Dostal jsem následující dotaz, ale neznám na něho odpověď
- sdělte mi, prosím, zda je pravdivá zpráva z radia, že pokud není u hlavní silnice v oblasti města jízdní pruh pro kola, může kolo, kolečkové brusle a lyže jet po chodníku rychlostí chodce a to po pravé straně chodníku. Nevím, kde si úpravu dopravního předpisu ověřit.
Není. V zákoně (361/2000 Sb.) Nebo zde, když to tak intenzívně čteš:
http://www.cyklistikakrnov.com/Bezpecnost...
HM chodníky řeší paragraf 53 silničního zákona :
1) Chodec musí užívat především chodníku nebo stezky pro chodce. Chodec, který nese předmět, jímž by mohl ohrozit provoz na chodníku, užije pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky.
(2) Jiní účastníci provozu na pozemních komunikacích než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, pokud není v tomto zákoně stanoveno jinak.
(3) Kde není chodník nebo je-li neschůdný, chodí se po levé krajnici, a kde není krajnice nebo je-li neschůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky. Chodci smějí jít po krajnici nebo při okraji vozovky nejvýše dva vedle sebe. Při snížené viditelnosti, zvýšeném provozu na pozemních komunikacích nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou.
(4) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty“, nesmí chodec ohrozit cyklistu jedoucího po stezce.
(5) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty“, na které je oddělen pruh pro chodce a pruh pro cyklisty, je chodec povinen užít pouze pruh vyznačený pro chodce. Pruh vyznačený pro cyklisty může chodec užít pouze při obcházení, vcházení a vycházení ze stezky pro chodce a cyklisty; přitom nesmí ohrozit cyklisty jedoucí v pruhu vyznačeném pro cyklisty.
(6) Osoba pohybující se pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy nesmí na chodníku nebo na stezce pro chodce ohrozit ostatní chodce. Nemůže-li užít chodník, smí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky.
(7) Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce; jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky.
(8) Osoba pohybující se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení nesmí na chodníku nebo na stezce pro chodce ohrozit ostatní chodce
a jízdu na kole řeší paragraf 57
(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty, nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
(2) Na vozovce se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.
(3) Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou.
(4) Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky, nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.
(5) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty“, nesmí cyklista ohrozit chodce jdoucí po stezce.
(6) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty“, na které je oddělen pruh pro chodce a pruh pro cyklisty, je cyklista povinen užít pouze pruh vyznačený pro cyklisty. Pruh vyznačený pro chodce může cyklista užít pouze při objíždění, předjíždění, otáčení, odbočování a vjíždění na stezku pro chodce a cyklisty; přitom nesmí ohrozit chodce jdoucí v pruhu vyznačeném pro chodce.
(7) Jízdní pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty může užít i osoba pohybující se na lyžích nebo kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení. Přitom je tato osoba povinna řídit se pravidly podle odstavců 3, 5 a 6 a světelnými signály podle § 73.
(8) Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Cyklista smí přejíždět vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy. Na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.
pragraf 58
1) Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu2) a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
(2) Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci 1) jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně.
(3) Na jednomístném jízdním kole není dovoleno jezdit ve dvou; je-li však jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy, smí osoba starší 15 let vézt osobu mladší 7 let.
(4) Cyklista nesmí jet bez držení řídítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Při jízdě musí mít cyklista nohy na šlapadlech.
(5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu2) a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.
(6) Za jízdní kolo se smí připojit přívěsný vozík, který není širší než 800 mm, má na zádi dvě červené odrazky netrojúhelníkového tvaru umístěné co nejblíže k bočním obrysům vozíku a je spojen s jízdním kolem pevným spojovacím zařízením. Zakrývá-li přívěsný vozík nebo jeho náklad za snížené viditelnosti zadní obrysové červené světlo jízdního kola, musí být přívěsný vozík opatřen vlevo na zádi červeným neoslňujícím světlem.
Na kole pokud nikoho neohrozíš tak po chodníku jet můžeš.
Pokud vím tak to žádný fyzikální zákon (zákon o prevenci střetu dvou pohybujícíh těles) nezakazuje.
Bohužel nevím jaké silové pole uchrání cyklistu na chodníku před srážkou s blbcem (nejlépe v uniformě).
Na zákon kašli, když na chodníku nikdo není a jede se po něm líp a bezpečnějc než po silnici tak jeď. Zdraví je nadřazeno nějakému zákonu vyhlášce a dalším kravinám který si cucaj z prstu zákonosráči.
Vidím, že jsi se zde (i na sousedních vláknech), Šmudlo, pěkně rozjel.
:) Furt samý : nesmíš musíš, pokuta, vyhláška to a to :) Kam se poděl zdravej rozum a logika?
na paragrafy sem háklivej.
Musíš jenom umřít, všecko ostatní můžeš :)
Mne taky vadí, že se vymýšlejí zákony na každou blbost a že to, co by za určitých podmínek bez problémů mohlo jít se pro jistotu zakáže úplně. Na druhou stranu spoléhat na zdravý rozum je bohužel dost naivní neboť 50% populace jsou idioti a 50% z idiotů naprostí idioti nemluvě o různých "svobodomyslných" jedincích přesvědčených o tom, že je dovoleno vše co není výslovně zakázáno. A ono je dost věcí které se jaksi nesluší aniž by je musel někdo zakazovat.
Proc kaslat na zakon, v jistych pripadech jizda na kole po chodniku prestupek neni, neni totiz splnen materialni aspekt prestupku. Cituju z http://www.autoweb.cz/pravni-poradna-bezplatna... :
Definice přestupku z §2 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích:
"Přestupkem je zaviněné jednání, které porušuje nebo ohrožuje zájem společnosti a je za přestupek výslovně označeno v tomto nebo jiném zákoně, nejde-li o jiný správní delikt postižitelný podle zvláštních právních předpisů anebo o trestný čin."
Jak plyne z definice uvedené výše, je nutné splnit tři základní podmínky, aby konkrétní jednání bylo možné považovat za přestupek, a to:
(i) příslušné jednání musí být zaviněné,
(ii) příslušné jednání musí porušovat nebo ohrožovat zájem společnosti (tzv. materiální aspekt přestupku) a
(iii) příslušné jednání musí být za přestupek výslovně označeno v zákoně (tzv. (formální aspekt přestupku).
Kdyz vas na chodniku chyti policista, tak (i) a (iii) splneny jsou, ale o (ii) uz by se dalo polemizovat. Pokud treba jedu pomalu po prazdnem a prehlednem chodniku, chtel bych videt, ktery zajem spolecnosti (napr. bezpecnost, plynulost dopravy, hlukove a prasne limity, ochrana zivotniho prostredi) porusuju ci ohrozuju. Teda cesky policista tohle asi nepochopi, ale u spravniho rizeni/soudu by se dalo uspet (jasne je otazka, komu by se tam chtelo jit kvuli malemu prestupku).
Taky záleží na tom, kde jedeš... Aneb místní PSVB:-)))
http://www.youtube.com/watch?v=gnqRDhMHmRg
No tak to je síla tohle - to si můžou dovolit........ a co se mu asi tak stalo??? NIC :((((( Myslím tomu agresorovi.
Chudák táta.