zdravím příznivce mnou právě oběveného fenoménu lehokol.
chtěl bych poprosit o rady při stavbě lehokola na dálku (wien -milan-bern-amsterdam-praha).
Beru všechno-rady,plány,výkresy,zkušenosti...........
I zkušenosti a rady z cest.
předem děkuji Michael
[email protected]
737444583
nic, chlape, nevymejšlej, to už udělalali / a líp/ jiný. mám Azubáka 5 a je to vyřešený. Prostě vezmi v potaz, že nic lepšího nevymyslíš a sezona je za dveřma. jestli nemáš prachy, tak se na to vykašli a jezdi na klasice - jde Ti přece o to pohnout hýžděma, ne? já jsem si AZUBku koupil v 48-ti a NIC podsta´tnýho mi neuteklo. věnuj se svý psychice a jestli jsi opravdu v pr...li s prachama, tak zveřejni číslo účtu a já Ti pošlu pár stovek. nedělám si z Tebe srandu, akorát Ti chci ušetřizt čas, kterýho nemá žádnej z nás na rozdávání.
Asi budu zas vypadat jako reklama na Azub, ale ono je to fakt nejjednodušší. Mám ověřeno, že stavba trvá dlouho. Pokud máš čas celý den a opravdu se do toho vrhneš jako by to bylo tvoje zaměstnání, možná to zvládneš za tři měsíce. Pravděpodobně ale ne. Spíš počítej půl roku na nějaký jednoduchý bastl co se kvalitou svezení nebude moc podobat továrním mašinám.
Doporučuju koupit hotový stroj. Je jedno jestli to bude ojetý nebo nový Azub, ojetý homebuild nebo cokoliv jiného, pokud chceš jezdit ještě tuhle sezńu, potřebuješ minimálně koupit hotový rám.
Pokud máš nějakou možnost, dá se zkusit štěstí na konci dubna na Spezi v Německu v Germersheimu. Před hlavní halou je vždycky zepár zaparkovaných kol na prodej, jetých továrních i homebuildů. Loni jsem tam viděl Optimu Orca nebo Condor (podobné trochu Azubu Max, ne tolik terénní) tuším za 599EUR ve skvělém stavu a podobně.
Jirko nemusíš vyzerať ako reklama na Azub, ale máš pravdu. Michael ja som postavil už niekolko rámov a menej ako 3-4 mesiace to nebolo nikdy, ak chceš aby to dobre jazdilo a aj trochu vyzeralo. Naviac som vzdy musel robiť materiálové a technologické kompromisy. Chcel som stavať rám z Cr-Mo plechu, alebo trubiek a hla obrovský problém zohnať taký materiál v malom množstve. Použil som ocel rady 11 a další problém, plechy hrúbky 1mm išli zvárať iba upravenou argónovou zváračkou, aj to zvladol len zvarač, ktorý mal skúsenosti /varil potrubné rozvody pri stavbe atómky/. Môžeš použiť hrubšie trubky ale bude to neumerne tažké. Ak chceš niečo kvalitné a na dlhú dobu kup bud nový, alebo ojazdený profesionalne vyrobeny bicykel. Prípadne kup rámový set, ostroj ho sám a budeš mať pocit, že si ho postavil sám.
Tři měsíce je hooodně přehnané! Mě to zabralo zhruba vánoční svátky + cca měsíc příprav. Dnes už vím že kdybych chtěl dělat druhé identické kolo, zvládnu to mnohem rychleji.
Podotýkám že jsem stavěl jednoduchý neodpružený stroj, něco jako Ninkův železňák.
Asi se to dá i rychleji, koneckonců jsem četl o Python lowraceru postaveném za víkend. Ale pokud jde o kolo na takovou dálkovou cestu, tam už bych si dal trochu záležet a to by trvalo. A taky je pravda, ža první trvá nejdéle.
jasné že sa dá postaviť aj za víkend, ale musíš mať materiál a stroje pripravené. ked budem stavat plečku tak mi stačí zvaračka, karbobruska a halda lešenárskych trubiek. Tu je výpočet strojov, ktoré som k stavbe svojho posledného stroja potreboval: CNC laserová vypalovačka, ohraňovací lis, upravená argónová zváračka na tenké plechy/1 mm/, NC vyvrtávačka, acetylénová zvaračka, prípravky na dodržanie uhlov a rovín, spústu ručného náradia/pilka, pilníky, vrtačka, a iné/. Postaviť si vlastný stroj je ten najlepší pocit, ale pokial to nemá byť urobené poriadne, je to len sklamanie a vyhodené peniaze. Ja už lehokolo stavať nebudem, radšej si kúpim rám, ale človeku to nedá ešte chcem postaviť trojkolku a už si dám pokoj.
inak pokial chodíš do roboty, máš rodinu, k tomu zhánaš material, z kazdým zváraním musíš niekam utekať, prispôsobovať sa chlapovi čo obsluhuje lis pretože ked to neurobí nepohneš sa dalej, tak chcem vidieť ako to stihneš za 3 mesiace. netvrdím ale že to niekto nezvládne skôr
Mě stačí studium na vysoké škole abych se do tří měsíců nevešel. O prázdninách se mi povedlo postavit asi tak půl handbiku za cca 2,5 měsíce, pak začal semestr a šlo to do háje. Jednou za týden trocha práce večer nebo sobotní odpoledne a vleče se to do teď, přestože jsem si jednu chvíli myslel, že to budu mět koncem září nebo začátkem října.
První věc co jsme stavěli byla naša dřevěná tříkolka. Jednak to byl první stroj a jednak jsme právě vždycky něco zadali zámečníkovi a čekali šest týdnů, takže nakonec to trvalo rok a půl. A závěsy předních kol mají ještě kus cesty k dokonalosti, dřív nebo později je vyměníme za lepší - nenechám si do toho kecat od zámečníků a donutím je udělat to po mým.
Tři měsíce jsem napsal co si tak jako umím představit jako minimum, kdyby se do toho člověk fakt vrhnul celodenně na těch 90 dnů.
Psal jsem si s Jarmesem a on mi k hodinam napsal nasledujici: "Tak jsem psal hodiny u toho třetího a nechá se to zmáknout každopádně do 30hod.Kdyby mi bylo 40 tak asi polovinu."
Předpokládám, že jde o čistý čas výroby, jak psal mozimy o kousek výš? Když je všechno už nachystané, kolo vymyšlené, postup vyzkoušený na předchozích dvou? To by tak nějak mohlo být, těch 30 hodin. Plánování a hlavně shánění materiálu sežere myslím i několikanásobek tohoto času, a pokud člověk dělá první nebo jediný stroj, čekal bych dvojnásobek i na samotnou výrobu. Každopádně je zajímavé slyšet číslo od někoho, kdo si to psal podle hodin.
Mimochodem jedno laminátové sedlo z připravené vyčištěné formy potřebuje 8 hodin čistého času práce a třikrát 12 hodin tvrdnutí pryskyřice před dalším krokem. Počítám samotný laminát, bez výroby potahu a úchytů k rámu. A to už jsem jich dělal 6, jeden prototyp, 4 běžné kusy a jeden z experimentálního materiálu (pro ninka a s ninkem). A rychleji už to prostě nejde.
Ano, ale sedlo nemusíš vyrábět, můžeš ho objednat třeba v Polsku:
http://poziome.webpark.pl/
nebo u Azubu.
Jasně, ale takový co by vážilo 650g a krom té práce stálo jen pár stovek si nikde objednat nemůžu:-).
Nemyslel jsem tím, že při stavbě lehokola se musí počítat s osmi hodinama na sedlo, to vůbec ne, opravdu stačí koupit hotové, pokud člověk nemá speciální požadavky (tělesné nebo staví závodničku nebo podobně). Bylo to jen pro ilustraci, kolik času stojí taková na první pohled jednoduchá věc, jako kus chytře tvarovaného laminátu. Mockrát jsem slyšel "kus plastu a Azub za to chce tři tisíce", přitom kdybych to svoje (s horší povrchovou úpravou) měl vyrábět na živnostňák a započíst všechny náklady, míň než tři tisíce bych chtít nemohl. To sedadlo je moc pěkný příklad na tvorbu ceny, ono to na něm opravdu není moc vidět.
Už se opakuju, ale i po dnešní podařený vyjížďce k větrné elektrárně u Drahan / Prostějov/ prohlašuju - azub je prostě vychytanej a každá jízda je pro mne radostí. Fakt, že se tomu firma věnuje již několik let je prostě neodiskutovatelný a myslet si, že to někdo zmákne líp za víkend je , slušně řečeno, ptákovina. Jasně přesunovat se od někud někam můžu i na Ukrajině, pít můžu Lahváče za dvě kačky a k tomu si opíct kabanos ze sojový mouky, ale já už ve svejch téměř padesáti na todle nemám čas a proto děkuju příznivýmu OSUDU, že mi poskytnul finace na nákup stroje, ke kterýmu nemám co dodat /kromě maziva/.
Jo, za svou osobu se pod to můžu podepsat! (tedy já bych k němu chtěl dodat ještě hdry o rohloffa:o) )
Na druhou stranu spoustu lidí něco vyvíjet, vyrábět a vylepšovat prostě baví. Tihle lidé také posunují pokrok kupředu. Koneckonců Aleš s zubem začínal úplně stejně :o)