Tak jsem dnes při cestě do práce (cca 30km) došel k jednoznačnému názoru. Nejlépe se ke mně chovali řidiči pražskou poznávací značkou. Řidiči kteří měli na SPZ "S" tak to taky ještě šlo, ale nejhorší to bylo když mně předjížděli auta s SPZ na které bylo "B". Ti byli asi tři a jeden mě málem sejmul, kdybych neuhnul do příkopu.
A kde to bylo? Nejspíš v Praze, ne? Já jezdím po Brně a můžu zcela vážně a s klidným svědomím říct, že polovina těch, kteří mě nějak ohrozí nebo se zachovají bezohledně, má na SPZ písmeno A, a z toho zbytku víc jak polovina něco jiného než B.
Podle mě to bude souviset s tím, jak to tam daný řidič zná nebo nezná, je nebo není stresovaný z toho, že bloudí, a jestli je "doma" nebo "v cizině". Stačí si vzpomnět, jak u nás nadáváme na Poláky co předbíhají ve frontě na vleku a sami se chováme stejně v Rakousku, kde určitě Rakušáci nadávají na nás. S řidiči i cyklisty to bude asi stejný.
Cestou ku Praze. Na kraj Prahy. Tak řekněme cesta v Praze cca 5km
Tak jestli ta značka byla BV........, pak se omlouvám.
... mno, já jsem profesionální řidič expresní zásilkové služby, snažím se chovat k cyklistům ohleduplně, ale nemůžu kolikrát říct to stejné v opačném gardu, ale to se pozná blbeček, který se jede na kole jen vykoupat a normální člověk, nicméně není nic příjemného, když vezu nějakou expres zásilku, třeba do nemocnice a hasím si to třeba 100 km/h a za zatáčkou mám dva cyklisty a v protisměru se na mě usmívá Scania, nic příjemného, někdy je to o gilletku, někdy radši dupnu na brzdy, dokonalá souhra mezi kolisty a šoféry nebude nikdy a já osobně až si koupím doufám zítra kolo, tak se budu normálním komunikacím, kde jezdí hafo aut, raději vyhýbat, cestiček všude okolo je přece dost :)
Jestli se domníváš, že silnice jsou určeny pouze pro motorová vozidla, tak se mýlíš. Za zatáčkou může být třeba vůl. Chci říct "jezdec na zvířeti". Tak bys holt chvíli musel jet rychlostí vola, ona by se zásilka nepoexpresovala.. Ale jestli ty dva cyklisti jeli vedle sebe, tak se ve své doměnce, že silnice patří pro změnu pouze jim, také samozřejmě mýlí. (Jen ten vůl se nikdy nemýlí, to on neumí. ')
No ja nevim, ale prazaky nemam vubec rad... Troubej ikdyz jedem zasebou. Obcas mi pripada, ze jim vylozene prekazime. Obcas jezdime na hradecku a tam jsou fajn ridici. Ikdyz jedeme vedle sebe (ja to taky nemam rad, ale kdyz neni moc aut, tak alespon kecame), tak v pohode nas objedou. Netroubi, nenadavaj...obcas se i usmejou. Ale jakmile se mezi nima objevi prazak, tak jako jedinej troubi a reze to tesne kolem nas...
Zajimalo by me jake Hradecko je na mysli, pac na Jindrichohradecku jezdi vsichni jak prasata a policajti si tam primo libuji v pokutovani prazaku!!!
Hradec Kralove:-)
S Pražákama mám tu zkušenost, že jsou zvyklí jezdit hodně "tělo na tělo" a nás venkovany to znervózňuje :-) V Praze tak jezdí skoro všichni a jsou na to zvyklí. Bohužel mám mnohdy pocit, že Pražák mimo Prahu počítá s tím, že ostatní vyměknou a uhnou ...
Myslím že se blbci za volantem nijak zvlášť nekoncentrují v nějakém městě nebo regionu.
Buď klidný, jsem Pražák, ale na jízdu "na těsno" si teda asi nezvyknu.
Jde o to, co se myslí "nejlepší". Pohled z Brna: nejhorší jsou řidiči z Vyškova, Blanska a Žďáru a to v tom smyslu, že nedokážou sledovat provoz, dělají spoustu zcela nepředvídatelných manévrů, chvají se, jako by byli na silnici sami (na což jsou možná zvyklí z domova). Pražáci jsou dobří řidiči v tom, že vás nepřehlídnou, ale zase jsou občas velmi agresivní (troubí, vytlačují ze silnice atd.). Dost drsní jsou též řidiči České pošty - kombinace slepého a agresivního řidiče je tak každý třetí případ.
No a podle mých dosavadních zkušeností jsou jednoznačně a výrazně nejlepší řidiči Vídeňáci.
Nejhorší řidič je ten v kamionu, tedy nejvíc bezohlednej.
Jinak s těma značkama - jsem z Prahy a značku mám zcela jinou. Má to trochu nevýhodu - v Praze mě staví jako venkovana každej trouba a pak výhodu - mimo Prahu si mě nevšimnou:)
Já mám teda jinou zkušenost, podle mě dálkoví kamionisti jsou jedni z nejslušnějších řidičů (a to i při pohledu od volantu auta), akorát mají prostě větší auto. Jiná věc je samozřejmě to, že dálkové kamiony na silnicích nemají co dělat.
Hlavně ono jakékoliv zobecnění bez dostatečného statistického vzorku je ošidné.
Bejvávalo. Dnes je kvalitních řidičů kamionů nedostatek, nedivil bych se, kdyby brali i blbce, které nevzali ani k policajtům... Ne, abych to nepřehnal - v průměrném vzorku jsou skutečně lepší než průměrný vzorek ostatních řidičů. A vzájemná drobná pomoc na dálnici, zdvihnutá levice a bliknutí světly vždy potěší.
To je nanic, tohle škatulkování a nálepkování . Hulvát a blb se přece najde všude. To je jak ten starej vtip: za války pán v tramvaji nadává :,,Za všecko můžou Židi!" a druhý dodává: ,,a cyklisti!" Ten první se zarazí a ptá se:,,Proč cyklisti?" a ten druhý opáčí:,,A proč Židi?" :-)
Tomsi, diskuse slouží ke škatulkování :-)...si představ, jak by bylo fajn na světě s tolerancí. Ale o čem by jsme psali?
Příteli... tohle není žádný starý vtip. Průpovídka to možná stará je, ale pochází to z románu E.M.Remarqua - Černý obelisk. Kniha opravdu stojí za přečtení. Vynese vás hodně hluboko nad spoustu věcí. Však zkuzte sám. Váš murzik .-)
Moje zkušenosti: Vloni na rovný, přehledný, úplně prázdný silnici mě řidič autobusu MHD linky 179, začal vytlačovat do příkopu. Ten hajzl si na to dokonce přibrzdil aby mě to jenom škrtalo. Naštěstí tam je široká krajnice. Škoda že zastávka před kterou se to stalo je na znamení. Kdyby tam zastavil tak bych si asi na chvilku do toho autobusu přistoupil.
Druhá zkušenost z minulé soboty: Na okraji Ostrovce (JČ) jsem přijížděl po vedlejší silnici z kopce na křižovatku. Po hlavní taktéž z kopce přijíždělo Volvo comby s německou SPZ. Tomu řidiči stálo za to zastavit, ukázat mi abych jel a pustit mě. Sem z toho byl tak vyplesklej, že sem se nemoh ani zacvaknout. Ta křižovatka je přehledná a dobře značená. Prostě pustil slabšího.
A přeci bych si netroufnul říct,že všichni němci sou slušňáci a všichni řidiči MHD prasata. I když jisté odlišnosti v chování za volantam by se podle SPZ možná mohly najít.
Když někdo udělá na silnici nekalost, bývá to podstatně častěji než řidič z jiných regionů právě pražák. Neříkám, že ostatní jsou andílci, to vůbec ne, ale co si pražáci dovolují, to někdy rozum stojí. Nemám ráda,když jsem vydírána systémem "koukej mi udělat místo, stejně ti nic jiného nezbývá". A to je specialita právě pražáků. Nemyslím, že jde jen o jízdu "tělo na tělo", jde o drzost, se kterou mě právě nejčastěji pražáci často tlačí do pankejtů, a to nemluvím o jejich nesmyslném a riskantním předjíždění v kolonách, to vidím převážně u pražáků. Dodávám, že auto a silnice patří k mé profesi, řidičák mám 33 let a jezdím po celé republice, takže myslím, že mohu hodnotit. A tímto děkuji všem pražákům, kteří do mého hodnocení vůbec nezapadají. :-)))
Vidím, že problém pražáctví se dostal i na tyhle stránky. Především 80% pražáků jsou stejní "mimopražáci" jako všichni, kteří na ně nadávají. Kolik v Praze lze potkat rodilých pražáků/pražáků, kteří v Praze žijí více generací? Odkdy začíná být člověk pražákem, jak dlouho musí v Praze žít a jak často se tam vyskytovat. Je pražákem učitel angličtiny z USA, který v Praze žije 10 let? Jakou vypovídací hodnotu má SPZ? Já jsem u pražské firmy jezdil se služebákem se značkou "UH".
Ještě dodávám, že z celkého počtu aut v ČR těch pražských může být dejme tomu 10%, takže míra prasení tomu může odpovídat.
A vůbec nejlepší řidiči jsou praví pražáci, kteří se ale z Prahy odstěhovali do vidlákova, aby udělali místo těm vidlákum, co se teď tady za pražáky vydávaj a pravejm pražákum dělaj ostudu. Zvlášť v rodném vidlákově si zpupně troufaj. Takže nejlepší řidič je Švestka. :')
Ostatním na vysvětlenou:
1) v Praze jsem vyrostla, vychodila školy počínaje mateřskou, v dospělosti se vystěhovala do vidlákova.
2) Žofka prostě bude rejpat a rejpat, všichni víme, že to mu jde ze všeho nejlépe, ale máme jinou možnost, než to spolknout?
3) můj příspěvek není o pražáctví, ale o mých osobních zkušenostech za volantem. A také jsem poděkovala všem pražákům, kteří do mého hodnocení nezapadají, neboť jsem si vědoma toho, že i mezi nimi je spousta těch ohleduplných a slušných.
4) něco mi říká, že potrefená husa nejvíce kejhá...
:-) :-) :-)
No toto?!! Tak jsem se radoval, že tě aspoň jednou potěším důmyslnou lichotkou. A hleďme, ty takhle.. No, mě se myšlenka, že většina pražáků jsou vlastně sotva přistěhovalí vidláci líbí. A řada rozumných pražáků už se raději vystěhovala do vidlákova. Jenže tobě se zavděčit..
Ona taky tvá rodná Libeň neni žádná Praha, žejo. (Já původně pocházim z Prahy, v Libni jsem teď ve vidlákově. :')
Tak promiň, důmyslná lichotka mi z toho fakt unikla. :-)))A Libeň není moje rodná, ale Holešovice (že by to bylo o moc lepší, to se mi dnes už nezdá). V Libni jsem ale také částečně "doma", tam jsem chodila na střední školu. Vlastně jsem běhala jenom přes most, protože jsem bydlela blízko mostu z holešovické strany a škola byla blízko mostu z libeňské strany. Ale to už je historie, více jak 20 let jsem v "Kerkonoších". Tak teď nevím, kam podle tebe vlastně patřím a co jsem. A to jsem doposud žila v klidu, neznaje třídění na pražáky a vidláky; to zas ti vidláčtí pražáci něco vymysleli! :-))
A nejhorsi jsou prazsti cykliste ;) Jeden mi skocil tesne pred kolo z chodniku, sebevrah ktery predpoklada ze po kraji silnice nic nejezdi, takze se ani rozhlidnout nemusi (no alespon se omluvil). Dalsi me zacal predjizdet, zrovna kdyz jsem odbocoval do vedlejsiho pruhu (a to jsem i rukou dal znameni), ten byl super nastvany ze musi kvuli me do kopce brzdit, ziletkar. A pak ze prazsti ridici :)
Souvisí ten odpad kolem cest, o kterém jsme diskutovali nějak s tímto tématem? Jistě. Kolik odpadu a jak často, tolik těch, kteří ho a často vyhodí. A jaký mozek jim plave v lebce? Když uvidí cyklistu?
V Praze jezdí často zametači cest. Mimo Prahu ne. Facit. V Praze ten bordel není vidět, ty mozky jsou všude stejné.
Tak pokud se mohu vlozit do teto jiste dlouhe diskuze na toto tema,muj skromny nazor je,ze nasim ridicum chybi ohleduplnost a tolerance.Mam spoustu zkusenosti ze zahranici a ikdyz i tam se taky najde sem tam nejakej debil,tak lidi si proste nelajznou srazit chodce ci cyklistu a davaj velky bacha,u nas jeste ridici nepochopili,ze ve mestech se toho holt moc naspechat neda,delaji mnoho nebezpecnych a nesmyslnych manevru a predjizdeni atd kdy ohrozuji vsechny kolem sebe jen proto,aby je ti predjeti na nejblizsi krizovatce dojeli atd.......,nervozita je proste nemoc naseho naroda v porovnani s zivotem venku,nevim proc to je,ale pripada mi to tak,ted bych ale nechtel aby to bylo zle chapano,pripada mi ,ze cim drazsi auto,tim arogantnejsi ridic,atd.....no jeste ze jezdim,ci se snazim jezdit mimo hlavni silnice,neni to o tom,kdo z kama je, ale je to o nas o lidech,nejakou dobu potrva nez se to srovna
Máš pravdu ,protože jenom oni dokážou vyndat mapu za hranicí města a nebo odbočovat zásadně z levého pruhu do stojící kolony tak že není kam odbočit.O plný čáře a podobných drobnostech nemá cenu mluvit.
Já si myslím že je to jedno jestli je z Prahy,Brna nebo odněkud.Vždy se najde nějaký blbec který tě málem přejede.Mě to stačilo dnes široká silnic a auto Renault Cliio bílé barvy poznávací značku jsem nestihl .Skoro mě natlačil do příkopu jak jel blízko mě.
Tak na tohle musím taky reagovat. Jsem sice pražák, ale myslím že i tak dokážu slušně posoudit. Čistě pro info, ve svém zaměstání najezdím autem cca. 60 tisíc ročně, vesměs ve střední evropě. Jinak dělám v IT.
1) Nepřehledný úsek silnice je vždy důvodem ke zpomalení, za zatáčkou může být cokoliv, cyklistu nevyjímaje.
2) Když vidím cyklist(k)u, tak přibrzdím a nemám problém s tím abych jel chvíli za ní/ním rychlostí 15km/h, a počkal na příležitost na bezpečné předjetí. Tělo na tělo ? Ani za zlaté prase.
3) Když nejsem zrovna v časovém presu, s radostí pustím cyklistu z vedlější silnice.
.... zkrátka a dobře, jsme všichni účastníky silničního provozu. Na druhou stranu pak ovšem také cyklistu který projede na červenou doženu (ať již na kole nebo autem), zastavím a řádně mu to vyšťavím. Nejde o vlastnosti kola vs. auto, jde o princip a o bezpečí zdraví a životů. Už jsem takhle schytal pár modřin, ale většinou to ti bikeri pochopili (zvláštní, ženu jsem ještě na kole červenou projet neviděl).
Je pravda, a to nutno dodat, že jsem se příkladné trpělivosti naučil především v Německu a Rakousku, částečně Maďarsku. Raději vyjedu o 10 minut dřív a dám přednost lidem co místo znečišťování ovzduší ještě navíc dělají dobře svému zdraví, než bych závodil a ohrožoval tak okolí.
A v poslední řadě, na adresu Dana a "pražáků". Souhlasím, Praha je džungle a občas je to na nervy. Není to dobře, ale je to tak. Proto jakožto Pražák nevyrážím za špičky na frekventované ulice metropole na kole. Prostě PHA je jiná kapitola, ale každý kdo z něčeho podobného vyjede ven by si to měl uvědomit a HODNĚ rychle se zklidnit. Howgh
Tak jsem v metru (měl jsem s sebou kolo) slyšel krásnou větu.
Na silnici překážej a tady taky.
Jóó, na blaba narazíš jak v podzemí tak nad zemí.
Nemá smysl se rozčilovat. Prostě se zasměj a jdi dál. Tedy jed
Dane, já se nerozčiluji já jen konstatuji.
Jo a né blaba, ale blba.
Fotr nějak jednou dospěl k názoru, že největší prasata sou z okresu Děčín. Já myslím, že je to úplně jedno. Jinak bych se při této příležitosti rád vyjádřil k jiné věci. Ohleduplnost a pozornost řidičů k cyklistům podle mého názoru do značné míry souvisí s tím, jak často se v dané oblasti cyklisté vyskytují. V Praze cyklisté v ulicích skoro nejsou vidět (teda až na ty messengery, ale ty nepočítám, to jsou "služební" vozidla), takže průměrný řidič není na výskyt takového objektu připraven a může ho to dost překvapit. V důsledku toho se nezachová ideálně. Ale stačí vyjet 20 km někam k Labi, třeba do Staré Boleslavi nebo do Mělníka a je to dost o něčem jiném. Cyklistů ve městě podstatně více, řidiči to čekají a mají takovou situaci lépe nacvičenou. Chtělo by to ty pražské řidiče na cyklisty "zvykat". Čím víc cyklistů v Praze bude, tím bude bezpečněji. Zas mi někdo budete určitě namítat, že v Praze je cyklistů dost, ale není. I když se situace za posledních dejme tomu 3 až 5 let hodně zlepšila (dostali jsme se z tisícin procenta podílu na přepravním výkonu snad dokonce na celé 1 procento), Praha zůstává daleko za jinými městy. Naposledy jsem vyrazil do Prahy autem loni v červenci a cyklistu jsem potkal za cestu jednoho. Dost ojedinělý výskyt.