Ahoj, uměl by mi někdo poradit jaký by měl být na tomto kole přesmykač ? Koupil jsem deore, ale přijde mi to nějaký divný.
Vzadu mám 9 koleček, vepředu 3 na největšim 44 zubu a pruměr trubky rámu 38,1. Jde mi o to, jestli stačí si ohlídat v nabídce tyto udaje, nebo je to ještě nějak složitější.
Ale obvyklý průměr sedlové trubky je 34,9, 38,1 je nějak moc.
Omlouvám se, pruměr sedlovky je cca 31,8
Nakonec mi ale napadlo zajet s tim tady u nás kousek do cykloservisu aby se na tom projel a zjistil co je špatně.Ten přesmykač deore jsem ale určitě koupil tady na to kolo nevhodnej bo na malý kolečko už se mi opírá o sedlovku.Jaký je to přesně typ deore ale zvenčí vidět není, prý je to napsané někde uvnitř toho kroužku.
Ale jestli si koupil Deore, tak je to dost možná přesmykač na 3 x 10, kde je užší řetěz a rozsahy převodníků jen 18z 22-40 nebo 24-42.
Ano, to si myslím že jsem si při koupi neuhlídal na kolik je to zubu---v jakém rozsahu OD/ DO to chodí mezi malým a velkým převodem. Ted je to v servisu, tak pak kouknu co je to tedy za typ, ale myslím, že tam bude ten problém že je ten trojpřevodník konstruovaný na širší řetěz a proto mě ten přesmykač bez sykovek nepustil na malý převod---respektive jen málo na to, aby na něj řetěz přeskočil.Ted jsem vyhrabal starýho horáka, tak než budu kupovat něco jiného, pokud tam pujde zkusil bych si z něj ten přesmykač na vyzkoušení pujčit. Na zadní přehazovačce píšou Shimano Alivio, na přesmykači píšou Shimano FD-MC 11
FD-MC11 je celkem retro, k tomu sem nenašel specifikaci, takže ti to stejně nic neřekne.
Ono je tam víc parametrů než jen počty zubů.
Bez informace co tam bylo za přesmykač se dá těžko něco radit.
Nevim jestli to trochu pomuže, ale odhadem by se mohlo jednat o nějaké z této řady kol z roku cca 2006
https://kolo.cz/clanek/merida-matts-special...
44 zubu na největšim převodníku by tomu odpovídalo.
zadní přehazovačku --torzo u toho rámu bylo Shimano Deore XT, to by také odpovídalo tomu osazení z odkazu, ale přesmykač na tom rámu už žádný nebyl, tak jsem jen nejspíš koupil co na mě vypadlo z nabídky deore, ale už si neuhlídal další potřebné parametry
Na tom webu kolo.cz stejně nejsou uvedené konkrétní modely komponentů.
Tak jinak
Lanko máš vedené shora nebo zespoda?
Potřebuješ horní objímku (down swing) nebo spodní objímku (top swing)?
Jaký je na rámu úhel chain stay angle (viz obrázek)? Dělají se smyky pro 63-66 a 66-69.
Změř pro jistotu řetězovou linku, měla by být 50 mm, pokud je to nějaký nalezenec klidně tam může být osa nevhodné délky.
Případně to vyfoť.
lanko k přesmykači mi jde zezhora. Z té řetězové linky uplně na jistotu moudrej nejsem--nejsem si jistý, jestli to chápu a budu umět správně změřit. Kolo mám ted v servisu, dnes na to zřejmě neměl čas se s tím trápit, navíc je to mladej kluk, tak je dost dobře možný že o kolech z roku cca 2006 moc moudrej nebude, mám tady ale ještě jeden servis kde je starší chlapík, ten by to pamatovat mohl.Středovou osu mám novou, tu mi myslím měnil tady v tom servisu, nebo minimálně viděl za jakou ji potřebuji vyměnit, ale jestli mi dal jiný rozměr, to já netušim. Ted musím počkat až mi cinkne z toho servisu, třeba problém najde, pokud ne, zkusím to přeměřit a snad už se podle nějakých čísel bude hledat líp. rozhodně mám možnost tam vyzkoušet přesmykač z toho druhého starého horáka.
Já si ale už ted myslim, že zásadní problém bude že jsem nejspíš koupil přesmykač na užší řetěz, proto mi i drhne řetěz o ten přesmykač pokud nejdu rovně řetězem na zadní převody, já mohu na zadku tak dva dolu, dva nahoru a pak už to na přesmykači drhne bud z jednoho, nebo druhého boku a co jsem dnes koukal na ten druhý přesmykač, tak se mi zdálo že je ta škvíra znatelně širší než na tom přesmykači deore.
Rozhodně díky moc, že mi s tím pomáháte, vubec mi nenapadlo když jsem doplnoval na toho nalezence komponenty že to tak jednoduchý jako když jsme se hrabali ve favoritech neni.
Řetězová linka je vzdálenost středního převodníku od roviny levopravé symetrie kola, prakticky nejlíp změřit vzdálenost vrcholu zubu od boku sedlové trubky a pak přičíst nebo odečíst půlku průměru sedlové trubky, záleží co se to bude líp měřit, viz obrázek. To je jenom pro kontrolu, všechny 3x9 přesmykače v aktuální Shimano specifikaci mají linku 50mm.
Pokud jde o top/down swing, pokud tam půjde dát většina lidí doporučuje down swing, prý je tam menší tendence ke vzniku vůle. Já měl top swing na 3x10 a občas mi tam zapadl kamínek a zasekl to.
Instalace přesmykače není taková věda, ale chce to vybrat ten správnej.
9r Deore se dá sehnat ještě na dvou eshopech, ale jestli si to koupil někde náhodně, tak máš pravděpodobně 10r. 10r řetěz je užší a tomu odpovídá i klec přesmykače, na 9r pohonu to nejspíš nepůjde seřídit aby to nedrhlo.
Určitě jsem koupil 10 na užší řetěz, pokud tady v tom servisu neuspěju zkusím to změřit , bez toho ted asi nic nevyřešíme.
10 a 9 přesmyk rozeznáš podle přední části vodítka
10 má "kostičku"
viz zde:https://www.cyklonemcik.cz/zbozi/presmykac...
9x má jen takový lem:
https://www.cyklonemcik.cz/zbozi/presmykac...
Ale jak jsem zjistil, tak je to úplně jedno jaký přesmyk. Mám tam Deorko původně na 3 x 9, pak jsem dal 11 kazetu a řetěz a na přesmyk jsem nesahal a chodí velmi dobře.
problém je při opačné situaci - přesmyk 10x a ostatní veci 9x/8x
Přesmykač pro nižší rychlosti má širší klec protože je širší řetěz a s úzkým řetězem to nebude chodit úplně ideálně.
Různí lidé lidi mají různé nároky na funkci a tak jim i tam může přijít, že to chodí "velmi dobře".
Chodí mi úplně stejně dobře a spolehlivě jako když jsem tam měl 3 x 9. Jen je to náchylnější na znečištění, tak to musím víc udržovat v čistotě. Já jsem na kolo docela čuně a myju a čistím až když se to už všechno blbě točí a kolo má asi tak o dvě kila víc než čisté :-)
Jakou kostičku?
Já myslím, že lepší rozlišení je prostě podle typovýho označení.
ano, při přístupu ke katalogům s tabulkami kompatibility resp. internetu.
kostička/lem viz obrázek, je to rozlišení "na první pohled" tak nevím proč se do mne navážíš!
Až když jsi tam namaloval tu šipku, tak jsem pochopil, co nazýváš kostičkou. Ale díky, snad si to budu pamatovat.
Protože je to blbost
Tady je přehled přesmykačů Shimano
https://bike.shimano.com/en-EU/technologies...
Sou tam 10r bez "kostičky" a 9r s "kostičkou"
Tabulky sou veřejně dostupný i jako PDF dokument k vytištění, to není žádné omezení, kdokoliv se kdykoliv může podívat. Stačí se podívat z druhé strany přesmykače na číslo.
Ještě mi napadlo---nemělo by to fungovat tak, že v trochu normálnim cykloservisu vezmou metr, šupleru, uhloměr a pak už se mi jen zeptají v jaké cenové relaci si tu přehazovačku představuji, ale díky tomu změření budou vědět co tam bude fungovat ?
Tak nevím kdes byl a co jste si říkali, ale jo, že servis dovede vybrat správný přesmykač k rámu bych předpokládal. I když servisy a lidi v nich jsou různí.
Tak já i docela chápu, že servisáka třeba vubec nenapadne že na to kolo někdo dal něco co tam vubec nepatří, v každym případě kde je zásadní chyba je už asi jasné.
Já mu pouze řekl že to nějak divně řadí, to bych mu měl asi zítra cinknout že jsem tam nejspíš dal nevhodný převodník na užší řetěz.
Otevři si např. kupkolo.cz, našel jsem tam několik různých přesmyků na 3 x 9 (Altus, Acera), obvykle mají volitelný horní i spodní tah, jsou na oba průměry trubky (na slabší průměr dáš plastovou vložku, která je součástí balení. Nehledej v tom vědu.
Altus i Acera jsou stejně spolehlivé jako to Deore.
Tak já mám s výměnou současných přesmykačů docela špatné zkušenosti. Měnil jsem přesmykač pro třípřevodník na novém kole. Ten původní zabíral moc místa, které jsem potřeboval pro zadní blatník. Kolo má třípřevodník a osu se čtyřhranem. Ovšem má původní menší řetězovou linku než je v současnosti zvykem. Skončil jsem s vrtačkou a brusnými stopkami, kterými jsem dobrušoval raménka přesmykače, aby chodila blíž k rámu a přesmykala i na nejmenší převodník. Takže za mne větší opatrnost neškodí.
Já bych se právě nejraději dobral k originálnímu přesmykači, který na tom kole byl od výroby.Podle servisáka by to s tím deore co tam mám od pohledu fungovat mělo---ale nefunguje, teda nějak to funguje, ale to jsem tomu musel hodně pomoct sykovkama.
Napiš přesné modelové označení původního přesmykače nebo pokud ho nemáš k dispozici aspoň přesné modelové označení a ročník toho kola.
Specifikace produktů Shimano je k nalezení zde
https://productinfo.shimano.com/#/spec
Je tam vidět jaké všechny údaje Shimano u přesmykačů uvádí, ideálně by ten nový měl být ve všem shodný.
Ted jsem se projel na tom starym a tam to funguje v pohodě.
Toto je Merida Matts TFS 500
Tak problém asi vyřešen--byla tam kratší středová osa, přesmykač co tam mám mi jen srovnal, ale měl by mi prý fungovat ---jaký je to přesně typ k tomu jsem se zezadu nedostal, pouze že je pro uhel 66/69.
Zatím jsem na tom jel pouze ze sevisu pár set metru, ale konečně už nic nedrhlo. Ted jdu k zubaři, jestli mě moc nerozvrtá tak to snad stihnu dnes projet trochu víc.
Kratší středová osa odpovídající původní řetězové lince, nikoliv té dnešní 50mm.
Vubec ti ted nerozumím.
Na tom kole jsem měl namontovanou kretší středovou osu, než by tam měla správně být od výrobce, což zpusobilo že trojtác byl blíž k rámu, proto mi nešlo bez sikovek seřídit přehazovačku na nejmenší trojtác a řetěz šel šikmo na zadní převody.
To je otázka. Dříve se vedla řetězová linka blíže rámu a později Schimano zavedlo jednotnou řetězovou linku 50mm. Takže tvá krátká osa mohla odpovídat té staré menší řetězové lince, na kterou se už skoro nesežene přesmykač. Já to zažil také a skončil jsem probrušování ramének paralelogramu přesmykače, aby mohl jít blíže k rámu.
To už je ale hodně dříve. Nejstarší archivní specifikace na webu Shimano (nikoliv Schimano, německý televizní detektiv s tím opravdu nemá nic společného) je z roku 2004 a tam už moderní 3x kliky s vnějšími ložisky a dutou osou mají 50 mm. U klik na osu typu octalink nebo čtyřhran mají uvedenu doporučenou délku osy pro linku 47,5mm a 50mm. Většina přesmykačů je buď čistě pro 50 mm nebo 47.5/50 mm.
Každopádně pokud přesmykač i s úplně povoleným dorazem není schopen jít dost doleva pro zařazení nejmenšího převodníku, tak je něco špatně a použít hrubé násilí je dost prasácké řešení.
I tak by bylo zajímavý vědět, cos to je za přesmykač.
No pokud mu vyměnil osu za delší, tak už to může být skoro jakýkoliv určený na správnou šíři řetězu a průměr sedlové trubky. Ty další parametry se už na levných kolech neberou většinou v potaz. Asi vylepšují řazení, ale už to není zásadní.
Osu mi neměnil, prý to stačilo trochu vypodložit a jediný efekt který bych poznal by bel ten, že by mě to zbytečně stálo víc peněz. Ted jsem se vrátil z první poservisní projíždy-30km a naprostá spokojenost.
K tomu označení přesmykače se bez demontáže nedostanu, ale ještě mi došlo, že když jsem si uhlídal že musím koupit páčky na přehazovačku 3/9 je dost možný, že jsem si to uhlídal i u toho přesmykače, jen jsem se možná nepočítal se zubama, ale je i dost možný---já to osazování toho nalezence řešil tady v nějakém vlákně, tak mi tehdy možná někdo poradil co mám koupit za páčky, co za přehazovačku a co za přesmykač.
Tak přesmykač bude nejspíš uplně v poho, protože ten jsem na toho nalezence vubec nekupoval, páč byl součástí toho torza :)
hned první fotka
https://www.nakole.cz/diskuse/29290-merida...
Moc se omlouvám, že jsem vás tady tak zblbnul, ale zase jsem se alespon dozvěděl že se musí hlídat nějaká souosost a opravdu to neřešit stylem--vono je to jedno.
Víš kde to vypodložil? Jako gruntovního upravovače přesmykače mne to eminentně zajímá.
vypodložil tu osu, tedy alespon tak jsem to pochopil, že se středovou osou se jejím vypodložením dostal na tu souosost--50, čímž se automaticky veřešil problém přesmykače přez který šel řetěz šikmo a špatně mi to i přehazovalo na nejmenší převod bo se přesmykač už opíral o rám--sedlovou trubku, což jsem já ze zoufalství vyřešil sikovkama---což on zase srovnal.
Typ osy je tam jaký? Čtyřhran? To si snad radši ani nechci představovat co kde vypodkládal. Vždyť osa stojí kolem dvou stovek, to bych tam teda dal správnou délku.
Truativ, je to na obrázku výše.
Jednak Truvativ je výrobce a ne konkrétní typ osy a jednak kolo o kterém se bavíme tu nikde na obrázku není.
Bicykel je synov a nejaké podložky riešil. Pukalo mu v oske (neskoršie som vybral gum. prachovku, natlačil vazelínu a prestalo pukať-na lehu funguje dodnes), tak ju menil pred rokmi. No nezaujímal som sa vtedy o to.
Ja se na to vypodloženi ptal minimalně dvakrat ale stejně jsem ho nepochopil kde jak a čim. Jen se domnivam že nějakym mezikroužkem nebo podložkou se dostal s osou vic doprava. Pry stačilo snad ani ne milimetr. Ted je to opravdu naprosto v poho. Pokud by kuli nějakemu vypodloženi začalo něco vaklat tak se dá nová správná osa a hotovo. Pokud mi to předsevzeti že bych se měl zacit trochu hejbat vydrzi tak chci stejně vyměnit trojtac. Ten největši převod už je špatnej tak by se s tim pak vyměnila třeba i ta osa.myslim že tu osu nevyměnil bo mu určitě lidi brečej jak je to všechno drahy tak se hold snaži minimalně ty historicky plečky zprovoznit za co nejmenši peníz. Po mě chtěl 450 kč já počital že budu rad když se vejdu do 1500 tak jsem mu dal pětikilo. Za 450 kč to je fakt kouzelnik.
Nenapadá mě nic jinýho, něž že dal podložku pod pravou misku středového složení, 1 mm asi problém dělat nebude.
Jestli to chodí i s tím přesmykačem napadeným kleštěmi, tak fajn, aspoň si ušetřil.
Výhoda šroubovacího spojení s osou. U narážecího čtyřhranu bys podložku nedal. Ten přihnutý přesmykač to jen vylepšuje. Nejspíš ho nechal tak, jak byl přihnutý, jinak by tam musel dávat těch podložek víc.
Podložka za 450Kč, to je opravdu "věděl který a kam".
450 kč za rozebrani středu, srovnání překrouceného přesmykače, srovnání zadní ohnuté destičky přehazovačky seřizeni a promazani přehazovaček seřizeni a promazáni brzd to mi přijde v dnešni době hodně slušná cena.
Tos mi asi nerozuměl, u čtyřhranu bych to udělal úplně v pohodě, prostě bych dal podložku viz šipka
Jo, tam by to šlo. To mne nenapadlo. Jen nevím, kde bych sehnal podložku s takovým průměrem.
Tak si myslim že to udělal a asi i věděl co dělá bo si nemyslim že se takové podložky běžně váleji v šuplíku.
Asi nejsem možná i první komu dohaněl z nějakeho duvodu souosost.
Určitě. V servisu starších kol musí neustále řešit problém vynucené změny řetězové linky díky změně chodu nových přesmykačů. Loni se nové integrované středy hrozně špatně sháněly, takže vytočení pár podložek na soustruhu bylo a asi i dosud je elegantní řešení.
tady se o to nejedná, ale lze podložit i čtyřhran.
pro ISO místo JIS čtyřhranu (nebo opačně)
používal se plíšek 0,2mm.
ano je to prasárna, byl jsem mladý a nezkušený...
Ale tady se jedná o 1 mm a i více, poměvadž se dotahuje změněná řetězová linka. Já bych neuvažoval nad dogmatem, že se to nesmí a chybou mládí, ale nad tím, kde je to efektivní změnit. Nakonec se jedná o prostý mechanický problém, který lze řešit mnoha postupy.
Rozdíl řetězových linek je (pokud se pletu, prosím opravit)
47,5 (stará) 50(stávající) tj 2,5 mm.
lze si na to koupit tuto podložku:
https://www.kupkolo.cz/podlozka-pro-misky...
To podkládání samotného čtyřhranu opravdu není dobrý nápad, zmínil jsem to spíš pro pobavení typu "řemeslo braň se"