Ahoj,Chtěl jsem poradit s tím co zvolit.chci si koupit kolo a váhám jestli zvolit verzi s kotoučovkama,nebo norm.brzdama. Kotoučové brzdy- HAYES MX-2XC mechanical disc brake rotor R6 versus Obyč.brzdy TEKTRO linear pull brake.Co mám zvolit,které jsou lepší,kvalitnější
Obecně i konkrétně se to tu řeší dost často. Zkus kouknout do historie. Třeba http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=3226 nebo i jiné. Já osobně bych šel jedině do hydrauliky, ale záleží na každém (hmotnost, styl jízdy, kdy a kde jezdíš, ...).
Hydry - lepší údržba, déle vydrží obložení, ruce nebolí od brždění a brzdný efekt skvělý.
A yeste nekdy dodam "o pul kila lehci" .
Jo, to je fakt, hydry přihodí 2,5 kg na váhu jen to hvízdne :o)))
Tak to chceporadnej tuning:-) To kotouce vic direk, do samotne brzdy taky a jezdit s polovicnima destickama:-)))
Fakt? Moje hydrauliky vazi min nez vecka Shimano XT(Magura Marta).
Ne ze by me to tema nejak moc trapilo, ale tohle tvrzeni zajimave bylo, tak jsem chvili hledal a nasel tohle:
Magura Marta:
predni: 208 g
zadni: 229 g (vcetne pak)
kotouc bez sroubu: 107 g
cena cca 18 000,-
Sh XT:
predni: 228 g
zadni: 228 g
paky: 161 g(par)
cena cca 3200,-
Ale podivejmez se na Deore:
predni: 210 g
zadni: to iste
paky: 170 g (par)
cena cca 1100,-
Zajimave.
Jen pro upřesnění ... váhy Deore a Magury jsou kotouče, Sh XT jsou véčka ? Jestli ano, tak to myslím mluví za vše.
Zajimave jen do te doby, kdy k tem veckum pricteme jeste lanka, bowdeny, koliky do vidlice a do zadni stavby. Tohle jsou taky soucasti brzd, ale k brzdam se nedodavaji a do vahy se nepocitaji, zatimco u hyder se uvadi komplet vaha vc. naplne.
Nepsal jsem to proto, ze bych chtel nekoho ohromit, jake lehke a drahe brzdy mam, ale spis ze jsem se divil, ze nekdo muze napsat, o kolik vic to vazi nez vecka. Nejsem ani gramhonic, ani az takovy marnotratnik :) ty brzdy mam z e-bay a cca za polovinu tebou uvadene castky, puvodni M. Louise putovaly na bike me zeny.
To je pravda, tyto nezanedbatelne polozky nikdo vetsinou neuvadi. Nicmene uz v tom prvnim porovnani - Marty x XT - by to mozna chtelo zmenit na - Marta X nejake lepsii Avidy, protoze Marta patri mezi kotoucovkami IMO k tomu lepsimu. Pak by to opet bylo o necem jinem.
No a ad ta cena, jestli jsi je tam koupil za cca polovinu mnou uvadene castky, pak se da s temer jistotou rici, ze i dalsi veci tam budou o polovinu levnejsi. Tak jako tak, ty Marty budou stat porad zhruba sestkrat tolik co XT vecka.
Ale kazdemu co jeho jest, oba systemy maji sve pro a proti, dukazem budiz, ze i spicka pouziva oba systemy.
PS: A dalsim tematem na pekny flame by mohlo byt, kterych je vic :-)
Zdaleka ne vsechno (a nebo ne porad) na netu vyjde na polovinu toho, co v obchode, skoda. Vecka pouziva i spicka, ale vetsinou jenom lehci vahy (nebo zeny) a spis jen do sucha. Jde opravdu jenom o tu hmotnost, kdyz mistr sveta muze za sucha pouzit vecka, ktera vazi treba jen o 100g. min, nekdy to udela. Ale jinak hydry bezpecne prevazuji, rozdil je ve funkci. A do me :)))
Ja snad blbě vidim. Než jsem pořídil hydry měl jsem SH LX 04. Před výměnou jsem vše přesně zvážil : řadící a brzdové páky+véčka včetně špalíků+lanka s bovdeny+náby+čepy na véčka z rámu a vidlice včetně šroubů. Totéž jsem udělal s naplněnou kotoučovou sadou. Váhu jsem použil Mettler Toledo což je přená váha za 50000 kč s přesností 0,001 gramu (firemní). Výsledek mě samotného překvapil, rozdíl byl pouhých 179 gramů !!! Jestli někdo pozná na svém kole 20 deka rozdíl, tak je buď génius nebo lhář.
Pokud to kolo nemuzes nadzvednout, tak nepoznas mozna ani kilo nebo dve. Ale fyziku osidit nelze. Zrejme proto se vyrobci kol snazi delat sva nejlepsi (nejdrazsi) kola co nejlehci.
Moje kolo váží 11 kg. Pokud neuzvedneš 11 kg měl by ses nad sebou vážně zamyslet.
To jsi nepochopil. Ja to myslel tak, ze pokud nemas moznost to kolo zkusit nadzvednout, tak mozna nepoznas ani kdyby byl mezi dvemi stroji rozdil dve kila. A zamyslet nad sebou se fuckt nehodlam, neosvedcilo se mi to :-)
Tak sorry
Jj, trošku jsem s tou váhou ulítla - to byla váha včetně nové vidlice a nosiče :o)))
Já si to uvědomila hned jak jsem to odklikla :o)))
Udržba?Mam hydry hayes a vyloženě zbožnuji když po par sjezdech musim štelovat desky a pačky.Za den minimalne jednou.
nevim co mas presne za typ ja mam HFX 9 a spokojenost nejvetsi
Mechanicky kotoucovky nebrat!!!! Kdyz uz, tak si priplat za hydrauliku. Vlastni zkusenost!
Volil bych už jedině hydry.
Není nad koncert škrtajících kotoučů při bikemaratonu
Dokud jsem jezdil maratony na véčkách, škrtaly po každém projetí větší louží. Po projetí bahnem to byl při brždění hotovej koncert, o zmršenejch ráfcích ani nemluvím. Taky je super když se ti ucpou blátem, nebo v zimě sněhem tak že neotočíš kolem.
mechanický nebrat ( leda, že by tě bavilo je neustále seřizovat), zlatý Véčka!
a platinovy hydry !!!!
Ahoj, kazdy Ti tady doporuci to, co vozi na svem kole...Malokdo Ti rekne, ze ma na svem kole neco spatneho. Kdo ma kotouce, radi kotouce a kdo vecka, tak vecka. Ja bych se ridil tim, jak jezdis, jakym terenem, za jakeho pocasi, kolik vazis...Pokud jsi rekreacni cyklista a jezdis cross country, do kotoucu bych nesel. Podle me je nevyuzijes a zbytecne budes platit vyssi cenu, narocnejsi a drahy servis a hmotnost navic...Kup si kvalitni a rikam KVALITNI vecka a za usetrene penize si porid lepsi vidli. Tu ocenis urcite vic, nez podle me zbytecne kotouce...
S timhle se neda nez souhlasit. Ale jenom jsem si nejak nevsiml, ze by nekdo vyrazne protezoval ten ktery system. (A propos, tvrzeni, ze je neco super jen z toho titulu, ze to sam mam, jsem taky nikdy nechapal). Jenom bylo receno, ze nez mechanicke kotouce, tak to radeji hydrauliky. A + odkazy do historie na tohle davno a mockrat probirane tema (kde se x-krat tvrdi to stejne, co rikas ty, ze pokud to nevyuzije, tak rozhodne radeji kvalitni vecka). A hodne nasich kecu okolo :), to vis, my nejenom radi diskutujeme, ale radi si i popovidame :)))
No já teda vysloveně protěžuju kotoučové hydry :o)))
Ale je fakt, že je to z vlastní zkušenosti. Neservisuju si kolo a ani to nehodlám dělat a s véčkama jsem měla věčně problémy - buď brzdily moc, nebo nebrzdily vůbec nebo nešli vycentrovat a přibržďoval jeden špalek a vrcholem bylo, když jsem špalky v dešti při průjedzu terénem totálně rozmydlila. A to zcela pomíjím fakt, že jsem po dlouhých sjezdech měla ruce křečovité.
Kotouče sice občas "brousí pilu", když se tam dostane nějaké svinstvo, ale jinak si hydry nemůžu vynachválit.
myslim ,ze kotouče nejsou zbytecnost je to o kkmfortu brzdeni nekdo si rad priplati treba jako ja nedavno jsme jel s kamoskou vostrejsi teren po silnym desti a ty zvuky co vychazeli z pod spalku bych nikomu nepral slyset brrrr
Oboje je slabý odvar brzd.Když jsem řešil co na kolo za brzdy,tak jsem.si musel ujasnit kde s tím kolem hodlám jezdit a co je to za typ kola.Na horáka už jedině kotouče,a když jsem zase řešil jestli mechanický nebo hydraulický-tak hydraulický,ale pozor,ne jednopístek(např.HAYES sole...),ale dvoupístek-HAYES MX9(např.).Véčka si mohou dovolit lehčí lidi+ty co se vyhýbají terénu,nebo nezpevněným komunikacím.A i ty véčka by měli mít lepší špalky,aby za to stáli.Když jsem vjel s véčkama na lesní cestu a občas se tam vyskytl písek,tak to naštve,když se dostane do gumy špalku,proto ty kotouče,nejsem jen silniční jezdec a poškozený ráfek mě už nerozhodí.Kotouče=univerzálnost.Váhu neřeším,já to uvezu.Aby jsi nebyl z mechanických kotoučů zklamán,to je to oč tu běží.Nejlépe si je u někoho vyzkoušet,ale ne přímo v obchodě na novém kole,tam nejsou destičky "zaběhlé".P.S.-ty TEKTRY jsou fakt nic moc.
Diskuze není moc stará a vypadá, že brzo nebude moc na výběr. Kotouče začínají být standard. Pro mne nemají smysl a nechci je, ... . Rád bych celopéro XC, crosscountry. Prodejci kotouče chválí a vnucují, naopak lidi co na kolech opravdu jezdí jsou praktičtější a zrovna nadšení z nich nejsou. Na endurech a sjezdových speciálech je to jasný, ale na ostatních kolech bych chtěl mít možnost výběru ...
Kotouce ti muzou zachranit zivot. Zvlast kdyz si poridis XC fulla. To se pak casto nechas unest a s normalnima Veckama nemusis lecco ubrzdit (vlastni zkusenost s brzdenim na crossu s V a xc fullem s hayesama9). Jednou jsem dokonce diky hydraulikam nesrazila male dite, ktere mi tam vbehlo (predni kolo zastavilo 3cm od jeho hlavy).
Zavodnici jsou vetsinou gramazisti a i ten maly rozdil je pro ne velka vyhra. S fullem budes mit 13-14kg tak jako tak.
Wewe, prosím, jsou to HFX 9? Zřejmě asi ano. Mám zálusk na Kellyse Definite, ten by měl být na Hayesech HFX 9. Tak mě zajímají zkušenosti;-).
Jj, model XC.
Brzdi krasne, ale maji i nejake vady. Trosku je popisu v bodech...
- muze ti zacit skrtat kotouc, coz je obcas dost na nervy
- kotouc zacne skrtat, kdyz sjedes velky sjezd a hodne brzdis.. po par set metrech kapalina vychladne a skrtani zmizi
- kdyz se ti tam dostane nejaka necistota a ty zabrzdis, muze to chvili nebrzdit a vydavat "zvuk drceneho kaminku".. staci popustit a znovu stisknout
- kdyz se tam dostane voda, muzou piskat.. ale treba predni mi to nedela, jen zadni a to jeste jen novy kotouc.. takze je to taky zalezitost konkretniho kusu
- brzda se autoreguluje, nemusis to tedy casem serizovat jako u mechanickych
- brzda hrozne trpi v zime.. sul se dostane do pistu a zanasi to.. pak se brzda nevraci a brzdi porad.. technik to nakonec musel vybrousit
- pri sve vaze 80+ nedostanu 6" predni kotouc do blokace.. jedine kdybych odhledcila zadek.. predpokladam, ze vetsi prumer uz me pres riditka dokaze prehodit :)
- kdyz mas osmicku rafku, nema to zadny vliv na kotouc
- original kotouc od hayesu stoji asi 1200.. neoriginal pak okolo 400
- brzdna sila se s Veckama Deore na mem crossu neda srovnat, Vcka jsem musela po skoro kazde jizde stelovat, osmicka vadila (delala jsem je dost casto), utrhnuti zavitu pri stelovani se mi parkrat taky povedlo a perko od brzdy se jednou mesicne muselo natahovat, protoze se nevracelo jak melo.. proste hydry jsou v porovnani s tim naprosto bezudrzbove.
To je tak zhruba vse.. :)
Díky moc za info. Co se týká provozu v zimě, tak to by se asi nekonalo, to by se zazimovalo a jezdilo na starým krossu:-)
To co popisuješ se solí, automatickým vymezováním vůle, pískáním, atd. je v podstatě totéž co u kotoučovek u auta. Po zimě zralý na generálku, coby automechanik si ještě kapku něco pamatuju:-))
Sice jsou takový názory, jakože kotouče a ještě hydry na kross jsou vcelku zbytečný, že na kross bohatě stačí kvalitní véčka, ale zas na druhou stranu je fakt, že účinnost je asi někde úplně jinde. A ten Definite je na těch HFX9 XC, čili přesně ty samý, tak proč je tam nenechat, žejo:-)
Ještě bych se zeptal na životnost kotoučů, jak vypadají Tvoje po těch asi 11 000 km, co máš najeto? Nebo už jsou měněný?
Brzdim hlavne zadni a zadni kotouc je uz jednou meneny. Vzadu uz jsou asi 3. nebo mozna 4. desticky. Vepredu mam porad original kotouc i desticky.
Hm, zaujímavé. To asi na předek fakt moc nebrzdíš, když destičky přežily už troje zadní.
Můžeš nám ještě sím objasnit, jak je to s tím krokem páky? Dá se to nějak seřizovat nebo je to prostě daný konstrukcí brzdy?
Á, tak vidím, že si byla rychlejší o kousek níž:-)
Jeste drobnost. U hydraulik na crossu bych se trosku bala praskani a namahani dratu v kole. Taky bych volila nejakou spolehlivou vidlici (minimalne silnejsi sloupky).
Je fakt, ze tam u vas na rovince se mtb moc nevyuzije. Mozna ale treba takovy Vecka LX s paralelogramem by na cross taky nemusely byt spatne.
Dík za připomínku. Co tady koukám na tech. specifikaci toho Definita, je tam u vidlice doslova tohle: RST Vogue TnL (Turn & Lock) 60mm, coil + MCU / hydraulic Lockout.
Jak moc by byla spolehlivá, to by se uvidělo časem:-). Sílu sloupků nepíšou, prevíti:-)
http://www.rst.com.tw/product/pd2007/vogue.htm
Dík, seš prostě poklad:-) Já teď nějak nestíhám, za chvilu valim dom, prohlídnu to v pátek při noční.
I kdyz to mozna nebude ona. Prijde mi, ze v tom maji trosku zmatek :)
Jak říkám, prostuduju v pátek. Ale kdyby ses v pelíšku nudila, můžeš to prozkoumat hlouběji, když musíš být o těch antibiotikách a ležet;-)))
Není to ono?
http://www.rst.com.tw/product/pd2007/vogue...
O.K., skvělý elaborát !
Něco podobného bych na tu svoji hajtru také chtěl... Ale jediná věc, která mi nevyhovuje, je, že se nedá nastavit délka kroku páky... Tyto Hayesy to, předpokládám, neumí. Jsem totiž zvyklý na krátký krok...
No, zase se dá v pohodě brzdit jen jedním prstem, asi si budu muset ujasnit priority ;-)))
Nojo, wewerka je moc šikovná technik, já věděl, na koho se obrátit:-)
A teď mi dochází, že i já mám radši brzdy poněkud "jedovatější" , aby brzdilly už na lehký dotyk.
Tak jakpak to je, wewe, dá se to nějak poladit?? I když si myslím, že pokud je ta soustava dobře naplněná a odvzdušněná, tak by ten krok neměl být nikterak velký. Ale to je laický názor, zkušeností s tím nět.
Když jsem se naposledy svezl na wewerčině Koníkovi, tak to pro mne bylo dost navolno. Třeba to ale má schválně...
Hm, tak to já zatim neučinil, ale rád bych se taky svez...:-)
Steluje se to malinkym imbusem na pacce. Protoze predni nezablokuju, tak tam mam kratky chod a zadni mam delsi chod. Pri nahlem brzdeni tak jde zadni do blokace trosku pozdeji. Kdybych se bala blokace predniho kola, asi bych to mela nastavene obracene.
Jinak bych pri vyberu zkusila nejake ty Avidy, ty jsou pry jedovky urcite :) Nebo pak vetsi kotouc.
Hmmm, Ti pěkně děkuju ;-))) Myslel jsem, že to HFX-9 neumí a proto je nemusím kupovat, že mi v tom případě stačí o hodně levnější M525 ;-) Kolik mi na ně přidáš...? ;-)))
Prestan na par dni bafat ty svoje tabakovy trubicky a hned mas pulku brzdy zaplacenou :) Jedna brzda stoji jen 3200 ne? To prece neni tak moc.
Nesmis mi holt priste tak nahravat :)) Tak holt kazdy mesic jednu brzdu :) Ale jinak Hayes9 IMO nepatri mezi nejakou svetovou spicku. Spis je to takovy prumer a slysim na ne i stiznosti. Hlavne teda ohledne teceni, ale mne osobne se to nikdy nestalo.
Zkus mozna i ty Avidy. Reference maji relativne dobre.
sem trochu zmatenej protože např. u hydraulik lx se dá imbusem "v páce" štelovat vzdálenost páky od gripu, ale délka kroku zůstává stejná. na páce u hayesu se dá štelovat délka kroku???
jak o tom ted přemejšlim tak by to šlo ale na regulaci vzdálenost páky od gripu by musel bejt další štelováček... tak je to možná na avidech7 ale nikdy sem je naživo neviděl a tak nevim:-/
muzes mi prosim te posat funkci autoregulace u HFX 9 jak pises?
Že nechceš kotouče, to je tvoje volba.
Ale říct, že pro tebe nemají smysl, kdž chceš fulla nebo crosscountry, to mi teda přijde naprosto nelogický.
Co ti přijde na Véčkách praktičtější?!? A kdo jsou to "lidi, kteří na kolech opravdu jezdí"?!?
Já sice najedu za rok něco kolem 3tis. a považuji se za průměrného cyklistu, ale mám hydry 2 roky a nemůžu si je vynachválit. Brzdný efekt, servis, seřízení, námaha na ruce - vše absolutně nesrovnatelné s Véčkama.
Jde o to, k čemu kolo bude. Když to vezmu podle značek, vybral sis jednu z nejlepších (Hayes) a jednu z nejobyčejnějších (Tektro). Já bych místo Hayese volil Avid a místo Tektra Shimano LX (ne XT s paralelogramem!!! — jsou měkčí a zbytečně náročnější na údržbu; XT jsou tuhé a nemusíš se o ně moc starat).
Nejnamáhanější částí kola při brzdění je spodní část „krku” vidlice - ve spodním hlavovém ložisku. V případě ráfkových brzd je namáhání vidlice menší, protože vzdálenost upevňovací osy vrzdy od horní části „brýlí” vidlice je kratší. Vzhledem k ose kola (čím větší průměr, tím lépe) je brzdící plocha (až na ráfku) dále, takže stačí vyvinout menší sílu pro stejný účinek. Tady není řeč o síle rukou, ale o nutném přítlaku brzdy. Ráfková brzda má nevýhodu v tom, že opotřebovává ráfek (může vést až k jeho zborcení), při házení ráfku může docházek k jeho zachytávání o brzdové špalíky a při brzdění je cítit škubání. Za mrholení, deště a sněhu zpravidla dochází k velmi rychlému opotřebování (zvláště levných) gumových špalíků. Při dlouhém silném brzdění při jízdě s kopce může dojít až k tak silnému zahřátí ráfku, že dojde defektu duše (vlastní zkušenost: v okamžiku jsem jel po ráfku předního kola). Výhodou je o něco až řádově nižší cena proti koutoučovým brzdám.
Kotoučová brzda má brzdicí plochu až 3× tak daleko (podle konstrukce vidlice a průměru brzdového kotouče) od spodního hlavového ložiska. V tomto poměru více je pak z tohoto důvodu více namáhána přední vidlice jak v této části, tak v kluzné části (teleskopy), takže je vhodná kvalitnější vidlice než pro ráfkové brzdy. Protože se brzdí na kratší páce (menší průměr brzdového kotouče než ráfku), v tomto poměru musí být vyšší brzdná síla pro stejný účinek brzd (= zpomalení). Aby při brzdění nedocházelo k velké námaze rukou, dělají se buď zvláštní konstrukce mechanických brzd (kuličkový přenos síly u AVIDu) nebo se využívá hydraulického posílení. Výhodou je, že poškození ráfku neovlivňují brzdy. Za deště jsem zjistil u všech tří mechanických kotoučovek ( Formula, Suntour, teď Avid), které jsem měl, stejnou nebo dokonce vyšší účinnost, než za sucha. Při dlouhém sjezdu a současném silném brzdění může především u méně kvalitních kotoučů a destiček dojít k přehřátí, zvlnění kotouče, případně ke snížení účinnosti brzdění. S tímto nemám zkušenosti: stejnou horu, jako s ráfkovými LX jsem s kotoučovkami zatím nesjížděl.
Výhodou mechanických kotoučovek proti hydraulickým jsou menší nároky na údržbu, zpravidla nižší cena. Při prodloužení nebo dokonce přetržení lanka stačí výměna a jednoduché seřízení délky lanka a může se pokračovat v jízdě. Nevýhodou je, že k přítlaku dochází jen jednostranně, vnější destičkou, která vychyluje kotouč směrem k vnitřní destičce a přitlačuje jej na ni. Do jaké míry jde spíše o „kosmetickou vadu”, nemohu posoudit. S poruchami hydraulik nemám zkušenosti.
Na kole mám mechanické Avidy. V testech (tuším Velo) snesly srovnání i s velmi dobrými hydraulikami věhlasních značek. Zvolil jsem je především proto, že jsou spolehlivé, jednoduché na údržbu a cena je přiměřená. Vpředu mám kotouč 180 mm (Shimano Center Lock), vzadu originál Avid 160 mm. Celé kolo jsem skládal sám. Kdybych se rozhodoval u hotového kupovaného kola (trek), vzadu bych asi nechal „véčka” — pokud možno Shimano LX, dopředu totéž, co mám teď, tedy Avid 180 mm. Ta 180ka je pro jistotu, protože kolo je speciál pro dálkovou cykloturistiku „natěžko”. Jinak úplně stačí původních 160 mm.
Přes délku svého příspěvku ještě doplňuji u ráfkových brzd, že u nich dochází k zadření kamínků či duralu z ráfků do gumových špalíku a při vrzdění pak ke snížení účinku brzd a zvýšenému odírání ráfků.
Nojo, ale chci vidět vidlici na trekovi, která přežije 180mm kotouč... Ta půjde asi brzy do háje...
Záleží na kvalitě vidlice, na celkové váze kola s cyklistou, na rychlosti a na velikosti zpomalení (síle brzdění).
Jistě, možnost rasantnějšího brzdění je lákavá, byť zrovna není potřebná. Jesliže ale vím, že s plně naloženým kolem budu někdy potřebovat spolehlivě zastavit a spočítám si, že 18/16=1,125, vychází mně rozdíl 12,5%. Další vývody z tohoto nechávám na P.T. čtenáři.
Přesně to jsem měl na mysli... Jen jsem to psal z důvodu, že i některé "obyčejné" vidlice na MTB s tím mívají problémy, prostě dost brzy chytnou vakl... A to jsou stavěny na trochu jiné zacházení než na trekovi... Na 180mm se u MTB doporučuje minimálně 30mm nohy vidlice, a to, podle mne, asi žádná treková nemá... Většinou zase mívají nízký zdvih, takže by to mohly jakžtakž přežít, tady si už ale nejsem jistý.
Kazdy vyrobce by mel spravne uvadet maximalni prumer brzdoveho kotouce, co se da pouzivat na danou vidlici, zkus se nekam mrknout nebo vyrobce primo kontaktovat. V pripade vzniku vaklu tak neprijdes treba o zaruku, jestli je ta vidle teda novejsi a mohl bys ji vymenit.
Neoslní tě ani jedny,ale o stupeň lepší jsou hayesy.Mechanický kotouče jsou spíš na předvádění se,protože kvalitní véčka zabrzdí líp,ale to mám namysli např.avidy.Každopádně na horský kolo už jenom kotouče.Není jiná rozumná volba.Na ty tektry zapomeň,lepší imitaci brzd neznám.