Dovolím si vás seznámit s něčím, co mi absolutně neleze do hlavy: teď v sobotu večer jsem dával nový řetěz na meridu, kerou používám jako zimáka do sněhu a solí. Věděl jsem, že je zřejmě dost protažený, měl najeto cca 2,4 tisíce, ale vzhledem k tomu, že už při minulé výměně byly chycené 3 nejmenší pastorky na kazetě a střední + velký převodník občas blbě pouštěly řetěz, tak jsem si řek kašlu na to, prostě to přejedu přes zimu a pak dám rovnou i kazetu + převodníky. Konečně - takhle mi to vychází prakticky vždycky - kazeta na dva řetězy, převodníky na cca tři řetězy.
Řetěz byl HG 53, délka 110 článků. Nový řetěz má 116 článků, tak jsem jich 6 odstřihnul, oba řetězy položil vedle sebe - na těch 110 článkách bylo protažení toho starého přesně o 1 článek (plus mínus desetiny milimetru). Nejdřív jsem si řek, že jsem omylem oddělal o 1 článek víc, tak jsem to přepočítal - vše ok. Prostě protažení starého řetězu činilo 1 článek. Tak jsem ten nový nasadil, smontoval a jen tak z hecu to vzal před barák trochu projet, jak to bude střílet. A teď přišla ta pecka - převodníky naprosto ok a trochu to střílelo jen vzadu na druhém nejmenším pastorku. Absolutně to nechápu - při tak velkém protažení... Pro jistotu jsem ještě vzal novou kazetu + převodníky a podíval se na zuby - u kazety jsou trochu ojeté, ale zdůrazňuji opravdu jen trochu. A převodníky vůbec nemají nějaké háčky.
Dneska zkusím, jestli si to třeba neposedá, že bych nemusel dávat novou kazetu.
Jak říkám, nechápu to - při výměně prvního řetězu to skákalo jak divý a teď ...
Neřeš. Prostě tě má kolečko rádo a snaží se seč může ustát ježdění i opravářské operace. Pohlaď meridku, ať ví že ji máš rád a važ si jí. I nový věci se můžou srát od začátku navzdory snaze a všemu anebo starý věrně složit. Tak co píšeš se má chovat věrný kolo. Závidím ti ho. Tak to vidím já (zkušený technik básník) :-)
Strojaři jsou blbci, i na řetězový převod fungují měkké manažerské metody.
Na 110 článcích jeden článek? To je míň jak 1%, na centimetrovým zubu desetina mm. Zub je kulatý, článek řetězu je kulatý, tak si to tam nějak ne ideálně, ale poskládá. Soft skills woe:=)))
Vysvětlení je celkem jednoduché:
1/ Vzadu asi používáš jednotlivé pastorky víceméně stejně často, tudíž i když je řetěz hodně vytahaný, tak vlastně na jednotlivé pastorky působí jen 1/9 celkového času záběru a pastorky se až tak neojedou (hlavně pokud je kazeta kvalitnější). Pokud už řetěz střílí (většinou na 2 nejmenších pastorcích), tak je to proto, že malé pastorky mají menší počet zubů na které se rozloží síla záběru a tudíž na každý zub je vyvíjen vyšší tlak a tedy se spíše "ojedou". Pokud řetěz střílí jen na jednom pastorku a ne moc, tak si to možná po pár kilometrech "sedne".
2/ U převodníků je počet zubů vyšší než u pastorků, tudíž síla záběru se rozloží na větší počet zubů a tím pádem je na jeden zub menší tlak - proto se převodníky hned tak "neojedou". Rovněž záleží na kvalitě materiálu.
3/ Záleží dost i na způsobů jízdy - někdo to rve i do kopců na těžký převod a tím pádem mu převody odcházejí rychleji než tomu, kdo jezdí frekvenčně - tedy lehčí převody (vyšší otáčky). Asi teď jezdíš více frekvenčně (a nebo ti časem slábnou nohy a už to tak nerveš).
Hm, hele to bude asi chyba v počtu článků řetězu. Totiž: Protažení řetězu nevzniká jeho faktickým natažením (zvýšením délky), ale opotřebením středových kroužků (tedy zvětší se mezery - ubude materiálu), takže ten řetěz měl asi jen 155 článků, bo tak něco.
Jak bylo řečeno, 1% se někde ztratí.
Tohle co si napsal je asi blbost.Mně se taky vždycky řetěz natáhne.
To není blbost, co napsal, ale přesně tak to je. Samotné články se vůbec nevytahují, jen se opotřebovávají čepy a tím jak mají pak menší průměr, tak je pak řetěz delší i když se vůbec nevytahuje (ono se to ale nesčítá, když každý čep dá třeba jen desetinku milimetru opotřebení).
Když ale pověsím vedle sebe starý-vytažený(na vyhození) a nový řetěz,tak ten starý je vždy delší cca o článek.Myslím že je to vytažením článků,protože kdyby byli volné čepy tak by asi vypadaly.Drží v článcích jen nalisováním.Samozřejmě jsou i vymačkané válečky na těchto čepech.
Čepy jsou nalisovaný jenom v postranních páscích řetězu, otvorem válečku vnitřního článku procházejí s nepatrnou vůlí, která se vzájemným pohybem (křížení řetězu, ohyb v pastorcích a převodnících) zvětšuje (čep i otvor se obrušujou). Součet vůlí ti dá prodloužení proti novýmu řetězu. Kdyby byly čepy zalisovaný i ve válečcích, řetěz by se ohýbal dost ztuha. ;-)
1 článek na celém řetězu je jen trochu pozdě vyměněný řetěz, to určitě spočítal správně a žádný článek mu tam nechyběl.
Nový řetěz 132,2mm (neplatí vždy, občas i nový je o chlup delší, naopak C9tka je nová výrazně kratší). Při jednom procentu prodloužení (což je ten jeho jeden článek) to je vytažení na 133,5mm.
To už je sice na výměnu pozdě, ale aby to odrovnalo převodníky, to bych rozhodně nečekal a u kazety bych to viděl jako na hraně, tedy někdy by to mohlo projít (po chvíli si sedne) a někdy ne (už si na některých pastorkách nov řetěz nesedne).