Jaký je mezi nimi rozdíl? Mám dojem, že většina lidí zde píše o cyklostezkách, přitom se vlastně jedná o cyklotrasy vedené i po komunikacích pro ostatní provoz.
Problém je v tom, že většina úředníků není schopna rozlišit dopravní, turistické a sportovní ježdění na kole a trochu jim to splývá.
Proto pak vytváří dopravní cyklostezky jako turistické cyklotrasy, leckdy s nutností podat sportovní výkon.
Cyklotrasa jsou ty žluté tabulky v terénu zanesené do mapy tlustou fialovou (nebo jinou) čarou. Cyklostezka je pozemní komunikace určená pro cyklisty, tedy specielně budovaná pro ně. Takové tu nejsou žádné (aspoň v Brně není ani jedna). Mnohdy se pod pojem cyklostezka ale zahrnuje i "stezka pro chodce a cyklisty", hlavně radnice to tak dělá, aby se mohla chlubit aspoň něčím.
No a lidi to často mají za synonyma, hlavně se říká stezka o stezce i o trase.
Ještě bych doplnil, že cyklotrasy jsou u nás nejenom ty žluté tabulky, existují přemnohé lokální variace a je v tom dost zmatek, navíc se nikde nedovíte o náročnosti trasy (občas jezdíte slalom mezi autama, jindy to může být klidně i rybářská stezka). Souhlasím s tím, že cyklostezky se u nás vyskytují velice zřídka, já -po zkušenostech ze světa- bych je rozdělil na cyklomagistrály (normální asfaltka, občas společná i pro bruslaře, chodce či i mopedy, hojná za městem, v městech hlavně podél řek a potoků, rychlý způsob dostat se z jedné části města do druhé; možno se setkat i s úzkou variantou, asi jako chodník, ale vyhrazenou jen pro cyklisty a oproti normálním chodníkům nemusí vést jen podél silnice), dále cyklopruhy (vyhrazena část silnice jen pro cyklisty, věšinou na okraji silnice ale nemusí být podmínkou; v naších krajích se obávám, že by cyklisti dostali právě ten okraj cesty, kde jsou všechny kanály; cyklopruhy jsou dobré ve městech, spolu s cyklochodníky slouží k přesunu do libovolné lokality) no a poslední jsou cyklochodníky (proč nevyužít chodci méně freqventované chodníky, případně nepřipojit pruh pro cyklisty; samořejmostí jsou hladké sjezdy na silnici, spolu s cyklopruhy slouží ve městech k přesunu na jakoukoliv lokalitu).
A kde to bylo? Helsinki? Västeras? Nebo jinde? U nás tohle neexistuje, možná se toho dožijí naše vnoučata:-).
No hlavně jsem popisoval cyklostezky v Minneapolis, viz taky http://www.nakole.cz/vemeste/tema.php3?id=92, plus nějaké zkušenosti z Oulu ve Finsku. Jojo, to se musí zažít, aby byl člověk pořádně nasranej na situaci s cyklostezkami u nás ...
Dik. Sestra teď byla ve Finsku tři týdny (Helsinki, Savonlinna), tak to mám aspoň na fotkách a zprostředkovaně.
Pánové
chcete li vidět nádherný paskvil cyklostezky, (nebo cyklopruhů ), jeďte do Ostrova u Macochy, ne po hlavní od Balcarky, ale vrchem, tuším po zelené značce, na úzké místní komunikaci jsou vzorně po obou stranách vyznačeny cyklopruhy, ale prostředek pro auta je tak úzký že dvě auta se nevyhnou, navíc místní v pruzích pro cyklisty parkují před svými domy. Vzorový příklad podpory cyklistiky u nás, místní komunikace odnikud nikam, končící mezi poli, bez provozu, nebo s minimálním provozem, ale hlavně že jsme mohli odškrtnou položku podpora cyklistiky.
Co na tom, že dole u Balcarky vás může smést autobus s turisty, cestou na Skalní Mlýn mnohdy pro autobusy nelze ani projet a o Brně ani nemluvím.
Jo, tak to jsem viděl a taky jsem zíral.
Tahám to nahoru, protože v tom stále někteří nemají jasno.
Narazka na me?:-)