Dobrý den Všem,
prosím Vás o osobní zkušenosti v oblasti nábojů na expediční kolo.
Dlouhé roky jezdím v plné spokojenosti na nábojích XT od Shimána na 36děr, RU.
Právě se porozhlížím po nábojích na nové kolo, zvažuji zda zůstat u XT.
Poptávám:
Přední náboj na 36 děr, pevná osa 15mm.
Zadní náboj na 36 děr, pevná osa 12mm, ořech Shimano 8¬/9/10/11/.
Jaké kdo prosím máte ověřené zkušenosti v této oblasti, děkuji Všem.
[email protected]
Kotoučovky ano nebo ne? A když kotoučovky, tak hydraulické, nebo s lankem?
Pokud to zavádím vedle, ono to s nábou souvisí, tak to klidně zatrhněte.
Shimano ma konusy, nekomu to vadi, jinemu ne, podle mne jsou ty naboje v cajku, kdyz ti to vyhovuje tak v tom pokracuj ne? Jen bych ti snad doporucil 32 der misto 36, coz je myslim starsi verze, a dostupnost a nahradni dily bude lepsi u 32 der.
Co chceš na nábě nahražovat? Buď je dobrá a stačí ji namazat, nebo je vyjetá a pak se vymění. S výměnou náby se už vyplatí vyměnit i ráfek a dráty. Opačně to často neplatí. Ráfek se dá násilím zničit a pak je dá zaplést s novými dráty nový ráfek a stará stále dobrá nába. Takže tak napůl :)
Pokud je to nába se zapouzdřenými ložisky, tak prostě vyměníš ložiska, vylisuješ a nalisuješ nová, u náby s konusama se dají měnit kuličky a konusy. Tady máš výkres co se dá na XT nábě měnit
https://si.shimano.com/#/en/EV/HB-M8010
Proč měnit kuličky, pokud se nějaká nerozlomí nebo spíš nestratí. Dřív než s ojedou kalené kuličky se vyjede drážka v kónusu a následně v nábě. Ten konus by snad stál za výměnu, ale je otázka, jak moc dříve se v něm vyjede drážka než v nábě. Výměna celých ložisek má smysl. Na to jsem nepomyslel.
Osobní zkušenost- rychloupínákové LX (FH-M565) z roku 1996 a rychloupínákový Novatec.
První 32 děr, novatec 36 děr, ale už s přírubou na kotouč.
LX používáno 5 let, cca 20 tis km, r.2001 vyměněno kvůli praskání drátů za 36 děrový dvouložiskový Novatec.(označení už neznám)
Tam po půl roku výměna ložisek, jezdil jsem s ním jen krátce-3-4 roky, méně než 4tis km. Náboj jezdí doteď s mnou vyměněnými ložisky, (teď tuším 3 ráfek) kamarád najezdí tak 3tis ročně, takže může mít tak 40+ tis najeto. - spíš natěžko, polňačky (užití "dědinská Ukrajina")
Prý tam měnil jakési těsnění za obyčejný o-kroužek z železářství, ale nevybavuji si kde tam těsnění bylo.
jo abych nezapoměl, oba náboje byly používány s ráfkovou (canti a později V)
Jestli jsi zadobře s konusy tak není co řešit, ale stejně jako u ložiskových, musíš jen dbát na to aby ti tam nešel někudy bordel pod gufero, umývat to klidně v potoce, ale ne pod tlakovou vodou, a vždy pak lehce máznout...ale nejdůležitější jsou správně vymezené vůle - valivé ložisko má být vždy předepnuté určitým tlakem na kuličku, pak funguje správně, a pokud nedostane staticky nářez, mělo by v dynamickém režimu vydržet roky.
A každé správné ložisko, nebo konusy, se v tomto režimu odvalují hladce - ano v režimu předpětí.
Jinak můžeš zajet konusy i ložisko chemicky, a pak přemazat, aniž by jsi drasticky krátil životnost, nebo to mělo vliv na jeho funkci - ale je to poměrně nehezká práce a jakmile uděláš chybu, můžeš o nějaké ložisko přijít, což u konusu taky není problém, prostě se nahradí - jediné kde to nelze jsou vnější dráhy v nábojovém tělese u konusů...
Tak jak tak pokud chceš optimální funkci nábojů a gufer zajistit, měl bys všechna ložiska otevřít a přemazat.
Tohle u XT asi nebudeš muset dělat.
Pokud po cestě zjistíš že konusy ti v jednom místě drhnou, ale misky jsou OK, prostě otoč konusy dulkem nahoru.
Ohledně ocelových ložisek - vždy dochází k plastické deformaci.
Pokud bys nechtěl deformaci, a chtěl pouze odvalení, je třeba použít keramiku - ovšem problém s mazáním zůstáva kvůli mazání gufer.
Obecně nejmenší odpor mají náboje s leštěným dosedem pro gufero + elox, nebo 2RS řady, ostatní jsou jen plechové kryty klecí s mezerou k vnitřnímu kroužku.
Pokud by jsi někdy přelisovával ložisko kvůli výměně, kupuj jen to co si můžeš protočit - ale pozor pouze o tolik kolik dokážeš vykroutit svou ruku - je třeba jej při tom zatížit axiálně.
Kupoval bych ta co mají nejmenší axiální vůli - poznáš až budeš moct srovnat více druhů vedle sebe.
Přemazání se dělá standartně, stačí požádat a vybrat mazivo.
Konusy jsou fajn dokud mají misky, pak už můžeš leda koukat na poličku.
Ložiska můžeš vozit i desítky let.
U ložiskového náboje musí jít vymezit vůle...
atd;)
1. Každý konus má důlek, kterým by se to mělo montovat dolů? Vzájemné natočení konusů je náhodné, pak kterým tím důlkem dolů? Má smysl si na nábě udělat značku a upínat jí do vidlice stejně, aby konus byl ve stejné poloze? Ale pak to ložisko ojíždím výrazně z jedné strany.
2. Proč by se konusy měly ojíždět rychleji než misky?
3. Tomu protočení rukou v obchodě nerozumím. Mohl bys to rozvést? Hlavně nechápu proč a co mám čekat. Proč jen půlotočku? To kvůli tomu axiálnímu přítlaku?
"Konusy jsou fajn dokud mají misky." Míníš dokud mají misky v pořádku?
Jo a lisování ložisek v domácím prostředí. Potřebuji k tomu určitě lis nebo podobný přípravek?
Pokud to zde nezaznělo - nově dodané Shimano náboje jsou velmi často přetáhnuté- skáčou "přez kuličky". Před použitím nastavit!
S XT zkušenost nemám. LX jsem vyhodil a nahradil Novatecem s průmyslovými ložisky. Asi jsem měl na to LX smůlu, ani jsem ho neměl moc dlouho, ale moc netěsnil. Když jsem pak vyhazoval popraskaná kola z horáku (DT Swiss), tak mne to nakrklo, protože to LX najelo tak desetinu toho průmyslu a ve velmi příznivém terénu oproti horáku. No a odpor LX byl nesrovnatelně vyšší, tak letěl. Když to dnes srovnám s tím Novatecem, tak jsem to měl udělat už dávno.
A 36 děr je docela historie, ale asi nic proti, když nevadí ta hmotnost.
Jestli je to míněno tak, že budeš kupovat celá nová kola (ráfky, náboje a výplet), tak asi budeš muset zúžit výběr na rovnou zapletená kola, protože to obvykle vychází levněji.
Dobrou zkušenost mám přímo s výrobcem REMERX. Myslel jsem, že se se mnou vůbec bavit nebudou, ale normální internetové ceny a šlo dohodnout různé zvláštnosti.
Na expedice bych volil kvalitní náboj s průmyslovými ložisky (na těch kilometrech se to vrátí) a většinou se bere zesílený výplet. Běžná internetová nabídka zapletených kol tak často nevyhovuje. Klidně bych zůstal u 32 drátů. 36 se používalo u levnějších kol.
Zůstal bych u šestatřiceti děr, jezdím je i na trojkolce s dvacetipalcovými koly a když náhodou jeden, nebo dva dráty "odejdou", lze to snáze zcentrovat a s menším házením dojet. A to je u expedičního kola pro mne důležitější, než drobná úspora hmotnosti u 32 děr. Ložiskové náby nemám, proto jen teoreticky-u kónusových nábojů můžeš vůli při opotřebení seřídit, ale když se mně "rozpadlo" ložisko v pedálu, byl jsem v háji. Pedál zůstal na kufru a musel jsem dojet na jednu nohu. Kdyby se podobně vysypalo v nábě, končíš.
Ten pedál nelze moc komentovat...ujistil bych se být tebou, že šlo o průmyslové ložisko...
Ale nechápu proč, a hlavně jak, by se ti mělo vysypat ložisko v nábojích...
To by musel být šunt na ntou, nebo těžce poddimenzovaný.
Může ti prasknout dutá osa rychloupínáku, a stále tam budeš mít ještě ten rychloupínák co to podrží, u pevných os je situace závislá na průměru osy, ale v drtivé většině případů jde o to že jízda na poddimenzovaném kole se projeví dříve či později vůlema.
Jenže vůle v ložiskovém náboji znamená jen pouhé jedno - vymezit vůli - stejně jako u konusu.
Pokud to ta nába neumí, je automaticky odsouzena k nezdaru, a skoro nemá smysl se jí zabývat jako adeptem na expediční kolo.
Respektive pokud u ložiskového náboje dojde na vůle, buď je chyba v guferu, že tam šel bordel, nebo je vůle přeplá od výroby, nebo není od výroby vymezená - taky je možné že to nějaký tydýt nabouchal kladivem přes vnitřní kroužek už ve výrobě - a pak se náboj rovná zmetku, ale to lze jednoduše poznat již při koupi...
Když to nabouchám kladivem přes obvodový kroužek, tak to nezničím? Nemám lis. Jednou jsem to takhle udělal a bylo to dobré, myslím si. Ale moc dlouho jsem na tom nejezdil. Pak jsem vyměnil celé přední kolo. Nába byla z ČZ a to ložisko do ní jsem dost sháněl. Nebylo to zrovna běžné ložisko.
nabouchal kladicem: jsi prase, ale překvapivě často to ložiska přežijí. (ano, vím že reaguješ na příspěvek nad Tebou)
No, a je otázkou , kam si to nabouchl kladivem.
zda jsi přez venkovní kroužek osazoval do náboje, nebo na hřídel.
Lepší je koupit závitovou tyč a matice. Podložky doufám doma máš.
Aha, no lisoval jsem to do náby. Takže jsem zalisovával ten vnější kroužek.
Závitová tyč a matice s podložkami to je docela dobrý nápad, díky. Prostě se nesmí přenášet axiální síla přes kuličky, jestli to dobře chápu. Tak nějak jsem se to snažil dělat tím kladívkem. Ložisko to tehdy, zdá se ve zdraví, přežilo.
ano, hlavně NE přez kuličky.
taky se to dělá tak, že rozebereš staré ložisko a venkovní/ vnitřní kroužek použiješ jako mezikus.
(je dobré, ale ne nutné, mírně obrousit, nebo rozřezat)
Jak se rozebere staré ložisko? Kuličky jsou v drážce a ve věnečku. Vlastně ani nechápu, jak ho sestaví. Nacpat tam kuličky po jedné straně namačkané na sebe to chápu, ale ve věnečku? Nebo ten věneček vytvoří až uvnitř toho ložiska?
U klasického radiálního ložiska - věneček (klec) je buď plastový - potom se dá "vycvaknout" a vysypat jednotlivé kuličky po přesypání na jednu stranu, nebo kovový nýtovaný.
Ten jedině rozbít, a potom jako u plastového.
výroba ložiska na videu
https://www.youtube.com/watch?v=VXrPH6cfl1Y
nasypání kuliček mezi kroužky začíná v 3:00, potom jsou ustaaveny do polohy a nasledne je prez ne snytovana klec.
plastová se jen nacvakne.
Byly to silniční Shimano PD550 z "druhé ruky". Nevím, zda předchozí majitel nějak "šmajdal", fakt je, že jeden pedál mně při záběru sklouznul z osy a po rozebrání bylo vidět, že z jedné strany kuličky vydřely dráhu natolik, až se pedál uvolnil. Staral jsem se o oba stejně, nevím proč odešel jen jeden. Ložisko jsem sehnal, druhý funguje s původním dodnes.
Na klasickém kole by zatížení mělo být především radiální, ale to platí i pro pedál. Prostě na trojkolku bych si ložiskové náby nedal, tam jsou boční síly značné.
Kdybys viděl trajektorii pohybu nohy (Fuss), zjistil bys (ale to nejspíš i víš), že se nepohybuje v rovině.
Takže schopnost kuličkového radiálního ložiska zachytávat až jednu třetinu velikosti radiálního zatížení není k zahození.
U některých aut je axiální vypínací ložisko spojky nahraženo právě ložiskem radiálním.
"Takže schopnost kuličkového radiálního ložiska zachytávat až jednu třetinu velikosti radiálního zatížení není k zahození".
Nějak mně ta věta nesedí - neschází v ní něco?
To jistě také. Ale neměla to být spíš schopnost radiálního ložiska zvládat axiální zatížení?
...až jednu třetinu velikosti radiálního zatížení, axiálně...nebo taky:
...zachytávat axiálně až jednu třetinu velikosti radiálního zatížení...
Tak jsi to myslel jo?
:)
Já to tak interpretuji. Někdo znalý by to měl potvrdit nebo odmítnout.
Ohledně toho praskání drátů, je situace obdobná.
Pokud dráty praskají - znamená to buď:
- někdo špatně zkřížil dráty, kolo se deformuje při jízdě nebo brzdění na kotouč
- dráty jsou nekvalitní, nebo tenké, nebo je úhlově špatně vrtaný ráfek, nebo taky dráty v ohybu nesedí na obrubě náby bez vůle, případně přímé dráty se povolují v nekvalitních niplech...
- dráty se povolují, buď kvůli zbytečně měkkému ráfku, nebo je prostě majitel nedokázal ve správné chvíli podotahovat, vycentrovat, a usadit výplet Tak, aby se v rámci jeho životnosti nepovoloval.
- celé kolo je poddimenzované a není určeno pro režim naloženého kola bez odpružení - víc drátů může pomoct, ale jde o křížení.
;)
Ja bych zustal u Shimano konusu, ale pozor, kdyz je to to expedicni kolo, tak ty konusy pry byvaji od vyroby az moc dotazene.
A naopak nemuzu vuubec doporucit ruzne Mavicy apod. ktere pouzivaji OEM naboje s prumyslovymi lozisky, a na expedicni kolo uz vubec ne.
Kdyz prumyslove loziska, tak DT Swisss, nebo mozna i Novatec?
Ted mam Shimano Deore XT naboje, a vypadaji vcelku solidne, maji uvnitr na obou stranach i tesneni aby se dovnitr nedostal bordel.
Na utahovani kontramatek jsem pouzil loctite, je s tim vzdycky hrozna prace udelat vuli tak akorat, a nechci aby se mi to povolilo, musi to par tis. km vydrzet nez udelam dalsi servis.