Mám problém s výběrem kola a problém při pochopení kategorií MTB a cross. Kdo mi to může objasnit?
Na trhu jsou kola, které se liší jen velikostí plášťů a to 26, 28, 29. Když jsem srovnával výšku středu osy převodníku od země, byly jem velmi nepatrné rozdíly v řádu mm. Rovněž převodníky jsou jak u MTB tak crosse často stejné - najdou se MTB se 44 zuby tedy jako u crossu. Jestliže jsou tedy všechny komponenty jako převodník, přehazovačka, výška od země, představce, sedlovka a sedlo a často šíře plášťů u všech naprosto bez rozdílů a v geometrii rámu je jen velmi nepatrný často žádný rozdíl - některé MTB rámy výrobců jsou identické s crossem, proč se kola 28 uprostřed této řady 26,28,29 nazývají ckoss, když pod a nad ním je MTB ve stejném provedení?
S tou velikostí plášťů to tak docela není. Jsou jen dvě velikosti ráfků. 559 mm, kolům se pak říká 26". A 622 mm, kolům se říká 28" nebo 29" - ve skutečném vnějším průměru pneumatiky je plynulý přechod. Ostrý přechod je to z pohledu marketingu, aby 29" mohlo vypadat jako převratná novinka.
Já myslím, že jsou to všechno "horská kola". Jen na 26" se nedají dát ráfky s větším průměrem a na krose se zas nedají dát příliš široké pláště, neprošly by vidlicí (tak do 1.9" bych to odhadoval, což ale není málo). Ve výšce středu jsou běžně rozdíly 25 mm. Ale nedá se obecně říct, že kros má střed níž. Někdy je to naopak. A ty rozdíly v geometrii rámu jsou významné, i když se ti zdají nepatrné. Jenže to záleží na výrobci a na tom, jakou si vybereš velikost a jak si kolo sešteluješ (hlavně výšku řidítek). Ještě na vidlice jsi zapomněl. Ty u "MTB" bývají vymakanější. Ale řekl bych, že je stejně většina z nás plně nevyužije.
Takže nejspíš jde o to, z čeho chceš mít za jízdy největší požitek. Ani snad nejde o to, je-li kolo objektivně rychlé či objektivně způsobilé do terénu. Spíš jde o to, co tě baví.
Nejde jenom o to, ze u horskych kol jsou ty vidlice jaxi vymakanejsi, ale mivaji vetsinou vyssi zvih a hlavne odpovidaji spolu s ramem specifickemu urceni MTB- jsou mnohem robustnejsi.
Ad 28" palcova kola- uz se to tu taky probiralo, vejdou se i na MTB, samozrejme ale jen se silnicnimi plasti. Kolo s prumerem 26" a s "balonem" 2.4" ma opravdu zhruba stejny vnejsi prumer jako 28" kolo s tenkym silnicnim plastem.
Kola 28" na MTB ? Jak to bude s polohou špalíků brzd. Dali by se skutečně nastavit na polohu vyššího ráfku u 28" bez nějakého předělání "véček" anebo by přišly v úvahu jen kotoučovky?
Taky uz se to tu probiralo :) Vecka bys musel mit s adapterem, jinak pochopitelne na jiny prumer rafku pasovat nebudou. S kotouci je de facto po problemu.
Jenom je potreba si to vyzkouset predem, je mozne, ze u nektere vidlice nebo zadni stavby se to kolo dovnitr nevejde, i kdyz jsem o tom jeste neslysel, ale nevylucuji to. Existuji i specialni kola pro tenhle ucel, Mavic Speedcity, nebo se da pouzit nejaka trekova sada kol s odpovidajicimi pneu, nebo si nechat kola vyplest. Jezdi tak dost lidi na MTB, kdyz najizdeji km na silnici. A je to jednodussi prehodit sadu kol nez vymenovat pneumatiky do terenu za uzoucke slicky.