Azub Max a brašny na přední odpruženou vidli. Je to reálný a už to někdo vyzkoušel ? Moc se mi nelíbí představa, že naložím všechno pod a za sedadlo.
Už někdo zkoušel brašny na jakékoliv odpružené vidli? Pokud to jde, tak proč ne na Maxu, pedalbox by měl být mimo, takže zavazet by mohly jen při dávání nohy na zem při zastavování, a to jen trochu. Každopádně takové brašny na vidlici toho asi zas tak moc neuvezou co se týče hmotnosti. Ačkoliv se chování kola trochu změní, není problém vézt celý náklad vzadu.
Zkoušel jsem i dvacet pět kilo a celkem to ušlo. Problém byl jen v tom, že hmotnost kola s nákladem byla asi 70% mojí hmotnosti, protože su dost lehkej. Ale pokud se těžký věci dají co nejvíc dopředu a dolů, není problém mít náklad jen za a pod sedlem.
Já mám Azub 4 a přední nosič na odpružené vidli jsem si po spolupráci s firmou Sport Arsenal sám předělal na Azub 4 s přední odpruženou vidlí. Jde to. A relativně levně a snadno. Co se týče nosiče na přední vidli u Maxu, dá se použít bez problémů, protože velikost vidle je standardní jako na běžných kolech. Doporučuji nosič Sport Arsenal Art 204 - je to letošní novinka. Funguje i se spodním řízením při správné výšce umístění na přední vidli. A dá se naložit docela dost - 10 kg. Táhlo to i dle vyjádření Azubu snese - už to v AZUBu testovali. Ale nejde ani tak o celkové množství nákladu, ale jeho rozložení a vyvážení lehokola - předek versus zadek. Po dotazu k firmě AZUB mi bylo sděleno, že tuto možnost záměrně nenabízí, protože se jim řešení nosiče na přední vidli nezdá 100%. Při sundavání nohou prý brašny překáží v oblasti tam, kam člověk nohy běžně dává při zastavení - tj. vedle přední vidle. Já tento problém zatím neznám a netrpím jím. Takže mně nosič funguje a problém rozložení váhy mám vyřešen. Azub prý vymýšlí nový nosič pod sedlo místo nosiče na přední vidli.Což ovšem neřeší až tak to rozložení váhy, které jsi měl asi namysli.
Zajímavé, netušil jsem, že to jde tak snadno.
Osobně bych volil spíš ten pod sedlo, ale je to každého vlastní volba. Důvod mám v umístění zátěže na odpruženou část kola i v tom zastavování - noze na zem.
Zkoušel jsem dvojbrašnu Sport Arsenal přehozenou tím spojovacím látkovým dílem přes rám 4ky pod sedlem, vyztužená záda brašny ležela zboku na vidlici a háčky se zahákly za oka vzadu na vidlici. Fungovalo to skvelě a rozložení váhy bylo excelentní, v řízení nebyl cítit rozdíl oproti kolu s minimální zátěží vzadu nahoře na nosiči. Akorát to samozřejmě přidá čelní plochu.
Jak se bude chovat deset kilo na přední vidlici, to nevím, dost to změní setrvačnou hmotnost se kterou je potřeba pohnout při prudším zatočení. Ale nezkoušel jsem to. Už jsi tam někdy měl těch 10kg?
větší setrvačnosti přední stavby kola v souvislosti s prudším zatočením bych se po zkušenostech s podobně naloženým horákem (na kterým jsem takto jezdil i v terénu) nebál. S naloženým kolem nebudeš většinou dělat nějaký psí kusy abys musel prudce mávat řidítkama. Je to samozřejmě poznat, ale dá se na to zvyknout.
Hmotnost na neodpružené části kola je podle mě větší problém.
Zatím jsem to projížděl jen lehce, protože i nosič je relativně nový výrobek. Kolo mám také krátce. Naložené jsem to měl asi do poloviny přípustné zátěže. Zkoušel jsem i různý objem - tzn. šíři brašen. Ideální je to poloviční zatížení a poloviční objem - nevadí to vůbec nijak právě při sundavání nohou. Výhodou tohoto nosiče je možnost dvojnásobného stažení objemu brašen přídavnými pásky nejen na brašnách ale i pásky přiloženými k nosiči. Ostatně, já jsem do celé úpravy šel původně a hlavně s tím, že mi jde v brašnách vpředu hlavně o to převážet zde drobnější a lehčí věci - tedy vlastně o jakési doplňkové brašny.Tedy převážet zde věci, které člověk obvykle vytahuje až odněkud odspodu, když je najednou potřebuje. Nemuset se tak přehrabovat v objemných zadních brašnách AZUB, kde člověk často hned nevzpomene, kam to či ono vlastně dal. Tzn. např. svačinu, mapu, pláštěnku, drobné nářadí či náhradní duše, složené náhradní pláště, fot´ák apod. To, že jde převážet i těžší náklad a že to táhlo snese, jsem se dozvěděl až po mé úpravě od samotného AZUBu dodatečně. Takže tuto záležitost a styl jízdy s plně naloženými brašnami podrobím osobnímu testování po zahájení častějších jarních jízd. O zkušenosti se samozřejmě rád podělím:-)
Kdysi dávno jsem na trekovým kole měl nosič vpředu a pamatuju si, že ta přídavná hmota spojená s řízením mi byla protivná, tak proto ta obava. Ale vypadá to, že to máš vyzkoušený a funguje to. Kdo ví, možná mě to jednou potká taky.
Ahoj sice na lehokole nejezdim ... ale vim ze na odpruzenou predni vidlu jde nahodit nosic, bylo to na nakole reseno tak rok a pul zpatky, resenim bylo uchyceni postranneho nosice od Sp. arsenalu (rozrezaneho)prez silonove bloky k noham vidlice.
Jak je psano vyse pry by to i melo vydrzet rizeni.
no a na Jirku bych mel asi dotaz - zda si ysli ze se bude dat dobre balancovat s pridavnou setrvacnou hmotou na prednim kole, zda se stihne "kmitat". Ty sily na riditkach u vepredu nalozene klasiky jsou opravdu citit, zejmena kdyz to kolo vylozis....
nejsem sice Jirka, ale na ležáku taky jezdím. Zkušenej lehojezdec nebalancuje řidítkama o nic divočeji, než zkušený stojojezdec. Nedávno jsem kdesi vyhrabal jakejsi starej film, kde jsem zachycen, jak se učím jezdit na kole - taky jsem při jízdě rovně točil řidítkama ze strany na stranu jak filmový řidič auta volantem - úplně stejně, jak když se někdo učí jezdit na lehokole.
Když dnes jedu na ležáku, připadá mi, že řidítkama vůbec netočím, v podstatě je ani nedržím, jen mám o ně opřené ruce a velmi jemně dolaďuji směr jízdy.
Martis se bavil se mnou ohledne brasen na predni vidli. Nevim, zda jsem nekdy tvrdil, ze tahlo to vydrzi. Urcite dostava mnohem vetsi zaber, zvlaste pri prudkem manevrovani pri male rychlosti. Ja to zkousel na lehotandemu i na Maxovi a slo to. Rozdil je vsak mezi Azub 4 nebo 5, ktery ma Martis a mezi Maxem, kde se sedi mnohem vyse, tudiz nemate tolik mista kam dat nohy. U petky ci ctverky je to asi dost v poho, Max je ale o poznani jiny. Ted bude AZUB sponzorovat slovinku Mariju Kozin, ktera je momentalne po 17.000 km na klasickem kole v Pekingu a pojede domu na Azub 5. Solo. Take jsme zvazovali brasny na predni vidli, ale zavrhli jsme to. Delame pro ni specialni expedicni nosic, ktery bude i v nabidce azubu pro rok 2007 a mel by byt na dve sady klasickych brasen. Vaha by pritom mela byt hodne vpredu a hodne nizko. Navic lze vzit jeste jakoukoliv vhodnou brasnu na riditka a pridelat ji na riditka pod kolo. Toz tak...
Martis se bavil se mnou ohledne brasen na predni vidli. Nevim, zda jsem nekdy tvrdil, ze tahlo to vydrzi. Urcite dostava mnohem vetsi zaber, zvlaste pri prudkem manevrovani pri male rychlosti. Ja to zkousel na lehotandemu i na Maxovi a slo to. Rozdil je vsak mezi Azub 4 nebo 5, ktery ma Martis a mezi Maxem, kde se sedi mnohem vyse, tudiz nemate tolik mista kam dat nohy. U petky ci ctverky je to asi dost v poho, Max je ale o poznani jiny. Ted bude AZUB sponzorovat slovinku Mariju Kozin, ktera je momentalne po 17.000 km na klasickem kole v Pekingu a pojede domu na Azub 5. Solo. Take jsme zvazovali brasny na predni vidli, ale zavrhli jsme to. Delame pro ni specialni expedicni nosic, ktery bude i v nabidce azubu pro rok 2007 a mel by byt na dve sady klasickych brasen. Vaha by pritom mela byt hodne vpredu a hodne nizko. Navic lze vzit jeste jakoukoliv vhodnou brasnu na riditka a pridelat ji na riditka pod kolo. Toz tak...
Pro doplnění pana Gally, zde ještě lehká citace jeho odpovědi mně ze dne15.02.2007 - Cituji :"Dobry den,
tento zpusob pripevneni nosice uz jsem nekolikrat pouzil behem svych
dalkovych expedic. Da se do nej nalozit pomerne velke mnozstvi nakladu, ale
clovek uz to na lehokole musi opravdu umet.Navic pri zastavovani musite dat
nohy hodne daleko od sebe, aby brasny nezavazely, coz normalne neni problem,
ale v krizovych momentech uz jsem parkrat mel namale. Proto jsem uz tento
zpusob minuly rok do Albanie nebral a radeji pouzil zase vozik. Jednu velkou
vyhodu, ale brasny vpredu maji. Pri sjezdech se na ne daji polozit nohy, ale
zase bych doporucoval opatrne, pokud nepolozite obe naraz a stejnou silou,
jdete k zemi.
Vice fotek a info na www.eh-adventures.com
V kazdem pripade dekujeme za odezvu, budeme radi, za jakekoliv dalsi napady
a hlavne fotografie z pouzivani.
Preji krasny den,
Honza Galla
AZUB BIKE
" Konec citátu. Doufám ,že se neurazí, ale já z toho jasně pochopil, že táhlo lehokola to tedy snese, dokonce ještě zatížené + obě nohy :-) Tož tak....
"člověk to musí na lehokole opravdu umět" tedy řidítkama divoce nemává tedy táhlo je namáháno méně.
Na tomto místě si nemohu odpustit dodat, že mně se mechanismus řízení několikrát přerušil (2x prasklý umělohmotný čep, 2x prasklý plech u řidítek, 2x zlomené táhlo - z toho jednou na předváděcím kole azubu, které možná mělo už ledacos za sebou:-) ). Ale na druhé straně musím konstatovat, že všechny tyto části už nyní azub dělá lépe (z lepších materiálů: kovové čepy místo plastových a ocelové plechy namísto hliníkových, rovné táhlo namísto původního ohýbaného atd.). Nevím do jaké míry je spolehlivé současné originální azubové řešení (vypadá celkem bytelně) - já jsem to vyřešil nekompromisně tlustým ocelovým plechem uchyceným přímo na trubku řidítek, viz
http://phantom-on-wheels.borec.cz/max-steering/
Taky má možná nový max trochu jinou geometrii táhla než můj starý? To nevím.
Tož tak....:-)Já tam mám celkem bytelné ocelové táhlo. Žádné plastové lůžko (kloub) a vpředu úchyt bytélná hliníková patice a vzadu je to nějaký kovový plochý úchyt s otvory pro možnost regulace. Myslím, že to bude ta ocel. Je to černě nalakované , takže přesně neřeknu a chemický rozbor jsem skutečně nedělal:-). Ale musím se znovu opakovat, že přední brašny a nosič na přední vidli jsem zvolil jako doplňkové pro lehčí věci, aby byly hned po ruce a jako lehkou protiváhu zadního expedičního nosiče s velkou nosností.Ne jako expediční nosič s vysokou nosností. Ostatně max. předepsaná nosnost tohoto nosiče je dle výrobce max. 10 Kg. Já myslím , že se budu pohybovat tak někde v polovině této max. nosnosti.
Tož tak....:-)Já tam mám celkem bytelné ocelové táhlo. Žádné plastové lůžko (kloub) a vpředu úchyt bytélná hliníková patice a vzadu je to nějaký kovový plochý úchyt s otvory pro možnost regulace. Myslím, že to bude ta ocel. Je to černě nalakované , takže přesně neřeknu a chemický rozbor jsem skutečně nedělal:-). Ale musím se znovu opakovat, že přední brašny a nosič na přední vidli jsem zvolil jako doplňkové pro lehčí věci, aby byly hned po ruce a jako lehkou protiváhu zadního expedičního nosiče s velkou nosností.Ne jako expediční nosič s vysokou nosností. Ostatně max. předepsaná nosnost tohoto nosiče je dle výrobce max. 10 Kg. Já myslím , že se budu pohybovat tak někde v polovině této max. nosnosti.
A já si zase neodpustím dodat, jako obvykle, že neznám žádného dalšího takhle úspěšného likvidátora spodního řízení. Mě se akorát jednou vytrhlo táhlo z toho plastového kloubu když mě sejmul náklaďák, sám jsem to nikdy nedokázal a ani o nikom nevím. Nicméně viděl jsem co seš v lese ochotný jet jak, a to opravdu nedělám často, plus větší přední kolo zvětšuje zátěž mechanismu. To jen aby někdo nový nedostal dojem, že to nic nevydrží.
je pravda, že jezdím běžně i po schodech a tak (ale nijak záměrně se v tom zase nevyžívám, většinou jezdím normálně po silncích), ale když mi něco prasklo, tak to bylo většinou na rovném asfaltu při jízdě přímo:-) asi únava materiálu..