Dcera si z Ostravy do Prahy přivezla nějaké lacinější kolo (Olpran). Sice se mi ho podařilo jakž takž seřídit, ale s jednou věcí si nevím rady: Když roztočím zadní kolo (nebo když kolo vedu), otáčí se i převodník a kliky. Když kliky zastavím, dost rychle se zastaví i roztočené zadní kolo. Musí to při volnoběhu strašně brzdit. Je něco v nepořádku s kazetou?
Spíš s ořechem (= volnoběžka nebo jak je to spisovně), kazeta se říká jen té sestavě ozubených koleček, ne? Jestli nemáš doma vercajk na jeho rozebrání, zatáhni to do servisu. Tam ti to buď vyčistí a promáznou nebo doporučí koupit nový.
Jestli je to závitové vícekolo, může být jen zatuhlé mazivo chladem, počkej do jara;-)
je to v ořechu asi zarezlé... taky jsem měl na bajkovi po 1000km vodou, blatem a pískem zarezlo (pravda, wapka tomu asi dost přidala, ale opravdu to jinak nešlo dolů; doslova obaleno blatem - loňské Vinobraní v Jevišovce, kdo byl, ten ví)
Seřízení kónusů nábojů kol je piplačka. Na každé straně jsou kónusy zajištěny ještě protimatkou. Je potřeba mít jeden klíč na kónus, druhý na protimatku. Teoreticky jednoduché, ale prakticky složitější, je utahování protimatky, protože při tom se snadno stane, že se kónus dotáhne také nebo naopak povolí. V prvním případě jde kolo ztuha, v druhém je v kónusech větší vůle.
Další častou chybou je přemazání zbytečně velkým množstvím vazeliny. Tu stačí jen trochu máznout, ne jí do ložisek narvat, co se vejde. Jinak je kolo také zbytečně brzděno.
Seřizovat vůli ložiska konusy doufám umím, ale jen na předním kole. :o)) Nemám totiž nářadí na stahování kazety a ani s ním bych to nejspíš neuměl demontovat. Jestli je tam narváno příliš mnoho vazelíny, asi by se to časem upravilo. Nevím, jak by na vazelínu zapůsobilo, kdybych tam třeba stříknul nějaký řidší olej. Zkazit bych tím snad nic neměl...
Pokud se to chová jak píšeš tak to v konusech nebude,ale v ořechu.Tuhost v konusech si můžeš zkontrolovat tak,že si vytáhneš kolo z rámu a chytíš za osu a roztočíš,pokud půjde těžko jsou to konusy.Pokud půjde těžko otáčet vícekolečkem tak je to v ořechu.
Jdu to otestovat. Ale něco mi říká, že příliš utažené konusy by netočily šlapkama. Ale to už je mimo moji technickou představivost. :o))
Tím, že to točí těmi šlapkami to ukazuje na ten ořech, nejspíše tam bude zatuhlé mazivo, nebo ho tam bude moc.
Když na vymontovaném kole roztočím to sedmikolečko, dost rychle se to zastaví. U svého kola jsem zvyklý, že se chvíli vydrží točit. Kromě toho to vydává cvrkavý zvuky, ale to by snad neměla být skutečná příčina. Na manželčiném kole je "cvrk" taky a otáčení to nijak zvlášť nebrzdí.
Možná jsem přišel na jednu z možných příčin. Mezi sedmikolečkem (ořechem) a výpletem je vložený jakýsi plastový (polyetylenový?) disk, který má nejspíš chránit dráty před řetězem spadlým z největšího pastorku. Tenhle plastový nesmysl tam o něco drhne - nejspíš právě o ten ořech.
Tak teď nevím, jestli je to hlavní či jediná příčina výše popsané poruchy, ale hlavně nevím, co s tím. Sundat to, aniž bych to zničil, neumím - nemám náčiní na stažení kazety. Zbývá tedy doufat, že se plast časem ošoupe a přestane drhnout a brzdit. :o))
Tohle bývá nacvaknuté na náboji, takže to, v případě správné funkce, nemůže ničemu vadit. Pokud se ale některá z těch pacek co to drží ulomila, tak to může prokluzovat a různě se i naklánět. I tak, že to zasahuje k pastorkům.
Jestli to tam nutně nepotřebuješ, tak bych to asi postupně odstříhal nějakými nůžkami na plech. Samozřejmě, že "lidštější" je to normálně sundat :-) Ale když nemáš stahovák...
Udělal jsem to nejjednodušší a nejšetrnější, co jsem mohl - tu třecí plochu jsem promazal olejem. Podstatně se to zlepšilo, takže asi počkám, až se to ošoupe. Žádné packy to nemá (a asi ani nemělo), normálně se s tím dá otáčet jak vůči výpletu, tak i vůči ořechu. Když to bude moc brzdit, použiju Tvoji metodu s nůžkami na plech, pokud to bude brzdit jen takhle málo, tak to nechám sundat, až bude holka poprvé měnit kazetu, což při jejích cyklistických výkonech bude tak za deset let :o))
Tak jsou packy už všechny ulámané, jinak totiž drží fest a jentak se to neprotáčí... Spíš bych to dal pryč hned, a případně v servisu nasadit nové, stojí to asi 20,-. Sice na Tebe asi budou koukat jak na blázna (prý se to dnes už moc nepoužívá), ale podle mne to tam jistý smysl má...
Mně se loni stalo něco podobného, ulomila se jedna packa a začalo se to protáčet. Při určitých rychlostech to ale začalo příšerně skřípat vůbec vydávat prapodivné zvuky. Takže kolo šlo do servisu (zatím jsem si nepořídil stahovák) a na počkání mi to vyměnili za nový.
To kolo je téměř nové a jelo tak nejvýš jednou nebo dvakrát z Ostravy do Bohumína a zpátky, než si ho přivezla do Prahy. Takže snad ani nebyla příležitost, aby se nějaké packy ulámaly. Podle mě tam vůbec žádné nebyly. Prostě tam narvali nějakej aušus.
Sakra, to je zase nádhera... Neporadíš jak bych měl psát, aby v každé mojí větě nebylo slovo "to" ? :-)
Pokud víme, co to "to" znamená, pak je všechno v pořádku. Starám se ve své rodině o devět kol a žádné z nich to "to" nemělo a ani nepotřebovalo. Proto mě ani nenapadlo, že by to "to" mohlo dělat takovouhle neplechu. :o))
devět? Kam je dáváte? To už jsi jim snad v bytě musel vyhradit samostatný pokoj, ne? Nebo nějaký systém věšení na zeď či strop? Docela by mě to zajímalo...
Přesně tak. Ve své pracovně-učebně, kde teď sedím, se počet kol pohybuje mezi třemi až pěti, dvě až tři máme v předsíni (to jsou ta, na kterých se aspoň jednou týdně jezdí), jedno až dvě mám ve sklepě, tři starší kola(plus jedno nepojízdné) máme v Příbrami v baráku a používáme je na vyjížďky po okolí, na jednom z nich jezdím jednou týdně za svým zákazníkem. To pslední kolo je unikátní kousek - Diamant dovezený z někdejší NDR, na kterém je všechno jinak než u ostatních kol. Dokonce i pumpička a ventilky mají takový prapodivný tvar. Ovládání přehazovačky je ale od Favorita. Nejspíš to tam v těch šedesátých (možná sedmdesátých) letech dováželi a montovali.