Včera jsem četl letáček u policie - nově platí: při předjíždění cyklisty musí auta ukazovat blikáním jak před tak po přejíždění. Jen jsem zapomněl, jestli jsou za porušení předpisu jeden nebo dva body. Dnes jsem to v praxi vyzkoušel, ani jedno auto - a bylo jich na desítky -neblikalo, když mě předjíždělo.
Ja jsem to pozoroval ted pres prodlouzenej vikend. Jezdili jsme na Hradecku a tam docela blikali. Obcas jsem se divil, jak jezdi v mestech pomalu, jak zastavuji na prechodech, jak blikaji pri predjizdeni cyklistu...Ale na druhou stranu troubejici blbci, co nesvitili a ani neblikali zustali. Proste nekdo se boji o ridicak a nekomu je to sumak, protoze to ukeca...a ze to pri tehle velkych pokutach pujde lehce. Pokavad je za nejaky prestupek cca 15tis a par bodu dolu, tak nejakej vul radeji da dvojici policajtu do kapsy par modrych papirku a spokojenost bude na obou stranach. Bude to stejne jako driv, jen ty uplatky budou vetsi a tim padem po nich budou fizlove vic prahnout...Takze ten, kdo na to ma bude jezdit stejne. A obycejnej clovek, pro ktereho je 15tis mesicni vyplata, bude jezdit podle pravidel...tak dlouho, dokavad to do nej nenapali nejakej blbec.
Ale celkove mi prijde, ze se ted jezdi lepe...ale jak dlouho???
Nic proti tobě osobně, ale přesně takhle v mých očích vypadá někdo, kdo absolutně nepřemýšlí, jenom tupě konzumuje co mu někdo předloží. Blinkr při objíždění - o předjíždění asi nemůže být vzhledem k rychlostem řeč - by měl upozornit řidiče za mnou (kteří přes mě nevidí) a jedoucí proti mně, že mají zbystřit a na něco připravit. Rozhodně to blikání neslouží cyklistovi. Takže je i logické, že když za mnou a ani proti mne nic nejede, tak je zbytečné blinkr používat a tudíž cyklista nic nevidí (a myslí si něco o vrazích na silnicích). Pro mně jako pro řidiče je důležitější cyklistu objet s velkým odstupem a bezpečně, než zbytečně blikat. Mimochodem, blinkr jsem používal při objíždění kolařů už před tím, než zákon začal platit - ale jen, když jsem to uznal za přínosné. A měnit to jenom kvůli zákonu nebudu.
ja delal testy v autoskole na jare a uz tam me ucili ze se pri predjizdeni cyklisty blika! Tehda se to bralo jako objizdeni prekazky:-) a ted jako predjizdeni jednodostopeho nemotoroveho vozidla! kazdopadne vzdy se musi blikat! Ja to tak delam porad! To bliknuti nikoho nezabije a vazne to pomaha bezpecnosti ridic za autem ktere predjizdi cyklistu se na to mnohem rychleji upozorni! Kdo neblika je blbec!
Blikat pri predjizdeni cyklisty me ucili uz pred 20 lety - tehdy to byla prekazka - takze to bylo vlastne objizdeni.
Tehdejsi pravni uprava se mi z hlediska ridica zdala
ponekud lepsi - mohl jsem prejet i plnou caru, coz dnes
uz nelze :-(
No já dnes jezdil ve vidlákově v ZČ a skutečně ani jedno auto na okreskách neblikalo. Asi tady vše dojde se zpožděním....a jak hoší tak i dědci tu jezdí proklatě blízko cyklisty.
Minulý týden mne u Litoměřic předjíždělo auto policie a taky nic, ale oni přeci" nic nemusí"!!!!
Jo, 90% ridicu blikani ignoruje. Asi nasadim na kolo svoji kamerku a projedu se po nejake frekventovane silnici :) Jen nevim jestli mi to chlupati uznaji jako dukazni material :) Ale jednou to urcite zkusim, tech 100-150 strzenych bodu by se na jednu kazetu mohlo vejit :)))
Oni se na tvůj záznam zvysoka...
Ale na internetu se určitě najde spousta webů, kde by takový záznam uvítali. Hlavně kdyby se na něm občas vyskytlo nějaké to policejní auto.
Zrovna včera ráno jsem byl nedaleko brněnské ZOO zvědavý, jestli bude oktávka městské policie blikat. Jenže mě nedohnali, jeli za mnou s odstupem asi dva kiláky mých 42km/h než odbočili jinam.
Bylo to alespoň na 30km
Myslím tím na omezené rychlosti na 30km/h
No já neviděl vůbec žádný omezení rychlosti, takže jsem předpokládal, že mě padesátkou předjedou, v obci. Tedy měštští by jeli spíš asi pětapadesát a bez bočního odstupu (a bez toho blinkru), aspoň zatím tak jeli vždycky když jsem je potkal.
No ono je ted nove, ze blikat se musi, i kdyz clovek pri predjizdeni cyklisty nemeni smer jizdy. Ja uz teda blikam, i kdyz cyklista jede po krajnici az za bilym pruhem, kdyz uz mame tak chytra pravidla na dodrzovani ... jeste lepsi je, ze jak uz ted neni cyklista prekazka v silnicnim provozu, tak se nesmi predjizdet tam kde je zakaz predjizdeni (zpravidla plna cara). Nebo-li, ridic by tuto plnou caru nemel kolama prejet. Uz mi tak malem nekolik cyklistu spadlo pod auto, kdyz se porad nervozne ohlizelo, proc za nima jedu rychlosti 5km/h i do prehlednych zatacek. Vivat novy silnicni zakon ...
Tento zákon je v tomto bodě dost nevyvážený. Např. jedete okolo 14.05 okolo větší továrny a tam za krajnicí jede štrůdl ciklistů s bandaskami a vy neustále blikáte vlevo. Jedete si 40km/h a v tom vás začne předjíždět řidič co jede 50km/h protože už mu došla trpělivost. A co čert nechtěl vy zrovna jste chtěl do leva odbočit na polní cestu a nastane srážka. A vy z leknutí strhnete logicky volant vpravo a srazíte 3cyklisty. Přijedou policisti a přifaří vám celou vinu. Proto by blikání mělo být výhradně při změně směru jízdy a né že vidím cyklistu půl metru vpravo od auta. Dřívější zákon byl v tomto bodě lepší.
NO FLAME :-)
Mám jiný návrh: půl hodiny před setměním jedou tři cyklisti za bílou čárou po 20cm široké krajnici která kousek před ním mizí. Naproti ti jede auto, ale silnic je široká, cyklistu na krajnici předjet můžeš. Zákon je podle tebe chytrý v tom, že když u toho neměníš směr, neblikáš. Za tebou jede nafoukanec ve svém velkém SUV, který přes tebe nevidí cyklisty (je šero, blikačku schovanou za tvými koncovými světly nemůže vidět). Stejně tak nevidí končící krajnici, zato však vidí protijedoucí auto, tak nepojede levými koly na středové čáře. Cyklisti musí na okraj vozovky těsně po tom, co je mineš. A o vteřinu později jsou mrtví, protoe je sejme to SUVčko s "ochraným" rámeme vpředu. Ty jsi samozřejmě z obliga, ty za nic nemůžeš, jels podle chytře vymyšleného zákona, a nejspíš ani nezjistíš, že k té nehodě došlo.
Je pravděpodobnější situace na českých silnicích tohle nebo štrůdl cyklistů v místě kde chce někdo odbočit na polní cestu?
A právě proto už při objíždění blikám již léta. Ať už je to ohleduplnost k cyklistům nebo ohleduplnost k tomu řidiči toho zadního vozu (nemusí to být jen nafoukanec v SUV, ale obyčejný jezdec, který se třeba vyhne díře na silnici a pak bude celý život nešťastný, že někoho sundal).
přesně tak už to taky dělám léta.
Nový zákon vítám, většina aut bliká a já se cítím na silnici mnohem bezpečněji.
No, to blikani je z 99% v poradku. Ale jinak novej zakon je peknej patvar. Jinak z tohoho duvodu jsem blikal pri predjizdeni cyklustu VZDY (snad). Ale to je tim, ze jsem ridic-cyklista a mel jsem dobreho ucitele v autoskole. Ten nas k tomu nutil. Protoze v predchozim zakone nebylo vybocovat z pruhu, ale ze smeu jizdy. Takze i pri objizdeni +1cm jsi mel ten blinkr pouzit.
Ale pokud blikas vlevo, tak by te jiz zadne auto predjizdet nemelo. Ale kdybych pritom jeste mel odbocoval vlevo, tak bych jel i tak, aby mne zadne auto neprejelo a asi bych brzdil stylem bez brzd, ale tak aby brzdovka svitila a hlidal bych si zrcatko.
Jezdi podle pravidfel a nebudeš mít tenhle problém. Zablikáš, když začneš předjíždět PRVNÍHO cyklistu toho štrůdlu a pak jedeš dál, pokud je silnice široká, tak řekněme i bez vybočení. Když budeš odbočovat, dáš blinr až před odbočováním. Podle pravidel při tomhle manévru nesmíš ohrozit ani řidiče za sebou a samozřejmě ani předjížděné cyklisty. Takže vynechej leknutí a srthávání volantu.
********
Obecně vzato povinnost blikání vítám, sám na sobě vidím, že i na široké silnici podvědomě při blikání uhnu víc doleva. Nicméně ohleduplnost a zdravý rozum musí mít každý v sobě. Nejhorší jsou hovada, která neuhnou ani o píď a přitom proti sobě mají prázdný protajší pruh.
pro ekiba:
To co si napsal, byl nějaký úlet ne? Bliká se pouze při změně směru jízdy, tak nevím, proč by si měl blikat po celou dobu předjíždění štrůdlu cyklistů. Blikáš přece před prvním respektive před posledním z nich. A až budeš na konci štrůdlu, tak zase zablikáš, protože jakoby měníš směr (i když ho možná pro šířku vozovky neměníš, ale ukázat prostě musíš). A pokud by si blikal a chtěl odbočit doleva na polní cestu, tak přece i když blikáš a předjíždí tě rychlejší vozidlo (což by nemělo, ale předjíždět tě může), tak ty odbočit nesmíš! Takže kdyby si to do něho napral, tak jseš viníkem ty a kdyby si se lekl a srazil byť jen jednoho cyklistu napravo od tebe, tak seš viník zase ty. To by mě zajímalo, komu by si chtěl, aby dali policajti vinu? Asi tomu cyklistovi, že jel ve 14.05 hodin zrovna když jedeš ty. Pokud by ses na takovou situaci v silničním provozu necítil, neměl by si jezdit autem. Věřím, že by si to zvládl i kdyby jely dva štrůdly cyklistů.
K.H.: to co napsal neni ulet nybrz nova silnicni pravidla. Podle nich musi ridic pri predjizdeni cyklisty davat znameni o zmene smeru jizdy, at uz ten smer jizdy meni ci nikoliv (§ 17(2)). Takze po celou dobu, co predjizdim cyklisty v pelotonu je nutno blikat vlevo. Jakmile jsou cykliste predjeti, pak pokud se ridic pred ne zarazuje (chapu to tak ze meni smeri jizdy), tak si jeste zablika vpravo, pokud ne, tak mozna blikat nemusi (jiste to nevim, nejsem pravnik ;).
Blikneš vlevo když přdjíždění cyklisty (cyklistů) začínáš a blikneš vpravo když ho končíš. Tečka. To je celý. Nezáleží jestli při tom měníš nebo neměníš směr jízdy (pokud neměníš jsi bezohledný řidič), a žádný blikání celou dobu. Tím jenom mateš lidi, chudáci pak netuší, jestli seš idiot co neumí vyhlášku nebo jestli vážně odbočíš na tu polňačku vlevo.
No samozrejme ze selsky rozum rika neco jineho, ale v zakonu je doopravdy napsano: "Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty." Ani slovo, o zacatku predjizdeni, blikat je nutno po celou dobu predjizdeni. (Ale pokud by tam bylo jen pri zacatku predjizdeni, tak by to bylo jeste lepsi, protoze pri predjizdeni kolony cyklistu by clovek musel blinkr zapnout vzdy u kazdeho kola ;)
To je právě omyl... Někde se to už řešilo jinde a to, že tam je napsáno "dát" znamená jen při počátku předjíždění. Kdyby tam bylo "dávat", tak potom by opravdu musel blikat během celého manévru... A také by to asi opravdu dělalo v lepším případě jen zmatky na křižovatkách. Představ si, že jedeš autem, začneš předjíždět cyklistu, při tom samozřejmě dáš blinkr a blikáš celou dobu než ho předjedeš. Blížíš se do křižovatky a ostatní vidí že blikáš vlevo... Co teď ? Blikáš proto že jen předjíždíš kolo nebo budeš odbočovat vlevo...? Dost schýza... Proto to takhle "vyřešili"...
Ale samozřejmě se to tam mělo napsat trochu srozumitelněji, takhle je to opět jen hra o slovíčka...
V předchozích variantách zákoně bylo "dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění" napsáno úplně stejně, a mě i všem koho jsem se zatím ptal to v autoškole instruktor vyložil takto: znamení o změně směru jízdy slouží k tomu, že ostatním ukážu, co se chystám udělat, ještě před tím, než to udělám. Při předjíždění tedy ukážu vlevo před tím, než k tomu předjíždění dojde, a když už předjíždím, nemá smysl cokoliv ukazovat, to už ti za mnou přece vidí sami, že jsem vedle někoho jiného. Naopak nakonec dám znamení o tom, že končím s předjížděním, a opět to znamení dám ještě před tím, než to předjíždění skončím.
A pak nás předjížděl někdo, komu se padesát v obci zdálo málo, a blikal celou dobu doleva, a pak prostě jen přestal blikat zároveň s tím jak se zařadil. Jednu chvíli tedy jel vpravo zatímco blikal vlevo. Doteď si pamatuju slova svého instruktora: "Vidíš toho trotla? Jedna věc je kašlat na předepsaný rychlosti, ale on vůbec nepochopil, proč se ty blinkry na auta montujou." Tohle považuju za správný výklad té formulace v zákoně. Možná by se ti povedlo uhádat i jiný, ale je fakt, že i policajt bude preferovat tenhle a pokud jsi tohle dodržel, nikdo ti za to pokutu dát nemůže. Protože kromě toho, že to právnicky odpovídá tomu zákonu, tak to taky dává smysl.
Přestaňme se bavit vymýšlením nebezpečných hovadin, které by mohly též spadat pod výklad nějaké části zákona, ale hlavně přestaňme následně tvrdit, že zákon nám tudíž přikazuje dělat tyhle hovadiny.
nojo, ale je možná něco jinýho, když předjíždíš JEDEN dlouhej náklaďák s vlekem a něco jinýho, když předjíždíš NĚKOLIK roztroušeně jedoucích cyklistů, to bys vlastně u každýho měl bliknout doleva. Ale rozhodně s tebou souhlasím, že to záleží na konkrétní situaci a je třeba se řídit citem (tedy jinak to dělat na rovném prázdném přehledném úseku a jinak třeba na nepřehledném úseku plném křižovatek a provozu).
s tím dáváním znamení doleva po celou dobu předjíždění "pelotonu" to je asi pravda. Ale kdybys četl kousek dál: §17 (5) e) výskovně zakazuje předjíždět toho, kdo dává znamení o změně směru jízdy vlevo. Takže ten modelovej příklad s předjížděním toho, kdo odbočuje doleva na polní cestu je úplně zcestnej.
No jo, ale co kdyz dava ridic znameni o tom, ze predjizdi cyklistu? Potom nemusi davat "znameni o zmene smeru jizdy vlevo" (kdyz pri tom nemeni smer jizdy), pouze dava znameni , ze predjizdi cyklistu. Takze v tom pripade §17 (5) e) se neda uplatnit ...
"Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty." No je pravda, zákon neříká, že máš dát při předjíždění znamení _vlevo_, třeba se najde exot, který bude při předjíždění dávat znamení vpravo, ale takových bude asi hodně málo. Každopádně pokud dává znamení vlevo, tak ho nemá nikdo co předjíždět (zleva).
Každopádně kdo dává znamení vlevo, že bude odbočovat a je předjížděn autem (nebo rychlejším cyklistou :-D), tak odbočit nesmí!!! Došlo-li by ke srážce, viníkem nehody je ten co odbočoval. Prokázalo-li by se (třeba svědecky), že rychlejší vozidlo předjíždělo to odbočující už když ukazovalo, tak by samozřejmě měl vyváznout taky s pokutou.
Jak tak ctu, vy me uz ani k tem elekrtonickejm hadkam na tema noveho zakonu nepotrebujete.
ale je zde jasne videt, jak kvalitne je ten zakon udelan. Ten nemuze umoznovat vice vykladu.
To je tak, kdy to vymejlsi nejaky politici a jejich vybory a ne odbornici a normalni ridici.
Docela by mne zajimalo, kdy treba p. Simonovsky naposled ridil. doufam, ze nikdy a nema ani ridicak.
na tos prosímtě přišel jak?!? Jasně, že nebudu odbočovat, když vidím v zrcátku, že mě někdo předjíždí, stejně jako dupnu na brzdu, když přede mě někdo vjede z vedlejší silnice a nedá přednost, byl bych asi blbej, kdybych se radši srazil. Ale dávám-li znamení doleva a došlo-li by ke srážce s někým, kdo se mě pokouší zleva předjet (to je výslovně zakázáno), tak je to jednoznačně jeho chyba, ne moje. Dokázat potom, že jsem opravdu blikal, je samozřejmě jiná věc.
Pokud se ti při té srážce rozbije blinkr i s žárovkou, máš slušnou šanci. Pokud na tom závisí přidělení odpovědnosti za nehodu, vrazijou to pod elektronovej mikroskop a zjistí, jestli bylo vlákno v době destrukce žárovky horké nebo studené jak psí čumák, podle tvaru konce vlákna v místě kde prasklo. Blinkr sice nebliká pořád, ale stejně to jde poznat. Tvrdil mi to jeden týpek ze školy co měl cosi s elektronovými mikroskopy. A prý je to neprůstřelný důkaz, jestli byla žárovka zapnutá nebo vypnutá poznají stoprocentně.
Jiná věc je donutit policajty, aby se o to vůbec zajímali.
Souhlas s Ludkem. Lidi čtěte popsat absurdity tohoto zákona snad ani nejde.
Jinak jak cyklista pozná, že auto blikalo když může doblikat než ho předjede?
A TDIčkářy už zjistily, že policajti zase zalejzaj a na silnicích se to vrátí do měsíce do starých kolejí.
Ale mě dnes přijdou nové nášlapy poštou a to bude doma radosti. Budu si chvíli vychutnávat dokonalost jakostní oceli v kombinaci se střibrným leskem nových SPD (No a v sobotu už budou jako čuně).
Máš pravdu. Najezdím autem každý pracovní den dost kilometrů a taky si všímám, že provoz se opět zrychluje a hovada v bourácích se v levých pruzích osmělují k dosažení původních rychlostních průměrů. Policisty jsem na silnicíh viděl za poslední týden... snad ani jednou.
V sobotu jsme slapali peknej kopec ze Sazavy smerem na Benesov. A protoze byl dlouhej tak jsem pocital blikaci/neblikaci auta. Tak 27 jich nebliklo a jen 4 blikly...No a pri sjezdu jsem uz nepocital...krajina byla moooc pekna:-)
jen pro otrlé cyklisty, kteří se mohou informovat, co se může dít při střetu s kolegy s auto-moto
http://nehody.motobanda.com/