Tak jsem ochránil životní prostředí tím že jsem nevypustil 78,2 kilogramů emisí CO2. A také jsem ušetřil 3747 korun, hlásí mi automat na stránkách www.dopracenakole.net.
Spolu se svými kolegy jsme se totiž zúčastnili soutěže Auto*Matu a jezdili do práce na kole. Já jsem během května najezdil 711 kilometrů a to se prý rovná výše uvedeným 78,2 kilogramům CO2.
Opak je ale pravdou. Ve skutečnosti jsem naopak vypustil CO2 více než obvykle a moje peněženka rozhodně neztloustla. nakonec jsem se dopočítal k 6,3 kilogramu emisí víc a 900 korunám vyhozených oknem.
Běžně totiž do práce jezdím vlakem v kombinaci s MHD. A místo úspory CO2 jej každodenním ježděním naopak mnohem víc vyprodukuji.
Do práce přijedu totiž tak splavený, že se musím osprchovat. Budu-li šetřit a použiji jen 20 litrů vody, tak jen jedním sprchováním vyprodukuji téměř 0,3 kg CO2. Na ohřátí 20 litrů vody na teplotu 37 stupňů Celsia je totiž potřeba 0,6 kWh - a při výrobě jedné kWh se vyprodukuje zhruba 0,43 kg CO2 (viz http://www.ecolo.org/documents/documents_in_czech/CO2-calculator-EFN-CZ.xls) Za měsíc tak jde o 5,2 kg CO2. (podotýkám, že započítávám jen jedno sprchování - to druhé večer po dojezdu domů zahrnuji do běžného standardu).
Člověk se samozřejmě propotí. A na jednu pračku týdně to určitě vydá. Doma máme pračku LG1480, která má deklarovanou spotřebu spotřeba 0,85 kWh na jeden cyklus - tedy za 4 týdny 1,5 kg CO2.
To však nejsou jediné náklady. Je třeba počítat i spotřební materiál. Na kole jsou dva hlavní - pneumatiky a řetěz.
Na výrobu jedné pneumatiky padne 2,3 kWh. Jelikož jsou potřeba dvě pneumatiky a pokud počítám životnost 3000 km (ano, ošoupání je trochu větší než je běžné, nutno zohlednit že vážím 120 kg a k tomu ještě vozím 5 kg navíc v brašně) a za ten měsíc jsem do práce najezdil 711 km (včetně víkendů to bylo o cca 300 více, ale to zde nepočítejme). A když pro zjednodušení zprůměruji, a nebudu počítat, že zadní se ošoupe o čtvrtinu rychleji než přední, tak mi vychází, že pneumatiky přidají 1,1 kg CO2.
Řetěz se už počítá trochu složitěji, ale s pomocí Googlu to jde. Na výrobu kilogramu surového železa se spotřebuje 1,6 kg koksu (alespoň podle těchto zdrojů http://www.psp.cz/eknih/1920ns/ps/tisky/t1766_00.htm http://tpm.fsv.cvut.cz/student/documents/files/CHE/cv4a5.pdf ). Když řetěz váží 230 gramů, tak je to 0,4 kg koksu (taky bych řekl že to bude víc, ale Google je Google). Na čisté dopracování může být potřeba zhruba stejně koksu (tady už Google nepomohl), takže počítejme s 0,8 kg. A protože www.irz.cz/repository/latky/oxid_uhlicity.pdf říká že z 1 kg koksu vznikne 2,74 až 3,66 kg oxidu uhličitého, tak při výrobě cyklistického řetězu se vyprodukuje ca 2,5 kg CO2. A protože by se měl řetěz měnit opět zhruba po 3000 kilometrech (připomínám mých 120 kg) vychází při již zmíněných 711 kilometrech 0,6 kg CO2.
Samozřejmě je nutno od toho férově odečíst, kolik naopak ušetřím CO2 tím, že nejezdím vlakem. Ač by člověk předpokládal, že to bude minimum, energetická kalkulačka http://www.energyglobe.com/cs_cz/uspory-energii/kalkulacka-CO2/ to při uvedených 711 km vyčísluje na 2,1 kg CO2.
Tedy prostým součtem těchto položek docházíme k číslu 6,3 kg CO2 navíc tím, že jezdím do práce na kole. Nicméně skutečné číslo je zřejmě ještě vyšší. V tomto zjednodušeném výpočtu nezapočítávám například to, že při jízdě na kole víc vypiji (spotřeba energie na čištění/výrobu vody); lze také detailněji propočítávat opotřebení materiálu jako brzdových špalíků či případně píchlé duše. Podrobnější výpočty by ovšem byly neefektivní a hlavně proti jednomu z hlavních smyslů celé akce - tedy úspoře energie. Trvaly by totiž zřejmě celou noc, po kterou by běžel počítač (0,2 kWh/hod-tedy 0,1 kg CO2) a také rychlovazná konvice (2 kávy 0,1 kWh-tedy 0,05 kg CO2).
A ještě k uvedené úspoře peněz. Program mi vítězoslavně hlásí, že oproti jízdě autem jsem ušetřil 3747 Kč. Opak je opět pravdou - tím, že jsem celý měsíc jezdil na kole, jsem vlastně vyhodil zbytečně cca 900 korun. Nebo na co mi tedy vlastně je drahá Opencard s nahraným ročním kupónem včetně dvou vnějších pásem?
I přes to všechno nepřestanu do práce na kole jezdit. Jen s tou Opencard si to ještě rozmyslím....
Napsáno 2. června 2011 do kreativní soutěže Auto*Matu. Příspěvek bohužel neuspěl, tak jej dávám alespoň sem.
ps1 (5. června 2011) : zapomněl jsem na jeden efekt, který je třeba také započíst - jak jsem se dnes převážil, tak jsem od Velikonoc zhubl cca 8 kg, právě díky cca 1200 km na kole od té doby. Takže jsem také minimálně ušetřil 410 Kč za http://www.reneta.eu/bionopal-120-kapsli-500mg.html plus poštovné a balné (a to nemluvě o tom, zda to opravdu funguje), Tímto se chci také omluvit, že si trochu vymýšlím v tom textu, těch 120 kg to už není, ale přepočítávat opotřebení pneumatik a řetězu už fakt nebudu...
ps2 (27. června 2011): Po dopsání tohoto textu jsem dal minulý týden kolo do servisu a mimojiné po takřka čtyřech tisících kilometrech požádal i o výměnu řetězu. K mému překvapení mi sdělili, že řetěz je ještě zcela v pořádku a měnit netřeba. Kruci, ale přepočítávat to stejně nebudu!