reklama

Vliv hmotnosti ráfku...

Chystám se přejít na pevnější ráfky, nejsem žádnej drobeček a jezdím často v drsnějším terénu, proto jsem si objednal ráfky tomu odpovídající, ALE... Jsou o 180g těžší než moje současné, bude těch 360g navíc poznat v tom, jak s nima kolo pojede? Nebo se to prakticky neprojeví? Teď mají oba ráfky 960g, po výměně budou mít 1320g.

[ Zpět ]
Datum: 23.05.2008
Autor: HombreXXX

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

Hmotnost na rotujících částech kola se projeví 2,5x víc než na pevných částech kola,poznat to bude hlavně při akceleraci.

[ Zpět ]
Datum: 23.05.2008
Autor: keťo
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

2x

[ Zpět ]
Datum: 23.05.2008
Autor: Mlok
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

1,9587X

Nepřehánějte :-) Už jsem tu kdysi laboroval s tím, že ikdyž jsem na silničních pláštích ubral 440g dohromady, tak to nemělo prakticky žádný vliv :-)

[ Zpět ]
Datum: 23.05.2008
Autor: nooski
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

Já to právě píšu s tím, že se hmotnost na obvodu kola podle mě hrozně přeceňuje i když o něco větší vliv má při akceleraci.
Na silničce to bude mít vliv ještě menší, tam mnohem méně zrychluješ, na biku aspoň třeba v technickém výjezdu zrychluju pořád, protože nemám na to, abych třeba ho jel celý rychlostí 10-15, která je nutná na přejetí některých překážek.

[ Zpět ]
Datum: 23.05.2008
Autor: Mlok
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

Teorie to potvrzuje, na akceleraci je lepší co nejnižší hmotnost a čím je hmotnost ušetřená dál od náboje tím lépe. ALe zase jedna zjímavost teď byla v časopise 53x11, ikdyž nevím jak tento vynález by se uplatnil v MTB. U náboje jsou na pružinkách závaží, takže když člověk jede pomalu do kopce, tak jsou co nejblíže náboje a co nejméně ovlivňují rotační hmotnost. Při jízdě po rovině díky odstředivé síle se závaží posunou dále od středu otáčení a fungují jako setrvačník. Údajně to u testovacích jezdců zvýčilo průměrnou rychlost z 32 na 33km/h. Tuším se to jemnuje active spokes - co si lidé nevymyslí :-)

[ Zpět ]
Datum: 23.05.2008
Autor: nooski
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

To je jasné, že teoreticky to tak je, tam je to právě přesně těch 2x v porovnání s hmotností na nerotační části (vše pro zrychlování, jinak je to fuk, kde ta htmostnost je), co jsem opravoval. A to mi právě nepřijde jako o tolik oproti hmotnosti jinde, když stejně se to projeví pouze při akceleraci.

To s těmi pružinkami je dobrá blbost, ono ani není jasné, že na rovině je kolo s větší setrvačností lepší. Nikdo nikdy to tak ze závodníků nevozí, ani na časovky (i když tam se vezme třeba o trošičku těžší kolo s menším aerodynamickým odporem, ale nikdy ne schválně těžší než by muselo být).
Já jsem jeden čas jezdil těžká kola kdysi, chtěl jsem vysoký ráfeky a neměl peníze, takže byly fakt těžký. A výhoda větší setrvačnosti mi nikdy nepřišla, že by byla výhoda a když jsem pak koupil kola časem lehčí, tak jsem rozhodně nejezdil pomaleji nikde.

[ Zpět ]
Datum: 23.05.2008
Autor: Mlok
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

Navíc aby se ta hmotnost nějak výrazně projevila, tak ji musí být hodně a ne jen pár gramů. tedy něco jako měl Sosenka na té rekordní hodinovce. A to bych teda opravdu nechtěl tahat nikde (ani u náboje), teda pokud by nebyla celá trasa pouze z kopce dolu :-)

[ Zpět ]
Datum: 23.05.2008
Autor: Mlok
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

Tuším že sám pak říkal, že mu to moc nepomohlo. Na dráze se jede vlastně furt po rovině, takže se neprojeví nic. Ten setrvačník je dobrý, když člověk vyjíždí takové menší kopečky na sílu a kde stačí dvakrát šlápnout a je nahoře. Jsem zvědav jak se projeví nová kola co chystám na silničku. Oproti Aksíkům by měla být lehčí o cca 400g, takže jestli ani to se neprojeví, tak už opravdu nic :-)

[ Zpět ]
Datum: 23.05.2008
Autor: nooski
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

Sám pak říkal, že v závěru měl pocit, že mu to spíš uškodilo, asi když už nedokázal držet zcela rovnoměrné tempo a tedy když mu nepatrně klesla kadence, tak měl problém ji dotáhnout zase zpět.

Mě to právě v těch houpáčcích lepší v ničem nepřišlo. Pokud máš sílu na to, abys udržel rychlost zcela (tedy aby neklesla ani o píď), tedy v tom kratičkém výjezdu dostatečně navíc zabereš, tak s těžšími koly není výhoda žádná, energie potřebuješ s nimi na udržení té rychlosti ještě o tu hmotnost navíc, kterou musíš vytáhnout na ten houpák nahoru navíc.

Výhoda je pouze v tu chvíli, když už není dost síly udržet tu rychlost, pak v tu chvíli na těch těžších kolech klesne rychlost méně díky větší setrvačnosti a díky menšímu poklesu rychlosti třeba nemusíš řadit a lépe udržíš tempo, ale celková energie se opět žádná neušetří a bude naopak pořád větší nutné dodat o něco větší u těžších kol, aby ses zase dostal na tu původní rychlost.

[ Zpět ]
Datum: 23.05.2008
Autor: Mlok
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

Každých deset deka na obvodu je kua znát, a při vrcholných výkonech, kam lze hodinovku zařadit, obzvlášť. Těžké ráfky působí nejen jako setrvačník, ale díky gyroskopickému efektu stabilizují kolo, lidově řešeno brání kličkování a rozhoupání kola do stran, což na dráze znamená ztrátu času i energie.
Samozřejmě sprinteři a mtb jezdci něco takového nemohou potřebovat, většina rychlostních disciplín je založena na ovládání kola a zrychlení, případně i zpomalení, nikoliv na udržení konstantní rychlosti. I na tu tvou cestu z kopce bych si toho bral raději méně než více.
S diskovými koly se záměrně přidanou hmotou na obvodu se kdysi experimentovalo i na silničních časovkových kolech, ale podle toho, jak rychle se od toho upustilo, lze usuzovat, že pro běžného smrtelníka je to zcela nepoužitelné.
Jediná disciplína, kde o tom má smysl uvažovat je tedy hodinovka, tedy disciplína sama hodně odtržená od praktického využití kola, a i zde o spornosti tohoto přínosu bylo už napsáno víc než dost.

[ Zpět ]
Datum: 26.05.2008
Autor: Joe-CUBE
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

Takže v podstatě jakobych jel na kole o 700g těžším... Tak to je v pohodě, jelikož jsem za poslední 3 měsíce shodil 5 kilo, tak se mi v podstatě pojede pořád líp než pžedtím... :-) Už se těším, až budou doma! Bílý sjezdový remerxy extreme jumbo na černým rock machinu s bílýma hayes stroker trailama, to bude nádhera :-)

[ Zpět ]
Datum: 23.05.2008
Autor: HombreXXX
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

Dokonce ani to ne. To srovnání se 700g platit bude, ale pouze pro čisté zrychlování, což je třeba v terénu dost časté, ale ani tam není pořád.
Při rovnoměrné rychlosti ten dvojnásobek neplatí a je to stejné jako hmotnost kdekoliv jinde.
Tady se to tedy trošku komplikuje tím, že zcela rovnoměrně nejedeš na kole nikdy, to by se nesmělo zatáčet a muselo šlapat zcela plynule, což úplně zcela nejde ani při slušné technice šlapání. Tedy i při rovnoměrné jízdě bez zcela viditelného zrychlování to bude někde mezi tím (tedy ani zcela stejné jako hmotnost jinde, ani ten dvojnásobek), přesně tohle ale ani spočítat nejde a pro každého to bude trošku jinak.

[ Zpět ]
Datum: 24.05.2008
Autor: Mlok
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

Jeden maňas to na webu počítal a vyšlo mu hezký číslo asi 2.5 ale pak našel ve výpočtu chybu a výsledek byl asi 1.5
Tedy závěr, vůbec to neřeš nejsi-li záívodník.

[ Zpět ]
Datum: 24.05.2008
Autor: Radius
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

Jestli myslíš článek na bajk.cz, tak tam to pořád není opravené (pouze to na prvou míru uvádí lidi v diskuzi pod článkem) a je tam pořád výpočet špatně.
Dvakrát je to prostě zcela přesně pro obvod kola. A těch 1,5x je +- dobře pro lehčí celá kola, kde se přibližně počítal kde je průměrně rozložená hmotnost těch kol (tedy, že třeba ráfek, toho se týká téměř to číslo dva nebo třeba 1,95, není to zcela na obvodu a u náboju je to zase téměř už jen stejné jako jinde a dráty pak něco mezi).

[ Zpět ]
Datum: 24.05.2008
Autor: Mlok
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

Jo byl to ten.....ty čísla jsem neuvedl přesně, nechtělo se mi to hledat.
Ale je fakt že když jsem teď vyměnil kola za lehčí tak je bajk najednou takovej divočejší, hlavně líp manévruje...

[ Zpět ]
Datum: 26.05.2008
Autor: Radius
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Vliv hmotnosti ráfku...

     

Nepíšeš nic ani o ráfcích, ani o tom, jestli se změnila délka špic. Na tu váhu to vypadá na ráfky s kalíšky. Zkus místo nich vysoké ráfky a porovnej váhu i se špicemi.

[ Zpět ]
Datum: 26.05.2008
Autor: Bin-Laďin
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklovyjížďky na e-kole

19.09.2024
Hledám prima parťáka - cyklistu s e-kolem ve věku cca 60 let na společné pohodové výlety do okolí Prahy i dále. Já…

Hledám: Nejen z mého kraje - parťačku nejen na kolo :-)

01.09.2024
Ahoj,rád bych vyrazil na projížďku s parťačkou. Sdílení zážitků je přece jen prima :-). Jezdím na kole bez motoru…

Hledám: Parťáka nejen na kolo

30.08.2024
Ahoj, já 180 cm, 52 let, mladistvého vzhledu i myšlení, hledá parťáka na kolo. Odpoledne, víkendy, okres Plzeň …
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

302 cyklistů (6 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i…
HMS | 18.09.2024