Ahoj, nejdou mi vyměnit destičky. Originál byly Shimano, nové jsou Galfer (eshop potvrdil že jsou kompatibilní). Po vytažení závlačky a vysunutí starých destiček jsem do třmenů nasunul ty nové přesně tak jak tam byly ty staré (s pružnou rozporkou uvnitř), nicméně mezi čelistmi teď není prakticky žádná mezera (v podstatě se dotýkají). Dá se nějak upravit rozestup těch čelistí na šířku kotouče? Na brzdě jsou z boku dva šrouby ale nechci na to sahat, nerad bych je zavzdušnil.
Zase ty destičky vyndej. Strč do třmenu nejširší šroubovák co máš, nebo nějakou špachtli a roztlač tím pístky, co tlačí na destičky. Stačí málo, jen abys kompenzoval rozdíl mezi ojetými a novými tlustšími destičkami. Nastrč nové destička a už by tam to kolo mělo jít. Možná ti po roztlačení úplně zmizí vůle na brzdové páce. Pokud se tak stane, srovnej brzdovou páku do vodorovna na řídítkách, vyšroubuj horní plnicí šroubek s velkou plochou hlavou a několikrát stlač brzdu (Už s tím nasazeným kolem!). Přeplnění kapalinou by se mělo upravit.
Dík za radu, roztažení klíčem skutečně pomohlo ale vešlo se to tak tak, kotouč na jedné brzdě trochu dře, druhá páka byla úplně tvrdá, podařilo se ji rozhýbat tím povolením šroubu jen na necelý centimetr, snad si to časem sedne.
Pokud tu brzdu někdo plnil olejem se sjetými deskami a ne tak jak se má s k tomu určenou rozporkou, tak tam může být moc oleje a nejde to úplně roztáhnout, v krajním případě může prasknout membrána v páce a dojít ke zničení páky. Proto je lepší roztahovat pístky s vyšroubovaným odvzdušňovacím šroubem a nasazeným odvzdušňovacím kalíškem.
On se ten olej občas musí doplnit, jak se po troškách kolem pístku ztrácí. Když se nedoplní, tak to sice funguje, ale zvyšuje se krok brzdové páky. Alespoň tak jsem to já vysledoval. Takže já cca. každé dva roky doplním pár kapek oleje do vyrovnávací nádobky. Když pak měním brzdové destičky po doplnění oleje, tak to musím odpustit a vyrovnat. Dělám to blbě? Rád se nechám poučit.
Olej doplňuješ, protože se ztrácí a potom při výměně destiček ho musíš odpustit?
Ano. Pokud vyměním destičky za tlustší, tak musím odtlačit pístky a zmenším pracovní objem válce. Tudíž je tam méně prostoru pro olej.
Ale to doplňování oleje je v řádu 5..8 kapek. Není to žádné velké množství.
Ke ztrátě brzdové kapaliny dochází i v autě. Proto je ta nádobka v autě průhledná, aby se kapalina dala měřit a doplňovat.
Brzdy, kde se ztrácí kapalina kolem pístků jsou vadné. Na opravu nebo výměnu.
Jestli při výměně destiček a odtlačení pístků musíš kapalinu odsát, tak se neztratila. Doplňováním jsi ji dodal navíc. Ojetím destiček se pouze dočasně přesunula ze zásobní nádobky do třmenu. Je nesmyslné v takový moment kapalinu doplňovat.
Hm a kam pak se ta kapalina ztrácí, že se musí doplňovat? Asi sublimuje skrz ty hadičky a u aut dokonce skrz kovové brzdové trubičky. :D
Já vidím pohyblivý pístek těsněný gumičkou, který se navíc pohybuje. Nemůže být ideálně utěsněný, poněvadž jinak by se nepohyboval.
Pokud se ztrácí, tak je někde něco špatně, prostě někde to netěsní. Ztrácet se nesmí asi po pěti letech provozu. Když se začne ztrácet tak je nutný servis.
Každé dva roky doplníš? Někdo dvakrát do roka olej v brzdách komplet vymění.
Shimano má pěkně zpracované návody, stačí se poučit tam.
Když se vymění 2 x, tak to ničemu nevadí, ale je to zbytečná práce navíc. I když se jezdí opravdu hodně, tak bohatě stačí 1 x ročně, většině stačí 1 x za 2 roky. A jsem přesvědčený, že jen většina cyklistů co kapalinu mění akorát při poruše a nebo když mění celé brzdy.
U aut se také nemění kapalina každý rok. Pomíjím lízovaná auta, kde to je předepsaná povinnost aby si smluvní autorizované servisy dobře vydělaly.
U auta se kapalina nasáklá vodou mění, poněvadž má tendenci se vařit a nebrzdit. U kola, pokud nejezdíš alpské sjezdy, nebo něco podobného, vaření nehrozí. Jak se chová starý brzdový olej s teplotou nemám však tušení. Pro mne rozhodně stačí měnit olej s rekonstrukcí brzd.
To vaření kapaliny bylo u kapalin snad někdy před 30 lety, když ještě měly hrozně nízký bod varu a hlavně do sebe snadno natahovaly vlhkost. Dnešní kapaliny jsou výrazně lepší, dnes už to nehrozí, proto stačí u běžného auta vyměnit kapalinu po 4 letech a i tak by ještě splňovala podmínky.
To vyhodíš brzdový kotouč ze třemenu, vyjmeš destičky, nasadíš rozporku a upravíš vzdálenosti pístků k rozporce. Pak teprve začneš doplňovat brzdovou kapalinu? To už to můžeš po takovéhle štrapáci to rovnou také odvzdušnit, vymýt brzdiče a disky a vyměnit brzdové destičky. To je pak z doplnění brzdové kapaliny rázem střední oprava brzd.
Kapalina se doplňuje na plně zatlačené pístky (rozporka) - tečka puntík. Z konstrukce, na standardní aplikaci, vytlačení pístků vlivem opotřebení desek zvládá doplňovat rezervní objem v páce.
Manipulace s kapalinou tak nějak navozuje myšlenku odvzdušnění, sice to není nezbytně nutnél ale proč jinak bych se do toho hrabal a když už mám tu mastnotu rozdělanou, tak to i odvzdušním.
Nevím co dělá Brahma se svýma brzdama, ale mám čím dál větší pocit, že technické rady by poskytovat neměl...
Argument tečka puntík je zcela vyčerpávající a přesvědčující. :D
Nevím, kde jsi to sebral a nastudoval, ale třeba jsi to udělal pro jeden systém brzd. Určitě je těch hydraulických systémů na kolech minimálně tolik, kolik je výrobců brzd. Zrovna způsob doplňování mi přijde jako poskytující vysokou variabilitu.
Jsem čistý amatér a návody čtu jen sprostředkovaně. Také jsem psal, že se rád nechám poučit. Ale poučení není neomalený a neopodstatněný útok, že? Máš to zapotřebí?
Experimentálně jsem zjistil, že při zvyšujícím se kroku brzdové páky mi doplnění kapaliny pomáhá. Je to mnohem jednodušší, než se srát s odvzdušňováním a případným odmašťováním při sesmyknutí hadičky.
"Čistý amatér, jež návody čte jen zprostředkovaně" by neměl brát doporučení aby "neposkytoval technické rady" jako "neomalený a neopodstatněný útok".
Aha, tak tedy dokaž tu svou úžasnou kvalifikaci, že si tu dovolíš neomaleně sortýrovat lidi, kdo právo má a kdo nemá a argumentovat pádně tečka a šmitec. Škoda, že tu nemůžeš bouchnout do stolu.
S touhle skvělou argumentací jdou veškeré tvé možné znalost do ...
Přitom to stačilo vysvětlit. Je zajímavé, že někteří dokáží i čistě technické téma proměnit v žumpu, gratuluji.
Sundat kolo a velkým plochým šroubovákem roztáhnout písty. Ideální jsou cyklo-klíče celé ploché.
Ideálně dělat to přes ty starý destičky na vyhození, těch už není škoda a nehrozí poškození pístku.
vrať tam starý desky, vraž mezi ně šroubovák nebo jakýkoli jiný vhodný páčidlo a "s citem" to roztáhni co to půjde.
Pointa je v tom, že postupem času jak ojíždíš desky tak se z baňky v páce doplňuje kapalina jak se pístek vrací méně a méně. Vysunutý pístek kompenzuje sníženou tloušťku destiček. S novýma deskama musíš udělat na tomhle samoštelovacím "mechanismu" Ctrl+Z.
V nějakém videu jsem viděl, že servisák má na roztažení pístků velkou plechovou špachtli k tomu určenou. Asi by se to i dalo koupit. Myslím, že pístek, který má silou tlačit na destičku nemůže být tak háklivý, aby se nedal šroubovákem odtlačit.
Nestudoval jsem to, ale slyšel jsem že existujou keramické. Keramika je materiál který můžeš rozštípnout, pokud nějakou hranou na nástroji zkoncentruješ sílu na moc malou plochu. Dělat to přes destičky je v rámci domácího baslení sichr, byť samozřejmě ano, spešl nástroje existujou (ale kdo ho doma máme?)
Keramické jsou destičky a ne pístky.
Kdyby raději mlčeli...
https://www.kupkolo.cz/samotna-brzda-kotoucova...
Ty z toho vidíš, že ten pístek je keramický? Kde to vidiš?
"Vysoce účinné brzdy se 4 keramickými písty"
co takhle si zajít na oční? :-)
Už jsem to našel, děkuji. Jen nechápu ten chytrý dovětek. Respektive nechápu proč ho používáš.
Protože chtěl z těch lékařů vybrat toho přijatelnějšího.
Hele Všeználku, ty bys mě mohl vysvětlit, jak se vyrábějí injekční jehly o průměru menšínm než 0,1 mm
Děkuji
Vezmeš malou díru o požadovaném průměru a obalíš ji železem.
No já jsem přesvědčen, že injekční jehly o průměru menším než 0,1 mm existují, vím to z vlastní zkušenosti. Včera jsem totiž byl u zubaře, ten mi nejdřív píchnul do dásně injekci a ta jehla musela být takhle malinká, protože kdyby byla víc než 0,1 mm, tak bych tam hned umřel - ale já žiju, takže měla pod těch 0,1 mm.
Mně bohatě stačí, že ty to víš. :D
Pokud by sis uvedený link přečetl pořádně(ne jako zmiňované návody), nemusel jsi se ptát jako "slepec" a následná poznámka o lékaři by odpadla. Tvá "nechápavost" jen potvrzuje známé "Každý svého štěstí strůjcem".....;-)
No přečetl jsem ho špatně a zeptal jsem se. To se nesmí? Ty jsi se nikdy nezmýlil?
Smí, ale nemůže se pak divit, že si za blbýho.
A to tady je třeba každý omyl tomu druhému otřískat o hlavu a vysmívat se mu? Divné společenství.
....omyl "z nevědomosti" ne, ale omyl a otázku "z vlastní nepozornosti"? :-/
Bohatě stačí plastová montajzna od Schwalbe, ta je na to jak dělaná.