Protože se tu zase v jednom threadu rozjela debata cross x biku, tak bych chtěl podrobněji rozebrat téma v nadpisu, které může pro mnohé dost ovlivnit výběr cross x bike, ale také to někohu určitě bude zajímat jen tak.
Už jsem pročetl více testů, kde byl měřený valivý odpor plášťů pro různé povrchy, různé šířky a někde i srovnáván s odporem vzduchu a vybírán ideální plášť pro celkový minimální odpor a tedy maximální rychlost.
Bohužel neexistuje žádný zcela komplexní test, kde by se testovali všechny šířky plášťů pro x různých rychlostí a povrchů a měřil se k tomu odpor valivý i odpor vzducu a počítal výsledný odpor a ještě lépe navíc třeba srovnání i v různě prudkém kopci, kde se přidá překonávání gravitace.
Všechna srovnání budou vždy platit pro stejný vzorek a stejnou směs pláště. Výběr vzorku je nezávislý na šířce pláště a ten si každý dokáže snad vybrat sám, dle typu povrchů co jezdí.
Nejprve pár faktů, která už jsou mnohokrát ověřena a platí a už tu i byla uváděna, ale mnozí je neznají a myslí si často nesprávný opak:
- při stejném tlaku v plášti s NARŮSTAJÍCÍ šířkou pláště KLESÁ valivý odpor (tedy pro široké pláště při stejném tlaku je valivý odpor nejmenší)
- valivý odpor s rostoucí rychlostí jízdy roste lineárně
- odpor vzduchu s narůstající šířkou pláště roste
- odpor vzduchu s rostoucí rychlostí jízdy roste exponenciálně
- pro tvrdý povrch platí, že větší tlak v plášti udělá menší valivý odpor
- pro měkký povrch platí přesný opak, tedy menší tlak v plášti má menší valivý odpor
V těch faktech o valivém odporu je to pro stejný tlak v plášti. U silničních plášťů jsou možné mnohem vyšší tlaky než u crossových a bikových a tedy díky možnosti těch extra vysokých tlaků mívají poměrně malý valivý odpor, ale i tam není nejužší plášť nejlepší. Tam dle jednoho měření platí:
- pro 40km/h je nejlepší plášť s šířkou 22mm a třeba 20mm vychází hůře, protože u něj valivý odpor naroste více než klesne odpor vzduchu (i přes tu velkou rychlost)
Crossové pláště a bikové mají podobné rozsahy tlaků na které je možné je hustit. Sem tam některý crossový lze hustit na o něco větší tlak, ale ty rozdíly nejsou tak velké.
Pokud crossový plášť lze hustit na větší tlak, tak mu to pomůže snížit něco z valivého odporu, protože pro ten širší bikový není možna pak dodržet tu podmínku stejného tlaku.
Teď další fakta vyčtená z dalších měření:
- pod 20km/h je odpor vzduchu velmi malý až téměř zanedbatelný a ke slovu se dostává téměř výhradně valivý odpor
- pro cca 20-25km/h je takové nejasné území rychlosti, kde se pro širší pláště kolem 2" začíná vyrovnávat vliv odporu vzduchu a valivého odporu a pro přesné srovnání by byla nutná přesná cílená měření
- od 25km/h díky exponenciálním nárůstu odporu vzduchu začíná převažovat odpor vzduchu nad valivým odporem (pro širší pláště)
- od 30km/h už jasně převažuje odpor vzduchu i pro užší pláště pod 1,5"
Co nám z toho vyplývá pro jaké povrchy, nejprve pro asfalt a dobré tvrdé povrchy:
- do 20km/h vůbec nemá smysl jezdit úzké pláště, nepřinese to nic, dokonce to může být i pomalejší (nutně o moc nemusí, pokud úzký plášť dovolí výrazně větší tlak než širší). Tedy pro pomalu jezdící turisty s nepřekračujícími průměry přes 20km/h nevidím ani jeden důvod pro crosse i když nebudou jezdit terény (a opravdu to myslím dle průměrné rychlosti, sice tam kde se pojede nad průměrnou tak to nebude platit a může být úzký plášť rychlejší, ale mírným zrychlením na rovinkách a ve sjezdech se moc nezíská, kdežto malým snížem rychlosti ve výjezdu se hodně ztratí)
- od 25km/h výše pokud má být převážně asfalt a skoro žádný terén a žádný těžší, tak tady jasně vede cross a bude oproti biku rychlejší. Ale kdo tu s turistů jezdí takové průměry? Někdo se určitě najde, ale moc jich nebude. Pro ty je ale cross ta pravá volba (pokud tedy nechtějí silničku)
- pokud bude i více terénu, kde se budou vyskytovat louky a podobný měkký terén, tak tam jasně vedou široké pláště nahuštěné na menší tlak (samozřejmě je třeba nějaký kompromis, protože tvrdý povrch vždy bude část vyjížděk u každého a tam to s moc malý tlakem zase vůbec nepojede)
- pokud se jezdí hodně kopcovitý terén, tak u každého hodně klesají rychlosti a navíc velkou roli začne hrát překonávání gravitace, odpor vzduchu tu jde zcela stranou a i valivý odpor přestává být až tak důležitý a začíná rozhodovat dost váha kola (ale ta je zase pro cross a bike +- stejná, takže je výhodnější opět širší plášť s menším valivým odporem)
- u širších plášťů pak má každý volbu, zda je nafouká na hodně a bude využívat toho menšího valivého odporu, ale nebude mít pohodlí nebo bude tlak snižovat a pohodlí zvyšovat
- u úzkých moc volbu nemá, tam musí hustit pořádně aby nebylo jedno proražení za druhým
pro mě je to hrozně věděcky řečeno ;o)))
používám dvě sady plášťů: "letní" a "zimní"
"Zimní" jsou širší s hrubším vzorkem, aby to lépe jelo a zabíralo na sněhu, ale třeba taky v bahně atd. Vzadu mám nějaký maxis a ve předu něco na BMX schválně jsem vybíral pláště, které by jely alespoň trochu i na asfaltu, protože většina toho, co najezdím je prostě do práíce a zpátky a to je většina po asfaltu.
"Letní" mám Schwalbe Marathon nahuštěný na 7atm.
Rozdíl v rychlosti je cca 8km/h. Do kopce o něco méně, z kopce o něco více.
Což je důvod, proč jsou tam většinu času ty Marathonky :o))
Tak vzorek dělá nejvíc, ten je třeba vybírat dle preferovaných vlastností (rychlost x jak to drží).
A co znamená rozdíl cca 8km/h? Protože pokud to je na rychlé rovině nebo mírném sjezdu, tak je to sice dobře, že to jede o tolik rychleji, ale v celkovém průměru se to moc neprojeví, protože ten dělají stejně výjezdy.
A 8km/h na průměrné rychlosti, tomu bych nevěřil.
Jinak ty "letní" jsou jedny z mála, které umožňují větší tlak u crossových ráfků, ale i ty nejužší 1,2" ve verzi Marathon Supreme mají povolenou pouze 6,5atm (od 1,4" už jen 6atm.). Foukáš tedy přes limit nebo máš ještě nějakou jinou verzi?
Už jsem to jinde uváděl jak je to u mě pro kopcovitější 100km trasu, která je 100% po asfaltu.
Jezdil jsem ten okruh pravidelně na silničce, na biku s celkem rychlými 1,95 semislicky a už jsem ho jel jednou i na fullu 140/140 s 2,25 pomalejšími plášti).
Vždy to bylo s tepákem a snahou jet cca +- na stejném zatížení.
A rychlosti mi vycházeli na 24km/h silnička, 22km/h HT s rychlejšími semislicky a 20km full s pomalejšímy drapáky (Albert/SS).
Tedy rozdíly jsou, ale malé a na každém kole byl jiný vzorek pláště (tedy vždy hrubší při tom menším průměru) a nebylo foukáno u těch širších na větší tlaky pro využití menšího valivého odporu (ty široké na fullu pouze na 30/35psi a přitom bych je mohl foukat na téměř dvojnásobek).
Při větším foukání a hlavně stejném vzorku by se rozdíl téměř smazal.
Tohle je příklad pro malé průměry.
Pokud někdo bude jezdit průměry 30km/h, tak tam to bude jinak (jak vysvětluju v tom úvodním příspěvku) a úzké pláště v tu chvíli budou mít zcela navrch.
A to je řeč stále o čistém asfaltu.
"Vědecky" je něco z toho schválně. Tedy ani ne tak moc vědecky, ale prostě na základě skutečných měření, protože to je objektivní a pokud někdo bude tvrdit, že např. na crossu mu to při průměrech pod 20km/h pojede s užším pláštěm celkově lépe než s širším nahuštěným také na stejný tlak (a beru pro stejný vzorek a směs, tedy stejný typ pláště), tak je to prostě jen jeho špatný subjektivní pocit, který může získat třeba z rychlých rovinek a sjezdů, kde bude nepatrně rychlejší. Ve výsledku to ale bude nesmysl, protože bude celkově pomalejší.
A ještě k tomu rozdílu 8km/h, vlastně píšeš, že v kopci je to méně a ve sjezdu o něco více.
A v tom je také zakopaný pes. V tvém případě to bude určitě rychlejší s těmi Marathony, o tom není pochyb (což bude dělat ten rozdíl ve vzorku a v tlaku), ale ten rozdíl v průměru bude mnohem méně než 8km/h.
Uvedu koknkrétní příklad:
Mějme 100km trasu, kde bude 40km do kopce, 40km z kopce a 20km po rovině (taková běžná trasa ve zvlnitém terénu, i když rovin bývá klidně i méně).
Do kopce bude rychlost dejme tomu 15, po rovině 30 a z kopce 50, pro ty rychlejší pláště. Samozřejmě tohle je zjednodušené a hypotetické.
Celkový čas jízdy bude tedy 4,13 hodiny a průměrná rychlost 24km/h.
A teď dejme tomu, že skutečně na rovině spomalíš o 8km/h (i když i to se mi zdá sakra moc; takový rozdíl nemám na rovině ani full s drapáky x silnička; na fullu jedu po rovině na pohodu 23-26, na silničce tak 28-32). Tedy rovina bude jen 22km/h. Do kopce bude rozdíl malý, tam dejme tomu spomalíš jen na 13,5km/h (já neměl full x silnička rozdíl v kopcích téměř žádný, tedy ani těch 1,5km/h). Ve sjezdu dejme tomu rozdíl klidně 15km/h, tedy bude 35 km/h (i když takový stejně nebude, protože pro rychlejší varainatu budou brzdit zatáčky a tedy i tady bych se klidně blízko těm 50ti dostal).
Tedy vzal jsem hodně optimistické rozdíly, u mě by byly značně menší.
Vychází mi tedy 5h času jízdy a průměr tedy rovných 20km/h.
Tady chci ukázat, že ten rozdíl, který se ti jeví jako 8km/h bude tedy pouze 4km/h ve výsledku a že i v případech kdy rozdíl je (kdy vezmu pomalejší vzorek a foukám na malý pohodlný tlak a tedy jedu pomaleji) se hrozně přeceňuje.
Samozřejmě rozdíl 4km/h na průměru je pořád dost a to už je jasně znatelné. Ale je to případ, kdy máš odlišný typ plášťů, tohle nedělá šířka.
já průměrnou rychlost neměřím, takže to ti nepovím. Trasu do práce a zpátky jezdím 3-5 krát týdně. Určitě budou nějaké výkonnostní rozdíly podle nálady, stavu unavennosti z práce, síle větru atd. ALe nebyla to jedna jízda (ať s těmi plášti nebo s těmi druhými) a tak to zanedbám. Je to pořád stejná trasa. Kus z téměř pio rovině, kus z kopce, kus do kopce.
Ta rychlost co uvádím je momentální rychlost na tom daném úseku. Při cestě do práce je táhlá rovinka, která jde mírně z kopečka. Na těch "zimních" jsem tam jel tak 20-22 km/h na Marathonkách jedu 27-32km/h při zpáteční jízdě jsem na tom samém úseku měl rychlost 14-16km/h na marathonkách mám 20-22 km/h
V říčanech z kopečka jsem na "zimních jel cca 22-25 na marathonkách jedu 36-42km/h naopak domů do kopce jsem jel na zimních cca 8-10km/h a na marathonkách jedu 12-15 km/h.
Jedu v podstatě pořád stejně. Pořád stejná frekvence a pořád stejná síla do záběru. Ať do kopce nebo po rovině nebo z kopce. Pro mě je ten rozdíl fakt velkej.
A k foukání. Je na nich napsáno, že snesou 7atm nebo 100psů tak je tak foukám. DOkud je sucho jednou v lese docela dobře. NA mokru v bahně je to v háji:o(
Tak to bude buď blbě na stránkách Schwalbe nebo je to jiný ročník, ale je to malý rozdíl, takže nic divného (0,5atm.).
V některých případech se mi zdají ty tvoje zimní nějaký divné. Třeba, že z kopečka na zimních jdedeš 22-25 a přitom píšeš, že pořád šlapeš s cca stejnou silou.
22-25 mi jede full s těmi mojemi dost pomalými drapáky z velmi mírného kopce, aniž bych šlapal. Proto se mi ten tvůj případ z kopce zdá fakt divný.
Tady by mě fakt zajímalo, jaké v kterém případě máš tepy, jestli opravdu jedeš se stejnou námahou.
A ten rozdíl do kopce je také hodně velký, i když ty tvoje pláště se snad lepí k asfaltu dle toho co píšeš, pak by to i bylo možné :-)
Dle čísel pro ty rychlé pláště jezdíme výkonnostně hodně podobně (srovnávám se silničkou u mě, která bude skoro stejně rychlá).
V kopcích když je jedu se stejným tepem (jako třeba na té silničce) jsem ale neměl takový propad rychlosti ani s plášti typu Fat Albert, které i mě se zdají zbytečně pomalé (takovýhle extrémní vzorek už na asfaltu fakt vůbec nejede).
Napadá mi ještě jeden zásadní faktor, který se v tvém případě uplatní. A to, že ty zimní jezdíš v zimě a ty rychlé v létě. Ono totiž teplota vzduchu hodně ovlivňuje výkon a při nízké teplotě (řekněme že pod 10st. a niže se to pomalu začíná projevovat a kolem nuly a níže už hodně) pojedeš na totožném kole s totožným plášti a totožně trase znatelně pomaleji.
Tady si myslím že bude zakopaný pes těch tvojich větších rozdílů.
Já mám všechna moje srovnání (včetně měření tepu) za stejných podmínek tedy jak teploty, tak momentální výkonnosti (např. během léta během 14 dní jsem tu stejnou trasu před pár lety jel několikrát po sobě střídavě silnička/bike).
jaký mám tepy to opravdu nevím, nikdy jsem neměřil...
Z toho kopce to bylo možná i větrem v zimě to je fakt. Počasí taky asi něco udělá. Ale teď už mám nějakou dobu přezuto "na léto" a vím, že ten rozdíl byl ze dne na den, když jsem přezul obrovskej!
A nebudou ty rozdíly tak velké proto, že nejezdíš na klasickém kole ? Ono odpor vzduchu je nepříjemná věc, v sedě už by Ti to, podle mne, už tolik nejelo a rozdíly v pláštích by tak velké nebyly... Podle mne se na "klasice" nadřeš víc právě i kvůli odporu vzduchu, který působí na samotného sedícího jezdce (že by také exponenciálně s rostoucí rychlostí ?) a rozdíly mezi plášti asi už nebudou tolik znát...
Používám jednu sadu plášťů, 26x2,1. Nejsem magor, abych jezdil na kole, když je hnusně. Vyšší odpor vzduchu při vyšší rychlosti řeším tak, že jezdím pomalu.
:-D
Já také používám jen jednu sadu plášťů, které jsou takové univerzálnější, teď Albert/SS 2,25. Na silnici ten vzorek už zrovna rychlý není a současně jezdím spíše pomalu, tak mě třeba odpor vzduchu taky nezajímá ani trošku a úzké pláště bych si nikdy na kolo nedal.
Kdybych chtěl zrychlit na úkor toho jak to sedí v terénu, tak jen dám rychlejší vzorek.
jsem magor. Jezdím na kole, když se mi chce. Neřídím svůj život podle počasí. Nejsem z cukru. Možná za pár let taky přijdeš na to, že i tvoje tělo se ve vodě nerozpouští a v mraze nepraská....
Když Tě to baví... Kdysi jsem taky běhal v horku, v dešti, ve sněhu. Pak přibral kolo a plavání. Ale to jsem byl ještě mladý;-)
Dnes když je hezky, jedu na kolo, když je zima, na běžky, když prší, sleduji vodohospodářské weby a montuju nosič na kajak, když je celkově hnusně, jsem na krytém bazéně či střelnici a když je celkově krásně, jedem si na letiště hópnót z éra.
Každý dělá, co ho baví...
Baví. Hodně mě baví procházky v lese v dešti. Mýho psa taky.
Jízda na kole ve sněhu je mě taky baví.
Na kole v dešti nijak zvlášť, ale taky mě to nijak zvlášť neodrazuje. ROzhodně ne natolik, abych jel kvůli dešti do práce místo na kole autobusem nebo autem. Přiznal bych si tím, že jsem invalida a to se mi prostě nechce ;o)
A to já si zase invaliditu v tomhle případě rád přiznám. Nebaví mě jezdit v dešti a v mrazu a vůbec si nemyslím, že si ježděním v takových podmínkách dokazuju svůj dobrý tělesný a duševní stav :-) Jezdím pro radost a tohle pro mě radost není.
Já zase potřebuju ten pocit potěšení z jízdy :-) a když chč..e a je kosa tak ten pocit nějak nepřichází :-))))
k tomu subjektívnemu vnímaniu. Zoberme cyklistu jazdiaceho maximaálne a trvale najviac 10-12 km/hod. 20 km denne a dajme mu široké a úzke plášte a nech jazdí rýchlosťou 20-22 km rovnakú vzdialenosť. Bude jeho vyčerpanosť so širokým plášťami subjektívna?
Tohle srovnání moc nechápu. Samozřejmě že když bude muset podávat objektivně větší výkon, že i subjektivně bude mnohem více unavený.
Já v celém příspěvku předpokládám stále stejnou zátěž jezdce a výdaj energie, díky tomu jsou v některých případech ty rychlosti různé.
A ten případ, kdy se mu bude subjektivně zdát, že to jede rychleji je kvůli pár chvílím, které rychlejší skutečně budou (pro ty větší rychlosti na rovině a ve sjezdu), ale spousta lidí z toho dělá závěr, že to tak jede rychleji (celkově), což není pravda.
Jdeš na to fakt vědecky, to se musí nechat. Zajímavé počtení. Měl bych jen jeden dotaz, zbývá ti vůbec při tom všem testování vlastností plášťů, vidlic, tlumičů atd. vůbec nějaký čas na to, prostě jen sednout na bike, nic neřešit, nepřenastavovat a jet se jen tak projet?
:o))) Mě to taky napadlo, ani jsem to celý nedočet. Dám stejně víc na svý pocity, než na teorie, ani nevim na kolik foukám, prostě "přiměřeně" :o)))
Na druhou stranu je třeba dodat, že nebýt nadšenců jako Mlok, osobně bych mnoho informací třeba ohledně tlumičů a vidlic těžko hledal. Dost jeho postřehů podložených osobní zkušeností mi pomohlo. Hodně lidí jenom papouškuje marketingovou omáčku výrobců.
Času na kolo mi zbývá dost. Řeknu to takhle, loni jsem jezdil co mi zdraví a regenerace dovolilo, tedy přes teplou část roku pořád s pauzami jaké potřebuju na regeneraci.
Přes zimu pak jezdím méně než bych stíhal fyzicky, ale to je proto, že mě to v té zimě jednak nebaví a pak zdraví zcela nedovolovalo jezdit v zimě, ale naštěstí se to stále lepší.
A pro představu, kolik jezdím, tak letos mám zatím jen necelých 500. Ročně kolem 5tis. (to loni), letos možná bude více. K tomu to je vše na fullu a skoro vše v terénu, takže velmi malé průměry (loňský průměr pod 15km/h), takže na počet hodin to není vůbec tak málo.
Třeba kokrétně tohle téma už pár let vůbec pro sebe neřeším a jezdím pořád 2,25 pláště, teď cca 3tis. km Albert/SS, předtím přes 5tis. km NN/RR. Takže tady nemám pro sebe co řešit, já mám priority co od kola a plášťů čekám jasné.
Pokud něco trošku víc ladím jako teď třeba nového fulla, kde čekám na upravený tlumič z TF tuned až přijde zpět s vyměněnou komorou (nechávám tam dávat standardní místo high volume, kterou oni vybrali dle mojich požadavků a které se ukázala špatná - mě to bohužel nenapadlo, že by ji mohli vybrat, řek bych jim rovnou, že to bude špatně), tak vše ladím přes chladnou část roku, kdy jezdím málo a mám na to hodně času.
Přes teplou část roku ladím cokoliv na kole hrozně nerad, to na to není čas, to se jen jezdí. Loni jsem měl fulla během dubna vyladěného a do zimy jsem na nic ani nešáhnul.
Tentokrát to bude snad stejné, kromě tlumiče opět vše vyladěno a tlumič stihnu taky snad během dubna (ale tam už nebude ani nic moc k ladění, už jen namontuju a budu jezdit).
Tedy kupodivu většinu sezony, kdy se jezdí hodně jen jezdím a vůbec nic neladím a v té době to dokonce nesnáším (protože chci jet na delší vyjížďku a na ladění delší výlety nejsou vhodné).
Testy plášťů a porovnání už jsem dělal před pár lety (ale dříve jsem se nedstal k těm více měření ohledně plášťů, které jsem četl některé v poslední době), když jsem ještě jezdil hlavně asfalt, no a tam to bylo příjemné spestření něco sledovat, jinak asfalt mi tak nebaví. Ale neměl jsem tenkrát fulla a v terénu mě nebavilo jezdit dlouhé štreky na nepohodlném HT, jak jsem z toho byl vyklepaný.
Překvapivě toho tedy nenajedu až zase tak málo a mnoho nakolaku určitě najede méně než já.
Když ale nejsem na kole, tak ve zbylém čase mě baví pořád řešit něco o kolo kola a získávat další a další informace.
Hele, měl jsem fyziku naposled skoro před 15 lety, ale něco mi vrtá hlavou:
- při stejném tlaku v plášti s NARŮSTAJÍCÍ šířkou pláště KLESÁ valivý odpor (tedy pro široké pláště při stejném tlaku je valivý odpor nejmenší)
= jen do určité míry. Jakmile se nedeformuje vzduch, ale už jen guma, tak neroste. MTB plášťů se to netýká, spíše tak dráhových galusek.
- valivý odpor s rostoucí rychlostí jízdy roste lineárně
= fakt? Odpor = síla a valivý odpor je na rychlosti nezávislý, ne?
- odpor vzduchu s narůstající šířkou pláště roste
- odpor vzduchu s rostoucí rychlostí jízdy roste exponenciálně
= neroste spíše se čtvercem (druhou mocninou) rychlosti?
- pro tvrdý povrch platí, že větší tlak v plášti udělá menší valivý odpor
- pro měkký povrch platí přesný opak, tedy menší tlak v plášti má menší valivý odpor
= co je tvrdý a měkký povrch? Tráva, šotolina, štěrk, písek, jehličí... jasně, chápu, přechodné apod., ale stejně bys to měl definovat.
Jo a eště ti tam chybí, že valivý odpor je přímo úměrný míře deformace = velikost deformace vůči průměru valeného předmětu, tedy:
- s rostoucí výškou pláště roste valivý odpor
- s rostoucím průměrem kola (24"->26"->27") klesá valivý odpor. (Bacha, 29" je jen "lepší" název pro plášť na 27" ráfek;-)
- s rostoucím průměrem kola souhlas
to ale neberu ani v potaz, protože rozdíl průměru crossového užšího pláště a objemnějšího bikového je zcela minimální
- to s tou výškou pláště mi úplně není jasné, to myslíš že celkově vyšší plášť (tedy ne jeho materiál, ale vyšší díky většímu objemu) má vyšší valivý odpor? Tohle jsem z žádné měření nepozoroval. A pokud by to mělo být vůči průměru, tak valené je přeci celé kolo, ne jen plášť
A ještě pokud by to tak bylo s tou výškou, tak to už je stejně zakomponováno do té šířky. Širší pláště jsou vždy současně i vyšší a tedy tam když klesá při stejném tlaku valivý odpor, tak už je to včetně započtení všech dalších faktorů.
Tak se mi to líbí, konstruktivní kritika.
Máš pravdu, že v něčem mám určitě nepřesnosti (někde trošku schválně, ať je to jednoduší, i tak se to spoustě lidem bude zdát hrozně složiteé) a jedna chybka tam je, tedy:
- odpor vzduchu roste opravdu kvadraticky - tady zmíněná chyba, jen jsem si představil graf průběhu a napsal exponenciální - ten graf je vizuálně pro kvadratický a exponenciální průběh skoro stejný (výsledný efekt a závěry stále zůstavají jako jsem psal)
- s tou deformací souhlas, ale tohle jsem uvažoval v rámci různých vzorků; pokud je plášť typu slick nebo semislick, tak stále dochází k deformaci vzduchu a né gumy (běhoun bez vzorku má vždy šířku v porovnání deformace vzduchu zanedbatelnou a to i na biku); pokud je to už s pořádným vzorkem, tak je rozhodující ten vzorek (to jsem uváděl), tedy právě se to týká i crossových i některých bikových plášťů, třeba tkového Schwalbe Marotonu, který zmiňoval Jurimír že jezdí bych řekl že určitě (tedy že pro něj bude platit klesající valivý odpor s narůstající šířkou pláště).
- valivý odpor (tedy určitě síla potřebná k jeho překoání) s rychlostí opravdu roste lineárně. Pěkný obecný průběhy jednotlivých odporů jsou třeba zde:
http://www.schwalbe.de/gbl/en/tech_info...
Samozřejmě tohle je jen obecně a nelze tedy porovnávat na těch grafech skutečné hodnoty jednotlivých odporů, které je nutné překonat, ale pouze jejich průběhy
- tvrdý a měkký povrch je trošku problematická záležitost, protože přesná měření pro x různých povrchů neexistují.
do měkkých povrchů lze určitě řadit: trávu, písek, jehličí (pokud je ho aspoň nějaká vrstva)
některé povrchy budou sporné a bude hodně záležet na jejich přesném stavu, šotolina a štěrk, pokud to není nic hluboce se bořivého bude už spíše tvrdý povrch
u některých povrchů pak hraje roli, když je mokrý, tu se z tvrdého hned snadno v některých případech stane měkký
ale jak píšu, tady přesně definovat nemůžu, přesná měření pro xx různých povrchů chybí (všechna měření, která to prokazují vždy vezmou jeden očividně měkký povrch a tam pak jednoznačně platí, ale nikdo netestoval nic rozsáhlejšího nebo jsem to minimálně nikde nenašel)
A ještě dodám, že i když se u bikových se vzorkem deformuje guma, tak deformace vzduchu je tam stále velká a vůbec ne zanedbatelná. To ale nemění nic na tom, že u pořádného vzorku hlavní rozdíly bude dělat přesný typ vzorku a směs gumy (jak už jsem uváděl).
A v tom odkazu je krásně vidět, jak ve stoupání je vše ostatní nepodstatné a téměř všechen odpor dělá gravitace (tedy samozřejmě až na případy, kdy to někdo do kopce pálí třeba výrazně přes 20, ale takových tu asi opravdu moc nebude).
To je pěknej graf. Je vidět, že někde okolo 17km/h se odpory vyrovnaj a nad 30 je valivý jen zlomkem.
Hele a odpor bočních špuntů na vzorku se musí taky projevit, i když máš střed běhounu hladký, jako aerodynamický - plášť se ti nahoře pohybuje dvojnásobnou rychlostí jízdy. Teď už mám zdůvodněný, proč mám vepředu hladký vzorek :o)))
Tu rychlost kdy se odpory vyrovnají takhle striktně brát nejde, ale přibližně pro představu určitě ano.
Je to pro jeden konkrétní plášť a tlak ten graf, tedy pro nějaký superdrapák, který bude mít velký valivý odpor to může být klidně posunuté do výrazně větší rychlosti (křivka valivého odporu bude výrazně výše, odporu vzduchu bude jen mírně jiný).
Jasně, taky v tý aerodynamice víc rozhoduje, jak máš tvarovaný tělo :o))) - koule je určitě výhodnější, než "samá ruka a noha".
Tak teď už je to jasný, proč to nejede mě, měl bych začít víc žrát :-)
Ideální aerodynamický tvar je kapka, takže kulatý bříško, špičatá prdel;-)
Jj, souhlas)) se svou těžkou váhou předjíždím v klidu i lehký váhy na leháčích))) samo, že myslím z kopce :-)))
Ahááá, tak bacha. Valivý odpor (=SÍLA) je s rychlostí konstantní. Ále v citovaném grafíku vyjadřují VÝKON (Watty) spotřebovaný na překonání odporu, a ten je součinem rychlosti a síly, tedy s rychlostí roste lineárně, ergo to maj dobře.
OK, beru. Tedy jsem to psal nepřesně. Píšu všude valivý odpor, ale pro některá srovnání (tam kde uvažuju i různou rychlost) myslím výkon nutný na překonání odporu vyvolaného valivým odporem. Tedy přesně to co mají v grafu.
Tedy tam měla být přesněji síla nebo výkon pro překonání valivého odporu pro danou rychlost.
Vždy mi jde o to jaký výkon musí jezdec podat pro překonání těch jednotlivých odporů, tedy to co je v tom grafu pro všechny ty typy odporů a pro ně výkony v závislosti na rychlosti.
Aha. Nicméně odpor je síla. Valivý odpor je konstantní. Odpor daný stoupáním je rovněž konstantní (při konstantním sklonu nezívisí na rychlosti). Odpor vzduchu roste se čtvercem rychlosti.
Výkon je síla (odpor) násobena rychlostí. Tedy:
- výkon na překonání valivého odporu (a všech tření v ložiscích, na řetězu etc) roste lineárně, výkon na stoupání rovněž lineárně
- výkon na odpor vzduchu roste už s třetí(!!!) mocninou rychlosti
Je to tak, nebo jsem se někde seknul já?;-)
Teď to myslim píšeš vše správně. Pro ty lineární nárůsty to taj je určitě.
A pro odpor vzduchu to tak sedí s tím jejich grafem. Zkusmo jsem to ověřil na nějaké hodnotě. Pro rychlost 20km/h je tam výkon někde kolem 70watů. Pro 40km/h (což je dvojnásobná rychlost) je tam výkon 600watů. A pokud by to byla třetí mocnina, tak by výkon měl být 8x vyšší, což přibližně je (těch 70watů je +-, to nejde odečíst přesně).
Každopádně jen druhá mocnina by to být nemohla, to by při těch 600watech vyšlo pro 20km/h 150watů a to očividně není.
Ještě že jezdím ty svoje průměry kolem 15km/h a ta ošklivá třetí mocnina mi může být ukradená :-)
A ať je to tu kompletní, tak ještě doplním, že hmotnost na obvodu kola pro rovnoměrný pohyb je stejně důležitá jako kdekoliv jinde.
A pro zrychlování odpovídá 1g na obvodu 2g na nerotační části. Tedy na obvodu kola je to jen 2x tolik důležité. Tedy význam větší to má, ale ne až takový, jak si mnozí myslí a jaký tomu přikládají.
J = mr^2, že;-)
Na druhou stranu neuvážené odlehčování plášťů, ráfků a duší má neblahý vliv na PPD/V (průměrný počet defektů na výlet), a v okamžiku kdy OPD>PND (okamžitý počet defektů přesáhne počet náhradních duší), je to FP:-/
Teď nechápu co jsi tím vzorcem chtěl říct.
Tady jsem si naprosto jistý tím dvojnásobkem. Už se to tu i řešilo. Výpočet byl třeba zde:
http://www.bajk.cz/web/data/clanek.asp?id...
ale je to tam pořád blbě a správně to opravují příspěvky v diskuzi.
PavelIK tam správně upozorňuje na přebývající pi ve vzorečku.
Tohle jsem i přepočítával.
Se zbytkem souhlas, také já nejsem zastáncem přílišného odlehčování na těchto místech, zvlášť když platí jen ten dvojnásobek.
J = moment setrvačnosti, vzorec je pro tenkou obruč, což je pro bike poněkud zjednodušující.
Nicméně odkazovaný výpočet je správně, závěr rovněž. Já jen varuji před přehnaným odlehčováním plášťů a ráfků kvůli odolnosti...
Ten vzorec je mi jasný, já si to nezávisle na tom odkazu počítal i sám (jsem si před výpočtem neuvědomil, že ten poloměr se pak stejně vykrátí a že to na něm vůbec nezáleží a dříve jsem si také myslel, že rozdíl na obvodu bude větší než je), abych ověřil tu jejich chybu nebo ne a nezávisle jsem došel k tomu co píšou o té chybě v diskuzi.
Ale nechápal, co jsi tím vzorcem chtěl říct.
S varováním souhlas.
Já jsem té fyziky studoval poměrně dost (na střední hodně, na VŠ dva semestry fyziky), ale občas (jako níže u těch valivých odporů) někde dost zapomínám. V praxi s fyzikou nic nedělám.
A to jsem ji studoval před méně lety (ale také to bude cca 10let).
A ještě nevím, co myslíš tím správně, jestli přímo v tom odkazu nebo po opravě toho z diskuze.
Protože přímo v odkazu opravdu správně není a to jedno pí tam přebývá (u momentu setrvačnosti dutého válce).
Správně po korekci, samozřejmě.
Já měl fyziku tak akorát na matematickém gymnáziu (musím se pochlubit 6. místem v kraji;-))), ale tím to končí. Momentálně se pohybuji na pomezí informatiky, práva a ekonomických věd.
Tak to jsme na tom hodně podobně.
Když už jsme u toho chlubení a narazil si na to, tak se rozepíšu (na olympiády na střední už jsem si tak 10 let ani nevzpomněl) :-)
Také jsem chodil na matematické gym. (do čistě matické třídy, což bylo super, to mi šlo a díky tomu jsme měli mnohem méně těch všeobecných předmětů, ještě jsme měli jednu MF) a dělal olympiády.
Ve čtvrťáku jsem dělal Ačko celostátní kolo (a tedy samozřejmě i ty předchozí kola, jinak bych tam nemohl jet) v matice, fyzice i informatice. K tomu byl na nějakém matickém 14 denním soustředění někde v Jeseníkách nebo kde to bylo. To byl super rok, 1/2 celého roku jsem byl někde pryč mimo školu a nemocný jsem přitom nebyl :-)
Ve fyzice jsem si věřil nejmíň, ale nakonce v matice vyloženě zkazil jednu úlohu a v informatice u jedné praktické udělal taky jednu hloupou chybu, tak ani nevím jak a ve fyzice jsem se umístil nejlépe (15. v tom celostátním; ty ostatní kolem 20. místa).
V kraji si to nepamatuju přesně, tam jsem se vždy nějak umístil každý rok a někdy i na prvních místech (v té poslední jsem i musel, jinak bych nejel na celostání kolo).
Ty fyzikální olympiády byly ale dobrá sranda, na fyziku jsem při výuce kašlal a občas u něčeho neuměl pořádně ani základní věci a pak třeba na celostátním kole jsem jednu úlohu vymýšlel jen dle vzorců z tabulek a jak by to asi mohlo fungovat a ono sem se i trefil nějakým zázrakem :-)
A právě proto i když mi fyzika šla, tak občas mám mezery v základech, jak jsem na ní kašlal (a na VŠ to bylo naučit se na zkoušku a zapomenout).
Teď už dělám jen informatiku.
Tywoe, ty seš verze 76, stejně jak já... nebyli sme tam spolu?
Písek, pak nějaký reprezentant v ROB, nějaký malý kluk co hrál šachy... to je kua let...
Celkem těsně vedle (ale stejně dobrá náhoda), já tam byl ve čtvrťáku a to bylo 94 podzim, takže jsme o rok (jsem konec 76 a jsem šel v 6ti a 3/4 do školy, nešel jsem dříve).
Horní údolí to být mohlo, už si vůbec nepamatuju.
Pamatuju si z toho soustředění saunu a noční volejbal, pak že někteří hráli po nocích pořád Mafii (pamatuju jak jsem byl svědkem jedné 8-hodinové nekonečné hry, kde si z nich ten co říká co se děje a organizuje a hru a říká koho mafie zastřelila udělal srandu a nenalosoval žádné mafiány; hrálo 8 lidí, takže měli být dva; a koho odstřelí si vždy vymyslel, aby jim to co nejvíc zamotal; ten závěr ve třech, kdy musel zbývat jeden maifán byl kouzelný a přitom nikdo z nich nebyl...) a ještě to, že to bylo mojich nejhorších 14 dní, co se týče spaní v životě. Potřebuju spát hodně a tom to bylo, první týden tak 4-5 hodin, druhý týdne se to postupně ještě pořád snižovalo kvůli nočním akcím až na závěr poslední noc vůbec.
Přijel jsem domů a prospal 24 hodin v kuse :-)
Jinak šachy také hraju a to dodnes, ale s kým a jak jsme tenkrát byly na pokoji už si vůbec nepamatuju.
Jo to bylo náročný. Sauna obden, mafii jsme několikrát přetáhli do svítání...
Naši matematici chtěli na nějaký svůj seminář, co se s tím časově kryl (PraSe?) a tříďák prohlásil, že tohle musíme obsadit, jinak nikoho ze školy neuvolní. No tak jsme to obsadili ne "B", ale asi tak "G" týmem Jarošky.
Dle očekávání, v mat olympiádě poslední, ale ne s nulou, což mě příjemně překvapilo;-)
Do valivého odporu se cpát nebudu, asi je to tam při našich rychlostech opravdu na hraně. Srandovní je ale pozorovat jak někdo za celé dny nesleze z asfaltu a přesto ho tvrdošíjně drtí na hodně hrubém drapáku. Vždyť je to tak in a sexi... Hladký plášť na horáku přece vypadá blbě. Týká se to především manekýnů u kterých je okázalost na prvním místě - takových je ale bohužel hodně.
S tímhle souhlas, ale to už je jejich blbost. Také je to dané často tím, že jak kolo koupí, tak na něm jezdí a on tam na tom biku často takový plášť je a je ani nenadne, že by mohli použít jiný.
Na druhou stranu je tohle pozorování hodně zavádějící. Já také i na fullu s pořádnými plášti někdy jezdím po asfaltu a občas i cíleně (únava na dlouhém výletě a tedy snažší dojezd trasy, nestíhá se a hrozí tma, ušetření sil ve výjezdu).
A třeba posledních 2km od baráku dojíždím po asfaltu dost často i když třeba jinak úplně celá vyjížďka je terénem (z toho směru co se vracím nejčastěji bych musel dát prudký stoupání a nastoupat navíc cca 70 metrů kdybych nechtěl ten závěr po asfaltu a často na něj už nemám nakonec náladu - tedy ke konci toho úseku lze vjet už zase do lesa, ale tady je ještě jeden faktor, po tom cca 1km asfaltu se zbavím většiny bahna z kola a tak chci dojet a ne chytit na posledním kilometru další tunu, které už se samovolným opadáním zbavit nestačím).
Tedy tenhle 2km asfaltový úsek jezdím poměrně pravidelně a tam mě někdo může pravidelně vídat a řikat, proč s tím kolem jezdím po té silnici...
Samozřejmě, nějaké přejezdy i několikakilometrové jsou bez diskuze. My se ale pohybujeme téměř výlučně po asfaltu a dost často pozorujeme vyloženě souputníky na drapákách.
Hodně lidí upřednostňuje vzhled před účelností a tam ty drapáky hrají velkou roli. A tam bych viděl i největší základ sporu mezi crossem a horákem. Na crossovi jsou hladké pláště přirozenější, pro vyznavače hladkých cest a konzervativnější povahy důležitý argument.
Jak jsi psal o těch pláštích, které jsou na kole při prodeji - v tom je také velký problém. Výrobci na ně cpou většinou dost humus pláště, které zhoršují jízdní vlastnosti (první věc, kterou jsem hned vyměnil za Sch. Marathon a originály věnoval na kolo do hospody...)
S mizernými plášti na kolech (pokud to je kategorie kol tak do 20tis. nebo možná ještě i o něco výše) se nic moc dělat nedá.
Na pláštích je velký rozdíl v cenách a spousta lidí se v nich nevyzná, takže tím je snadné prodat kolo s párem plášťů za 300Kč (oba dohromady).
A těžko jeden výrobce tam může dát pláště každý za 700-800 Kč, to by hned byl výrazně dražší než konkureční kola a většina lidí co tomu nerozumí by stejně nevěděla, že ten plášť je o hodně lepší.
Takže to asi bohužel zůstane tak, že si každý ten plášť vymění pak sám nebo případně nechá vyměnit už při koupení.
Radši ať jsou tam pláště pár za 300,- než bych si připlácel litr za plášť, který nechcu. Jak píšeš, u levnějších kol je to jedno, u dražších se domluvíš s prodejcem (tady má výhodu kamenný obchod), neb to pravděpodobně nebude jediná změna, co budeš chtít.
Jeden by chtěl jiný pláště, jinej řadicí páčky, sedlo, gripy, řidítka, pedály, ráfky, ... buď si vybereš, co je na trhu nebo si to poskládáš sám...
od doby, co se objevily semislicky nepoužívám pláště s hrubým vzorkem vůbec, není důvod. pokud je v lese bahno, tak tam nejedu a využiji "zimáka" k jízdě po silnici, no a když terén vyschne, tak je mi ten vzorek zase k ničemu, okolí Olomouce je natolik decentní, že si nedovedu představit vyjížďku, kde bych potřeboval nějaký drapáky, jistě někdy to chce trošku zpomalit, ale bohatě se mi to vrátí při přesunech po silnici, kterým se nemohu vyhnout než vůbec do lesa dojedu
To je otázka, co komu sedí. Jezdím spíš za sucha, ale ani za 100% sucha bych semislicky nevozil. Ve sjezdech je to ohromný rozdíl. Tu trošku rychlosti za to obětuju.
No a pak když přijde občas mokro a to že stačí zbytek na kousku po dešti, tak v pořádnějším terénu je to se semislicky katastrofa.
Rozdíl v rychlosti Albert/SS a nějaký semislick je pro mě moc malý na to, aby to pro mě mělo nějaký význam.
Kdysi jsem před xx lety jezdil na HT také rychlé a užší semisliky typu Wormdrivy, dnes mám trošku jiný přístup a jezdím trošku jiné trasy a nechápu jak jsem na nich mohl jezdit (ono to vždy nějak pomalu samozřejmě šlo, ale to jak drží v terénu je propastný rozdíl a o užití sjezdů nemohla být přetím řeč).
No a pak se bahnu rozhodně zcela nevyhýbám. Přes chladnou část roku jezdím vůbec méně, ale i tak jsem letos asi z 20ti vyjížděk nejel do lesa jen 2x kvůli bahnu.
Ale samozřejmě co každému vyhovuje, to je pro něj ideální.
To je přesné. Na zimáka jsem dal v listopadu pneu 2.1 x 29 s tím že tam po zimě vrátím crossové Speedmaxy šíře 35 mm. Teď na něm jezdím v okolí Brna a zkoumám na slepo pro mně neznámá místa. Širší pláště se mi při této činnosti tak osvědčili že už je z toho kola nikdy v životě nesundám! Průměrná rychlost je sice nižší o 2 km/h při tlaku o 1,5 amosféry nižším u širokého pláště. Jízdní komfort je ale nesrovnatelně vyšší. Nehledě na to že nemusím dopředu přemýšlet a plánovat kde cesta skončí a jestli bude pokračovat přes pole, kameny či kořeny protože to přefrčím jak po másle a ještě se při tom krásně vyblbnu. Pro cykloturisty badatele jsou úzké pláště naprosto nevhodné. No a pokud mně náhodou přepadne chrtí nálada, mám na to silničku a ověřené trasy.