Ahoj vespolek,
je normální, že v rychlejší zatáčce při větším náklonu cinká kotouč brzdy o destičky? Pokud ne, jak se toho zbavit? Brzdy mám Avidy J3 na 29" kole. Navíc jak se zdá, tak se to ozývá jenom na zadním kole. Může to být způsobeno kroucením ráfku?
Povolený střed?
Je to zcela normální, příliš malá tuhost celé soustavy (hlavně rám, náboje, vidlice).
Na 29tkovém kole jsou nároky na tuhost, aby se to chovalo srovnatelně s 26tkou větší (ale i na 26tkách je to běžné).
Zbavit se toho částečně nebo někdy úplně dá zvýšením tuhosti a to především použitím pevné osy, což ovšem vzadu asi v tvojem případě nepřichází vůbec v úvahu, protože na to musí být stavěný rám i kola (a asi nebudeš chtít měnit rám i kola, navíc u pevných rámů se pevná osa snad ani nedělá).
Ono ani vepředu to moc v úvahu nepřichází, protože tam na to musí být pro změnu dělaná vidlice a kola.
A kroucení ráfku na to opravdu vliv nemá skoro žádný nebo možná žádný, ráfek neurčuje posun kotouče vůči třmenu.
A samozřejmě předpokládám, že máš vše v pořádku, tedy nic nemáš povoleného, máš správně seřízenou brzdu, nemáš křivý kotouč, atd.
Dneska chci zajet do servisu, jestli není náhodou povolený střed. Když na kolo zatlačím do stran, je vidět menší vůle. Cinkání se občas ozývá i při rovné jízdě po asfaltu. Zřejmě jak rezonuje vzorek. To samé při prudkém záběru. Jedeš do kopce - předjíždíš osobu na kole - zabereš aby teda jako už byla za tebou a jak se míjíte všude kolem zní rolničky a zvonečky - jen to cinká - nahrazuje to trochu zvonek co se montuje na řidítka pravda.
Záleží jak moc to cinká. Mně taky občas škrtají. Hlavně po delším brutálním brždění. Asi se ohřeje kotouč a zvlní. Hodně pomohly zubaté Aligátory. U těch je tento jev o polovinu menší než u plných Shitman. Jinak pokud to nepřibržďuje, neřeším a jezdím. Tohle jsou malé věci :-)
Marně přemýšlím co poradit. Ten tužší ráfek bych předem nezavrhoval. Jde o to, že deformace ráfku jako taková s nábojem na kterém je přišroubován kotouč sice nepohne, ale má vliv na rozdělení sil na ramena zadní vidlice. Rozdílné síly na zadní vidlici pak vedou na rozdílnou deformaci zadní stavby, která už s nábojem pohnout může. Takže určitá souvislost tam je.
Nicméně si myslím, že hlavní příčina rozdílné deformace na zadní vidlici při průjezdu zatáčkou bude rozdílná tuhost samotné zadní stavby na pravé a levé straně. S tím se nedá nic dělat. Zadní vidlice je na straně brzdy tužší, protože tam má zpravidla výztuhu právě kvůli té brzdě. Navíc pokud neprojedeš zatáčku zcela vyrovnaně a kolo do ní pod sebou položíš (což je normální) kroutíš zadní stavbu tak jako tak.
Moje rada tedy zní: Dej tam menší kotouč. Jak je vlastně velký? Předpokládám, že na 29ky se i vzadu používají 185 mm kvůli většímu poloměru kola. Nicméně 160 mm by i tak stačilo. Navíc nový kotouč a adaptér nestojí tolik.
Je tam 160-ka. Tenhle nešvar se začal objevovat až teď, po třech měsících od zakoupení kola po 2000km. Hádám, že se něco mohlo povolit. Pokud technik nenajde řešení, budu se muset smířit s tím, že to prostě bude cinkat. I přes to, že nové kolo na kotoučích nezvonilo.
A jseš si jistej, že to máš dobře nastavený, že nemáš ohnutej kotouč atd.?
Kotouč se zdá být v pohodě. Mohla by tento problém způsobovat i malá osma na ráfku?
To si nemyslím. Když kolo protočíš bez zátěže tak to necinká? Je na obou stranách dostatečný prostor mezi kotoučem a destičkama?
Pokud kolo protočím bez zátěže (visí ve vzduchu), tak kotouč o destičky neškrtá. Prostor tam je.
Tak už mě takhle na dálku napadá jenom zkontrolovat, jestli nemáš příliš málo utažený rychloupínák. Pozor, nemělo by to být zase ale utažené na krev.
Ono by se to asi mělo nastavovat při zátěži. Zadní stavba se někdy trochu zkroutí už jen když na to kolo sedneš.
On to každý řeší jinak. Já to nastavuju bez zátěže a nemám s tím potíže. Někdo to řeší při zátěži nebo může mít i vyzkoušeno, že když kotouč nastaví bez zátěže destičce blíže k rámu, tak to je při zátěži akorát. Je to asi dost individuální.
Já jsem tedy ještě neviděl kolo bez pevné osy na kterém by se kotouč po nasednutí jezdce nehnul vůči deskám.
Samozřejmě se může najít vyjímka, ale asi jich moc nebude (těch kol, kde se to hne jsem viděl desítky, možná bych to mohl počítat i ve stovkách).
A téměř vždy (teď si nepamatuju jediné kolo, kde by to bylo opačně) se nastavuje na nezatíženém kole kotouč blíže k vnější desce.
A konkrétně co se týká kol, co máme doma, tak na dvou to vychází tak, že může mezi vnější deskou a kotoučem zbýt ještě minimální mezera (to jsou obě HT) a třech (fully) tak, že při tlačení si kotouč někdy i škrtne o tu vnější desku.
Na všech pěti je při jízdě téměř přesně ve středu mezi deskami (píšu téměř, protože není možnost, jak to zjistit přesně, tedy je to jen od pohledu za jízdy; na místě když se kolo zatíží to jde už sice přesněji, ale to zase nebývá vždy zcela stejné jako když se jede).
To, že nemáš potíže když bez zátěže nastavíš kotouč do středu ještě neznamená, že po zatížení to není znatelně nesouměrně. Většinou je to tak, že se to jen neprojeví, škrtání zadní brzdy není nikdy tolik slyšet jako přední a na funkci to mít vliv nemusí (i když třeba kotouč to zbytečně ohýbá a desky se mohou také sjíždět mírně nerovnoměrně).
A seřizuji to na nezatíženém kole, abych mohl seřizovat sám. Nastavuju to vždy blíže k té vnější desce, jak je na daném kole třeba.
U předního kola pak jak na kterém kole dle tuhosti vidlice. Většinou se to tam projevuje méně, s pevnou osou většinou vůbec (někdy vůbec i bez pevné osy).
Já to seřizuju jak jsem psal na nezatíženém kole, přesně z toho důvodu, který jsi zmínil, abych to mohl seřizovat sám. Vždycky jsem to nastavil na střed a neměl jsem s tím potíže, když nepočítám, že to sem tam cinkne, jako asi každá brzda.
S tím seřízením blíže k vnější desce už jsem četl na b-f, určitě to příště vyzkoušim, alespoň na jednom kotouči, druhý už mám trochu bouchlý. Přijde mi, že u těchhle brzd (ORO K24) je mezi deskama a kotoučem docela dost prostoru, takže by to nemuselo cinkat ani při tlačení, díky za tip. Co se týká nerovnoměrného sjíždění destiček, je to možné, ale určitě to nebylo natolik výrazné, abych si toho při výměně všiml. Při další výměně se na to schválně podívám lépe.
Zrovna K24 mám na třech kolech. Na fullech (2 kola), kde je vždy o něco méně tuhá zadní stavba než na HT, tak při seřízení na střed na nezatíženém, tak už za jízdy vyloženě škrtám (na rovině, tedy bez vlivů jako naklopení v zatáčce).
Na HT to je to méně, tam to po zatížení ještě nešrktá (když je seřízeno na střed na nezatíženém), takže tam by to také ničemu zásadně nevadilo.
A s tím prostorem bych K24 označil za střední brzdu, tedy jsou brzdy, kde je ho méně, ale také jsou brzdy, kde je ho více.
A také záleží na velikosti kotouče + stáří a typu desek. Tím myslím to, že pro 200mm kotouč, který je o 0,2mm tlustší + nové desky, tak tam prostoro zbude už méně, protože více už nejdou roztáhnout pístky. Dokonce s některým typem desek (které jsou zase o nějakou tu desetinku milimetru tlustší), tak už to je tak na hraně, že to ani pořádně nejde seřídit bez škrtání a ok to je až když se nepatrně sjezdou.
A také ještě velmi záleží na tom, kolik je v systému brzdovky. ORO (obecně všechny) mají malé expanzky a jsou citlivější na množství kapaliny. Tedy když je jí tam spíše méně, tak se postupně se sjížděním desek může začít znatelně zvětšovat mezera mezi kotoučem a deskami, už to nestačí brzda kompenzovat, jak by ideálně měla (ale samozřejmě to na funkci nijak nevadí, jen se nepatrně prodlouží krok páky). A když je tam kapaliny více, tak to je zase na hraně když jsou desky nové.
Já mám vzadu 160mm kotouč, spíš mi to někdy cinkne u předního 180mm.
Právě proto teď řeším, jestli po odvzdušnění na které se chystám, bude u toho bouchlého kotouče ještě dostatek místa nebo ne. Uvidím jestli to pak ten kotouč nebude chtít srovnat nebo jestli nebudu muset koupit rovnou nový.
Já tam mám v současnosti taky na všech kolech 180/160 kotouče. 200/180 jsem vozil jen občas na delší akce v horách na fullech.
Přeci jen nárůst cinkání a škrtání je pro ty větší kotouče dost velký a nemám na žádném kole pevnou osu ani vepředu.
Na příštím kole budou obě pevné osy, takže tam asi rovnou nechám 200/180 kotouče.
Jaké jsou výhody pevné osy?
Je to pak výrazně tužší, což má vliv nejen na ty brzdy, že se kotouč méně posouvá vůči deskám a vůbec to méně cinká, škrtá, ale hlavně je tužší celek (rám + zadní kolo a vidlice + přední kolo) a to je znát v těžším terénu na vedení stopy, kdy kolo jede kam namíříš a ne že jede, kam chce.
Čím se jezdí náročnější terény, tím má pevná osa větší význam. U vysokozdvihových vidlic (160mm+) je už nutností.
Vrátil jsem ze servisu (z konzultace) - Vše bylo dotažené, trochu volnější bylo chycení osy rychloupínákem - sedl jsem na kolo a chlapík kolo dotáh zatížený. Pak seřídil brzdu na střed. Zdá se to být mnohem lepší. Vyzkoušeno s prudkým zatáčením. Občas to cinkne, ale to bylo normální. Dostal jsem informaci, že se bohužel ještě nepodařilo na 29 palcových kolech vychytat kola. Ráfky,výplet, náboje... Je fakt, že by to mohlo být pro tak velká kola pevnější:)
S těmi koly je to podle mého názoru nesmysl. Měl jsem na 29-er Supovi původně velmi tvrdé kalíškové ráfky v kombinaci s 36 dráty a výpletem nejtvrdším jak se dal utáhnout (původně byly na crossovém rámu a nezbývalo moc místa u vidle. Teď mám ráfky bez kalíšků s 32 dráty a měkkým výpletem pro větší komfort. Rozdíl ve škrtání není absolutně žádný! Kotouč je přišroubován na nábu a třmen na rám, kola na to nemají vliv.
Co se týká nábojů, tady by ten vliv být mohl, nebo také ne?
Pokud má vůli v ložiscích či konusech tak každopádně.
Náboje co se používají pro 29 palcová kola jsou naprosto dostačující?
Pro 29 nejsou žádné speciální náboje. Jsou stejné pro 26 i 29. Záleží na výrobci, typu, opotřebení, seřízení, atd, atd, atd ... Já měl na Campagnolu po měsíci ježdění vakl jako prase. Stačilo seřídit a dotáhnout a fungujou jak švícary. To ale bohužel na dálku nikdo neumí :-(
Je mi to jasný. Bude třeba s tím experimentovat až se přijde na pravý vořechový. Njehorší je, když na kole něco cvaká, cinká, šustí... to jsem pak totálně na prášky:)) Ještě když se člověk snaží o kolo opravdu starat.