opakujte tolikrát, až bude čistý řetěz, čistá vana a čisté kartáčky, které jste použili. Stačí mi 2 - 3x, v mezičasech si vypijte kafe.
Nechte kolo okapat, pak ho opatrně vyndejte z vany, otřete hadříkem a nechejte u zdroje tepla doschnout.
Do škvír u válečků v řetězu nakapejte olej na jízdní kola a šicí stroje, pečlivě do každého článku. Po nakapání oleje točte klikou a řetěz dočista utírejte bavlněným hadříkem, aby nebyl mastný.
Použité hadříky namočte do Montéráčku a posléze s tmavým prádlem vyperte pro další použití. Kvalitní bavlněné hadříky poslouží opakovaně, nejlépe se mi osvědčují hadříky z bavlněných nátělníků. Kartáčky uložte pro další použití.
A mohu kartáček opět použít na čištění zubů? :-)
Hmm, ve sprcháči se kolo myje dost blbě. Tak holt počkám s mytím na léto.
Kartáček lze použít na cokoliv, s tím čistím odpady. Po vyvaření by určitě šel použít i na čištění zubů, desinfekci bych však rozhodně doporučovala. Stomatologové ale mají dost velké požadavky na štětiny (tvar, tvrdost...), takže by se jim to asi nelíbilo. :))
Jestli to nacouve do sprcháču až po střed, tak by to mohlo jít. Umejváš jen řetěz, ne přední kolo.
Ještě mě zaujalo - počkat na léto a pak to dát sušit ke zdroji tepla. To abych zavolal tak čtrnáct dnů dopředu do Opatovický teplárny, aby to stihli rozjet...
V létě to můžeš postavit na slunko. V nejhorším k tomu dát infrák.
No jo, pravda. Je vidět, že nejsem dáma. Tak to jen rychle propláchnu benálem a nesuším :-)
No jo, ale dámy zase nesundávaj řetěz :))
Ještě jsem přemýšlela, jestli do posledního oplachu nedat trochu octa, aby se na tom nědělal vodní kámen, ale zapomněla jsem na to.
Jo, ten ocet bude to pravý vořechový :-) Radši koncentrovanější, ať se efekt může projevit dřív. A úplně nakonec hlavně nezapomeň na aviváž. Aby byl řetěz hebký a voněl !
Aviváž určitě ne! Nevíš, jestli to nemá nějakou alergii :-D
A vůně, vůně... No mi ten řetěz teď voní olejem. Jak když přijdeš k nějakému udržovanému stroji, ten taky tak voní, a mně se ta vůně v takovéto souvislosti docela líbí.
Správná dáma by použila fén nebo žehličku na vlasy. :-D
když nemám fén na vlasy (nemám vlasy, které bych potřeboval sušit, tudíž logicky nemám ani fén) mohu použít horkovzdušnou pistoli? na ten řetěz?
Bacha na teplotu aby neproběhla nějaká rekrystalizace v materiálu. Do toho bych nešla.
On to ale nechtěl sušit autogenem :-)
vidíš autogen. Tím by to taky šlo.
Redukční plamen řetězu jenom prospěje. :-)
...po vyvaření se asi kartáček nebude dát použít na nic- umělohmotné štětiny i ručka se zkroutí(pokud nezmizí úplně) :-((
Nerozpustil se.
Pokud máte kartáček, který nesnáší teplotu 100°C, můžete pro desinfekci použít pasterizace za nízkých teplot 60-80°C po dobu 15-20 minut. ;-)
Hm gratuluji, ukaž ten kartáček jakémukoliv stomatologovi a uvidíš :D
Však jsem psala, že stomatologovi by se to nelíbilo. Nicméně v nouzi lze použít :-D
Furt lepší, jak nic, když na to přijde.
Já chtěl zkusit ten zázračnej, devíti ze sedmi stomatologů doporučovanej Oral B, říkali 48000 pohybů za minutu!!!, ale pak mi těch prachů přišlo docela líto.
To jsou dobře investovaný peníze. Ho mám už deset let a furt běhá, občas se musí vyměnit štetiny, ale je to pro líný úplně ideální.
Mám zkušenost s řetězem FSA 10 Drive Link na MTB, padl po tisícovce a to jsem čistil v TB a mazal poctivě Finish Line (DRY teflon tube za 280,-Kč). Kašlu na to :-) nový řetězy budu prát po 3-4 jízdách, v benzínu (N95) smíchaný s olejem do sekačky a mazat zkusím právě tím olejem na 2-takty nebo olejem na kola a šicí stroje. Rozpojený řetěz zavěsím na háček a nechám ho "protéct" olejem a opak vytřu hadříkem. Vím, že se zalepí, ale to se bohužel stane v lese vždy, kolo nemám na výstavu :-) uvidíme, jaký bude rozdíl v km do výměny...
Mazání řetězu není jen o jeho životnosti, ale i o jeho účinnosti. V špinavém špatně namazaném řetězu se ztrácí hodně výkonu.
Výkon nevýkon, ale to chrastění kostlivců se nedá poslouchat.
Copak to chrastění by se dalo i vydržet, jenže když člověk dře a zápasí a ono to nejede a olejnička v dohledu žádná.
A ta radost, když už ani nedoufáš, že v dohledné době potkáš olej a olejnička tě dojede a nabídne namatlání řetězu :-)
Souhlas :-) čisté kolo a ošetřený řetěz je jízda o něčem jiném. Teď mám nový 10-řetěz, ujel jsem terén 35+50km a mytí v benzínu s olejem a zpětné mazání olejem "na kola a šicí stroje" dřív jsem používal výhradně Teflon Plus lube a podobně. Rozdíl v další jízdě 40km, hlučnost, chrastění atd. jsem nezaznamenal. Jenže to nebyl moc blátivý terén, tady bych asi zůstal u Teflonu (moje první kolo byl Favorit před 35 lety):-D
Tuší někdo, k čemu se dá přirovnat to hustší mazivo, co je od výroby na novém řetězu např. PC-850? A je to vlastně vůbec k ježdění, nebo jenom nějaká konzervace, co se má radši vyprat?
Řetězy s tím vydrží jezdit fakt dlouho, než si začnou říkat o namazání.
Ale je už zjištěno, že přesně tohle je ten druh, co není zrovna ideální do delších trubek na lehokole.
Po nějaké době ježdění tak, jak jsem koupil, jsem pak řetěz utřel od šmíru, přestříkal záhadným olejem na řetězy z Lidlu a zase utřel, možná pak ještě znova. A to i přesto, že hlučnost se zatím nezvyšovala.
Ten rozdíl v odporu byl ale dost poznat.
Výrobci olejů asi sotva optimalizují jejich vlasnosti zrovna s ohledem na to, aby řetěz lehce chodil v nějakých plastových trubkách. Proto jsem nikdy neměl chuť zkoušet cokolv dražšího a na lehokolech donadávna radši používal řídké WD-40.
Moc dlouho to nemazalo. Olej z Lidlu se ukázal mnohem lepší, zatím dá se říct ideální.
Kdybych chtěl něco "normálního" podobných vlastností, tak co asi tak? Těžko říct, že.
Ahoj, Radku :-)
na PC 850 to je konzervace, ale neperu to - normálně to ojezdím a pak - bez vyprání - přejdu na klasický olej.
To z Lidlu používám rovněž, jak klasický, tak ten silikonový na kluzáky vidlic.
Měj se fajn :-)
Já to dělám podle toho, jak jsem nebo nejsem línej:).
Když jsem línej, tak jako Ai, nechám to být a když si řetěz začne říkat o namazání, tak ho prostě setřu a namažu.
Když nejsem línej, tak to hned vyperu. Přijde mi, že to je spíš nějaký konzervační "vosk", že to na dotyk docela dost lepí = slušnej lapač prachu.
Nakonec se dá všechno najít (když se chce):
Entire chain is coated with a Gleitmo, the finest chain lubricant in the industry, for the perfect blend of friction protection and dirt resistance.
Takže v recenzi říkají, že je to mazivo.
Nějaký uživatel ale dodává, že je to "dust-magnet" a radši to očistí a namaže něčím pořádným.