reklama

Odolný zadní tlumič ?

Pravděpodobně budu pořizovat nový zadní tlumič.
1. Očekávám od něj zejména odolnost - tedy musí vydržet relativně hrubé zacházení (občas jezdím přes hrboly i s hodně naloženým kolem dost rychle (mám zadní nosič na odpružené části kola)) a mráz.
2. Občas jezdím na delší cesty částečně i relativně mimo civilizaci, takže by pokud možno měla být malá pravděpodobnost, že se kolo nějakou poruchou dostane do nepojízdného stavu.
3. Uvítal bych možnost nastavení pro různé zatížení kola (u dosavadního tlumiče před delší cestou natěžko měním pružinu, což ale nakonec taky celkem postačuje)
4. Jinak nemusí být nic moc extra, stačí když to bude nějak pružit a tlumit:-)
5. Cena je taky jedno z důležitých kritérií...

Doposud mám jakýsi pružinový tlumič DNM s nastavitelným tlumením. Tlumení ale jaksi přestalo fungovat a z kola je houpačka.

Prosím, poraďte:-)

[ Zpět ]
Datum: 09.01.2008
Autor: PavelŠ

Re: Odolný zadní tlumič ?

     

Tohle máš těžký. Pokud bude vzduchový, tak je vždy větší pravděpodobnost, že se někde s ním něco stane, hlavně v mrazu je náchylnější na problémy (tím neříkám, že by se nedalo jezdit se vzduchovým tlumičem v mrazu).
A když bude pružinový, tak si zase u vyměňování pružiny jako děláš teď.

Na delší cesty mimo civilizaci bude pružina vždy větší jistota.

Pokud vzduchový, tak bych volil něco s elastomerovým dorazem bez negativky, např. RS tlumiče.
Fox tlumiče mají negativku a právě v mrazech se opět může snadněji stát stuck down (všechen vzduch se přepustí do negativky - díky špatném těsnění). Fox jsou stejně ale cenově někde jinde, takže to bys ani neuvažoval.

Dále hodně záleží jaký potřebuješ průběh tlumiče. Netuším naprosto, jak to máš na leháči přepákované a jeslti tedy potřebuješ co nejvíce lineární nebo více progresivní tlumič.
Tady jsou hodně velké rozdíly mezi tlumiči.

Za ještě poměrně nízkou cenu v pružině bych zkusil např.
http://www.koloshop.cz/tlumice-56/tlumic-x--...
Funguje to slušně, DH verze bude vhodnější pro větší váhové zatížení s naloženým kolem a vydrží i drsnější zacházení.
Případně i obyč levnější verzi:
http://www.koloshop.cz/tlumice-56/tlumic-x--...

Ze vzduchový bych pak zkusil
http://www.koloshop.cz/tlumice-56/tlumic-rock...
Je ovšem výrazně progresivnější (a to i na vzduchový tlumič). V téhle cenové hladině asi nejlepší tlumič na trhu.

[ Zpět ]
Datum: 09.01.2008
Autor: Mlok
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Odolný zadní tlumič ?

     

A pak také záleží jakou potřebuješ délku a zdvih tlumiče, to jsi neuvedl. A některé se dělají pouze v některých rozměrech.

[ Zpět ]
Datum: 09.01.2008
Autor: Mlok
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Odolný zadní tlumič ?

     

Díky.
Délku potřebuju cca mezi 15 a 20 cm (na moje kolo se dají dát různě dlouhé tlumiče) - ideálně někde uprostřed. Vidlice tam je nejprimitivnější možná rovná kyvná, takže rám a vidlice spolu s tlumičem tvoří jakési ležaté A, tedy žádné nutné nelineární zpřevodování tam není. Ale na druhou stranu tlumič se dá díky několika montážním dírám jak na vidlici tak na rámu namontovat kolmo i trochu šikmo (takže se mírně nelineárního zpřevodování dá dosáhnout). Vidět je to trochu např. na této fotce: http://www.pokryti.wz.cz/foto/54.jpg (mimochodem: to nejsem já ani moje kolo:-) - ale mám stejný typ).

Vyměňování pružiny mě zas tak moc neobtěžuje, toto není zas tak zásadní kritérium. Ale zase by mi nevadilo, kdyby to v mrazu fungovalo malinko hůř, pokud by se tím teda tlumič nepoškodil trvale - a možnost nastavit tvrdost "pružiny" spojitě podle aktuální nálady je lákavá:-) ale zatím počítám, že asi zůstanu u pružiny kvůli té spolehlivosti.

A ještě dotaz: K čemu je na tom tlumiči, cos doporučoval, ten paralelní váleček? Trochu se bojím, že by mohl zavazet..

[ Zpět ]
Datum: 09.01.2008
Autor: PavelŠ
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Odolný zadní tlumič ?

     

Jestli myslíš na těch pružinových, tak to je expanzka.

Když jde tlumič do zdvihu, tak olej expanduje do expanzky. A regulací průtoku oleje mezi tělem a expanzkou se nastavuje tlumení (ať už pouze expanze nebo low/speed expanze nebo někdy i komprese).
Pokud není expanzka, tak to samé se děje uvnitř těla tlumiče, ale je tam málo prostoru a některá složitější nastavení tak nelze řešit a pak je tam méně oleje, který je náchylnější na změnu teploty. U DH tlumičů se dělá expanzka vždy, u pružinových pak celkem často i u tlumičů na XC, AM, ..., protože u pružinových toho místa uvnitř je ještě méně.

A pak se ještě v expanzce nastvauje tlak vzduchu, čímž se dá ovlivňovat např. progresivita tlumiče (což se zvlášť u pružinových hodí).

Možná by byl pak lepší pružinový tlumič bez expanzky, když už to má být co nejméně náchylné na poruchy na dlouhých cestách.

Pak třeba http://www.kasa.cz/cyklo/koupit/18913/fox/fox...
to je parádní tlumič a z těch co jsem uváděl funčně nejlepší, ale je už dražší. A k tomu za ty prachy má jen základní nastavení (předpětí pružiny a odskok), což by ale nemusel nějak vadit. Nepředpokládám, že bys na leháči tlumič třeba zamykal.

On vzducháč v mrazu funguje ok, v tom problém není. A ty problémy v mrazu nejsou zase nijak časté, jen občas se to někomu stát může. A v tu chvíli to bývá stejně jen na výměnu těsnění (třeba u Stack down u Fox vzducháčů).

Takže zase ty vzduchové bych úplně nevyřazoval. Tam se dá zase za pěkný prachy ten Pearl, který chodí skvěle + má motion control (je možné nastavit jak moc se to bude pohupovat nebo žehlit; není to tak ideální jako u 3.3 verze, která má navíc přepínání open/floodgate/lock, kde režim floodgate je stejný jako funguje 3.1 verze, tedy pro tento režim kolečkem se nastavuje plynule od open až po téměř lock). U 3.3 tedy je možno mít nastavený omezovací režim floodgate třeba na větší omezení, když to jde páčkou rychle vypnout (to omezování). Na 3.1 si už uživatel musí říci napořád, jak nastaví floodgate, jestli na minimum (tedy vlastně vypne) a bude to maximálně citlivé a houpavé nebo ho dá navíc. točit často tím kolečkem nastavení není možné (a za jízdy už vůbec ne).

[ Zpět ]
Datum: 09.01.2008
Autor: Mlok
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklovyjížďky na e-kole

19.09.2024
Hledám prima parťáka - cyklistu s e-kolem ve věku cca 60 let na společné pohodové výlety do okolí Prahy i dále. Já…

Hledám: Nejen z mého kraje - parťačku nejen na kolo :-)

01.09.2024
Ahoj,rád bych vyrazil na projížďku s parťačkou. Sdílení zážitků je přece jen prima :-). Jezdím na kole bez motoru…

Hledám: Parťáka nejen na kolo

30.08.2024
Ahoj, já 180 cm, 52 let, mladistvého vzhledu i myšlení, hledá parťáka na kolo. Odpoledne, víkendy, okres Plzeň …
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

218 cyklistů (3 přihlášení)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i…
HMS | 18.09.2024