Co byste vzali za vidlici na XC v cenové kategorii kolem 5-6 tisíc. Co nejlepší poměr cena/výkon. a taky jestli byste vzali pružinu nebo vzduch, kdyz vazim 55 a chci aby mi vydrzela a porostu a budu vazit cim dal vic. A taky aby to nebylo nic hodne slozityho na servis.
Na 55 kg by byla asi lepsi pruzina, kvuli citlivejsimu nastupu pruzeni, i kdyz dnesni vzduchovky treba s negativni vzduchovou komorou tenhle rozdil docela uspesne smazavaji, ale zase budou bohuzel cenove o neco vys. Naopak kdybys sel do vzduchovyho pruzeni, tak pri vyhledu, ze jeste porostes a zesilis muzes u tohoto systemu snadno menit nastaveni vidlice jejim pouhym natlakovanim (na rozdil od pruzinovek, kde asi budes muset menit cely pruziny).
U poradny vidlice s obcasnou navstevou servisu asi bohuzel pocitat budes muset, teda pokud nechces investovat do specialniho naradi, travit hodiny nad servisnima priruckama a riskovat, ze se neco muze podelat :o)
Divam se ted treba na tuhle http://www.kupkolo.cz/product_info.php?cPath=84... S vidlama v tehle kategorii teda zkusenosti skoro nemam, ale RochShox vubec prisel uz od r. 2006 s hodne slusnou kvalitou za rozumnou cenu, takze ve vyprodejich se toho da najit docela hodne. I kdyz uz je to koukam zase o tisicovku vic, nez jsi za to chtel dat :o(
S tvojí váhou bych vzal pružinu, bude to pohodlnější a líp to bude žehlit. A mimochodem ten Recon už není, jsem se ptal :-(
A ještě mě napadá, že v takové ceně bych kontaktoval Milana. Prodá ti vytuněnou XC PRO a budeš si libovat, teda alespoň to říkali ti co je mají :-)
A pujde to pak casem lehce upravovat na rostouci vahu jezdce?
XC Pro je myslím vzduchovka. Vím, že si teď trochu protiřečím, ale v tomhle případě zřejmě dobrá, alespoň jak se říká, ale to by chtělo, aby Milan napsal, dost často tady přispívá, tak počkáme :-). Jinak i pružina jde vyměňovat, akorát je to trochu nepraktické.
já jsem se teď spáli na jiném místě a tak se mi tady ani nechtělo reagovat.
XC PRO je samozřejmě vzduch a dokážu ho vyladit tak, že překonává slavné RS. Nejblíže je hlavně váhově srovnatelný k Reconu 1850 g s neseřízlým sloupkem. tahle vidlice je už jenom jedna jediná ve stříbrné barvě a nemá zamykání. Cenově se vejde ovšem bohatě do požadavku.
a k dalším typům. Právě teď mám čerstvě v ruce Epicony, které budou hodně dobré. Nabídnou i zamykání ale proti XC PRO jsou malinko těžší 1950g zato zdvih může být až 140 mm. Funkčně je to velmi povedené už v základu a můžu říct, že je to první typ, který nemá známé problémy s tlumením.Prostor na tuning tam ovšem vidím a to dost velký, je to mazané vazelínou a podle prvních poznatků půjde výrazně vylepšit i nastavení pružiny.
tak jsem se pěkně rozpovídal.
Závěrem Oba typy jsou v cenové relaci požadované a každý vynikne v něčem. Jízdní komfort minimálně na úrovni nejlepších a chválených RS zaručím.
Na bike-fóru jsi měl ověření, na to narážíš?
Né to spálení jsem teď myslel tady se Squixxem.
Thred taky o výběru vidlic.
To ověření jsem vztahoval k tomu, že i tam bylo jasně řečeno jak se má citlivost XC Pro upravené proti Rebě.
Na Bike-fóru je to už dost, řekl bych zkažený. Tam člověk musí vždycky předpokládat, že se najdou rejpalové, kteří si dělají prdel. Stačí, když tam nějaký "velevážený" člověk něco napíše a pak se všichni drží jenom těch jeho slov. Suntoury jsou nenáviděné, Meridy, Authory masovky, které praskají....taky je většina odsuzuje, i když na nich nikdy nejeli.
Vím moc dobře, jak se tvoří tamní odborníci a jak objektivní soudy tam padaj.
Jo, divam se na to, je to vzduchovka. Ale k tomu toho moc nepovim, jak jsem uz uvedl, z vidlama v tehle kategorii moc zkusenosti nemam, ponechme to na zkusenejsich. Jenom bych osobne neco malinko priplatil a koupil radeji origo dobrou a lehkou vidlici v nejake sleve. Kazdopadne se na tuning-test.cz obcas divam, jsou tam zajimavy veci, ze svy pozice tezko muzu takhle videt do oboru jako nekdo, kdo se tim zabyva profesionalne.
Ono je to s tím hodnocením složitější.
Víš jaký vliv má na hodnocení věhlas značky? Obrovský. Vyloženě špatný chod od slavné značky projde u tolika lidí, že by ses divil. Známý a dostatečně prokázaný je případ vzduchových Marzocchi používáno do nedávné doby.
Na hodnocení a správném hodnocení má veliký vliv zkušenost jezdce a teprve někdo, kdo má dostatek zkušeností najednou může začít zjišťovat, že není všechno zlato, co se třpytí.
Vezmu příklad zbožňovaný fOX, který je jak bylo vidět vnímán jako modla. Kdyby ses svezl na takovém FOXu s 80 až 100 mm zdihu, co myslíš že poznáš. V nejlepším případě dobře reagující vidlici na kočičí hlavy a drobné nerovnosti ale především na těch 80 mm zcela propadne proti jakékoliv průměrné vidli s jenom trochu vyšším zdvihem.
Tohle všechno jsou věci, které vidíš a poznáváš jako zkušenější ale lidi co se ptaj a hledaj jednoduchá řešení, ty nerozliší.
Když k tomu vezmu ještě praxi, tak věř, že vím, jak se ve skutečnosti unrtvují vidle nastavením.
Dá mi mnohdy hodně práce přesvědčovat lidi aby ty vidle nepřefukovali, že ta citlivost je správná.
Mnoho lidí se ale stejně snaží přizpůsobit se tomu, na co byli zvyklí.
Prostě chci naznačit, že ta praxe tím stršně zamíchá a je mnohokrát dobré znát toho kterého dotyčného podrobněji aby ses strefil s výkladem, který on přijme.
Takže závěrem, dá se vhodně vybrat a i velmi ušetřit ale chce to vlastní iniciativu a hlavně si ujasnit co chci.
Jenom technická...
Když píšeš, že lidi přefukují. To se jako neřídí doporučeným SAGem ? Nebo máš na mysli negativní komoru ? Nebo dokonce že manuály k vidlicím jsou trochu mimo ?
Teď do Tebe nerejpu, ale ptám se...
tady od Vás neberu cokoliv jako rýpání, tady je zcela jiná atmosféra.
Začnu s Dual airem. Máš tam dvě nastavení a věř mi, už tady začínají problémy. Ono se s tím ve skutečnosti zase moc kouzlit nedá, protože jsi omezen obsahem komor ale i v tom se dá nastavením většinou zkazit.
na to ale nenarážím. Narážím na to, že lidi ůmyslně přefukují a znecitlivují i jednodušší solo air systémy.
Ověřeno, jak sledováním debat, tak a hlavně praxí a dohadování s konkrétními lidmi.
Vztah tabulek a jejich dodržování, to je kapitola sama pro sebe. Právě tabulka může vést k nesmyslnému nastavení a mnohdy se jí věří více, než vlastnímu jízdnímu dojmu. ty vlastní dojmy a zkušenosti totiž velmi chybí.
Tohle neber osobně to musíš vztáhnout na široké spektrum jezdců a tázajících.
Aha. Ono to může být i nepochopením funkce a nebo špatně přeloženým manuálem. Také jsem narazil na nejednoznačné nebo neúplné vysvětlení apod., viz. moje zkušenost s vyndaváním TPC...
Osobně si to neberu ;-) A ani nemohu, na mém Axelovi těch štelovadel zas tolik není abych si to totálně rozhodil ;-) Ikdyž... Až se k Tobě s klukama vypravíme, třeba mne vyvedeš z omylu ;-)))
Ne na Axelovi toho moc na zkažení není.
To doufám ;-)
Kdyžtak jsem si to riziko malinko zredukoval. Lockout vozím buď úplně otevřený nebo občas uzavřený, ačkoli to umí i nastavení komprese. Nějak jsem tu funkci dodnes nepochopil a ani nepoznal rozdíly... Spíš mi to připadá že to pomáhá pružině, že je pak pružení tvrdší...
Jiná věc je tlumení, s tím občas experimentuji, ale pak se zase vrátím do původní, sebou nalezené polohy, kdy mi to připadá nejlepší. Otázkou je jestli to tak opravdu má být ;-)
Nekdy jsou dost mimo. Ja treba podle tabulky ke sve Rebe vazim asi o 10 kg min. Navic uz z podstaty nemuzou byt presny, kazdej jinak sedime a tim posunujeme teziste jinam, dalsi vec ohledne rozlozeni vahy jsou jiny telesny proporce, potom jina geometrie ramu, ruzny systemy u FS, ... :o)
Samozřejmě a do toho se promítá ještě agresivní, či méně agresivní styl.
podle mých zkušeností se ale mnoho lidí zalekne rekce vidlice s vyšším zdvihem a přehustí jí protože se leknou jak se jim třeba v muldě propadne do zdvihu, takže namísto přizpůsobení stylu jízdy se umrtvuje vidlice.
O takovýchhle věcech by se mělo diskutovat a upřesňovat si je.
Souhlas, pochopitelne. I kdyz teda asi budu patrit do te skupiny, co jezdi zdvihy prave do 100 mm a jeste navic s tebou neoblibenym RS :o) . Ale zase mam jasno v tom, na co zrovna svoje kolo mam (nizkozdvihovy XC full s odpovidajicim urcenim, vylozene turistiky si moc neuziju). Takze nemam problemy s tim, ze bych chtel treba SIDa na transalp apod. Je vazne potreba si ujistit, co chce clovek vlastne jezdit, moznosti je fura, jenom ma malokdo moznost srovnani.
Naprosto správně a tady je potřeba si ujasnit.
Ty máš tedy rád vidlice řekněme se strmou charakteristikou. Jsou to takové, co se ti při brždění tolik nepropadají do zdvihu ale které ti u větších překážek s kolem pěkně zacvičí. O žehlení tam už není řeš.
A představ si, že právě na Bike-foru s několika aktivními jedinci jsme objevili, že není reba jako Reba a že to, co oceňuješ ty, najdeš u reby Dual air a s ní těžko využiješ zdvih zcela a bude používat tak 65 mm ve skutečnosti a naproti tomu Reba u turn má zcela jiné nastavení a nabízí spíše to, co popisuju jako vidlice komfortní i pro velké překážky.
Tak vidíš, jeden výrobce, jeden název a už to máme pro dva odlišné typy jezdců.
Byvam i na BF, takze jsem (nejen) tuhle diskuzi sledoval, moc zajimavy. Mam prave Rebu DualAir, na 85 mm, i kdyz po nedavne revizi asi 90 mm :o) No jo, Reba, musim se na to jeste poradne mrknout, jezdim ted skoro porad jenom na silnicce. Tech 85 mm je realnych, i kdyz ne tak casto (linearita), to jenom kdyz jsem cvakl vazne az na doraz, au :o(
Právě o téhle Rebě toho vím docela dost a nastavení které umožní 85 mm zdvihu má jasně velký sag.
Tady je pružinová vidle :
http://www.bagbike.cz/?cmd=189
Je dodně citlivá, na mých 80 kg jsem jí musel natstavit úplně natvrdo. I tak je ale pohodlnější než moje předchozí vzduchová Marzochi.
Přemýšlel jsem o vzduchové RS Tora. Ceny pujdou v prubehu roku dolu.
Tak já bych tady provedl přímé srovnání.
Epicon o kterém tady mluvím je přímým a přesným konkurentem právě téhle Tory.
A jdeme na srovnání.
Váha Epicon 1970g, Tora 2071g
Zdvih Tora 100 mm Epicon vnitřně nastavitelný 100 - 120 - 140 mm
Nohy ocelové 32 mm to mají obě vidlice stejné.
zamykání naprosto stejný systém Epicon má nově naprosto stejnou funkci jako neseřizovatelný motion control a ovládání má i z řídítek.
Vzduchový systém solo air je obdobný u obou.
nastavitelné tlumení odskoku u obou.
je to plně srovnatelné? Jistě, bude to srovnatelné funkcí, tak to rozhodně zaručím.
A to nejlepší nakonec. Cena i v nejlepším provedení s ovládáním z řídítek je na hranici 5000,-
Blbá otázka - je to funkčně lepší než Axel ? ;-) I bez nějakého Tvého dodatečného zásahu ?
Uvažuji časem o upgrade a zatím jsem měl v merku pružinového RS Recona... Jen ta jeho cena se mi moc nelíbí ;-)
Axel do toho nemůžeš vůbec počítat, ta je strašně moc vzdálená, to je kategorie zcela mimo.
bez mého zásahu získáš normálně funkční vidlici ovšem mazanou vazelínou a s nastavením vzduchové pružiny, které není optimální.
Já ostatně nepovažuju za optimálnmí ani nastavení u slavnějších značek a všř mi, že takové zásahy ke zlepšení rozhodně rozeznáš.
Pokud přijedete, tak zrovna epicon bude k dispozici. potřebuješ ho na Véčka?
Začínám z toho mít těžkou depku. Existuje vůbec ještě nějaká vidle do 10 000,- která funguje bez úprav tak jak jí výrobce dodá?
Fungují všechny ale každá má samozřejmě rezervy.
Musíš se smířit s tím, že vývoj jde stále dál a je pořád co zlepčovat.
Myslíš, ža na závodech bys uspěl s třeba s normálním koupeným autem a nebo ho potřebuješ ještě upravit?
A jak by mělo a mohlo být upravené? To budeš spekulovat sám a nebo si to necháš vyladit?
Tak přesně to, co takhle funguje u aut funguje takhle i u těch vidlic.
U těch nejlevnějších přinese rozdíl obrovvský ale poznáš to i u těch dražších. to je celé.
Auta plní účel pro který byla stvořena dobře i bez úprav. U vidlic to zdá se neplatí. Osobáky k závodění používá mnohonásobně méně lidí než MTB vidle. Asi jsem dost naivní, když chci po věcech aby bezchybně sloužily.
Kdepak tobě jenom beru jistotu, že za těmi továrními kousky stojí týmy techniků, kteří vědí nejlépe jak co funguje a kteří ti to naservírovali v tom nejlepším podání aby ti příští rok mohli přinést ještě nšco o chloupek lepšího.
Když opustíš tenhle svůj názor, tak si můžeš novinky příštího a nebo přespříštího roku dopřát již dnes a to dokonce mnohdy za směšné peníze.
Zkusím ti zrekapitulovat. řada vidlic XC PRO je na trhu od roku 2003- nastavení, které jsem u nich použil už tehdy se objevilo až na vidlicích RS a to kupodivu téměř shodné.
V roce 2003 kralovala Marzocchi a její nastavení vzduchových vidlic, teda alepoň podle názoru lidí na fórech. Tohle nastavení je dnes již out a to pro mnoho lidí a v širokém měřítku. Mimojiné dokážu řešit i tohle a řeším celkem úspěšně naladění právě těchto kdysi kultovních vidlic.Samotná firma Marzocchi ovšem k žádnému radikálnímu a lepšímu řešení ( tedy pouze u levných vzduchových vidlic do roku 2006 nesáhla a nepoužila ho.
Mám pokračovat?
Rozhodně ale neber, že chci právě tebe přesvědčovat proto aby siis vybral verzi tuning.
Důležitá je důvěra, kterou máš k výrobku a vidím, že pro tebe je doslova nepřijatelné, že by ti někdo sáhl na tvojí tovární verzi. věř, že se o to nepokusím.
tiše to tu čtu, ani nedutám, jen nesměle špitnu, že bych se rád přidal k účastníkům zájezdu:-)
Samozřejmě použiju tuhle repliku, vítej do klubu :-)
A já se tady zkusím na tohle téma ještě rozpovídat.
To, že ty přeceňované tovární nastavení jsou mnohdy dodávané s různými pružinami a málokdo to rozezná, to je jedna věc. To, že málokdo uvažuje o výměně pružiny je věc další. Případy, kdy extra těžký jezdec odjezdil více než 10 000 km na extra měkké pružině a považoval to za normální jsou zcela běžné a o tomhle je praxe.
Další mylná představa, že vzduchem jde naladit úplně všechno je omyl přímo veliký. Například manitou má u svého vzduchového systému dnes netypické provedení. Nepoužívá v naladění funkci negativní pružiny ale má nad sebou pružinu ocelovou a nad ní má pružinu vzduchovou. To, že se při vyšších tlacích má měnit i tahle pružinka to se ví jen málo. Příklad s takovýmhle uspořádáním pružin uvádím proto, že je jasnější jak to funguje. nastavení vzduchových systémů ostatních jde však provést mnohdy podobně.
A problém s jakýmkoliv i špatně nastaveným systéme? není žádný. Ono to totiž vždycky nějak pruží ať to nastavíte jakkoliv. Že by to moho podávat ještě lepší výkon? Jak to zjistit? No porovnáváním. Ale to se jaksi nekonná.
Také chybí vlastně představa v čem a jak by to jako mělo být lepší. Tohle jsou právě ta setkání, kdy se tohle může řešit. Mluvením se nikdo nepřesvědčí.
Teď k tomu přidám zase praktické poznatky.
Kdo měl vidlici a jezdil na ní a následně vyzkoušel ty zavrhované tuningové zásahy, tak ten výsledek poznal a to velmi výrazně. Po vyzkoušení dokonce dokázal i přesně specifikovat v čem je to lepší. Tahle představa ovšem chyběla zcela před tou úpravou.
A teď ještě jedna perlička. Nikdy jsem neměl problém s lidmi, kteří znali vidlici před a po pokrok a výsledek byl jasný. Nejvíce nedorozumění vznikalo u toho, kdo bral vidlici novou a byl bez zkušeností. tady jsem právě nerážel na ono přehušťování. Ona totiž citlivá a dlouhozdvihová vidlice vyžaduje změnu stylu jízdy a přizpůsobení se. a tady samozřejmě zafunguje pověst a věhlas značky.
Když si někdo koupí třeba onoho vychvalovaného Foxe, tak ví, že si tu citlivost koupil a chyba musí být u něho a musí se tedy správně přizpůsobit on. Problém ovšem nastane tehdy, když nezkušený jezdec má vlastně vidlici, která je sice vyladěná ale je to přeci jenom to, na co každý nadává a je to hlavně levné. Tak v tom případě je chyba jasná a dotyčný má představu, že si musí koupit ten FOX, jinak se to nevyřeší.
Že má vlastně hodně vyřešeno, to bohužel něví. A pošilhává dále po těch šťastnějších, kteří mají ty drahé a správné kousky.
Nechci nikoho přesvědčovat, že jedině já mám pravdu. Mám ale zájem aby se zmatek kolem hodnocení vidlic co nejvíce rozptýlil a začala se oceňovat opravdu funkce a nikoliv jeno název značky. Mnohdy totiž ten majitel správné značky má jenom pocit, že má cosi lepšího.
To, že se o hodnocení nikoliv moje ale všech a v co nejširším měřítku snažím už dlouho, to je snad na mých stránkách vidět. Výklady směřují právě k pochopení co je ve vidlici důležité a jak si to případně sám ověřit,
A ještě aby nezaniklo i původní téma setkání.
Kdo bude mít zájem, tak si sám vyzkouší údržbu své vidle a může se dozvědět i více o systému, který je v jeho vidlici a bude moct porovnat provedení i na vidlici dalšího toufalce, který se do toho pustí s ním současně :-)
Už mne to nepustilo pod ten další příspěvek od tuning-test dnes v 08:47...
Jen takový dotaz, máš dostatek náhradních dílů k těm našim vidlicím ? ;-) Já jen že moje "šikovné" ruce občas dokáží zázraky ;-) Abych potom mohl zase odjet...;-)))
Tak jsem to nemyslel. Jen teď nemám k práci své vidlice vážnější výhrady. Mám Blacka Supel a v něm sadu žlutých pružin na 77 až 86 kg. Sám vážím od 79 do 84 kg podle ročního období. Nastavuji ho více na tvrdo aby se ochotněji vracel. Navíc jsem sehnal original Marzochi olej, tak že s údržbou žádnej problém. Vzpomínám si ale že když jsem jezdil Marzochi byla to fakt hrůza. Nepružila, propadala se a přitom byla dražší než ten Black! Tu bych ti poslal na tuning bez přemýšlení hned. Bohužel (nebo naštěstí) je ale už pryč.
PS : Jmenuje se MOTOREX Semi-Bath a je určený i na Blacka. Zatím to s ním funguje. Je to dobrá volba?
Ty jsi tady clastně popsal tuning,alespoň základ tedy pokud jsi vyměnil pružinu.
Olej je záležitost dost individuální a zase tak obrovské rozdíly v těch kvalitnějších nebývají. Zásanějšíí jsou mazina u vzduchových verzí.
A teď ke tvé zkušenosti s Marzocchi a rozdíl, který jsi poznal. Věřil bys, že i ta Marzocha jde vyladit tak, že bys byl spokojen i po své současné zkušenosti s Blackem? Samozřejmě ho nepřekoná zcel. Marzocha Air nejde vyladit supercitlivě ale jenom dostatečně citlivě. Ale zaručuju ti, že bys byl hodně překvapená. O tomhle právě je Tuning který dělám. A taky ti zaručím, že když si pořídíš stejnou Marzochu jako jsi měl a to v provedení 2006, tak se velkého pokroku nedočkáš. Tohle je to tvé Tovární provedení, kterému se nic nevyrovná a nemá ti na něj nikdo sahat. Tuning není ale jenom o výměně pružiny, některé typy vyžadují i razantnější zásahy a to byl jednoznačně Suntour, který ovšem potom překonal i tu Marzochu.
A teď se vrátím do historie, Suntour, takto vyladěný do podoby nejlepší Reby a při pevnosti 32 mm nohou. Byl vysmíván právě majiteli vidlice, kterou jsi měl a která měla tu správnou tovární značku. A vzhledem k mnoha okolnostem které jsem taky popsal si určitě mnoho majitelů takovýchto Suntourů pomyslelo, že kdyby měli více peněz, tak si tu vysněnou Marzochu MX COMp taky koupí :-)
V současné době začíná převládat vzduch jako pružící médium a jeho provedení se rok od roku zlepšuje. Vše je ovšem vnímáno pouze hesly a vládne mylný názor, že vše se spraví tlakem vzduchu. Je to omyl a prostor pro vývoj, jak se ostatně ukáže je stále velký.
Kdo se tomu věnuje důkladněji, ten si musí shánět podrobnější informace a pro toho mám připraveno vše potřebné, co ho v jeho zájmu posune dále.
Mým hlavním zájmem je aby se rozšiřovaly maximálně znalosti o opravdové kvalitě, a aby si je vytvořili přímo lidi mezi sebou. Můj hlas bude vždy vnímán nikoliv objektivně ale jako vychvalování svého. Přitom jsem nikdy neklamal a nedával falešná hodnocení. Aby se dalo hodnotit bez emocí a ovlivněním značkou jsou vhodné určité společné postupy. Proto mám rád a ocením vždy iniciativu a zájem, který se tady objevil a pramálo se mi budou líbit vstupy založené na nedostatečných znalostech, které ale přesto posuzují.
Tak to jsem netušil že jí vlastně tunim. Já si myslel po zkušenostech se vzduchem že výměna pružiny je obdoba změny nahuštění vzduchové vidle. Proto jsem do toho šel. Je ale pravda že pokud bych nenašel na stránkách dovozce podrobné informace, nikdy by mně nenapadlo že existuje 5 různě tvrdých pružin na jedinej typ vidle. Jinak Marzochi už za modlu do smrti považovat nebudu. Vlastně žádnou značku. Ten tuning je asi nutný.
Dole už mám vyčerpáno a tak poslední odpověď pro tebe.
Výměna pružiny není adekvátní změně huštění. Změnou huětění se pohybuješ jenom v určitém rozsahu, řekněme, jako když ve větším rozsahu předepínáš pružinu. ale zásadnější změny tvrdosti, nebo spíš průběhu se jednoduchým huštěním a změnou tlaku nedosáhne.Tohle bylo přeci naprosto jasné už u té Marzocchi a tam jsi měl navíc moýnost měnit i objem komory množstvím oleje a stejně tam něco vázlo ne?
To už se ale dostáváme k tématu, které jde řešit jedině obrázky a technickými výklady.Tohle zrovna probírám mailem s meriďákem.
Psal jsem už několikrát. Představa, že pouhou změno tlaku se vyřeší vše je mylná.
A to jsme jenom na počátku tuningu. To, co jsi provedl, tedy výměnu pružiny, to je základ ale základ velmi málo v praxi využívaný.
A tohle téma, to je samozřejmě jenom jedna část tuningu. další jsou odpory a nakonec tlumič.
A už dost víc nemá cenu už je to zahlceno pořádně.
Mno, měl bych asi ještě jeden dotaz na Milana, případně Wewe či další, co mají zkušenosti s RS Recon U-Turn (tuším model 351).
Již jsem si docela zvykl na stavitelný zdvih, přivírání komprese či úplné zavření a rád toho využívám.
Potíž mám ale s nastavením odskoku. To je věc, která se prostě nedá dost dobře nastavit před každou částí trasy, a zároveň jsem prostě nepřišel na to, co by pro mě bylo vhodnější permanentně.
Jde o to, že na asfaltu je to jednu, tak stejně vidli buďto přitáhnu, nebo úplně zamknu, případně jedu se zdvihem úplně dole (zvlášť do kopců).
Tam kde si nejsem jist jsou především sjezdy v terénu. Už jsem si párkrát pěkně namlel, ale bylo to vždy tak rychlé, že jsem nepostřehl, kde se stala chyba. Co vím určitě je, že to jezdím se zdvihem vytaženým de facto na max. Jenže co tam v takovém případě mám dát, víc želvu nebo víc zajíce ? Nejde mi o komfort, ale o maximální adhezi předního pláště, zvláště na členitějších, rychlejších a přitom výškově "menších" překážkách.
Důvod proč se ptám je, že mám strach s tímhle experimentovat. Při pomalejší jízdě přes menší překážky (tzn. ani díky laickému testu dle tuning-test stránek) jsem to jakožto jezdec nepoznal, přijde mi že přední sedí pořád, ale ty držkopády tomu nenasvědčují. A testovat to naostro systémem sjíždení stejné trasy s rozdílným nastavením se mi nechce, protože to by znamenalo šanci 1:1 že se zase pěkně vysekám a oprava bude drahá.
Tak moc prosím, poraďte. Laicky mi to přijde, že víc na zajíce to dost kope do rukou, ale při zdvihu 130 to už nemá tendenci (odskakovat), na druhou stranu hodně na želvu to krásně "žehlí", tzn. do rukou to zdaleka tolik nekope, ale zase se má vidle tendeci hodně propadat a mám strach o zákus předního kola v nejaké díře za překážkou. Jakou máte zkušenost vy ?
Ja zdvih na 130 nepouzivam, mozna jen v opravdu velkych sjezdech, ale normalne ne. V terenu se totiz hrozne propada a nekdy je to docela o tlamicku :)
Posledni dobou mam radsi houpacku, takze jezdim na 115. Driv jsem jezdila vsude na 100 a jen obcas to dala na 115. Navic mam docela podhustenou predni pneu (cca 30-35psiku na 85+ kg) a to mi bere male nerovnosti primo plastem.
Ohledne zelvicek a zajicku :) Mam to radsi na stred s troskou zajicka. Rychlejsi navrat by mi cukal riditkama a pri pomalejsim bych mohla jit pres riditka. Proste lehce rychlejsi navrat je moje preference.
Na otestovani si staci vybrat par korenu a nejaky maly hup (neco jako svah v kempu pecka), nemusis hned jezdit slozity a dlouhy usek.
Tak jsem v závěru také zatím skončil ;o)
Drobny poznatek. Pri vymene 2,1" plastu za 2,25" Schwalbe Nobby Nic jsem musela zmenit odskok na rychlejsi. Tyhle plaste jsou trosku vyssi a vic pruzi. Pri starem nastaveni jsem citila neco jako "dvoji postupne pruzeni" a ten pocit mi nedelal moc dobre...
(Mozna bych taky mela vymenit dusi 1,5-1,9 za vetsi :)
tady narážíš buď na začátečnický dotaz, kdy si představuješ nereálné funkce, které nejdou splnit a nebo opravdu a citlivě testuješ a rozlišuješ a dostal jsi se opravdu k čemusi podstatnému, co není běžně známé.
Tlumení musíš mít samozřejmě nastaveno tak aby nekopalo. jestli ale rozlišuješ, ža to sice nekope ale mělo by se to přeci jenom rychleji vracet narazil jsi na požadavek proměnné velikosti útlumu v závislosti na tom, jak byla vidlice stlačena.
bšžné provedení tlumiše i když máš seřizovací kolečko na spodku nohy totiž umožňuje seřízení ale ta díra, kterou seřízuje je po celo dobu zdvihu stále stejná. existují samozřejmě i konstrukce, které mají takzvané nastavení hig speed a low speed komprese. takovéto tlumení ovšem tvá vidlice nemá. S něčím takovým se kupodivu můžeš setkat u tlumení TPC Manitou a samozřejmě u Foxe. Pokud budeme rozebírat toho Axela ukážu ti to na něm. tahle funkce není nijak propagována, protože jí málokdo ocení, A to samozřejmě proto, že nezná, co by měl oceňovat. jestli jsi objevil a poznal právě tohle, tak ti gratuluju. Ověřit si to budeš moci u mě. ne an tom Axelu, ten má jiný zdvih, musí se to ověřovat zase jenom na něčem podobném. Proto se svezeš a budeš porovnávat s mojím Suntourem, já tam tohle provedení mám a vím, co to dělá. zkušenost jsem ale získal hlavně přímým porovnáním následně po sobě jízdou na té samé vidlici se systémem funkčním a odstaveným, tedy původním s jednoduchým otvorem.
Spíše ten začátečnický dotaz, ale rychle se učím a myslím, že mám i slušné pozorovací schopnosti a logické uvažování.
Popsal jsi mi to velmi dobře, díky moc, vůbec jsem netušil že je něco takového možné.
Nevím nakolik přesně je moje očekávání reálné, ale očekával bych, že absolutně ideálním řešením by byl systém, který dokáže útlum proměnlivě měnit v závislosti na tvaru překážky, jenže to by ten systém musel znát váhu kola + jezdce, rychlost, náklon, nahuštění plášťů a k tomu sledovat tvar povrchu, ideálně i před kolem. A k tomu samozřejmě znát požadavek výsledného výstupu, tzn. poměr komfort vs. adheze (alespoň dle mého jsou tyto dva ukazatele někdy souběžné, ale někdy se rozchází). Jenže to už jsme asi v cenové relaci nejpokročilejších aktivních systému v automobilech, o váze nemluvě.
Takže zpátky do reality. To co zmiňuješ bych si tedy představil tak, že se míra útlumu dynamicky mění v závislosti na stlačení vidle. Ale může to fungovat, pokud je ta závislost pouze na míře stlačení a nikoliv na rychlosti stlačení ? Nebo je tam tento parametr také zohledněn ?
Jde mi o to, že i kdyby se vidlice vracela rychleji v případě, že je více stlačena, tak to pořád neřeší můj (dost možná nereálný) požadavek. Když přejedu překážku, která je stejně dlouhá jako ty ostatní, ale vyšší, tak budu chtít aby se mi vidlice rychleji vrátila, jinak už jde mírně "do propadu", tzn. pokud následuje hned další překážka, tak vidle ještě není v pozici SAG a již je opět stlačována, takže ve výsledku dost možná půjde níže než by měla. Nemluvě o tom, že při pomalejším návratu z většího stlačení by adheze nebyla už za první překážkou.
Prostě abych to nějak sesumarizoval. Představa by byla asi taková, že by se vidle vracela zpět s promněnou rychlostí nejen v závislosti na míře stlačení, ale i na tom, jak rychle byla stlačena. Toto by sice nebylo ideální pro nepřirozené překážky (např. nízký obrubník, pokud na něj člověk nevyskočí :o)), ale dle mého by to skvěle fungovalo v přírodě, kde jsou sice překážky hodně rozličné, ale obecně "pravidelnější".
Bohužel s mým Reconem to tedy znamená jen obecné nastavení spíš víc na želvu a při sjezdu v terénu to suplovat vytaženým zdvihem, protože tam se stejně návratu na SAG pomůže výrazným zásedem do zadu a tedy odhlehčením vidle. Na druhou stranu po rovině a tím pádem i v menší rychlosti tolik nevadí případný větší propad vidle vlivem rychle po sobě jdoucích překážek, a pro případ lepšího povrchu se dá eliminovat toto polykání výkonu prostým sešroubováním vidle někam k 80mm, čímž i výrazně ztvrdne.
Je moje poslední domněnka správná ?
Podle me je nastaveni odskoku na vyrazneji pomalou rychlost chyba. Mozna se tak zda jizda pohodlnejsi, protoze zdanlive nekope. Mozna to souvisi i s natlakovanim tve vidlice. Pokud totiz mas vidlici prefouklou, kompenzujes to mozna pomalym odskokem. Tim ale dojde prave k tomu, co se ti nelibi, a to je prave ten pripad, ze se ti vidle nestaci vracet a kazdou prekazku se zanoruje vic a vic, a tim vlastne nasledne tvrdne a prestane plnit funkci. Radsi trochu min vzduchu a rychlejsi odskok, o jakou hodnotu si musis najit sam. Zkus jezdit treba po hodne po sobe nasledujicich prekazkach, po kterych + - jezdis i v okoli, vidle by se nemela ani potapet, ani drncet, ale v idealnim pripade vyzobat nebo zahladit prekazky a pritom se stacit vzdycky vratit i zpet.
Tenhle recon je pruzinovy. Zmenou vysky se tak meni i citlivost vidlice. Rychlost odskoku se tusim nemeni, ale zase zavidi na citlivosti, takze se jakoby meni :)
Idealni je to nastavit na nejakou snesitelnou hodnotu a zdvih nastavovat jen o 1 stupen nahoru a dolu. V krajnich moznostech uz se to chova moc spatne.
Jinak Matyxy. Tobe nevadi, ze pri zdvihu 80 mas sedlo v jine pozici nez pri 130? Ja to teda sakra poznam :)
Já tady řeším extra náročná nastavení a veverka je přitom problému možná blíže.
Možná řešíš a chceš dosáhnout nastavením něco, co možné není. Rychlost bys měl mít nastavenou na co nejrychleší a aby to nekopalo a hotovo a neřešit, zad jedeš po rovině a nebo z kopce. Vhodné by bylo ladit jenom při změně zdvihu, protože ta pružina je jakoby strmější a tedy tvrdší. Tohle bys ale měl řešit jedině v případě, že to nastavení budeš používat dlohodobě. rozhodně né laborovat s každým příležitostným nastavením zdvihu ihned seskočit a ladit i útlum.
Ja jsem ti myslim nick nekomolila...
Všimla ses u mě i více překlepů? Stalo se to i s tvým nickem a omlouvám se ti
Jo, vsimla. Treba standart misto standard nebo psani mezery pred vykricknikem/otaznikem a sem tam drobne preklepy.
Jinak OK :)
řekl bych že podle pravidel je t i d povoleno ale že by se z toho stávala mluvnická diskuze. Překlep je něco jiného, než chyba a takovéhle nachytávání už zavání zcela jiným záměrem
T je sice povoleno ale znamena to vlajka (standarta) :)
Nebudeme to pitvat, pise to tu vic lidi. Stejne jako treba ty mezery pred !.
Ja taky delam preklepy, vetsinou zapomenu pismenko nebo tak neco... ale predpokladam od ostatnich urcitou miru autokorekce, takze to ani neopravuju.
musím reagovat takhle.
pod tebe mě to zas nepustí.
Já píšu a snažím se reagovat rychle. potom to přečtu, tu opravím, tam opravím a občas z toho jsou ve větě masabobštiny, tak jak jsem vstoupil do textu a neopravil vše. tohle považuju za víc zavádějící co do smyslu. Když po sobě potom přeštu ty texty, tak bych opravoval a opravoval.
Tolik ke stylistice, která mě vadí víc a v první řadě.
Mě to ještě nedá, s tím standardem :-)
Mám rád technické disciplíny, která dají odpověď automaticky a to výsledekem funguje - nefunguje.
Tohle v pravidlech, která platí jednou tak a podruhé jinak podle jakéhosi rozhodnutí nenacházím.
Prosím zkus přečíst a správně vyslovit třeba "standardní situace".
Co říkáš, funguje? - nefunguje??
Nevadí ;o)) Stejně ho mám sklopené dopředu, a čím mám vidli níž, tím víc "ležím", takže zadnice vs. sedlo mi subjektivně přijde pořád stejná. Jediný moment, kdy mi to přijde "divné", je když dejme tomu sjedu kopec na 130mm (tzn. stejně je to zanořené díky mé váze) a pak si to chvilku na těch 130 zamknu, protože chci jet vzpřímeně po rovince a kochat se ... tak to potom ano, ale jinak mi to nepřijde.
No ja to citim po delsi dobe (ramcove v desitkach km). Je fakt, ze pri vraceni na vlastovky je to mensi, ale pri rovnych riditkach to bylo fakt znat.
Kdyz kolo zamknu, tak je jakovy vyssi. Obcas je to zajimavy pocit - vzadu to pruzi a predek mi pripada jako sjezdak s pevnou :)
Takže obecně.
Požadavky na odskok vidle jsou celkem jasné a dalo by se říct, že lépe splnitelné než požadavky na kompresní útlum. Expanze by měla nezávisle na stlačení umožnovat co najrychlejší návrat a následné rychlé a účinné zbrždění při jakémkoliv kontaktu s povrchem.
Tohle co je napohled jasné je ale pořádná makačka na vyladěnía nastavení systému. Právě závodní nastavení mají možnosti tohle přizpůsobovat. Ono samozřejmě funguje všechno, tak, jak už jsme na to narazili v předchozích debatách ale když se do toho ponoříš, tak uvidíš těch možností a detailů, které jsou ale určeny a ocení je opravdoví specialisté. Jestli se jím chceš stát, potom se jistě později zhlédneš ve složitých a možnostmi nastavení bohatých systémů. teď tě může uklidnit, ža tyhle systémy si může dnes koupit každý movitější jezdec ale pokud nebude mít tvůj zájem a zkušenosti, tak mu budou nanic.
To jsou takové paradoxy :-)
Díky za radu, budu zkoušet a zkoušet, zatím jsem více méně testoval spíš oba extrémy, ale ten "ideál" bude asi blíže středu.
Tak jako tak, myslím že rozhodně nějaký čas zůstanu o toho Recona, přijde mi to jako solidní vidle a díky široce stavitelnému zdvihu si s tím můžu vychutnat i pěkné sjezdíky, na které bych s nějakou 80mm FOXkou musel být podstatně lepší jezdec.
No a až časem přijde doba na výměnu vidle, tak už snad budu mít víc zkušeností, abych věděl co přesně hledat.
Tak jako tak ještě jednou moc díky za všechny rady, i za tvoje stránky (pečlivě prostudováno) a už se těším na tu návštěvu u tebe.
Moje dalsi vidle je RR :)) A hlavne bude mit poplock.
Já to ještě zdaleka vybrané nemám, je to ještě daleko, ten Recon mi bude sloužit ještě dlouho.
Ale pokud v té době budu mít pořád Avalanche, tak asi něco jako Reba World Cup, pokud bych šel ještě víc do terénu a do nějakého fullíka, tak spíš Pike 454 Air U-Turn.
V cem si myslis, ze je vyhoda Reby WC?
Výhoda de facto žádná. Rozdílů dost. Od materiálu (hliník vs. carbon), přes systém (u-turn vs. dual-air), ale především zdvih -> 100mm vs. 85-115mm. A přiznám se, že jsem si na výhody stavitelného zdvihu zvyknul, zvláště pak u pružiny, kde to má super výhodu v tom, že vidle při snížení zdvihu i lehce "ztvrdne". Ale pokud bych zůstal u HT, tak bych ho chtěl spíš trochu vychrtit, a ten můj Avalanche 19,5 je vzhledem ke geometrii 100mm ideální. 85mm už je dost nízko na terén, to už bych ztratil výhodu "univerzálu".
Tzn. že pokud bych začal jezdít víc "turisticky", aneb spíše po přeci jen lepších cestách a delší štreky, tak bych šel do lehčího osazení a 100mm vidle bez stavitelného zdvihu. Ale kdo ví, možná by na tohle byl lepší nějaký upravený Suntour. Podmínku však mám 32mm nohy, do slabší vidle nejdu, prostě bych jí nevěřil.
No ale pokud budu pokračovat jako doteď, tak to tak do 2 let vidím na fullíka, buďto třeba něco staršího a přestavět, třeba právě s tím Pikem, nebo rovnou nový, a to bych potom asi výměnu vidle stejně neřešil:
http://www.bikecentrum.cz/gt_detail.php?id=1281...
No ja myslel spis Reba ("normalni" Dual Air) proti World Cup. To WC-cko ma sice korunku a krk z karbonu, ale za tuhle okrasu skoro zdvojnasobis cenu svyho kola, aniz bys poznal rozdil ve funkci. Priznam se, ze se mi teda taky hrozne libi :o), ale davat za ni o 500€ vic, nez za verzi co mam... necelych 150 g vahy se da ubrat levneji a i na mistech, kde to ma vetsi vyznam. I bez U-Turn je Reba prestavitelna, vnitrne, pomoci podlozek, a to prave v rozmezi cca 85- 115 mm.
Zapomeňte na své touhy po Rebe, jsem schopen Vám to doložit už dnes grafy, Meriďák ví už své ale nechte se překvapit na návštěvě.
Reba a spol zůstávají už dnes daleko vzadu, jediné konkorenčnís rovnání a to na stejné úrovni je už jenom FOX v nejlepším provedení. To vše nabídne Epicon samozřejmě při vyšší váze za méně než poloviční cenu Reby a nebo ve váze srovnatelné s Rebou ale také již vyšší cenou u typu Axon. Vše je jak požadujete na 32 mm nohách.
Ten rozdíl ve funkci si necháme na zkoušení ale čistě pocitově a na místě můžu říct, že to, co jsem zatím vyzkoušel na všech typech vypadá proti současně dosaženému výsledku čistě pocitově jako mírně přidřené vidlice.
To zní hooooodně zajímavě, už se těším !!!
Touhu po Rebe nemam, uz z toho duvodu, ze jsem uz docela dlouhou dobu jejim spokojenym majitelem. Na ten 85 mm zdvih co jezdim a na druh pouziti zatim netouzim ani po nicem jinym.
Kazdopadne je skoda, ze bydlim tak daleko, ze se nemuzu stavit na "exkurzi" taky :o) , zajima me to, z principu. Kdybych se ohlizel po vyssim zdvihu, urcite bych te kontaktoval, takhle diky.
Odpovím zase tady, dole už nejde.
Tvůj zdvih 85 mm a jistě závodní pojetí, to je kombinace, kderá nemá zase moc variant, ty budeš možná propagovat a vyžadovat takzvané závodní pojetí.
Rád bych aby se i někdo takový jako ty zůčastnil setkání.
Přiznám se, že už teď připravuju nějaké náměty pro jízdní zkoušky a mělo by jít hlavně o upřesňování si mezi sebou, kdo jak to vnímá a co požaduje.
Mám už připravené zkoušky na typy dotazů, které se tu objevily v jiném thredu a to o tom, jak se vidlice zanoří na překážce v malé rychlosti a jestli je to dobře. Pro tebe a tobě podobné by bylo téma, jak citlivá vidlice je vhodná při dnešních systémech zamykání a kolik energie bys mohl ušetřit oddálením únavy, namísto stálého sledování jestli se to zhoupne, nebo ne. U silových závodníků je to oprávněné ale kolikrát se nezávodníci řídí takovýmhle nestavím podle těchto vzorů.
Tohle ber jako témata, ne že nutně takový jsi, jenom jsi mě s tím zdvihem a příspěvkem přišel vhod k tomuhle popisu.
Milane chtěl bych na tebe nasměrovat dotaz. Mám už nějakou dobu 6000,- a vybírám novou vidlici. Jak jistě víš na Bike-foru jsem rozjel thread o tom, jak jsem byl rozhodnutý pro RockShox Tora 318, Solo Air. Ovšem to nevyšlo a já vybírám dál. Moje požadavky jsou vzduch, LO, 100 mm max. zdvih. Pokud možno nižší váhu, ale min. 30 mm nohy. Čepy na V to mít nemusí. Měl bych to na sportovní/závodní ježdění, ale občas taky jedu na výlet s přáteli, tak zase aby to bylo schopné hezky kopírovat terén. Neber to tak, že jsem rozhodnut nějakou vidlici od tebe koupit, jenom sbírám informace pro konečný verdikt.
Já se ti přiznám, že nevím který nick jseš na fóru, tak jsem to nepoznal.
Jak vidíš tady, tak jsem nadšený z Epiconu a kdybys to chtěl ještě pořádně rozebírat, tak klidně na mail. Dokládat můžu i obrázky a grafy.Zaručuju ti, že to bude Bomba, fakt z toho půjde udělat něco opravdu extra.
zatímco jakoukoliv RS jsem rozpohyboval zhruba okolo 10 kg na počátku, tak tohle už jde opravdu a doslova od nuly. Tohle umí zatím jenom Fox a nebo ocelová pružina.
Ještě jsem ve stádiu pokusů a už to vypadá opravdu na to nejlepší, co se ve vzduchu najde.
Takže hádej co ti doporučím a proč?
Odlišnosti od originálu ti doložím na grafu charakteristik, myslím, že to pro tebe nebude žádná novinka ani překvapení.
A ta vidlice co máš na kole na svých stránkách, to je co zač? To video mě právě na tu myšlenku navedlo :-)
To video to je samozřejmě můj předchozí oblíbený kosek a to XC PRO.
Epicon bude ještě lepší, už ti připravuju obrázky a kdyby to bylo možné vložit nechám nahlédnout do toho, jak pokračuje ladění.
Seš hodnej, že se mi tak věnuješ, ale jak jsem psal, zatím sbírám informace, tak to neber nějak 100%. Jinak jak dlouho by trvalo takové vytunění? A ještě mě napadá, měl by si nějaké hezké designové nálepky s tvojí reklamou, že by se ty velké nápisy Epicon nahradily tvými, kde by se to napsalo menším písmem. Je to zvláštní, ale já rád vozím na kole nebo i na dresu reklamy :-) Nějak se mi ty víc popsané věci líbí.
Věnuju se každému u koho vidím jistou odbornost a taky opravdový zájem.
Designové polepy, to je můj velký nedostatek, pořád počítám, že připravím opravdovou a konečnou verzi a když se do toho pustím je to série pokusů a vylepšování, prostě jak ladění:-)
Ladění, jakmile mám hotové a připravené to konečné provedení je záležitostí jednoho dne. A může se potom i přizpůsobit přesně požadavku jezdce, pokud on ví, co přesně chce. Právě proto ty odkazy a nabídky těch grafů charakteristik. To je rozhodující základ, který ti může něco ukízat.
A k funkcím, co požaduješ. tak si představ neseřizovatelný Motin control ovládaný z řídítek. Váhy nižší, než vše, co jsi uvažoval, citlivost samozřejmě taky zdvihy dle přání až do 140 mm a nohy 32 mm. O čem se chceš rozhodovat? :-)
Tak jo, díky moc za informace. Budu o tom určitě přemýšlet, když tak bych se na něco ještě zeptal, příp. už bych se spojil mailem.
Mám to čerstvě a mám teď právě čas, pokud se orientuješ v grafech, tak bys neměl váhat, mail snad znáš.
Zaručím ti překvapení.
Taky už pokračuju skrytě :-)