Takýto zákon u nás minulý týždeň schválil parlament- otrasné :-(
Minister pôdohospodárstva Jureňa: Človek na bicykli nie je súčasť prírody
"Ak človek ide do lesa pešo, chová sa ako človek, ako súčasť prírody. Ak doňho vstupuje na nejakom dopravnom prostriedku, už nevstupuje ako človek. Ide len o pravidlá správania sa v lese." Takto sa vyjadril v Sobotných dialógoch Slovenského rozhlasu minister pôdohospodárstva Miroslav Jureňa. S poslancom za SDKÚ-DS Pavlom Frešom diskutovali o zákonoch, o ktorých sa rokovalo v parlamente. Ide o jazdenie cyklistov po lese, ktorí od septembra nebudú môcť jazdiť v lese mimo lesnej cesty alebo vyznačenej trasy. Zákonodarný zbor najskôr takýto návrh spolu so zákazom zberu semien, semenáčikov či sadeníc odmietol. Koaliční poslanci však vrátili novelu späť do druhého čítania, kde poslanec Tibor Lebocký (Smer-SD) predložil už len návrh na obmedzenie pre jazdu na bicykli a koňoch.
Podľa slovenskej technickej normy na Slovensku existuje 40-tisíc kilometrov lesných ciest. Rozmáha sa cyklošport, pripomenul minister. A ak sa niekto rozhodne o vybudovanie cyklotrás v lese, mal by sa podľa jeho slov dohodnúť s vlastníkom na vytýčení trás. Nikomu sa nebráni v tejto aktivite, podčiarkol Jureňa. Pokiaľ človek vstupuje do lesa na nejakom dopravnom prostriedku, už nevstupuje ako človek peši, dodal Jureňa.
Poslanec NR SR Pavol Frešo (SDKÚ-DS) označil v diskusnej relácii za neprípustné, žeby rodina, ktorá sa na bicykloch vyberie do lesa, mala študovať technické normy. Najviac však poslancovi na novele zákone o lesoch prekáža, že "je proti ľuďom, je absolútne proti ľuďom a ľudia sa budú báť ísť do lesa" zo strachu pred vysokou pokutou - päťtisíc korún. Prijať zákon, ktorému ľudia nerozumejú a prostredníctvom ktorého im hrozí päťtisíckorunová pokuta, je podľa Freša "nezodpovedné od tejto vlády".
Takéto reštriktívne opatrenia pre ľudí nemajú nič spoločné s vlastníctvom lesa, o nich je ťažké podľa Freša presvedčiť koalíciu. Navyše, konštatoval, polovica lesov patrí všetkým ľuďom a Jureňu sa opýtal: "To aj z nich ľudí vyženiete?"
Jureňa dodal, že štátny podnik Štátne lesy je podnikateľský subjekt a vybudovanie jedného hektára lesa stojí od 50- do 100-tisíc korún.
23. 6. 2007 13:30:00 | SITA, TASR, ks
Pokud vím, obdobný zákon platí v ČR už dlouho, tzn. že v lese se na kole nesmí mimo stezky, ovšem s tím rozdílem, že v ČR je za takovou stezku považována dokonce i cestička vyšlapaná zvěří. Konkrétní formulaci si nepamatuji, ale de facto lze jet kdekoliv, kde je znatelná cesta.
Na druhou stranu se není vcelku čeho bát. V národním parku by měli být cyklisté rozumní a mimo značené cesty nejezdit. V nechráněných lokalitách je to stejně jedno, alespoň já jsem se tedy s problémem jízdy i mimo cestu nesetkal, tedy kromě faktu že to často nebylo vůbec průjezdné, ostatně od toho cesty jsou, ne ? ;o))
On ten výklad lesního zákona (v ČR) může být ale různý, ty vycházíš z toho, který je pro nás nejpříznivější, já taky :)). Podle jiných patříme pouze na zpevněné cesty :((.
Taky si myslim, že je to ale zatim u nás v pohodě (až na zákazy v NP na asfaltkách a cestách, kde vesele jezdí "ochránci" a strážci v LandRoverech).
Problém je ale ten úhel pohledu na cyklisty - podle toho jsme něčím, co do přírody nepatří a jen škodí. Zajímal by mě jejich pohled na běžkaře a sněžničáře, když jim přijde "nepřírodní" i kůň. Nebezpečné je tedy takové škatulkování (vhodní-nevhodní) návštěvníků lesa v naší těsné blízkosti (aby se to třeba nezalíbilo našim Greenhornům - SZ).
Tak tak, proč vycházet z pro nás méně pozitvního výkladu zákona ? ;-) Ono ve skutečnosti je to škatulkování naprosto špatné, protože pro přírodu nevhodné jsou všechny tyto formy přepravy, ne kvůli jejich konkrétním dopadům, ale kvůli tomu, že jsou všechny provozovány člověkem. A ten se v poměru k množství dostupné přírody zkrátka přemnožil. Pak už je jedno, jestli jedu na kole, šlapu si to v okovaných pohorkách, nebo jedu na koni. Ty džípy strážců lesa jsou výjimečné v tom, že je jich hodně málo, proto samy o sobě nebezpečné nejsou. Ale když si vezmu les v 1. zóně NP a porovnám ho například s lesoparkem v městské aglomeraci, tak je to brutálně propastný rozdíl. Proto to nechtějí povolit, ale naopak spíše "přituhují", neb turistika (pěšky, koňmo, cyklo) se čím dál více rozmáhá a lesů nepřibývá.
Dle mého osobního názoru by mnohem více prospělo, kdyby se ti návštěvníci chovali dle pravidel (nechodili mimo vyznačené stezky, neodhazovali všude odpadky atd.) a nebyl by to najednou zdaleka takový problém. Pak už by stačilo jen udržovat cesty tak, aby při deštích nezpůsobovaly erozi terénu a je klid.
O první zóně nediskutuju a les v ostatních zónách je úplně stejný, jako mimo park, což je ale tady u nás CHKO - jsem tu obklíčenej ochráncema :))).
Navíc to vykázání cyklistů jen na pár cest (v NP) vede pak k jejich šílené koncentraci (např.Kyjovské údolí). Samozřejmě k tomu přispívá i neschopnost (asi KČT a obcí) vyznačit víc přírodních cyklotras v okolí Parku (z 90ti procent jsou značené jen silnice, takže když chceš, třeba s dětma mimo auta a netroufneš si jet jen podle mapy, musíš do Parku).
hodně by pomohlo dostatek stezek,musíme si uvědomit,že stále více lidí přechází od pěších výletů k cyklo výletům,je to nakonec patrné na ohromném nárustu prodeje horských kol.
Souhlas. A k tomu poslednímu odstavci ještě dodám: jo, TO by stačilo, kdyby ovšem neexistovala velká skupina, která "ráda bloudí mimo stezky", do kempů/hostelů spát nechce, protože chce křik ptactva ráno nad hlavou, k tomu se dají připočíst kotlíkáři a trempíci a vodáci a skauti a pochopitelně cyklisté a bikeři a je jasné, že v Česku to fungovat nebude. A nejhorší teprve přijde, protože to nějací horliví joudové tak zreglementují, že lesy budou málem s turnikety a a my okroužkovaní chodeckými a pěšinovými známkami nebo čárkovými kódy předplacených turistickovýletních karet.
Ježíš, tu temnou vizi raději vůbec nenadhazuj. Už dnes na našem území existují místa, kde platí symbolické vstupné a mimo otevírací dobu se tam člověk nedostane ... a přitom nenabízejí nic jiného, než kousek udržované, čisté přírody. Je to naprd, že si zbývající krásná místa ve vlastní zemi sami ničíme, abychom je pak proti sobě samým museli ohradit a vybírat poplatky za jejich úklid a udržování ;(((((((
Myslím,že do lesa patří turista i ciklista i ochránce přírody,ale chybí v chráněných oblastech rozdělení na stezky pouze pro pěší a pouze pro ciklisty,tím by se předešlo mnohým problémům a bylo by to i bezpečnější.
Oddělování považuju za špatné - to povede k tomu, že budem vykázaní jen na pár speciálních cest (tak jako dnes v NP). Navíc, pokud bodou všichni oddělení - pěší, koňáci, bruslaři, cyklisti - nenaučí se vzájemné toleranci a respektu.
Já jsem zásadně (mimo nějakých zvlášť nebezpečných úseků) pro společný provoz všech. Nemusim to přeci na lesní cestě hulit přes horizont 40, aby mě po pár metrech překvapila skupinka pomalých výletníků (na kolech i bez), důchodců, co už nemůžou do kopce, nebo hrajících si dětí.
Při setkání cyklisty s pěším, by měl cyklista projevit větší míru tolerance, protože je rychlejší, i s kolem těžší (statisticky :)) a tím pádem se pěší cítí víc ohrožen. To je přeci stejný, jako když cyklisti požadují větší míru tolerance ve společném provozu s motoristy.
Ja si myslím,že požadovat toleranci ja jedná věc a praxe je jiná,občas se nevyhnu jízdě s auty na jedné komunikaci a taky jsem byl několikrát vytlačen z vozovky až na příkopu a svým zdravím teda nemám v úmyslu někoho učit toleranci.Jako čekat,že ciklista sám uzná,že ten kokrétní úsek není vhodný pro kolo dost nejde,protože to ani podle mapy nepozná.A rodinka s dětmi taky neřeší,že svačí 2metry za horizontem.
No já nevim, sice je to od tý rodinky pěkná blbost, ale ty, pokud nejedeš závod na uzavřené trati, bys měl jet tak, abys je, ani sebe, neohrozil, ne. Vždyť tam místo rodinky může být spadlý strom, nebo ležet cyklista, co to podcenil :)), případně stát srnka (a jenom se na tebe bez hnutí dívat - vlastní zkušenost).
Pokud jako ty o motoristech, budou uvažovat turisti o nás, budou se nás snažit (legislativně) vytlačit, přeci nás nebudou nutit k toleranci. A organizaci mají podstatně silnější, kontakty určitě taky.
Proto všichni rychle do ČeMBy.
*cyklista* oprava, uz to tahalo za voci, fakt...:-(
Mají pravdu kluci ministerští. Už jsi viděl aby se po lese proháněl jelen na kole nebo zajíc na koloběžce? :-)
Jediná vyjímka byl Jahejkův medvěd na mopedu, ale ten byl za svou opovážlivost okamžitě ztrestán.
V tom případě by měl být vydán zákon, aby se to jeleni, srnky a zajíci okamžitě naučili :o)))
Pan ministr zřejmě nezná Medvěda, ten i v případě, že jede na kole, JE součástí globální přírody.
Asi by opravdu chtelo rozlisitmezi cestami v lese a necestami. Zalezi take na sklonu terenu, a lze jen tezko predpokladat ze vsude mohou byt cedule zakazujici vjezd cyklistum. Myslim si ze les opravdu neni sportoviste a ze by prednost mela mit priroda. Na savznicich a lesnich cestach bych cyklistum nechal mimo nektere rezervace a narodni parky volny pristup, ale s pesinama uz je to horsi. Zale zi na sklonu terenu , pesina v rovine - tam je to celkem v pohode, horsi jsou prudke svahy - tam uz vznika problem se zvysenou erozi, Zvlast v mistech kde by byl vetsi provoz.
Myslím,že by se v přírodě sportovat mělo,jen je třeba pro ty sportovce amatéry vyčlenit nějaký prostor kde se můžou bez větších škod vybít,jinak budou jezdit mezi běžnými turisty a chtít po někom kdo si jede užít pořádné jízdy na bajku ať jede krokem asi taky nepomůže.
Ale les přeci je sportoviště. Respektive, pokud si budu chtít jít zaběhat na čerstvé povětří, nebo si na něm zajezdit na kole a těšit se mimo jiné i z té členitosti a zajímavosti terénu, tak kam bych asi měl jet/jít ? Na pár kilometrů dlouhou cyklostezku plnou bruslařů apod. mě nikdo nedostane (tedy ne abych tam jezdil jak trotlík tam a zpátky), na silnicích je nuda a navíc si člověk musí hlídat záda kvůli autům. To je jako kdyby jsi řekl, že se pěší horské tůry můžou vlastně provozovat několikerým vyšlápnutím panelákového schodiště s krosnou na zádech a pak se můžou všichni pokochat doma fotkami hor na internetu ;o)))))
Presne tak, kde uz jinde sportovat, nez v prirode?
Da se i jinde, ale v prirode je to proste nej. Na druhou stranu pochopitelne pri respektovani urcitych pravidel, ale taky nevidim rozdil mezi tim, jestli je "prirodnejsi" cyklista nebo chodec.
Cyklista jenom projede, chodec se zdrzuje na urcitym useku delsi dobu, je hlucnejsi, casteji nerespektuje pohyb po stezkach nebo cestach, nosi a nechava v lese casteji vic veci a navic z nej i vic veci vynasi. Ja bych byl pro zakaz pesi turistiky, at si lidi pestuji zampiony mezi panelakama :o)
Vyrůstal jsem u šachty nedaleko od Kladna. Šachetní odval (halda) byl rájem pro naše klukovské hry. Zkoušeli jsme tam mopedy i Pionýry - co se dá vyject a co už ne (nebo jenom někdo). Léta plynula - teď se tam prohání mládenci na endurech a kroskách. A najednou, kde se vzal, tu se vzal - ochránce přírody. Asi na něj nezbyl lepší post a tak z "jizvy na tváři krajiny" udělal svůj rajón. A začal motorkářům znepříjemňovat život. Až do doby, než tam někdo zašel prozkoumat, co to tam vlastně roste. Objevil tam rostliny, které rostou jen tam na mrtvé půdě odvalu a navíc zjistil, že té kytce prospívá, když se "hlína" nakypřuje průjezdem motorek. Motorkáři přestali být omezováni a šachetní odvaly byly vzaty na milost jako plnohodnotná součást přírody.
Jinak k možné kolizi s pěšími turisty - v současnosti je to převážně starší člověk, chodící raději po upravených cestách, ve zvláštní oblibě mácyklostezky, na kterých se houfuje a činí je neprůjezdnými ...
Jureňa dodal, že štátny podnik Štátne lesy je podnikateľský subjekt a vybudovanie jedného hektára lesa stojí od 50- do 100-tisíc korún.
To je neuveritelne! To bude asi niekde na Marse! U nas nemusel lesy nikto budovat, aj babka vravela,ze vzdy to rastlo samo! Az ked Statne lesy zacali robit holoruby tak bolo treba aj vysadzat nove stromceky.
Ale zisk z predaja dreva z jedneho hektara lesa je podla pana ministra asi nulovy.
Inac trochu mi v tejto suvislosti pride smiesne, ked tu na diskusii inde citam, ze v cechach su kampane napr. proti Lidlu, lebo vyrubal par stromov koli nejakej novej predajni.
Bojkotovat Statne lesy nikoho nenapadne?
Ked budem zhanat novy nabytok, asi bude z plastu...
Na co jsou zákony na papíře,když s e v lese kolem přežene skupinka na kroskách,a nikdo nemá sílu ani chuť s tím něco dělat.Popřípadě v zimě na sněžných skůtrech.
Nedávno proběhlo tiskem, že na pěšáka na naučné stezce spadl strom a on se chce soudit se zřizovatelem. Víc takovýchhle případů a majitelé lesa si vynutí zákaz vstupu. Nebudou totiž vůbec zvědaví na vymáhání náhrady od podobných existencí, které se neumí v lese chovat a způsobí si zrovna v jejich lese zranění..
...kdyby se totiz umel chovat tak by na nej zadnej strom nespad. Ty stromy jsou na to nauceny a hned to trestaj rizenym samopadem...
No, tady až tak nesouhlasím. Existují výjimky a ti, kteří je zakusili ti to už nevsvětlí. Bohužel...
nj, ale v cizine.... Tady k takovymto diskuzim dojit nemuze
Myslím že člověk jako takový v dnešní civilizované podobě už dlouho NENÍ součástí přírody. Sám se z ní vydělil a přestal se jako součást přírody chovat. Pokud jsem totiž něčeho součástí, nesnažím se s tím bojovat a za každou cenuto zničiti, ale žiju s tím v souladu. Takže odpověď na tvou otázku v nadpisu je jasná. Není. S byciklem jako bez byciklu. Bohužel :o(
Jinak ale nechápu proč zakázat vjezd do lesa či omezit ho jen na pár značených cest. Ještě tak v NP, ale i tam se mi to chápe těžko. Ale asi jsme bohužel takovýá sběř, že nebýt toho, tak zničíme i ten zbytek toho co zůstává.
Jezdit ale mimo cesty a dělat si z lesa závodiště pro cyklokoros s vydřenejma cestama od plášťů se mi tedy taky nezdá, přestože je to prd v porovnání s tím, jaký oraniště dokážou vytvořit "lidé" na kroskách. To máme v lese taky dost a vždycky mi to dost hne žlučí.
dávám hlas
nehlasuju, clovek je porad soucasti prirody at se proti stavi jak chce. ona se bez nej obejde, ale on ne
Asi si nenavyberáme, na cestách nás ohrozujú autá (nutno podotknúť, že našťastie nie všetky, sú aj ohľaduplní vodiči), z lesa nás vytláčajú asi budeme musieť jazdiť po potokoch, to im zatiaľ nevadí.
Takže ty znečišťuješ potoky mazáním? Máš utrum i s potokama!!!
ani Jezis, co chodil po vode by to dneska nemel jednoduchy. Hned by mu dali utrum :-)