Návrh řešení výškových rozdílů pro usnadnění cyklistické i pěší dopravy.
Cena: Pilotní projekt - cca 5 - 10 mil. Kč.
Funkční systém - cca 100 mil. Kč během 5 - 7 let
Přínos: Zvýšený komfort individuální dopravy - zvýšení uživatelské bonity města. Podpora rekreační cyklistiky - zlepšení fyzické kondice obyvatel - úspora na zdravotní péči. Originální reklama pro Prahu - přínos na turistickém ruchu. Historický počin jako poselství i výzva budoucím generacím.
Sen: Ideálním řešením by samozřejmě bylo vybudování pohyblivých schodišť na 15 - 20 nejnepříjemnějších
svahů, které nutí většinu pražáků namlouvat si, že cyklista musí všude přijet zpocený.
Realita: Za současné situace navrhuji výrazně levnější originální řešení. Na stávající
stoupající parkové cesty nainstalovat lyžařské vleky s kotvou uzpůsobenou k držení jednou rukou. Od svírání kotvy osvobozené nohy by nahradily rychlým kmitáním chybějící skluznice, cyklistům by stačilo zvládnout řízení jednou rukou.
Zkušenosti majitelů psů: Každý, kdo vlastnil dostatečně velkého psa mi potvrdí, že madlo tažené do kopce lze snadno jednou rukou udržet a při dostatečném tahu vyjít do kopce jakoby po rovině.
Doufaje v přínos pro současníky i budoucí generace sepsal J.S. ([email protected]).
No na Petříně něco takového je a připadá mi to docela užitečné ;)
Jinak autor je Jarda, věřím, že se brzy přihlásí a projekt si obhájí. Vím s čím po Praze jezdí, takže rozumím tomu, že kopce jsou pro něho možná závažnější překážkou než pro jinou běžnější nemotorovou dopravu.
Jiří, děkuji za zveřejnění návrhu a prosím všechny, kdo někdy preferují jízdu po rovině, aby myšlenku dále šířili, abychom se ještě i my stačili svézt. Před sto lety byly i hory bez vleků, a dnes si to bez nich těžko umíme představit.
Já myslím, že tohle nahrazují tramvajové linky a metro. Bohužel některé bývají často značně přetížené. V tomhle případě se opravdu těším na metro A směrem na Veleslavín :-)
Konec: Ruzyně, Staré náměstí ...
Tam by měli skončit ti, co to metro trasovali :-D
Jj, taky se těším, až budu jezdit domů s kopce z Petřin :o)))
Ikdyž, i teď je to reálné, pokud to vezmu lanovkou na Petřín :o)))
Ano souhlasím, že ledacos jde narovnat pomocí PID, ale jak správně říkáš, dopravní prostředky bývají dost přetížené. A cpát se tam ještě s kolem, koloběžkama, bruslema, longboardama apod.? Tahle řešení (vleky, lávky, nemotorové tunely) by měla PID naopak odlehčit.
Tedy kopce v Praze mi občas lezou krkem - zejména krpál v Riegráku od VŠE na Jiřák, když ho šlapu po ránu, ale myslím, že v současné době jsou peníze na rozvoj cyklodopravy potřeba jinde než na takovýto projekt.
Navíc, osobně si myslím, že má každý možnost najít si do konkrétního kopce stoupání prudší nebo mírnější, zkrátka takové které je pro něj únosné. Pravda, někdy je to za tu cenu, že ujede něco navíc a prodlouží si trasu, ale jsou to zajížďky max do kilometru.
No a v nejkrajnějším případě je tady metro, které některá stoupání může usnadnit :o)))
Osobně nemám důvod takovýto projekt podporovat. Fakt si myslím, že momentálně jsou to peníze vyhozené za blbosti.
Souhlasim s tebou.
A jeste pridam jedno moto: Co nevyjedu, to vytlacim.
8-)
Jo, tenhle kopec jezdím taky docela často, i když bych nemusel. Stačila by do Vršovic pěkná díra podle kolejí vlaku. Tak jak je to pod Vítkovem. Bohužel se tu věří na pohádky o Blankotunelech, takže relativně levná řešení, co by nemotorovou dopravu zase o kousek posunula, vypadají jako utopie.
Pod Vítkovem ta díra sice je, ale k čemu je cyklistům?!?
Nebo už tuhle část cyklostezky otevřeli?!?
Už se tam pár let jezdí a patří mezi moje oblíbené. Loni v srpnu tam dali i sčítač: http://unicam.camea.cz/Discoverer/BikeCounter...
Tak pár = dva ještě ne, zatím je to rok a kousek :o)))
Schválně jsem se zeptala strýška Gůgla a pro cyklisty byl otevřen an podzim 2010
http://praha.idnes.cz/cykliste-budou-moci...
Ale díky, netušila jsem, že už je to otevřeno.
Jasně, podzim 2010 to byla až jeho kolaudace. Ale dalo se tam jezdit už dost předtím, akorát to chtělo mít světlo a nebyl tak luxusní asfalt ;)
A ještě naučit foukat vítr tím správným směrem a bude to dokonalé :-)
Vždyť by to ani nikoho nebavilo, jezdit jenom po rovině a když do kopce, tak se nechat tahat
Na cestě do práce bych to klidně bral. To mě cesta nebaví tak jako tak, takže nějaký výtah by mě spíš udělal radost.
Jenže tady se mluví o převýšení max. 150 - 200 metrů, pokud tedy nepočítám Točnou, tam to bude o kousek víc. Navíc nikde nemáš to stoupání v jednom tahu a sklon není nijak dramatický.
Cca 150 m n.m. je hladina Vltavy pod Petřínem, Petřín má 320 m n.m., Bílá Hora 388 a Točná asi 420 m n.m.
Opravdu si myslíš, že kvůli tomuhle má smysl vydávat milióny na výtahy?!?
Pokud si vezmu ten Riegrák, kde je dokopec docela prudký, tak ten nejhorší úsek má necelých 100 metrů. Po ránu to dá zabrat, ale rvát si kvůli tomu žíly z těla je blbost.
Osobně si myslím, že nejvíc dá asi cyklistům zabrat cyklostezka Helichova - Úvoz, tj. právě Petřín, ale komu se nechce drásat se do toho krpálu, tak tam má lanovku.
Tak nějak. Dle mého názoru jsou kopce v Praze většinou dost krátké, kdo chce jezdit po Praze na kole, ten je většinou schopen to skousnout.
Kopec Újezd - Ladronka jezdím každý den a problém vidím jen v tomhle chladném počasí (bez šály přes pusu, přes kterou dýchám, bych to nedal = jasný zápal plic).
Lanovka pro mě nemá smysl, má mizerné intervaly a navíc už ani nemám koupenou pražskou lítačku ;).
100 mil? Kdo to zaplatí? Na kolika a kterých místech to bude, kolik lidí tím projede za den, za měsíc, za rok? Kolik bude stát jedna jízdenka? Kalkulujete s nějakýma permanentkama?
http://www.novinky.cz/domaci/257536-sobotka-po...
Je potřeba zůstat v klidu, je to jen slovní cvičení na předvolební boj, nic se nezmění, chybělo by jim.
Copak "výrobní" náklady, ale kdo si tato zařízení vezme do správy a kolik bude stát jejich roční provoz a údržba a kde se na tohle každý rok vezmou finance. To by mě zajímalo.
A kolik haléřů z každé jízdenky půjde někomu na konto na Kanárské ostrovy .o)))
Tak ty finance jsou to nejjednodušší. Přece z jízdného, to snad bude úplně stejné jako lyžařský vlek, ne?
Cyklovýtahy má už kdejaké město.
Já bych v Praze zavedla pohyblivé silniční cyklodopravníky.
Takový městský cyklista by si ráno vystrkal ze vrat svůj rotoped, postavil by ho na dopravník a jel by. Naši sociálně slabší spoluobčané by se mohli přepravovat třeba i ve větší kartonové krabici. Spolehlivě by se nikdo nezapotil.
No a kdybychom to zavedli i pro auta, mohli bychom zrušit drahou a neefektivní hromadnou dopravu, ušetřili bychom na dopravních značkách, rychlost i přednosti by si řídil dopravník sám.
No a ten vzduch, ten pražský vzduch....
Pohyblivé chodníky byly instalovány v Berlíně na přelomu 19. a 20. století. Dokonce byly třístupňové, každý stupeň měl vyšší rychlost než předchozí.
Akorát se to nějak neosvědčilo.
No jo, no. Neosvědčilo. Když voni to tam zaváděli ještě v dřevných dobách, kdy lidi tmářsky věřili, že nohy jsou na chození.
Tak mě napadá, že jsem také pořád ještě takový zpátečník. Furt jsem přesvědčena, že kolo je určené na ježdění, nikoliv jako zátěž do tramvaje:-))
Já už docela dlouho vidá,m tak 1x-2x týdně, jednu cyklistku, jede s náma s kolem vlakem na Hlavák, tam dovede kolo do metra a jede dál za Budějovickou ( tam vystupuju).... už jsem přemýšlel jestli vůbec na tom kole někde jede :) zvláštní znamení je pak taková ta termoska do ruky , z té statečně upíjí když vede to kolo napříč hlavákem.... :)))
Možná nějaký nový módní styl? ;)
No ja dnes potkala v tramvaji dvě holky nezávisle na sobě. Obě mely v ruce termohrnek, jedna stříbrný, druhá zelenou metalízu.
Pokud je to uzavřené víčkem, tak mi to nijak nevadí.
Kdejaké město?!? Tak to slyším poprvé.
Prosím, můžeš konkrétně říct, ve kterých městech cyklovýtahy jsou?!?? Docela by mě zajímalo, jak jsou provozovány.
Nuže, třeba Trondheim.
http://mestonakole.eu/blog/2010/10/v-trondheimu...
Zajímavá je tato pasáž:
"Po pravdě řečeno kopců, a to mnohem strmějších, je v okolí nespočetněkrát více, a proto se musí člověku poštěstit vidět na vlastní oči někoho, kdo právě osedlává tento konstruktérský vynález. Samotná jízda na tomto vleku vyžaduje značnou šikovnost a sílu jedné končetiny, a proto pro staré a nemohoucí babičky, pro něž byla lanovka vymyšlena, je nemyslitelná."
Díky, ale spíš by mne zajímal výskyt těchto cyklovýtahů v Rakousku, Německu, Švýcarsku...
Že by to byla až tak běžná záležitost, to jsem fakt neslyšela, tak bych si ráda doplnila vzdělání a event. to i vyzkoušela.
Hm, tak to asi neposloužím.
Dávám přednost vlastnímu pohonu. Buď to jde na kole, nebo vedle kola nebo bez kola.
Cyklohorolezectví jsem ještě nezkoušela:-))
Takže "kdejaké město" se smrsklo na Trondheim...
Ne, nechci do tebe rýpat, jen jsem si to chtěla ujasnit, proč jsem o tomto způsobu zdolávání kopců příliš neslyšela.
Ale vypadá to hezky:)
Tuta a následující fotka:
http://dannii.rajce.idnes.cz/Svedsko_a_Norsko_-...
Pěkná! Našel jsem taky takovou akční ;)
Nějak se tím zabývali i v Bruselu, ale asi to nedopadlo. http://www.expatica.com/nl/news/local_news...
Z článku mi vyplynulo, že těch výtahů zas až tolik není ;)
Ale evidentně se tím dost zabývají i Francouzi:http://www.poma.net/en/news/index/view/id/7
Obrázek je odsud (Trondheim): http://www.avidcruiser.com/port-profiles/europe...
O Trondheimu mluvila už Lana.
Díky, za další info.
Je zajímavé, že sice Lana dostala 6 plusových bodů, ale že by někdo přihodil konkrétní informaci, to se nějak nestalo...
Kromě Trondheimu o realizaci nevím. Ono na to vyvážení do kopců zpravidla fungují lépe víceúčelovější dopravní prostředky. Když pěl Bém labutí píseň, trošku se o něčem takovém uvažovalo v Praze. Nebylo ale možné vytipovat místo, kde by to skutečně výrazně pomohlo (=pokrylo výrazný přepravní proud), šlo to vybudovat levně (ono to vyžaduje přímou nebo skoro přímou ulici, prostor pro strojovnu, atd.) a ještě aby to nebylo dlouhé dva kilometry.
Takže nakonec jen ten Trondheim...
Díky.
Vzhledem k tomu, že česká pěší populace má problém i s obyčejným esklátorem v metru a že by se v těch místech tvořily kolony lidí s akutním downhill syndromem ( jezdí na kole jen z kopce, do kopce jen s lanovkou :) si nemyslím, že by to mělo nějaký přínos.
A představte si tu hrůzu pro některé z vás kdyby se na tom dalo jezdit pouze s openkárd :)
Když si člověk přečte tohle: http://www.prahounakole.cz/2012/01/vredouch-na...
Tak mu přijde nápad na nějaké výtahy jako fakt blbej fór.
Protože 0.1 mld za vleky je slabé. Chce to vymyslet něco za 20 mld pro pěší a cyklo a pak to třeba Vředouch seškrtá na těch nejnutnějších 300 mil.
Já si naopak jízdu do práce moc užívám a těším se na odpoledne, až se budu vracet a kdyby k nám na kopec vedla lanovka, tak bych s ní asi stejně nejela, vždyť právě překonat ten kopec je na cyklistice to krásné. No a když se mi nechce šlapat do toho nejprudšího, vždycky to jde nějak objet a kilometříky přibývají :-) Máš radko ptravdu je to nějakých 200 výškových metrů od Vltavy k nám na Točnou, ale neměnila bych. Včera jsem si užívala jízdy v lese, sníh křupal a mráz hřál :-)