reklama

Skutečný zdvih pružinové vidlice

Omlouvám se, už jsem to zde jednou psal. Ale neuvedl jsem předmět. Takže to asi upadlo bokem zájmu. Snad se někdo chytne teď ; )

Ahoj, rád bych se zeptal nějakého vlastníka (resp. znalce) RS Tory. Mám 100 mm pružinovou Toru 302. Při maximálním zatížení (zabržděné přední kolo a pořádný zhoupnutí do řidítek, co to dá) zajedou vnitřní nohy jen o 60 mm. Zdá se mi to málo čekal bych tak 80 mm. Chodí vám to stejně, nebo je to vada pouze mojí vidlice? Možná je to příliš měkou pružinou, což se mi ale nezdá. Vážím 75 kg a při tom stlačování se do toho opravdu pořádně opřu. Nebo je tak vidlice skutečně konstruovaná?
Pružinový Manitou Sliver 100 mm na kole mé ženy chodí o něco více, ale také jen asi 75 mm. Zkoušel jsem maximální zdvih na své staré původní RST Gila a tam jde 60 mm, ale vidle má zdvih 80 mm. Takže je na tom v podstatě nejlíp : / Může někdo poradit, zda-li je to u té Tory a Slivera normální, či jak to vylepšit? Díky!

[ Zpět ]
Datum: 14.10.2008
Autor: Neregistrovaný uživatel (petr d)

Re: Skutečný zdvih pružinové vidlice

     

V terénu to určo chytne větší rány. Dal jsem na vnitřní nohy stahovací pásku abych věděl kolik to chodí v terénu. Bohužel ta hodnota zdvihu u obo vidlic je v podstatě stejná jako při mém pokusném "maximálním" zatížení... dobrá, možná je při pořádně ráně o něco větší, ale určitě ne víc než o dalších 5 mm. U Slivera by to už teda odpovídalo maximálnímu využitelnému zdvihu 80 mm, aspoň něco. Ale u té Tory se mi to zdá pořád málo. No možná jsem ještě v terénu nezažil pořádnou ránu. SAG jsem samo zkoušel měřit, ten se mi zdá celkem malej při úplně povoleným předpětí. Tak max 15 mm (takže 15% ze 100 mm).Ale na těch 20% (20 mm) se to v klidu neponoří ani u jedné vidle. To by teda zřejmě svědčilo o příliš tuhé pružině, ne? V obou je standartní střední tuhost, což by mé váze (75 kg) mělo vyhovovat. Nechci zbytečně vyhodit peníze za měkčí pružinu, když zjistím, že tím to není. Možná by stálo za to zkusit pružinu vyjmout a změřit jak moc se nohy ponoří bez ní. Co myslíte? Ještě mě napadlo, jestli by nemohl být špatně seřízenej tlumič. Že by např. kvůli nadbytku oleje nepustil dále???

[ Zpět ]
Datum: 14.10.2008
Autor: Neregistrovaný uživatel (petr d)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Skutečný zdvih pružinové vidlice

     

Zcela jasné. Příliš tvrdá pružina na tvojí váhu/styl jízdy/geometrii kola (všechny tři ty věci mají na volbu pružiny vliv).
Stahovací pásek je správný postup, ten už ti to jasně ukázal. Doraz bude někde v rozmezí 2-15mm od korunky. Změřit to můžeš přesněji s vyndanou pružinou.

Pružinová Tora je zcela lineární, takže naopak by při správné pružině měla ojediněle i jít na doraz, jinak bude chodit velmi špatně.

A volba pružiny dle váhy dle doporučení výrobcem je jen zcela orientační věc, ale v mnoha případech vůbec neodpovídá. Znám lidi, co dokáží dostávat na doraz u RS vidlic i pružinu o jedno tvrdší než mají mít na svou váhu. A naopak zase ty, co nedostanou na doraz ani měkčí pružinu než mají na svou váhu.
Styl jízdy dělá hrozně moc.

Z těch hodnot, co píšeš možná i o jedno měkčí pružina bude na tebe moc tvrdá.

Já mám třeba vyzkoušeno, že u mě maximální dynamický ráz na místě (když stojím v pedálech a maximálně se dynamicky opřu do vidlice co to jde) odpovídá akorát využití zdvihu v reálu a tuhle hodnotu překonám za jízdy jen zcela ojediněle (tím myslím třeba 1-2x do roka při nějaké extrémní krizovce).
A tedy mám všechny svoje vidlice nastavené/upravené tak, že tím dynamickým rázem na místě dám 95% zdvihu. A těch 5% tam nechávám na ty ojedinělé situace.
Na doraz jsem dostal takhle vidlici pouze jedinkrát a přitom trvale využívám 90% zdvihu (přes 90% už jen sem tam).
Ale samozřejmě ten test dynamickým rázem na místě může být u každého jinak. Při opatrnější jízdě se třeba v reálu za jízdy tahle hodnota zdvihu ani nevyrovná a při větších dropech při špatném dopadu přes přední kolo klidně i dá dost překonat.
To už si každý musí vyzkoušet jak a co jezdí a kolik je ta ideální hodnota pro něj. A tohle zjistíš právě tou páskou (nebo při servisování vidlice si tam můžeš nechat dát gumový kroužek, to je ještě lepší), když ji tam budeš delší dobu mít.

[ Zpět ]
Datum: 14.10.2008
Autor: Mlok
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Skutečný zdvih pružinové vidlice

     

U pružinové vidlice bych měl problém, tam bych nikdy ideální pružinu nenašel.
Aby vidlice chodila v prvních polovině až dvou třetinách zdvihu jak chci, tak bych musel dát hodně měkou pružinu se kterou bych chodil často na doraz.
Kdybych dal pružinu se kterou půjdu na doraz jen ojediněle (nebo vůbec), tak na počátku vidlice bude příliš tvrdá.

Tohle je ale dané průběhem pružiny a nic se s tím dělat nedá (tedy dá, mít vzduchovou vidlici).

Nevyužitý zdvih na pružinové vidlici, to je ale samozřejmě už katastrofický stav, to už vidlice nefunguje skoro vůbec.

[ Zpět ]
Datum: 14.10.2008
Autor: Mlok
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Skutečný zdvih pružinové vidlice

     

V minulém století (hrůza, jak to zní) se na motokrosové motorky do přední vidle dávaly progresivní pružiny - pružiny s proměnlivým stoupáním a proměnlivým průměrem drátu. A fungovaly docela dobře ...
8-)

[ Zpět ]
Datum: 15.10.2008
Autor: pavka
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Skutečný zdvih pružinové vidlice

     

Jasně, jenže u vidlic na kolo je žádný výrobce vidlic nepoužívá.

[ Zpět ]
Datum: 15.10.2008
Autor: Mlok
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Skutečný zdvih pružinové vidlice

     

Prima! Díky moc za rady! Zkusím teda měkčí pružinu. U té Tory je to jasný. Tam jsou tvrdosti tři. Teď tam je středně tvrdá. Takže jediná volba je ta nejměkčí. U Slivera je tuhostí pět. Takže musím zvolit soft nebo extra-soft. Zkusím změnu u Tory. Budu vědět o malinko víc a pak budu řešit jak u Slivera. Ještě jednou díkec ; )

[ Zpět ]
Datum: 14.10.2008
Autor: Neregistrovaný uživatel (petr d)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Skutečný zdvih pružinové vidlice

     

Tak jsem vidělal pružinu u Slivera a stlačil korunku dolů. Šla dolů o 88 mm, takže docela slušný. ři maximálním zasunutí zbývá mezi korunkou a těsněním 23 mm. Zkoušel jsem dále opakovat tvůj test, tj. na kole zabrzdit a maximálně zhoupnout a šla o 82 mm. Předtím jsem to dělal ve stoje vedle kola a bylo to teda očividně slabý. Jinak pružina je dlouhá 250 mm, je vinutá z drátu o průměru 4,1 mm a 4,1 mm je také rozteč vinutí pružiny. Pružina se tedy může teoreticky maximálně stlačit o 119 mm. Zdvih vidlice je tedy omezen konstrukcí vidlice. Za jízdy mi to ale chodí podstatně méně než 80 mm. Tak zkusím o stupeň měkčí pružinu. Mám strach že s extra soft pružinou to bude chodit často nadoraz. Ještě zkusím stejný s Torou ;)

[ Zpět ]
Datum: 15.10.2008
Autor: Neregistrovaný uživatel (petr d)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Skutečný zdvih pružinové vidlice

     

lidi co si pravítkem kontrolují zdvih vidlice mají problémy s délkou penisu.

[ Zpět ]
Datum: 15.10.2008
Autor: Neregistrovaný uživatel (Oleg Zhormitskij ([email protected]))
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Skutečný zdvih pružinové vidlice

     

Máš nějaký věrohodný zdroj této informace, nebo se jen snažíš být vtipný?

[ Zpět ]
Datum: 16.10.2008
Autor: Joe-CUBE
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Skutečný zdvih pružinové vidlice

     

Vlastní zkušenost. Jeho :-)

[ Zpět ]
Datum: 16.10.2008
Autor: Zden42
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Skutečný zdvih pružinové vidlice

     

Takže by mohl také říci,co vypovídá o mně:neměřím,mám pevnou vidli.

[ Zpět ]
Datum: 16.10.2008
Autor: jinec
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Skutečný zdvih pružinové vidlice

     

My letci máme ocelové ptáky :-)

[ Zpět ]
Datum: 17.10.2008
Autor: Zden42
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklovyjížďky na e-kole

19.09.2024
Hledám prima parťáka - cyklistu s e-kolem ve věku cca 60 let na společné pohodové výlety do okolí Prahy i dále. Já…

Hledám: Nejen z mého kraje - parťačku nejen na kolo :-)

01.09.2024
Ahoj,rád bych vyrazil na projížďku s parťačkou. Sdílení zážitků je přece jen prima :-). Jezdím na kole bez motoru…

Hledám: Parťáka nejen na kolo

30.08.2024
Ahoj, já 180 cm, 52 let, mladistvého vzhledu i myšlení, hledá parťáka na kolo. Odpoledne, víkendy, okres Plzeň …
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

271 cyklistů (13 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i…
HMS | 18.09.2024