Ahoj,
na novém kole mám řetěz Shimano HG-73 (LX). Ten už je vytahaný na maximum (zhruba po 800km v terenu).
Teď nevím, jestli mám jít znova do 73ky, případně do levnější 53ky. Je v tom nějaký zásadní rozdíl co se týče výdrže nebo přesnosti řazení?
Nebo se mám radši poohlídnout po nějakém řetězu od SRAMu?
Jo, kazetu mám SRAM 950 a převodníky Truvativ 5D.
kdyz sem cet pred casem test v cykloservisu, neni cenovej rozdil mezi shimano a sramem
pomer ceny a qality je priblizne stejnej
Jesli ale chces, aby ti retez a cela sada vydrzely vic, prejdi an 8 kolo a sirsi retez
Tím si zas tak zásadně nepomůže, řetěz tam vydrží o malinko déle, ale ten rozdíl není zas až tak velký a většina věcí je na 9-kolo dnes levnějších, takže podle mě to nemá žádnou výhodu přecházet na 8-čku, pouze přijde o jeden převod a ještě by ho ten přechod stál spoust nákladů navíc.
U 9-ky může zkusit C9-ku řetěz, která vydrží taky super dlouho, ale to může jen v případě, že má novou kazetu, po Shimanu řetězu už se kvůli kratší výrobní délce nechytne a bude to střílet.
Ještě jsem našel něco od connexu, ale ty sou poměrně dost drahý a nevim jestli by tam "pasovaly".
Moc se v tom nevyznám.
S connexem téměř žádné zkušenosti nemám.
Connex v tom testu byl, ale dopad vzhledem k cene spatne...Jinaxem mel osobne dobrou zkusenost s CZ, ale nevim, jesli se este delaji.....
Jednou jsem mel retez Connex. Neda se rict, ze by jeho vysoka cena byla ospravedlnena nejakou vyssi zivotnosti. Ale byl lehkej, z nerezu a s rychlospojkou.
S Connexem mám ty nejlepší zkušenosti.
Favorit se snad ještě dělá, když je k mání v obchodě. Je dobrý, vydrží, ale na slisování má lámací čep (aspoň ten, co jsem měl já). Byl trochu hlučnější, ale řazení rychlé a přesné.
no ja mysel, at prejde na 8, az bude menit celou sadu...
ale jinak nesouhlasim....ten rozdil v zivotnosti je podstatnej a nezda se mi, ze by veci na 9 byly levnejsi.
Co je to podstatný rozdíl? Já jezdil 8-čku dlouho, na biku jezdím už hodně let, takže můžu docela srovnávat.
Na 8-čce řetěz kolem 5tis. km (cca 8 řetězů jsem odjezdil), na 9-ce kolem 3,5tis. km (teď 6-tý řetěz). Kazety mě vydrží vždy hrozně dlouho, tam se to nedá moc porovnávat, na to sem jich sjel moc málo. Devítková jsem nezrušil ještě žádnou a ta s nejvíce najetými kilometry, kterou tu mám bude mít 15tis.
Na 8-čce jsem zrušil jen jednu a to po třech řetězech, tedy cca po 15tis. km. Další na 8-čce už přežila celé kolo. Všechno byly XT kazety, řetězy různé.
Dříve jsem měl tedy jeden řetěz na jednu sezonu, teď 2 řetězy na sezonu (ne že by vydržel 2x méně, je to podle těch km výše, ale jezdím teď o něco více).
Finanční rozdíl pro mě tedy zcela nepodstatný.
Ale máš pravdu s cenami, tam se omlouvám za mystifikaci (už nějaký čas jsem ceny 8-čkových dílů neslodoval), teď jsem se na ně díval a je to +- stejné, takže provoz opravdu vyjde o něco levněji, ale oproti ceně kola a jiným nákladům na kole je to u mě zcela zanedbatelný.
Zato přijít o ten pastorek bych nechtěl ani náhodou.
aby to srovnání 8vs9 bylo férový, tak bys měl prozradit, že v době kdy jsi jezdil 8mičku, byla tvoje váha 60 kilo ;-) :-P
nojo přejít na 8mi kolo ale znamená vyměnit kazetu i řazení a možná i přehazovačku a převodníky (to už je docela dost peněz), nebo se mílím?
Převodníky ne, ty se dají kombinovat, přehazka je taky stejná, ale hlavně navíc ještě páčky.
A jak jsem psal, moc si nepomůžeš a spousta spotřebáku jako kazety jsou pak stejně dražší.
Do sedmdesát trojky nechoď, rozdíl je akorát v ceně. Kup si SRAM v cenové hladině padesát trojky.
PC-971 je dražší než HG-73. HG-73 se dá od 320Kč (za 340Kč pořád kdykoliv, pod 340 většinou jen někdy nebo při 3 kusech najednou).
A PC-971 nevydrží déle než HG-73.
Je to téměř jedno co vezme, já radši ty Shimano, na XT kazetě řadí o malý chloupek lépe než ty Sramácký.
HG-53 nemá moc smysl, protože stojí téměř totéž co HG-73, tedy stojí těsně pod 300. Takže i když HG-73 rozhodně nevydrží nijak moc víc než HG-53, tak při těch cenách se to určitě vyplatí si připlatit těch 30-50Kč.
A PC-951 už nic moc a přitom stojí také téměř 300Kč.
Já kupuji HG-73 nebo sem tam koupím HG-93, když se povede v nějaký akci za super cenu typu za 390Kč jako posledně.
No jo, Shimano řetěz na XT kazetě možná řadí líp než SRAM, ale stejně je to i naopak, na SRAM SRAM... na SHimano Shimano...to je prostý.
To tak prostý není, na obou kolech jsem při koupení měl PG990 kazetu, kterou ani na jednom už teď nemám (protože jsem měnil 11-32 za 11-34). Na jednom kole byl při koupení HG-73, na jednom PC-971. Rozhodně bych neřek, že ten HG na té Sram kazetě řadil hůř, možná pořád o malý chlup lépe nebo tak stejně, rozdíl ale minimální, takže už se to těžko posuzuje.
V každém případě ale ať se použije jakákoliv kombinace, tak to neřadí špatně.
A kolik ten řetěz má délku teď? Jestli je skutečně už vytažený. Výdrž 800km je fakt bídná.
Já kupuju řetězy ve velkém pro více lidí a vidím, jak komu vydrží. Jsou v tom opravdu velké rozdíly podle váhy, stylu jízdy, stylu přehazování, použití v extrémním bahně, atd.
Rozpětí jako pro Shimano, tak Sram řetězy je u všech od 1200 do 4000km. Já patřím k těm, co jim vydrží řetězi fakt hodně, kolem těch 3,5tis. mi vydržel každý, sem tam k těm 4tis. U osmičky jsem měl rekork 5,5tis. na jeden řetěz. Pod 1000km se nestalo ještě nikomu.
Všechny ty hodnoty jsou pro včasné vyměnění řetězu, tedy kazeta je ok i s dalším řetězem.
Teď má 132,75 (takže ještě něco snese), ono to mělo 132,45 po zhruba 650km ale pak jsem to protáh docela slušným bahnem a najednou tohle.
Vážím 70kg, řadím poměrně slušně, i když párkrát jsem nestihl zařadit a šlo to tam v tahu, ale to se občas stane asi každému. Jinak řetěz po každé jízdě vyperu a po uschnutí namažu.
Ono většinou nejdřív se prodlužuje řetěz rychle, pak se vytahování spomalí, takže kolem těch 132,7 to drží někdy docela dlouho a pak zase začne po čase vytahování zrychlovat.
Už jsem zažil, že ze 132,7 na 132,8-132,9 (měním když první jakékoliv místo řetězu dosáhne 132,9, v tu chvíli ještě klidně na jiných místech má 132,8; jednou jsem přetáh na 133 rovných a kazeta to také ještě přežila) to trvalo na kilometry půl životnosti řetězu (ale je to jak kdy).
kup HG53 nejlepsi cena /vykon
treba http://www.kupkolo.cz/produkty/Retezy_40/Akce!-Retez-Shimano-HG-53_100.html
Koukám že se názory na to jestli kupovat 53ku nebo 73ku liší.
Máte někdo v paměti kolik jste najeli na 53ce a kolik na 73ce? Ať si můžu udělat představu
Na obou zhruba 1200 km. Rozdíl je spíš psychologický.
kup si oba, spoj poloviny k sobě a uděláš si zcela objektivní zkoušku protože každej jezdíme jinak, jinak řadíme, jinak se o řetěz staráme, mažeme něčím jiným a není možný abys udělal objektivní závěr z těhle příspěvků. já se starám o řetěz jako mlok, tedy po každý vyjíždce ho vytřu suchym hadrem a pak namažu a po cca800km je v polovině životnosti a tedy ho vyperu v naftě a uložim a nasadim novej. pro mě je utopie aby mi vydržel 3,5k...
A ještě pro zajímavost rozdíl v povrchových úpravách:
- HG53 bez povrchové úpravy
- HG73 s povrchovou úpravou vnějších částí (pozink)
- HG93 s povrchovou úpravou vnějšku i vnitřku (pozink)
Pro ježdění za sucha nemá povrchová úprava žádný vliv, za mokra je rozdíl v tendenci řetězu reznout.
Při mém ježdění sjedu řetěz za měsíc. Ten ani zreznout nestačí. Navíc poctivě mažu, v zimě každý den.
Neřikám, že je ta povrchová úprava nutná. A taky jsem rád, že nesjedu řetěz za měsíc a vydrží mi 2 na celý rok.
:o) Prusvih je, ze zvlast v te zime se objevuje rezavy povlak treba uz pres noc. Nemel jsem vzdycky chut to kolo cistit po svihu treba potme v 10 v noci. Nastesti na silnicce vydrzi retez vic, takze jsem menil asi "jenom" po 3 mesicich.
Je fakt, ze jezdit skoro vsechno na biku, 1x mesicne menit retez by bylo taky nutny :o)
Jezdit v zimě do deseti když je ve čtyři tma je docela sebevražda. Já když přijedu tak to otřu suchým hadrem a stříknu sprejem. Je to otázka půl minuty. Jinak třeba v létě na silnici zlikviduju řetěz opravdu za měsíc a ještě je tam původní olej.
Vracel jsem se z prace spinavej a hladovej treba v 6 hodin, tak proto ta desata :o( Obcas mne bylo kola fakt lito, i proto, ze bylo vlastne uplne novy. Takze jsem peci o nej a servis presunul spis na jaro, je to az zvlastni, kolik soli se tam vsude uchyti. Vsude.
Ale na silnici, v lete a za mesic jeden retez, to uz je slusny. Asi nebudes moc frekvencni jezdec :o)
Než točit jako vrtačka raději vstanu a vychrtim to ze sedla na těžký převody. Vypiloval jsem to už k naprostý dokonalosti. Už vydržím ze sedla i hodně dlouhý a táhlý kopce. Pro lidi co se vlečou do kopce na lehké převody je to vždycky šok když je předjedu ve stoje dvojnásobnou rychlostí.
Ta rychlost toho nema s frekvenci moc spolecnyho. Mozna naopak, kdyz dobre, tak ve stoje pri stejny rychlosti leti tepy asi o 10-12 nahoru. Nehlede na protivitr. Ale mozna jsi to vazne trosku minimalizoval technikou slapani.
S tím tepem to je pravda. Je ale zajímavý že se při jízdě ve stoje cítím velmi dobře. Kromě techniky šlapání pracuju i váhou těla tak aby ztráty byly minimální.
Ahoj, docela me vydesilo, ze menite nekdo retez po 800 km. Ja teda najezdim rocne tak max 1500 km, ale ze bych mel menit retez kazdej rok me nikdy nenapadlo. Muzete mi nekdo poradit, jak ten retez udrzovat, aby vydrzel co nejvic - pise se tu, ze ho po kazde jizde vyperete, a natrete olejem. Musim ho jako vzdycky sundat z kola a proplachnout ? A jaky olej - je neco specialne na retezy ? Ja vzdycky pouzival takovy ten obyc olej na kola a sici stroje. Mam ted prvni poradne kolo v zivote po favoritu, tak bych chtel aby mi dlouho vydrzelo.
prani retezu je zvlast na MTB nevdecna prace. Staci jedna vyjizdka ses tam, kde si byl. Navic soucasny ceny retezu jsou snad na historickym minimu....
retez staci setrit hadrem a hlavne ho pravidelne mazat.
A je na to nejaky specialni mazani ? Nebo staci silikonovy olej ? Nekdo mi radil WD40...
Samozřejmě že na to jsou "speciální" mazadla :-)
WD40 ani náhodou, to není mazivo ! Lidé ho na kolo sice používají, ale mne to přijde jako blbost, tohle má úplně jiné určení než mazání...
Silikon je taky celkem k ničemu, moc brzy se to musí mazat znova.
Mezi nejlepší stále patří klasický "olej na šicí stroje a kola" ;-) Má perfektní mazací vlastnosti i trvanlivost, bohužel ale hrozně chytá bordel.
Proto chce mazivo volit podle toho kde budeš převážně jezdit.
Jako vždy je to ale věcí kompromisu... Buď to nebudeš muset mazat skoro vůbec, ale to pak bude řetěz mastný a hned obalený sajrajtem. Nebo naopak to nečistoty chytat moc nebude, ale pak se zase připrav na matlání řetězu skoro po každé vyjížďce, protože se to hned opotřebuje...
Takže ty "speciální přípravky Ti dávají možnost vybrat si co od toho čekáš. A je jich docela dost velký výběr.
Silikon ani není dělaný na nějaké mazání dílů, které jsou mechanicky namáhané. Což v případě řetězu je přesný opak...
Já používám Lubrichain Racing Wax od Yarroline (český výrobce), http://www.yarroline.com/shop/yarrowpro_vosky.htm
...vím, nééé, jinak bych snad ani nedojel dom:-)))
Tak to mam radost, ten jsem pouzival dosud. Jezdim max prasne polni a kamenite cesty, zadny moc velky teren jako po lese mezi koreny atd. V desti a blate jezdim jenom kdyz nahodou zmoknu, takze se mi ten retez zas tak moc neobaluje.
je na to specialni mazani, je toho spoustu, napr. http://www.kupkolo.cz/produkty/Mazani-a-cisteni...
v zime se pouziva hustsi a v lete ridsi, co nelepi.
WD nevim, myslim, ze to moc nemaze. Ja pouzivam olejicek od ve spreji od motipu
WD 4O výrobce na řetězy apod. doporučuje, viz http://www.wd40.cz/poradna.
"Používání WD-40 na všechny typy sportovního zboží je bezpečné a účinné. Můžete si vyčistit své kolo, promazat řetěz, přehazovačku a další pohyblivé části."
Dle mého sice o něco méně maže, ale zas se řetěz méně zanáší bordelem.
Řetěz se čistí z jednoho prostého důvodu. Aby ti nezasral nohu nebo kalhoty. Jiný smysl to nemá, protože nečistoty uvnitř článků stejně nevyčistíš a i kdyby jo, při první vyjížďce jsou tam zpátky. Někdo tu kdysi psal, že rozdíly v životnosti pravidelně a občas čištěného řetězu nejsou takřka žádné. Já řetěz udržuju takto: jednou za čas, když vidím, že je hodně černý jej několikrát projedu hadrem, stříknu olejem a znovu otřu. Když mám sváteční náladu - jednou za delší čas, vezmu kartáček na zuby, lepší je už nepoužívaný :-), benzin a postupně každý článek očistím od bordelu. Pak hadrem vysuším a stříknu olejem. Používal jsem oil na šicí kola a jízdní stroje, pak silikon a teď to patlám nějakým speciálem na zbraně. Vytěsňuje vodu, maže, zabraňuje korozi a nelepí. Inkor se to jmenuje.
Nekde jsem cet, ze se muze prilis vytahanym retezem znicit kazeta. A doporucovali menit kazetu pravidelne s retezem ? To mi prijde strasny menit oboji kazdy rok ?
Mel jsem kolo zkontrolovat po zaruce - najeto asi 400 km, (letos jsem zacal zhurta, kdyz mam novy kolo) a rikal mi ze retez je v pohode. Tak me desi ty scenare ze po 1000 km by se mel menit. Jak to delate vy ? Vim ze na retez je nejaka merka jak je vytahany - ale co ta kazeta ?
Sorry, jsem fakt amater (haha)
jak to dělám? Prohrabávám historii ;-)
Vis co uz jsem toho tady precet ? Kdybys to svazal, tak je z toho novej harry potter (haha)
Akorat jsem nenasel zadny rozhreseni co je lepsi proto se ptam. BUdu patrat dal.
ano, pátrat sám, to je ten správnej závěr, gratuluju ;-) Nakonec bude nejlepší si to všechno ozkoušet vlastníma nohama. Ty dojmy jinejch cyklistů jsou k prdu. Si každej jen honí triko, že vybral ten nejlepší chain, jaký koupil senzační mazadlo a bude si to obhajovat. Nevýhody ti neřekne.
Ono to asi bude tím, že žádné rozhřešení neexistuje ;-) Obě nejvíce protežované metody jsou si sobě defakto rovny a není možné říci, která z nich je lepší.
Měnit pravidelně řetěz, a pak časem i kazetu/převodníků, zabere v celkovém součtu relativně více času (když to budeš dělat několikrát během životnosti kazety/převodníků), a budeš to tedy z logiky věci dělat častěji. Když tam ale necháš jeden řetěz až do zničení kazety/převodníků, tak to sice budeš vyměňovat všechno jenom jednou a najednou, ale zase to bude nárazově finančně náročnější...
Sorry za překlepy, už mi to nešlo opravit...
je este 3. cesta - stridat na kazete 2-3 retezy az do uplnyho zniceni. Kdyz se retez vytahne tak, ze by tam novej nesel, da se tam pouzitej, ale min vytazenej
Střídám 6 řetězů dokolečka, až budou hodně vytahané koupím nové i z kazetou. Mám na nich najeto 12k a měrka ještě nepropadá.
Když budeš měnit řetěz při doporučeném vytahání(míry kdy bys ho měl měnit si najdi tady, nebo na netu) poškození kazety ani talířů nehrozí. Když ho ale nevyměníš a budeš s ním hoblovat dál, tak můžeš odrovnat pastorky i talíře. A koupit vše znovu. Někdo to tak dokonce dělá úmyslně, že prý to vyjde levněji - jednou za dejme tomu 5 let vymění všechno, než každý rok 2x a více(podle kilometrů) nový řetěz. Nevím. Já raději měním častěji řetěz.
Dik. Zas tak drsne abych to rval pres zuby nejezdim, tak by se to nemelo tak rychel opotrebovavat. Uvidim jak dlouho mi vydrzi ten prvni retez. Pokud to bude nejaka slusna kilometraz, tak mi to treba vyjde levneji vymenit dva retezy za 4-5 let + kazetu k tomu.
Jak poznam ze je blba kazeta ? preskakuje retez ?
Přeskakuje a střílí. A když dáš na tu kazetu nový, tak dělá to samé, protože jsou zuby už vylágrované. Zničení kazety není rvaním přes zuby, ale právě tím vytahaným řetězem, který obrousí zuby. A pak je v pytli všechno.
Pokud vyměníš řetěz a ten ti bude přeskakovat, pak je lepší nový řetěz pošetřit a nasadit ten starý. Až bude přeskakovat i ten starý, vyměnit všechno. U 8-rychlostního řazení cc 20 000 km, tedy pokud nemáš závodní ambice.
Ideální by bylo vyměnit pouze odnímací dvojkolečko na konci kazety - řetěz většinou přeskakuje na posledních nejmenších. Ale po naivním dotazu v cykloservisu na tento díl jsem byl vrácen zpět do reality.
Nějak to nechápu... Můžeš to rozvést ?
Poslední dvě kolečka (alespoň na devítkové kazetě) jsou vyndavací a zas-tam-dací. Ale pochybuji, že by nějaký druhovýrobce tenhle díl vyráběl.
Jo, to vím, ale nechápu proč by to mělo přeskakovat především na nich. To se rychleji sjíždí ? To spíš záleží na tom jaké převody kdo jezdí, ne ?
Jestli se to dá sehnat samostatně netuším, ale asi ne. Možná tak vyžebrat v nějakém servisu jestli jim něco nezbylo.
Taky nechápu, to asi jezdí nějak silově či co. Já mám vždy oddělaný 4,5,6 na 8 kazetě počítáno od největšího.
Na nejmenší pastorek jsem snad ještě v životě nejel. Možná je to tím, že mám krose, tak mám větší placky.
No právě, já tyhle převody taky používám jen výjimečně. Maximálně na silnici s kopce, a občas i na rovině. Samozřejmě na MTB ;-)
Sjeté byly také 4,5,6 na 8 kazetě. Na novém kole mám už 9, ale tam to mám ještě všechno v pořádku.
Přesně tak, nejmenší dva pastorky vydrží snad ze všech nejdéle (nejmenší zcela určitě, druhý nejmenší už ne vždy) a to nejen mně, ale v naší partě všem.
Samozřejmě chápu, že někdo oddělá nejrychleji nejmenší dva, ale pravidlo to nebude v žádném případě.
Jak zaznělo ve vedlejší diskuzi o výměně řetězu, pokud se používají všechny pastorky rovnoměrně, je pravděpodobné, že to začne střílet na nejmenších (menší počet zubů = menší tření). Ale je fakt, že tímhle způsobem byla u mě oddělaná kazeta spíše z dálkové cyklistiky a jízdy do práce. Pokud spíše bikujete, tak tam se nejtěžší převody moc nepoužívají.
Tak jistě, pokud by se používali rovnoměrně, tak nejmenší díky nejmenšímu počtu zubů půjdou do háje nejrychleji, to je jasné.
Jenže 44/11 bych nepoužívám skoro vůbec ani na asfaltu.
44/11 + kadence 90-100 + obvod kola 2090mm -> rychlost 45-50km/h.
Přes 45km/h nešlapu skoro nikdy ani na asfaltu.
A pokud je to případ, že jedu třeba za výrazně výkonnějším kamarádem v háku z velmi mírného kopce (tedy situace kde se ještě opravdu šlape a maká) a on za to vezme někde více (takže rychlost bude krátkodobě kolem 50 nebo těsně přes), tak raději krátce točím vyšší kadenci (klidně i 110-120), protože tak mám větší šanci to uviset (silově s nižší kadencí bych neměl šanci žádnou).
Loni na Korsice, kde jsem měl celopevňáka a jel se z 95% asfalt včetně spousty mírných hodně dlouhých sjezdů a právě tam občas se konala ta jízda v háku za tím o třídu výkonnějším kamarádem nebo jsem jednou sjížděl ostatní právě v mírném sjezdu, tak jsem to vše jezdil na velký převodník a 2-4 pastorek (a to ten druhý nejmenší taky ne moc často).
Nejmenší pastorek jsem tam dal ojediněle jen v prudších sjezdech, tam na šlapání ale stejně moc nedošlo, protože se spíše brzdilo do zatáček.
Pokud bych bral jen terén, tak tam je to posunuté ještě mnohem do lehčích převodů, tam bych až na vyjímky nepotřeboval ani největší převodník (a na střední jezdím jen do druhého nejmenšího pastorku).
Díval jsem se na další fóra a je fakt, že většina doporučuje kadenci kolem 90 a silových dříčů moc není - prý to ničí klouby a tak. Takže to omletí nejmenších koleček může být způsobené nesprávným stylem jízdy.
Chodím dost i po horách s báglem a lezu nebo běhám, tam nohy rvou silou a nějaká kadence se neřeší, možná odtud ten zlozvyk....
Každý výkon (kW, % z aerobního/anaerobního pásma) má svůj optimální poměr mezi silou a kadencí. Lze na to jít i vědecky.
Ale pokud nemáš techniku ani výkonnostní ambice, nemá smysl se trápit devadesátkou (kterou udržíš třeba hodinu, a seš z toho akorát na$ranej), když ti vyhovuje 70-75/min a seš schopen tak jet celý den. Snad jen je nesmysl šlapat pod 50-60, to už je silové šlapání neúčinné, jen přetěžuješ klouby a šlachy.
To jsou akademické úvahy.
Na nejmenším pastorku se sice tahová síla řetězu rozkládá na nejméně zubů, na druhou stranu na něm jedeš (jak kdo) na největší tác, a zpravidla si jen přišlapáváš z kopce, zatímco na největší někdo řadí až když tam má nejmenší tác a rve to silově, navíc to tam někdy musíš narvat za plnýho tahu.
IMHO bude záviset spíše od četnosti užití jednotlivých pastorků a od způsobu používání kola (terén, kroska, silnice, způsob šlapání, zvyklosti při řazení).
Já jezdil jen jednu kazetu do střílení a začlo to na 3. nejmenším kolečku. Sedmikolo, nejdříve na triatlonovém kole, později na kole používaném natěžko s třítácem 24-46. Když nad tím tak přemýšlím, bylo to logické, při rozjíždění na konci stoupání jsem odřazoval vzadu, a vpředu dlouho nechával malý nebo střední tác; při triatlonu (tehdy zákaz háků, tedy kolo byla časovka) byl 3. nejmenší mnou suverénně nejpoužívanější.
Prostě každej šlape jinak :), mně taky první odchází 2,3 nejmenší, škoda že to Sh neprodává zvlášť (respektive prodává, ale za cenu snad větší než celé kazety).
Jinak ohledně řetězu, mazal jsem olejem na cyklo řetězy, nějakej německej normál, ale moc to nevydrží (ale mažu to střídně a utírám).
A na konec, mám HG 93 a po asi 400km už mám 132,4 až 5, tak já teda nevim a to nejsu žádnej rváč, 74kg a jezdím slušně i když závodně...
Taky by se mi hrozně líbila možnost poskládat si kazetu sám. Těžký převody moc neužiju, ale v lehčích by se větší výběr hodil.
Závitový šestikola z velamosího ořechu a pastorků jsem si skládal sám, jedno tuším dodnes někde v rodině jezdí.
A když byly sjetý, daly se otočit a vydržely minimálně 2x tolik co kazeta. A dalo se na nich řadit stejně rychle a precizně jako na indexu. Jenom to holt chtělo trochu víc cviku. Já tomu říkám "primitivizace techniky". Prostě se technika přizpůsobuje blbcům :-)
Na silnici bez indexace nebyl problém, zvláště na 5-6 kole, kde jsou pastorky daleko od sebe, a máš čas poslouchat a kouknout jestli a kde to chrastí.
Na MTB a 9-kole bych řadit bez indexace asi nechtěl;-)
Na to byl takovej grif, šup škubnul jsi po paměti za páčku a bylo to tam z fleku a bez chrastění. Podle toho se právě poznalo, kdo má najeto :-)
Po dlouhé době otevřu tohle téma.
Přemýšlím, jaký řetěz na nové kolo. Na současném mám zkušenosti s nějakým 8-mi rychlostním KMC. Mažu tímhle http://www.kupkolo.cz/chain-star-normal-mazaci... Kolik kilometrů vydrží netuším, ale na čas je to dost. Mám s ním ale zásadní problém. Vyrazím za mokra, po jízdě řetěz osuším a přesto mi v trubkách (na leháči) občas články trochu oreznou. Dost mě to štve.
Přemýšlel jsem o Campagnolu C9, pravděpodobně na XT kazetu. Všude na něj čtu kladné ohlasy. Tak by mně zajímalo, jestli má nějakou povrchovou nereznoucí úpravu. O HG 73 a 93 jsem se tu už dočetl, že mají.
nevím jak moc si pomůžeš, pokud je tam nějaká vrstva, tak ji stejně v trubkách za chvilu ošoupeš.
Tak to je trochu nesmysl. Řetěz se trubek dotýká hranou článků a rezavění se děje zásadně v ploše. V místech, kde mi rezatí se to tubky nemá šanci dotknout.
tak to je bordel, me to zrezlo vzdycky komplet. Hlavne v zime pri tech srackach.
V zimě v soli jsem s tím nejezdil. Možná mi to rezne jen na těch vnitřních plíšcích protože se tam nedostane hadr při otírání. Řetěz chytnu do hadru a několikrát protočím kliky.
Mám C9 na MTB a jeho životnost je naprosto vyjímečná, na leháči by mně nejspíš přežil. Jestli rezaví, ale nevím, řetěz je totiž jediná součást kola, kterou udržuji prakticky před každou jízdou.
Já beru řetěz jako spotřebák. Proto kupuju ten nejlevnější(něco kolem stovky) na osmikolo, 3x. Nečistím ho pravidelně, spíš tak když si vzpomenu a nebo vidím že už je hodně špinavý. Zatím se mi ještě nestalo u žádného kola, aby mi zrezivěl. Vždycky je na něm nějaká vrstva buď mazadla, nebo mastného bordelu, který tomu zabrání. Jediný důvod výměny je vytahání a to na žádném čištění nezávisí.
Mně řetěz rezaví jen na dámské Libertě, na které jezdím v zimě na nákupy. Slaná břečka je prevít.
Kolik jsem na krosu najel na jeden řetěz raději nebudu psát. A už vůbec ne čím ho mažu.
Poškodil bych výrobce maziv na řetězy.
Camp. řetězy vydrží obecně víc, jak sh. Jsou dražší. Sám jezdím na sh., na zimák beru hg 50-53, na silničku hg 73. Rozdíl v trvanlivosti není. Řetězů originál sh. je víc druhů. Nejlepší jsou ty nejtmavší-černé. Výdrž se liší i o 1000km. Na natažení řetězu je nejhorší sníh, pak voda. Kdo to nečistí po dešti, najede mnohem míň. Kluci v servisech se shodují, že řetězy od sramu vydrží víc, jak sh. a stojí stejně. Nezkoušel jsem, ale asi to udělám. Kompatibilní jsou. Jezdím ročně dost, takže jich kupuju hodně. Ale mám třeba i rohl na 26" kole a na ten dávám ne zcela sjeté řetězy ze silniček. Šetří to dost výrazně. Řetěz v dešti bude reznout každý, pokud se nevysuší a pak teprve namaže. Po jízdě na posoleném, rezne hned, jak kolo zůstane někde v teple. Kdo jezdí pořád, tak s WDčkem nevystačí, to je jenom do suchého slunečna a jedna dvě vyjíždky-záleží na km. Kupuju značkový od motorexu, vyplatil se mi.Špinavý řetěz ničí kazetu, mokrý se zase "natahuje" rychlej. Sníh je katastrofa-vysušit namazat pokaždé. Sůl je zabiják. Mluvím o jízdách kolem 100km.
A teď je otázka, jestli ta Campa nebude tak náchylná na reznutí. I levný řetěz mi vydrží z časového hlediska dost dlouho, na kilometry jsem to neměřil, takže radši koupím něco dražšího co nebude rezivět. Vysoušení hadrem je jasné, ale používat na to fén nebudu.
Obecně se bere řetěz jako spotřebák a hodně lidí to neřeší. Mně tenhle pohled úplně nesedí. Na výrobu řetězu se použije vždy přibližně stejné množství materiálu ať už je levnej nebo drahej. Nevyhazuje se proto, že by se ho většina vypařila, ale jenom kvůli drobnému obroušení čepů a děr, takže odpad obrovský. Proto mi přijde lepší a šetrnější pořídit si řetěz, co vydrží déle.
Osobně na osmikolo používám Shimano IG-70 (mám IG převodníky), někdy i HG-70. Výdrž kolem 5000 km každodeního provozu - déšť, sůl. Nerezne a při ceně okolo 250/260 kč na netu, není co řešít.
Zkoušel jsem i KMC a bída. Výdrž tak polovoční.
A máš to na leháči nebo na klasice? Ono se to totiž děje pravděpodobně jen na té části, co zůstane v trubkách.
Na klasice.
Ale je to minimálně 2x levnější než C9.
Pokud potřebuješ na leháče zhruba 2,5 řetězu, tak už jsi na 1300 Kč, to už je docela pálka.